19 oktober 11 10:23 Reageer (76) Leven RSS

Honderden bewoners weggepest door racisten

Update: Inventarisatie levert schrikbeeld van Nederland op ... De PvdA wil dat er een offensief gestart wordt tegen deze vorm van 'haatcriminaliteit'

Honderden mensen in Nederland worden hun buurt uit gepest. Slachtoffers zijn vooral niet-westerse allochtonen. In zestig procent van de gevallen is huidskleur of afkomst een reden voor de pesterijen. In 12 procent van de gevallen gaat het om seksuele geaardheid. De daders zijn in de meeste gevallen 'witte mannen', blijkt uit een inventarisatie van antidiscriminatiebureau's.

De Pers schrijft:

In de afgelopen twee jaar zijn er bijna vijfhonderd mensen uit hun buurt weggepest of stelselmatig getreiterd door buurtbewoners. Dat blijkt uit cijfers van de Landelijke Branchevereniging van Antidiscriminatiebureaus (LBA). Naar aanleiding van de ontstane ophef over een weggepest homostel uit het Haagse stadsdeel Laak heeft de LBA een inventarisatie uitgevoerd onder alle antidiscriminatiebureaus in Nederland. Daar kwam uit naar voren dat het in de meeste gevallen gaat om mensen die te maken krijgen met racistische pesterijen: 60 procent. Op de tweede plaats, met 12 procent, gaat het om discriminatie op grond van seksuele geaardheid.Meestal (bij 308 gevallen) betreft het zogenaamde 1-op-1 pesterijen: de pesterijen komen dan van één adres vandaan.

Lees verder bij De Pers: 'Jou moeten we hier niet, ga terug naar je eigen land'

Opvallend is dat ook in de lezersreacties bij De Pers het probleem wordt ontkend dan wel gebagatelliseerd:

Een greep:

Niet zo'n gekke uitkomst als je bedenkt dat de meeste allochtonen als eerste woordjes Nederlands "ies discriminatie" leren... Tel daar bij op dat het voor blanken haast onmogelijk is om aangifte te doen van discriminatie, omdat dat in je thuisland haast onmogelijk wordt geacht, terwijl men bij een allochtoon die aangifte doet, standaard de vraag "bent of voelt u zich gediscrimineerd" uit de mouw slingert...

Het niet willen aanpassen aan een gevestigde cultuur in inderdaad de schuld van de nieuwkomer en niemand anders. Passen zij zich aan aan de voor hun nieuwe omgeving, zijn er totaal geen problemen.

Weer zo'n kul onderzoek. Hoeveel Nederlanders zijn hun huis niet uit gepest of worden elke dag uitgescholden of zitten bang thuis en durven avonds de deur niet meer uit vanwege de pesterijen van jongeren. Wat wel duidelijk uit het rapport naar voren komt is dat de allochtoon zich het meest bij de antidiscriminatiebureaus aanmeld om over het gedrag van anderen,- terecht of onterecht - hun beklaag te doen. Ik ben erg benieuwd hoe de cijfers er uit zien als ook elke gediscrimineerde Nederlander zich bij zo'n bureau meld. 

Wat een nieuws !!, ik denk dat bij elke burenruzie wel dingen gezegd en of geschreeuwd worden , ja en als het dan een buitenlander betreft , zal vlug het verwijt volgen van ga terug naar je eigen land .

De zegeningen van de multiculturele samenleving in volle glorie. Zo zie je maar weer: een eenzijdige opgelegde samenlevingsvorm zal nooit werken. Dat heeft niks met racisme te maken.

Update 16.44

De PvdA wil dat er een offensief gestart wordt tegen deze vorm van 'haatcriminaliteit'. PvdA-Tweede Kamerlid Ahmed Marchouch wil dat daders van intimidatie, haat en geweld hard worden aangepakt. Hij heeft minister Opstelten gevraagd hoe hij dit gaat doen.
Goede buren op internet: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (76) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • jozefjacob rachel, do 20 oktober 2011 11:11 Reageer op jozefjacob

    jozefjacob

    Een goed initiatief van meneer Ahmed Marcouch!

  • Mostafa Mouktafi, wo 19 oktober 2011 20:41 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Omgaan met haat is de beste oplossing en de kunst van het overleven voor elk minderheid in een maatschappij op aard, wil je het geloven of niet. Godverdommer.Zo!!

  • dr. Bob, wo 19 oktober 2011 20:16 Reageer op dr.

    dr.

    Voorspelbaar en treurig dit "onderzoek".
    Aanval is de beste verdediging heet dat. Ondanks het feit dat ik niet één weggepestte allochtonen familie ken, wil ik best aannemen dat ze bestaan. Van het omgekeerde ken ik er tientallen. Niet weggepest door de "buitenbossers" (fabeltjeskrant) zelf, maar door gemeentelijke opgedrongen politiek. Langzaam maar zeker: straten, wijken, winkels, scholen waar je jezelf niet eens verstaanbaar kan maken. Waar je jezelf als een verdwaalde vreemdeling voelt in één of ander Orientaals sprookje/nachtmerrie. En dat in de buurt waarvan je toch zeker weet dat je er, nog niet eens zó lang geleden, bent opgegroeid.
    Ik vraag me wel eens af op hoeveel sympathie je zou kunnen rekenen als het omgekeerde was gebeurd, als hele wijken van Casablanca of Ankara of Mogadishu overgenomen zouden worden door horden Hollanders. Op de vlucht voor Calvinistische biblebashers. Allemaal voetbalminnende, bierzuipende vredelievende mannen met hun openhartig geklede dames en bijbehorende kinderschaar die schreeuwen om patat en ijssies.
    En kwaad worden omdat de meiden niet topless op het strand mogen, alsmaar "discriminatie" roepen omdat er geen biljarts zijn en geen bruine café's.
    Hoeveel kans op begrip denk u dat er zal zijn ?

  • Mees ., wo 19 oktober 2011 18:44 Reageer op Mees

    Mees

    homohaters bevinden zich altijd nog het meest bij de AUTOCHTONE BEVOLKING ZELF....

  • Sjakie Chocola, wo 19 oktober 2011 20:12 in reactie op Mees . Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Heeft u daar ook een bron bij? Ik geloof er namelijk helemaal niets van

  • Hans Dekkers, wo 19 oktober 2011 20:18 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Hans

    Hans

    http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2064159.ece/Daders_homogeweld_autochtoon

  • Dikke Beer, wo 19 oktober 2011 18:27 Reageer op Dikke

    Dikke

    Autochtonen pesten allochtonen.
    Allochtonen pesten homo's.
    Een groep pest een andere groep.

    Wat betekent dit? Dat er bij veel mensen geen of weinig tolerantie is en vooral ook geen wil in die richting. Er is geen integratie en mensen willen ook niet integreren, autochtonen niet en allochtonen net zo min.

    Wederom een bewijs dat een multiculti ideaal niet kan worden opgedrongen.

    Blijkbaar is het voor velen een troostend om te denken dat Wilders de schuld is van onderling onbegrip, irritatie en agressie. Nog maar ' s een keer: dat klopt niet - Wilders is een gevolg, niet de oorzaak.

  • YggY ..., wo 19 oktober 2011 18:41 in reactie op Dikke Beer Reageer op YggY

    YggY

    Allochtonen pesten homo's.
    ==========

    Ook al weer een selectief bericht.

    Procentueel gezien komt homohaat vaker voor bij autochtonen dan bij allochtonen.

    Zo dan heb ik dat maar weer even gecorrigeerd voordat er weer gekke dingen worden geschreven.

  • Frans Akkermans, wo 19 oktober 2011 19:41 in reactie op YggY ... Reageer op Frans

    Frans

    Als er onderzoek gedaan is naar homohaat, uitgesplitst naar bevolkingsgroep, kunt u vast een bron noemen. Dat is toch niet teveel gevraagd?

  • Even dan, wo 19 oktober 2011 22:54 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Even

    Even

    Wat je ziet is dat homohaat vooral aan religie is gekoppeld. Immers zowel de bijbel alsook de koran en de torah verbieden expliciet homoseksualiteit.

    Tolerantie komt het meeste voor bij diegenen die religie niet serieus nemen en die er in slagen de culturele last van de religie van hun ouders af te werpen. Er zijn ook uitzonderingen, ik heb het over het algemene beeld.

    Het is dus niet zo zinvol om statistisch na te gaan of homo's meer door allochtonen dan door autochtonen worden gepest, want daar heeft het niet zoveel mee te maken.

    Interessanter is het om na te gaan in hoeverre het geloof een rol speelt. Daar hebben de rassenhaters niet echter zoveel aan, want ze zoeken een zondebok in allochtone richting
    Niet in blanke Christelijk religieuze richting, want hun ras mag niet met negatieve feiten worden belast.
    En ze zullen die allochtonen natuurlijk ook vinden, want ook religieuze allochtonen haten homo's.


    Het kenmerkt racisten niet alleen dat ze discrimineren op ras, maar dat ze in rassen nadenken. Ze willen graag eigenschappen aan rassen toekennen die niets met rassen te maken hebben, zoals homohaat.

    Je ziet dit in verschillende reacties in deze discussie terug, en in talloze andere discussies op het internet.

  • 'Klaas Jeltsma, wo 19 oktober 2011 19:56 in reactie op YggY ... Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Daar zou ik graag cijfers van willen zien. Vorige week in de Pers werd gezegd dat Nederland, ondanks een terugval, nog steeds het meest tolerant ter wereld is jegens homo's. Bij allerlei vragen zoals "vind u een homo als buurman een probleem" scoorden we het hoogst.

    Over het onderzoek:
    Ik probeer de originele bron te vinden, maar dat lukt helaas niet. Op de site van de bron volgens de Pers, LBA (ww.art1.nl), staat er in ieder geval niets over. Ik ben vooral benieuwd hoe ze hun gegevens verkregen hebben.
    Uit het stuk van de Pers haal ik dat ze wél ook bij de politie om cijfers hebben gevraagd, en niet alleen bij anti-discriminatiebureaus, zoals hierboven gesteld wordt. Dat lijkt me redelijk belangrijk omdat je anders een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgt. In het onderzoek hoop ik dat ze toelichting geven op het dark number; het percentage dat niet in hun statistieken voorkomt. Zijn er bijvoorbeeld gevallen die niet als discriminatie geregistreerd zijn bij de politie?

    Nog een reden om het onderzoek in is het volgende vreemde gegeven: Telegraaf zegt dat er 34 homostellen weggepest zijn, hier wordt gezegd dat dat 12% van het totaal is. Als 34 12% van het geheel is, dan is het geheel dus 34/0,12=286. Hierboven wordt echter gesteld dat in "308 van de gevallen..". 308 > 286?? In één van de media moet een foutje gemaakt zijn...

    Verder is de autochtone bevolking een stuk groter dan de allochtone bevolking. Voordat we dus concluderen dat Nederlanders racistischer zijn, moeten we wel de relatieve cijfers hebben.

    Maar ondanks het bovenstaande is er geen reden om te twijfelen aan de conclusie dat er veel allochtonen door autochtonen weggepest worden. En ieder gezin is er één teveel dat door een helletijd is gegaan. Juist thuis moet je je veilig voelen.

  • Sylvia Stuurman, do 20 oktober 2011 07:44 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Telegraaf zegt dat er 34 homostellen weggepest zijn, hier wordt gezegd dat dat 12% van het totaal is. Als 34 12% van het geheel is, dan is het geheel dus 34/0,12=286. Hierboven wordt echter gesteld dat in "308 van de gevallen..". 308 > 286?? In één van de media moet een foutje gemaakt zijn...]

    Dat de Telegraaf niet kan rekenen kan toch geen nieuws voor je zijn...

    Hier heb je die 12% bij de bron zelf:
    http://www.discriminatiezaken.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=389%3Ahonderden-gevallen-van-wegpesten-uit-de-buurt&catid=20%3Anieuws-berichten&Itemid=5&lang=nl

  • Jan L., wo 19 oktober 2011 22:17 in reactie op YggY ... Reageer op Jan

    Jan

    In absolute percentages t.o.v. het totaal aantal incidenten heb je gelijk, als je dit corrigeert naar de grootte van de populaties kan je dat niet waarmaken.

  • YggY ..., do 20 oktober 2011 00:06 in reactie op Jan L. Reageer op YggY

    YggY

    Klopt enigszins moet ik toegeven.

    Een quote uit een nieuwsitem hierover:

    Schuyf verwijst daarbij naar politiecijfers over de eerste helft van 2008. Daaruit bleek dat in die periode 86 procent van de daders van anti-homo-geweld van autochtone Nederlandse of onbekende afkomst was. En 14 procent van allochtone afkomst. "Deze verhouding komt min of meer overeen met de verhouding tussen autochtonen en allochtonen in de Nederlandse bevolking", aldus Schuyf.
    =================

    Ergo homohaat is niet iets wat meer of minder bij autochtone of meer of minder bij allochtonen voorkomt.

    Gerelateerd aan de aantallen allochtonen en autochtonen houden beide groepen zich qua homohaat in evenwicht wat tevens inhoudt dat het zo vaak gepredikte "homohaat is een Marokkaans ding" dus ook niet klopt.

    Geraadpleegde bron:http://nos.nl/artikel/160032-fact-check-homohaters-zijn-alleen-marokkaans.html

  • Crunchy Frog, wo 19 oktober 2011 19:27 in reactie op Dikke Beer Reageer op Crunchy

    Crunchy

    "Wilders is een gevolg, niet de oorzaak."
    -----------------------------------------------------
    Hij is allebei. Hij wakkert het vuurtje dat hem voedt zelf stevig aan. Gezien jouw opmerkingen over 'geen wil en geen integratie' heeft hij daar nog succes mee ook.

    Het enige dat Wilders niet is is een oplossing. Jammer, want dan zouden we tenminste nog wat aan hem gehad hebben.

    En by the way, er is geen 'multiculti ideaal'. Er is een multiculturele realiteit, met dank aan de inspanningen in het verleden van je gedoogvrienden van VVD en CDA.

  • Dikke Beer, wo 19 oktober 2011 19:37 in reactie op Crunchy Frog Reageer op Dikke

    Dikke

    Die 'geen wil en geen integratie' uit mijn woorden die u voor me meteen aan Wilders koppelt, hebben met Wilders niks van doen - zo dacht ik (en velen anderen) 10 / 20 jaar geleden ook al.

    Allemaal te wijten aan de rechtse politiek volgen u, prima hoor.

  • Even dan, wo 19 oktober 2011 23:05 in reactie op Dikke Beer Reageer op Even

    Even

    "Allemaal te wijten aan de rechtse politiek volgen u, prima hoor. "

    Wilders is helemaal niet zo rechts, sommige van zijn standpunten passen in zeer linkse hoek, bijvoorbeeld betreffend zorg en AOW.

    Maar naast de rechts/links is er een component aan Wilders die wel degelijk negatief gedrag jegens allochtonen aanmoedigt.

    Het gaat te ver om met voorbeelden te komen van hoe vaak Wilders zich ronduit beledigend en generaliserend over allochtonen heeft uitgelaten, die voorbeelden kent iedereen.

    En als je ze niet kent, dan is het niet zo zinvol om ze aan jou te vertellen, want dan ben je kennelijk ziende blind.

  • Crunchy Frog, do 20 oktober 2011 21:11 in reactie op Dikke Beer Reageer op Crunchy

    Crunchy

    "Allemaal te wijten aan de rechtse politiek volgen u, prima hoor. "
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    http://3.bp.blogspot.com/_QMuDihPPyPA/SxPW_jA3SXI/AAAAAAAALxA/P-BQvoFZYmw/s400/Thurber.png

  • YggY ..., wo 19 oktober 2011 16:16 Reageer op YggY

    YggY

    En durf nu nog maar eens te beweren dat de woorden en de vuilspuiterij van Wilders geen effect hebben op de maatschappij.

    Iets wat ik al tijden heb beweerd trouwens.

    Als politiek figuur in het centrum van de macht heb je ook bepaalde verantwoordelijkheden en mensen tegen elkaar ophitsen met deze effecten is bepaald niet opbouwend te noemen.

    Het Wilderianisme begint zich te verspreiden.

  • Arie Roos, wo 19 oktober 2011 16:07 Reageer op Arie

    Arie

    Je zou de Telegraaf toch ... maar goed, laat ik dat hier maar niet neertypen.

    Kijk maar eens naar wat ze van dit bericht hebben gemaakt:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/10750561/__34_stellen_weggepest__.html?p=22,1

  • Klungel de Eerste, wo 19 oktober 2011 16:58 in reactie op Arie Roos Reageer op Klungel

    Klungel

    Dat is nu precies de reden waarom ik dat roddelblaadje al jaren niet meer serieus neem....

  • Marc Schouten, wo 19 oktober 2011 18:42 in reactie op Arie Roos Reageer op Marc

    Marc

    En de NOS heeft heeft dat overgenomen ... hmm :(

    http://tinyurl.com/6d9gx7s

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 oktober 2011 19:55 in reactie op Arie Roos Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Er staan geen onwaarheden in toch?

    Wat is nu precies uw probleem? En wat zou u willen doen vanwege uw probleem, hetgeen dat u niet durft op te schrijven? Is dat ook een vorm van haat waar u uiting aan zou willen geven?

  • Marc Schouten, wo 19 oktober 2011 21:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    "Er staan geen onwaarheden in toch?"

    Zullen we het maar gewoon demagogie noemen?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 oktober 2011 22:42 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee, het is gewoon verslaggeving.

    Dat de manier waarop de boodschap wordt gebracht u niet zindt wil nog niet zeggen dat het een demagogische boodschap is. De Telegraaf legt de nadruk op het wegpesten van homo's maar bericht ook over het wegpesten van andere groeperingen.

    Kunt u beargumenteren waarom u het demagogische berichtgeving is? Dat vooropgesteld dat u weet wat "demagogie" betekent. Ik vind eerlijk gezegd de bijdrage van Roos veel demagogischer.

    Denk daar maar eens over na.

  • Even dan, wo 19 oktober 2011 23:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Even

    Even

    De waarheid selectief presenteren is een veel gebruikte retorische truc bij demagogen.

    Een rapport bespreken, en de belangrijkste conclusie (60% van de pesterijen betreft racisme) weglaten, en de minder belangrijke conclusie (12% van de pesterijen betreft homohaat) als enige conclusie presenteren is een demagogische truc.

    Maar het staat jou natuurlijk vrij om er anders over te denken. Mogelijk ben jij een slachtoffer van de demagogische overredingskunst, en heb je dat niet in de gaten.

    Denk daar maar eens over na.

  • Jan de Boer, wo 19 oktober 2011 23:31 in reactie op Even dan Reageer op Jan

    Jan

    Compliment voor je afdoende argumentatie.

  • Arie Roos, do 20 oktober 2011 09:06 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Arie

    Arie

    [Dat de manier waarop de boodschap wordt gebracht u niet zindt wil nog niet zeggen dat het een demagogische boodschap is. De Telegraaf legt de nadruk op het wegpesten van homo's maar bericht ook over het wegpesten van andere groeperingen.

    Kunt u beargumenteren waarom u het demagogische berichtgeving is? Dat vooropgesteld dat u weet wat "demagogie" betekent. Ik vind eerlijk gezegd de bijdrage van Roos veel demagogischer.]

    Mijn bijdrage was inderdaad licht demagogisch bedoeld, dat heb je heel goed gezien.

    Aert, volgens mij ben jij een intelligente man, die wel het een en ander van de wereld gezien heeft. Natuurlijk kan ik nu wel weer gaan uitleggen waarom dit Telegraafbericht wel degelijk demagogisch is. Maar volgens mij weet jij dat ook wel. Ik heb daar simpelweg geen zin meer in. Als jij je wilt opstellen als de grote verdediger van agitprop en massamisleiding, prima, maar dan moet je er rekening mee houden dat anderen zich ook gaan bezighouden met stemmingmakerij.

  • Pieter Pan, do 20 oktober 2011 13:20 in reactie op Arie Roos Reageer op Pieter

    Pieter

    Agitprop? Dat is toch iets waar links wel erg goed in is? Vooral groepen als de IS en laten die nu ook nog eens goede banden hebben met de ADB's en mensen als Rene Danen.
    Het begint me nu allemaal wat duidelijker te worden waar dit artikel vandaan komt en de lekker opruiende taal erbij, Arie.

  • , do 20 oktober 2011 08:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Misschien niet.
    Maar wanneer ik van iemand uitsluitend de slechte kanten belicht en uitvergroot en de goede kanten niet benoem, geef op zijn minst een vertekend beeld.
    En wanneer ik dat bewust doe bedrijf ik op een heel kwalijke manier politiek.

  • azazel semjasa, wo 19 oktober 2011 15:48 Reageer op azazel

    azazel

    Tja Nederland is terug bij af. We zijn weer verworden tot die heerlijke tolerante maatschappij die we eind jaren dertig kende en waarvan de vruchten werden geplukt in veertig vijfenveertig toen we massaal de al reeds eind jaren dertig o zo gehate joden verraden voor een beetje geld aan de bezetter.
    Qua homo tolerantie is het er ook niet beter op geworden daarmee zijn we weer beland op het beland niveau eind jaren zestig en begin zeventig waar Homo's door angstige mensen die denken dat homofilie een besmettelijke ziekte is in elkaar werden gebeukt (Albert mol die tijdens een televisie interview toegaf dat hij een homo was is het in die tijd vele malen overkomen) kortom dankjewel Messiaanse beweging G Wilders en Co dat mede door u opstelling deze samenleving in rap tempo veranderd naar een onverdraagzame samenleving waarbij alles en iedereen die niet in de ogen van Henk en Ingrid normaal doet gehaat word en als het eventjes kan ook nog hun huis wordt uit gepest

  • Isis Maät, wo 19 oktober 2011 14:58 Reageer op Isis

    Isis

    In de jaren '30 van de vorige eeuw begon het ook met pesterijen.
    Niet alleen de herfst maakt het guur in ons land.

  • Nieuw!: Veldman, wo 19 oktober 2011 15:37 in reactie op Isis Maät Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En toen had je ook een politicus die zei dat we de straten moesten schoonmaken

  • het geweten, wo 19 oktober 2011 16:37 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op het

    het

    Wel,............
    Hier in Nederland??
    ;-)

  • h arryo, wo 19 oktober 2011 19:55 in reactie op het geweten Reageer op h

    h

    Verklaart u zich eens nader...

  • Sjakie Chocola, wo 19 oktober 2011 16:08 in reactie op Isis Maät Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Lol ik vroeg me al af wanneer de eerste godwin zich zou aandienen in dit suggestieve stuk

  • , wo 19 oktober 2011 16:39 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op

    Wat is er zo lollig aan dit item, sjakie?

  • Sjakie Chocola, wo 19 oktober 2011 16:48 in reactie op Reageer op Sjakie

    Sjakie

    De vergelijking met wo2 slaat werkelijk nergens op, ik lach er maar om maar eigenlijk ishet om te huilen, zo weonig historisch besef

  • , wo 19 oktober 2011 17:35 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op

    Kijk je geschiedenisboekjes, als je die hebt, nog héél eventjes na, sjakie.

  • het geweten, wo 19 oktober 2011 16:18 in reactie op Isis Maät Reageer op het

    het

    In de land der blinden is éénoog koning.
    Punt.

  • Isis Maät, wo 19 oktober 2011 17:52 in reactie op het geweten Reageer op Isis

    Isis

    Leg eens uit. Wat bedoelt u?

  • Klungel de Eerste, wo 19 oktober 2011 16:55 in reactie op Isis Maät Reageer op Klungel

    Klungel

    Ik deel jouw zorg. In de jaren dertig was er, net als nu, een economische crisis. De nationaal-socialisten hebben toen de zwarte piet uitgedeeld aan de joodse mensen die door hen verantwoordelijk werden gehouden voor "het grote graaien" en zij zouden de oorzaak zijn van de toenmalige crisis.

    Nu, anno 2011, zijn het de moslim-extremisten (en dus alle moslims, maar dat zullen ze nooit zeggen) die de zwarte piet krijgen, maakt de europese maatschappij een ruk naar rechts, protesteert een steeds groeiend deel van de mensheid tegen het grote graaien en worden totalitaire regimes omvergeworpen. Als je dit plaatje vergelijkt met de situatie in de jaren '30, zijn er verontrustend veel overeenkomsten te vinden.

    En ik maak me grote zorgen....

  • de heer Meijerink, wo 19 oktober 2011 19:46 in reactie op Isis Maät Reageer op de heer

    de heer

    Het nationalisme, met alle bizarre bijbehorende symptomen, begon de vorige eeuw al in de eerste decade en verhevigde zich in de jaren 20. L'histoire se repete!

  • joost kijkt verder, wo 19 oktober 2011 13:40 Reageer op joost

    joost

    Dit is wel een heel verschrikkelijk suggestief stuk zeg. Dit is op basis van een inventarisatie van ANTIDISCRIMINATIEBUREAU' S. Het lijkt me nogal logisch dat daar de meldingen van allochtonen binnen komen en niet van autochtonen. Dit zegt dus echt helemaal niets over het landelijke beeld.

  • karuna waaijer, wo 19 oktober 2011 14:40 in reactie op joost kijkt verder Reageer op karuna

    karuna

    Het blijft blijkbaar moeilijk om te begrijpen.
    Dit bericht verteld dat er allochtonen weggepest worden uit hun wijken door autochtonen.
    Dat autochtonen niet naar het anti-discriminatiepunt zullen gaan als ze gediscrimineerd worden door andere autochtonen is nog te begrijpen. Maar als ze door allochtonen weggepest zouden worden dan hoeven ze ook helemaal niet naar het anti-discriminatiepunt want dan staan ze op de voorpagina van de PVgraaV.
    Je wilt gewoon niet doorhebben dat er in Nederland echt iets gaande is zoals het artikel zegt.

  • 'Klaas Jeltsma, wo 19 oktober 2011 15:55 in reactie op karuna waaijer Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Het gaat er eigenlijk om dat anti-discriminatie bureaus helemaal niet het juiste instituut zijn om dit te onderzoeken. En daarnaast is hun methode een beetje vreemd: ze onderzoeken alleen bij andere anti-discriminatie bureau's.

    Wat de eigenlijke conclusie is: witte mannen discrimineren het meest, soms zelfs tot gevolg dat mensen moeten verhuizen.

  • Victor van G, wo 19 oktober 2011 15:03 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Victor

    Victor

    Dat denk ik ook...
    Allochtonen doen nauwelijk of geen aangifte over discriminatie , dus heeft dit onderzoek totaal geen toegevoegde waarde.
    De hamvraag is dus : waarom doen allochtonen zo weinig aangifte ? Omdat er toch niks mee wordt gedaan (voorbeelden te over dacht ik zo) , en ja , zodra autochtonen iets melden is het groot nieuws.

  • Sylvia Stuurman, wo 19 oktober 2011 17:40 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Ben je er op tegen dat discriminatiebureau's discriminatie onderzoeken en met de cijfers komen?

    Of bedoel je iets anders?

    Ik kan geen logica ontdekken in je mededeling dat het "ook logisch" is dat er zoveel gevallen zijn waarin de discriminatie zo uit de hand gelopen is dat er verhuisd wordt, omdat "het toch door discriminatiebureaus is onderzocht".

  • joost kijkt verder, wo 19 oktober 2011 21:31 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op joost

    joost

    Uiteraard snap je het weer niet als het tegen je linkse idealen ingaat. Het is nogal logisch dat antidiscriminatiebureau's gevallen registreren waarbij gezegd wordt dat het motief discriminatie is. Dit zegt nogmaals niets over het landelijke beeld van autochtonen en allochtonen, misschien worden verhoudingsgewijs veel meer autochtonen weggepest dan allochtonen. Maar eerstgenoemde gevallen komen niet in dit onderzoek naar voren. Daarnaast is het wel erg makkelijk om je op discriminatie te beroepen.

  • Sylvia Stuurman, wo 19 oktober 2011 21:53 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Het is nogal logisch dat antidiscriminatiebureau's gevallen registreren waarbij gezegd wordt dat het motief discriminatie is.]

    Je doet alsof iemand beweert dat dat *niet* logisch zou zijn...

    Het gaat hier om de aantallen, snap je?

  • joost kijkt verder, wo 19 oktober 2011 22:18 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op joost

    joost

    "In de afgelopen twee jaar zijn er bijna vijfhonderd mensen uit hun buurt weggepest of stelselmatig getreiterd door buurtbewoners."

    Daar begint het artikel mee, maar dat slaat nergens op, er zijn 500 gevallen gemeld bij het anti discriminatiebureau. Misschien zijn er wel 50.000 mensen weggepest? Weet jij het? Maar dit artikel wekt de indruk dat er 500 mensen zijn weggepest waarvan de meeste allochtoon zijn. Alsof het overgrote deel wat weggepest wordt allochtoon is. Propaganda heet dat, zie hier een verdere toelichting van het aloude fenomeen:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(communicatie)

  • Sylvia Stuurman, do 20 oktober 2011 07:51 in reactie op joost kijkt verder Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Lees dan ook de bron zelf...

    http://www.discriminatiezaken.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=389%3Ahonderden-gevallen-van-wegpesten-uit-de-buurt&catid=20%3Anieuws-berichten&Itemid=5&lang=nl

    Overigens klagen PVV-aanhangers ook bij de bureau's discriminatie:

    "Klachten over discriminatie wegens politieke gezindheid lieten in 2009 en 2010 een stijging zien, hoewel nog steeds sprake was van lage aantallen. Deze klachten betroffen voor het grootste deel de publieke en politieke opinie (43%).
    De stijging werd vooral veroorzaakt door klachten van mensen die zich verbonden voelen met de PVV en zich gediscrimineerd voelden door tegen deze partij gerichte uitingen in het publieke debat."

    Het is dus niet zo dat cijfers van bureaus discriminatie alleen maar homo's of allochtonen zouden zien (überhaupt niet: er bestaat ook discriminatie jegens vrouwen, vanwege leeftijd, of vanwege religie, om maar een paar dingen te noemen).

  • Cor Edelenbosch, wo 19 oktober 2011 13:38 Reageer op Cor

    Cor

    Ja, de vrijheid van mening is een groot goed. Jammer dat we er niet mee kunnen omgaan.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 19 oktober 2011 13:12 Reageer op Marc

    Marc

    Volgens mij zijn allochtonen links, wat net zoals links is het altijd hun eigen schuld, zelfs als ze lastiggevallen worden door het Arische volksdeel.

  • gerrie de vries, wo 19 oktober 2011 15:58 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op gerrie

    gerrie

    Ga met mij eens even mee naar slotervaart naar straten waar jij niet komt en daarna naar de bijlmer na een kwartier gil je om je moeder. Ik kan je wel een leuke rondleiding geven en je met je neus op de feiten drukken.

  • Hank Nozemans, wo 19 oktober 2011 13:08 Reageer op Hank

    Hank

    Ik vraag me af of autochtonen wel melding doen bij een anti discriminatie bureau. Het zou me niets verbazen dat deze groep veel vaker naar de politie of de woningbouw stapt. Wil je een representatief onderzoek doen, dan zal je deze instanties denk ik ook mee moeten nemen.

  • , wo 19 oktober 2011 13:34 in reactie op Hank Nozemans Reageer op

    Verklaar je nader.
    Hier kan ik niks mee, ik weet niet eens over welke bevolkingsgroep je het nu specifiek hebt.

  • Hank Nozemans, wo 19 oktober 2011 17:19 in reactie op Reageer op Hank

    Hank

    Ik heb het over autochtonenen die wellicht niet zo snel naar een antidiscriminatie bureau stappen maar eerder naar de politie of woningbouw.
    Het zou niet eens bij me op komen om naar zo'n bureau te gaan.

  • Andy P, wo 19 oktober 2011 12:50 Reageer op Andy

    Andy

    In bepaalde opzichten kan ik mij zeker wel vinden in de reacties. Persoonlijk heb ik er geen last van. Ik woon tussen de Turken, Marokkanen, Surinamers en Nederlanders in. Blijkbaar niet goed voor de waarde van het huis, maar verder geen problemen. Prima mensen, ik zou zelfs willen zeggen gezellig. Verder heb ik hier vroeger nog wel eens wat mensen weggepest. De straat zat dan ook vol drugsdealers en ander gajes, maar die zijn nu dus weg, worden die er ook bij opgeteld? Oja, btw, dat waren geen (zichtbare) allochtonen

  • 'Klaas Jeltsma, wo 19 oktober 2011 12:35 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    "Naar aanleiding van de ontstane ophef over een weggepest homostel uit het Haagse stadsdeel Laak heeft de LBA een inventarisatie uitgevoerd onder alle antidiscriminatiebureaus in Nederland. Daar kwam uit (...)"

    Maar waarom voeren zij die inventarisatie uit bij antidiscrimantiebureau's? Ze moeten voor zo'n onderzoek ook vragen bij woningscorporaties en politie. Of een slachtofferonderzoek houden onder een representatieve groep Nederlanders.

    Hieronder zie ik overigens al weer ergens staan dat Nederland geen prettig land is om te leven. Mijn haren gaan daar van overeind staan. Alleen al het feit dat wij ontzettend tegen discriminatie ageren maakt dit een prachtig land. Wees niet zo naief te denken dat disciminatie alleen hier voorkomt. In andere landen net zo goed, waarschijnlijk nog heftiger en geen organisaties waar je dat kan melden (laat staan de politie).

  • Frenck Mahon, wo 19 oktober 2011 16:12 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Frenck

    Frenck

    Is ooit je auto bekrast omdat je een buitenlander bent, mijn auto wel.
    Je verwacht dan actie bij de politie maar deze laten weten dat ze de papieren voor de verzekering klaar zullen maken. Niet echt de reactie waar je op zit te wachten. Ik leef afwisselend in verschillende Europese landen en ik kan je vertellen dat Nederlanders het minst gastvrij zijn. Sinds de deelname van de PVV in de regering lijkt het wel of het ok is om het ongenoegen ook te uiten.

  • Al Bundy, wo 19 oktober 2011 12:09 Reageer op Al

    Al

    En homostellen die door allochtonen worden weggepest, noemen we die tegenwoordig dan ook racisten ??

  • , wo 19 oktober 2011 13:35 in reactie op Al Bundy Reageer op

    Dat was een andere btopic.
    Bij de les blijven, graag

  • het geweten, wo 19 oktober 2011 16:17 in reactie op Reageer op het

    het

    De waarheid is hard, nu ook.
    Punt.

  • , wo 19 oktober 2011 16:52 in reactie op het geweten Reageer op

    En nog steeds bezig met een ander topic.
    Dat is kras.

  • Anonimus Hekkers, wo 19 oktober 2011 15:43 in reactie op Al Bundy Reageer op Anonimus

    Anonimus

    "En homostellen die door allochtonen worden weggepest, noemen we die tegenwoordig dan ook racisten ??"

    Beste Al, als allochtoon besef ik dat jij jouw eigen kennis van de Nederlandse taal vast als superieur aan de mijne beschouwt. Maar in mijn beperkte visie behoren de homostellen voor wie jij je interesseert bij de tweede groep:

    "Op de tweede plaats, met 12 procent, gaat het om discriminatie op grond van seksuele geaardheid."

  • Sjouke Boonstra, wo 19 oktober 2011 18:49 in reactie op Al Bundy Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == En homostellen die door allochtonen worden weggepest, noemen we die tegenwoordig dan ook racisten ?? ==

    Waarom zou je homostellen die door allochtonen worden weggepest anders noemen dan homostellen die door autochtonen worden weggepest? En waarom wil je iemand die weggepest wordt, in vredesnaam "racist" noemen?

  • Eline W, wo 19 oktober 2011 11:54 Reageer op Eline

    Eline

    Die reacties laten heel mooi zien hoe diep we gezonken zijn.

  • Arie Roos, wo 19 oktober 2011 11:33 Reageer op Arie

    Arie

    Well, PVV-aanhangers en -sympathisanten. Vertel het eens ... in welke bochten gaan jullie je nu weer wringen om maar niet te hoeven zeggen dat Wilders jullie onzin op de mouw heeft gespeld ?

  • gerrie de vries, wo 19 oktober 2011 15:55 in reactie op Arie Roos Reageer op gerrie

    gerrie

    Weet je hoeveel mensen de benen hebben genomen naar andere randgemeentes, die het zat waren om tussen een zooitje........te blijven wonen. Maar je gooit de discussie dood om alweer Wilders te noemen. Dit is al ingezet eind 1970.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 oktober 2011 19:56 in reactie op Arie Roos Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Niet dat ik PVV-aanhanger of sympathisant ben hoor maar uh... wat is exact de onzin die Wilders de mensen op de mouw wil spelden?

  • Marc Schouten, wo 19 oktober 2011 21:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    "... wat is exact de onzin die Wilders de mensen op de mouw wil spelden?"

    Zullen we het maar gewoon demagogie noemen? (val ik in herhaling of is het nodig omdat je het ws niet inziet. Je lijkt Rutte wel ;) )

  • Aert Willem d'Holbach, wo 19 oktober 2011 22:43 in reactie op Marc Schouten Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U valt inderdaad in herhaling en de wijze waarop u reageert komt verdacht veel bij demagogie.

    Heeft u ook argumenten?

  • Marc Schouten, do 20 oktober 2011 11:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marc

    Marc

    Ik denk dat Even dan (wo 19 oktober 2011 23:12) dit al voldoende geargumenteerd heeft.

  • Frenck Mahon, wo 19 oktober 2011 11:04 Reageer op Frenck

    Frenck

    Nederland is geen prettig land om in te leven, zeker niet nu Wilders een podium geeft om de onderbuik te legen.

  • , wo 19 oktober 2011 16:41 in reactie op Frenck Mahon Reageer op

    En deed ie dat maar niet op een podium.
    Hij schijt zijn diepbruine derrie rustig in het rond, en zijn vriendjes van vvd en cda vinden dat kennelijk geen probleem.
    Maar dat het stinkt moge duidelijk zijn.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven