13 augustus 12 21:19 Reageer (42) Leven RSS

Helft Nederlanders ziet organisatie Spelen zitten

Eén op de twee Nederlanders is nu voorstander van de Spelen. 40 procent wil er zelfs extra voor in de buidel tasten

Aan het eind van de Olympische Spelen in Londen zijn meer Nederlanders enthousiast geworden om het sportevenement naar Nederland te halen. Uit een draagvlakmeting van RTL-Nieuws blijkt dat 47,5 procent van de ruim zeshonderd ondervraagden positief is over de organisatie van de Spelen in Nederland.

Een half jaar geleden bleek uit een draagvlakmeting van het ministerie van VWS dat maar 30 procent enthousiast was. Nederland is nu in de running voor de organisatie van de Spelen in 2028. Het Internationaal Olympisch Comité hanteert voor het toewijzen van de Spelen een informele ondergrens van 70 procent. 

Ook blijkt uit het onderzoek van RTL-Nieuws dat steeds meer Nederlanders ook belasting willen betalen om het evenement te bekostigen. Bijna 21 procent van de ondervraagden is het ‘helemaal eens’ met de stelling dat het redelijk is dat de belastingbetaler financieel bijdraagt aan de organisatie van de Spelen. Een half jaar geleden was 13 procent nog maar bereid om voor de Spelen in de buidel te tasten.

Ook zijn er steeds meer Nederlanders die er zelf geld op willen toeleggen. Bijna 40 procent van de ondervraagden wil er extra voor betalen tegen 25 procent van een half jaar geleden.

RTL-Nieuws: Helft Nederlanders wil Spelen 2028 in Nederland

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

 

Laatste Reacties (42) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Sjouke Boonstra, di 14 augustus 2012 13:34 Reageer op Sjouke

    Sjouke

    Van de 600 ondervraagden vonden 285 het dus een goed idee en 315 niet. En dat zo vlak na de Spelen, waar iedereen op het puntje van de stoel heeft zitten kijken naar onze BMX-ers en onze Marit en onze Epke...

    Eigenlijk maar een mager resultaat.

  • Erwin Schenk, di 14 augustus 2012 13:08 Reageer op Erwin

    Erwin

    Dat is dus het gedeelte dat tegen beter weten in gelooft dat sport gezond is. En dat terwijl sport(blessures) jaarlijks tot 1,2 miljard euro aan kosten veroorzaakt waarvan 300 miljoen directe ziektekosten zijn. Ter vergelijking; rokersziekte longkanker kost maar 192 miljoen. Overigens liggen de totale ziektekosten ten gevolge roken op ongeveer 2 miljard (3,2% van het totale budget). Tabaksaccijn levert jaarlijks zo'n 2,5 miljard op.

    En ik wil nou niet gaan jij-bakken ala 'dus moeten er sportaccijns komen' ofzo, wij rokers dragen die verantwoordelijk wel hoor. Prima. Maar dan wens ik als roker in een cafe waar gerookt 'mag' worden op zaterdagavond niet telkens in discussie te moeten met zo'n sportieve gezondheidsfreak die niet verder komt dan 'ja maar longkanker is duur' en 'jou premie moet omhoog'. Want het is ook nog eens uit onderzoek gebleken dat rokers de maatschappij minder kosten aan ziekte's dan niet-rokers. RIVM heeft eens onderzocht wat het effect zou zijn op de ziektekosten wanneer niemand zou roken; +12%. Juist. Doordat iedereen te oud wordt en aan de chemo, nieuwe heup en in verzorgingstehuis moet.

    Dus mensen; of je nou graag eens wat rookt, drinkt of sport. Laten er gewoon plezier in hebben en stoppen de ene dure hobby slechter te vinden dan de ander. Zolang we maar lol hebben.

  • Erwin Schenk, di 14 augustus 2012 13:26 in reactie op Erwin Schenk Reageer op Erwin

    Erwin

    Aanvulling; en de bovengenoemde sport cijfers hebben enkel betrekking op amateur sport en de kosten daarvan wbt blessures. Het loont dus de moeite om uit te zoeken hoeveel subsidie vanuit het minsisterie aan de sport wordt besteed. Een voorschot; dat laatste 15 jaar hebben overheden in totaal 1,6 miljard besteed aan het prof voetbal (door grond onder stadion etc. te kopen). Verkapte subsidies dus. Wie heeft er nog meer cijfers paraat wbt sport?

  • Erwin Schenk, di 14 augustus 2012 13:36 in reactie op Erwin Schenk Reageer op Erwin

    Erwin

    En er schiet weer wat te binnen. Gezien het feit dat de publieke omroep uit algemene middelen bestaat ben ik ook wel eens benieuwd hoeveel centen het de laatste maandan heeft gekost. Radio 1 was twee maanden lang en 7 dagen in de week van 10 tot 23 uur vooral sport. Nederland 1 heeft heel veel tijd gestoken in eerst het EK, toen de tour en de laatste twee weken spanden ze helemaal de kroon door van 10 uur in de morgen tot minimaal middernacht OS uit te zenden. 7 dagen in de week.

  • W.J. v/d Straat, di 14 augustus 2012 12:02 Reageer op W.J.

    W.J.

    Nogmaals de (voor hier aangepaste tekst) tekst) die ik reeds bij een ander topic plaatste:

    *Zondagavond heb ik naar de sluiting van de Olympische Spelen gekeken, welke een deel van Nederland zo graag wil organiseren in 2028.

    Ik zeg: Niet doen, en tevens: Geen cent naar onderzoek en kandidatuur ! Niet eens over nadenken, gewoon meteen duidelijk maken dat er geen sprake van kan zijn.

    Want ik vond de sluiting prachtig, maar juist daarom. Het is eufemistisch gesteld een 'beetje' te groot en te duur voor ons en vooral veel te moeilijk !

    Ons land zou zichzelf volkomen voor gek zetten met een houterige Madurodamversie, in vergelijking met het Bolshoi ballet een soort Driekusman.
    Dus laat u er niet inluizen door projectontwikkelaars, lobbyisten en ridicule ambities. *

    Daarnaast ben ik het zeer eens met het commentaar van de verslaggevers Van Zetten en Smeets, die beiden stelden dat uitbreiding van gymlessen vanaf de basisschool, de terugkeer van zwemles en financiële steun voor breedtesport, een grotere prioriteit hebben en vele, vele malen goedkoper zijn. Bovendien heeft dat vanzelf ook positieve effecten op de topsport.

    Het gemiauw over de noodzaak van meer succes lijkt mij trouwens onzin. In elke ranglijst denkbaar (aantal per spelen, alle spelen bij elkaar, in relatie tot aantal inwoners, in relatie tot oppervlakte) staat Nederland tussen plaats 10 en 20, dus bij de beste 10%. Behalve bij het gewogen gemiddelde naar BNP, dus gaat het niet zozeer om geld, maar om de verdeling ervan!
    School- en breedtesport leveren een besparing op gezondheidszorg op, die eventuele investeringen in die sport ruim zullen overtreffen.

    Een veel kleiner evenement als het EK voetbal moest al gedeeld worden met België, voor sportaccommodaties en verblijf van sporters en supporters hebben wij de ruimte niet. Bovendien ontbreekt het hier aan organisatietalent, creativiteit en de juiste vorm van gastvrijheid.
    Kortom, de Olympische Spelen in Nederland is een absurde gedachte !

  • Truus Beek, di 14 augustus 2012 11:37 Reageer op Truus

    Truus

    Alleen wanneer er goede afspraken over opbrengst kaartverkoop en sponsoropbrengsten met IOC kunnen worden gemaakt.
    de Nederlandse belasting betalerdient de kosten niet te dragen terwijl IOC de opbrengsten opstrijkt.

    Vraag aan de SPers hier ( zijn er hier overvloedig) hoe denkt de SP hierover

  • Evert van Vliet, di 14 augustus 2012 09:34 Reageer op Evert

    Evert

    Percentages aanhalen is een volkssport die zeer zeker op de volgende spelen dient te worden geïntroduceerd.

  • Piet de Geus, di 14 augustus 2012 02:04 Reageer op Piet

    Piet

    "Bijna 21 procent van de ondervraagden is het ‘helemaal eens’ met de stelling dat het redelijk is dat de belastingbetaler financieel bijdraagt aan de organisatie van de Spelen."

    Verkeerde vraag, want dan krijg je van die slimmeriken die denken: mooi dat die rekening over de schutting van mijn belastingbetalende buurman wordt geflikkerd. De vraag moet zijn: ben jij bereid om per gezinslid 1/17.000.000 deel van de kosten te betalen? En wel graag boter bij de vis.

  • Truus Beek, di 14 augustus 2012 11:43 in reactie op Piet de Geus Reageer op Truus

    Truus

    Op basis van huidig prijspeil al gauw een kleine 700 per hoofd van de bevolking ( let wel voor een gezin met 2 kinderen 2800!!)
    men gilt al wanneer het eigen risico met 100 omhoog gaat

  • -Freaky33 -, di 14 augustus 2012 00:49 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Natuurlijk zal iedereen nu vlak na de spelen roepen, ja leuk ook doen in 2028. Over een paar maanden zal dat aantal veel lager liggen vermoed ik. Overigens is 2028 nog ver weg, nog helemaal geen zicht hoe ons land er dan voor staat.
    Het valt me trouwens wel op dat rechts voorstander is maar dat links toch wat gereserveerder is voor 2028, en dat lijkt me terecht. Ik denk dat dit hele verhaal nog wel eens een 'rechtse hobby' kan worden.

  • Sjakie Chocola, di 14 augustus 2012 09:33 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Ja, waar blijkt dat uit dat rechts voorstander is? Volgens mij loop je dingen gewoon te verzinnen..

  • -Freaky33 -, di 14 augustus 2012 10:48 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Dat valt me gewoon op, en naar mijn weten is er al eens discussie in de 2 kamer geweest en daar waren de meeste linkse partijen tegen.

  • Sjakie Chocola, di 14 augustus 2012 12:31 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Volgens mij zit dat in uw hoofd, de enige die echt voorstander is Willem de overbodige..koningshuis das toch een linkse hobby?

  • -Freaky33 -, di 14 augustus 2012 13:14 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Ach, hier ga ik maar niet op in.

  • Hugo Freutel, di 14 augustus 2012 00:09 Reageer op Hugo

    Hugo

    18000 militairen waren betrokken bij de OS London 2012.
    Zoveel miliairen kan NL helemaal niet vrijmaken, na jaren van bezuiniging, militaire expedities en te dure JSF plannen.
    http://www.guardian.co.uk/uk/2012/aug/13/army-olympic-games-recovery-two-years

  • Frits Jansen, di 14 augustus 2012 00:02 Reageer op Frits

    Frits

    De volgende Olympische Spelen moeten door de EU georganiseerd worden. Een kleiner land als Nederland heeft daar niet het geld en niet de ruimte voor.

    Je kunt je zelfs afvragen of de O.S. zichzelf niet hebben overleefd, nu ze zo commercieel zijn geworden dat landen daar zelfs speciale wetgeving voor moeten invoeren.

  • Bernie Whistler, ma 13 augustus 2012 23:51 Reageer op Bernie

    Bernie

    Het zijn de ongelooflijk opgeblazen en streng geregisseerde MacDonalds/CocaCola Games. Waar ongehoord grof geld in omgaat. Met alle respect voor de deelnemende sporters en hun waanzinnige prestaties, maar ik hoef de OS niet in Nederland. Wat mij betreft voortaan gewoon weer in Griekenland waar ze natuurlijk thuishoren. Kleinschaliger, overzichtelijker met eenvoudige en vooral relevante sponsors die de dienst niet hoeven uit te maken.

  • Truus Beek, di 14 augustus 2012 11:45 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Truus

    Truus

    Laten we dat als Europa voorstellen een permanente plek in Griekenland Wie weet zal dat Griekenland economisch op den duur goed doen.

  • YggY ..., ma 13 augustus 2012 23:28 Reageer op YggY

    YggY

    Ik wantrouw ieder onderzoek afkomstig van de commerciële omroepen.

    Want ga maar na, de OS zijn een puur commercieel speeltje en degene die er baat bij hebben is dus de commercie, RTL dus.

    De hele OS heeft weinig van doen met de sportbeleving, heeft weinig van doen met eerlijke sport maar alles met commercie, eigenlijk is het een heel triest evenement waarbij een aantal mensen puissant rijk worden.

    Toen Maurits Hendriks geconfronteerd werd met een uitspraak van de oprichter van de OS, Baron de Coubertin en ik quote:

    Het belangrijke in het leven is niet de triomf, maar de strijd, het essentiële is niet om te hebben gewonnen maar om goed te hebben gestreden.

    Toen was het antwoord van Hendriks dat meedoen helemaal niet belangrijker was dan winnen.

    Het hoofddoel was het winnen van zoveel mogelijk medailles.

    De Nederlanders blinken uit in rare sporten, een paard kunstjes laten doen, wat is daar de sportprestatie van ?

    We zijn goed in zeilen in kinderbootjes en racen op kinderfietsjes.

  • Anja Lodewijks, di 14 augustus 2012 00:42 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    "een paard kunstjes laten doen"

    Ja leuk he, dan kan een paard 10 miljoen waard worden. Dat is iets meer dan de waarde van een circuspaard.

    Dieren horen niet op de olympische spelen thuis, maar waarom paarden dan wel?
    Als je het olympisch handvest er op na zou lezen, denk ik niet dat het van enige kant klopt met de rechten die paarden zouden hebben. Is een paard een atleet en is er sprake van vrijwillige participatie? Is er sprake van gelijkwaardigheid?

    Hoe goed men ook voor het paard zorgt, want die prachtige glanzende vacht staat natuurlijk voor blakende gezondheid en hoe leuk het paard het ook vindt om frutsels, strikjes en een prachtige coiffure in de manen te krijgen en een staart die perfect in vorm is afgeknipt.

  • Sjakie Chocola, di 14 augustus 2012 09:40 in reactie op YggY ... Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Lekker kort door de bocht: commerciele zender zit het woord commercie in dus hebben zij baat bij de spelen...Volgens mij wordt de OS door de publieke zenders uitgezonden en halen zij de hoogste kijkcijfers rond de spelen, dus waar jij dat vandaan haalt is mij een raadsel.
    Verder vindt ik zwemmen, turnen, wielrennen en hockey geen 'rare' sporten. Dat u dat wel vindt komt waarschijnlijk omdat u zelf zo'n geweldige atleet bent.

  • Meta Foor, ma 13 augustus 2012 23:23 Reageer op Meta

    Meta

    deze ''draagvlakmeting'' is waarschijnlijk uitgevoerd bij de uitgang van een voetbalstadium , een McDonalds vestiging of de Hema

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 13 augustus 2012 23:21 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Ghehe mijn oma behoort daar dus niet bij. "Dat kost ook allemaal wat" foetert ze. Terwijl de zorg uitgekleed wordt. Ongelijk kan ik haar niet geven.

  • Rene Derlant, ma 13 augustus 2012 23:13 Reageer op Rene

    Rene

    Wanneer de bedrijven die de O.S. nu 'mede-mogelijk' hebben gemaakt, de kosten van komende O.S. in z'n geheel aftikken, dan zijn we van al het gezeur af.

    Laten 'we' nu eerst eens voorelkaar zien te krijgen dat er bijvoorbeeld - ik noem maar wat, geen voedselbanken meer nodig zijn in Nederland.

    Trouwens campagneteams, die voedselbank, da's errug lekker scoren, hoor!

    Kost weinig...

    Als in 'niet duur'.

  • Roelf Turksema, ma 13 augustus 2012 23:12 Reageer op Roelf

    Roelf

    'Uit een draagvlakmeting van RTL-Nieuws blijkt' ja ja, van wie ook weer?
    Van de onderneming bezit sinds 1 oktober 2007 Talpa Media Holding (van John de Mol) 26,3% terwijl RTL Group 73,7% van de aandelen RTL Nederland Holding in handen heeft...

    Wie betaald en wie ontvangt?

  • Jim Peeters, ma 13 augustus 2012 22:57 Reageer op Jim

    Jim

    de kosten beginnen pas vanaf 2020. Dus het argument dat we het nu niet kunnen veroorloven is onzinnig.

    Tuurlijk leveren de Spelen geen winst op echter het levert wel een wagonlading goede publiciteit op

    Uiteindelijk is het gewoon een keuze waarvoor men weet dan het aan de ene kant geld kost (net als alles alles) maar aan de andere kant ook heel veel oplevert. Jammer alleen van al die kleingeestige Nederlanders die tegen alles zijn groter dan een plaggenhut langs een sloot

  • Groen Aapje, di 14 augustus 2012 00:49 in reactie op Jim Peeters Reageer op Groen

    Groen

    Wacht maar tot je de rekening ziet.

    Wel de lasten en de overlast, maar niet de lusten. Het gaat miljarden kosten en een kleine beperkte kliek zal er van profiteren.

    We hebben het bovendien over 2028. Misschien is die rotte bom dan al gevallen

  • arjan doorgeest, ma 13 augustus 2012 22:42 Reageer op arjan

    arjan

    Rekensommetjes zijn altijd leuk in dit soort gevallen.

    Nettoverlies OS te Londen: een kleine 12 miljard euro.
    Bevolkingsaantal Nederland: 17.000.000 zielen.

    Mocht ons land ècht zo dwaas worden om de Olympische Onzin te gaan organiseren, dan kost dat iedere Nederlandse inwoner circa 700 Euri.
    Een gezin met twee kinderen is dan 2800 eurootjes kwijt aan deze onzin - een bejaard echtpaar 'slechts' 1400 euro.

    (Prijspeil 2012 - in 2028 zitten we op circa 1000 euro per inwoner).

    Ik zou zeggen: DOEN! - maar niet heus.

    P.S. - Als RTL dit getal in haar vraagstelling zou hebben meegenomen, dan wordt de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk een stuk kritischer.
    Die dacht nog aan kwartjes en dubbeltjes, denk ik, mijn landgenoten enigzins kennende...

  • ad da, ma 13 augustus 2012 22:18 Reageer op ad

    ad

    is daar geld voor dan,,net als de poppenkast verhalen uit de uk,,
    net als de spelen in china waar duizenden en duizenden voor de annebole slikkers aan de kant konden,,
    afrika eeuu zijn de stadions nog te zien?
    dat oostblok voetballen dat maakt me niet uit.
    tja en maar zeggen het is niet politiek ingestelt is.
    we moeten meer geld er aan over houden,,dus belasting geld dus politiek.
    ooo?? het gros heb ik meen ik ook al eens gezien op prof wedstrijden,,in tv spotjes,en foute nike/adidas reclame,
    en deze vertellen dan dat het maar karig is de vergoeding.

  • Anja Lodewijks, ma 13 augustus 2012 22:13 Reageer op Anja

    Anja

    Ja hallo, 600 ondervraagden? Zeker verblind door oranje terwijl ze op een treintje stonden te wachten.
    Met onze reclame makende kreunprins als lichtend voorbeeld zeker. Hou op, schei uit.
    Wat deze man ook wil het kost hem in ieder geval zelf nooit ook maar één cent, hij teert volledig op andermans zakken. En zo lopen er nog zo veel.
    http://www.businessinsider.com/finances-of-the-ioc-2012-8?op=1#ixzz2352Win1P
    De nederlandse olympische droom is er een om vliegensvlug uit wakker te worden.

  • Michel Reiziger, ma 13 augustus 2012 22:32 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Michel

    Michel

    ***Ja hallo, 600 ondervraagden? Zeker verblind door oranje terwijl ze op een treintje stonden te wachten.***

    Hahahahaha. Indeed indeed
    Laten we er een leuk dealtje van maken, wel de Olympische Spelen maar dan geen JSF. Het leven bestaat ten slotte uit keuzes maken...

  • Anja Lodewijks, di 14 augustus 2012 00:54 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Anja

    Anja

    "Het leven bestaat ten slotte uit keuzes maken..."
    Privé misschien nog wel, maar vanuit de politiek steeds minder. Er is ons al flink wat door de strot geduwd op eigen kosten.

  • Des Duivels, ma 13 augustus 2012 22:12 Reageer op Des

    Des

    Iedereen die de olympische spelen in Nederland wil mag daar dan zelf voor in de buidel tasten. We leven immers in een vrij land nietwaar... oh nee... wacht..

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 13 augustus 2012 23:23 in reactie op Des Duivels Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Voor PVV'ers kan de veelheid van nationaliteiten van de atleten wel een probleem zijn. Kan me niet voorstellen dat de helft van de PVV'ers dan voor is.

  • Des Duivels, ma 13 augustus 2012 23:56 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Des

    Des

    U kunt zich wel meer niet voorstellen... iets met oogkleppen ..

  • Truus Beek, di 14 augustus 2012 11:39 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Truus

    Truus

    spelen moet voor een doorsnee PVV een verademing zijn geweest nauwelijks een hoofddoekje te zien

  • hans groen, ma 13 augustus 2012 21:52 Reageer op hans

    hans

    Niet zo vreemd. Veel mensen hebben een licht euforisch gevoel vanwege al die leuke medailles. Doet dit onderzoek over 3 maanden nog maar eens. Dan is er van die steun weinig meer over. Zeker als je dan ook nog een vermeld hoeveel London gekost heeft. Want een positief saldo gaat er niet meer uitrollen. Dat is al zeker. Zet m op RTL

  • Truus Beek, di 14 augustus 2012 11:38 in reactie op hans groen Reageer op Truus

    Truus

    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/346500/Belastingbetaler-verdient-amper-aan-Olympische-Spelen.htm

  • Dennis Mollis, ma 13 augustus 2012 21:47 Reageer op Dennis

    Dennis

    Iedereen is nu blij maar straks als het moet gaan gebeuren zal de stemming wel iets reeler zijn want de OS organiseren kost heel veel geld en er wordt niets terug verdiend op het IOC na.

  • Hugo Freutel, ma 13 augustus 2012 21:42 Reageer op Hugo

    Hugo

    Overmoed. Eerst de EUROcrisis maar eens oplossen en de sport en kunsten overeind zien te houden in dit land van kaalslag. Organiseer de OS elk jaar in Griekenland met elk jaar een ander land als thema.

  • Tom Meijer, ma 13 augustus 2012 21:37 Reageer op Tom

    Tom

    Absoluut niet doen. Onder geen enkele voorwaarde aan deze onzin op deze wijze meedoen.

  • Han van der Horst, ma 13 augustus 2012 21:30 Reageer op Han

    Han

    We krijgen dan in ieder geval de gouden medaille voor kostenoverschrijdingen.

 

Reageren

Top 10 Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven