22 september 11 11:00 Reageer (9) Groen RSS

Wageningen Universiteit past uitspraak melkonderzoek aan

Wakker Dier meent dat de zuivelindustrie invloed heeft op vele lagen van onderzoeksafdelingen van de onderwijsinstelling

De Wageningen Universiteit heeft haar uitspraak gerectificeerd dat melk goed zou zijn tegen hart- en vaatziekten. In de onderkop van het bericht stond ‘Joris Driepinter had toch gelijk’. Een slogan die zou impliceren dat melk goed zou zijn omdat Joris Driepinter, een reclamefiguur uit de jaren ’60 er drie pinten per dag van zou drinken. De Universiteit heeft de zin aangepast. Er staat nu dat melk goed ‘lijkt’ tegen hart- en vaatziekten.

Stichting Wakker Dier startte vorig week een proefproces tegen de universiteit. In het melkonderzoek zouden allerlei beweringen staan die niet klopten. Een woordvoerder van de Wageningen Universiteit zegt nu in een verklaring:

"Naar aanleiding van de discussie over dit onderwerp, moeten we toegeven dat het persbericht iets te stellig is opgeschreven. Maar we staan nog steeds volledig achter het onderzoek."

Wakker Dier stapte vorige week naar de Reclame Code Commissie. Uit het rapport 'De wetenschap als reclamebureau' zou blijken dat de zuivelindustrie veel invloed heeft op vele lagen van de University & Research centre (WUR ) van de Wageningen Universiteit. Het onderzoek dat door de zuivelindustrie gefinancierd zou zijn is volgens de stichting om die reden misleidend. De universiteit vond de aanklacht absurd en zei in een verklaring vorig week, de zaak bij de Reclame Code Commissie met alle vertrouwen tegemoet te zien.

De Wereldgezondheidsorganisatie, de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum waarschuwen al jaren voor de risico’s van volle melk. De meeste zuivelproducten bevatten naast een aantal gezonde stoffen, ook verzadigde vetten. Wie daar te veel van binnenkrijgt kan last krijgen van hart- en vaatziekten. 

De Stentor: Universiteit past bericht melkonderzoek aan

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (9) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Tammo Niemijer, wo 28 september 2011 22:33 Reageer op Tammo

    Tammo

    Jeetje, pressiegroep die wetenschappelijk onderzoek probeert te beinvloeden. What's new? Gelukkig heeft Wageningen nog wel enige ruggengraat:
    wo 28 sep 2011, 18:17
    "Universiteit Wageningen: Willett trekt eis in"
    "De Amerikaanse voedingswetenschapper Walter Willett trekt zijn eis in dat een persbericht over de positieve effecten van het drinken van melk moet worden ingetrokken. Een woordvoerder van de Wageningen Universiteit heeft dat woensdag gezegd.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/10638742/___Willett_trekt_eis_in___.html?sn=binnenland,buitenland

  • Rob Kemper, vr 23 september 2011 19:30 Reageer op Rob

    Rob

    In mijn praktijk voor natuurgeneeswijzen heb ik de ervaring, dat kankerpatienten een forse belasting hebben van lactose (melksuiker) in de meestal de haarvaten. Zij hebben hierdoor een slecht doorbloed immuunsysteem (o.a. thymus, milt en lymfeklieren). Bij andere slecht doorbloede organen ontstaan dan de tumoren.

  • Jan van den Berg, do 22 september 2011 22:16 Reageer op Jan

    Jan

    En dit bericht dan? Waarom wordt er over echte gezonde natuurlijke producten in dit land niets gepubliceerd?

    New research published in the Journal of Clinical Oncology suggests that eating flaxseeds could cut the risk of dying from breast cancer by forty per cent.
    Flaxseeds contain lignans – which scientists claim are the most important type of phytoestrogens. German researchers found these compounds can kill cancer cells and also prevent secondary tumours developing.
    In their research, the scientists analysed blood samples of over 1000 women diagnosed with premenopausal breast cancer over a three year period.
    Study author Professor Jenny Chang-Claude said: “We now have the first clear evidence showing that lignans lower not only the risk of developing postmenopausal breast cancer, but also the mortality risk.”

    www.flax.com www.holistic.nl

  • Marq Pas, do 22 september 2011 21:33 Reageer op Marq

    Marq

    WUR staat duidelijk niet voor Wakker University & Research Centre.

  • Ingenieur Paul, do 22 september 2011 21:24 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Ik ben dermate gebrainwashed door joris driepinter dat ik nu nog steeds 3 glazen melk per dag drink. En geen onderzoek in Wageningen kan dat ooit nog veranderen.

  • robert vd heide, do 22 september 2011 11:33 Reageer op robert

    robert

    hahaha de kunst van het weglaten toegepast in wageningen

    zo is roken zelfs gezond ,als je de nicotine en teer en andere stoffen weglaat ,,want ademhalen is gezond : )
    ben benieuwd of die opperhoofdman van wageningen die vorige week nog beweerde dat er wtenschap en niets dan wetenschap werd bedreven ,nu ook opstapt na zn leugens in de media
    is nu al de 3e in het rijtje die het niet zo nauw neemt met de wetenschap in een paar weken tijd

    mischien worden we al jaren besodemietert door allerlei onderzoekjes die in opdracht van politiek of comercie wordt uitgevoerd ,,en moeten besluiten in de politiek ook worden teruggedraait

  • Tim de Boer, do 22 september 2011 11:25 Reageer op Tim

    Tim

    En vandaag las ik in de krant dat 2 glazen melk per dag de kans op kanker vergroot.
    Dus tja, haal dat, net als kaas, dan ook maar van de schijf van vijf...

  • Neo- nozem, do 22 september 2011 21:29 in reactie op Tim de Boer Reageer op Neo-

    Neo-

    gewoon propaganda geleuter

  • Rob Kemper, vr 23 september 2011 19:18 in reactie op Tim de Boer Reageer op Rob

    Rob

    Beste Tim,
    De ervaring in mijn natuurgeneeskundige praktijk is ook, dat iedere kankerpatient een forse belasting heeft van lactose. Melk mag van mij (hoeft niet), maar dan de Minus-L, die met name bij de Jumbo-supermarkten is te krijgen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven