23 juni 11 20:50 Reageer (35) Leven RSS

De aangekondigde dood van de boekhandel

Joost Zwagerman over het belang van echte boekenwinkels, de vaste boekenprijs en de Oostblok-dictatuur van de markt

sitestat

Steeds meer lezers kopen hun boeken via internet. En dan proberen internetsites ook nog eens de vaste boekenprijs te torpederen. Het leidt er toe dat vertrouwde boekhandels in zwaar weer verkeren. De Selexyz-keten moet zwaar reorganiseren, kleine winkels sluiten hun deuren. EenVandaag sprak met all-round expert Joost Zwagerman over het belang van de boekwinkel.

Zie boven de lange versie van een interview met de succesvolle schrijver. De reportage van EenVandaag over de teloorgang van de boekwinkel is (later) te bekijken op deze pagina.

 

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

 

Laatste Reacties (35) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Adriaan Zicht, vr 24 juni 2011 14:08 Reageer op Adriaan

    Adriaan

    Je kan de vergelijking maken met het bezoeken van een onbekende stad. Een optie is om alles van tevoren uit te zoeken, boeken te lezen en een strak reisschema maken en op plaatsen te komen waar alle miljoenen toeristen voor jou ook geweest zijn. Of je kan dat niet doen en het op je af laten komen en je laten verrassen. De laatste optie levert over het algemeen leukere ervaringen op. Zo heb je dat ook in de boekwinkel, de kans op een onverwachte ontmoeting is groter dan via internet waar de suggesties bepaald worden door jouw zoekgedrag en anderen die hetzelfde boek kochten.

  • rene adriaans, vr 24 juni 2011 13:08 Reageer op rene

    rene

    Rare man die Joost. Zegt dat hij zeker het boek van Velvet Underground zal kopen en legt het vervolgens terug. Maar gelijk heeft hij wel wanneer hij zegt dat het rondstruinen in een boekwinkel verrassingen kan opleveren. Wanneer je niet speciaal op zoek bent naar iets en toch vindt wat je had willen hebben maar dat kan in de bibliotheek/fonotheek ook. Zoeken op internet is vervelend.

  • Hein van Leeuwen, vr 24 juni 2011 11:49 Reageer op Hein

    Hein

    Het is heel simpel: de distributieketen is aan het veranderen en dat betekent dat ook de boekhandel zich moet aanpassen aan de markt. Je ziet dat je moet specialiseren op een specifiek segment van de markt, zoals de boekenketen bij het spoor of op de luchthaven.

    De reguliere boekhandel zit inderdaad in zwaar weer, maar zal dus een keuze moeten maken, anders is het jammer maar helaas, maar geldt de wet van de markt.

  • xxxxx xxxxxxx, vr 24 juni 2011 11:11 Reageer op xxxxx

    xxxxx

    Wat Joost niet lijkt te begrijpen is dat hij geen uitgever en boekenwinkel meer nodig heeft. Hij heeft de naam en met een PC alles wat hij nodig heeft om zijn werk wereldwijd te verspreiden en verkopen.
    Met andere woorden hij kan de prijs van zijn werk enorm verlagen en 100% van die opbrengst in eigen zak steken.

  • Michiel Online, vr 24 juni 2011 11:08 Reageer op Michiel

    Michiel

    "de geweldige aantrekkingskracht van de boekhandel" is volgens hem dat je ergens een boek in de aanbieding zet. Dat vind ik dan wel een beetje goedkope opmerking maar voor de rest snap ik zijn punt wel.

    Aan de andere kant zou het ook leuk zijn als mensen meer boeken kunnen kopen door middel van internet en hun eigen bibliotheekje kunnen maken. Dan kan eenieder het boek weer promoten, elkaar uitnodigen etc.

    Er zullen namelijk altijd wel genoeg boeken blijven hoor, teveel om allemaal uit te kunnen lezen :D

  • Zeer Voornaam, vr 24 juni 2011 10:28 Reageer op Zeer

    Boeken zijn veel te duur.
    En al helemaal gezien het auteursmodel dat boeken hebben.

    Een liedje op iTunes kost 0,99 euro... Neem daar maar eens een voorbeeld aan.
    iBook ( of uBook als het niet van apple is ) zou 0,99 euro per hoofdstuk kunnen vragen. Als ik het eerste hoofdstuk niks vindt koop ik de rest van die nu 40,- toch niet. Het zou de boekenmarkt openbreken.
    Tja, dan gaat er wel meer geld naar de schrijver, dat willen de uitgevers niet.

    Mooie illustratieve boeken, zoals je ze in engelse of amerikaanse winkels wel hebt, die heb je hier toch niet. Je kijkt je ogen uit in een S.F. boekenwinkel wat je daar aan b.v. filmboeken hebt. Of aan boeken over bv Spiderman, een hele kast vol. In heel Nederland wonen net zoveel mensen als in, zeg, New York. Dan is zelfs 'amsterdam' een buitenwijk met dependance boekenwinkeltjes.

    Dat maakt het voor schrijvers wel moeilijker, 15% over 20.000 boekjes voor 20,= waar je een jaar aan gewerkt is natuurlijk een hongerloontje. Snap ik wel. Maar daarom zou ik als schrijver er juist zo voor zijn om van die 15 iets als 80 te proberen te maken.
    Met pad ontwikkeling komt dat toch stukken dichterbij ( wel moeilijk lezen aan het zwembad ).

  • Jan Wijn, vr 24 juni 2011 10:21 Reageer op Jan

    Jan

    Het Cliché mannetje Zwagerman (Oostblok-dictatuur) zal mij beslist niet aanzetten tot het kopen van boeken uitgegeven door Westblok - dictators die ook nog eens de boekenprijs kunstmatig veel te duur houden. Wat een taalarmoede heeft de man die aan de Hilversumse rode tafels van zwetsjuppen niet weg te slaan is.
    Naast de elektronische zullen papieren boeken de boekenkasten blijven vullen maar voor de distributie van romans hoef je in fysieke winkels niet door de boeken te bladeren alvorens ze te kopen. Voor naslagwerken en technische of wetenschappelijke boeken zullen boekenwinkels hun plaats behouden.

  • Peter weijenberg, vr 24 juni 2011 09:59 Reageer op Peter

    Peter

    Conform Darwin: laat de mensheid zich maar splitsen in zij die louter verhalen willen lezen en zij die een boek willen lezen.

  • Albert Hofmann, vr 24 juni 2011 00:19 Reageer op Albert

    Albert

    Ik heb zelf jaren lang in een boekhandel gewerkt als vakantiehulp, zelf in die periode ook heel veel boeken gekocht met korting. Ik kan me nog goed herinneren dat de eigenaar van de boekhandel zei dat internet nooit het papieren boek zal doen laten verdwijnen, internet was een hype voor de jeugd en computer nerds. En het verdwijnen vna het papieren boek, dat had de radio, de bioscoop en ook de televisie nooit voor elkaar gekregen. De man had de naïviteit die je bij veel oudere 'intellectuele' mensen zo'n 10 jaar geleden wel meer zag, het niet in willen spelen en accepteren van veranderingen..dat past niet in een plaatje van een literatuur kenner met een boekenwinkeltje.

    De toenmalig eigenaar is er niet meer, het winkeltje is ondertussen overgenomen door een grote keten, die hoe dom het ook is groot pleitbezorger is van de vaste boekenprijs...om de markt te beschermen. Ondertussen koop ik de meeste van mijn Engelstalige boeken online bij Amazon met fikse korting (inclusief de verzendkosten), maar bekijk ze vaak eerst bij de schitterend grote boekhandel die we hier in de stad hebben.

  • Piet de Geus, vr 24 juni 2011 00:14 Reageer op Piet

    Piet

    "all-round expert Joost Zwagerman"

    Hij is leuk! Dondert inderdaad niet waar het over gaat, Zwagerman is immer bereid om met een serieus gezicht te komen Clavannen.

  • Jaap Knasterhuis, vr 24 juni 2011 05:48 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jaap

    Jaap

    Op mijn dijen geslagen van de pret.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 24 juni 2011 00:12 Reageer op Marc

    Marc

    Hij heeft gelijk, natuurlijk. Boeken kiezen jou, jij kiest geen boeken. En op internet werkt dat nu eenmaal (nog) niet zo goed. Maar de combinatie internet en boekhandel en bibliotheek is nog veel rijker. Ergo ze moeten allemaal blijven.

  • Semolina Pilchard, do 23 juni 2011 23:17 Reageer op Semolina

    Semolina

    Ben verzot op boekwinkels, vooral als ze er ook reeds gelezen exemplaren verkopen. Urenlang kan ik struinen langs de rekken om alle ruggen te lezen. Ik moet ook immer aan boeken ruiken, vind ik heerlijk. Het feest is helemaal compleet als er leeshoekjes zijn gecreëerd. De Bols en Amazons van deze wereld kunnen deze sfeer niet vervangen.

  • Ernst Anepool, do 23 juni 2011 22:27 Reageer op Ernst

    Ernst

    Joost Zwagerman de crypto kapitalist die vergeten is dat hij ooit principes had...

  • Inter Bella, vr 24 juni 2011 00:49 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Inter

    Inter

    De druiven zijn weer zuur zeg...

  • Roland Bruynesteyn, do 23 juni 2011 22:10 Reageer op Roland

    Roland

    Ik vind boekwinkels leuk, ik kom er graag (vooral Paagman in Den Haag), maar ik koop niet zo veel boeken en die boeken die ik wil hebben koop ik vaak via internet.

    In de boekwinkel kom je wel eens per ongeluk een boek tegen waarvan je denkt, dat wil ik, maar dat is op internet net zo goed mogelijk.

    Net als bij cd's en andere standaardproducten (maar ook reisbureaus) verandert de markt gewoon. Dat kunnen we betreuren, dat kunnen we vertragen door "het goede voorbeeld" te geven maar dat kunnen we niet tegen houden.

    Ik vraag me overigens af hoe iemand met droge ogen kan zeggen dat internet informatie tegen houdt. Als distributie- en communicatiemiddel heeft het zijn waarde bewezen en er zijn blogs met recensies die net zo expert zijn (of beter) dan de gemiddelde boekverkoper.

    Ik denk dus dat winkels die het willen redden in ieder geval ook een filiaal op internet zullen moeten openen. Wonend in Limburg kan ik immers ook bij Paagman bestellen, dus er is een markt te winnen...

  • Azazel semjasa, do 23 juni 2011 22:04 Reageer op Azazel

    Azazel

    Ja de schrijvers gaan er door het toornen van de vaste boekenprijs er echt op vooruit. Je hebt als schrijver ten eerste al geen zeggenschap over de prijs die op je boek wordt vastgesteld, dan verdien je er ook nog eens maar tien procent per verkocht boek op. En nu de prijs van een boek door internet aanbieders word vrijgegeven, is het maar afwachten wat je er nog op verdiend. Immers de uitgeverij verdient nu eenmaal meer dan een schrijver per verkocht boek, idem de detailhandel. Pure broodroof word er dus op de schrijver en schrijfster gepleegd, maar hier hoor ik nog niemand over

  • Jan de Boer, do 23 juni 2011 22:02 Reageer op Jan

    Jan

    "all-round expert Joost Zwagerman"
    "de succesvolle schrijver"

    Zeer onterecht dat Joop dit er zo dik bovenop legt; het lijkt wel of Joop de draak wil steken met Joost!

  • Semolina Pilchard, vr 24 juni 2011 00:02 in reactie op Jan de Boer Reageer op Semolina

    Semolina

    Joost heeft het in zijn botte kop gehaald om de PvdA af te vallen.

  • Piet de Geus, vr 24 juni 2011 08:19 in reactie op Jan de Boer Reageer op Piet

    Piet

    "het lijkt wel of Joop de draak wil steken met Joost!"

    Dat zou Joop/Francisco echt nooit doen!

  • Jan de Boer, do 23 juni 2011 21:49 Reageer op Jan

    Jan

    Leve de monocultuur.
    De commerciële omroepen en Wilders (=anti-multicultuur) wijzen ons de weg.
    Zwarerman is veel te elitair, al is hij gelukkig niet zo links en verdedigt hij als de beste de PVV-kiezers (http://deburen.eu/nl/nieuws-opinie/detail/white-trash-is-een-mentaliteit).

  • H. Von Salza, do 23 juni 2011 21:32 Reageer op H.

    H.

    Dank zij het net is een veelvoud aan informatie, boeken ontsloten voor nopes en voor iedereen. Dankzij het net kan iedere schrijver DIY publiceren. Zwagermans koopt zeker ook al zijn muziek nog op 180 grams vinyl

  • Guus Brugman, do 23 juni 2011 21:21 Reageer op Guus

    Guus

    Wat zit Joost er toch naast. Hij zou eens wat minder vaak zijn neus in de boeken moeten steken en zien wat er buiten, lees internet, gebeurt. Alsof je in een boekhandel een grotere keus hebt dan op internet, hoe verzint hij het? Dat er een verschraling zou optreden is pertinente onzin, door die hele papier- en vervoerindustrie over te slaan, kunnen boeken elektronisch worden uitgegeven ook door kleinschalige uitgeverijen. En door twitter kunnen juweeltjes in no-time wereldkundig worden gemaakt. Het is jammer dat Joost zo de plank misslaat. Ik hoop dat goede vrienden hem in de goede richting wijzen zodat we ook straks nog vanaf een ebook reader van zijn boeken kunnen genieten.

  • Semolina Pilchard, do 23 juni 2011 23:19 in reactie op Guus Brugman Reageer op Semolina

    Semolina

    Wegwezen met die IBook reutemeteut. Boeken vragen niet om stroom noch om opladen. Je kunt erin scheuren en ze opgestapeld als bijzettafel gebruiken.

  • Mostafa Mouktafi, do 23 juni 2011 21:14 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maar seks-blaadjes lopen als warme broodjes.

  • Tsjeard Aidoo, do 23 juni 2011 21:30 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Ha, schimpen op hoerenlopers, maar ondertussen baden in seksbladen!
    Wat een schijnheiligheid zeg!

  • Mostafa Mouktafi, do 23 juni 2011 21:44 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Schrik jij van de feiten?
    Zoja, Aaaaaaaaaaa..

  • Tsjeard Aidoo, do 23 juni 2011 23:33 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Nee, van jou dat je dat weet, want dat betekent dat je er blijkbaar om verlegen zit. Zielig hoor. als je zo weinig fantasie hebt dat je plaatjes nodig hebt om je lusten te kunnen botvieren.

  • Mostafa Mouktafi, vr 24 juni 2011 09:31 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik niet, ze en jij wel misschien?

  • Tsjeard Aidoo, vr 24 juni 2011 12:32 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Nee, maar ik beweer ook niet dat ze goed verkopen, daar heb ik totaal geen sjoege van, jij blikbaar wel, of zwam je er maar weer wat op los dan?

  • Ernst Anepool, do 23 juni 2011 22:31 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ernst

    Ernst

    Wel grappig hoe je steeds anderen je eigen gedachten in de mond probeert te leggen, geeft wel een steeds helderder beeld van wie je werkelijk bent :-)

  • Tsjeard Aidoo, do 23 juni 2011 23:35 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Wel grappig hoe je steeds anderen je eigen gedachten in de mond probeert te leggen, geeft wel een steeds helderder beeld van wie je werkelijk bent=
    Ja, ik lach me bijna een breuk, ik vermoed dat je zelf niet eens snapt wat je hiermee zeggen wilt.

  • Ton evertsen, do 23 juni 2011 21:41 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Ton

    Ton

    perfect voorbeeld, wie koopt die nog, online staat veel meer het is er wanneer je zin hebt en de keuze is groter

    ik denk dat die blaadjes niet eens meer bestaan.

  • Ton evertsen, do 23 juni 2011 21:13 Reageer op Ton

    Ton

    hahahahahahah de oostblok dictatuur van de markt

    dat moet toch wel de slechtste link van allemaal zijn

    luister het is de 21 eeuw, bomen verpulpen tot papier is nu eenmaal iets dat eruit gaat, de generatie die nu opgroeit zal never en nooit meer dan een fractie van de boeken kopen die nodig zijn om boekenwinkels winstgevend te maken, zelfs niet met dat gedrocht van een vast boekenprijs

  • Rob Geurtsen, do 23 juni 2011 21:11 Reageer op Rob

    Rob

    De dictatuur van de vrije markt is volgens mij overdreven... Zwagerman en Martyrium is jammer genoeg een flauwekul voorbeeld...

    Wel vergissen veel jongere mensen en internet gebruikers zich in de belemmerende en beperkte blik op de wereld die zij krijgen doordat jouw gegevens en koopgedrag bepaald wat jij voorgeschoteld krijgt. Dar heeft Zwagerdoor een punt...

    maaaaaaaaaaaaaaaaaaaar

    als hij de moeite neemt om eens in de boekenkast voor mijn generatiegenoten (45 plus) te gaan kijken, dan komt hij heel veel dezelfde boeken tegen - en wij kochten onze boeken in de boekhandel en wij hadden die eigen vrije struinkeuze...

    ja ammehoela... ook toen werkte de marketing dat iedereen hetzelfde moest kopen en lezen... hypes waren er... etc.

    Wel mis ik bij alle critici, beleidsmakers en branchebouwers een visie op het belang van boeken en lezen... en de cijfers is eht wel zoveel minder...


    Om heel eerlijk te zijn, Zwagerman als klaagzanger is een ongeloofwaardige pietluttige zeikerd... hij is geen goede ambassadeur van het boek en zeker niet van de boekhandel, met zijn bezoekje aan de boekhandel in de rijkste wijk van Amsterdam. Dit is het cliché waartegen dit kabinet tegen in opstand is gekomen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven