20 januari 12 16:50 Reageer (37) Leven RSS

De gevangenen van gebouw vier

ZEMBLA: De Inspectie voor de Sanctietoepassing bevestigt dat de luchtkwaliteit in het gebouw niet in orde is en dat de gedetineerden gezondheidsproblemen hebben

Hoe gaan we in Nederland om met vreemdelingen die ons land moeten verlaten? ZEMBLA onderzoekt wat er gebeurt achter de muren van de vreemdelingenbewaring, waar de camera niet welkom is. In gebouw vier van detentiecentrum Rotterdam hebben asielzoekers veel medische klachten als gevolg van een slecht ventilatiesysteem. Tot nu toe zijn er geen maatregelen getroffen.

De gevangenen van detentiecentrum Rotterdam kwamen afgelopen zomer in opstand. De opgesloten vreemdelingen protesteren tegen hun uitzichtloze situatie en het strenge gevangenisregime. Ze hebben geen strafbaar feit gepleegd maar zitten in een cel waarvan de deur om vijf uur 's avonds op slot gaat tot de volgende ochtend acht uur. Ze voelen zich behandeld als criminelen.

Het protest wordt de kop ingedrukt, maar de klachten worden niet minder. Ook in andere detentiecentra melden vreemdelingen ernstige problemen als gevolg van gebrekkige medische zorg en slechte detentieomstandigheden.

De Vereniging van Asieladvocaten en -Juristen Nederland heeft deze week namens haar cliënten in detentiecentrum Zeist de Staat der Nederlanden gedagvaard. Door een falend ventilatiesysteem in gebouw 4 worden de opgesloten vreemdelingen ziek. De asieladvocaten eisen dat die afdeling gesloten wordt. De Inspectie voor de Sanctietoepassing, onderdeel van het ministerie van Justitie, bevestigt in ZEMBLA dat de luchtkwaliteit in het gebouw niet in orde is en dat de gedetineerden gezondheidsproblemen hebben. De Inspectie vindt dat er acuut maatregelen moeten worden genomen om de problemen aan te pakken.

Inspecteur B. van der Linden houdt toezicht op de kwaliteit van de detentieomstandigheden. Volgens Van der Linden bevestigen artsen van het detentiecentrum dat er gezondheidsklachten zijn die 'serieus moeten worden genomen'. Zes cliënten van vreemdelingenadvocaat F. Verbaas hebben ademhalingsproblemen, huiduitslag en hoofdpijn.

In 2010 stelt Van der Linden het ministerie van Justitie al op de hoogte van de  gezondheidsproblemen door de slechte luchtkwaliteit. In 2011 herhaalde hij zijn zorgen. Staatssecretaris Teeven van Justitie belooft in juli 2011 maatregelen te treffen. Volgens inspecteur Van der Linden zijn de problemen niet verholpen, zo zegt hij in ZEMBLA:

"De situatie is niet verbeterd, in tegendeel, het is er zelfs op achteruit gegaan."

Joost den Otter, arts en voormalig medisch adviseur van het ministerie van Justitie, reageert in ZEMBLA:

"Als de Inspectie zegt dat het erger is geworden, dan is er wat mij betreft maar één oplossing: gebouw dicht doen, totdat de luchtkwaliteit voldoet aan de eisen die we daarover hebben afgesproken."

In gebouw 4 verblijven 292 vreemdelingen.

De gevangenen van gebouw 4' vrijdag 20 januari om 21.20 bij de VARA op Nederland 2

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Eline W, za 21 januari 2012 20:12 Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb net even Zembla gekeken en ik ben geschokt.

    Ik vraag me zelfs af waarom ze niet gelijk deze mensen allemaal vermoorden. Blijkbaar hebben ze geen recht op leven, breng dat dan in de praktijk. Zo lijden ze veel meer.

    Als mensen terug kunnen moeten ze terug, maar mensen die je niet uit kan zetten nog uit proberen te zetten naar landen waar ze niet vandaan komen, en als dat niet lukt ze vervolgens zo behandelen. In zo een land wil je toch niet leven?

  • xp joffer, za 21 januari 2012 13:00 Reageer op xp

    xp

    op zich lijken dit allemaal hele zielige verhalen en vara onwaardige subjectieve journalistiek. de asiel procedures in nederland zijn langdurig omdat ze zo zorgvuldig zijn en dat kost tijd. omdat er veel mensen binnen komen zijn er ook een aantal die met hun vluchtverhaal door de mand vallen dus reken maar dat de genen die vast zitten gelogen hebben over hun asiel aanvraag. dit geloven de socialisten alhier niet maar heb 15 jaar ervaring in dit werk.. e.e.a. wordt enorm gedramatiseerd. het begon er al mee toen de journalist op de radio zei dat hij het zo erg vond dat een gebouw waarin mensen gehuisvest waren "gebouw vier 4 hete". op zich was dat geloof hij al traumatisch voor de bewoners. zeventig % van de asielzoekers komt hier uit economische overwegingen, begrijpelijk want hier krijg je gratis geld en je hoeft er niets voor te doen, dat willen we allemaal wel. nederland geeft geen asielstatus voor gelukzoekers. voor de linksen alhier die het ideaal van internationale solidariteit aanhangen (ook de s.p.) doen zo dramatisch over deze mensen omdat van hen iedereen hier wel mag wonen en daar is links goed mee in de fout gegaan en dan krijg je wilders he? simpel

  • Joachim Detailleur, za 21 januari 2012 17:13 in reactie op xp joffer Reageer op Joachim

    Joachim

    Een aantal opmerkingen:

    - De verontwaardiging vloeit hier voornamelijk voort uit het gegeven dat mensen, waar ze ook vandaan komen of wat ze op hun kerfstok mogen hebben, niet in dergelijke voor de gezondheid schadelijke omstandigheden zouden moeten worden ondergebracht. Dat heeft niks met links of rechts te maken, maar met menselijkheid. In plaats van op die omstandigheden in te gaan probeer je de geschetste situatie goed te praten door voor te doen dat het hier toch allemaal economische vluchtelingen betreft, alsof een dergelijk onderkomen voor dat soort 'derderangs mensen' nog veel te goed is.

    - Je noemt de asielprocedure 'zorgvuldig'. Nochtans is Nederland de afgelopen tien jaar zowat kampioen geworden in het veroordeeld worden door het Europese Hof van de Rechten van de Mens in asielzaken. Het is allang duidelijk voor iedereen die een beetje kennis heeft van asielzaken dat het beleid van de afgelopen tien jaar een afwijzingsbeleid 'pur sang' is. Alles wordt uit de kast gehaald om asielzoekers een verblijfsvergunning te onthouden en de instroomcijfertjes laag te houden: Oorlogsgebieden als Somalie 'veilig' verklaren, onbetrouwbare taaltesten en leeftijdsonderzoeken massaal inzetten om respectievelijk iemands herkomst en leeftijd te bepalen, de prijs voor vergunningen met 250% laten stijgen, ..., de lijst gaat eindeloos verder. Zelfs het demoniseren van asieladvocaten wordt door een regeringspartij niet geschuwd.

    Moest een buurland zo met Nederlandse onderdanen omgaan, het land zou te klein zijn. Helaas heeft de jarenlange criminalisering van niet-westerse individuen zowel door bepaalde Nederlandse politieke krachten als media haar sporen achtergelaten, en zijn we inmiddels al zover gekomen dat je nog moet uitleggen dat het onderbrengen van mensen in voor de gezondheid schadelijke omstandigheden écht niet kan, ook niet als het 'buitenlanders' of 'gelukszoekers' betreft.

  • Eline W, za 21 januari 2012 20:18 in reactie op xp joffer Reageer op Eline

    Eline

    Hoezo subjectieve journalistiek?

    Zelfs als de verhalen (het onthouden van medische zorg, en het compleet terug naar af helpen van psychiatrische patiënten) incidenten zijn zijn is het te schandalig voor woorden. Het kan me niet schelen wie dat bericht dat moet gewoon stoppen.

    En ik kom liever niet met persoonlijke aanvallen, maar nu moet het. Wat u probeert te doen is de aandacht afleiden van het probleem, er worden mensen behandeld als kakkerlakken en dat ziet u ook, alleen door oneliners van een meneer met raar haar bent u gaan geloven dat de juiste manier van werken is. Het is u aangepraat dat deze mensen kakkerlakken zijn, en nu krijgt u gewetensbezwaren.

    Overigens weet ik vrijwel zeker dat die meneer met dat rare haar deze uitzending uit zelfbescherming gewoon niet bekijkt.

    Voor de moderatie: Als Nederland dit soort dingen met mensen doet dan mag ik dit schijven!

  • Klaas Slager, za 21 januari 2012 09:02 Reageer op Klaas

    Klaas

    Wij gaan in ons land uiterst zorgvuldig om met mensen die hier asyl komen vragen.
    Toevallig ken ik iemand die als tolk namens de immigratiedienst optreedt voor deze mensen, hij is er uiterst cynisch over.
    Het zal wel heel cynisch zijn als ik nu opmerk dat in het land waar ze vandaan komen de luchtkwaliteit meestal veel beter is dan in heel Nederland.
    Ik gun een ieder een goed leven, maar dat kan natuurlijk niet worden gerealiseerd door alle armen van de wereld in W Europa toe te laten.

  • Theo Joubert, za 21 januari 2012 01:10 Reageer op Theo

    Theo

    Talloze mensen in ons land hebben gezondheidsproblemen door slechte luchtkwaliteit.
    Er is gewoon geen draagvlak om daar wat aan te doen.

    Voor gedetineerderen dan wel ?

  • Eline W, za 21 januari 2012 20:23 in reactie op Theo Joubert Reageer op Eline

    Eline

    Zit u het grootste gedeelte van de dag opgesloten in een niet geventileerde ruimte terwijl het enige wat u misdaan heeft bestaan is?

  • Theo Joubert, za 21 januari 2012 21:51 in reactie op Eline W Reageer op Theo

    Theo

    Als dat het enige was dan zouden er nu zestien miljard mensen in dat hok zitten.

  • Eline W, za 21 januari 2012 23:16 in reactie op Theo Joubert Reageer op Eline

    Eline

    In het verkeerde land geboren zin is ook nog een criterium...

  • Theo Joubert, zo 22 januari 2012 11:18 in reactie op Eline W Reageer op Theo

    Theo

    Beste Eline,
    Of je kansen hebt, of je rechten hebt, of je toekomst hebt hangt onder meer af van het land waar je geboren bent, en ook van de cultuur waarin je geboren bent.
    Dat is de realiteit.
    Wat heeft het voor zin te klagen over de werkelijkheid ?

  • Eline W, zo 22 januari 2012 12:42 in reactie op Theo Joubert Reageer op Eline

    Eline

    Natuurlijk hangt dat daar vanaf. Maar is dat een excuus om deze mensen zo te behandelen. Sommigen willen blijkbaar heel graag weg omdat wij ze zo pesten, maar zelfs dan kan dat niet.

  • Mary de France, vr 20 januari 2012 22:16 Reageer op Mary

    Mary

    Het is mensonterend wat daar gebeurt, ook uit mijn naam. Want kennelijk hebben wij met elkaar zulk beleid afgesproken!? Dat we mensen die niets misdaan hebben zó behandelen!?
    Ik schaam me!

  • Jacqueline Wouters, vr 20 januari 2012 20:26 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    De verhuftering van Nederland onder Wilders CDA en de VVD is een feit eerst zijn de buitenanders aan de beurt fan de zieken en binnenkort de standaard Nederlander zelf! Let maar op! Daar likt rechts en extreem rechts zijn vette dikke worsten vingers bij af!

  • xp joffer, za 21 januari 2012 13:26 in reactie op Jacqueline Wouters Reageer op xp

    xp

    je weet niet waar je het over hebt, dit systeem van opvang bestaat al decennia, de vara, vpro, pvda g.l. en sp. willen iedere asielzoeker wel toelaten of je nu liegt over je aanvraag en nationaliteit of niet..

  • Eline W, zo 22 januari 2012 11:16 in reactie op xp joffer Reageer op Eline

    Eline

    Systeem van opvang?

  • het geweten, vr 20 januari 2012 20:06 Reageer op het

    het

    Kom kom, het gebouw de schuld geven is wel héél gemakkelijk.
    Denk eerder dat die gasten niet in goede gezondheid verkeren.
    Roken, onveilige sex en noem maar op, en daar wil men een slaatje uitslaan?
    FOEI, gelijk het land uit.
    ;-)

  • Groen Aapje, za 21 januari 2012 00:17 in reactie op het geweten Reageer op Groen

    Groen

    Gadverdamme, jij bent een ziek ventje/dametje

    Alsof Nederlanders geen SOA hebben, of crimineel zijn, of roken in hun cel

    Jij kunt hier je mening ventileren omdat jou daar de ruimte voor geboden wordt, kom dan ook aan met iets gefundeerd ipv met zoiets goedkoops aan te komen.

  • het geweten, za 21 januari 2012 15:23 in reactie op Groen Aapje Reageer op het

    het

    Nou een groen aapje ziet er ook niet gezond uit hoor. ;-)

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 19:29 Reageer op Censuur

    Censuur

    En dit wanbeleid komt allemaal voort uit de compassie van het CDA, de eigen verantwoordelijkheid van de VVD en alle buitenlanders zijn crimineel van de PVV.

  • het geweten, vr 20 januari 2012 20:08 in reactie op Censuur Joop Reageer op het

    het

    Ja daar zitten ook criminelen tussen, en wie was dat ook al weer die noemde ze ook wel: economische profiteurs.

  • Henk Verwoerd, vr 20 januari 2012 18:22 Reageer op Henk

    Henk

    Zelfs dan worden ze nog beter behandeld dan in eigen land dus niet klagen.

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 19:34 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Censuur

    Censuur

    "Zelfs dan worden ze nog beter behandeld dan in eigen land dus niet klagen. "

    Dus in het land van herkomst mogen ze langzaam vermoord worden, en dan mogen ze niet klagen als ze in hun wanhoop hier om hulp vragen en dan als misdadigers opgesloten worden en ook langzaam vermoord worden.

    Leuk om te weten.

  • Groen Aapje, za 21 januari 2012 00:31 in reactie op Henk Verwoerd Reageer op Groen

    Groen

    Verwoerd, Verwoerd..........
    Die naam doet me ergens aan denken

    Ja, ik weet het weer. Zuid Afrika, die blanke racist uit de 70-er jaren van de vorige eeuw.
    Familie?

  • Jim Peeters, vr 20 januari 2012 18:18 Reageer op Jim

    Jim

    Eerst de luchtkwaliteit verbeteren op de scholen

  • Eline W, vr 20 januari 2012 18:50 in reactie op Jim Peeters Reageer op Eline

    Eline

    Beide is niet mogelijk? Sinds wanneer worden scholen en gevangenissen van hetzelfde geld betaalt?

  • Censuur Joop, vr 20 januari 2012 19:32 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur

    Censuur

    Op school kunnen ze nog een raam openzetten. Maar nu de kindertjes van de uitgewezen asielzoekers die ook ziek worden van die smerige lucht... die zijn natuurlijk veel minder waard dan jouw nichtje op de Montessorischool.

  • Theo Joubert, za 21 januari 2012 11:32 in reactie op Censuur Joop Reageer op Theo

    Theo

    [Op school kunnen ze nog een raam openzetten.]

    Als het lokaal uitkijkt op een uitvalsweg dan kan je dat beter niet doen.

  • het geweten, vr 20 januari 2012 20:09 in reactie op Jim Peeters Reageer op het

    het

    Helemaal mee eens, heb altijd na een week last van een droge strot.

  • El Che, vr 20 januari 2012 17:49 Reageer op El

    El

    Ik dacht dat de doodstraf afgeschaft was in Nederland, maar op termijn mag dat dus wel.

  • Eline W, zo 22 januari 2012 09:41 in reactie op El Che Reageer op Eline

    Eline

    En het ergste is nog dat het zonder proces gebeurt met mensen die niets gedaan hebben.

  • Michiel Online, vr 20 januari 2012 17:41 Reageer op Michiel

    Michiel

    Waarom worden die mensen op deze manier opgesloten?

  • joost klaassen, vr 20 januari 2012 17:38 Reageer op joost

    joost

    Schandalig ! Mensen die niets crimineels op hun kerfstok hebben geboeid afvoeren naar zogeheten detentiecentra, en daar langdurig (maanden en maanden lang, tot soms meer dan een jaar) detineren onder omstandigheden die niet alleen, vanzelfsprekend, hun psychische gezondheid schaden, maar nu ook keihard hun fysieke gezondheid in gevaar brengen.

    Geen mens is illegaal.

  • xp joffer, za 21 januari 2012 13:19 in reactie op joost klaassen Reageer op xp

    xp

    er is niets schandalig aan; mensen die hier vast zitten hebben gelogen over hun asielaanvraag en/of nationaliteit... de asielproceduren zijn in nederland heel lang omdat ze zo zorgvuldig zijn. de mensen weten dat als ze langer dan een jaar vast zitten en blijven liegen over hun herkomst dat ze nadien vrijkomen. ze wonen nog liever hier met niks dan dat ze terug gaan naar hun eigen land. de vara is erg subjectief in hun berichtgeving. ik heb jaren dit werk gedaan en weet dat deze mensen voor hun gevoel niets te verliezen hebben dus even zeuren en klagen er hun verblijf en er komt wel weer een journalist langs. over een jaartje krijg je met wat hulp van vluchtelingenwerk alsnog gratis geld

  • johan n., za 21 januari 2012 13:58 in reactie op xp joffer Reageer op johan

    johan

    Dit wat jij zegt is aantoonbaar niet waar, maar wanneer mensen willen blijven vasthouden aan hun wanen mogen ze van mij.

    Moet ik U ondanks dat serieus nemen?

  • joost klaassen, za 21 januari 2012 14:58 in reactie op xp joffer Reageer op joost

    joost

    Uw frustratie heeft u in ieder geval gemeen met de opgesloten vreemdeling.

    De meest opgeslotenen zijn 'gewone' illegalen, maar daarnaast betreft het inderdaad ook uitgeprocedeerde asielzoekers.

    Wellicht heeft u tijdens de door u opgevoerde 'jarenlange ervaring' gemist dat het veelal de ontoereikendheid van de asielmotieven ('zielig, maar niet genoeg') is dat tot afwijzing leidt en, in ieder geval niet als regel, 'leugens'.

    Hoe dan ook : daar gaat het hier helemaal niet over. Je hebt als overheid, als je mensen detineert, hun gezondheid niet in gevaar te brengen. Anders moet je ze weer laten lopen. Zeker nu het in de regel mensen betreft die geen criminele antecedenten hebben en zich in de illegaliteit hebben weten te redden.

  • xp joffer, zo 22 januari 2012 01:31 in reactie op joost klaassen Reageer op xp

    xp

    dank voor uw aller reactie, op de normale azc waar de normen in de omgang van bewoners hoog waren met controle daarop van de medische opvang vluchtelingen werk etc werden medewerkers meerdere malen verweten dat ze asielzoekers als dieren behandelden; meerdere malen werd tegen de mensen die dit vonden gezegd dat men een klacht kon indienen maar dit gebeurde zelden. veel mensen komen uit landen waar het recht van de sterkste geld, je moet vechten om te krijgen wat je wilt, dit gedrag gaat bij sommigen gewoon door ook als ze hier in nederland zijn.
    liegen kom wel degelijk veel voor bij asielaanvragen, misschien zou ik het ook doen in een dergelijk geval. er is veel geld betaald om hier naar toe te komen en dat verspeel je als je terug moet. ik noem slecht 2 bekende asielzoekers mauro en hirshi ali, beiden spraken niet de waarheid. de ene over de leeftijd, de ander over land van herkomst en binnenkomst etc. nogmaals begrijpelijk dat men dit doet want het is fijn hier maar nederland bied geen asiel hiervoor ook niet toen de pvda mee regeerde en toen bestond deze detentie ook al trouwens in ter apel !!
    dat mensen als kakkerlakken worden behandeld is absoluut onjuist. het ministerie zit er bovenop en wil geen onregelmatigheden omdat dit ministers hun kop kan kosten. daarom stikt het van de procedures in die instellingen en terecht. dus ik laat mij niet aanleunen dat ik zou vinden dat deze mensen slecht behandeld moeten worden, wat een onzin; erg tendentieus omdat te suggereren. sommigen mensen hier geloven alleen in het goede en lopen met molentjes omdat ze de waarheid niet onder ogen kunnen/durven zien.

  • Eline W, za 21 januari 2012 20:20 in reactie op xp joffer Reageer op Eline

    Eline

    En dat is een reden om een vrouw van 8 maanden zwanger in zeer ongezonde lucht op te sluiten. Of mensen met ernstige medische problemen niet te behandelen? Of hebben we hier soms niet te maken met mensen?

    In dat geval bent u er geen! Stop alsjeblieft hiermee.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven