-
Straatjongens uit de Baarsjes hebben een bericht voor Joop: vuurtje stoken is geen baldadigheid. Vuur maken onderscheidt ons van de dieren en de behoefte aan vuur zit ons mensen in de genen, zeggen de jongens. Het komt dus voort uit een behoefte aan geborgenheid (die laatste term is mijn vertaling). Zeker na zulke serieuze argumenten te horen, heb ik alle begrip voor de behoefte aan vuur onder straatjongeren (en daklozen). Misschien moeten we in onze parken kampvuurplaatsen aanleggen, zodat daar aan deze diepmenselijke basisbehoefte voldaan kan worden en om te voorkomen dat prullenbakken tot kampvuur verheven worden.
-
...En hoe ga je aan hen uitleggen dat ze tijdelijk niet mogen stoken op die mooie stookplaatsen, omdat er droogte heerst en elk rondvliegend vonkje een grote natuurbrand kan triggeren?
-
We zijn steeds gereguleerder geworden en de maatschappij is in snel tempo aan het juridiseren. We zijn het land met de meeste verkeersborden en drempels. We worden krijgen steeds kortere lontjes terwijl we tegelijkertijd een steeds grotere weerzin krijgen tegen opdringerig of agressief gedrag. Als er ergens een klap valt dan roept men om hard straffen of TBS. We zijn tegen weinig meer opgewassen. Op scholen komen contracten en we doen aangifte van dingen waar we vroeger onze schouders over hadden opgehaald. Als er voor elk vechtpartijtje die ik heb gehad op school aangifte was gedaan volgens de maatstaven van nu had ik al levenslang gehad. En dan was ik nog gemiddeld.
-
'Tot in de jaren zestig konden jongens lekker baldadig zijn, nu noemen we dat agressief '
Toen kreeg je gewoon nog een draai om je oren van een buurtbewoner als hij zag dat je iets deed wat niet wenselijk was. Nu kijken mensen liever de andere kant op omdat ze bang zijn voor aggressie of omdat ze vinden dat het niet hun zaken zijn.
Jan-Peter had gelijk toen hij het over normen en waarden had....
-
Jahaa, dat krijg je met een overschot aan vrouwen in het onderwijs.
-
Boys will be boys maar het lastigvallen van ouderen in een bejaardentehuis, het beroven en mishandelen van weerloze mensen in een rolstoel of scootmobiel. Dat gebeurde niet in mijn jeugd en ik was toch echt meer dan gemiddeld baldadig. Die agressie had trouwens alles te maken met mijn gezinssituatie Maar er waren grenzen, die ontbreken nu met name bij de jeugdige Marokkanen.
-
Mannelijke testosteronprobleempjes met een gebrekkig zenuwstelsel en ongecontroleerde emoties in een gefeminiseerde samenleving die aan het emanciperen is.
Ja, ja .... Het zal wel.
Ik vind mensen hier in Nederland over het algemeen te laf om jongens aan te spreken op grensoverschrijdend gedrag.
-
Lok Rup, za 03 december 2011 11:31
in reactie op Joop Schouten
Reageer op Lok
Ja Joop. Bedrading en sociale controle. Dat is het in een notedop vlg. mij.
Hat lijkt mij niet meer echt progressief om weg te lopen voor sexeverschillen agv biologische factoren (genen).
Ikzelf zou daar niet al te badinerend over willen doen.
En ja "helden" "kweek" je niet in een overangstige samenleving.
Helden zijn er gewoon (breintype), maar helaas slechts mondjesmaat.
-
Boeiende postings.
Zeker voor iemand die in een zog. ontwikkelingsland woont, waar hij zich als oudere blanke in zijn middenjavaanse studenten-, kunst- en cultuurstad tot diep in de nacht betrekkelijk veilig over straat begeeft.
Ik kwam in 1958 naar Nederland op 15-jarige leeftijd.
Heb als jongen destijds niet of nauwelijks persoonlijke ervaring met het fenomeen kattekwaad in Nederland opgedaan.
Wel heb ik Dik Trom (Noord-Holland ( ?) met plezier gelezen eveneens de boeken van Toon Kortooms over de gebroeders Beekman in de Peel.
M.i. was wat daar beschreven werd traditioneel, plattelands kattekwaad en de "daders" "belhamels".
Nu een poging om toch grip te krijgen op het huidige fenomeen: agressie door jongens (pubers).
Er is agressie rond voetbalwedstrijden: het hooliganisme.
Meestal zijn dat toch wat oudere mannelijk "sapiens" met of zonder baan.
Er zijn rellen rond Nieuwjaar, m.n. in bepaalde steden waar het haast een traditie geworden is en ook nog eens in bepaalde wijken is geconcentreerd.
En er is doorlopende (buurt)overlast, meestal door zog. probleemjongeren.
Katz heeft het vlg. mij in haar postings vooral over laatstgenoemde categorie. Een venijnige vorm van vernielzucht !
Bovenstaande zijn feiten en ook na waarschuwing van Pels in een andere column op Joop (over fact free politics) om feiten niet tot objectieve waarheden te verklaren, lijken mij de bovengenoemde gebeurtenissen (hooliganisme, nieuwjaarsrellen en doorlopende overlast door probleemjongeren) nauwelijks te ontkennen.
Maar naast de feiten is er ook nog de perceptie, de persoonlijke beleving daarvan.
De postings hieronder staan er bol van.
Perceptie is geen wetenschap (niet gestructureerd, nauwelijks verifieerbaa o.a.), maar sterk persoonlijk gekleurd.
Maar daar zijn zeker ook wel enkele "objectieve" variabelen (leeftijd, sexe, opleidingsniveau e.d.) op van invloed.
Dat zijn -maar dit terzijde- de "normale" objectiveerbare variabelen in sociaal-wetenschappelijk onderzoek.
Ten derde zijn er de gesuggereerde oorzaak-gevolgrelaties.
Dat is het centrale onderwerp van deze draad.
Ik kan niet oordelen of het proefschrift op dit oorzakelijkheidsverband wetenschappelijk "klopt".
Het is mijn stiel niet.
Wat ik -nu al weer 8 jaar buiten Nederland wonend- wel opvang van de media (online, BVN) of van familie, vrienden, kennissen in Holland dat de onveiligheidsbelving IHA schijnt te zijn toegenomen.
Dat kan van invloed zijn op de vraag waar "baldadigheid" ophoudt en waar "agressie" begint.
Voor mij is dat thema onveiligheidsbeleving veel breder dan de engere
"jongensproblematiek".
Het lijkt mij dat mensen in het Westen door grote sociale verandering in het recente verleden (laatste halve eeuw) veel onzekerder zijn geworden en dat dat de veiligheidsbeleving negatief beinvloedt.
Tot die grote cultuurveranderingen behoren o.a. individualisering en (vrouwen)emancipatie en het "verschieten van kleur" van de bevolking.
Of dat laatste tot feminisering leidt en of dat weer een belangrijke oorzaak is van jongens"agressie", weet ik niet.
Het kan een factor zijn o.a. via de werkzaamheid van rolmodel;en en rolbeleving (van de sexen onderling).
Wel heb ik onlangs online een verhaal gelezen van een psychologieprof die het succes van GeenStijl toeschreef aan de meer dan proportionele deelname van "sexe"gefrustreerde (oudere, blanke) mannen, die moeite hebben met de ontstane nieuwe rolpatronen tussen de sexen.
Ook dat kan ik uiteraard niet persoonlijk verifieren.
Ik bezoek die site niet en ook al zou ik het bezoeken "gewoon" tellen van gefrustreerde sexistische reacties is geen betrouwbare onderzoeksmethode.
Overigens in elke, minder beschaafde samenleving, is sprake van "stammenstrijd". Margareth Mead o.a. heeft hierover boeiend geschreven.
Zou het hier ook niet kunnen gaan om de strijd tussen pakweg de "Herculessen" en de "Vestaalse Maagden" ?? (knipoog !) ?
-
Lok Rup, za 03 december 2011 10:20
in reactie op Lok Rup
Reageer op Lok
Citaat: "Of dat laatste tot feminisering leidt en of dat weer een belangrijke oorzaak is van jongens"agressie", weet ik niet".
Het woord laatste in het geciteerde moet zijn "1 nalaatste" (tw. vrouwenemancipatie)
-
Ik heb vroeger stront uit gehaald waarvoor ik nu het NOS journaal gehaald zou hebben (zeer waarschijnlijk met opsluiting) en toentertijd (slechts) 2 weken voor werd geschorst met een aantal weken corvee , en waarvan de leraren, toen, zeiden dat het een te zware straf was voor een geintje.
De maatschappij is niet gefeminiseerd maar een stuk intoleranter, sneller geïrriteerd.
Jammer
-
onzin. ik wil cijfers zien.
-
Marc Schouten, za 03 december 2011 16:06
in reactie op Benno van Emmerik
Reageer op Marc
Welke cijfers wil je zien? Mijn rapportcijfers van dat jaar...?
-
Onzin. De maatschappij is al 2000 jaar hetzelfde gezwam, dat is pas jammer.
-
Zucht, zou het niet komen omdat er meer meisjes vegetarisch zijn en dat die daardoor nu eenmaal veel liever zijn dan al die slechte vleeseters.
Dat over-geanalyseer van gedrag moet echt eens stoppen. Als je zo graag een academische titel wil, ga dan verdomme een echte wetenschappelijke Beta-studie doen en draag wat zinnigs bij aan de maatschappij.
-
Gaan de jongeren nog steeds op kerstbomen jacht in Den Haag?
-
Oh, dat herinner ik me nog. De Gaarden en de Dreven die kerstbomen steelden van elkaar en soms samenwerkten om de kerstbomen van de Steden, Zijden, Oorden, en Raden te stelen. Massaal hele veldslagen uitvechten, vuurwerk naar elkaar gooien, kerstbomen van de ene wijk naar de andere wijk trekken, soms met 2 personen die het ieder naar een andere wijk wilden brengen.
In geen andere stad ben ik dit tegengekomen. Volgens mij was dit echt eigen aan Den Haag. In de Schilderswijk gingen ze vaak nog een stapje verder. Daar werden hele auto's en al het grofafval van de hele wijk in gigantische brandstapels verwerkt.
-
Dit is het leven lieverd, en niet anders. Overal vinden er vreugde vuren plaats. Overal is er vriendschap en haat. Je spreekt een taal mij vreemd maar ik spreek heus jou taal.
-
Als dit het niveau van de huidige afstudeerders is, verbaast het me niets dat er zulke fact-free politici in de kamer terecht komen :-(
jongens zijn niet van nature drukker dan meisjes, vroeger heette menig meisje "truus de mier"en kon net zo min slizitten, nu weten we dat die mensen een ietwat andere bedrading hebben.
Het lijkt wel alsof "Stapelen" maar ingevoerd moet worden als werkwoord,want dit is ook weer een onderzoek a la Stapel :-(
ik heb ADD (zonder de H dus), en zonder medicijnen kan ik mijn gedachten niet afremmen, dat dit soort lariekoek en vooroordeelbevestigende o[pniniestukjes als afstudeerscriptie geaccepteerd kan worden laat wel zien dat het Universiteiten in het geheelniet om kwaliteit gaat,maar puur om het *geld* dat ze voor iedere afstudeerder krijgen :-(
Om te huilen...
Ga je eerst eens verdiepen in de Pleiners en de Dijkers en bedenk dan eens of dat normaal gedrag is...
(en dat is dus van ver voor de emancipatie maatschappij, er was toen net de *eerste* BH verbrand ongeveer)
-
Tja pedagogen (en daar komen er steeds meer van) houden er van om veel dingen te problematiseren ........
Zij moeten ook werk hebben toch?
-
Dit is wel een heel creatieve manier om straatterroristjes te reframen. Dus het feit dat bijvoorbeeld jonge Marokkanen regelmatig met de politie in aanraking komen is gewoon gezond baldadig gedrag?! Of geld het alleen voor Nederlandse autochtonen?
-
Confrontatie is best gezond, agressie is wat anders. Wat voor oorzaak het ook heeft, het heeft weinig te maken met marokkanen ...
-
och iemand moet de Marokkanen er weer bijslepen...
-
Waarom nou weer Marokkanen? Daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat erom dat we anders tegen bepaald gedrag zijn, of in jou geval, gaan kijken. Wat daar de oorzaak van is.
Je moet misschien de dingen eens in een groter licht leren zien....
-
Dat wij tegenwoordig anders met agressie zouden omgaan dan vroeger vind ik toch wel een vreemd idee. Er anders naar kijken, dat zou kunnen komen omdat wij steeds meer inzicht krijgen in de biologische processen van de mens. Misschien zijn we het gaan zien als een afwijking, en ik ben het daar stiekem wel mee eens.
-
http://www.jaarberichtom.nl/jaarverslag-2010/aDU1071_Kerncijfers-2010.aspx
Volgens mij neemt het af, ik kan die cijfers niet goed interpreteren, dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben...
-
Is het wel echt zo dat agressie, vandalisme, criminaliteit overal toeneemt?
Ik wil die cijfers wel eens zien, volgens mij was het in de jaren 90 veel erger..
-
als je brievenbuspissers, vrouwenmishandelaars en bijldreigers in de regering hebt dan moet je je wel eens op de kop krabben .
maar in de jaren '80 was het in ieder geval in mijn stad veel erger dan nu
Toen had je pas ranzige wijken
Maar goed het schijnt dan weer anders te zijn in andere steden
-
Biologen weten dat agressie voortkomt uit frustratie en pijn..
Bovendien is de ene jongen de andere niet, er zijn al op vroege leeftijd grote verschillen. Als ik terugdenk aan mij eigen jeugd was er enorm veel agressie, dat is volgens mij nooit anders geweest. Hoe je met agressie om moet gaan is weer een heel andere discussie.
-
Noorwegen behoort tot de meest gefeminiseerde samenlevingen ter wereld, als je daaronder het aandeel verstaat van vrouwen in buitenshuis werkenden.
Dit is kinderopvang in Noorwegen:
http://noorwegen.placement.nl/default.aspx?menu=105&id=184
buiten spelen in weer en wind, vuurtje stoken, vissen, je eigen vis boven een vuurtje hangen en opeten, rennen, stoeien.
Dat kinderen in Nederland alleen maar stil in een bankje mogen zitten heeft dus helemaal niets te maken met feminisering of emancipatie.
-
Mee eens. Dit heeft niets met emancipatie of feminisering te maken. Nederland is trouwens helemaal niet gefeminiseerd. Nog altijd is het een mannenwereld waarin mannelijke en tegenwoordig ook een aantal vrouwelijke macho's de scepter zwaaien. Emancipatie heeft nog een lange weg te gaan.
De verstikkende truttigheid van regeltjes en maatregelen, constant in de gaten gehouden worden door big brother, hoge druk op jongeren om aan allerlei (soms zelfopgelegde) eisen te voldoen, het slechte toekomstperspectief en vele andere oorzaken zijn de reden dat jongeren ontsporen. De schuld bij de emancipatie van vrouwen te leggen is te gek voor woorden.
-
Dank je voor je bijstand.
Ik ben trouwens erg onaangenaam verbaasd dat dit om een promotieonderzoek gaat.
Ik hoop maar dat ze in de krant haar mening heeft geventileerd, en dat haar proefschrift zich onthoudt van dit soort ongefundeerde stellingen.
Anders heeft Nijmegen een Stapel binnengehaald.
-
Ik zou trouwens graag een tegengesteld onderzoek willen zien in hoe verre de emancipatiegraad van de moeder in het gezin een rol speelt bij het functioneren in de samenleving, de criminaliteit, relaties en andere onderzoeksvelden van de kinderen. Kortgezegd, deze mevrouw beweert dat de emancipatie van vrouwen jongens doet ontsporen, wat voor effecten zouden we hebben als er minder emancipatie geweest zou zijn.
Ik denk persoonlijk dat we veel slechter af zouden zijn en dat in die gezinnen waarin de moeder niet geëmancipeerd is we veel vaker last hebben van ontspoorde jongens, die moeders, zusters en vriendinnen slaan en zich vaker schuldig maken aan loverboypraktijken.
-
Hank Nozemans, vr 02 december 2011 19:46
in reactie op Mazdak Qizilbash
Reageer op Hank
"De verstikkende truttigheid van regeltjes en maatregelen, constant in de gaten gehouden worden door big brother" Dat is inderdaad Nederland in een notendop, helaas.
-
[Dat kinderen in Nederland alleen maar stil in een bankje mogen zitten heeft dus helemaal niets te maken met feminisering of emancipatie.]
Mooie manier van redeneren. Omdat in Noorwegen jongens die buiten spelen gepaard gaat met een hoge arbeidsparticipatie van vrouwen kan het niet zo zijn dat in nederland een bepaalde feminisering leidt tot kinderen die op een bankje mogen zitten?
-
Er wordt beweerd dat de emancipatie en de femisering er voor zorgt dat jongens miet meer mogen ravotten, dat ravotten als afwijking wordt gezien.
Als kinderen (*alle kinderen*) in de meest geëmancipeerde landen ter wereld juist heel veel mogen ravotten, ontkracht dat die bewering inderdaad volkomen.
Als iemand beweert dat het dalende aantal geboortes als oorzaak de afname van Ooievaars heeft, kun je daarvan ook de onzin aantonen door landen te laten zien waar het aantal Ooievaars is afgenomen en het aantal geboortes is toegenomen.
Begrijp je dat niet?
-
Dat emancipatie de oorzaak is wordt nergens aangetoond.
Ik zou wel eens willen weten wat precies de betekenis is, volgens deze auteur, van die "feminisering" van de samenleving (die dan blijkbaar weer het gevolg is van de emancipatie?).
Het is een sprookje dat vrouwen voor de klas minder "jongensvriendelijk" zouden zijn dan mannen voor de klas.
Wat *wel* het geval is, dat dat iedereen zich steeds meer als modelburger moet gedragen.
De CITOtoets-terreur is daar een voorbeeld van.
Dat heeft niets te maken met een "feminisering" van de samenleving, maar met een bureaucratisering die het gevolg is van het spreadsheet-managen dat veel beleidsmakers als enige bagage hebben.
-
Joe Speedboot, vr 02 december 2011 15:45
in reactie op Sylvia Stuurman
Reageer op Joe
'Dat heeft niets te maken met een "feminisering" van de samenleving, maar met een bureaucratisering die het gevolg is van het spreadsheet-managen dat veel beleidsmakers als enige bagage hebben. '
Dat speelt ook een rolletje maar het zijn net zo hard de ouders (lees maatschappij) die er een oorzaak van zijn. Loopt een kind tegenwoordig al een kneuzing op door van een speelrek te vallen dan zijn er heel wat ouders die direct gaan lopen klagen en soms zelfs gaan lopen claimen. Vroeger zei men gewoon 'ach dan weten ze voor de volgende keer dat je dat niet moet doen'.
Om met wijlen Bram Vermeulen te spreken: 'twee vingers in het stopcontact, dat is dus stroom'..
-
Emancipatie en baldadigheid kunnen best samengaan hoor. Alleen we moeten minder overreageren op vuurtje fikken en ander kattekwaad. Tegenwoordig overreageren mensen daar te snel op, ook bij meisjes trouwens.
-
, vr 02 december 2011 15:23
in reactie op Dehnus Nörder
Reageer op
Je hebt gelijk.Jongeren die een boerderij in de hens zetten, of een clubhuis, moet je met liefde en begrip tegemoet treden.
Kattekwaad.........
Jongeren die met hun volgezopen hersens een ongeluk veroorzaken met x doden..............
Kattekwaad...........
Niks erger als vroegáh.
-
U bevestigd de stelling maar weer eens.
Dacht je dat ik vroeger niet op mijn flikker kreeg als ik met vuur speelde (letterlijk)
excessen krijg je juist wanneer mensen niet meer de kans krijgen jong fouten te maken
En uiteraard ook de leerfabrieken die de mens niet zien als mens maar als produkt hebben hier mee te maken
-
Vroegerr had je nozems.
Toen ging het vrij rustig aan maar NU, das was gans anders.
NU is het zo als men zich verveeld, gaat men vernielingen aanrichten, mensen mishandelen en inbreken.
De jeugd wil dure merk kleren, enz.
Al dan niet onder invloed van drugs en alcohol.
Je kunt wel zeggen vroeger was alles beter, tegenwoordig is het vaak zinloos vernielen cq geweld.
En dat alles is de schuld van de vrije maatschappij, het zijn o.a. de ouders die hun jeugd in de jaren zeventig genoten hebben en hun kinderen aan hun lot over laten en alles onder het motto: alles moet kunnen.
Kortom: de zweep moet er over! ;-)
-
'Toen ging het vrij rustig aan maar NU, das was gans anders.'
Onzin, toen haalde het de krant nog niet. In Drenthe was het in de jaren 70 vrijwel ieder weekend vechten in veel discotheken, werd er ook veel geblowd/gezopen en raceten we ook op zwaar opgevoerde brommertjes door woonwijken. Kwamen je ouders erachter 'dan zwaaide er wat', dus je zorgde er gewoon voor dat je ouders er niet achter kwamen.
-
Verrechtsing en repressie doet uiteindelijk iedereen ontsporen.
De digitale surveillance viert hoogtij en de boetes zijn buiten elke proportie, straffen gaan omhoog.
Fascisme loert al om de hoek.
En dat heeft alleen maar te maken met de achterblijvende emancipatie van mannen.
-
Fijn dat hier eens goed over wordt nagedacht. Er zijn namelijk een aantal sociaal-psychologische weeffouten in de wijze waarop man- en vrouwzijn wordt gecultiveerd binnen de oecumene. Weeffouten die menselijke, al te menselijke gevolgen kunnen hebben.
-
In de Volkskrant staat het toch iets anders dan de kop suggereert. Jongens ontsporen niet door de emancipatie maar doen nog precies als altijd. Alleen wordt door de feminisering van de samenleving wat vroeger als gewone baldadigheid werd gezien (hoort bij de leeftijd, gaat vanzelf over) nu als ontspoord gedrag gezien. Vergelijk het met de scholen waar doordat er amper meer een man voor de klas staat vrouwelijk gedrag meer wordt gewaardeerd, terwijl dat vroeger eerder als initiatiefloos werd gezien.
-
, vr 02 december 2011 15:01
in reactie op Piet de Geus
Reageer op
Dus het molesteren van treinen, bushokjes, openbare voorzieningen, stations, eventueel ergens geparkeerde auto's en het met modderpoten op de zittingen van medepassagiers hangen is gewoon puberaal jongensgedrag??
Joh.
Wat een inzicht.
-
Word jij nu ook op je subsidie gekort? Of valt de kunst van het overdrijven niet onder de kunstbegroting?
Overigens: ga eens in je omgeving praten hoe die schattige baldadige jochies in de Drentse dorpen vroeger hun energie kwijtraakten. Die staken geen bushokjes in de brand maar staken de jongens uit het naburige dorp overhoop.
Excessen zijn er altijd geweest, maar daar gaat het stuk in de Volkskrant niet over.
-
, vr 02 december 2011 17:03
in reactie op Piet de Geus
Reageer op
Nee, hoor, ze zijn op dit moment druk bezig met carbid-bussen.
Het knalt en dreunt vrolijk in het rond.
-
"ze zijn op dit moment druk bezig met carbid-bussen."
Over dat soort baldadigheid gaat het verhaal dus. Baldadigheid waar vroeger veel meer ruimte en begrip voor was. Nu moet je ervoor in een hutje op de hei gaan wonen.
Wij stookten vroeger fikkie aan de rand van de stad. En dan jatten we aardappels van het land van een boer, staken die aan een stokje en hielden ze in het vuur tot ze "gaar" waren. Tegenwoordig krijg je de brandweer op je dak.
"Het knalt en dreunt vrolijk in het rond"
Benieuwd of het met oudjaar nog zo vrolijk dreunt. Ik weet dat het in Kampen een traditie was om oudjaarsavond de melkbussen met carbid de stad in te slepen en met afsteken te wachten tot de politie kwam en dan allemaal tegelijk...
-
, vr 02 december 2011 17:20
in reactie op Piet de Geus
Reageer op
Ik heb het niet over vroegááh.
Ik heb het over nu.
En ook nu presteren ze het om bushaltes, stations, perrons, winkelgalerijen naar de versodemietering te helpen.
Nog los van het feit dat ze af en toe op scooters enthousiast langs geparkeerde auto's scheuren en daar vrolijk fluitend alle buitenspiegels aftrappen.
Om daarna langs de buiten staande vuilnisbakken te gaan en die allemaal om te trappen.
Om met oud en nieuw, maar dat hoeft niet oud en nieuw te zijn hoor, dat kan op elke willekeurige werkdag, brievenbussen uit de grond te rukken en die , inclusief inhoud, in de hens te steken.
In geval van twijfel steken we gewoon een rietgedekte boerderij in de fik, want dat fikt zo leuk, en het maakt dan ook niet uit dat er daar een gezin met twee kleine kinderen woont.
Goddank hebben die mensen zich nog net in veiligheid weten te brengen, maar verder hebben ze niets meer.
Dat is allemaal kwajongenswerk en moet met een knipoog worden goedgevonden?
Ammezolen.
En JIJ denkt dat ik overdrijf?
Dan hou je je niet op de hoogte.
-
----Dus het molesteren van treinen, bushokjes, openbare voorzieningen, stations, eventueel ergens geparkeerde auto's en het met modderpoten op de zittingen van medepassagiers hangen is gewoon puberaal jongensgedrag??-----
Ja.
-
, vr 02 december 2011 16:07
in reactie op sjaak de intellectueel
Reageer op
Dan weet ik nu tenminste wat voor vlees ik in de kuip heb.
Jij hebt rare ideeëen voor iemand die zichzelf nogal intellectueel schijnt te vinden.
Ik begin ernstig aan die eigen uitgevonden benaming te twijfelen, als ik dat niet al deed.
-
----Dan weet ik nu tenminste wat voor vlees ik in de kuip heb.----
Pretentieuze en hypocriete uitspraak, gezien het feit dat ik niet geloof dat jij nog nooit in je leven weleens kattenkwaad hebt uitgehaald. Daarbij heb ik nooit direct of indirect kenbaar gemaakt dat ik dat gedrag vertoon. Sterker nog ik heb een blanco strafblad en heb zelfs nog nooit een bekeuring gehad. Ik doe dus niet mee aan die hooligan praktijken, maar ik weet wel van minder bedeelde intellectuele vrienden/kennisen dat zij zich hier soms wel schuldig aan maken (al dan niet met een drankje op). Dit kun je jongens niet kwalijk nemen, omdat iedereen naar mijn mening het recht heeft om fouten te maken en daarvan te leren alsmede hun innerlijke geest te ontplooien.
-
Patrick Jak, vr 02 december 2011 23:57
in reactie op sjaak de intellectueel
Reageer op Patrick
Natuurlijk moet je ze dat kwalijk nemen...het is gewoon slecht gedrag. De vraag is ook een beetje of het laat bij het afkeuren van een DAAD (niet meer doen in het vervolg), of dat je het een uiting laat zijn van een AARD (jongens zijn nu eenmaal zo).
Ik kan me voorstellen dat in minder geemancipeerder tijden er een soort mannelijke norm bestond waarvan mannelijke gezagsdragers uitgingen. Transgressie van de wet zal dan niet op het conto van de mannelijkheid worden geschreven maar op die van de opvoeding (of, gebruikelijker, worden geweten aan de armoede zelf). Tegenwoordig is er niet meer,of veel minder, van een dergelijke mannelijke standaard (het grootste deel van de rechterlijke macht is vrouw) en kan de mannelijke aard OP ZICH gemakkelijker als afwijkend worden aangemerkt. Een verschuiving in machtsevenwicht kan dus een verandering van beoordelingsschema's tot gevolg hebben, en vast ook verschuivingen in mechanismen van disciplinering.
Overigens denk ik dat intensivering van economische karakter van de samenleving ook een sterkere disciplinering tot gevolg heeft (Norbert Elias, maar ook Loic Wachand).
-
Joe Speedboot, vr 02 december 2011 16:48
in reactie op sjaak de intellectueel
Reageer op Joe
En ik maar denken dat een intellectueel zich verdiept..
Ik weet niet hoe het tegenwoordig op het VWO is maar in mijn tijd (jaren 70) waren de technisch getalenteerde VWO-ers het allerergst want die hadden de vindingrijkheid om regelmatig dingen uit te halen waarmee je nu moeiteloos Hart van Nederland zou halen.
-
Wat een bekrompen redenering, dat enkel laag-opgeleide jongeren zich schuldig maken aan vernielen of ander zogenaamd wangedrag. Zoals ik al tegen Katz zei heeft dit niks te maken met opleiding maar met hoe je als mens in elkaar zit het indirecte effect van de thuis-situatie en de omgeving.
-
Zit mijn inziens toch wel een verschil in baldadigheid en ontsporen
-
Volgens Crott is dit een gevolg van vrouwenemancipatie.
================
Volgens mij bestaat er niet zoiets als vrouwenemancipatie want zoals met zoveel dingen in een maatschappij die bestaat uit mensen is het mensenemancipatie. Dat de vrouw begonnen is uit pure nood om de emancipatie aan te slingeren lijkt me evident maar de man heeft net zo hard moeten mee-emanciperen als het ware.
Emancipatie is net als bijvoorbeeld integratie iets wat van twee kanten moet komen.
Waarom val ik hier nu over, nou ik lees namelijk ook in het artikel over de feminisering van de maatschappij wat op zich inhoudt dat de vroegere cultuur een mannencultuur was wat nu omgevormd wordt tot een vrouwencultuur en da is dus ook niet zo.
De emancipatie heeft ervoor gezorgd dat de oude mannencultuur uit de vorige eeuw meer een mensencultuur wordt maar dat gezegd hebbende stel ik ook vast dat we wat dat betreft nog lang niet uit geëmancipeerd zijn.
Er valt nog genoeg te doen voor we gelijkwaardig zijn.
-
[dat de vroegere cultuur een mannencultuur was wat nu omgevormd wordt tot een vrouwencultuur en da is dus ook niet zo.]
reken maar van wel.
Waarom zijn mannen de de Teulevisie er allemaal zo verwijfd uit?
Waarom is een hybriede Johnny Deb of Cometica snol als David Beckham leuk voor de dames en niet meer stoere mannen als Sean Connery (natte droom van Zjen).
Nivea: wat mannen willen ;
Onzin - dat is wat vrouwen willen
Vertrutting is in volle gang en vrouwen zien dat niet zoals je hier merkt omdat zij er geen last van hebben.
Mannen zien dat wel .
Als het tenminste nog mannen zijn
-
YggY ..., vr 02 december 2011 17:17
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op YggY
Als het tenminste nog mannen zijn
===========
Dan haak ik af, ik hoef me ook niet meer als man te profileren.
Ik ben liever mens.
-
, vr 02 december 2011 17:58
in reactie op YggY ...
Reageer op
;-)))
Wees jij maar lekker mens.
Je bent zelfs meer dan dat.
Je bent een heel aardig mens.
Dat kan ik verdomd niet van iedereen zeggen.
-
Ik mis hier toch ook een paar niet onbelangrijke factoren;
Het bijna compleet verdwijnen van de man uit het basisonderwijs en het feit dat kinderen tegenwoordig zo veel worden "opgevangen" dat ze gewoon geen kans meer hebben om kattenkwaad uit te halen.
Nee, de belhamels, rekels, schobbejakken, apen van jongens en deugnieten dreigen helaas uit te sterven.
-
Joe Speedboot, vr 02 december 2011 15:06
in reactie op Mw. Oeverloos
Reageer op Joe
Goed punt mevrouw Oeverloos!
Ik ben nog van de tijd van vuurtje stoken, hutten bouwen, vuurwerk afsteken etc, en brak je een keer een pols dan was je 6 weken de held van de klas. Tegenwoordig ligt alles vol met rubber tegels en moet je zowat schriftelijk toestemming vragen om een vuurtje stoken.
Kortom, logisch dat die kinderen baldadig worden want hoe komen ze er anders achter waar de grenzen liggen?
-
zo is dat mevr. oeverloos!!
-
Ik gooi maar eens wat in de groep. Vroeger speelden jongetjes met jongetjes. En meisjes met meisjes. Ma had het druk. Dus die keek maar heel af en toe hoe het ging. Als je dat vergelijkt met nu. Jongens en meisjes zitten samen op de kinderopvang. Worden constant bezig gehouden en in de gaten gehouden. Elk vermeend fout gedrag wordt gecorrigeerd. Dat vertaald zich naar thuis. Want de juf bespreekt natuurlijk zaken met de ouders. Het lijkt wel een soort gevangenschap. Ik vind het niet vreemd dat met name jongetjes hier veel moeite mee hebben.
-
"Vroeger speelden jongetjes met jongetjes. En meisjes met meisjes."
Doktertje spelen met andere jongens? Is mij niets van bekend.
-
het geweten, vr 02 december 2011 14:57
in reactie op Bas Grootel
Reageer op het
Kinderopvang dan maar afschaffen? ;-)
-
'Vroeger speelden jongetjes met jongetjes. En meisjes met meisjes'
Jij had als kind waarschijnlijk geen zus(sen)..
-
Bas Grootel, vr 02 december 2011 18:21
in reactie op Joe Speedboot
Reageer op Bas
Ik snap niet waar jullie het over hebben. Ik had een zus. Maar aan de overkant woonde een militair Familie. Denk je nou echt dat iemand ons iets aan durfde te doen.
-
Het gaat er niet om of iemand je iets wou aandoen maar om het ontkrachten van het idee dat jongetjes alleen met jongetjes en meisjes alleen met meisjes speelden.
Piet de Geus had het over doktertje spelen waarbij kleine jongetjes en meisjes elkaars lichaam verkennen en dan soms tot de constatering komen dat er een paar wezenlijke verschillen zijn. Logischerwijze kunnen jongetjes dan geen doktertje spelen, als zoals jij zegt jongetjes met jongetjes en meisjes met meisjes spelen.
In dezelfde trant probeerde Joe het idee dat jongetjes met jongetjes en meisjes met meisjes spelen te ontkrachten, door je te vragen of je geen zus(sen) had. De beste en meest beschikbare speelkameraadjes van kinderen zijn namelijk de eigen broers en zussen.
Jij associeert doktertje spelen waarschijnlijk met het iets aandoen van jou of je zus. Wat mij de indruk geeft dat jij inderdaad nooit doktertje hebt gespeeld in je jeugd en er veel later mee begonnen bent. Of heb je helemaal nog nooit doktertje gespeeld? ;-)
-
Bas Grootel, vr 02 december 2011 21:16
in reactie op Mazdak Qizilbash
Reageer op Bas
Ik snap echt niet waar je het over hebt. Wij speelden bij de sloten en de meisjes speelden in de buurt van het huis. Denk maar aan de reclame van Pietertje. En die sexspelletjes. Die zitten dan blijkbaar in jouw geheugen. Dat zegt meer over jouw dan over ons.
-
Ja, ik geef het toe. Als 6-jarige was ik een ontzettende viezerik maar dat wist ik toen nog niet. Ik heb op die leeftijd minstens 10 vagina's van leeftijdgenotes bekeken en zelfs betast. Meer dan ik op mijn 16e heb gedaan. Ik heb op school tijdens het douchen na gym ook eens aan de piemel van een vriendje getrokken. Ding Dong. Ik heb met een thermometer (zo een die in je bil gaat) de temperatuur opgenomen van vriendjes en vriendinnetjes tijdens het doktertje spelen. Ik heb spelletjes gespeeld waarbij je als je verloor, je broek omlaag moest doen en een voetbal of basketbal tegen je achterste geschoten kreeg. Soms ook wel eens met een dubbel gevouwen riem geslagen op hetzelfde lichaamsdeel. Dit alles terwijl ik in het begin de taal nog niet eens goed sprak. Wat een duivel.
Veel later pas kwam ik erachter dat ik al op heel vroege leeftijd aan triootjes, orgies, homoseksualiteit, rollenspellen, SM en andere goddeloze praktijken had gedaan. Ik schaam me diep.
Of je kan het ook gewoon zien als nieuwsgierigheid en onschuldige spelletjes van kinderen die op die leeftijd nog helemaal niet weten wat seks inhoudt. Ik zal trouwens vast niet de enige zijn hier die doktertje gespeeld heeft op die leeftijd.
-
Anja Lodewijks, za 03 december 2011 08:06
in reactie op Mazdak Qizilbash
Reageer op Anja
Ik wilde als meisje een echte plaspop, maar mijn moeder vond dat ik genoeg poppen had.
Ik loste dat op door zelf een gaatje te maken in een pop op de plaats die ik daar geschikt voor achtte plus nog een gaatje in haar mond. Het werkte uitstekend.
Achteraf was dat natuurlijk plassex.
-
De zelfklevende etiketjes zijn gemakkelijk overal op te plakken.
Overzicht noemt men dat.
Het verschil tussen wetenschap en de gesubsidieerde allesbeterwetenschap.
Als je nog geen ADHD had, moet je wel stevige schoenen dragen om het niet alsnog te krijgen in onze hyper maatschappij.
-
als je normaal bent stoppen ze je vol met pillen
ben je zo gek als een deur (braaf) dan hoeft dat niet.
-
, vr 02 december 2011 13:39
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op
Oh.
Dit verklaart veel.
Sorry.
-
Dat klopt.
Vroeger was je een bijzonder kind (en dat was je, en wie is dat niet), als je met een kikvorsch in je broekzak op school aan kwam zetten.
Nu wordt er een heel leger aan ambulante hulpverleners op je afgestuurd.
-
Interessante visie
De link klopt niet. 2x http.
Verder vroeg ik me af of jullie nog aandacht aan de corruptie binnen Buma Stemra gaan schenken?
-
, vr 02 december 2011 13:00
Reageer op
Ja, het zal niet altijd meevallen wanneer je merkt dat het natuurlijk overwicht dat je denkt te hebben, dat is je ofwel thuis of door je vrindjes ingeprent, helemaal geen overwicht blijkt te zijn.
De ene wordt er aggressief van , de ander zo gek als een bos uien.
En er zijn er bij die beide worden.
-
Die baldadigheid komt voort uit geldingsdrang. De meeste baldadige jongeren doen dat echter uit verveling. Je moet ze bezighouden, zodat ze hun geldingsdrang op een positieve manier kunnen inzetten.
-
Nieuw!: Veldman, vr 02 december 2011 13:15
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op Nieuw!:
uit verveling?
helemaal niet
gewoon omdat het leuk is
Kijk dit is nu weer van die pedagogische onzin
stoute dingen doen is een natuurlijke manier van de wereld verkennen dat doen alle jongens, alleen dat mag niet en nu moeten die arme kindjes 'keihard aangepakt' worden.
Wie nu jong is is de bok !
-
, vr 02 december 2011 13:19
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op
Sorry, Marc.
In het zuiden van Portugal, waar de situatie voor jongeren toch echt niet optimaal is, heb ik totaal helemaal niets gemerkt van vernielen van bushokjes, getreiter van anderen, en de treinen waren oud, maar smetteloos.
En geen jeugdige die het nodig vond met zijn modderrafels op de banken cq stoelen van andere passagiers te zitten in de trein.
De behoefte om zaken te verzieken bestaat geloof ik meer hier dan daar.
-
dan waren ze nog niet zo lang smetteloos hoor.
Ik heb wat afgetreind in portugal en ben 10 x in dat land geweest
graffiti in de treinen en de stations.
waarschijnlijk hadden ze net voordat jij daar kwam de treinen eens een flinke schoonmaakbeurt gegeven.
En dat doen ze in de Algarve dat draait op toerisme natuurlijk vaker dan in Porto
Maar verder doen ze daar niet moeilijk over hangjongeren want hangen hoort er bij vinden ze.
Daarom is de jeugd daar wat relaxter. Ze worden niet zo getreiterd door de volwassenen als hier.
Bovendien hebben ze drie maanden zomervakantie ipv een lullige 6 week waardoor ze meer tijd hebben om zichzelf te zijn.
asociaal gedrag van jeugd in Nederland is doodnormaal terugpakken .
-
Dat is dan ook een andere situatie, dan in Nederland. Hier zijn we ook nog eens van god los door overindividualisering van de maatschappij, gestoeld op een calvinistisch werkethos. Er is nooit een oorzaak als het om maatschappelijke problemen gaat. Die jongeren identificeren zich helemaal niet meer met de samenleving, alleen nog met het groepje waar ze toevallig van uitmaken. In Portugal zijn familiebanden waarschijnlijk veel belangrijker, waardoor je het wel uit je hoofd laat je familie te kakken te zetten door de hersenloze vandaal uit te hangen.
-
, vr 02 december 2011 14:59
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op
Ik vermoed dat dat inderdaad de oorzaak is van het feit dat ik in al de jaren dat ik daar kom nauwelijks gedonder van jongeren heb meegemaakt.
Ik verbaas me er telkens weer over, of ik nou in Porto ben, in Lisboa of in Lagos, het enorme verschil.............
-
verder ben je schattig naief
wat te denken van met 200 km per uur in papa's 'geleende' volvo zo zat als een aap door het stadscentrum van Guimaraes scheuren om in een 'spin' te raken.
Gemeente werkers wat extra werk geven door wijnflessen nog even voor hun neus kapot te gooien.
Of wat te denken van een ram op je bek in porto . Of beroofd worden in Lisboa.
En zo kan ik nog wel even doorgaan over wat voor tuig de jeugd daar kan zijn .
Alleen dat gebeurt altijd snachts .
-
Pubers vervelen zich sinds mensenheugenis en uiten dat niet anders dan vroeger. Er valt tegenwoordig gewoonweg veel meer kapot te maken dan vroeger.
-
zo is dat .
dus rechtsmensch die om kinderrepressie roept:
u bent een wijf !!!
-
, vr 02 december 2011 13:31
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op
Nog maar eens:
Waar praat U over?
Een beetje verklaring omtrent deze bewering kan geen kwaad, dacht ik.
-
[ In onze gefeminiseerde samenleving is hier echter geen ruimte meer voor en noemen we zulk gedrag al snel agressief.]
-
, za 03 december 2011 09:47
in reactie op Nieuw!: Veldman
Reageer op
Een woonhuis in de hens steken en met je dronken kop een auto-ongeluk veroorzaken waarbij doden vallen is normaal baldadig gedoe en moet gezien worden als compensatie van de vertrutting van de maatschappij.
Ik weet het niet, maar wat is dan het gedrag van hangmarokkanen?
DAT noemen we crimineel.
-
Het heeft ook alles te maken met het gegeven dat we terecht zijn gekomen in een (pedagogische) surveillancestaat. Alles wordt op een goudschaal gewogen en uitvergroot. Bij 'probleemgedrag' wordt de beschuldigende vinger reflexmatig naar de ouders gewezen. Om onder deze beschuldiging uit te komen, moet het kind maar gelabeld worden met een of andere "stoornis". Iedereen dient strak in het gareel te lopen.