19 december 11 11:59 Reageer (28) Leven RSS

Gezondheid homo's slechter door discriminatie

Homoseksuelen en biseksuelen in Nederland lopen meer risico op psychische problemen door discriminatie en onbegrip

De gezondheid van homoseksuelen en biseksuelen (LHB's) is vaak slechter dan die van hetero's. Dat concluderen MOVISIE-onderzoekers. LHB's kunnen onder meer sneller psychische problemen krijgen, omdat ze nog steeds veelvuldig te maken hebben met onbegrip, discriminatie en uitsluiting.

Uit een analyse van ruim 100 recente wetenschappelijke artikelen blijkt dat LHB's onder andere meer last hebben van angst- en stemmingsstoornissen, vaker suïcidaal zijn, meer risico's lopen op seksueel overdraagbare ziekten, en ongezonder leven. Eén van de oorzaken lijkt te zijn dat ze vaker te kampen hebben met stress door discriminatie, pesterijen en geweld

De onderzoekers doen een aanbeveling om de situatie van LHB's te verbeteren. Zo moet de gezondheidszorg toegankelijker worden. Dat zou onder meer kunnen door de expertise van professionals te vergroten op dit terrein.

Lees meer bij MOVISIE: Gezondheid slechter van lesbische vrouwen, homo’s en biseksuelen

Laatste Reacties (28) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Florian Lichti, ma 19 december 2011 23:07 Reageer op Florian

    Florian

    Voor alle braveriken die denken dat de uitsluiting/discriminatie in Nederland wel meevalt: slaap lekker verder.

    Het is -weet ik uit eigen ervaring- regelmatig doodvermoeiend om ALTIJD weer de uitzondering te zijn als homo.

    Verder hoef ik -op Amsterdam na- in de gemiddelde provinciestad echt niet hand in hand te lopen met een vriendje want dan word het een lange vermoeiende dag.....

  • Nieuw!: Veldman, di 20 december 2011 00:16 in reactie op Florian Lichti Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    In Groningen maakt niemand zich daar druk om

    Denk eerder dat het die PVV muts van je is waardoor mensen afknappen

  • Florian Lichti, di 20 december 2011 03:12 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Florian

    Florian

    Vind u dit een normale reactie?
    Ga maar vooral aan de inhoud voorbij en spui even wat vooroordelen.

    (U reactie is eigenlijk van een dermate laag allooi dat het niet eens de moeite waard is om te reageren maar goed.....voor deze keer dan bij wijze van uitzondering omdat het bijna Kerstmis is....

    Samenvatting: als mensen volgens uw mening op een verkeerde partij stemmen mogen ze gediscrimineerd worden???)

  • Nieuw!: Veldman, di 20 december 2011 08:06 in reactie op Florian Lichti Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    dat zeg ik helemaal niet ik denk alleen dat het hand in hand lopen buiten amsterdam niet het probleem is
    Als iemand met een PVV logo rond gaat lopen dan zeg ik daar gewoon wat van
    Net als jij er iets van zou zeggen als ik met een antihomo logo rond ga lopen jij er iets van gaat zeggen .
    Verbaast me ook dat jij homo bent en dus ervaring hebt met discriminatie (volgens eigen zeggen) en ondertussen anderen het licht in de ogen niet gunnen.
    oftewel ;ik zie u als een hypocriet en de bewering dat u in groningen niet hand in hand kan lopen zie ik als een persoonlijke belediging
    Wij gronigers hebben de pest aan discriminatie .
    En ik moet toegeven dat onze gay-scene al net zo beroerd is als in Amsterdam en Rotterdam - heeft te maken met slechte aanpak van gaybars en naar beleid van de gemeentes die gewoon de pest hebben aan leuke kroegen . Maar als jij gaat beweren dat mijn stad niet gay vriendelijk is in vergelijking met amsterdam zit je er naast . Toegegeven dat je niet naar een VVD-studentenbar moet gaan maar welk normaal mens zou daar nu heen willen?

  • Monique Willems, di 20 december 2011 12:07 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Monique

    Monique

    In Groningen moet nog een heleboel stiekum. Fiets eens door het Stadspark, of de Hoornse plas. Of de COC ambassadrice die nodig is om homosexualiteit in bejaardeinstellingen uit het taboe te halen.
    Die stiekumheid brengt weer onveilige gevoelens teweeg bij anderen, en zo houden we een ongezonde cyclus in gang met vooroordelen.

    Groningen is een provinciestad, daar kun je niet eens met een extravagante hoed oplopen zoals wel kan in a'dam. Ons kent ons.
    En op groningse scholen is "homo" en scheldwoord. Woorden, lots of words words, maken bang. Dan moet je als kind je stil houden. Stilzitten als je geschoren wordt.
    (althans waar mijn kinderen op zitten, witte upperclass buurtje)
    En kwaad is al geschied. Het is als bekend uit onderzoeken, je mag homo-bi-pot zijn, maar wel doen alsof je de grijze middenmoot bent. Dus erg lang mag je jezelf niet zijn.

    En ik wordt een k'narie coffieshop de deur geweigerd omdat ik eens vloekte. Hoezo tolerant en leuke kroegen? Dresscode en gedragscode tamelijk passend in het legertje hetero-man (en vreselijk fatsoenlijk)

  • Sylvia Stuurman, di 20 december 2011 09:50 in reactie op Florian Lichti Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Wat ik echt niet begrijp, Florian, is dat je *wel* ziet hoe homo's worden gediscrimineerd, en hoe funest dat is, en hoe onrechtvaardig, en dat je tegelijkertijd stemt op een partij die anderen discrimineert.

    Volkomen onbegrijpelijk.

  • Florian Lichti, di 20 december 2011 11:55 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Florian

    Florian

    Wat is dit voor onzin Sylvia?
    Op wat voor partij stem ik dan precies? Dat heb ik hier nooit kenbaar gemaakt!!

    Mensen hier met een hokjesgeest plaatsen mij voor het gemak (hoeven ze verder niet na te denken) maar bij de PVV: kun je mij voor proleet uitmaken en dan hoef je verder niet inhoudelijk te reageren (ideaal voor mensen als Rogier)

  • Sylvia Stuurman, di 20 december 2011 12:09 in reactie op Florian Lichti Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Op welke partij je stemt weet ik inderdaad niet.

    Wat ik wel weet is dat je hier de standpunten van de PVV stelselmatig onderschrijft.

    Als ik daaruit de verkeerde conclusie heb getrokken, en je hebt gestemd op een andere partij dan de partij waarvan je de standpunten hier steeds verdedigt, dan bied ik je mijn excuses aan.

  • Monique Willems, di 20 december 2011 12:37 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Monique

    Monique

    Standpunten van de PVV zijn soms niet zo erg, behalve daar waar ze denken dat de oplossingen liggen voor de problemen, die ze in dogma's en zg visie omschrijven.

    Ik vlieg in volgelvlucht over culturen en oordeel naar constuctie en destructie. Onderzoek historische ontwikkeling naar situatie.
    In Japan hebben ze indien sprake was van geslagen eer, de oplossing in zichzelf gezocht (van mij hoeft het niet, maar het mag). Hari kiri.
    In de arabische cultuur slaan ze de hand aan de ander. Voor de meest achterhaalde waarheden en legitimaties. Voor hen in de tijd, de christen, voor de joden. bij de grieken een bestaansrecht, Zeus was/is bi. Hoe natives omgaan met homosexualiteit weet ik niet. In India was men voor de victorian invasie positief, het was geintegreerde in het dagelijks leven, nu ja, momentje er van.

    Dan heb ik nog een scala aan pro's en contra's van de arabische opvattingen. E.a. religies, maar die paar basis-regeltjes brengen hun er niet. Nog los van het feit dat ze inhumane straffen her en der er op na houden.
    Kan ik boven de partijen staan, politieke partijen staan. Tegen religies zijn, dus sommige politieke resultaten steunen? Ook al vind ik de partij abject in zijn democratische gehalte, in zijn uitingen vaak, zijn agressieve benadering die geen poblemen bij de wortel aanpakt?

  • Sylvia Stuurman, ma 19 december 2011 19:20 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Netjes dat het keurig is onderzocht, maar het is niets nieuws:
    het geldt voor *elke* groep mensen die wordt gediscrimineerd.

    Het is dus de hoogste tijd om eindelijk eens discriminatie aan te pakken.
    Om te beginnen in de politiek...

  • Hein van Leeuwen, ma 19 december 2011 19:03 Reageer op Hein

    Hein

    Hoe heet die hoogleraar uit Tilburg ook alweer? Zo'n flauwekul onderzoek hadden we op de valreep van het nieuwe jaar net nodig, die hoeven we niet mee te zeulen naar 2012.

  • Marq Pas, ma 19 december 2011 17:00 Reageer op Marq

    Marq

    Goed, u hebt mij geheel overtuigd.
    Ik stop per omgaande met het discrimineren van homo's.

    Wat een wonderlijk, en vooral overbodig artikel.

  • Michel Reiziger, ma 19 december 2011 16:21 Reageer op Michel

    Michel

    Ben benieuwd hoe het dan met de gezondheid gaat van al die anderen die ook gediscrimineerd worden...

  • Nieuw!: Veldman, ma 19 december 2011 16:57 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    ik als roker kan je zeggen, wij zijn de meest gediscrimineerde groep in nederland zelfs, dat dat wel mee valt

  • jopie bakkert, ma 19 december 2011 19:44 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op jopie

    jopie

    roken is een keuze, je geaardheid niet.

  • Nieuw!: Veldman, di 20 december 2011 00:14 in reactie op jopie bakkert Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    praat toch geen onzin zeg!
    beiden is een keuze!
    Je hoeft geen homo te zijn net als dat je geen roker hoeft te zijn

    maar beiden ben je gewoon

  • Nieuw!: Veldman, di 20 december 2011 00:17 in reactie op jopie bakkert Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    En vind jij maar een een plek waar staat " verboden voor homo's"

    Als roker ervaar ik dat dagelijks

    Homo's moeten wat dat betreft niet zeuren

  • Monique Willems, ma 19 december 2011 16:17 Reageer op Monique

    Monique

    Grotendeels, zie mijn bijdrages bij opiniestuk van Hassan Bahara: psychotische kut-marrokaantjes.
    Ook homo-sexuelen zijn in de westerse joods-chr-moslem cultuur een minderheid, die geen deel uit maakt van de machtige meerderheid mannen, en wit, hetero. Dus niet daarmee de rituelen heeft van de (witte) hetero en navenant de oxytocine aanmaakt (knuffelhormoon) derhalve als dissonant de cortisol ontvangt (agressiehormoon = leids onderzoek)
    Men loopt op tenen, zeer lang.

    Zoals waarschijnlijk Carl Jung terecht als kritiek op Freud aanmerkte dat men niet alleen innerlijke drives en onderbewusten heeft, is er ook iets van een collectief geheugen en onderbewuste. De wereld is doordrengt met woorden als, ledigheid is des duivels etc, engeltjes en duivels, satannen, 2 geloven en kussen daar slaapt de duivel tussen. en ieder kind die zijn ouder die onzin ziet slikken denkt naief genoeg, er zal wel wat in zitten.

    En dat is niet zo. Maar binnen de aanvaarding werkt het zo dat je de kenmerken van de meerderheid moet aannemen (thatcher, testosteron, merkel etc.). Het is alleen vragen aan iemand om 30 cm te groeien terwijl die volgroeid is- bij homosexualiteit, (en andere minderheidskenmerken als vrouw, kleurtje).

    Dus en op tenen lopen, cummulatieve stress, en copinggedrag zoeken; manieren om je onbehagen kwijt te raken (zoals overeten bijv. de Jager, over anorexia, drank en drugs, iedereen willen pleasen en je eigen grenzen voorbij gaan, de draadjes voor gezondheid knappen) zijn innerlijk destructief.
    Dus naast de destructie van de kinderen door de kerkelijke personeeslbezetting en baantjes jagers, peuterneukers, is er de innerlijkzelfdestructie.

    En psychoses natuurlijk, angststoornissen, vanwege vermeende afwijzing door godensen liefde en ongeluk wel verdiend hebben (ookal zo'n bullshit).

    Neeeeee godsdientsvrijheid voor alles, hebben we een hoop maatschappelijk kosten voor over. GGZ, vacatures opvangen, potenrammers en dergelijke somatische zorgkosten.

    Zelf de PvdA (toen werd ik lid af) wilde de wetgeving ten nadele van het homo-huwelijk aanpassen. Terwijl die christenen in den beginne geen hol interesse hadden in het huwelijk, dat was voor de niet asceet, die niet in de dag des oordeels geloofde. Pas toen de europese koninkrijkjes zich wat te groot uithuwlijkten onder de prinsjes en prinsesjes, breide de kerk-jobhoppers een heilig godszegening dingetje er om heen, claimde kortom het huwelijk als iets van god en had een stok om mee te slaan, om mee te bemoeien. En die dag des oordeels kwam maar niet. En komt maar niet.
    En ondertussen stapelen het leed dat de kerjes aanrichten zich op. En mogen ze bestaan.
    En er is meer tussen hemel en aarde, maar dat wil geen religie. Er is diversiteit in mens en natuur. Maar geen cultuur. Gods are the DJ's

  • Wendy B, ma 19 december 2011 14:28 Reageer op Wendy

    Wendy

    LBH ?
    Waar zijn de transgenders gebleven bij de Nederlandse vertaling van LBGT (Lesbian, Bisexual, Gay, Transgenders) ?

  • daniella van den boomen, ma 19 december 2011 16:31 in reactie op Wendy B Reageer op daniella

    daniella

    Sommige transgenders hebben last van onbegrip vanuit hun omgeving en familie (vaak aangewakkerd door het afwijzend handelen van de artsen) en discriminatie door werkgevers wat je uitsluiting zou kunnen noemen maar welke twee vooral worden gebezigd door wederom de artsen die selecteren op niet-relevante status-profielen.

    Fijn dat je er aan dacht Wendy. Misschien dat dit de redenen zijn waarom de Movisie-onderzoekers dit er buiten hebben gehouden.

    De uitkomst van het onderzoek moet uiteraard in het straatje van het gedoog-gedrocht passen. Dat betekend dat duidelijk moet worden dat het volk zich intolerant opsteld t.o.v. holebi's. Op welk deel van de bevolking deze kritiek zou moeten slaan ligt aan 'de kleur' van de afzender, in dit geval gaat men daar niet verder op in maar er is door eerdere onderzoeken reeds aangetoond dat blanke jonge mannen zich het meest schuldig maken aan genoemd intolerant gedrag t.o.v. de holebi's.

    Overigens ben ik van mening dat het wel wat minder mag met het exorbitante exhibitionistisch gefeest en cliche-gedrag van de veel te veel en vaak op de voorgrond optredende tv-persoonlijkheden. Daar walg ik al van, laat staan buitenstaanders die er dus steeds meer en vaker afwijzend op zullen reageren. Ook onderzoeken zoals hierboven kunnen door steeds te focussen op het fout handelen van buitenstaanders een averechts effect genereren.

    Het moet gewoon opgehouden zijn met holebi's te ge(mis)bruiken voor politieke doeleinden. De schijnheilgheid druipt er van af.

  • daniella van den boomen, ma 19 december 2011 17:29 in reactie op daniella van den boomen Reageer op daniella

    daniella

    betekent...oeps

  • Wendy B, ma 19 december 2011 19:53 in reactie op daniella van den boomen Reageer op Wendy

    Wendy

    Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met de Nederlandse anti-discriminatie wetgeving waarin 'geaardheid' expliciet wordt gedefinieerd als 'seksuele gerichtheid' terwijl transseksualiteit gaat over seksuele identiteit.
    Transgenders worden dus uitdrukkelijk van de anti-discriminatiewetgeving uitgesloten en dus vaak ook van het discriminatiebeleid van bijvoorbeeld de overheid.
    Bovendien wil dit kabinet natuurlijk stiekum zoveel mogelijk bezuinigen op eventuele medische kosten van deze mensen.
    Maatschappelijk onderzoek voor wat betreft transgenders is dus politiek niet gewenst.

    Dat de feestende partygangers in de Amsterdamse homoscene of de relnichten op TV niet erg representatief is voor de huis-tuin en keuken homo, dat zou toch iedereen wel moeten weten. Ik krijg vaak het idee dat het als excuus wordt gebruikt door homohaters.
    Kelly is niet erg representatief voor de 'gewone' transgender, maar ik heb zeker wel respect voor haar, ook al is ze een beetje rellerig.
    Een 'gewone' transgender in een publieke functie, bijvoorbeeld politiek, is in Nederland voorlopig nog een brug te ver, vrees ik.

    Ik krijg het idee dat 'gewone' homo's steeds vaker te maken krijgen met een soort 'don't ask, don't tell'-tolerantie; Je mag nog wel homo zijn, maar je moet vooral zo 'normaal' mogelijk (lees: als een hetero) zijn. Als je er een beetje teveel als een homo uitziet kan dat je baan kosten.
    Toen minister de Jager bekendmaakte homo te zijn, waren de reacties die ik las vooral dat hij dat helemaal niet had moeten (mogen?) zeggen.

  • daniella van den boomen, di 20 december 2011 16:06 in reactie op Wendy B Reageer op daniella

    daniella

    Waarvoor de overheid onlangs voor aangeklaagd is door Human Right watch is het registratieverbod voor transgenders die niet een volledige GAB (geslachtsaanpassende behandeling) hebben ondergaan. Tussen travestieten, transseksuelen en transgenders zit een heel scala aan persoonlijkheden die bijvoorbeeld enkel een hormoonbehandeling ondergaan (hebben) of alleen een visuele ingreep zoals ontharing hebben ondergaan. Waar het in de rest van Europa geen probleem is je te registreren als vrouw wanneer je niet een volledige GAB hebt ondergaan maar toch als vrouw in het openbaar presenteert was dat hier tot voor kort verboden. HRW heeft dit onlangs recht laten trekken.

    Er is een duidelijke scheidslijn aan te brengen tussen de periode dat transgenders door de artsen open minded benaderd en behandeld werden en het begin van de periode dat er extra toegankelijkheids-eisen werden gesteld. Deze hebben te maken met je economische status wat dus discriminerende maatregelen zijn. Niettemin de artsen en andere medewerkers die vanaf 2003 (het jaar waarin de richtlijnen werden aangepast) verantwoordelijk zijn voor de toegankelijkheid tot de nodige zorg hebben met deze polariserende maatregelen geen moeite. Ze zijn de vervangers van de honderden psychiaters, psychologen en andere medewerkers die uit gewetensnood hun heil elders zijn gaan zoeken.

    De overheid discrimineert wel degelijk transgenders (en transseksuelen) terwijl er in het openbaar bijna geen aversie bestaat tegen deze groep biologisch gewijzigde personen.
    Misschien dat er daarom geen beschermende wetgeving voor transgenders ed bestaat maar het kan ook zo zijn dat er anders tegen seksuele afwijkend gedrag wordt aangekeken dan tegen identiteis-verstoringen omdat die dus zoals jij zegt een aparte groep vormen.

    Wat mij vooral stoort is dat de politiek meevaart tijdens de gay-grachten-parade. En hoe meer politieke kopstukken er meedoen des te gekker en extremer het gedrag van de deelnemers lijkt het wel. Ik ben in 1998 3 dagen in A'dam geweest tijdens de gay-games. Het ging er leuk aan toe zonder extremiteiten (in het openbaar : )) en alles liep er door mekaar. Net zoals roze-maandag op de tilburgse kermis.
    Het overgrote deel van de nederlandse holebi's, transseksuelen en transgenders voelt zich hier het prettigst bij al kijken ze wel hun ogen uit wanneer de grachten-parade passeert. En daar gaat het om, je prettig voelen. Velen zullen zich toch ongemakkelijk voelen wanneer er gediscusieerd wordt over deze bloot en sex(y)-show. Terwijl je discussiegenoten geen commentaar geven of vraagtekens zetten bij de vele roze dagen die er jaarlijks zijn komen ze wel met confronterende vragen en opmerkingen over de parade.
    Hetero gedrag, wat dat ook mogen zijn, hoeft niet maar ze verwachten wel dat je er rekening mee houdt hoe je je in het openbaar gedraagt. En daar ben ik het mee eens. Daar horen ook alle seksueel getinte toespelingen bij die het homo-bataljon op tv dagelijks laten horen. Als je dat als hetero-man tegen dames zou doen is het op staande voet ontslag. Ik zal maar zwijgen over mijn prive-leven want dat komt nooit door de moderatie heen : )

    Ook ik heb respect voor Kelly maar ik vond het een beetje dom dat ze kort na haar geslachtsverandering haar transgenderisme wereldkundig maakte. Ik doe het ook in 1 op 1 contacten om te voorkomen dat ze, wat niet eens altijd zo is, met iets geconfronteerd worden wat ze niet verwacht hadden. Maar de technieken zijn tegenwoordig zover gevorderd (zelfs klaarkomen) dat ze niet eens verschil zien. Kelly zal voor menigeen geen geheim meer zijn dus de vooroordelende vallen als mogelijke partner al bij voorbaat af en blijven met dat vooroordeel dan ook nog rondlopen natuurlijk.

    Ik leef al negen jaar als vrouw en slik hormonen die ikzelf moet aanschaffen maar vecht ook al negen jaar voor groen licht voor een behandeling. Alle schade die de artsen veroorzaakt hebben laat ik nu voor wat het is maar heb deze al vaker op deze site vermeld.

    Misschien zijn er al transgenders actief in de politiek.....? : )

  • Theo Joubert, ma 19 december 2011 14:10 Reageer op Theo

    Theo

    Geen land waar homo's zo geaccepteerd worden als het onze.
    Wat moeten we er nog meer aan doen ?

  • Evert van Vliet, ma 19 december 2011 14:36 in reactie op Theo Joubert Reageer op Evert

    Evert

    Het accepteren, respecteren, tolereren en discrimineren per discrimi-natie staat garant voor een slechte gezondheid.

    Daar valt best wat aan te doen.

  • MG 68, ma 19 december 2011 13:17 Reageer op MG

    MG

    "Gezondheid slechter door discriminatie"
    Toont dat ook psyschische problement besmettelijk zijn. Degene die discrimineert was al ziek.

  • Evert van Vliet, ma 19 december 2011 13:50 in reactie op MG 68 Reageer op Evert

    Evert

    "Gezondheid slechter door discriminatie"

    Inderdaad, welke vorm van georganiseerde discriminatie er ook wordt toegepast, collectief tot erven overgaan is daar ook 1 van de vele van.

    Daar moet je je dan vervolgens weer verplicht tegen 'verzekeren'.

  • Gaius S. Tranquilles, ma 19 december 2011 12:31 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Nu lijkt het alsof de LHB's (wie heeft die term bedacht?) door discriminatie en onbegrip ook nog meer risico lopen op SOA's.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven