-
cda'ers met collectief korsakov,wat een stelletje tuig,wat een slapjanussen,alsof dit zetels oplevert.gisteren nog Jack de V bij Matthijs gezien???ook zo'n type die denk dat de mensen een klein beetje van lotje getikt zijn.
-
dit was reaktie onder op de pagina op katz
-
"Ik ben de afgelopen maanden geschrokken van de mentaliteit van sommine mensen over alcoholgebruik. Als een zoon elke week met veel drank op thuis komt, vinden ouders dat soms normaal. Dat kan niet."
Een open deur intrappen
-
Ach. Drinken is van alle tijden. En al die eerdere generaties zijn over het algemeen ook best wel goed terecht gekomen.
-
Jan B, di 01 november 2011 16:43
in reactie op Bas Grootel
Reageer op Jan
Nope. Het alcoholgebruik onder de huidige jeugd is schrikbarend hoog. In mijn tijd kwam comazuipen niet of nauwelijks voor.
-
Amy Winehouse is overleden aan een alcoholvergiftiging. Dat zou deze jongeren en hun ouders tot nadenken moeten stemmen. Alcohol-opvoeding aan scholieren heeft geen effect als je de ouders er niet bij betrekt.
-
Ami Winehouse haar dood door alcoholvergiftiging was pas een waarschuwing geworden als het niet in de media was verschenen. Nu is ze een icoon, wij willen dat ook. Niemand wil als een kaars uitgaan, in stilte en nooit meer genoemd worden.
Ami's dood is hoe afschuwelijk ook gewoon meer reclame...voor alcohol.
-
' Elts sprekt fan myn sûpen, mar wa wit fan myn toarst...'
-
Sto Lat, di 01 november 2011 00:37
in reactie op Jens Jenssons
Reageer op Sto
Het enige voordeel is dat alcohol minder criminelen kweekt dan drugs.
Wees dus maar blij dat je je dorst lest!
-
Jan B, di 01 november 2011 16:45
in reactie op Sto Lat
Reageer op Jan
Ooit van de drooglegging gehoord?
-
Piet de Geus, di 01 november 2011 00:42
in reactie op Jens Jenssons
Reageer op Piet
Volgens mij heb ik die uitspraak weleens op zo'n gezellig tegeltje gezien.
-
Ik snap ik die Friese jeugd best, net op de wereld, een jaar of 15 a 16,
je beseft plotseling dat je Fries bent, dat Friesland je thuis is....een uitzichtlozer bestaan is bijna niet mogelijk. Logisch dat ze naar de fles grijpen.
-
Net indianen.
; )
-
Jan B, di 01 november 2011 16:45
in reactie op Roelf Turksema
Reageer op Jan
Grinnik.
-
Ach is het ook niet, zolang er neit teveel word gezopen. Maar tegenwoordig slaan we wat door in bescherming door de overheid. Het is raar dat onze Liberale partij alleen maar Liberaal is op financieel gebied.
Toen ik nog op de MAVO zat nam die MAVO ook gewoon bier in huis voor de klassenfeesten. Mits je maar toestemming had van je ouders mocht je best wel wat drinken. Alleen ze hielden wel een oogje in het zeil. En dat was een Christelijke MAVO ook nog. Daardoor was het geen verboden vrucht en heb ik later in mijn HBO en WO tijd haast niet gedronken. Want het was niet zo speciaal meer. (Ik ben van MAVO naar MBO naar HBO naar WO gegaan).
-
Misschien kunnen we een paar probleemfriezen uitzetten. Kan Mauro blijven...
:)
-
Ik kan niet zo tegen die reacties: 'is niets mis mee' of 'als de ouders het niet erg vinden... wie zijn wij dan?'
De overheid heeft een plicht om voor de volksgezondheid te zorgen van al haar burgers! Alcoholmisbruik geeft vele problemen voor de gezondheid met zich mee.
Ik kom net terug van een tentamen speciele pathologie en daarin werd diep in gegaan op onder andere schade door alcohol aan de lever, slokdarm, bloedvaten et cetera... Waarom zou je je eigen toch zo'n schade willen toebrengen?
In mijn pathologie boek (Rubin's Pathology) staat bijvoorbeeld dat er een 'maximum dose' is vast gesteld voor alcohol maar dat er helemaal geen minimaal toelaatbare dosis bestaat. Dat zegt meer dan voldoende...
Natuurlijk, niet bij iedereen ontwikkelt alcoholmisbruik zich tot slokdarmkanker, leverkanker, aderverkalking, aneurysma's, portale hypertensie met spataderen in slokdarm tot gevolg, levercirrose et cetera... Spataderen in je slokdarm klinkt wellicht het minst erg van die bovenstaande afwijkingen, het is echter levensbedreigend...
Maar als iets niet bij iemand voorkomt die zo veel 'zuipt'... wil niet zeggen dat het bij een ander niet kan gebeuren.
Geloof me je gunt niemand de gevolgen van alcoholmisbruik...
-
"De overheid heeft een plicht om voor de volksgezondheid te zorgen van al haar burgers! "
-----------------------
Website VWS: http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/vws
Nederland gezond en wel.
Dat is het motto van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Het is de ambitie van VWS om iedereen zo lang mogelijk gezond te houden en zieken zo snel mogelijk beter te maken.
Ook wil het ministerie mensen met een beperking ondersteunen en maatschappelijke participatie bevorderen.
-----------------------
Wat vind je van Schippers en haar pro-rook beleid?
-
Alex Alexander, ma 31 oktober 2011 21:37
in reactie op Klaas Nieuwenhuis
Reageer op Alex
Die ambitie is dan dus ook heel mooi!
Ik ben tegen dat 'pro-rook' beleid.
-
het geweten, ma 31 oktober 2011 17:21
in reactie op Alex Alexander
Reageer op het
De ouders zijn als eerste verantwoordelijk voor hun kroost!
De basis moet gelijk goed zijn, en dat begint bij de opvoeding thuis!
Heel simpel landgenoten.
Punt.
-
Ben Joosten, ma 31 oktober 2011 17:54
in reactie op het geweten
Reageer op Ben
"De ouders zijn als eerste verantwoordelijk voor hun kroost!"
Exact. Maar als die het af laten weten dient de overheid in te grijpen.
Dus als het erom gaat: wie heeft er gelijk, het geweten of Alex, dan kies ik voor de laatste.
-
Eline W, ma 31 oktober 2011 18:20
in reactie op het geweten
Reageer op Eline
Natuurlijk hebben de ouders verantwoordelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben. Waarom moeten kinderen schade ondervinden van slecht geïnformeerde ouders. De waarheid is niet democratisch.
-
Niet iedereen kan even goed een kind opvoeden. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat kinderen die veel drinken niet goed opgevoed worden of kinderen die niets drinken zogenaamd wel goed opgevoed worden. Het ligt ook niet altijd aan ouders, omgevingsfactoren zijn ook belangrijk.
Overigens drink ik zo nu en dan ook 'heel wat' hoor, maar ik drink nooit meer dan ik aan kan. Ik heb dat jaren terug wel geleerd bij de eerste keer dat ik echt ziek werd. Vele medestudenten van mij leren dat echter niet af. Roken doe ik echter niet, ook nooit gedaan.
-
Mooie reactie. Het treurige is dat alcohol zo ontzettend sociaal geaccepteerd is dat de waarheid erover vaak met de mantel der liefde bedekt wordt. Alcohol is gewoon gif en ik heb een aantal mensen om me heen er kapot aan zien gaan.
-
Alcohol misbruik wel, maar we slaan tegenwoordig wel wat door in onze regelgeving voor kinderen. Gewoon goede voorlichting en toestaan op klassenfeesten zodat leraren een oogje in het zijl kunnen houden. Dan is het speciale er zo af.
-
Natuurlijk, ieder zijn of haar eigen keuze. Dat moet zo blijven. Maar dat brengt een probleem met zich mee... wij, elke Nederlander, verwacht dat je de beste zorg krijgt. Zorg kost geld, veel geld... en steeds en steeds meer geld. Hoofdreden daarvan is dat de zorg simpelweg elk jaar veel beter wordt.
Maar als iemand zo'n laks heeft aan zijn of haar gezondheid... tja... er mag verwacht worden dat mensen proberen gezond te leven. Alleen dan al draag je een steentje bij aan onze samenleving.
-
Oh en ik heb het ook echt specifiek over alcoholmisbruik he... Maar onderschat dat niet... waarschijnlijk vallen meer mensen onder die categorie dan u denkt.
-
Deze `verzuchting`van dhr. Piet Adema komt ietwat hypocriet over!
Daar waar hij zelf,als burgemeester verantwoordelijk is voor openbare orde en handhaving, gedoogt hij, waarschijnlijk uit politiek opportunisme in zijn gemeente het bestaan van 22 (!!!) z.g. jeugdketen, dit in flagrante stijdigheid van alle wetgeving op het gebied van de Rimtelijke ordening en de Drank en Horecawet! `Keten`, waar de alcohol je, bij wijze van spreken, over de drempel `tegemoet`drijft!
Als je zelf niet bereid bent om de regelgeving te handhaven vanuit een ongezond soort politiek opportunisme, (minder stemmen) En daarmee `stevig` alcoholgebruik onder jongeren in feite aanmoedigt, moet je je niet beklagen over de mentaliteit van de ouders, maar eerst eens je eigen `mentaliteit` tegen het ligthouden! Maar dit soort `praatjes`zijn we van deze ex gedeputeerde, en geboren opportunist, die nu in Achtkarspelen als interim op de winkel moet passen, wel gewend! Het maakt niet uit hoe, als je maar in het nieuws komt!
-
Drank is een serieuze drug dat in verkeerde (minderjarige) handen tot grote ongelukken kan leiden. Bij henzelf of aangericht bij derden. Veel volwassenen kunnen het spul al absoluut niet handelen, laat staan kids.
Ouders die hier gemakzuchtig mee omgaan verwijt ik grote domheid van het niveau tokkie en vooral ook nalatigheid. (qua onherstelbare hersenschade) Dom volk dus. Als rechtgeaarde Fries weet ik dat aan zuipen niets Fries' kleeft, net zo min als dat voor andere drugs geldt.
-
West-Friese ouders hebben eenzelfde mentaliteit. De West-Friese jeugd zuipt de Noord-Friezen onder tafel.
-
Grijns..! En dan hebbie de gevreesde Achterhoekers nog met hun bier per meter.
-
het geweten, ma 31 oktober 2011 17:33
in reactie op Bernie Whistler
Reageer op het
Klopt, maar dat zuipen ze niet in één keer op.
;-)
-
Wel drank misbruik onder jongeren is van alle tijden, en dat sinds de jaren zestig.
Zoop zelf ook wel dertig glazen tap-pils op een avond, niks mis mee.
BIERTJE??
-
"Zoop zelf ook wel dertig glazen tap-pils op een avond"
Ik snap het. Dank voor deze ontboezeming.
Niets zo goed voor een goed geweten als een slecht geheugen.
Ziekte van Korsakov is een blijvende geheugenstoornis die veroorzaakt wordt door langdurig overmatig alcoholgebruik.
Mensen in de puberteit waarvan de hersenen nog niet zijn volgroeid zijn er extra gevoelig voor.
-
het geweten, ma 31 oktober 2011 16:02
in reactie op Klaas Nieuwenhuis
Reageer op het
[Ziekte van Korsakov is een blijvende geheugenstoornis die veroorzaakt wordt door langdurig overmatig alcoholgebruik.]
Helemaal goed.
Maar in mijn geval was dat zelden, wat zelden?? langdurig overmatig alcoholgebruik.
En mijn ontboezeming was een lokkertje, er komen altijd figuren op af om je ff af te zeiken.
Als je later niet weet hoeveel dat je gezopen hebt, dan heb je een probleem.
-
Jan Jansen, ma 31 oktober 2011 16:17
in reactie op het geweten
Reageer op Jan
"20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand."
Bron: Universiteit van Wageningen, Trimbos Instituut
Nog een paar van die "figuren".
-
"En mijn ontboezeming was een lokkertje, er komen altijd figuren op af om je ff af te zeiken. Als je later niet weet hoeveel dat je gezopen hebt, dan heb je een probleem."
Maar heb je nu dertig pils gezopen op avonden in je jeugd of niet?
(of weet je het niet zeker meer?) ;-)
-
het geweten, ma 31 oktober 2011 17:23
in reactie op Klaas Nieuwenhuis
Reageer op het
Kan het zijn dat je enkele berichten van mij hebt doorgenomen, en dat je tot de conclusie kwam: ik mag het geweten niet zo.
Is dat de reden dat je nu zo reageert?
-
Ooit van open doelen gehoord?
-
Aan "vroeger deden we het ook" dus waar nu niet meer daar heb je dus helemaal niets aan!
Onderzoek gaat verder en het mag wel duidelijk zijn dat alcohol, voor iedereen, jong of oud slecht is. En dat je pas als je over je 40ste bent kunt spreken van een netto voordeel.
Maar van dit kabinet mogen we toch niets verwachten. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de ouders, terwijl straks Nederland, wel met de gevolgen zit.
-
het geweten, ma 31 oktober 2011 17:17
in reactie op Henk Johan Faber
Reageer op het
Heb je alweer een manier gevonden om op het kabinet te schelden?
Zuipen is van alle tijden, en daar kan geen links of rechts kabinet wat aan doen.
-
Jan B, di 01 november 2011 16:44
in reactie op het geweten
Reageer op Jan
Nu al kachel?
-
Eline W, ma 31 oktober 2011 18:21
in reactie op het geweten
Reageer op Eline
Oh, vandaar.
-
Haha mooie reactie Eline!
-
"Zoop zelf ook wel dertig glazen"
Ah, het geweten is dus een afkorting voor: ik het het ooit wel geweten.
-
Als de ouders het niet erg vinden....wie zijn wij dan?
-
"wie zijn wij dan?"
Medebewoners van dit land, afhankelijk van wat de jeugd van nu later gaat presteren.
-
Eline W, ma 31 oktober 2011 15:43
in reactie op Hein van Leeuwen
Reageer op Eline
Hun hersenen zijn in collectief belang.
-
ik neem aan dat daarom alle corpsballenclubjes allemaal alcoholvrij zijn.
-
Maar weinig studenten zitten echt in die clubjes...
1 goede vriend van mij uit mijn jaar zit hier in zo'n vereniging. En ja hij stinkt vaak op school en heeft vaak z'n werk niet af omdat hij zogenaamd geen tijd is... wij weten wel dat dat betekend dat hij te druk had met zuipen. Sure wij doen dat ook... maar de meeste van ons maken wel eerst ons werk ff af.
Wat ik wil zeggen is... er zijn helemaal niet zoveel studenten die meedoen aan die verenigingen. De minderheid doet daar aan mee. Dat wil niet zeggen dat er maar weinig studenten veel drinken haha ;) Daar hoef je niet voor bij zo'n groepje te zitten.
-
het gaat niet om de verenigingen ,het gaat om de flauwekul die eline w neerzet.
-
Oh in dat opzicht... nou ik ben niet onder de indruk van de meeste studenten hoor. Zo speciaal zijn de hersenen van vele universiteitsstudenten nu ook weer niet. Dat is juist zo'n probleem, velen van hen voelen zich beter dan anderen. Ik ken veel HBO of zelfs lager opgeleiden die veel meer capaciteiten hebben of al veel meer gepresteerd hebben.
-
, di 01 november 2011 14:56
in reactie op Hein Eken .
Reageer op
Nee, dát worden allemaal politici.