05 oktober 10 13:37 Reageer (14) Groen RSS

Zonnecellen uit een spuitbus

Wetenschappers hebben een methode ontwikkeld waarmee licht kan worden opgeslagen in een nieuw soort inkt

Wetenschappers van de universiteit van Texas hebben een manier gevonden om licht op slaan in inkt en om te zetten in energie. Wanneer de inkt bij kamertemperatuur met een spuitbus op een oppervlakte wordt gespoten kan 4,5 procent van het licht omgezet worden. Om rendabel te zijn moet het getal omhoog naar 7 procent, maar dat is volgens de wetenschappers snel haalbaar.

De inkt kan op allerlei materialen gespoten worden; tassen, kleding en uiteraard ook daken. Het Amerikaanse leger heeft al aangekondigd alle militaire tenten straks onder te willen sprayen om zodoende energie op te wekken.

Wetenschappers zijn al geruime tijd bezig met het onderzoeken van alternatieve methodes voor het gebruik van zonnepanelen omdat de maak van conventionele zonnecellen prijzig is.

New Scientist: Charge your phone with a beach towel 

Trouw: Zonne-energie uit de spuitbus

cc-foto: Abi Skipp

Laatste Reacties (14) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Henk Daalder, wo 13 oktober 2010 21:26 Reageer op Henk

    Henk

    De Joop redactie heeft heel hard een beta redacteur nodig.

    Dit blijft nog wel even een belofte, voorlopig zijn het echt windmolens op het land en op zee, die ons duurzaam gaan maken.

  • Rob Heusdens, vr 08 oktober 2010 03:15 Reageer op Rob

    Rob

    Ik dacht dat transportverliezen bij hoogspanningsleidingen (DC) over lange afstand nog meevielen, iets in de orde van 15% over de afstand Marokko-Nederland. Maar kan me vergissen.
    Valt vast wel te vinden op de site: www.gezen.nl

  • Eline W, di 05 oktober 2010 22:57 Reageer op Eline

    Eline

    Het is feest vandaag. Twee artikelen op de voorpagina van Joop die iets met natuurkunde te maken hebben. Er komen alleen zo weinig reacties op.

    Als ze dit doorontwikkelen is het natuurlijk mooi, maar dit spul bevat indium, indium is zeldzaam en met de huidige consumptie over een jaar of 15 op (en komt ook voor in LCD schermen). Nou bevatten wel meer zonneceltechnieken indium, en het kan met de huidige technologie waarschijnlijk moeilijk zonder. Maar dit heeft maar weer aan dat we niet te vroeg moeten juichen.

  • Pim Jansen, di 05 oktober 2010 19:04 Reageer op Pim

    Pim

    Zie je nou, roep ik al tijden. Zonne-energie! Dat is je ware. Zeer betrouwbaar. Gratis tip: grond aankopen westelijke sahara/marokko. stuivers per meter nu en potentieel een geweldige bron van energie. Direct gebruiken voor waterstof productie; he ho, waterstofauto.
    De goedkope massa-productie zonnecel is het antwoord op al uw energie-vragen. Mijn stukje grond gaat renderen, zonder dat er olie onder zit.
    Weg met de windmolen.

  • Stefan de Neef, di 05 oktober 2010 22:51 in reactie op Pim Jansen Reageer op Stefan

    Ik vind je ideologie zo prachtig, en was het maar waar.
    Ik ben geen groene-energie pessimist, sterker nog stiekum ben ik net als jij.
    Maar nu een feitje die ik niet goed ken: (ik ben weinig technisch)
    Als je elektrischiteit van punt A naar punt B wil krijgen (zeg, van de Sahara naar Nederland) heb je elektrischiteitsgeleiders nodig. Echter, geleiders zijn niet perfect, ze verliezen kracht na een X aantal afstand. Om uberhaubt iets van energie over te houden om energie uit de Sahara naar Nederland te krijgen heb je Supergeleiders nodig. Die zijn er wel, maar hebben gigaaaantisch veel onderhoud, koeling en energienodig om te functioneren. Waardoor je dus weer 5 kerncentrales nodig hebt (ik kan overdrijven, waarschijnlijk) om de energie uit de Sahara naar nederland te krijgen.

    Zoiets begrijp ik ervan, misschien kan iemand die wat technischer is het wat beter uitleggen.
    Anyway, zonder rendabele supergeleider is het idee compleet waardeloos.

  • Eline W, di 05 oktober 2010 23:24 in reactie op Stefan de Neef Reageer op Eline

    Eline

    Transport is inderdaad een probleem, een supergeleidende kabel zou daar de oplossing voor zijn. Hiervoor moeten er nog een materiaal gevonden is dat supergeleidend is boven vloeibare-stikstoftemperatuur, anders kan het nooit rendabel worden. Het probleem nu is niet zo zeer dat het te duur is, maar dat er gewoon nog geen goed materiaal is. Alles wat boven 77 supergeleidend is is keramisch, en van keramisch materiaal zijn geen goede kabels te maken.

    Een betere oplossing is waarschijnlijk het direct omzetten in waterstof, en dat vervolgens via leidingen vervoeren. Maar daarbij heb je het probleem dat er weinig water in de Sahara is.

    Het energieverlies bij normale (super)hoogspanningsleiding zal groot zijn. En wordt gegeven door plI^2. Waarin p (geen zin om naar rho te zoeken) de weerstand per meter is kabel is, l het aantal meter kabel, en I de stroom door de kabel (die dus zo laag mogelijk moet zijn).

  • Wim Streep, wo 06 oktober 2010 00:55 in reactie op Eline W Reageer op Wim

    Wim

    Eline je wens is al uitgekomen. Zie de nieuws uitzending over de Nobelprijs winnaar André Greim. Tijdens een onderzoek in Nijmgen toonde hij aan dat grafeen supergeleidend is en bovendien ook toepasbaar is voor zonnecellen. De grondstof hiervoor is grafiet dat weer alom verkrijgbaar is.
    http://www.joop.nl/show/detail/artikel/de_nobelprijs_voor_andre_geim_in_tien_minuten/

  • Eline W, do 07 oktober 2010 21:47 in reactie op Wim Streep Reageer op Eline

    Eline

    Zo makkelijk is dat niet, grafeen zal vooral nuttig blijken in de halfgeleiderwereld.

    Een grafeen is (bij kamertemperatuur) geen supergeleider. Het geleid uitzonderlijk goed, maar dat maakt het nog geen supergeleider.

    Daarbij is grafeen alleen maar grafeen als het 1 atoom dik is, en zijn grote aaneengesloten hoeveelheden niet de produceren. Niet de oplossing voor dit probleem dus.

  • Pim Jansen, wo 06 oktober 2010 18:21 in reactie op Stefan de Neef Reageer op Pim

    Pim

    Zoals ik schrijf kan je van de zonne-electriciteit waterstof maken, wat in bulkcarriers rotterdam in kan worden gevaren en daar gedistribueerd naar tankstations.
    Overigens werken chinezen aan rendabel gelijkstroomtransport in eigen land (wat over duizenden kilometers moet lopen) via Siemens. Dat kunstje kan Siemens ook in Europa/noord afrika. Gelijkstroom heeft minder transportverliezen. (Ja is echt, lijkt onjuist, maar heeft te maken met elektronenstroom aan de buitenranden van de kabels bij wisselstroom. Eerst meer over lezen voor je de onderbuik laat reageren pils!)

    Dus geen probleem; of de chinezen nadoen of waterstofgas. Daar tijden auto's als een speer op en er komt alleen water uit de uitlaat.

  • Eline W, do 07 oktober 2010 21:36 in reactie op Pim Jansen Reageer op Eline

    Eline

    Hoe transformeren ze dat dan. Het trucje van hoogspanning is met een transformator de stroom laag houden, zodat je minder energie verliest in je kabels. Maar gelijkstroom is niet zo makkelijk te transformeren.

  • Grolschje ., di 05 oktober 2010 14:14 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Juist, investeren in onderzoek en niet in de aankoop van totaal onrendabele onzin als de elektrische auto.

    Over een paar jaar iedereen dus ff met een spuitbusje het dak op. En klaar.

  • soefi surfer, di 05 oktober 2010 15:23 in reactie op Grolschje . Reageer op soefi

    soefi

    Wil je dan meteen een bron vermelden die jouw bewering bevestigd.

    Ik snap iig niet wat je precies bedoeld.
    http://www.teslamotors.com/

  • Pim Jansen, wo 06 oktober 2010 18:22 in reactie op soefi surfer Reageer op Pim

    Pim

    Ja, een Tesla. Wel jammer dat als je de kachel aandoet de accu binnen 10 minuten leeg is. Niet echt geschikt voor een kouder wordend nederland.

  • Zjen Zen, di 05 oktober 2010 13:59 Reageer op Zjen

    Zjen

    A non-crystallized silicon known as amorphous silicon is the semiconductor material most frequently chosen for deposition, because it is a strong absorber of light. According to the U.S. Department of Energy, amorphous silicon absorbs solar radiation 40 times more efficiently than single-crystal silicon, and a thin film only about 1-micrometer (one one-millionth of a meter) thick containing amorphous silicon can absorb 90 percent of the usable light energy shining on it. Peak efficiency and significant reduction in the use of semiconductor and thin film materials translate directly into time and money savings for manufacturers.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven