12 december 11 00:13 Reageer (38) Groen RSS

Thieme bouwt een bos als protest tegen Bleker

En het bos breidt zich met de dag uit...

Zeker 13.000 mensen hebben in vier dagen tijd een 'protestboom' aangeschaft tegen de natuurwet van staatssecretaris Bleker. De Partij voor de Dieren startte een actie tegen zijn beleid. Vanaf afgelopen donderdag konden mensen voor 5 euro een boom kopen om te laten zien tegen Bleker's plannen te zijn. Marianne Thieme denkt inmiddels al na over een tweede bos omdat de verkoop zo hard gaat.

Thieme maakt over een paar dagen bekend waar de aangekochte bomen worden gepland. Ze noemde de natuurwet 'een wet die de natuur in Nederland tot op de grond toe afbreekt en alle dieren weer vogelvrij verklaart'.


cc-foto: Erf-goed.be

Maak de wereld weer groen: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • dr. Bob, ma 12 december 2011 19:45 Reageer op dr.

    dr.

    Aangezien niemand er aan heeft gedacht om een linkje te maken, bij deze dan maar.
    https://www.partijvoordedieren.nl/
    Ik hoop dat Henkje B. straks door de bomen het bos niet meer ziet.

  • het geweten, ma 12 december 2011 17:40 Reageer op het

    het

    Waar worden die boompjes nou geplant?
    Of zijn het virtuele bomen cq bos??

  • Anja Lodewijks, ma 12 december 2011 10:33 Reageer op Anja

    Anja

    Staatsbosbeheer gaat de komende jaren de helft meer bos kappen. Dat meldt de NOS. De organisatie wil zo meer eigen inkomsten zien te krijgen, omdat het kabinet een groot deel van de subsidie op natuurbeheer schrapt. Staatsbosbeheer houdt rekening met een bezuiniging van minstens 40 procent.

    In plaats van 4 kubieke meter hout per hectare wordt er de komende jaren 6 kubieke meter weggehaald. Dat levert jaarlijks maximaal 3 miljoen euro op. De extra kap is goed voor de bosverjonging en leidt niet tot kaalslag, zegt Staatsbosbeheer.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3073123/2011/12/12/Staatsbosbeheer-gaat-veel-meer-bomen-kappen.dhtml

    Wanneer gaat die Bleker eens kappen? Het wordt hoog tijd voor een jubeljaar.

  • , ma 12 december 2011 11:09 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Anja, sorry dat ik het even moet zeggen, maar het * opschonen* van bos is af en toe dringend noodzakelijk.

    Wanneer de bomen te dicht op elkaar komen te staan, niet alleen omdat ze te groot worden en de kruinen te dicht, maar ook vanwege de natuurlijke uitzaaiingen ertussen(opschot) moet er * gedund* worden.

    Daarmee komt er weer licht en ruimte en gedijen de bomen beter, en oogt het bos natuurlijker.

    Anders krijg je van die rare mastbosjes vol bomen die héél hoog en héél kaal zijn, met alleen bovenin wat loof of naaldgroen.

    Ik heb zelf een stuk bos, 35 jaar geleden ingepoot, en we moeten elk jaar wel wat rooien omdat het spul iets te ongecontroleerd door elkaar woekert.

    Gelukkig stormt het af en toe en waait er vanzelf het een en ander om.....

    De kap van Staatsbos is af en toe dringende noodzaak, en het is goed dat ze het doen.

    Ze laten ook vaak expres omgehaalde bomen(inclusief wortelkluit) liggen t.b.v. egels, slangetjes en reptielen, insecten , mossen en zwammen........

    Wat Bleker nu heeft verziekt is de boomplant op io.a. een paar ecoducten, waar men vanwege de bezuinigingen niet maar aan toe komt(waarbij de aanleg vandat hele ecoduct dus weggegooid geld zou zijn, maar daar kan Bleker niet mee zitten).

    Dat Staatsbos af en toe iets meer kapt om daarmee weer andere projecten deels te kunnen financieren is alleen maar slim, lijkt me.

  • Gaius S. Tranquilles, ma 12 december 2011 12:15 in reactie op Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Goed verhaal Red. De meeste mensen begrijpen natuurbeheer niet zo goed, geloof ik. Mensen zien alleen maar het 'boompje kappen', maar missen de achterliggende redenen voor de kap.
    Echter, vaak wordt er door Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer een info bord geplaatst bij de werkzaamheden, waarop uitgelegd wordt wat de plannen zijn en de wat de redenen van deze herinrichtingen.

  • , ma 12 december 2011 13:42 in reactie op Gaius S. Tranquilles Reageer op

    We moeten ons maar eens realiseren dat er van oerbossen geen sprake meer is in ons land.

    Ja, ik meen op de Veluwe nog een heel klein stukje en hier vlakbij ook nog een stuk.
    Oerbos zoals ik dat heb meegemaakt in Zuid-Amerika is niet te belopen,( geen paden en paddestoeltjes van de ANWB, weet je wel) of je moet een inheemse gids hebben met( ja, daar komt ie) een scherpe en goeie machete.

    Onze bossen in Nederland zijn om te recreëren, en daar is niets mis mee.

    Wandelpaden,( *grandes randonnees*) aangegeven en ervoor zorgen dat mensen niet hopeloos verdwalen.

    Dat houdt tevens in dat dat bos onderhouden moet worden, dat er regelmatig ruimte moet worden gemaakt, dat er wordt nagedacht over eventuele nieuwe aanplant om eenvormigheid te voorkomen, en nog steeds vind ik dit allemaal uitstekend.

    Maar ga niet lopen doen alsof we oernatuur vernietigen met bosonderhoud, want dat is niet zo.

    We scheppen een recreatiegebied voor natuurliefhebbers en wandelaars, en proberen daarbij zoveer mogelijk de habitat van beschermde diersoorten te behouden.

    En dat mag.
    Van mij.
    Want voor oerbos is Nederland al lang niet meer geschikt.
    Wen er maar aan.

  • Tom Meijer, ma 12 december 2011 18:08 in reactie op Reageer op Tom

    Tom

    Sorrie, maar oerbos is er al heel lang niet meer in Nederland, laat staan op de Veluwe. Het is zelfs zo dat het zeer de vraag is of er in Europa ook maar nog ergens echt oerbos is. Er is altijd en overal in Europa op een of andere wijze menselijke bemoeienis geweest.
    Ik herinner mij een onderzoek van een Engelse collega in een door English Heritage als (met zekerheid) beschouwd stuk 'oerbos' ergens in Engeland. Niet dus. Uit zijn resultaten bleek het bos diverse malen verdwenen geweest te zijn, meestal door brand ('slash and burn' cultuur tijdens het neolithicum), ook wel door kap tijdens de middeleeuwen. Het betekent geenszins dat het bos niet de moeite waard is, maar het is geen bos wat sinds de natuurlijke herbebossing tijdens het Holoceen door de mens met rust is gelaten, wat een oerbos zou moeten zijn. Het geldt zelfs voor Białowieża bos in Polen wat door door vele 'deskundigen' als een oerbos gezien wordt. Zelfs dat bos is niet volledig natuurlijk meer.

    Allemaal niet erg. Het is maar wat je ermee wilt. Maar het is een misvatting dat in Nederland kappen (opschonen) noodzakelijk is. Dat is slechts noodzakelijk als je de onnatuurlijke staat van je bos in stand wilt houden. Veelal staan er bomen die hier helemaal niet thuishoren (den, spar, beuk, en ga nog maar even door) en aan dat soort bos moet dus 'onderhoud' worden verricht. Ook niet erg. Maar eigenlijk helemaal niet nodig, tenzij je zoals ik al zei, de onnatuurlijke toestand zo wilt houden.

    Overigens is op luchtfoto's van de Veluwe op vele plekken een patroon van vierkante perceeltjes te zien. Dat zijn de neolitische akkertjes. Indertijd zonder bomen uiteraard.

  • Frans Akkermans, ma 12 december 2011 22:46 in reactie op Tom Meijer Reageer op Frans

    Frans

    Allemaal niet erg. Als je op een gewone dag in de duinen, de hei of de bossen wandelt of fiets kom je bijna geen mens tegen. Er is helemaal geen behoefte aan zoveel natuurterrein in Nederland. Ja, de vogelaars en de boswachters en anderen die er hun boterham in verdienen en vanouds her, de gegoede burgerij, het Wereld Natuur Fonds voorop, die zien mensen vooral als storende factor.

  • , di 13 december 2011 08:35 in reactie op Tom Meijer Reageer op

    Sorry, er zijn nog twee stukjes oerbos in Nederland: Bekendelle in de achterhoek en het Norgerholt (tussen Norg en Westervelde.)
    Dat laatste kan ik je van harte aanbevelen, het is schitterend............en daarna lekker een afzakkertje halen (of lekker eten) bij de Jufferen Lunsingh in Westervelde.........

    If you don't try you'll never know....

  • Tom Meijer, di 13 december 2011 15:53 in reactie op Reageer op Tom

    Tom

    Ja, ik ken ze. De moeite waard. Ik zou er wel eens een grondboring willen laten zetten en daar pollenanalyse op los laten. Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als er perioden zonder bos geweest zijn.
    Maar laten we ons niet vergissen: deze discussie heeft weinig te maken met het feit of iets de moeite waard is of niet. Het zijn waardevolle natuurgebieden.

  • Anja Lodewijks, ma 12 december 2011 12:52 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Als we maar wel door de bomen het bos blijven zien.; )

  • , ma 12 december 2011 13:21 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Ja, Anja, dat zien we wel....

    Ik geloof dat jij het was die ooit jaloers was op mijn * natuuromgeving*.
    Geloof me dame, het is , op zijn Drents gezegd, een bult wark.

  • patrick faas, ma 12 december 2011 11:44 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op patrick

    patrick

    "De extra kap is goed voor de bosverjonging"

    Gatverdamme, bosverjonging, dat schiet niet op. Oude bomen zouden monumentstatus moeten krijgen en liefst zelfs een heiligverklaring. We nemen het Brazilianen kwalijk dat zij hun oerwoud kappen, maar waar is ons oerwoud, dat ooit zo beroemd was? Laten we weer eiken planten. Lange termijn planning: Duizendjarige eiken voor het jaar 3000.

  • Censuur Joop, ma 12 december 2011 13:24 in reactie op patrick faas Reageer op Censuur

    Censuur

    Bosverjonging is broodnodig voor de variatie in groei en soort van boom, plant en dier. In de wilde en vrije natuur komt ook bosverjonging voor. Bosbrand, zware storm, wildschade, allemaal nodig voor de variëteit van een gezond bos. Aangezien wij een te klein land zijn met krappe natuur, moeten we zelf zo nu en dan ingrijpen. Maar dan wel op zo natuurlijk mogelijke manier. En niet omdat het geld bespaart en oplevert, kappen, wegslepen, verwerken en verkopen.

    Het meeste bos/parkkap wordt toch gewoon kachelhout. Ook heel goed voor het milieu, hoor, die open haarden. Uche uche.

  • Tom Meijer, ma 12 december 2011 20:00 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tom

    Tom

    "In de wilde en vrije natuur komt ook bosverjonging voor."

    Echt helemaal niks doen dus. Dat is het beste willen we ooit hier nog natuur krijgen die er een beetje toe doet en ook de moeite waard is. Al het andere is een soort tuinieren en daar moeten we mee stoppen. Het is echt een misvatting dat biodiversiteit door ons geregeld zou moeten worden, dat we terug moeten krijgen wat we vernield hebben. Het is ook een groot misverstand bij natuurbeheerders. Het meeste wat zij beheren is in feite cultuurland. Het is cultuurland dat niet meer zijn oorspronkelijke functie vervult. Wij vinden dat mooi, en vaak terecht hoor, maar het is geen natuur. Als je natuur terug wilt is niets doen (maar dan ook echt niks) het beste. Het resultaat zal overigens niet iedereen bevallen, vooral 'natuur'liefhebbers niet.
    Jaren geleden hoorde ik van een paleontologisch consultancy bedrijfje dat zij een opdracht van een ingenieursburo hadden gekregen uit te zoeken hoe de 'natuur' op een bepaald terrein was voordat de mens daar begon te rotzooien. De paleontologen waren daar hilarisch over tegen mij (en terecht). Dat betekent namelijk dat men de toestand van pakweg 6000 jaar geleden wilde terugbrengen. Je reinste flauwe kul. Een inmiddels andere bodem, andere grondwatewrstand, ander klimaat, noem maar op. Men heeft keurig aan de opdracht voldaan, het leverde geld op en zij moesten tenslotte ook leven.
    Of een tv programma waarin een stel hotemetoten bijeen was om te zien hoe de nieuw aangelegde meander (afgesloten rivierbocht) eruit zag die men in een of andere ruilverkaveling een rechtgetrokken kleine rivier weer had aangebracht. Ik heb daar als geoloog met verbijstering naar gekeken. Wat een onbenullen.
    Ja gemaakte of door ons onderhouden natuur, daar moeten we het echt van hebben hoor. Geldverspilling, voor de gek houderij, tuinieren is het.

  • patrick faas, ma 12 december 2011 22:31 in reactie op Tom Meijer Reageer op patrick

    patrick

    "Echt helemaal niks doen dus."

    Dat is verreweg het mooiste. Om van wilde natuur te genieten hoef je niet 6000 jaar terug in de tijd en dat kan ook niet. Konijnen, fazanten, bunzingen, ga je 'exoten' allemaal uitroeien, om een historisch wildbestand te krijgen? Naar welk jaartal wil men dan terug en waarom?

    Wilde natuur vind je op ieder stukje verwilderd land. Kinderen zijn er dol op. Volwassenen vinden een gebrek aan onderhoud niet mooi, vanwege de lage status die het uitstraalt, maar esthetische gevoeligheden kunnen zich ontwikkelen. Helemaal niets doen kan hoge status krijgen, als we zelfbeheersing leren waarderen. Laten we beginnen met voorzichtiger en natuurlijker tuinieren.

    ps Ik heb strijd moeten voeren tegen bemoeizuchtige buren, die vonden dat ik mos moest verwijderen, maar nu dat 'onkruid' een tapijt vormt vinden ze het wel mooi.

  • Tom Meijer, di 13 december 2011 15:57 in reactie op patrick faas Reageer op Tom

    Tom

    "maar nu dat 'onkruid' een tapijt vormt vinden ze het wel mooi."

    Fantastisch!

  • Frans Akkermans, ma 12 december 2011 09:27 Reageer op Frans

    Frans

    Deze maand worden er een paar miljoen kerstbomen verkocht. Als je denkt dat het planten van een boom natuurontwikkeling is moet je zeker mee doen. Het lijkt erg op dierenbescherming door middel van een verbod op koosjer slachten.

  • , ma 12 december 2011 10:05 in reactie op Frans Akkermans Reageer op

    Kerstbomen( picea) zijn om te beginnen bijna allemaal niet inheems, en in de tweede plaats zijn de kerstbomen die je tegen de kerstdagen koopt allemaal speciaal voor dat doel gekweekt.
    Zoiets als een bos bloemen of een kamerplant, dus.
    Heeft niets met de aanplant van natuurbos te maken.

  • Frans Akkermans, ma 12 december 2011 11:30 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    U heeft al meegedaan.

    "Sinds 1950 is de oppervlakte bos toegenomen. Deze groei in bosoppervlakte gaat in alle provincies nog steeds door. Gelderland is de meest bosrijke provincie, gevolgd door Noord-Brabant. In Groningen en Zeeland komt de minste hoeveelheid bos voor.
    Vóór 1950 werden de nieuwe bossen (veelal naaldbossen) aangelegd op de hogere zandgronden op voormalige woeste gronden (met name heiden en venen). Na 1950 is er veel nieuw bos aangeplant in de zeekleigebieden, onder andere op voormalige agrarische gronden in Friesland en Groningen. Deze nieuw aangelegde bossen zijn vrijwel allemaal gemengde loofbossen met inheemse boomsoorten. In Zuid-Holland is de oppervlakte bos sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw vooral toegenomen door de aanleg van de Randstadgroenstructuur.
    De toename van bos in Flevoland sinds 1980-1983 komt voor een deel door de toevoeging van de Noordoostpolder aan deze provincie. Dat verklaart tevens de afname van bos in Overijssel."

  • Censuur Joop, ma 12 december 2011 13:05 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Censuur

    Censuur

    Ja, noem die stadsparkjes en bomen langs de snelwegen maar rustig bos.

  • Censuur Joop, ma 12 december 2011 13:18 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Censuur

    Censuur

    De meest 'kerstbomen' komen uit het buitenland, daar worden ze speciaal geproduceerd. Vanuit Nederland is de productie maar klein, en vergeet niet: Het is handel! Daar moet jij als rechtsmens toch niet op tegen zijn. Trouwens voor elk kerstboom die dit jaar gekapt wordt worden er zeker 1,5 terug geplant om de productie op peil te houden.

    Een spar is trouwens niet te vergelijken met een eik of een den of een kastanje. Nederland heeft een natuurlijke habitat voor loofbomen en een klein gebied voor dennen, dus het land vol met kerstbomen zetten, lijkt me onwenselijk, ongeschikt en geeft tevens te weinig variatie in de natuur. Jij eet toch ook niet elke dag spruitjes?

    Kom, ik ga nog even een paar loofbomen aanschaffen om Bleker te laten merken dat hij gewoon een domme 'ponypenis' is.

  • Tom Meijer, ma 12 december 2011 21:09 in reactie op Censuur Joop Reageer op Tom

    Tom

    Volgens mij is de kastanje trouwens ook antropogeen. Op het verkeerde moment, op de verkeerde plek aanwezig. Net als de beuk, taxus, spar, zilverspar, den en alle andere bomen waarvan de meeste mensen denken dat dat de bomen zijn die hier thuishoren. Dan heb ik het natuurlijk nog niet over alle amerikaanse soorten die hier voor de bosbouw ooit zijn ingevoerd omdat zij een mooiere rechte stam hadden, alle aanplant van uitheemse bomen en struiken in steden en alles wat daarvan in onze 'natuur' al of niet opzettelijk verwilderd is. Ik vergeet de hazelaar. Die is hier wel op zijn plek maar is wel ooit ver voor zijn tijd gekomen was door de mens al naar onze streken gebracht. En of wij (zoals elders op deze pagina iemand beweert) vóór het maken van onze vloot tijdens de gouden eeuw in de lage landen veel 1000-jarige eiken (eiken worden bijna nooit 1000 jaar, veiliger is 800 jaar en waarschijnlijk nog iets minder) hadden staan betwijfel ik ten sterkste. Uit de pollendiagrammen blijkt daar niet zo veel van. Waarschijnlijk is dat een verzinsel uit de romantiek. Vergelijkbaar met het bezingen van de mysterieuze oude donkere wouden van het Duitse middelgebergte zoals het Zwarte Woud tijdens de romantiek. Dat gebeurde op het moment dat de hellingen van die bergen volkomen kaal waren als gevolg van kap voor oa mijnbouw. En wat daar nu staat is allesbehalve romantisch, meestal zijn het productiebossen.
    Er is echt heel weinig natuurlijks aan ons bos. Biodiversiteit wordt daarbij dan ook iets raars. Het streven is wel nobel trouwens.

  • Frans Akkermans, ma 12 december 2011 22:41 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    Tja, wat heet rechts. Fair trade wellicht. Die probeert een zo hoog mogelijke producentenprijs te bedingen. Dat gaat ten kosten van de consument.
    De rijke Scholtenboeren van Winterswijk wilden destijds niet mee doen aan de ontginningen. Geen boom mocht gekapt worden.
    De jacht, daar ging het ze om.

  • , ma 12 december 2011 09:01 Reageer op

    Een mooie foto trouwens, dat bos met al die bluebells(boshyacinten)
    Mijn compliment.

  • MG 68, ma 12 december 2011 08:53 Reageer op MG

    MG

    Ik mag natuurlijk niet denken dat dat ook een perfecte plaats is om bleker terug te geven aan de natuur.

    Inderdaad, dat mag ik niet denken.
    Foei

  • Censuur Joop, ma 12 december 2011 13:07 in reactie op MG 68 Reageer op Censuur

    Censuur

    Van mij wel. ;)

  • mohammed dareisalaam, ma 12 december 2011 01:09 Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik doe mee, het liefst zie ik zoveel mogelijk bos en andere natuurterreinen verschijnen, hoe meer hoe beter.

  • patrick faas, ma 12 december 2011 00:52 Reageer op patrick

    patrick

    Goed zo, Thieme. Trek dat foute wetsvoorstel aangaande joden en moslims in en laten we ons op bosbouw storten. Bomen planten getuigt van lange termijnvisie.

    Om onze maritieme vloot op te bouwen hebben we in Nederland veel bomen gekapt, maar daarvóór telde ons land bossen met gigantische eiken. Ik wil dus eiken planten. Een natuurlijke omgeving biedt niet alleen recreatieve voordelen aan druk bevolkte steden, maar is ook een stimulans voor vernieuwing aan de landbouw, die zich op regionaal (DOC) specialisme zal moeten gaan toeleggen en op hoge kwaliteit, in plaats van uitsluitend te concurreren op de laagste prijs.

    In relatie tot eiken, zie ook 'everzwijnen': http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/niemand_blij_met_blekers_visie_op_megastallen/

  • Wouter Boersen, ma 12 december 2011 00:35 Reageer op Wouter

    Wouter

    Kijk....... zo moet je actie voeren.

    Hulde.

  • Theo Joubert, ma 12 december 2011 00:33 Reageer op Theo

    Theo

    Ik ben bang dat Thieme haar bomen wil planten in de openbare ruimte.

    En dan hoop ik maar dat dat de eigenaar bevalt.

  • , ma 12 december 2011 08:41 in reactie op Theo Joubert Reageer op

    De openbare ruimte heeft geen eigenaar, oekeloen.............
    Of je moet net als ik zeggen dat de openbare ruimte van ons allemaal is, dus van jou EN van mij.
    Verder heb je het verhaal kennelijk niet helemaal gevolgd op de radio, het gaat om gebied waarvoor reeds beplanting met bomen was voorzien, die nu echter door de idioterie van ons aller natuurponyfokker niet meer zou kunnen doorgaan.
    Dáárvoor wordt dus nu verzameld.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 december 2011 09:28 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    En dan krijg je het fenomeen dat in een democratie de meerderheid bepaalt waar een bos gepland danwel geplant wordt.

    Overigens zou het van meer intelligentie getuigen om 5 euro te investeren in de aankoop van metertje of wat bosgrond dan in de aankoop van een boom. Voorts vind ik het een goed idee dat particulieren investeren in groen. Ik doe dat zelf al jaren :-) in binnen- en buitenland.

  • , ma 12 december 2011 10:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Je gaat voorbij aan de essentie.....deze bomen zijn bedoeld om daar bomen te planten waar ons paardjesvrindje op geld heeft gekort...o.a. op een aantal pas afgebouwde ecoducten.
    Niets mis mee.

    Verder heb ik al een bos.

  • , ma 12 december 2011 11:10 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Nee, je investeert in hout.Niet in natuur, maar in productiebos.
    Niets mis mee, maar ook niets natuurlijks aan.

  • Aert Willem d'Holbach, ma 12 december 2011 13:09 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Hoe weet u nu waarin ik investeer?

    Als ik zeg dat ik in natuur investeer, investeer ik in natuur. En ja, daarnaast investeer ik ook in verantwoorde bosbouw maar dat staat los van mijn investeringen in de natuur.

  • Bas Grootel, ma 12 december 2011 13:17 in reactie op Reageer op Bas

    Bas

    Nou dat is mooi. Heeft Bleker zomaar een gratis bos gekregen.

  • Censuur Joop, ma 12 december 2011 13:06 in reactie op Theo Joubert Reageer op Censuur

    Censuur

    Maak je maar niet ongerust. Ze komt het bos niet op jouw balkonnetje planten.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven