31 december 11 10:53 Reageer (90) Groen RSS

Zo ziet Oud&Nieuw er vanuit de lucht uit

Niet het vuurwerk, maar de vogels die geschrokken van alle rotjes wegvliegen

luchtfoto300

Vlak na de jaarwisseling vliegen tienduizenden vogels als reactie op het vuurwerk de lucht in. Wanneer je op 1 januari 00.05 uur de radarbeelden van het KNMI bekijkt, lijkt het erop dat er grote wolken boven Nederland drijven. Niet van kruitdamp, maar wolken van vogels. Dat schrijft NRC Handelsblad op basis van een onderzoek van biologen van de Universiteit van Amsterdam.

NRC schrijft:

"Zo’n drie kwartier blijft het heel druk in de lucht, tot een hoogte van 500 meter. Pas rond half 2 is de rust weer teruggekeerd. Samen met collega’s van het KNMI en de Koninklijke Luchtmacht hebben de UvA-biologen deze ‘nieuwjaarsvogelschrik’ de afgelopen jaren nauwkeurig in kaart gebracht met behulp van radar."

De radarbeelden zijn hier te bekijken. Het zijn exact dezelfde beelden als de Buienradar, maar het beeld ziet er iets anders uit. De software herkent namelijk welke deeltjes er in de lucht zijn: stof, regen, maar ook vogels.


Lees ook de opinie van Maarten van der Werf 'Het is tijd voor een vuurwerkverbod'

En al eerder op Joop: Nog één keer knallen


Mis geen enkele knaller online: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (90) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Corine de Ruiter, ma 02 januari 2012 21:44 Reageer op Corine

    Corine

    Mijn moeder was op bezoek op Oudejaarsdag- en avond. Ze heeft een ontzettend lief hondje, een Tibetaanse Spaniel. De hond heeft de hele middag, avond en nacht zitten beven en schokken. Wij hebben haar vastgehouden, geaaid, getroost, maar het beven hield niet op. Zo'n hond schijnt dat knallen nog veel harder te horen dan wij mensen. Omdat het knallen overal in de stad is, is er niet aan te ontkomen voor zo'n hond. En naar een eenzaam plekje op de Veluwe rijden alleen om vuurwerk te ontlopen, is ook zo wat.

    Het wordt tijd dat deze nationale hobby stopt. Omdat we betere dingen met het vuurwerk-geld kunnen doen; omdat het vervuilt (geluid, stank, CO2 uitstoot); omdat het ander onverantwoord en onvolwassen gedrag in mensen aanwakkert; omdat het bij mensen met een oorlogstrauma stressreactie oproept; en last but not least, omdat het dieren de stuipen op het lijf jaagt.

  • Jan B, ma 02 januari 2012 22:53 in reactie op Corine de Ruiter Reageer op Jan

    Jan

    1) Honden moet je niet in hun angst bevestigen. Dat maakt het alleen maar erger. 2) De CO2-uitstoot van vuurwerk is nagenoeg nihil.

  • Ben Joosten, ma 02 januari 2012 16:27 Reageer op Ben

    Ben

    Een vriend van mij die ooit als leraar Engels in een dorp in Zambia werkzaam was, vertelde hoe zijn buurvrouw om twaalf uur 'snachts het nieuwe jaar inluidde door twee pannedeksels tegen elkaar te slaan.
    Vuurwerk kwam er verder niet aan te pas.
    Maar ja, bij ons vieren we het komend economisch rampjaar door eerst nog even voor ettelijke miljoenen de lucht in te knallen. Plus wat de inzet van politie, brandweer en ambulancepersoneel de belastingbetaler nog kost. Moet blijkbaar kunnen, want wie er wat van zegt wordt meteen voor grefo uitgemaakt.
    Ik heb mijn goeie geld uitgegeven aan lekker eten en drinken, ramen en deuren dicht gedaan en mooie harde muziek opgezet.

  • Nieuw!: Veldman, ma 02 januari 2012 16:56 in reactie op Ben Joosten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Als die mevrouw in zambia geld had voor vuurwerk had ze geen pannedeksels gebruikt

  • Ben Joosten, ma 02 januari 2012 17:47 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Ben

    Ben

    Als die mevrouw in Zambia geld had gehad voor vuurwerk had het er eerst te koop moeten zijn.
    Maar blijkbaar was er geen markt voor, want het was niet te koop.

  • Nieuw!: Veldman, ma 02 januari 2012 18:03 in reactie op Ben Joosten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Nee eten is al een probleem daar .
    Wie gaat er nou vuurwerk kopen als rijst al lastig gaat

  • Ben Joosten, ma 02 januari 2012 20:29 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Ben

    Ben

    Valt reuze mee.
    Het platteland van Zambia is niet overdreven vruchtbaar, maar ze hebben er doorgaans zat te eten. Geen rijst trouwens.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 18:20 in reactie op Ben Joosten Reageer op Ernst

    Ernst

    Daar geloof ik niets van...
    http://www.postzambia.com/post-read_article.php?articleId=24437

    Kortom als je je eigen werkelijkheid verzint, check dan even of ie niet strijdig is met de Realiteit ;-)

    Zomaar een tip...

  • Ben Joosten, ma 02 januari 2012 20:28 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ben

    Ben

    U zegt dat ik lieg.
    Ik zeg dat u appels met peren vergelijkt.
    De appels zijn de door u geconstateerde toestanden in hedendaags Lusaka, een tamelijk grote stad.
    De peren zijn de door mijn vriend vertelde gebeurtenissen in Petauke, een tamelijk klein dorp diep in de provincie, in de jaren 70.
    Ik zal hem vertellen dat u hebt gegoogeld dat hij het verkeerd heeft gezien, destijds.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 22:36 in reactie op Ben Joosten Reageer op Ernst

    Ernst

    Ik zeg dat uw beeld van Afrika ongeloofwaardig is, het beeld van de de kraaltjes en spiegeltjes uitdelende Zendeling, maar ook in de jaren 70 was er in Afrika al vuurwerk te koop, het is geen modern verschijnsel, serker nog als je de plotselinge verontwaardiging hoort, is Vuurwerk het nieuwe terrorisme :-)

    Ik zeg niet dat u liet, ik zeg dat u onwetend bent, dat is geen liegen maar gewoon onkunde, gebrek aan algemene ontwikkeling, het gevolg van moderne school kwaliteit.

    Ik geef u juist de tip om een volgende keer even te kijken of het u ingefluisterde beeld van de "zwartjes met pannedekseltjes" wel maatgevend is voor het Afrika van de jaren 70.

    Het lijkt haast wel alsof de eellende die nu in Afrika heerst zo "verklaard" moet worden met hun "achterlijkheid" en dat stoort me enorm, want dat het er nu zo'n puinhoop is, komt niet door de Afrikanen,maar door de Duitsers Portugesen Spanjaarden Fransen Engelsen Belgen en Nederlanders...


    Zambia heete nog niet zo lang geleden Rhodesie, met een van de wreedste Blanke Dictatoren ooit...

    Nu word er heelzielig gedaan door de grootgrondbezitters daar, die het door hun grootvader gestolen land terug moeten geven, ik zou zelfs nog verder willen gaan, die mensen zouden juist nog veelmeer moeten terugkrijgen namelijk hun *waardigheid* ie u in uw onwetendheid ook nog eens bezoedeld, met een van horen zeggen verhaal...


    Zoek maar eens op Ian Smith en bijvoorbeeld Frelimo, dat was nog eens "vuurwerk", maar goed we dwalen af van de nieuwe Hype...


    Stop het Vuurwerk, want anders moeten we iets aan de Economische Crisis gaan doen, en daar mogen we niet teveel aandacht aan geven, stel je voor dat we erachter komen dat Rutte de Schatkist leeg gestolen heeft,en we straks zelf met pannedeksels vuurwerk moeten gaan immiteren...

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 11:04 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ben

    Ben

    Het zal u wellicht verbazen hoeveel ik over Afrika weet. Ik ben er diverse malen geweest, heb Afrikaanse vrienden en kijk regelmatig via TV5 naar het Afrikaanse nieuws.

    Zo weet ik bv. dat Zambia vroeger Noord Rhodesië heette. Dit om het te onderscheiden van Zuid Rhodesië, het huidige Zimbabwe. Het is u ontgaan, maar Zambia werd keurig onafhankelijk (in 1964) onder president Kenneth Kaunda, daar kwam Ian Smith niet aan te pas!

    Afrika maakt momenteel een razendsnelle ontwikkeling door. Iedereen heeft er tegenwoordig een mobiele telefoon en internetcafé's zijn zowat op elke straathoek te vinden. Maar in de jaren 70 was, buiten de grote steden, de moderne tijd maar mondjesmaat beschikbaar. Oorzaak: miserabele wegen, slechte telefoonverbindingen, weinig geld.

    In oost Zambia, waar mijn vriend zat, niet als zendeling maar gewoon als leraar Engels, valt nieuwjaar midden in de regentijd. In de regentijd, zoals u ongetwijfeld weet, zijn de meeste wegen onbegaanbaar, ligt het openbare leven goeddeels plat en zijn de omstandigheden, kortom, niet echt ideaal om massaal vuurwerk aan te steken.

    Maar u kunt mij natuurlijk haarfijn uitleggen dat ik het mis heb.

  • Ernst Anepool, vr 06 januari 2012 01:48 in reactie op Ben Joosten Reageer op Ernst

    Ernst

    Zo kennen we ook Noord en Zuid Limburg...
    Toch is en blijft dat allemaalLimburg, en da weet u best, als u er zoveel verstand van heeft, ik beweer nietdat ik er veel verstand van heb.

    Echter dat ze daar al eeuwen geleden vuurwerk kenden weet ik wel, en dat had u ook kunnen weten als u met al uw kennis uw oogkleppen even had afgezet.


    Enne hier is het met nieuwjaar ook meestal regentijd, tenminste ongeveer 2 op de 4 nieuwjaarsfeesten die ik me herinner sinds 1961 waren nat tot erg nat, enne in Australie is het nu ookhartje zomer,zoalsu vast welweet,en dara vieren zeookgewoon Kerstmis en Nieuwjaar alsof ze nog steeds in Engeland wonen,en wie schetst onzeverbazing,laat Zambia voorheen Rhodesia naar sir Cecil Rhodes vernoemd zijn en net als Australie deelvan het gemenebest zijn geweest.


    En al in de 70er jaren ging het daar prima,sterker nog Rhodesie was niet van niks gekolonialiseerd...


    Wat dat betreft vind ik uw poging omop een stalinistische manier de geschiedenis van dat land te herschrijven welerg amusant,maar u leeft een beetje in uw eigen zelf geschapen universum...

    Want Zambia was in naamonafhankelijk,maar het gevonden Koper bleef in Britse handen,en is dat nog steeds,er staan nu honderden treinwagons geparkeerd te wachten tot de Koperprijzen nog verder stijgen,terwijl dat hier nu allesontwrichtende koerdiefstallen veroorzaakt...

    Het liikt Off-Topic,maar is toch heelveelzeggendover de vreemde verspillings en speculatie cultuur die onze de "bozen geesten bezwerings ritiualen" heeft laten verworden tot een ongebrijdelde spending spree in vuurwerk waarmee we somsletter de buren de ogen uitsteken, wat zeg ik *knallen* .


    Ik koop uit principe gene vuurwerk,maar de Virulente Verbied Dictatuur Hype die sinds het aantreden van de VVD alles wil verbieden zelfs Sinterklaas en Nieuwjaar, vind ik te zielig voor woorden...


    Laten ze gewoon al dat koper dat daar nu in zambia uit speculatieve redenen stilstaat verschepen, dan word opeens een heel deel van alle economische problemen opgelost, want het is nu zulk een essentieele grondstof dat het *alles* duurder maakt deze speculatieve "stalling."Niet alleen electronica,maar ook alle chemische stoffen die afhankelijk zijn van electrolytische conversie, zelfs dus,het Vuurwerk...


    P.s. de daarvoor ozo belangrijke Tazara Railway met zijn prachtige Garreths (soort mallet stoomlocomotieven) is *jawel* in de jaren 70 door Chinezen aangelegd, en wellicht ben je ooit eens op nieuwjaar bij een chinees restaurant wezen kijken?
    Want aan die Chinezen hebben we ook Ons vuurwerk te danken...

    Tot zover de les Rhodesië, sorry ben een Asperger en wil altijd over al alles precies van weten,en in de jaren 70 maakte LGB modellenvan Garreths, en ben ik gaan uitzoeken wat hun geschiedenis was, en vandaar dat ik van de Chinezen in Zambia wist, had je niet kunnen weten, dus ik neem je niks kwalijk, je had je verhaal immers maar van horen zeggen...

    Hier nog een plaatje van de LGB Garreth die ooit die gigantomanische Copperbeltstrains trokken.
    http://users.powernet.co.uk/hamilton/bgpix/lgb.jpg

    P.P.S. Koper is ook een van de essentiele kleurgevers aan vuurwerk...

  • sam tosha, ma 02 januari 2012 16:12 Reageer op sam

    sam

    Er mag perslot niet geklaagd worden over overlast van vuurwerk, auto's, openbare dronkenmans bacchanalen en meer van dat soort grote ego gebral in een tijd van rechts vingers aflikken. Er dient nu maar eens voor eens en voor altijd vrij baan gemaakt te worden voor de pleziert'jes' van 'hard' werkend Nederland.

    Burp

  • Pepijn Nostrinite, ma 02 januari 2012 13:51 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Wat zong Farce Majeur destijds ook alweer:

    Het Nederlandse volk is gul van geven,
    Het wordt erom geprezen telkens weer.
    Maar kopen ze met oudejaar wat vuurwerk,
    Dat gaan de critici steeds weer tekeer.
    Dat kan toch allemaal maar, dat kan toch allemaal maar.....

    Mensen, waar hebben we het over? Het vaste riedeltje na het gezeur over Zwarte Piet? Ik erger meer aan dit gezeur dan het vuurwerk zelf. Een land van klagers zijn we geworden en ik hoop dat de crisis ons in 2012 helpt de klaaglat wat hoger te leggen. Wat heerlijk dat we het hier nog over kunnen hebben toch?

  • Joost Henze, ma 02 januari 2012 06:12 Reageer op Joost

    Joost

    Maar 17% van de inwoners van Nederland geeft geld uit aan vuurwerk en 92% ergert zich eraan. Dat betekent dat 9% zich ergert aan iets dat ze zelf veroorzaken. Hoe hypokriet kan je zijn?

  • Michel Reiziger, ma 02 januari 2012 12:41 in reactie op Joost Henze Reageer op Michel

    Michel

    Joost, dat heb ik altijd als ik mensen met hun auto naar het bos zien gaan rijden, en dan zeuren dat er nog zo weinig bos is.

  • Didi Man, zo 01 januari 2012 18:35 Reageer op Didi

    Didi

    Vuurwerk afsteken is toch traditioneel om kwade geesten te verdrijven? Dus ja, nou... sorry vogels, prioriteiten moeten gesteld worden. En anders, wen maar vast aan het geknal, want als de Bleker-geest in het land blijft waren zullen jullie bijna allemaal letterlijk uit de lucht geknald worden.

  • Klungel de Eerste, zo 01 januari 2012 15:18 Reageer op Klungel

    Klungel

    de afgelopen tijd heb ik veel gesproken met een dame die afkomstig is uit het voormalig Joegoslavië, Sarajevo om precies te zijn. Elke keer als er in de buurt weer zo'n idioot zwaar stuk knalvuurwerk werd afgestoken, ging zij helemaal door het lint, omdat die knallen haar traumatische herinneringen weer keihard triggerden. Zij heeft er gewoon nachtmerries van. Alleen maar omdat er idioten rondlopen die het nodig vinden te kijken "wie de grootste heeft". Koop een hummer, hufters!

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders, zo 01 januari 2012 11:02 Reageer op Henk Daalder

    Henk Daalder

    Een verbod om houtkachels te stoken is belangrijker

  • mohammed dareisalaam, zo 01 januari 2012 17:20 in reactie op Henk Daalder Duurzame Brabanders Reageer op mohammed

    mohammed

    Volgens mij is hout stoken CO2 neutraal

  • , ma 02 januari 2012 18:53 in reactie op Henk Daalder Duurzame Brabanders Reageer op

    Enige nuance kan geen kwaad.
    Er is tegenwoordig geen enkele houtkachel meer waarvan de afvoergassen niet onderzocht zijn door TNO.

    Wij hebben een spekstenen houtkachel die ook als open haard gebruikt kan worden.
    Wordt jaarlijks stevig gecontroleerd op het CO2 gehalte van de verbrandingsgassen.
    Door TNO.

    Is over het algemeen een stuk minder dan een gewone CV-ketel.

    Dus al dat gezwets over houtkachels is je reinste nonsens.

  • GJ Huisman, zo 01 januari 2012 10:12 Reageer op GJ

    GJ

    Zo, heerlijke oudejaarsavond gehad, mede door prachtig vuurwerk. Zometeen de boel even opruimen en dan weer een jaar wachten.

  • Martijn van Meekeren, ma 02 januari 2012 00:33 in reactie op GJ Huisman Reageer op Martijn

    Martijn

    Nou, fijn dat u uw lol hebt gehad. De vervuiling, de traumatische ervaringen van dieren en mensen, de ongelukken en de geldverspillerij zijn in uw ogen natuurlijk alleen bijkomstigheden die worden gelegitimeerd door uw behoefte aan lol!

  • Babette van Dijk, ma 02 januari 2012 13:21 in reactie op Martijn van Meekeren Reageer op Babette

    Babette

    Precies! Om over agressie, overlast en zinloos geweld nog maar te zwijgen. Dat vuurwerk afsteken is een testo-spelletje van doorgedraaide mannetjes... Per onmiddellijk afschaffen is mijn devies!

  • José Sijstermans, ma 02 januari 2012 14:48 in reactie op Babette van Dijk Reageer op José

    José

    Mijn steun heb je!

  • Victor van G, vr 06 januari 2012 15:43 in reactie op Babette van Dijk Reageer op Victor

    Victor

    Mijn steun heb je ook

  • Piet de Geus, za 31 december 2011 16:58 Reageer op Piet

    Piet

    Het is hier al een paar dagen een geklapper vanjewelste in de lucht, van ganzen die van ellende niet weten welke kant ze nou weer op moeten vluchten.

    En dat alleen maar omdat wat domkoppen met lawaai aandacht willen trekken. Jongens, leer het nou eens: als je er zoveel bombarie voor moet maken, dan kon het weleens terecht zijn dat je geen aandacht krijgt.

  • Ernst Anepool, zo 01 januari 2012 11:46 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat zijn gewoon Boeren, die van de verleiding gebruik maken om hun eigen jachtgeluid onder de maskerende herrie van hun kroost te verbergen...

  • Jan B, zo 01 januari 2012 13:27 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Gewoon de oude regelgeving weer invoeren: alleen vuurwerk van 0:00 tot 2:00.

  • Anja Lodewijks, zo 01 januari 2012 14:27 in reactie op Jan B Reageer op Anja

    Anja

    Ja, dat is een goed idee.

  • Dehnus Nörder, za 31 december 2011 15:01 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ok verbod mag, maar dan alleen in Brabo Provincies. Zoals Holland (beide ) Brabant, Limburg.


    Dan kunnen mensen in Groningen Friesland en Drenthe tenminste lekker hun heidense feestjes vieren en hun vuren maken.

    Gezeik de hele tijd van de Katho's en Grefo's. Ze zullen het verbieden of we het nu leuk vinden of niet. Het hele jaar moeten we al Jubelen naar Jezus van die Abraham geloven.

  • Jan B, za 31 december 2011 17:27 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Jan

    Jan

    Gezeik de hele tijd van de Katho's en Grefo's.

    Ik dacht niet dat er religieuze motieven achter dit beoogde verbod zaten. Het gaat meer uit van shopverslaafde randstedelingen die zonder een dag ongestoord consumeren kennelijk niet meer psychisch gezond het jaar kunnen afsluiten.

  • Nieuw!: Veldman, zo 01 januari 2012 12:13 in reactie op Jan B Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    helaas doet dit gemekker me denken aan mijn oma (+) die van mening was dat volgens god leuk niet de bedoeling was van de schepping

  • Dehnus Nörder, za 31 december 2011 14:58 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Godverdomme laat mensen toch lekker, die ene keer in het jaar is ook al zo'n probleem?

  • Eline W, za 31 december 2011 17:33 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Eline

    Eline

    Dus de gevolgen voor de natuur mogen niet onderzocht worden?

  • Evert van Vliet, zo 01 januari 2012 11:12 in reactie op Eline W Reageer op Evert

    Evert

    Waarschijnlijk niet in het landsbelang LOL.

  • dr. Bob, za 31 december 2011 14:33 Reageer op dr.

    dr.

    Het is pas 14.00u en alle prullebakken zijn al opgeblazen, de speeltoestellen in de straat zijn aan gort en de vuilcontainers staan in de fik. Door de kruitdampen zie je de overkant niet meer en het gillen van brandweer en ziekenwagen sirene's is niet van de lucht.
    Wat een féést !
    Van de dertigduizend pliesiemannen die op de been schijnen te zijn heb ik er nog niet één gezien.

  • Ton evertsen, za 31 december 2011 22:49 in reactie op dr. Bob Reageer op Ton

    Ton

    ik heb ze wel gezien, rotterdam centrum een flinke vuurwerk bom (zo noem ik het maar de auto waar hij onder lag bewoog door de explosie) net op het moment dat er een politiebus aankwam

    nam meteen een bocht naar links (en dat was nu precies waar ze niet heen moesten)

  • Ton evertsen, za 31 december 2011 22:52 in reactie op dr. Bob Reageer op Ton

    Ton

    om eerlijk te zijn krijg ik er steeds meer de $%#% in

    of het nu is omdat ik ouder wordt, of misschien omdat er een soort wapenwedloop gaande is wie de meest debiele stukken vuurwerk kan afsteken, misschien is het wel het vervelende snotjong wat mijn buren beneden de hele dag met rotjes onder hun raam terroriseert of het andere vette varkentje dat zo nodig wat van zijn duurbetaalde speelgoed naar mensen die hun hond uitlieten moest gooien

    of zou het de stank zijn, het lawaai dat rustig het jaar bezien onmogelijk maakt.

    ik ben het in ieder geval zat.

  • Anja Lodewijks, za 31 december 2011 14:10 Reageer op Anja

    Anja

    Jongen koopt voor 2000 euro aan vuurwerk en een man die niet van vrouwenvuurwerk houdt.
    http://www.youtube.com/watch?v=3jZXD4rnqzE

  • Michel Reiziger, za 31 december 2011 15:06 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Michel

    Michel

    Vrouwen vuurwerk....??? Dat heeft dan geen lontje?

  • Anja Lodewijks, za 31 december 2011 16:55 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Anja

    Anja

    Knap, sierlijk, kleurrijk, goed gevormd en niet zoveel praatjes als dat dominant aanwezige veel rook en rommel achterlatende macho mannenvuurwerk.

  • Spel Checker, za 31 december 2011 13:57 Reageer op Spel

    Spel

    Voetbal en vuurwerk brengen het slechtste in de mens naar boven.
    Laten we ons scharen aan de kant van de beschaving, aan de kant van 'alles van waarde is weerloos', aan de kant van omzien naar elkaar. En dat 'elkaar' bedoel ik daarbij in ruime zin: dus ook de schepping om ons heen, waarvan wij deel uit maken (ook die vogels dus). Stoppen dus met die periodieke oorlog die in Nederland eufemistisch de 'oud-en-nieuw-viering' heet.

  • Hank Nozemans, za 31 december 2011 14:50 in reactie op Spel Checker Reageer op Hank

    Hank

    "De schepping om ons heen"
    Dus alleen materiele dingen en geen levende wezens? Ook raar.

  • Kees Gelijkhebber, za 31 december 2011 13:50 Reageer op Kees

    Kees

    Een troep jongens trekt voorbij. Linnen tasjes over de schouder. Brandende lont in de hand. Knallenende rotjes, Romeinse kaarsen, vuurpijlen en veel rook. Een groep voelt zich sterk. Het lijkt verdorie Beiroet anno 1976. Verbieden die hap.

  • L C, za 31 december 2011 14:38 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op L

    L

    Overdrijven is ook een kunst.

  • Jan B, za 31 december 2011 13:42 Reageer op Jan

    Jan

    In de buurt waar ik woon valt het nochthans erg mee. Zal wel met de leeftijdsopbouw te maken hebben (weinig jeugd, veel gepensioneerden). Gisteravond 1 harde dreun veroorzaakt door wat opgeschoten jeugd op doortocht maar verder geen nieuws aan het westelijk front. Hopelijk blijft dat zo (voor mij alleen wat legale knallertjes rond middernacht en that's it).

  • , za 31 december 2011 14:11 in reactie op Jan B Reageer op

    Nou, de carbid-knallen denderen hier vrolijk al vanaf vanmorgen vroeg om ons in het rond.
    Aangezien een knal van een carbid-bus meer dan 5 km verder duidelijk te horen is, is het een soort drumgeroffel geworden..........
    Ach, het is maar een paar dagen.

    En hopelijk regent het vanavond om 2400 uur!!

    De beste wensen, Jan.

  • Jan B, za 31 december 2011 17:37 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Die carbidschieters hebben weinig last van de regen. Integendeel, er moet zelfs water bij het calciumcarbide worden gevoegd om de vorming van het (explosieve) ethyleen op gang te brengen. Voorlopig zit je dus nog wel even in het gedonder denk ik.

    Uiteraard ook ook de beste wensen voor het komend jaar.

  • Joe Speedboot, zo 01 januari 2012 11:52 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Jan het is volgens mij geen ethyleen maar ethyn, beter bekend als acetyleen.

  • Jan B, zo 01 januari 2012 13:24 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Klopt. Vergissinkje.

  • Eline W, za 31 december 2011 17:43 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Hier is het redelijk erg, zowel waar ik nu ben als waar ik een half uur geleden was. Ik sta nu op een verlaten busstation en daar stikt en knalt het behoorlijk.

  • Ernst Anepool, zo 01 januari 2012 11:45 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Wellicht had u dan beter niet zoveel Bellenwijn genuuttigd, of heeft u bruine bonen gegeten? :-)

  • Jan Peters, za 31 december 2011 12:50 Reageer op Jan

    Jan

    Vandaag is het ieder voor zich zonder bescherming van de overheid. Het is vanaf 10 deze morgen toegestaan bommen te gooien op winkelpromenades naar ouderen kinderen en gehandicapten. Veel zullen dit er niet zijn want de meeste zullen zich niet buiten wagen vandaag. Dieren worden aan vuurpijlen vast gebonden om de pret te verhogen Ik lees ook dat inmiddels de Marechaussee is ingeschakeld om de feestvreugde nog verder te verhogen.

    Morgen kan de balans worden opgemaakt van wederom een “relatief rustige” jaarwisseling.

  • Jan B, za 31 december 2011 13:28 in reactie op Jan Peters Reageer op Jan

    Jan

    Het is vanaf 10 deze morgen toegestaan bommen te gooien op winkelpromenades naar ouderen kinderen en gehandicapten.

    Dat is dus volgens mij NIET toegestaan.

  • maria trepp, za 31 december 2011 12:43 Reageer op maria

    maria

    Ik vind het allemaal afschuwelijk. Moet een auto huren om hond uit te laten buiten de stad.

  • Dehnus Nörder, za 31 december 2011 15:04 in reactie op maria trepp Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Richt je hond dan af mens. Elke hondentrainer vertelt je dat je ze niet aan moet houden of belonen als ze bang worden van vuurwerk. Dan wennen ze er aan en is er niks aan de hand. Maar nee het is makkelijker lekker dramatisch te doen he?

    OF ze een nachtmerrie te bezorgen door ze pillen te geven waardoor ze gaan slapen in half coma maar nog wel alles meemaken.

    Mens neem dan geen honden.

  • , za 31 december 2011 19:45 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op

    Zo, wat een aardige en medemenselijke reactie!!

    Zo leer je mensen kennen.

    Gefeliciteerd, je bent niet door de ballotage gekomen.

  • Dehnus Nörder, za 31 december 2011 15:05 in reactie op maria trepp Reageer op Dehnus

    Dehnus

    PS: Als vuurwerk verboden worden.. dan ga ik en anderen ons inzetten tot het verbieden van honden en katten. Hele zandbakken worden volgescheten door die beesten om nog maar te zwijgen van die kleuters die doodgebeten worden door die zakken die hun hond niet op kunnen voeden.

    Ik ben gek met honden, maar kennelijk bewijst dit maar weer dat gewoon honden houden niet kan. Mensen mogen jaarlijks op dierendag eventjes naar een Hondenshow kijken in het dorp. Worden ze ook wat socialer van.

  • Jan B, za 31 december 2011 17:32 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Jan

    Jan

    om nog maar te zwijgen van die kleuters die doodgebeten worden door die zakken die hun hond niet op kunnen voeden

    Het zijn meestal de honden die bijten, niet de eigenaren.

  • Zeer Voornaam, za 31 december 2011 12:36 Reageer op Zeer

    Nu maar hopen dat er geen vulkanen meer uitbarsten, dan worden de vogeltjes bang.

  • Ernst Anepool, za 31 december 2011 12:24 Reageer op Ernst

    Ernst

    Het artikeltje klopt niet, want dat beelden laten alleen maar zien of er reflectie is, niet waarvan die is, de twee voorbijtrekkende buitjes in de rotatie van 2007-2008, zien er exatct hetzelfde uit als de "vogelbuien" feitelijk kun je bij zulke laagresolutiebeelden dus niet eens uitsluiten dat het regenbuien zijn die door het magnesia poeder getriggerd ontstaan...

    Het is zeker een feit dat dieren zich helemaal wild schrikken, maar dit soort beelden heb je niets aan omdat je niet kunt uitsluiten dat de reflecties van door het vuurwerkresidu ontstane wolken en regen is.

    Infraroodbeelden zouden het wel perfect aantonen zeker omdat vogels een normaal temperatuur hebben van 41 graden, veel hoger dan een mens, en dus als er een vlucht regenwulpen opvliegt uitstekend onderscheidelijk van een regenbui (-2_16 graden)


    Gemiste kans dus voor de UvA, begrijp ook eerlijk gezegd niet waarom ze geen IR beeld hebben gekozen, want die beelden zijn even makkelijk te volgen..

    http://wolken.buienradar.nl/gzoom.aspx?ir=true&region=nl&x=385&y=274

  • Eline W, za 31 december 2011 20:08 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    Er zijn allerlei technieken om dar te onderscheien. Ik vindt het eigenlijk nogal arrogant dat u denkt het beter te weten dan deze onderzoekers. Waar is dat op gebaseerd?

    Ik weet niet hoe het werkt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Zo lijkt u wel te denken.

  • Eline W, za 31 december 2011 20:11 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    Ik kan overigens wel een paar manieren bedenken hoe je dat zou kunnen doen. Wat dacht je van beelden vergelijken met voorspellingen van buien gebaseerd op een aantal uur geleden, en ga zo maat door.

  • Ernst Anepool, zo 01 januari 2012 11:43 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Ik arrogant?,
    Dat zou ik eerder als ik u was van ene Eline denken die het presteert om anderen terecht te wijzen, terwijl die zelf aantoonbaar geen idee heeft hoe het dan makkelijker zou kunnen dan met een infrarood beeld.

    Immers de vuurbollen kun je door hun veel hogere temperatuur zo uitsluiten, en die bewegen ook altijd met de windrichting mee, wellicht zou het helpen om te leren begrijpen wat ik zeg als u even de moeite zou nemen om zelf na te denken hoe het zou werken, en inplaats van *niet* *niet* *niet* te roepen, gewoon even zou vragen, hoe ik het gedacht had te doen.

    Immers met mensen de mond te snoeren zoals u nu probeert te doen, komt de mensheid geen steek verder, want alleen middels open debat over meningsverschillen, en het opperen en analyseren van stellingen is de mens zover gekomen als ie is gekomen, ik wens u dan ook voor dit jaar een vredige en lang jaar waarin u uw geest de tijd geeft te groeien en te bloen, inplaats van uw energie te verspillen aan het andersdenkenden de mond snoeren...

  • Eline W, zo 01 januari 2012 13:35 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    U bent hier degene die roept dat iets wat gedaan is niet kan, niet ik.

    Daarbij, radar reageert niet op vuurbollen, dus dat probleem bestaat niet eens.

    Ook zijn radargegevens zo beschikbaar, een heel IR-systeem opzetten kost bakken met geld dat er niet is.

    Daarbij vraag ik me af waarom u onderzoek dat gedaan is zomaar als onzin durft te classificeren, dat noem ik arrogant. Omdat u niet weet hoe het werkt zou het opeens niet kunnen?

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 18:02 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Eline, Eline, die infrarood satelieten hangen er allang, ik geef er notabene de link al bij...


    Zou het nou niet verstandig zijn om eerst even te lezen wat ik schrijf, inplaats van zonder te kijken te reaguren?

    Ik zeg nergens dat het niet kan met radar, alleen dat het veel lastiger te onderschijden is, zoals je al *ziet* in de beelden van 2007-2008.



    Waarom kijk je niet even, voordat je reaguurt, dat is toch veel slimmer ?

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 18:05 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Verder baal ik er stevig van dat u mij woorden in de mond legt, de enige op deze pagina die het woord on*** gebruikt bent u immers zelf, waarom doet u dat toch steeds weer, mensen dingen in de mond leggen die u alleen maar *zelf* bedenkt?

    Probeer eens in te gaan op *wat* mensen schrijven, lees eerst eens *goed* wat er staat, en stop eens met uw don-quichotte gedrag.

    (wat feitelijk een belediging is van Don Quichote)

  • Anja Lodewijks, za 31 december 2011 11:31 Reageer op Anja

    Anja

    Er is hier inderdaad geen vogel te zien.

    Het is hier al de hele ochtend qua geluiden een soort oorlogsgebied, de ramen kunnen vandaag niet open en door de mistvorming wordt het wereldje allengs kleiner.
    De poes reageert al niet meer op de geluiden en leeft er vandaag mee, net als ik en de rest van de familie.
    Het gaat er tenslotte om waar je recht op hebt, ongeacht wat een vogel, de natuur of wie dan ook ervan vindt.

  • Joe Speedboot, za 31 december 2011 12:24 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joe

    Joe

    'Er is hier inderdaad geen vogel te zien.'

    Hier wel. Er kwam net nog een zwerm halsbandparkieten voorbij. je weet wel die ooit tropische vogeltjes die inmiddels tot de inheemse Nederlandse diersoorten kunnen worden gerekend.

  • , za 31 december 2011 19:47 in reactie op Joe Speedboot Reageer op

    Oh.
    Halsbandparkieten..........had de dierenwinkel vergeten de boel op slot te doen?

    Die beestjes gaan dood in de winter, buiten.

  • Piet de Geus, za 31 december 2011 21:17 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Halsbandparkieten..........had de dierenwinkel vergeten de boel op slot te doen?"

    Halsbandparkieten leven al decennia los in en rond Amsterdam. Ooit is het begonnen met een stel in een enkele boom in het Vondelpark, inmiddels is het een grote populatie geworden. Hier om de hoek zit leeft een zwerm in een boom.

    "Die beestjes gaan dood in de winter, buiten."

    Zoals zo vaak: het geeft niet als je niet op de hoogte bent, maar het wordt pijnlijk als je dan maar fact free wat gaat lopen schreeuwen omdat je toch zo graag een mening wilt hebben.

  • Ernst Anepool, di 03 januari 2012 02:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Ernst

    Ernst

    En dat uit jouw toetsenbord, is toch wel erg de Pot die de Ketel verwijt.

    De halsband Parkiet is al zo'n 50 jaar in Nederland endemisch, niet alleen in Amsterdam, maar gewoon heel de Randstad, het is een geschatte populatie van over de 16000 inmiddels.

    Toen we nog in Delft woonden hadden we ze regelmatig op bezoek, ze wonen trouwens gewoon in Spanje, niks Tropisch aan (hij komt origineell uit India), gewoon slimme langlevende vogels die eens zijn komen kijken of nederland echt zo tolerant is.

    http://fotoboek.luiemotorfiets.net/fotos/Overig/De_Avia/foto/10882

    Het verhaal van de boom in het vondelpark is een broodje aap, gezien de uiterst gezonde populatie, kan het niet uit 1 paartje zijn ontstaan, maar komen er waarschijnlijk regelmatig individuen met schepen mee, of misschien wel gewoon gevlogen net als de Gieren die steeds vaker gesignaleerd worden...



    Maar inmiddels word er over ze geklaagd en zelfs op gejaagd als waren het Moren... :-(


    Ik vind het wel een mooie ontwikkeling die opwarming, allemaal nieuwe soorten maakt dat grauwe kikkerland opeens een vrolijke beestenboel, nu nog de Lynx terug,om het allemaal een beetje op natuurlijke wijze in stand te houden...

  • Piet de Geus, di 03 januari 2012 08:44 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Piet

    Piet

    Je fantasie is wel weer erg groot. Die halsbandparkieten zijn gewoon uit hun kooien ontsnapt of losgelaten door eigenaren die er vanaf wilden. Net als de door de plee gespoelde tropische vissen en schildpadden die op sommige plaatsen kunnen overleven. Met name in het koelwater van elektriciteitscentrales als de Flevocentrale bij Lelystad.

  • Mees ., za 31 december 2011 12:54 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mees

    Mees

    Siervuurwerk kan heel mooi zijn...zeker al het professioneel wordt gedaan.
    Maar we we met oud en nieuw de hele dag meemaken heeft daar niets en dan ook niets meer mee te maken


    Bommen,zwaar kabaal,smerige troep die niet door de mensen zelf opgeruimd wordt de dag erna....vuurstapels waar werkelijk van alles opgegooid wordt tot matrassen,plastics en banden toe.
    Gemeentes die zeggen dat ze daarop controleren maar dat absoluut niet doen.
    Mensen die op straat lopen en vuurwerk achterna gegooid krijgen.Tuinen die volgegooid worden met vuurwerk.
    Om de dag door te komen moet je oordoppen in doen die het zwaarste geluid een beetje dempen anders kom je de dag niet door...de dieren die niet weten waar ze het moeten zoeken.
    Er zijn mensen die het land verlaten tijdens oud en nieuw gewoon alleen om al dat kabaal en die vieze troep niet te hoeven aanschouwen.
    Er zijn zoveel mensen die niet eens weg kunnen en zich verstoppen in hun huizen hopend de dag door te komen.

    Ach...het moet allemaal kunnen

  • Jan B, za 31 december 2011 13:36 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Jan

    Jan

    De poes reageert al niet meer op de geluiden en leeft er vandaag mee

    Klinkt niet verkeerd. Tenzij poes roerloos onder het bed zit en daar niet meer weg wil.

  • Anja Lodewijks, za 31 december 2011 14:45 in reactie op Jan B Reageer op Anja

    Anja

    De poes heeft inderdaad wel extra behoefte aan een lekker plekje, zo heb ik haar al een keer niet onder maar bovenop mijn bed aangetroffen omdat de deur openstond. We zijn tot een compromis gekomen en ze ligt nu op een trui op de overloop.

  • , za 31 december 2011 14:14 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Onze katten *leefden * er ook mee..........ze kropen zodra het begon onder het echtelijk bed, maar het liefst nog onder het dekbed, en we mochten blij zijn als we er om een uur of drie 's nachts ook nog bij konden.;)

  • Jan B, za 31 december 2011 17:31 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Mijn kat zoekt alleen tijdens de uitbarsting rond middernacht steevast een zelfgekozen bunker uit (en verlaat die weer als het over is). Overdag is het geen probleem, zelfs niet nu er later in de middag ook hier wat meer geknald wordt (kleinkinderen van bewoners of zo).

  • Optel Som, za 31 december 2011 11:07 Reageer op Optel

    Optel

    Een beetje vulkaanuitbarsting heeft een tig-duizend keer groter effect.
    Ik ga nog even wat vuurwerk halen.

  • Michel Reiziger, za 31 december 2011 11:37 in reactie op Optel Som Reageer op Michel

    Michel

    Ik sluit me hier na jaren bij aan..ik wordt zo stron(tium) ziek van al dat gezeur over dat vuurwerk. Het schept niet alleen naast de hele vuurwerkbranche heel veel extra inkomsten, maar al die 'ogen' en ' zogenaamde deskundigen die nog vlak voor het einde van het jaar hun milieu vervuilende ski vakantiie nog even veilig kunnen stellen door een onzinnig iets over vuurwerk te kunnen baggeren..bah bah bah.

    En voor Marianne Tieme: mocht ik je dit jaar weer op de hypocriete latten (ski's) zien staan. Denk dan even aan al die vogeltjes die hun nest gebied hebben moeten verlaten voor die pistes en al dat lawaai en vervuiling van die achterbakse hypocriete zeikerige hollanders.

  • Huub Geluk, za 31 december 2011 12:47 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Huub

    Huub

    Nou ik word ziek van mensen die met vuurwerk gooien. En ook van mensen die op skivakantie gaan. Jouw soort mensen word ik echter het allerziekst van. Het iedereen-heeft-recht -op-mijn-mening soort. Iedereen heeft last van jouw gedrag, man. Je bent gewoon asociaal en egoïstisch.

  • Optel Som, za 31 december 2011 13:35 in reactie op Huub Geluk Reageer op Optel

    Optel

    He ja, laten we ook skieeen gaan verbieden. U heeft vast een leuk leven. Heeft u kinderen? Die zijn pas vervuilend.
    Nog goede voornemens voor 2012?

  • jopie bakkert, za 31 december 2011 15:11 in reactie op Optel Som Reageer op jopie

    jopie

    ik zou graag op dhr spekman willen stemmen! kunt u eea regelen? bvd mvrgr j .bakkert

  • Michel Reiziger, za 31 december 2011 15:05 in reactie op Huub Geluk Reageer op Michel

    Michel

    Huub, gelukkig Nieuwjaar, en denk er aan, voordat je het vuurwerk afsteekt, eerst de gebruiksaanwijzing lezen (niet gooien dus)

  • Eline W, za 31 december 2011 17:35 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Eline

    Eline

    Wil je hiermee beweren dat dit niet waar is, dar het niet onderzocht mag worden of dat de resultaten niet openbaar gemaakt mogen worden?

  • Michel Reiziger, zo 01 januari 2012 15:12 in reactie op Eline W Reageer op Michel

    Michel

    Eline, tuurlijk mag het onderzocht worden, net zoals dat onderzocht mag worden dat mensen die vaak te hard rijden vaker haast hebben dan mensen die dat niet doen.

    Ik kan u trouwens bevestigen dat de vogeltjes in mijn riante tuin rustig zijn blijven zitten hoor...waren waarschijnlijk niet opgenomen in dit geweldige onderzoek.

  • Eline W, zo 01 januari 2012 19:43 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Eline

    Eline

    Leuk, persoonlijke ervaring boven onderzoek.

  • Michel Reiziger, ma 02 januari 2012 12:44 in reactie op Eline W Reageer op Michel

    Michel

    Inderdaad, heb ik wel vaker bij onderzoeken...die vraag van "maar is dat eigenlijk wel zo?" Van Euro tot Mauro en van autorijdende hypocriete zeikers t/m vuurwerk afstekers.

    Kleine hint...de Telegraaf is niet voor niets de grootste krant in Nederlanf.

  • Ernst Anepool, ma 02 januari 2012 18:16 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Tsja, jij gelooft blind in gegevens als er "onderzoek" bij staat, mensen met ervaring weten dat je nooit op 1 paard moet wedden.

    Ervaring is vaak een veel beter kopas dan "wetenschappelijk" onderzoek, of is de zaak Stapel niet tot uw lab doorgedrongen?



    Veel van het huidige "onderzoek" is niet meer dan windowdressing, juist door de economische bekostiging van het onderwijs, is *echt* wetenschappelijk onderzoek, vervangen door uitkomst bepaald "onderzoek".


    Inplaats van dubbelblind, en middels peer critique geverifieerd wetenschappelijk onderzoek, hebben we nu te maken met "gesponsord" onderzoek, WC-Eend wil graag laten onderzoeken dat WC-Eend de beste is.

    Zo heeft Maurice de Hond de VVD als sponsor, dat blijkt uit alle onderzoeken, de VVD scoort verdacht hoog in de peilingen, maar bij de werkelijke uitslag is daar dan opeens weinig van over...


    Net als bij Stapel...
    http://www.tilburguniversity.edu/nl/nieuws-en-agenda/commissie-levelt/interim-rapport.pdf

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven