08 september 11 10:07 Reageer (80) Groen RSS

Research 'vleeshufters' blijkt verzonnen

Verantwoordelijk hoogleraar Diederik Stapel op non-actief gesteld. Collega-onderzoeker Roos Vonk reageert beduusd

Het onderzoek van een aantal hoogleraren waaruit zou blijken dat mensen minder sociaal worden als ze aan vlees denken, berustte op fraude. Dat meldt de NOS donderdag. Een van die hoogleraren, professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg, is gisteren op non-actief gezet omdat hij met onderzoeksdata had gesjoemeld.

De twee andere hoogleraren die bij het vleesonderzoek waren betrokken, noemen het "een afgang van mega-formaat", zo meldt de NOS. Volgens hoogleraar Roos Vonk van de Radboud Universiteit in Nijmegen gebruikte Stapel verzonnen data. Vonk schrijft donderdag op haar eigen website:

Terugkijkend is dit wel een afgang van mega-formaat. Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake! Ik wil dan ook iedereen tegen wie ik soortgelijke dingen heb gezegd mijn welgemeende excuses aanbieden. Ik wil ook duidelijk maken dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen. We kunnen niet zeggen dat het denken aan vlees mensen hufterig of eenzaam maakt (zoals we zeiden), maar ook niet dat het omgekeerd is. We weten het niet. De vragen die we hierover hadden moeten we alsnog onderzoeken en dat zullen we ook doen.

Over de conclusie van het onderzoek, dat mensen hufterig worden als ze aan vlees denken, ontstond vorige maand ophef. Critici zeiden dat de onderzoekers de uitkomsten naar hun hand hadden gezet. Vonk zei dat ze daar destijds boos over was, maar geeft nu toe dat de critici gelijk hadden.

Foto-cc: Flydime

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (80) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Wim Streep, za 17 september 2011 15:57 Reageer op Wim

    Wim

    Het was toch al wat moeilijk te rijmen, zoals bij de de situatie in de combinatie groente vlees b.v. De 'wetenschapper' daalt steeds meer af naar het Jip & Janneke niveau. Zijn studenten (een zeer geselecteerd groepje) een afspiegeling van de maatschappij b.v Stellen de plaatjes die getoond worden de werkelijkheid voor?

  • patrick faas, vr 09 september 2011 01:10 Reageer op patrick

    patrick

    We vertrouwden het al niet: "Generaties antropologen en biologen kwamen tot de tegenovergestelde conclusie" en: "Zodra de Radboud Universiteit zijn onderzoek publiceert moeten we het eens goed onder de loep leggen..." (http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/vleeseters_zijn_egoistischer_en_minder_sociaal), maar dat hoeft dus niet meer.

    Voor ons was dat voorbarig persbericht tijdverspilling, maar de Radboud Universiteit Nijmegen en de Tilburg University hebben nog veel meer tijd en geld verspild. Dit kan niet zonder gevolgen blijven.

  • Ingenieur Paul, vr 09 september 2011 00:55 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Het wordt een trend in het wereldje van de wetenschappers. Onder druk en afhankelijk van financiering schrijven ze er maar op los. Dat zie je ook in de klimaat wetenschap....volgens de artikelen die er gepubliceerd zijn is de wereld al 3 keer vergaan, is het continue 5 voor 12 en sterven er miljoenen diersoorten per dag uit.

    Wanneer worden de wetenschappers weer de onafhankelijke briljante geesten die gewoon de waarheid zoeken, onafhankelijk wat de financiers en het publiek er van vindt ? Het is een grote schande...

  • Eline W, vr 09 september 2011 20:39 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    Dat zijn ze op een enkele tragische uitzondering na nog steeds. U moet beter kijken.

  • Frank Van Zomeren, do 08 september 2011 21:53 Reageer op Frank

    Frank

    Zuurkool met worst vanavond gehad. Met doorbakken spekjes. Stukje chocola toe.

  • Piet Pieters, do 08 september 2011 19:11 Reageer op Piet

    Piet

    Ik kan wel een half varken op!

  • Jan B, do 08 september 2011 21:01 in reactie op Piet Pieters Reageer op Jan

    Jan

    Ik ga met u mee.

  • , vr 09 september 2011 11:24 in reactie op Piet Pieters Reageer op

    Ook een vorm van kannibalisme.

  • hans detorenkraai, do 08 september 2011 15:40 Reageer op hans

    hans

    Professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg, is gisteren op non-actief gezet. Dat komt vaker voor hoor, onderzoekjes die niet kloppen of door de mannier van vraagstelling een verkeerde of gewenste kant op gaan. Wat ik er van heb begrepen is er in dit geval gewoon gelogen en geknoeid. Het heeft uiteindelijk nog geeneens de schijn van objectiviteit. Denk dat professor Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg zelf een vegetariër is en deze uitkomst nodig had voor zijn vriendin van de hamburgers af te houden daar hij toch al regelmatig op z'n kop kreeg van haar.

  • Marq Pas, do 08 september 2011 15:07 Reageer op Marq

    Marq

    Het is de hoogste tijd voor kritische research op de researchtak.

    Een keurmerk Verantwoord Researchen, te verlenen door een nieuw op te richten, geheel onafhankelijk Instituut.

    Samen met het Keuringsinstituut voor Keurmerken moet hier veel maatschappelijke winst te behalen zijn. En werkgelegenheid.

  • Jan B, do 08 september 2011 21:21 in reactie op Marq Pas Reageer op Jan

    Jan

    Een keurmerk Verantwoord Researchen, te verlenen door een nieuw op te richten, geheel onafhankelijk Instituut.

    Nergens voor nodig. Althans niet in mijn vak. Elk artikel wordt als het goed is beoordeeld door vakgenoten en frauduleus onderzoek dat er desondanks tussendoor glipt valt vroeg of laat altijd door de mand, al was het maar omdat resultaten niet gereproduceerd kunnen worden of omdat er duidelijk aantoonbare fouten in bijvoorbeeld een analyse zitten.

  • Marq Pas, do 08 september 2011 22:05 in reactie op Jan B Reageer op Marq

    Marq

    "Nergens voor nodig."
    ---
    Dat geldt in iedere vakkring waar integriteit, kennis en gezond verstand boven bot wantrouwen en nutteloos management gaan.
    Alleen zijn er dat nog verdraaid weinig.

    In mijn vakgebied bijvoorbeeld giert het van de nutteloze en geldverslinde keurmerken, streefgetallen, controlemomenten en aandachtspunten.
    Waarmee de prijs van het product nagenoeg verdubbeld is, bij een geschatte kwaliteitswinst van nul.

    Vandaar mijn ietwat halfhartige poging om nog meer ambtenaren en controleurs aan het 'werk' te krijgen in uw sector. ;-)

  • Eline W, vr 09 september 2011 20:41 in reactie op Marq Pas Reageer op Eline

    Eline

    Heet dat niet de KNAW?

  • Ira Hayes, do 08 september 2011 14:46 Reageer op Ira

    Ira

    Nee, wetenschap als politiek wapen? Wie had dat nou verwacht op de kapotgesubsidieerde neddrlandse universiteiten?

  • Hanz Christian, do 08 september 2011 13:23 Reageer op Hanz

    Hanz

    Vegetariers werpen beduidend minder hamburgerverpakkingen op straat.

  • jeroen barends, do 08 september 2011 13:39 in reactie op Hanz Christian Reageer op jeroen

    jeroen

    Worden vegetarische hamburgers dan niet verpakt ofzo? Is DAT wat u zegt????

  • Michel Reiziger, do 08 september 2011 14:15 in reactie op jeroen barends Reageer op Michel

    Michel

    Jeroen lezen: Hanz heeft het over op straat werpen en vegetarische hamburgers bestaan niet

    Oh, en plastic sandalen gooit met bij het plastic afval, dus niet op straat tussen de hamburger verpakkingen, maar in de daarvoor speciaal ontwikkelde plastic doorzichtige zak.

  • Prof ter Braak, do 08 september 2011 14:34 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Prof

    Prof

    [ vegetarische hamburgers bestaan niet]

    Jawel hoor: http://en.wikipedia.org/wiki/Veggie_burger

  • Michel Reiziger, vr 09 september 2011 17:30 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Michel

    Michel

    Nee, die bestaan niet. Net zoals vegetarische kip, of vegetarische schnitzels...een beetje het zelfde dat kaas ook van melk is en geen smeltini achtige substantie is (even opzoeken over smeltini kun je nog eens lachen) of dat krab geen surimi is

    Eet smakelijk!

  • Hanz Christian, do 08 september 2011 16:54 in reactie op jeroen barends Reageer op Hanz

    Hanz

    Oei! Heb ik nu een vleeseter boos gemaakt?

    Ik zeg niet dat het zo is maar kan het zijn dat vegetariers een andere houding ten opzichte van eten hebben en minder snel een hamburgerketen-filiaal binnen stappen?
    Een vega-burger is bovendien geen hamburger. Net als dat een hamburger geen vega-burger is.

  • Piet de Geus, do 08 september 2011 13:39 in reactie op Hanz Christian Reageer op Piet

    Piet

    Hamburgerverpakkingen verteren uiteindelijk. De enorme afvalberg van plastic sandalen niet.

  • jeroen barends, do 08 september 2011 13:14 Reageer op jeroen

    jeroen

    Tijdens de weinige gelegenheden dat ik in Nederland ben moet ik altijd even het typische Nederlandse fenomeen in (welke meestal in handen zijn van Chinezen of Noord Afrikanen), de Snackbar. Om een onvervalste kroket met een beetje mosterd te nuttigen. Daar moet je hier in Thailand een speciale reis voor ondernemen naar schaarse plekken waar Nederlanders plegen samen te klonteren, afgezien van het feit dat ik hier zowiezo Nederlanders probeer te mijden want zij beginnen allemaal steevast uitgebreid tegen me te klagen hoe slecht en achtergesteld Thailand wel niet is waarop ik niet kan weerstaan te suggereren in dier voege onmiddelijk terug op te rotten naar Nederland om daar dan maar verder te gaan klagen, wat niet altijd wordt gewaardeerd.

    Maar goed. Ik dwaal af. Als ik sommige Nederlanders in genoemde etablissimenten gadesla op welke manier zij hun "vette bek" volproppen met niet nader te identificeren vleeskadaverstaven met patat vergezeld gaande van enorme hoeveelheden mayonaise, dan constateer ik toch tenminste een tijdelijke aanval van asocialisme.

  • Ira Hayes, do 08 september 2011 14:33 in reactie op jeroen barends Reageer op Ira

    Ira

    ''klagen hoe slecht en achtergesteld Thailand wel niet is ''
    Tsja, 'gelukkig' hebben we in NL wetten die het onmogenlijk mkaen voor mesnen om overheerlijke PadThai vanaf een karretje te verkopen, voor een euro. We zouden wel eens ziek kunnen worden!
    Die gekke Thai met hun ondernemerschap en eigen verantwoordelijkheid toch.....

    Ps. Redelijke bitterballen op de hoek bij Soi Cowboy. Misschien niet de meest appetijtelijke plek om te eten, maar je moet toch wat ;)

  • jeroen barends, do 08 september 2011 18:57 in reactie op Ira Hayes Reageer op jeroen

    jeroen

    Ja "The Old Dutch" ken ik wel natuurlijk, maar hun kroketten zijn waardeloos... evenals de stampotten, behalve de zuurkool met worst, die is dan weer top!

    Heerlijk fenomeen dat "streetfood", inderdaad, ik eet er elke dag van. U bent een kenner zie ik. Leuk.

  • Ira Hayes, vr 09 september 2011 10:46 in reactie op jeroen barends Reageer op Ira

    Ira

    Een van de leukste steden ter wereld, if you ask me.

    In het onwaarschijnlijke geval dat ik Nederland begin te missen als ik er over een maandje ook weer ben, zal ik de zuurkool met worst overwegen;)

  • Marc 's Mening in de Marge, do 08 september 2011 13:10 Reageer op Marc

    Marc

    Iets met een Kruik en te water gaan... Ik vond het al zo'n vreemde conclusie voor een zogenaamd wetenschappelijk onderzoek.

  • Sonja van Geloven, do 08 september 2011 13:02 Reageer op Sonja

    Sonja

    "de conclusie van het onderzoek, dat mensen hufterig worden als ze aan vlees denken"

    So what? En wanneer het niet zo is, so what? We mogen hopelijk toch nog wel denken wat we willen, of moest dit een opmaat zijn voor de instelling van een gedachtenpolitie?

    Terecht dat die hoogleraar wordt ontslagen, want frauderen is natuurlijk verboden. Maar ik zou wel graag willen weten wat een hoogleraar bewogen heeft om dit te doen, en nog meer in hoeverre hoogleraren de mogelijkheid hebben om zaken ongecontroleerd uit hun duim te zuigen. Met name de oorlogsliefhebbers onder hen.

  • Michael Christiaanse, do 08 september 2011 12:06 Reageer op Michael

    Michael

    Ach, al die komkommertijd-onderzoeken.. Voor elk onderzoek is er wel weer een ander dat het tegendeel bewijst. Zeker voor dit soort tijdverspilling. En zo nu en dan blijkt er zo'n narcistische onderzoeker even wat gegevens te manipuleren zodat de resultaten de gewenste uitkomst bieden. Wie neemt het nog serieus? Ik geniet al mijn hele leven erg pacifistisch van een lekker stukje (scharrel)vlees op z'n tijd en blijf dat gewoon doen zolang het medisch verantwoord is.

  • jeroen barends, do 08 september 2011 13:30 in reactie op Michael Christiaanse Reageer op jeroen

    jeroen

    100% van de Nederlandse (plof-) kippen is besmet met antibiotica-resistente bacterieen, inclusief zgn 'scharrel' vlees. Eet smakelijk.

    Als je kweekvleesbeesten knoflook te vreten geeft, zoals hier in Thailand gebeurt, worden ze nauwelijks ziek en heb je geen massale preventieve antibiotica-toediening nodig (schijnt ook in Denemarken beproefd te zijn en goed zo niet beter te werken, las ik laatst), hoewel hier ook een centenkwestie is, maar dan andersom.

    Dit ter zijde. Het "onderzoek" is een mooi voorbeeld van een komkommertijd canard, idd.

  • Baron van Tast tot Zeveren, do 08 september 2011 12:05 Reageer op Baron

    Baron

    Hiermee is overigens niet bewezen dat vleeseters minder sociaal zijn, dus uitsluiten kunnen we het niet... Het lijkt me goed om het onderzoek nu eens echt uit te voeren.

    De populistische term 'hufters' kwam in het oorspronkelijke artikel volgens mij niet voor. Joop, hou je verre van dit soort Telegraafkoppen a.u.b.

  • Mat Salleh, do 08 september 2011 12:24 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Mat

    Mat

    "Hiermee is overigens niet bewezen dat vleeseters minder sociaal zijn, dus uitsluiten kunnen we het niet"

    Inderdaad, maar we kunnen ook niet uitsluiten dat vleeseters een stuk socialer dan vegetariërs zijn.

  • Baron van Tast tot Zeveren, do 08 september 2011 16:47 in reactie op Mat Salleh Reageer op Baron

    Baron

    Ja, helemaal mee eens. Dus toch onderzoeken als je het wilt weten?

  • King Benzai, do 08 september 2011 11:53 Reageer op King

    Neemt nog steeds niet weg dat een ieder eens goed naar zijn consumptie gedrag, met name zijn/haar vleesconsumptie, zou moeten kijken.

    3 a 4x per week vlees is meer dan voldoende.

  • Cliff Barnes, do 08 september 2011 13:22 in reactie op King Benzai Reageer op Cliff

    Cliff

    Helemaal eens. Je hoeft niet per se direct vegetariër of veganist te worden, maar kan wel eens stilstaan bij je vleesconsumptie.

  • jeroen barends, do 08 september 2011 13:41 in reactie op Cliff Barnes Reageer op jeroen

    jeroen

    Lijkt me lastig. Stil staan terwijl je vlees consumeert.

  • Piet de Geus, do 08 september 2011 14:03 in reactie op jeroen barends Reageer op Piet

    Piet

    Jij consumeert alleen vlees tijdens een lopend buffet?

  • Reinout van Schouwen, do 08 september 2011 11:48 Reageer op Reinout

    Reinout

    Een goede observatie op Foodlog die ik las, is dat de conclusie van het vervalste onderzoek naar buiten is gebracht door de universiteit zonder dat er een peer-reviewed publicatie aan ten grondslag lag. Vervolgens hebben de media het kritiekloos overgeschreven. Behalve de prof zelf zijn er dus meer partijen die hun huiswerk niet goed gedaan hebben.

  • Arie Roos, do 08 september 2011 15:23 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op Arie

    Arie

    [Een goede observatie op Foodlog die ik las, is dat de conclusie van het vervalste onderzoek naar buiten is gebracht door de universiteit zonder dat er een peer-reviewed publicatie aan ten grondslag lag. Vervolgens hebben de media het kritiekloos overgeschreven. Behalve de prof zelf zijn er dus meer partijen die hun huiswerk niet goed gedaan hebben.]

    A, vandaar ! Ik vond het al ongewoon daadkrachtig dat de man meteen uit zijn functie was gezet, zonder dat iemand had uitgezocht wat er nu echt niet klopte. Maar de universiteit wil dus zijn eigen straatje schoonhouden ...

  • Censuur Joop, do 08 september 2011 11:39 Reageer op Censuur

    Censuur

    Hahahahaha, zie je wel dat het een gebbetje was. En elke vleeseter voelde zich aangesproken en reageerde afwisselend van verbijsterd tot agressief. Vooral door die laatste groep bleek het onderzoek toch meer te zijn dan een joke en een kern van waarheid te bevatten.

    En eens temeer ben ik alweer blij dat ik geen dierenleed eet.

  • Louis Break, do 08 september 2011 12:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Louis

    Louis

    U noemt het een joke en ik noem het fraude. Deze wetenschappers ( incl. Roos Vonk) hebben hier geen dienst bewezen voor hun beroepsgroep.

  • Piet de Geus, do 08 september 2011 12:13 in reactie op Censuur Joop Reageer op Piet

    Piet

    "Hahahahaha, zie je wel dat het een gebbetje was."

    De humor van de vegetariër: als je op bedrog wordt betrapt heel snel zeggen dat het een gebbetje was. En denken dat je daarmee wegkomt ook nog.

  • Mat Salleh, do 08 september 2011 12:19 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mat

    Mat

    "Hahahahaha, zie je wel dat het een gebbetje was."

    De Universiteit van Tilburg kan er in ieder geval niet om lachen en heeft Prof. Stapel op non-actief gezet.

  • Michael Christiaanse, do 08 september 2011 12:27 in reactie op Censuur Joop Reageer op Michael

    Michael

    Ik denk dat iedereen die als agressieveling wordt weggezet vanwege zijn of haar eetgedrag daar niet blij van wordt. Als ik hier zou beweren dat vegetariers van nature arrogant zijn en dat dat zou blijken uit een of ander obscuur onderzoekje dat de reacties ook niet van de lucht zouden zijn. Je reactie is m.i. nogal neerbuigend.

  • Semolina Pilchard, do 08 september 2011 12:51 in reactie op Censuur Joop Reageer op Semolina

    Semolina

    'Hahahahaha, zie je wel dat het een gebbetje was.'

    Hahahaha...haha...ha...ah...ahem. Alleen jammer dat de anti-vleeslobby het het als serieus onderzoek presenteerde..

  • Jan B, do 08 september 2011 21:10 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jan

    Jan

    Ik vind deze kwestie toch vrij ernstig. Het zijn dit soort hoaxes die het imago van de wetenschap schade toebrengen waardoor ook serieus onderzoek niet meer serieus genomen wordt. Met alle gevolgen vandien (zie de klimaatproblematiek). Het idee dat wetenschappers de kluit belazeren (wat gebruik ik dat woord vaak vandaag) begint (in tegenstelling tot wat vooralsnog de realiteit is) bij een steeds groter deel van de bevolking post te vatten. Dit soort affaires zijn een belangrijke aanjager voor die houding bij het grote publiek en kunnen daarom wat mij betreft niet door de beugel. Ik voel me ook persoonlijk in de zeik genomen door dit soort figuren: ik daar met veel bloed zweet en tranen wetenschappelijke publicaties schrijven waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken en deze lui plempen gewoon wat valse gegevens met een pakkende "analyse" de media in (vaak om zichzelf toch in de picture te kunnen zetten bij gebrek aan ideeen die wel steek houden) en komen er soms nog mee weg ook.

  • Nihilist #1375, do 08 september 2011 11:12 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Fijn dat dit netjes wordt rechtgezet op Joop.

  • N N, do 08 september 2011 11:39 in reactie op Nihilist #1375 Reageer op N

    N

    Daar ben ik het mee een. Ik heb Joop in het verleden wel vaker beschuldigd van selectieve verontwaardiging en het meten met 2 maten. Echter, het is goed dat ze dit artikel plaatsen.

  • Prof ter Braak, do 08 september 2011 11:09 Reageer op Prof

    Prof

    [In the TV interview, Eijlander says he was first contacted on 27 August by "junior researchers" in Stapel's lab who alleged that his conduct was fraudulent. Stapel immediately admitted that there was "something strange" in his papers, Eijlander says, and "yesterday, he told me that there are faked data." ... As to the whistleblowers, Eijlander told the television interviewer that "I have a lot of respect for them, because they found it very difficult."]

    Veel respect voor de promovendi die dit hebben durven aan te kaarten tegen hun baas en promotor. Zeker als dat iemand is met wereldfaam binnen het gebied. Geloof me maar dat dat niet meevalt en als het verkeerd uitpakt omdat je bijvoorbeeld niet wordt geloofd ben je zelf de lul.

    Wat Stapel zelf betreft, ik mag aannemen dat de man in de toekomst verre gehouden zal worden van alles wat maar naar wetenschap ruikt. Een grotere doodzonde is er niet als wetenschapper.

    Gelukkig komen dit soort dingen altijd wel uit bij vervolg onderzoek door andere partijen. Wat dat betreft is wetenschap wel zelf-corrigerend. Maar een dergelijke misleiding kan een wetenschappelijk veld veel moeite en tijd kosten als ze verder proberen te bouwen op bestaande resultaten.

  • Bas Grootel, do 08 september 2011 13:30 in reactie op Prof ter Braak Reageer op Bas

    Bas

    Ik snap niet dat Stapel zijn toch prachtige carriere hiermee op het spel gezet heeft. Precies zoals je zegt. In de wetenschappelijke wereld zal hij waarschijnlijk volstrekt buiten spel gezet worden.

  • el gringo, do 08 september 2011 10:56 Reageer op el

    el

    al is de leugen nog zo snel...

  • N N, do 08 september 2011 10:44 Reageer op N

    N

    Diederik Stapel op de BBQ.

  • N N, do 08 september 2011 11:12 in reactie op N N Reageer op N

    N

    Uitje d'rbij.

  • , do 08 september 2011 12:57 in reactie op N N Reageer op

    Mag ik daar die malle gele ui voor gebruiken?

  • Semolina Pilchard, do 08 september 2011 10:41 Reageer op Semolina

    Semolina

    I hate to say I told you so. http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/vleeseters_zijn_egoistischer_en_minder_sociaal/

  • Anja Lodewijks, do 08 september 2011 10:40 Reageer op Anja

    Anja

    Uiteraard zullen de vleeseters een zucht van verlichting geven en netjes reageren op dit nieuws.

  • Semolina Pilchard, do 08 september 2011 10:58 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Semolina

    Semolina

    Absoluut geen zucht van verlichting. Ik maak me eerder zorgen om de aanpak van de anti-vleeslobby. Hun aversie jegens vleeseters gaat kennelijk zo ver dat ze gegevens voor zogenaamde onderzoeken -eigenlijk is psychologie geen wetenschap, slechts een stelsel van opvattingen waarin het adagium 'als het werkt, dan werkt het' wordt aangehangen- vervalsen.

  • Piet de Geus, do 08 september 2011 11:12 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    Welnee, vleeseters doorzagen meteen al dat die onwaarschijnlijke uitkomsten een exacte omkering waren van de oordelen over vegetariërs. Allemaal te toevallig en te tegenstrijdig met ieders waarneming om waar te kunnen zijn. Dat hele onderzoek (waarvan gemakshalve nog niets op papier stond) was een grote opzichtige jij-bak.

  • Censuur Joop, do 08 september 2011 11:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op Censuur

    Censuur

    "Welnee, vleeseters doorzagen meteen al dat die onwaarschijnlijke uitkomsten "

    Dan zou ik toch nog maar eens de reacties van die vleeseters nalezen.

  • jeroen barends, vr 09 september 2011 08:38 in reactie op Piet de Geus Reageer op jeroen

    jeroen

    Vleeseters doorzagen vindt ik ietwat overdreven hoor.

  • YggY ..., do 08 september 2011 11:34 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Ik denk dat voordat de dag voorbij is de reacties op dit bericht toch weer twijfels gaan geven of het inderdaad allemaal wel zo gelogen was.

    Maar voorlopig is de dag nog jong.

  • Semolina Pilchard, do 08 september 2011 12:40 in reactie op YggY ... Reageer op Semolina

    Semolina

    'Maar voorlopig is de dag nog jong.'

    Voor jou wel, ja.

  • Anja Lodewijks, do 08 september 2011 13:03 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Anja

    Anja

    Kan zelfs de dag tegenwoordig al vroeg oud zijn?

  • , do 08 september 2011 14:09 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Hoezo, ga jij om een uurtje of 17.00 beddewaarts?

  • YggY ..., do 08 september 2011 16:23 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    Ja, met de kipp'n op stok

  • Han van der Horst, do 08 september 2011 10:39 Reageer op Han

    Han

    Hier is een professionele pagina van professor Diederik Stapel met een overzicht van zijn publicaties. Daar zijn twee boeken bij die hij samen met een ander heeft samengesteld en niet zelf geschreven. Alle overige publicaties van de professor zijn gedaan met een co-auteur die nu zijn of haar naam ook bezoedeld ziet. Helemaal rechts op de pagina ziet U een nieuwcolumn. Klik het eerste bericht aan: dat is een uitvoerige uiteenzetting over de professor en wat hij zou hebben aangericht.

    http://stapel.socialpsychology.org/

  • Semolina Pilchard, do 08 september 2011 10:52 in reactie op Han van der Horst Reageer op Semolina

    Semolina

    En zo proberen we het prutswerk van een pseudowetenschapper goed te praten....

  • Reinout van Schouwen, do 08 september 2011 11:45 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Reinout

    Reinout

    Wie probeert er wat goed te praten?
    Vanzelfsprekend zullen de onderzoeksdata achter alle publicaties van Stapel tegen het licht worden gehouden, en die artikelen die achteraf gezien de toets der kritiek niet kunnen doorstaan worden ingetrokken. Dat betekent niet dat alle publicaties nu meteen prutswerk zijn.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 08 september 2011 10:26 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    In mijn ervaring zijn pathologische vleesvreters vaak een beetje aso. Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

  • Hans van der Helm, do 08 september 2011 11:01 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Hans

    Hans

    Ik bijt geen oren of neuzen af, maar ben wel gek op vlees, hoor ik nu ook bij de ASO's ??
    Ik voel me niet zo ;-((

  • Al Bundy, do 08 september 2011 11:08 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Al

    Al

    En in mijn ervaring zijn vegetarieërs weer over het paard getilde, arrogante 'wereldverbeteraars' (maar ze gaan wel 4x per jaar met het vliegtuig op vakantie) en ook daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

  • Baron van Tast tot Zeveren, do 08 september 2011 12:14 in reactie op Al Bundy Reageer op Baron

    Baron

    Leuk hoor schelden. Maar stel dat die vegetariers 4 keer per jaar een vliegreis maken (trouwens, heb je dit onderzocht of zijn het gefingeerde cijfers...), is dat dan meer dan het aantal vliegreizen die vleeseters maken? Dan kunnen we uitspraken doen. Als ze beiden evenveel vliegen, vervuilt de vegetarier aanzienlijk minder door geen vlees te eten. Daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

  • Michael Christiaanse, do 08 september 2011 12:34 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Michael

    Michael

    Iemand die zijn mond zo vol heeft van wereldverbetering zou helemaal niet moeten vliegen en al zeker niet voor vrije tijd-doeleinden. Dat is wat hier wordt bedoeld. Enerzijds de groene schijn ophouden maar anderzijds lekker meedoen met de vervuilende consumptieve geneugten van deze wereld. Da's hypocriet en dat is wat werd bedoeld. Geen wedstrijdje benzineverbruik tussen vleeseters en vegetariers.

  • Jan Jansen, do 08 september 2011 18:19 in reactie op Michael Christiaanse Reageer op Jan

    "Volwassen geworden. Nuances geleerd."

    Echt waar?

  • Ieder - eenwilvrijzijn, do 08 september 2011 18:25 in reactie op Michael Christiaanse Reageer op Ieder

    Ieder

    " - Iemand die zijn mond zo vol heeft van wereldverbetering zou helemaal niet moeten vliegen ... Da's hypocriet en dat is wat werd bedoeld. - "

    Nee.. hypocriet is...

    als slap excuus gebruiken.. dat wanneer je een bijdrage wilt leveren aan een bepaald doel.. je dan direct aan " álle doelen " moet bijdragen..
    omdat het anders hypocriet is...

  • Al Bundy, do 08 september 2011 12:48 in reactie op Baron van Tast tot Zeveren Reageer op Al

    Al

    Heel simpel, mijn buren zijn beide vegetarieer, hebben beide een goed (semi overheid) betaalde baan, scheiden hun afval, hebben gerecycled toiletpapier, zijn links georienteerd, kank*nkeren op mijn oude auto (en op de vervuiling in het algemeen), maar gaan wel 4x (nou ja, vorig jaar 3x) met het vliegtuig op vakantie.
    Maar goed, op Joop word altijd pas iets geloofd als het (pseudo) wetenschappelijk onderzocht is, de ervaring/mening van de gewone in de straat wordt aan de kant geschoven/doet niet terzijde en dat is precies waarom GW nu 1,5 mln stemmers heeft getrokken.

    ;)

  • Jan Jansen, do 08 september 2011 14:49 in reactie op Al Bundy Reageer op Jan

    Je bent dus jaloers op je buren. Zielig.

  • Baron van Tast tot Zeveren, do 08 september 2011 16:54 in reactie op Al Bundy Reageer op Baron

    Baron

    Ik ben het helemaal met je eens dat je minder, of net als ik nooit, zou moeten gaan vliegen. Maar door vegetarisch te eten doen jouw buren het toch iets beter dan een vleeseter met hetzelfde vlieggedrag.
    Wat is dat toch dat je als vegetarier meteen helemaal 100% super-eco-co2neutraal-biologisch-verantwoord wordt geacht te leven. Waarom moeten vegetariers zich altijd verantwoorden voor alles wat ze doen? Is geen (of minder) vlees eten al niet een hele stap vooruit? Waarom altijd alles of niets. Het lijkt wel of je jaloers bent op je buren!

  • Anja Lodewijks, do 08 september 2011 12:26 in reactie op Al Bundy Reageer op Anja

    Anja

    Conclusie: Iedereen die vliegt is tuig.

  • Sjakie Chocola, do 08 september 2011 12:30 in reactie op Al Bundy Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Lol behoorlijk hufterig om zo'n onderzoek te fabriceren om andere mensen in een hoek te kunnen zetten. Deze meneer zou af en toe eens een lekker biefstukje moeten eten, zou hij misschien wat minder verbitterd en rancuneus van worden..

  • , do 08 september 2011 14:40 in reactie op Al Bundy Reageer op

    Wat heb jij een raar soort ervaring, of een raar soort kennissen.
    En wat nog maller is, je denkt dat iedereen net zo mal is als die kennissen van jou.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven