07 december 10 16:54 Reageer (23) Leven RSS

50-plussers verlagen risico op kanker met dagelijks aspirientje

Het verkleinen van de kans op bloedingen, verlaagt ook het gevaar op kanker

De Britse neuroloog Peter Rothwell van de universiteit van Oxford adviseert gezonde 50-plussers om dagelijks een aspirientjes nemen. Wie dat minstens vijf jaar doet, verlaagt zijn kans op het krijgen van kanker aan maag, darm en lever. Dat schrijft Rothwell in een vandaag gepubliceerd artikel in The Lancet.

De kans op kanker in het verteringsmechanisme wordt verlaagd met 20 procent wanneer ouderen dagelijks een aspirientje slikken, beweert de neuroloog. Hij onderzocht het langdurig slikken van aspirine bij 25.000 deelnemers.

Aspirine maakt het bloed dunner en dat verkleint bloedingen bij een ouder wordend lichaam, maar daardoor wordt de kans op kanker ook kleiner, bewijst het onderzoek van Rothwell.

Al vijftien jaar is bekend dat een dagelijks aspirientje een preventieve werking heeft bij mensen die een hartziekte hebben. De stof in het pilletje verdunt het bloed waardoor minder klonters die bloedvaten ontstoppen, waardoor het hart geen bloedtoevoer meer krijgt.
NRC: Aspirientje per dag helpt tegen kanker
cc-foto Feffef

Laatste Reacties (23) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ben Joosten, wo 08 december 2010 14:12 Reageer op Ben

    Ben

    Een jaar of tien geleden had ik nogal regelmatig last van slapeloosheid. Daar schijnt het slikken van aspirine ook tegen te werken. Welnu, uit eigen onderzoek kan ik meedelen dat het met die werkzaamheid wel meevalt. Soms wel, soms niet. Het kan vriezen en het kan dooien, zal ik maar zeggen.

  • kees van eck, wo 08 december 2010 13:19 Reageer op kees

    kees

    Dus dit geldt niet voor een dertiger/veertiger met dik bloed, vergrote kans op hartfalen?

  • rene adriaans, wo 08 december 2010 11:39 Reageer op rene

    rene

    Ok, en zo heel af en toe een klein jointje voorkomt dat je rechts gaat stemmen. Ook erg belangrijk voor de gezondheid! Mag trouwens ook in de thee dus niet-rokers hebben geen excuus.

  • , wo 08 december 2010 14:40 in reactie op rene adriaans Reageer op

    Space-Cake, ook lekker, je moet hem alleen niet op het aanrecht laten staan wanneer de kat allen in de keuken is................

  • Thomas Severins, di 07 december 2010 22:50 Reageer op Thomas

    Thomas

    Als je iedere dag een asperientje slikt dan kan jpow lichaam geen vitamine B12 meer op nemen

  • Pieter Pan, di 07 december 2010 19:39 Reageer op Pieter

    Pieter

    Is dit nou wel of niet serendipiteit ?

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 december 2010 19:36 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Acetylsalicylzuur, wie is er niet groot mee geworden? Het verdunt inderdaad het bloed en is heilzaam bij vele aandoeningen waarbij dik bloed onhandig is (Trombose, hartkwalen). Tegelijkertijd gevaarlijk voor mensen die toch al te dun bloed hebben. Mooi dat nu blijkt dat het ook positieve effecten heeft op kanker.

  • Prins Pils, di 07 december 2010 18:02 Reageer op Prins

    Prins

    ++ Het verkleinen van de kans op bloedingen (...) Aspirine maakt het bloed dunner en dat verkleint bloedingen bij een ouder wordend lichaam ++
    >> Aspirine VERGROOT de kans op bloedingen, waaronder hersenbloedingen, redactie! Uitermate slordig van jullie!!

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 december 2010 19:36 in reactie op Prins Pils Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Het verlaagt de kans op bloedingen die optreden als gevolg van verstopping van aders met dik bloed...

  • Pieter Pan, di 07 december 2010 20:04 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Pieter

    Pieter

    Jullie hebben beiden gelijk.

  • Prins Pils, wo 08 december 2010 18:41 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Prins

    Prins

    ++ Het verlaagt de kans op bloedingen die optreden als gevolg van verstopping van aders met dik bloed... ++
    >> Bloedingen die optreden als gevolg van verstopping van aders met dik bloed, dat bestaat helemaal niet.

  • Piet de Geus, di 07 december 2010 17:50 Reageer op Piet

    Piet

    "Aspirine maakt het bloed dunner"

    Dat doet een borrel ook en die is niet slecht voor de maag.

  • Censuur Joop, di 07 december 2010 17:42 Reageer op Censuur

    Censuur

    De cardiologen die ik ken vinden een aspirientje alleen maar zinvol na een hartinfarct. Mijn huisarts is het met hen eens. Bewezen is inmiddels dat er nauwelijks voordeel te halen valt bij gezonde jongere ouderen om dagelijks aspirine te slikken! Zelfs in kinderdosis.

    Maar goed, deze neuroloog heeft het over kanker en dat is van een andere orde.

  • Alphonse Scaf, di 07 december 2010 17:28 Reageer op Alphonse

    Alphonse

    Doe maar een glaasje wijn. Liefst Bordeaux. Zeer goed voor hart en vaten. Weet zo'n Engelsman veel, zeker steekpenningen gekregen van de farmaceutische industrie. Bah...

  • Xavio dBdv, di 07 december 2010 17:36 in reactie op Alphonse Scaf Reageer op Xavio

    Xavio

    Hoeveel weet jij dan wel?

  • Alphonse Scaf, di 07 december 2010 21:46 in reactie op Xavio dBdv Reageer op Alphonse

    Alphonse

    Als u eens wist wat ik allemaal weet...
    Afhankelijk van de streek bevat wijn in meer of mindere mate een bepaalde stof (de naam is me ontschoten, ga ik echt niet voor u opzoeken) die een heilzame werking heeft op onze bloedsomloop. In Frankrijk weten ze er meer van. Ook in thee zit in veel geringe mate diezelfde substantie.
    Terzijde, een beetje meer wantrouwen t.o.v. de farmaceutische industrie kan geen kwaad; ze hebben alle baat bij het ontstaan van een gezondheidscultus. Geniet van het leven zou ik zeggen en slik zo weinig mogelijk pillen. Dan wordt je pas oud, stokoud...

  • Censuur Joop, di 07 december 2010 22:41 in reactie op Alphonse Scaf Reageer op Censuur

    Censuur

    Je hebt helemaal gelijk! :)

  • Aert Willem d'Holbach, di 07 december 2010 23:05 in reactie op Alphonse Scaf Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Polyfenol ;-)

    Zit ook in bessen, thee, walnoot, pinda, vruchtensappen. Maar in wijn werkt het wat beter en dat drinkt ook wat lekkerder weg dan pindasap.
    Bovendien, de bestwerkende polyfenol is resveratrol en dat zit in de schil van de blauwe druif. De schil, dus rode wijn.

    Santé.

  • El Che, wo 08 december 2010 01:27 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op El

    El

    Zit dat ook in een cognacje?

  • Aert Willem d'Holbach, wo 08 december 2010 11:56 in reactie op El Che Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Geen idee maar voor de zekerheid zou ik dat cognacje niet overslaan.

  • , wo 08 december 2010 09:28 in reactie op Alphonse Scaf Reageer op

    Zou het niet kunnen dat ze in Frankrijk, behalve regelmatig flink wat rode wijn te nuttigen, ook een stuk gezonder eten?Met name in de landen rond de Middellandse zee schijnt het percentage hart- en vaatziekten aardig lager te zijn dan bij ons.

  • Pieter Pan, wo 08 december 2010 10:35 in reactie op Reageer op Pieter

    Pieter

    Dat schijnt het gevolg te zijn van het gebruik van olijfolie en het eten van veel vis.

  • , wo 08 december 2010 12:31 in reactie op Pieter Pan Reageer op

    En veel groente, maar je hebt weer helemaal gelijk, natuurlijk ;)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven