12 september 11 13:58 Reageer (82) Groen RSS

Zware explosie in Frans nucleair complex

Een dode en zwaargewonde in de buurt van Avignon

In de Franse nucleaire installatie Marcoule in het zuiden van Frankrijk heeft maandag rond 11:45 uur een zware explosie plaatsgevonden. Volgens de eerste berichten is er een dode gevallen en verscheidene gewonden, waarvan een ernstig. Het Franse atoomagentschap zegt dat er in de omgeving geen verhoogde radio-activiteit is gemeten.

Update 14:45

Op het terrein staan drie kerncentrales die jaren geleden zijn stilgelegd.


De ontploffing vond plaats op een terrein waar radioactief afval ligt opgeslagen van Centraco (Centre nucléaire de traitement et de conditionnement). De oorzaak is nog onduidelijk. Het aandeel van mede-eigenaar EDF daalde meteen 7 procent op de beurs. 

Midi Libre: Un four explose sur le site nucléaire de Marcoule : 1 mort, 1 blessé grièvement


cc-foto: kmaschke

Geen paniek: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (82) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, di 13 september 2011 19:59 Reageer op Ernst

    Ernst

    Een oven waar radioactief afval word omgesmolten explodeert met zo'n kracht dat er doden bij vallen, en dan moeten we geloven dat er daarbij geen radioactieve klodders in het rond vliegen?

    Wie gelooft dat nou eigenlijk echt ?

  • Ernst Anepool, wo 14 september 2011 11:43 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ernst

    Ernst

    En als je dan even doorzoekt, naar welk materiaal er daar word gesmolten door bij de "Covra" van Frankrijk te kijken wat er aan productie bij Marcoule in 2008 was, is het dus helemaal niet zo ongevaarlijk als er wel gesteld word:

    http://www.andra.fr/download/site-principal/multimedia/ou_sont_les_dechets_2009/INV2009-web/pdf/NPC2.pdf

    [quote]
    3. fusion vers SOCODEI/CENTRACO/MARCOULE
    - Métaux (191 tonnes) 69,4 GBq RADIO NUCLEIDE(S) PA (PF)
    [/quote]

    [/quote]
    The isotope ²³¹Pa has a long half-life of 32760 ± 110 years for alpha activity.
    [/quote]

    24 m³ a 69,4 GBq = 2,9 GBq m³
    (Intermediate-level, alpha = < 4 GBq/m³)

  • Eline W, wo 14 september 2011 13:36 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    Niemand hoeft iets te geloven. Het is namelijk gewoon te meten. Meten is weten.

  • Ernst Anepool, wo 14 september 2011 23:09 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Ehm, ik geef *juist* meetgegevens, in tegenstelling tot wat jij doet, namelijk van alles beweren wat we maar moeten geloven, terwijl alle meetgegevens je argumentatie als duimzuigerij blootstellen.


    Je mag blijven geloven in het beelzebub nuclearis, omdat het je broodheer lijkt te worden (of al zijn) maar je uitspraken zijn net zo geloofwaardig als de onderzoeken van Wageningen :-(

    2,9 GigaBequerel PER kubieke meter, en kijk even *wat* voor stof het is die dat uitzend, en hoe *laaaang8 die dat blijft doen.

    kennelijk is frankrijk druk bezig met een Thorium Reator, maar niet bepaald op een wel doordachte en veilge manier, maar een beetje met breekijzers in de soep roerend zijn ze aan het experimenteren :-(


    Ik hoop niet dat het nodig is dat de provence een no-go area word eer je inziet dat het een gevaarlijke bewezen onbetrouwbare en onbeheersbare energiebron is.

    ne Three mile island zeiden de "geleerden" dat het nooit meer kon gebeuren omdat de "safety so much better controlled" was, toen ging het nog een aantal keren bijna mis, erg mis, en heeeeel erg mis (chernobyl), en beloofde de IAEA dat ze nu "absurd safety measures" namen, en het volkomen veilig zou zijn,omdat de containment vessels en de gebouwen daaromheen zo overdreven opgeschaald waren dat iets als Chernobylniet meer ou kunnen voorkomen.


    En bijna exact 25 jaar later klept het dak eraf in fukushima, en dan *nog* een dak eraf, en *nog* een dak eraf...


    Want laten we niet vergeten, in Chernobylplofte er slechts 1 reactor, in Japan inmiddels 3, en in #6 is er ook een probleem, want die blijft maar koelwater lekken, zelfs zoveel dat een van de pompen om het reactorvat onder druk te houden zodat er geen stoom ontstaat eind augustus warm en vastliep...


    Jij mag blijven geloven wat je wilt, ik hou me bij de feiten, je lachte me een half jaar geleden uit, toen ik je uitlegde dat die centrale zou ontploffen, en zie wat er is gebeurt :-(

  • Eline W, do 15 september 2011 17:06 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    Ik had het uiteraard over de omgeving, niet over de stoffen waar ze daar mee werken.

  • Ingenieur Paul, ma 12 september 2011 23:43 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Ik hoop dat ik mijn 6500 kwh/jaar stroom zonder problemen blijf ontvangen. Zouden die Duitsers daar ook wel eens aan denken ? Het is onplezierig vertoeven in een land met bv 5 uur stroom per dag, zoals in zoveel landen in de wereld.

  • El Che, di 13 september 2011 00:50 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op El

    El

    Ook daar wen je aan. Hele volksstammen weten niet beter.

  • Roelf Turksema, di 13 september 2011 01:16 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Roelf

    Roelf

    Als je de energie sector niet uitlevert aan private bedrijven hoef je niet bang te zijn dat je maar 5 uur per dag stroom krijgt. Waar je bang voor moet zijn is dat idioten 6500KW per huishouding gaan gebruiken....

  • Eline W, di 13 september 2011 08:05 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    6500 kWh!!! Ik hoop dat u maximaal 5000 krijgt, dat moet genoeg zijn! Al os het natuurlijk wel afhankelijk van u gasgebruik. Maar 6500 is absurd! Misschien moet u zelf een reactor in de tuin nemen.

  • Joe Speedboot, di 13 september 2011 10:28 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Joe

    Joe

    6500 kWh? Je kon wel een kleine wietplantage hebben..

  • Roelf Turksema, di 13 september 2011 12:30 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Roelf

    Roelf

    Op een andere manier krijg je dat niet op in een jaar.

  • Tammo Niemijer, ma 12 september 2011 21:42 Reageer op Tammo

    Tammo

    Waarom moet dit bericht uitgelicht worden? Er vallen zoveel doden in de industrie!
    Ook vandaag gebeurd: 'Zeker vijf mensen zijn maandag om het leven gekomen door een explosie in een vuurwerkfabriek in de centraal gelegen Italiaanse stad Arpino'

  • Klaas Blondeman, ma 12 september 2011 23:14 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Klaas

    Klaas

    Inderdaad, hoeveel doden zouden er vandaag gevallen zijn door ongelukken op het werk? Duizenden per dag. Alleen in Kenia al tientallen doden door een oliepijpleiding. Stoppen dan maar met olie?

    Maar de anti kernenergie lobby vergroot alles uit voor eigen gewin. En daar lopen dan weer een heleboel "nuttige idioten" achteraan die nu eenmaal overal bang voor zijn wat ze niet begrijpen.

  • Tammo Niemijer, di 13 september 2011 07:28 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Tammo

    Tammo

    Fukoshima: 0 doden

  • Anonimus Hekkers, di 13 september 2011 01:17 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Anonimus

    Anonimus

    [Waarom moet dit bericht uitgelicht worden?]

    Waarschijnlijk omdat dit ongeluk een teken is dat de veiligheid van dit soort complexen niet altijd 100% is. En omdat de gevolgen van een ongeluk met bijv. een kernreactor heel ernstig kunnen zijn voor een enorm gebied eromheen. Zoals in dit geval zelfs Nederland.

    Vuurpijlen uit Italie halen ons land sowieso niet, hoeveel ook dat vast een heel erg ongeluk is. Maar niet echt nieuwswaardig voor NL.

  • Zeer Voornaam, di 13 september 2011 01:19 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Zeer

    "Er vallen zoveel doden in de industrie!"

    Jammer dat u het verschil niet kent tussen 'van een steiger vallen' en 'explosie bij nucleair reactor' .

    Eerst was het nog 'in Nederland zijn geen aardbevingen' en nu is het weer 'er vallen ook doden op de A2'.
    Spugzat wordt je van dat gebagatelliseer.

  • Ingenieur Paul, wo 14 september 2011 00:25 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Toch vallen er veel meer doden door werknemers die van hoogte vallen, dan door ontploffende kerncentrales.

    Die steigers zijn gevaarlijker.

  • Etienne de Calva, ma 12 september 2011 20:39 Reageer op Etienne

    Etienne

    Tip voor de aanhangers van atoomstroom:
    Stel google in op de franse taal.
    Geef als zoekopdracht "incident nucleaire".
    Zelfs degenen, die de taal niet machtig zijn, kunnen de gevonden sites begrijpen.

    Ik blijf ondertussen wel genieten van goedkope stroom in mijn woning in Frankrijk (bruto € 0,09 per Kw/h).

  • Jan B, ma 12 september 2011 18:16 Reageer op Jan

    Jan

    Zoals hergebruik van dat afval in Thorium centrales.

    Werkt niet. Het gros van het afval is niet meer (makkelijk) splijtbaar en moet uit zichzelf vervallen.

  • Prof ter Braak, ma 12 september 2011 23:30 in reactie op Jan B Reageer op Prof

    Prof

    [Werkt niet. Het gros van het afval is niet meer (makkelijk) splijtbaar en moet uit zichzelf vervallen.]

    Wel met een thorium reactor (gedreven met een deeltjesversneller). Lees jezelf eens in. In dit nummer van Physics World staat bijvoorbeeld wat meer informatie over de Thorium reactors die ze in India aan het bouwen zijn (gratis download, je kunt bij de persoonlijke gegevens invullen wat je wil): http://physicsworld.com/cws/download/oct2010

  • Klaas Blondeman, ma 12 september 2011 16:23 Reageer op Klaas

    Klaas

    Het woordje "Nucleair" zorgt altijd voor nieuwsberichten en reacties die een mengeling vormen van sensatiezucht, onwetendheid en leugens.

    Het gaat om een explosie (de term zwaar komt van Joop) in een opslagplaats voor laag-radioactief afval. Zoals ziekenhuisafval van rontgenkamers ed.

    Erbij staan ook 3 kerncentrales die al jaren gesloten zijn. Als in de buurt van een windmolen een auto in de sloot raakt, zou er dan ook staan "zwaar ongeval in windmolenpark"?

  • Marq Pas, ma 12 september 2011 17:11 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Marq

    Marq

    Natuurlijk, iedere brave Elsevier-lezer weet dat de écht erge ongelukken in windmolenparken en zonnepaneelweiden gebeuren.

    Dat komt omdat daar de criminele linksche milieumafiose stalinisten de scepter zwaaien. Dus daar hoor je ze nooit over!

  • Berthold Hohenlowe, ma 12 september 2011 18:10 in reactie op Marq Pas Reageer op Berthold

    Berthold

    U kunt het wel. Ga zo door.

  • Marq Pas, ma 12 september 2011 18:45 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Marq

    Marq

    U anders ook hoor. Succes ;-)

  • Berthold Hohenlowe, ma 12 september 2011 17:30 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Berthold

    Berthold

    Le Figaro meldt: «Un accident industriel, pas un accident nucléaire»

    Een ongeluk met een verbrandingsoven, geen zware explosie. De locatie waar het gebeurde staat buiten het reactorgedeelte. Geen vrijgekomen radioactiviteit, niemand geëvacueerd.

  • Roelf Turksema, ma 12 september 2011 20:43 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Roelf

    Roelf

    En wat denk je wat ze daar verbranden slimmie?

  • Klaas Blondeman, ma 12 september 2011 21:29 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Klaas

    Klaas

    Zoals ik al meldde : licht radioactief afval van ziekenhuizen en zo. Slimmie

  • Roelf Turksema, di 13 september 2011 01:13 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Roelf

    Roelf

    Heel goed, en waar dacht je dat die radioactieve deeltje belanden uiteindelijk? Ik heb in Frankrijk gewerkt met bronnen, die lui waar ik mee aan de slag moest liepen op 1 dag 1000 maal meer straling op als ik als radioactief werker mag hebben. Dat is dus 2500 maal zoveel als toegestaan voor een normaal mens.
    Onderweg leggen ze de bron in een formule 1 hotel, herdershond erbij in en zelf nemen ze een andere kamer. Het is maar dat je het weet, ik reis dus niet meer zonder geigerteller door Frankrijk, ik heb genoeg gezien. Voorstander of tegenstander, tussen een genie en een gek zit niet zoveel verschil. Jullie doen maar lekker, mijn Victoreen 190 is altijd in de buurt.

  • Jan B, ma 12 september 2011 20:45 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Jan

    Jan

    Wat doet een verbrandingsoven trouwens op een complex voor verwerking van nucleair afval?

  • Eline W, ma 12 september 2011 21:03 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ja, dat vroeg ik me ook al af.

    Iemand een antwoord?

  • Ernst Anepool, zo 18 september 2011 23:15 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Waarom lees je het nieuws nooit, maar heb je erdan wel een oordeel over?

    Ik dacht dat je zoveel wist van kernafval, en hoe veilig het is,maar weet dus niet eens dat het afval omgesmoten word, omdat je uit *vaste* stoffen de radioactieve componenten niet kunt separeren.

    En al het besmette operatiegereedschap word samengesmolten omhet volume dat bij o.a. covra opgeslagen word niet vele vele bedrijventerreinen vol zet met hallen...

  • , di 13 september 2011 08:36 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op

    En morgen gezond weer op, of ook anders gezegd:
    Peace for our time. (Chamberlain).
    Truste dan maar weer.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 17:39 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Heerlijk hè, een nuchtere persoonlijkheid zijn?

    ;-)

  • Eline W, ma 12 september 2011 20:52 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Eline

    Eline

    Ik las:

    "Heerlijk hè, een nucleaire persoonlijkheid zijn?

    ;-)"

  • Neo- nozem, ma 12 september 2011 17:44 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Neo-

    Neo-

    gaat u rustig slapen

  • Joe Speedboot, ma 12 september 2011 17:48 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Joe

    Joe

    Re: die een mengeling vormen van sensatiezucht, onwetendheid en leugens.

    In je onwetendheid en vooringenomenheid alles wat met nucleair te maken heeft te bagatelliseren, vergeet je even te noemen dat er op het terrein ook een grote Melox fabriek staat (ik meen zelfs de grootste ter wereld) waar van uranium en plutonium zgn MOX brandstof wordt gemaakt, en plutoniumstof wil je niet inademen.

  • Zeer Voornaam, ma 12 september 2011 18:20 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Zeer

    "de term zwaar komt van Joop"

    De term zwaar komt van het feit dat er doden zijn gevallen, idioot.

  • Marq Pas, ma 12 september 2011 16:22 Reageer op Marq

    Marq

    De eerstvolgende reactor moet maar op het eilandje in de Hofvijver komen, naast het Torentje.

    Koelwater genoeg, toezicht, veiligheid, en alle bijkomende voordelen als het eens misgaat.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 17:36 in reactie op Marq Pas Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoeveel koelswater is er dan nodig om een reactor te koelen?

  • Marq Pas, ma 12 september 2011 19:44 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Marq

    Marq

    Ze kunnen Lucassen wel even missen in het fractieberaad als het echt nodig is.
    Af en toe een emmertje erbij moet toch genoeg zijn.

    Als het bij het IRI in Delft kan, dan hier ook, denkt u niet?

  • Aad Sweep, di 13 september 2011 00:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Aad

    Aad

    reactie op AertWillem: hoeveel koelwater is er dan nodig om een reactor te koelen?
    Dat hebben we kortgeleden in Japan kunnen zien.Problemen bij de vleet om de zaak koel te houden. Zelfs oceaanwater aangevoerd!

  • Isis Maät, ma 12 september 2011 16:02 Reageer op Isis

    Isis

    Groningen-Avignon 1300 kilometer.
    Het komt akelig dichtbij.
    Een stevige zuidenwind kan ons in de problemen brengen als radio-actief afval de lucht in is gegaan.

    Hoog tijd om te investeren in duurzame energie, inplaats van in kernenergie.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 12 september 2011 15:39 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Opdoeken die nucleaire spelletjes van de elite. Als ze die dingen zo leuk vinden bouwen ze ze maar op de maan en mocht het fout gaan dan zijn ze ook nog groen als marsmannetjes. Maar niet de gewone bevolking, die heeft geen zin in die risico's.

  • Prof ter Braak, ma 12 september 2011 15:23 Reageer op Prof

    Prof

    Kerncentrales zijn perfect veilig als aan alle veiligheidsvoorschriften wordt voldaan en alle voorzorgsmaatregelen worden nageleefd. Het lijkt erop dat mensen daar op termijn structureel niet toe in staat zijn - daar ga ik in ieder geval bij dit geval ook van uit.

    Tja, ik ben altijd een voorstander geweest van kernenergie, maar als dit soort incidenten blijft ontstaan dan begin je toch te twijfelen. Misschien toch maar eens onderzoek doen naar de wel veilig geachte Thorium variant.

  • , ma 12 september 2011 15:37 in reactie op Prof ter Braak Reageer op

    Ongetwijfeld, manneke.
    Alleen is dat vooralsnog geen enkele instantie gelukt. Dat van die veiligheid, bedoel ik.

    Kernfusie is mogelijk de oplossing, maar voordat dat ECHT veilig is zijn we minstens 20 jaar verder.

  • Piet de Geus, ma 12 september 2011 15:38 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Piet

    Piet

    "Kerncentrales zijn perfect veilig als aan alle veiligheidsvoorschriften wordt voldaan en alle voorzorgsmaatregelen worden nageleefd."

    En als je een paar duizend jaar op dezelfde manier met het afval omgaat. Alsof we nu nog het afval van de oude Egyptenaren moesten bewaken.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 16:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    In zekere zin doen we dat ook: afval van de Egyptenaren bewaren en bewaken.

  • Prof ter Braak, ma 12 september 2011 16:58 in reactie op Piet de Geus Reageer op Prof

    Prof

    [En als je een paar duizend jaar op dezelfde manier met het afval omgaat. Alsof we nu nog het afval van de oude Egyptenaren moesten bewaken.]

    Daar zijn wel oplossingen voor. Zoals hergebruik van dat afval in Thorium centrales. Het afval daarvan is nog maar 100 jaar een probleem. Ook lang, maar doable.

  • Macho Softy, ma 12 september 2011 15:14 Reageer op Macho

    Macho

    Japan was nog ver weg. Tsjernobyl missschien ver genoeg. Dit komt al ernstig dicht bij. In Duitsland willen ze af van de kernernergie. Dat zal niet gebaseerd zijn op emoties, mogen we veronderstellen.

    Als burger kun je er simpelweg iets tegen ondernemen door niet meer te stemmen op partijen die voor kernenergie zijn. Dat lost dan meteen enkele andere problemen op.

  • hr. arryo, ma 12 september 2011 15:11 Reageer op hr.

    hr.

    Op zaterdag 2 juli (dat is zegge en schrijven net iets meer dan twee maanden geleden) was er zo'n twintig kilometer noordelijker ook al eens een akkefietje, eveneens een explosie, met de kerncentrale Tricastin.

    Safety last?
    http://www.youtube.com/watch?v=QEcTjhUN_7U

  • Isis Maät, ma 12 september 2011 15:52 in reactie op hr. arryo Reageer op Isis

    Isis

    Ik moest blijven kijken, maar met mijn hoogtevrees heb je me met dit filmpje helemaal gek gemaakt!
    Bedankt! :)

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 16:21 in reactie op hr. arryo Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat was op 3 juli en verder is er niets ernstigs gebeurd.

  • Neo- nozem, ma 12 september 2011 16:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Neo-

    Neo-

    gaat u rustig slapen

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 17:38 in reactie op Neo- nozem Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Uiteraard.

  • Neo- nozem, ma 12 september 2011 14:50 Reageer op Neo-

    Neo-

    gaat u rustig slapen

  • Berthold Hohenlowe, ma 12 september 2011 18:12 in reactie op Neo- nozem Reageer op Berthold

    Berthold

    Ik neem deze wel. Dank u wel, maar het is nog wat vroeg. Straks als u het goed vindt.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 18:41 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Gheghe

  • Piet de Geus, ma 12 september 2011 14:43 Reageer op Piet

    Piet

    Gelukkig lag de persverklaring al in de bovenste la: er is geen gevaar voor de volksgezondheid.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, ma 12 september 2011 15:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Dat zeggen alle kerncentrales altijd: er is geen gevaar. Ook in geval van een explosie. LOL

  • Piet de Geus, ma 12 september 2011 17:52 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Piet

    Piet

    Niet alleen kerncentrales. Staat er een chemische fabriek in de hens, dan moet je ook ramen en deuren dichthouden omdat er beslist geen gevaar is voor de volksgezondheid. Bezwijken de dijken? Vergaat de wereld? Ga rustig slapen, er is geen gevaar voor de volksgezondheid.

  • Eline W, ma 12 september 2011 14:41 Reageer op Eline

    Eline

    Ondertussen is duidelijk dat het hier niet om een explosie in een kerncentrale gaat maar een explosie als gevolg van een brand in een opslag.

    Fundamenteel verschil, direct veranderen!

  • Jan B, ma 12 september 2011 18:22 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Afhankelijk van wat er in de opslag aanwezig was kan het wel dezelfde gevolgen hebben. Een van de grootste nucleaire ongevallen ooit (Majak 1957) betrof een (lang onder de pet gehouden) explosie in een afvalopslag.

  • Addy Stoker, ma 12 september 2011 14:33 Reageer op Addy

    Addy

    Nu dit weer, kernenergie en kernwapens vormen een bedreiging voor de gezondheid en het voorbestaan van deze aarde en al wat daar op leeft. als Verenigd Links - Feriene Lofts pleiten wij dan ook voor het opnemen van een verbod op kernenergie en kernwapens in de grondwet.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 14:41 in reactie op Addy Stoker Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Weinig kernenergie, die daarvandaan komt...

  • , ma 12 september 2011 14:44 in reactie op Addy Stoker Reageer op

    Nou, Addy, lang leve Verhagen dan maar.
    Die gaat hier nog vrij en blij kerncentrales bij bouwen.
    Want het gaat hartstikke goed in dit rechtse, zich de bruine vingeren aflikkende, Nederland.
    Zucht.

  • Addy Stoker, ma 12 september 2011 15:31 in reactie op Reageer op Addy

    Addy

    Katz, Verhagen maakt inderdaad verkeerde keuzes. Dat vraagt ook om een heel duidelijk antwoord. Steeds meer mensen worden zich bewust van de gevaren van kernenergie en kernafval. In Duitsland ziet men dit beter onder ogen dan in Nederland.

  • N N, ma 12 september 2011 16:31 in reactie op Addy Stoker Reageer op N

    N

    "In Duitsland ziet men dit beter onder ogen dan in Nederland."

    Ik zou geen Duitser willen zijn die van een uitkering rond moet komen. De energieprijzen gaan daar flink omhoog de komende jaren.

  • , ma 12 september 2011 17:19 in reactie op N N Reageer op

    Niet zo hard als hier, joh.
    Niet zo hard als hier.
    Ik hou het scherp in de gaten, namelijk.

  • N N, ma 12 september 2011 18:12 in reactie op Reageer op N

    N

    Ah ok dan, omdat jij de Duitse prijzen in gaten houdt zullen ze wel niet gaan stijgen. Economische wetten gelden namelijk voor Duitsland niet.

  • , ma 12 september 2011 18:59 in reactie op N N Reageer op

    En alweer een verkeerde gevolgtrekking.
    Wat lastig, nou, nadenken, hé?
    In Duitsland gaan de prijzen ongetwijfeld omhoog.
    Maar niet zo hard als hier.
    Valt het kwartje NU?
    Of nog steeds niet?

  • N N, di 13 september 2011 11:08 in reactie op Reageer op N

    N

    "In Duitsland gaan de prijzen ongetwijfeld omhoog.
    Maar niet zo hard als hier."

    Klopt, ze gaan daar harder omhoog.

  • Berthold Hohenlowe, ma 12 september 2011 15:14 in reactie op Addy Stoker Reageer op Berthold

    Berthold

    In de Fryske grûnwetjouwing?

  • , ma 12 september 2011 16:27 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op

    zo, nu maar weer ff trug int hok

  • , ma 12 september 2011 18:59 in reactie op Reageer op

    En pas morgenvroeg weer even aan de kukuleku.

  • azazel semjasa, ma 12 september 2011 14:31 Reageer op azazel

    azazel

    Dit nieuws stimuleert de PVV alleen maar om hier in Nederland nog een of twee van die kerncentrales neer te planten, want hier kan zo iets nooit gebeuren! Dicht met die dingen en niet meer open, brengt alleen maar ellende

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 14:42 in reactie op azazel semjasa Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Die centrale is al dicht...

  • N N, ma 12 september 2011 15:32 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op N

    N

    "Die centrale is al dicht... "

    Ja precies, dan hadden ze 'm net zo goed open kunnen laten!

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 16:16 in reactie op N N Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Als u nu eerst even afwacht wat er precies aan de hand is en daarna pas in paniek raakt, zou dat niet wat handiger zijn?

  • Zeer Voornaam, ma 12 september 2011 18:24 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Zeer

    " Als u nu eerst even afwacht wat er precies aan de hand is en daarna pas in paniek raakt, zou dat niet wat handiger zijn? "

    Dooie kunnen niet in paniek raken.
    Mooie tactiek.

  • Anja Lodewijks, ma 12 september 2011 16:19 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Anja

    Anja

    Een explosie kan wat dicht is weer open maken en wat stil lag weer in beweging krijgen.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 september 2011 18:19 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat zou kunnen. Hoe groot is die kans, schat u in?

  • Ernst Anepool, wo 14 september 2011 10:46 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Ernst

    Ernst

    100%, want er is immers al een dode gevallen in dit door ongevallen geplaagde instituut...

    http://www.tsr.ch/info/monde/3395552-l-explosion-de-marcoule-due-a-une-erreur-humaine.html

    Volgens de schaal van INES moet het zeker een 2 worden, immers de veiligheidsregels zijn overduidelijk niet op orde en er is een dode gevallen door radioactief materiaal, en het was al het 4de incident dit jaar...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven