18 december 11 12:33 Reageer (56) Leven RSS

'Cohen slechtste politicus, Rutte de beste'

22% procent van de Nederlanders kiest voor Cohen als slechtste politicus.

PvdA-leider Job Cohen wordt het vaakst genoemd als de slechtste politicus van 2011. Van de Nederlanders noemt 22 procent zijn naam, concludeert Maurice de Hond zondag uit een peiling, meldt persbureau Novum.

Een andere kanshebber voor deze 'eretitel' was PVV-leider Geert Wilders. Bij de kiezers van de linkse partijen wordt hij inderdaad het vaakst genoemd, maar uiteindelijk scoort hij slechts zestien procent doordat de rechtse respondenten in Cohen toch een slechtere politicus zien.

Om de derde plek bestaat onenigheid. Vicepremier Maxime Verhagen (CDA) en premier Mark Rutte (VVD) scoren ieder zes procent. Ook Staatssecretaris Henk Bleker en de CDA-dissidenten Ferrier en Koppejan scoren soortgelijke percentages.

'Rutte de beste'
De beste politicus van het jaar is volgens 22 procent Mark Rutte. Hij wint nipt van SP-leider Emile Roemer, die 21 procent scoort. Opvallend daarbij is dat de PVV-kiezers vaker voor Roemer kiezen (13 procent) dan voor Rutte (11 procent).

Op partijniveau is SP de winnaar van dit jaar. De partij groeide in de peiling met acht zetels en komt zondag uit op 26. Daarna volgt D66, dat in de peiling vier zetels steeg en uitkomt op zeventien.

Het CDA is de grootste daler. Sinds enkele weken klimt de partij op van een dieptepunt van tien, maar de partij staat met dertien zetels in de peiling nog altijd vijf lager dan vorig jaar. De coalitie met gedoogpartij PVV scoort gezamenlijk 71 zetels in de peilingen.

Later vandaag kiest de parlementaire journalistiek nog de politicus van het jaar.


Trouw: 'Cohen slechtste politicus, Rutte beste' 

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (56) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Eline W, zo 18 december 2011 14:35 Reageer op Eline

    Eline

    Is de invloed van de media hierop ook onderzocht?

  • Mostafa Mouktafi, zo 18 december 2011 21:57 in reactie op Eline W Reageer op Mostafa

    Mostafa

    In de nationale roddelbladen staan vaak dingen gebaseert op een goede analyse en feiten. De nationale kranten-boerderij faalt vaak en geeft het op bij de onzichtbare goed betalend lobbyisten. De super- hoofdredacteuren van de kranten en TV-nieuws zijn onzichtbaren!

  • het geweten, ma 19 december 2011 17:50 in reactie op Eline W Reageer op het

    het

    Is dat nodig dan??
    De meerderheid van de media is links, dus......................... ;-)

  • Piet de Geus, zo 18 december 2011 14:01 Reageer op Piet

    Piet

    "Opvallend daarbij is dat de PVV-kiezers vaker voor Roemer kiezen (13 procent) dan voor Rutte (11 procent)."

    Hoe lang blijft men dit soort wetmatigheden opvallend vinden?

  • Lucas Loech, zo 18 december 2011 22:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op Lucas

    Lucas

    Inderdaad! dat was precies wat ik ook dacht toen ik het las.
    :)

  • Mostafa Mouktafi, zo 18 december 2011 13:59 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Ik dacht juist dat Rutte door Wilders zeer bang was en is om te vallen en falen, want hij reageer altijd angstig. Angst om te falen en vallen kan zorgen voor minder goede prestaties, een negatief zelfbeeld en lichamelijke klachten. Hoe kwam ze bij nummer 1 bij Rutte is een raadsel. Merkel loopt duizenden kilometers voor ons, hoezo Rutte nummer 1?
    Cohen is een tijdje aan het schommelen, want hij weet het niet meer en hij is geen jong meer, dat is duidelijk. Maar Rutte nummer 1?? Nou zeg.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 14:20 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat Merkel geen Nederlands politicus is. Ik kan het mis hebben hoor...

  • Mostafa Mouktafi, zo 18 december 2011 14:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Wij zijn toch van Duitse bloed of niet??!

  • Frans Akkermans, zo 18 december 2011 17:34 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Frans

    Frans

    Nee, in de tijd dat het Wilhelmus werd geschreven betekende Duits 'gewoon' Nederlands.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 18:26 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Yes we are Dutch.

  • Lucas Loech, zo 18 december 2011 22:12 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Lucas

    Lucas

    Nu ja, afgaande op het stemgedrag in de Europese Raad en als economie kunnen we best voor provincie/deelstaat van Duitsland doorgaan. Afhankelijk van de analyse die men maakt.
    Ik zou het best vermakelijk hebben gevonden: "Merkel door NOS gekozen als Politicus van het Jaar"

  • Heinz Brauswasser, zo 18 december 2011 13:56 Reageer op Heinz

    Heinz

    Voor 10.00 uur staan de tv's op lady-tv-programma's.
    Na 10.00 uur mag de man ook meekijken, naar nieuwsuur, P&W en de herhaaling van DWDD. Wij zien alleen Emiel, Mark, Jan Kees, Jolande en alexander. Plus Geert via twitter en doordat anderen het woord gebruiken.

    Job zien wij niet, kennen wij niet en wij weten niet of Job goed of slecht is.

  • mohammed dareisalaam, zo 18 december 2011 13:39 Reageer op mohammed

    mohammed

    Het zegt niet zoveel, in nagenoeg alle partijen (behalve VVD, die kiest de Jager) wordt Roemer de beste politicus genoemd (uitgezonderd hun eigen topman/vrouw)

    Geruststellend vind ik dat Wilders, behalve bij de PVV, het nergens goed doet. Maar heel weinig mensen buiten de PVV vinden Wilders een goede politicus. De 10% die hij heeft gehaald komt nagenoeg uitsluitend uit eigen club.

    Als slechtste politicus staat Wilders op een stevige 2e plaats (16%, met op verre afstand Verhagen (6%)
    De overige partijen vinden zonder uitzondering Wilders de slechtste politicus.

    De eerste plaats voor Cohen voor slechtste politicus wordt vooral door de PVV, VVD, CDA opgebracht. Nu zijn dat geen partijen waar Cohen het moet hebben, dus daar zal hij niet van wakker liggen. (behalve bij het CDA, daar zou nog electoraat gewonnen kunnen worden voor de PvdA)

  • Florian Lichti, zo 18 december 2011 13:38 Reageer op Florian

    Florian

    Tjah, Cohen is een bestuurder....en geen straatvechtende politicus.
    Die komt gewoon niet uit de verf in de 2e kamer!

    De opkomst van Roemer heb ik gemist eerlijk gezegd....maar Rutte blijft ook voor mij nummer 1 :-)

  • Kees Gelijkhebber, zo 18 december 2011 13:51 in reactie op Florian Lichti Reageer op Kees

    Kees

    Volgens u bestaat de poltiek dus uit bestuurders en straatvechters. Job Cohen is gewoon wie hij is. Een middelmatig bestuurder, geen dynamische politicus en wellicht een goede wetenschapper. Plasterk daarentegen is een goede wetenschapper, een zeer goede debater met dossierkennis en behendigheid en een redelijk goed bestuurder. Job had lekker in Amsterdam moeten blijven.

  • Herman , zo 18 december 2011 13:38 Reageer op Herman

    Herman

    Ben ik de enige die hier helemaal kotsmisselijk van ben?

  • , zo 18 december 2011 13:42 in reactie op Herman Reageer op

    Nee, Herman.
    Het feit dat *men* in dit land een van de weinige fatsoenlijke en beschaafde mensen de prut in trapt maakt elk weldenkend mens onpasselijk.

  • Herman , zo 18 december 2011 14:08 in reactie op Reageer op Herman

    Herman

    Tsja inderdaad.
    Hier nog een uitwas van een vvd speeltje.


    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3081421/2011/12/17/Verzekeraars-sluiten-mensen-met-hoog-risico-uit.dhtml

    Vandaar mijn ( zure ) reactie.

  • Kitty In Nederland, zo 18 december 2011 15:01 in reactie op Herman Reageer op Kitty

    Kitty

    Het zoveelste voorbeeld van het vinden van mazen in de wet.
    Acceptatieplicht een lachertje.
    De volgende stap naar the American way.

  • Edo Vos, zo 18 december 2011 14:29 in reactie op Reageer op Edo

    Edo

    Cohen mag dan fatsoenlijk en beschaafd zijn maar hij functioneert slecht in de rol die hij heeft.

    Nu lijkt me dat ook links uiteindelijk inhoud (visie) prevaleert boven uiterlijkheden (fatsoen) dus waarom zo verbolgen?

    Zoals Bob Dylan al zong: "The enemy I see wears the cloack of decency."

  • Eline W, zo 18 december 2011 14:39 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Als je enige nieuwsbron de Telegraaf is kan je naast niet anders.

  • Berthold Hohenlowe, zo 18 december 2011 13:48 in reactie op Herman Reageer op Berthold

    Berthold

    Gezien de percentages behoort u in ieder geval tot de weinigen.

  • Klaas Blondeman, zo 18 december 2011 14:12 in reactie op Herman Reageer op Klaas

    Klaas

    Last van onderbuik gevoelens?

  • Al Bundy, zo 18 december 2011 14:28 in reactie op Herman Reageer op Al

    Al

    "Ben ik de enige die hier helemaal kotsmisselijk van ben?"

    Mijn maag draaide ook om hoor... de SP in de peiling op 26 zetels! Om kotsmisselijk van te worden !!

  • , zo 18 december 2011 14:49 in reactie op Al Bundy Reageer op

    Ja, times they are - a - changing.................

  • Erwin Lamme, zo 18 december 2011 13:29 Reageer op Erwin

    Erwin

    Dat Cohen de slechtste politicus wordt gevonden, verbaast me niks. Cohen heeft totaal geen dossierkennis en hij is een slecht debater. Cohen komt altijd aan met lege opmerkingen als: "Er moeten maatregelen genomen worden om de eurocrisis te bestrijden." Maar hij vertelt nooit welke maatregelen, vermoedelijk omdat hij dat niet weet.

    En Cohen heeft nog een groter probleem en dat is dat de PvdA totaal de weg kwijt is. De PvdA is de partij van het vingertje geworden zonder dat ze zelf goede ideeën heeft om Nederland structureel financieel gezond te krijgen. Bij de SP is het nog veel erger, en ik begrijp derhalve niet waarom de SP het zo goed doet in de peilingen. Als iets wel slecht is voor Nederland dan is het de SP wel. De SP is overal tegen, zelfs tegen het oplossen van de schuldencrisis (De SP heeft nul keer het kabinet gesteund in de Kamer in haar Europa-beleid). De populariteit van de SP en de PVV onthult dat het treurig is gesteld met het opleidingsniveau van veel Nederlanders. Het wordt daarom tijd dat iedereen een democratie-examen doet alvorens stemrecht te krijgen. Automobilisten stuur je ook niet zonder rijbewijs de weg op.

  • Marq Pas, zo 18 december 2011 13:09 Reageer op Marq

    Marq

    22%, dat is me nogal wat.

    Trekken we hier de minimaal 15% rechtsrancuneusjes vanaf, wordt het nog indrukwekkender ;-)

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 13:33 in reactie op Marq Pas Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dus feitelijk bedoelt u dat een bepaalde groep geen mening zou mogen hebben?

    Dat tekent u.

  • Marq Pas, ma 19 december 2011 17:15 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marq

    Marq

    "Dus feitelijk bedoelt u dat een bepaalde groep geen mening zou mogen hebben? Dat tekent u."
    ---
    Het kleinrechtse Calimerodenken breidt zich uit, zo te zien. ;-)
    Ik schreef niets van dat alles.

  • , zo 18 december 2011 13:35 in reactie op Marq Pas Reageer op

    Ja, wanneer je tegenwoordig je fatsoen bewaart in kritische discussies ben je automatisch de slechtste politicus.....en dat zegt wat over onze samenleving.

  • Theo Joubert, zo 18 december 2011 13:56 in reactie op Reageer op Theo

    Theo

    [wanneer je tegenwoordig je fatsoen bewaart in kritische discussies ben je automatisch de slechtste politicus.]

    Ik geloof niet dat de reden voor de benoeming in de enquête was opgenomen.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 13:58 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Waar wilt u dat verlies aan draagvlak (zie peilingen) van de PvdA dan aan toeschrijven?

    Cohen is een politieke ramp.

  • Winston V., zo 18 december 2011 14:33 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Winston

    Winston

    "Cohen is een politieke ramp."

    Maar de VVD is een humanitaire ramp Aert...

  • , zo 18 december 2011 14:54 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Wie er een politieke ramp is zal uiteindelijk blijken.
    Een raar opgefokt duracell-konijn dat met zijn verkeerde partnerkeuzes de hele Nederlandse samenleving de versodemietering indraait, of een beschaafd iemand die iets minder opgefokt probeert diezelfde samenleving te behoeden voor uit-de-bocht-vliegen.

    De politieke ramp zit er aan te komen.
    De RAMP zit er aan te komen.

    Dankzij duracell.

  • GJ Huisman, zo 18 december 2011 13:09 Reageer op GJ

    GJ

    Tja als leider van de grootste linkse partij moet je natuurlijk hét boegbeeld tegen het rechtse kabinet zijn. Dat Cohen die titel aan Roemer moet laten toont zijn onvermogen al aan.

    Ruttes populariteit zal komend jaar wel inzakken. Nog meer impopulaire bezuinigingen en lastenverzwaringen, gecombineerd met verdere uitverkoop van Nederlandse souvereiniteit aan de EU, en zijn joviale stijl zal 'm niet meer redden.

  • Jac Schmidt, zo 18 december 2011 13:05 Reageer op Jac

    Jac

    Het is maar hoe je het bekijkt.
    Kijk je alleen naar de retoriek, de brede glimlach en de optimistische uitstraling die spindocters er in gestamd hebben bij VVDers dan is Rutte de beste.
    Ga je naar de bestuurlijke kwaliteiten, integriteit en de bedoelingen achter de woorden kijken dan zou Cohen er wel eens heel goed uit kunnen komen.

    Laten we wel wezen Rutte heeft zich in korte tijd ontpopt als de onderdanigste poedel die Merkel zich maar kan wensen, het beestje draait, went en kwijlt zo erg dat het baasje Merkel er soms plaatsvervangende schaamde van moet krijgen.
    Glimlachen kunnen die VVD politici als de besten als er maar een kamera bij is.
    Zodra ze buiten beeld zijn graaien ze maar raak en spelen elkaar de baantjes toe.

  • Rob Berg, zo 18 december 2011 13:04 Reageer op Rob

    Rob

    Hoe is het mogelijk dat (P)Rutte politicus van het jaar wordt?
    Het enige wat deze (P)Rutser gedaan heeft tot nu toe is afbreken, afbreken en afbreken en zoveel mogelijk mensen de WW inschoppen. Hij wil nog meer geld in Afghanistan steken en dat terwijl in Nederland mensen bij bosjes worden afgesloten van gas en elektra. de zorg word tot de grond toe afgebroken en mensen met een uiterst minimaal inkomen word nog even een paar poten uitgedraaid door deze super aso.
    Waarschijnlijk krijgt hij alleen maar stemmen van de rechtse kerk, de mensen die de meeste poen hebben. Ieder ander die op hem stemt moet zich maar eens goed na laten kijken.

  • Addy Stoker, zo 18 december 2011 13:01 Reageer op Addy

    Addy

    Persoonlijk vindt ik het jammer dat " het publiek" vooral gaat oordelen op grond van media optreden en hoe iemand overkomt en steeds minder op inhoud. Zo langzamerhand is de mannetjesmakerij belangrijker dan integriteit en politieke inhoud.

  • Bas Grootel, zo 18 december 2011 13:23 in reactie op Addy Stoker Reageer op Bas

    Bas

    Tsja. Cohen doet het gewoon niet goed in het openbaar. Maar hij heeft ook niet zo veel inhoudelijks te melden.

  • -Freaky33 -, zo 18 december 2011 13:00 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Tja, was te verwachten. Inhoudelijk is Rutte een 0 natuurlijk. Maar laten we eerlijk zijn, álles is beter dan Balkenende, dus daarom scoort Rutte makkelijk.
    Roemer is inhoudelijk sterker, dus wat mij betreft nr. 1. Toch wel wat belangrijker dan hoe hij zich presenteert, waar Roemer toch ook steeds sterker in wordt.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 12:51 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik kan mij vinden in de mening van het volk :-)

    Behalve dan dat ik Roemer niet bepaald een sterk politicus vind maar meer de linkse evenknie van Wilders. Een en al populisme wat de klok slaat en totaal niet bereid tot compromissen.

    Ik ben blij dat D66 weer wat stijgt in de peilingen, nu GroenLinks nog.

  • El Che, zo 18 december 2011 13:09 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    "Ik kan mij vinden in de mening van het volk :-)"

    Voel jij je ook een beetje volks Aert?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 13:25 in reactie op El Che Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Uiteraard.

    Ik ben gewoon een onderdeel van het volk.

    U?

  • El Che, zo 18 december 2011 13:59 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    "Uiteraard.

    Ik ben gewoon een onderdeel van het volk."

    Vaak roep je hier de schijn op, dat je je verheven voelt boven het volk. Vandaar mijn vraag.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 14:21 in reactie op El Che Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ik denk dat dat een kwestie van perceptie is.

  • - drammer -, zo 18 december 2011 13:22 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op - drammer

    - drammer

    Aert, uit wel ingelichte kringen blijkt dat de stekker, in Groen Links of Sap, er nog nooit in heeft gezeten en er ook niet en nooit "in" komt. Er is iemand die nog steeds met de stekker en contactdoos in Den Haag rondloopt en aan ieder die het wil zien deomstreert hoe dat moet en hoe dat gaat.


    Maar dromen mag, gevaarlijk dromen ook, als het maar bij dromen blijft, welterusten Aert.

    Het wordt de PVV die de grootste wordt, laten we eerlijk zijn de winst in de Polls is door de SP en D66 nog nooit verzilverd. Het viel altijd weer tegen. Dat, kun je van de PVV niet zeggen.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 13:55 in reactie op - drammer - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Tja, ik ben nu eenmaal een wat linksige VVD-er die graag een breed liberaal kabinet zou zien. Noem het een droom, noem het een wens, ik uit hem gewoon. Als politiek experiment op zich zou ik het al toejuichen. Een minderheidskabinet dat voor elk voorstel een meerderheid in de kamer moet verwerven: dat zou pas een uitdaging zijn.

    En laten we wel zijn: Wilders is gewoon versleten.

  • - drammer -, zo 18 december 2011 15:01 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op - drammer

    - drammer

    Gelet op de sociale media is Wilders nog niet onderheving aan slijtage, op Twitter is Wilders de meest gevolgde politicus. Wordt gevolgd door aanhangers van "alle" partijen. In de media is de PVV en Wilders, politiek het hotste item. Er gaat geen dag voorbij of de media vindt nieuws bij de PVV. Gratis reclame, beter kun je commercieel ook niet doen.

    Slijtage?

    De wens ,de vader, van een "droom"?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 18:31 in reactie op - drammer - Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als het aantal volgers op Twitter een indicator is van politieke slagkracht, dan zijn we wel erg ver van de hoofdlijn afgedreven.

  • , zo 18 december 2011 13:26 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Je kunt je ongetwijfeld ook vinden in de mening van Blok, die zoals gewoonlijk anderen niet of nauwelijks aan het woord laat komen, niet luistert naar wat gezegd wordt, en vervolgens ook nog eens liegt?
    Ach ja.
    Het is bij de pvvd modus vivendi.

  • Co Stuifbergen, zo 18 december 2011 13:30 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Co

    Co

    "Totaal niet bereid tot compromissen".

    Met het verschil dat het CDA en de VVD wel een akkoord met de PVV sluiten wilde, maar niet met de SP.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 13:56 in reactie op Co Stuifbergen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Nee, dat lijkt me ook logisch; met de SP zijn geen compromissen te sluiten. Die krijgen het niet eens binnen de oppositie voor elkaar.

  • , zo 18 december 2011 14:35 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Liever een apert liegend heer Blok dan een volstrekt eerlijke Roemer?
    Ik zei al, typerend voor de pvvd.
    Blok loog apert en aanwijsbaar toen hij zei dat Zalm ook * zo zijn bedenkingen had tegen de Euro*.....hoe kréég hij het zijn strot uit.

  • Zeer Voornaam, zo 18 december 2011 13:57 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    Vreemde opmerking aert..

    Je kunt je vinden in dat deel dat rutte goed vind en niet in het gelijk grote deel dat roemer goed vind.
    En daar zie je dan meteen een kans om te gaan schoppen.
    Zij die dezelfde mening hebben als jij die deugen en al die niet die mening hebben ( even veel mensen ) die deugen niet.

    "Ik kan mij vinden in de mening van het volk :-)"
    Is dan ook onjuist. Het moet zijn:
    "Ik kan mij vinden in de mening van hen die dezelfde mening hebben als ik"
    Maar ja, dat laat dan weer zo duidelijk zien hoe oppervlakkig je bent.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 18 december 2011 14:21 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Waar zeg ik dat mensen die er anders over denken niet deugen?

  • , zo 18 december 2011 15:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Dat zeg je bijna dagelijks, Aert.
    Ook anderen kunnen tussen de regels door lezen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven