26 januari 11 22:29 Reageer (38) Groen RSS

'Rotterdam is vies'

Maasstad stoot per hoofd van de bevolking meer CO2 uit dan bijvoorbeeld Athene of Sjanghai

In een studie naar de CO2-uitstoot van steden wereldwijd komt Rotterdam er erg slecht af.

Dat meldt het AD. De haven en industrie zijn daar debet aan, maar ook het feit dat de stad relatief ruim opgezet is en er veel met de auto wordt gereisd. New York scoort veel beter, omdat de mensen daar dichter op elkaar wonen en meer van het openbaar vervoer gebruik maken.

Ongeveer 70% van de menselijke uitstoot van broeikassen wordt geproduceerd in stedelijke regio's. Volgens USA Today is dat percentage zelfs 80% als je de stedelijke consumptie van elders geproduceerde goederen meetelt. De onderzoekers doen daarom een oproep steden anders op te zetten. New York zien zij wat betreft de infrastructuur als een goed voorbeeld.
Lees hier het rapport
Foto CC: Bart van Damme

Laatste Reacties (38) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Pim Jansen, do 27 januari 2011 21:43 Reageer op Pim

    Pim

    Rotterdam is smerig, dat weten de meeste Amsterdammers al heeeeeeeel lang. Loszagen en afsteken die ellende, daar knapt het hele land van op.

  • , do 27 januari 2011 17:11 Reageer op

    Ach, wat zou het....zolang een zwikkie industriebaasjes er stevig aan verdient, en de staat dus dapper vangt, mogen de mensen die daar wonen, wat de overheid betreft, rustig doodvallen.
    Wat zou dat een Balkenende of Rutte deren?
    ZIJ wonen daar toch niet??

  • Nihilist #1375, do 27 januari 2011 17:37 in reactie op Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Een groot deel van de industrie, wegen en woongebieden in de regio zijn aangelegd in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw toen men minder aandacht had voor zulke zaken. Goed voorbeeld vormen de deelgemeenten Hoogvliet en Rozenburg die direct naast de petrochemische industrie van de Shell en de Esso zijn gebouwd.
    Heden ten dagen zou dit niet meer goed gekeurd kunnen worden, maar de woonwijken en de industrie liggen er.

    50.000 mensen gedwongen laten verhuizen (vraag me af of het draagvlak onder de 'slachtoffers' nu echt zo groot is) of de industriele complexen opdoeken (grote werkgevers/belastingbetalers in de regio) zijn beiden geen opties.

  • Peter Volta, do 27 januari 2011 11:29 Reageer op Peter

    Peter

    Zo word je gestraft voor het feit dat je relatief weinig inwoners hebt. Kwestie van teller en noemer...Wat een kul. En dan die suggestieve foto, altijd gedacht dat CO2 onzichtbaar was....

  • Jan B, do 27 januari 2011 18:16 in reactie op Peter Volta Reageer op Jan

    Jan

    Uitstoot per hoofd van de bevolking is inderdaad geen handige grootheid in dit verband.

  • N N, do 27 januari 2011 09:58 Reageer op N

    N

    'Rotterdam is vies'

    Ik ben niet overtuigd dat CO2 uitstoot een stad "vies" maakt. Bij vieze steden denk ik veel meer aan smog en stank en vuil etc. Geen CO2.

  • Nihilist #1375, do 27 januari 2011 09:54 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Relatief weinig inwoners + grootste havencomplex van Europa = grote CO2 uitstoot per hoofd inwoner.

    Rotterdam heeft niet de miljoenen inwoners om de CO2 uitstoot over uit te smeren.

  • R. Rokvok, do 27 januari 2011 09:36 Reageer op R.

    R.

    De rijke kapitaalbezitters zal het een rotzorg zijn. En dan gek opkijken dat zovelen met een handicap worden geboren, welke wij wegzetten als 'verwendicapten'.

  • Jeroen van Arkel, do 27 januari 2011 16:54 in reactie op R. Rokvok Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Zeg CO2 daar krijg je niet zomaar gehandicapten van, hoezo populistisch deze opmerking als ook dat het komt door mensen die geld hebben.

    Echt, supergoede bijdrage.

  • R. Rokvok, do 27 januari 2011 18:04 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op R.

    R.

    Het is weldegelijk zo dat koolstofdioxide direct invloed heeft op de gezondheid van de mens. Ook correlaties met psychische klachten zoals paniekstoornissen zijn geconstateerd.

  • Jeroen van Arkel, do 27 januari 2011 20:07 in reactie op R. Rokvok Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Meteen alle bier en frisdrank verbieden, zeker voor zwangere vrouwen. Maar denk je niet dat de overige stoffen die in hoge concentratie aanwezig zijn daar ook slecht genoeg zijn, en dat we ons niet op een onderdeel maar op het grote vervuilings geheel zouden moeten werpen?

  • carbinol ., do 27 januari 2011 17:05 in reactie op R. Rokvok Reageer op carbinol

    carbinol

    Wow, geweldig, CO2 zorgt voor gehandicapten, in welk blaadje heb je dat dan weer gelezen? Daarbij: @Joop redactie, CO2 is niet vies, fijnstof, da's vies.

  • Jan B, do 27 januari 2011 18:23 in reactie op carbinol . Reageer op Jan

    Jan

    De maximale veilige concentratie in de ademlucht voor CO2 is 3%. Een concentratie van 10% is dodelijk binnen ongeveer een half uur.

  • Rob van Koot, do 27 januari 2011 08:40 Reageer op Rob

    Rob

    Ik ben Roterdammer en geloof me,in de jaren 70, toen was het vies. Dit is niks.

  • Piet de Geus, do 27 januari 2011 09:51 in reactie op Rob van Koot Reageer op Piet

    Piet

    Rotterdam vies in de jaren 70? Ik kan me anders nog goed herinneren dat er iedere keer dat er een alarmfase inging werd bezworen dat er absoluut geen gevaar was voor de volksgezondheid. Zo vies was het dus niet. Officieel dan.

  • Rob van Koot, do 27 januari 2011 18:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Rob

    Rob

    Ja dat is zo maar de norm lag anders denk ik. Die lucht van de Roteb als ze gingen verbranden zeg..... In zijn algemeenheid denk ik dat juist in die tjid lucht en water smeriger waren dan ooit daarvoor.

  • emma de voogt, do 27 januari 2011 07:52 Reageer op emma

    emma

    co2 zoooo 2010....

  • Frans Hotel, do 27 januari 2011 00:54 Reageer op Frans

    Frans

    Wanneer houden we nou eens op met CO2 uitstoot als luchtvervuiling te zien? De kop "vies" slaat nergens op. Het is een broeikasgas, geen luchtvervuiling.

  • Marq Pas, do 27 januari 2011 00:37 Reageer op Marq

    Marq

    "per hoofd van de bevolking meer CO2"

    Aan de oplossing wordt al volop gebouwd.
    Nieuwe, hoge woontorens in de stad zullen het inwonertal sterk vermeerderen, en daarmee de uitstoot van CO2 per hoofd sterk verminderen.
    Negatieve berichtgeving ook altijd...

  • Jager Verzamelaar, do 27 januari 2011 00:24 Reageer op Jager

    Jager

    In mexicostad hadden ze een goede oplossing; gewoon veel roken . Die lucht was veel frisser .

    Maar in de context van het rookverbod: Als de overheid consequent zou zijn zouden ze Rotterdam moeten verbieden

    En whatever you do
    Never stop smoking!

  • Ton evertsen, do 27 januari 2011 08:46 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Ton

    Ton

    wat een rare vergelijking, de vervuiling in rotterdam komt door scheepvaart industrie, dingen die de hele regio van werk, inkomen en een toekomst voorzien.

    Roken heeft geen enkel nut

  • dr. Bob, do 27 januari 2011 17:20 in reactie op Ton evertsen Reageer op dr.

    dr.

    Exact dat schreef ik al in reactie nr.1
    Maar dat was wel sarcastisch bedoeld, om aan te tonen dat er met twee maten wordt gemeten als het luchtvervuiling betreft.
    Van industriële gifgassen ga je minstens net zo dood als van sigaretten rook, maar omdat het geld/werk opleverd kijkt de overheid (en de "clean air figuren), liever de andere kant op.

  • Joop Schouten, wo 26 januari 2011 23:46 Reageer op Joop

    Joop

    Meer filters. Prak overal goede filters op. Airfilters, stoffilters, vloeistoffilters, uitstootfilters, filters industriele verontreiniging.
    ...
    En verbeter filtersigaretten, afzuigfilters, koffiefilters, ....
    ...
    Maar vooral een goede informatiefilter (...).

    ; )

  • Anja Lodewijks, do 27 januari 2011 10:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Anja

    Anja

    Ja, want stel je deze filter voor!
    http://www.camonet.eu/extras/data/images/M10M500.jpg

  • Joop Schouten, do 27 januari 2011 10:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop

    Joop

    : )

    Ugge, ugge, ugge...

  • Henk Daalder, wo 26 januari 2011 23:42 Reageer op Henk

    Henk

    Rotterdammers zullen hun houtkachels uit moeten laten. Die geven namelijk heel veel fijnstof af in de extra schadelijke categorie.
    En het stinkt ook nog
    http://bloginblik.nl/blog/2977/die-giftig-stinkende-houtkachel-van-de-buren/politiek/

  • Frank van Etten, do 27 januari 2011 04:54 in reactie op Henk Daalder Reageer op Frank

    Frank

    Dit gaat dus niet over fijnstof maar CO2. Heel andere verhaal.

    Overigens categoriseer ik de geluidsoverlast veroorzaakt door windmolens ook als milieuvervuiling (gelukkig is die echter van permanente aard)

  • Centurio Veritas, wo 26 januari 2011 23:31 Reageer op Centurio

    Centurio

    Oh, wat zullen we dan doen? De haven en industrie maar sluiten? Lekker duf bericht weer.

  • Jan Jansen, wo 26 januari 2011 23:38 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Jan

    Nee hoor, we bouwen gewoon nog meer kolencentrales.

  • Aert Willem d'Holbach, wo 26 januari 2011 23:46 in reactie op Jan Jansen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    In Rotterdam? Of raaskalt u maar wat?

  • Jan Jansen, wo 26 januari 2011 23:53 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    In Rotterdam ja. Of zuigt u maar wat?

  • Aert Willem d'Holbach, do 27 januari 2011 09:31 in reactie op Jan Jansen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Waar in Rotterdam dan?

  • Jan Jansen, do 27 januari 2011 12:45 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Jan

    De Maasvlakte. Die van E.on is al meer dan een jaar in aanbouw. De bouw van de centrale van Electrabel zou dit jaar moeten beginnen.

  • Christiaan E., do 27 januari 2011 00:20 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Centurio Veritas schreef: [Oh, wat zullen we dan doen? De haven en industrie maar sluiten? Lekker duf bericht weer.]

    Is het alleen maar een 'duf' bericht dat Rotterdam zo'n 'vuile' stad is en laten we het verder maar zo, of kunnen we ook nog actie ondernemen? En als we actie kunnen ondernemen hebben we dan alleen maar de mogelijkheid om 'de haven en de industrie' te sluiten of zijn er ook nog minder radicale oplossingen? Ik heb wel eens van filters gehoord ...

  • Centurio Veritas, do 27 januari 2011 12:41 in reactie op Christiaan E. Reageer op Centurio

    Centurio

    Nee, het blijft een duf bericht. Zie posts van anderen, oa. nihilist, peter volta e.d

  • Black Francis, do 27 januari 2011 08:13 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Black

    Black

    Meer omliggende gemeentes annexeren, dan kom je veel beter uit in de statistiek. Ik vraag me af hoe delfzijl er straks uit gaat springen.

  • dr. Bob, wo 26 januari 2011 23:21 Reageer op dr.

    dr.

    Dat kan wel zo zijn die vieze score, maar roken in 't café is nog veel erger, dat weet een kind.
    Al die dooien van de afgelopen tientallen decennia hebben tenminste nog wat opgeleverd. Dat waren dooien die investeerden in de vooruitgang, de industrialisatie, de economische groei. Weliswaar door de strot gewrongen door de havenbaronnen, de politici, de projectontwikkelaars en andere roofridders....maar toch. We plukken er nu de "vruchten" van.
    Intussen : "whatever you do, don't smoke" (Yull Brynner)

  • , do 27 januari 2011 17:16 in reactie op dr. Bob Reageer op

    Dat zou kunnen, Dr.Bob, maar niemand wordt verplicht een kroeg in te gaan, mensen die daar wonen zijn gedoemd die rommel in te ademen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven