17 april 11 13:58 Reageer (44) Groen RSS

Zembla: 'Minister laat mensen stikken'

Maximum snelheid mag van Schultz van Haegen omhoog terwijl Nederland meer fijnstof uitstoot dan mag van de EU ... Nederland riskeert boete van miljoenen euro's ... Milieudefensie roept op tot spoeddebat

Mensen die langs drukke snelwegen wonen of in drukke steden krijgen veel te veel fijnstof binnen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vond dat de maximaal snelheid op bepaalde plekken omhoog kan, maar op vele andere plekken in Nederland wordt het steeds ongezonder om te wonen. Zo laat Zembla zien in de uitzending ‘Stikken langs de snelweg’.

De gezondheidsschade die iemand kan oplopen doordat hij te veel fijnstof binnenkrijgt, wordt volgens wetenschappers onderschat. Zo maakt iemand die veel fijnstof binnen krijgt aanzienlijk meer kans op een hartinfarct. Hoogleraar transportbeleid Van Wee van de TU Delft legt in Zembla uit dat de minister zich zorgen hoort te maken om de luchtkwaliteit langs de Nederlandse snelwegen. 

"Het is wel waar dat de luchtkwaliteit nu veel beter is dan dertig jaar geleden. Maar het is niet waar dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Want met name voor fijn stof geldt dat er geen ‘no effect level’ is: de norm van 40 microgram per kubieke meter is een maximum, maar het is het allerbeste om helemaal geen fijn stof binnen te krijgen", aldus Van Wee.

De EU stelt dat de concentraties fijnstof en stikstofdioxide overal onder de 40 microgram per m3 lucht moet blijven, maar die norm werd vanaf januari 2011 stelselmatig overschreden. Zo laten metingen zien die onlangs werden uitgevoerd door het RIVM, GGD Amsterdam en GGD Rotterdam. Daarnaast zijn het juist de kleinere deeltjes die meer schade veroorzaken volgens hoogleraar Van Schayck, preventieve geneeskunde van de Universiteit van Maastricht. "Die kleine deeltjes komen veel dieper in de longen, die komen op een plek waar je ze niet meer kunt ophoesten. Dat kan heel veel kwaad, niet alleen voor de longen, maar met name voor het hart. Het aantal hartinfarcten dat veroorzaakt wordt door fijn stof is aanzienlijk."

Stichting Milieudefensie maakt zich zorgen. Over twee maanden moet Nederland de Europese normen van fijnstof gaan halen, maar de concentraties fijnstof en stikstofdioxide zijn veel hoger dan wetenschappers verantwoord vinden. Als Nederland niet door de keuring komt, loopt ze kans om een boete van enkele honderden miljoenen euro’s te krijgen. Schultz van Haegen houdt momenteel de kaken op elkaar. Ze wil pas in juni openheid van zaken geven. Milieudefensie wil politici oproepen tot een spoeddebat, 'want de deadline loopt af in juni'.

Het is hoog tijd dat de minister uitleg geeft over alle tegenvallers binnen het dossier Luchtkwaliteit. Daarnaast dient de minister een toezegging te geven voor een effectieve spoedaanpak om de uitstoot aanzienlijk te reduceren en de luchtkwaliteit ten minste binnen de Europese normen te brengen.

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, ma 18 april 2011 12:14 Reageer op Joop

    Joop

    Tussendoortje:
    'Eigen bijdrage hulpbehoevenden stijgt'

    Gemeenten zijn van plan om de bezuinigingen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor het grootste deel af te wentelen op de hulpbehoevenden. Dat blijkt uit een rondgang van advies- en onderzoeksbureau Doteye onder gemeenten naar aanleiding van de aangekondigde bezuiniging van 200 miljoen euro op het Wmo-budget.

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/1876922/2011/04/18/Eigen-bijdrage-hulpbehoevenden-stijgt.dhtml

  • Frank Stootman, ma 18 april 2011 11:01 Reageer op Frank

    Frank

    Wat zeuren we nou. Het is toch fijn stof?

  • Marcel Vossestein, ma 18 april 2011 08:33 Reageer op Marcel

    Marcel

    In tegenstelling tot roken wordt van autorijden de gezondheidsschade alarmerend buiten beeld gehouden.

    Een goed beeld geeft de Vlaamse rapportage van de Universiteit van Leuven:
    www.cleanvehicle.eu/fileadmin/downloads/Belgian/rapport170408.pdf

    Daaruit blijkt dat het fijnstof van vrachtauto's voor 29% uit de resten (slijpsel) van vooral remmen, banden en wegdek. Bij personenauto's is dat 42%.

    Ook de elektrische auto blijft fijnstof produceren. Daarnaast illustreert die omvang van slijpsel het hoge verbruik aan grondstoffen.

    Ook is de airco extra schadelijk voor de inzittenden van auto's omdat die fijnstof verkleind naar de PM2½ fracties, die extra schadelijk zijn vanwege de directe opname in de bloedsomloop.

    ‘t Is onwelgevallige wetenschap.

  • renze torensma, ma 18 april 2011 06:12 Reageer op renze

    renze

    als er nu snel een volledig rook en blowverbod komt, kunnen we misschien wel 140

  • Eline W, zo 17 april 2011 23:04 Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb het idee dat dit kabinet liever een boete van een paar honderd miljoen bepaalt dan toe te geven aan milieunormen, misschien zelfs om een signaal af te geven aan Europa, als een soort recalcitrante puber. Op het gebied van onze leefomgeving is dit kabinet de grootse ramp die Nederland kan overkomen. Officieel bestaat het klimaatprobleem zelfs niet meer in Nederland, dat is als compromis aan de PVV opgegeven. Zal voor fijnstof hetzelfde gelden?

    http://www.youtube.com/watch?v=JMqeQ3mFXzM

    Wat moet het toch heerlijk zijn om zo naïef door het leven te kunnen gaan als dit kabinet. Alle problemen die je negeert bestaan gewoon niet.

  • Rob van Koot, ma 18 april 2011 12:40 in reactie op Eline W Reageer op Rob

    Rob

    [ Alle problemen die je negeert bestaan gewoon niet. ]

    Precies, het meeste zit toch tussen de oortjes. Bekend verschijnsel.

  • Gracchus Babeuf, ma 18 april 2011 13:00 in reactie op Rob van Koot Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Yep, helemaal gelijk. Tussen de oortjes zitten immers 'the grey cells'. En zonder die hersentjes zouden wij mensen niets kunnen. Zelfs defecatie zit tussen de oren ;-)

  • Ernst Anepool, ma 18 april 2011 14:42 in reactie op Eline W Reageer op Ernst

    Ernst

    Och je zou zo lid kunnen worden zoals je de risico's van Kernenergie bagateliseert...

    Het word hoog tijd datr er eens Cradle to Cradel gedacht gaat worden, en niet alleen cherry-picking wise

  • Eline W, di 19 april 2011 09:09 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Eline

    Eline

    Volgens mij staat dit totaal lost van kernenergie. En mijn standpunt over kernenergie mag duidelijk zijn. We moeten het gewoon niet doen omdat het niet nodig en onnodig duur is. Over risico's hoeven we dan niet eens te praten.

  • Jan Steenvoort, zo 17 april 2011 22:46 Reageer op Jan

    Jan

    De zorg om de afstand van een coffeeshop en een school is groter dan een snelweg bij deze regering.
    Hééel merkwaardig.

  • Censuur Joop, zo 17 april 2011 19:53 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik heb een broer met COPD, longemfyseem, die op 15 meter van de snelweg woont en geen mogelijkheid heeft om te verhuizen ook al zou dat zo noodzakelijk zijn voor het nog werkende restant van zijn longen. We weten dat hij daardoor een veel maar dan ook veel slechtere kwaliteit van leven heeft, veel vaker ziek is en veel eerder overlijdt, maar ook veel eerder niet meer kan werken. Sinds twee jaar is dat laatste het geval en dat is voor hem haast een nog grotere kwelling dan elke dag naar lucht happen en niet meer weten of je nou inademt of uitademt.

    Maar ach, een onomkeerbare dodelijke ziekte is een eigen keus, een eigen verantwoordelijkheid en als je echt wilt, kun je wel werken en hoef je niet op de bank te hangen of op je bed te liggen, en je hand op te houden. Nietwaar VVD-ers en PVV-ers?

    O, en denk je dat er fasoenlijke geluidsschermen staan? Hahahaha, dat is niet weggelegd voor sociale woningbouw. Hij ademt zo het fijnstof in van zijn balkon, en de herrie is vaak niet om te harden, en het rijtje hoge bomen dat er stond is ook weggehaald en nieuwe heel veel kleinere en jonge boompjes er voor in de plaats gezet.

    Maar de nieuwe yuppenwijk in Barendrecht krijgt schermen en groene wallen tot aan de hemel.

    Zo is de ene mens is meer waard dan de andere. Mag de één sterven ten koste van de geriefelijkheid van de ander.

    Is er iemand die een beetje kan begrijpen hoe woedend ik ben om dat onrecht?

  • Archie Bunker, ma 18 april 2011 06:30 in reactie op Censuur Joop Reageer op Archie

    Archie

    .. geen mogelijkheid heeft om te verhuizen..
    Kun je daar iets meer over zeggen?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 april 2011 19:43 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Die Bert. Vroeger zat hij in de kamer tegenover me. Steevast viel van Wee omstreeks 13:00 in slaap, zo net na de lunch. Deskundige man, dat wel.

  • hr. arryo, zo 17 april 2011 21:50 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op hr.

    hr.

    En wat moeten wij met die informatie?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 april 2011 23:09 in reactie op hr. arryo Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dat is uw keuze

  • Michiel Online, zo 17 april 2011 19:24 Reageer op Michiel

    Michiel

    "dat de minister zich zorgen hoort te maken om de luchtkwaliteit langs de Nederlandse snelwegen."

    Hoe lang wordt dit al geroepen?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 17 april 2011 23:10 in reactie op Michiel Online Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Tientallen jaren.

  • Joop Schouten, zo 17 april 2011 18:27 Reageer op Joop

    Joop

    Ik heb net 130 op de A7 gereden.
    Wel lekker. Maar naar ik nu begrijp ook erg dom.

  • Art van Remundt, zo 17 april 2011 16:41 Reageer op Art

    Art

    en vervolgens gaan de premies van de ziektekostenverzekeringen weer omhoog want ja we willen wel gezond blijven en de medici willen wel vet betaald worden. Je zou medici eigenlijk moeten betalen wanneer men gezond is en niet voor ziektekosten dan is de zaak snel gedraaid. Gewoonte patronen zijn vertrouwd gedrag. Ook kernenergie heeft medische kosten. Honderdduizend mensen (minimaal) hebben kanker gekregen vanwege de kernbommen die moesten worden getest in de atmosfeer in de jaren 50 en tot '70.

  • , zo 17 april 2011 15:47 Reageer op

    Nou, kijk, hieruit blijkt maar weer eens dat deze regering er niet is voor zijn burgers, maar dat het niet uitmaakt of de burgers kapot gaan ten behoeve van deze regering.
    Het zal ze toch jeuken.
    As long as I can stay, I will stay, how many people have to die for it.
    Who cares?

  • Rob van Koot, zo 17 april 2011 15:18 Reageer op Rob

    Rob

    Jongens, we hebben het over fijnstof waarvan er in de jaren 70 veel meer was en er geen haan naar kraaide. Tegenwoordig zijn er veel meer filters. Fijnstof is een nonissue. Laten we met de echte problemen aan de gang gaan en elkaar niet afleiden met trivialiteiten.

  • Jan B, zo 17 april 2011 15:50 in reactie op Rob van Koot Reageer op Jan

    Jan

    Fijnstof is wel degelijk een issue. Alleen was er in de jaren 70 geen aandacht voor. De risico's waren of niet bekend of ze werden onderschat. En was er werkelijk meer fijnstof in de jaren 70? Motoren zijn zonder meer schoner geworden maar het wagenpark is gigantisch gegroeid. Voeg daarbij de enorme toename van het (diesel aangedreven) vrachtverkeer van en naar Rotterdam en Antwerpen en de tot in het absurde toegenomen filedruk en het zou best wel eens kunnen dat de fijnstofbelasting helemaal niet zo drastisch omlaag is gegaan.

  • , ma 18 april 2011 10:33 in reactie op Jan B Reageer op

    Fijnstof is zeker wel een gezondheidsprobleem, maar ook een probleem dat erg moeilijk aan te pakken. 20% is niets aan te doen, want heeft een natuurlijke oorsprong (zeezout in de lucht enz.). Fijnstof komt niet alleen uit auto's, maar ook uit de industrie, schepen en is ook een bijprodukt van ammoniakvervuiling (landbouw, veeteelt). Tot 2000 was door betere technlogie de daling toch nog 2-4% per jaar, sindsdien veel minder omdat er meer en zwaardere auto's kwamen. Je kunt met bepaalde maatregelen de belasting waarschijnlijk net onder de norm krijgen, maar niet veel meer. Ergo: fijnstof is een vervuiling die de gezondheid aantast, maar deels onvermijdelijk is en voor een belangrijk deel (voorlopig) een stadsrisico is dat helaas alleen maar te accepteren valt. Het is dus een foute voorstelling van zaken om net te doen alsof je met bepaalde maatregelen iedereen opeens supergezonde lucht kunt laten inademen, maar dat zijn we van Milieudefensie en zo wel gewend.

  • Jan B, ma 18 april 2011 12:16 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Een en ander ontslaat de overheid niet van de verplichting om dat deel van de problematiek dat aangepakt kan worden ook daadwerkelijk aan te pakken.

    PS Ammoniak draagt striktgenomen niet bij aan de fijnstof belasting. Ammoniak is een gas.

  • A de Leeuw, ma 18 april 2011 12:19 in reactie op Reageer op A

    A

    Fijnstof is een lachertje. De lucht in Nederland is nog nooit zo schoon geweest. Maak eens een tripje naar een stad als Bangkok dan weet je wat luchtverontreiniging in houdt.

  • , ma 18 april 2011 12:56 in reactie op A de Leeuw Reageer op

    De luchtkwaliteit in Nederland in de steden is vergeleken met hoe het tot ca. 1975 was enorm verbeterd. De lucht is hier in vergelijking met steden als Bangkok, Cairo en Chinese steden bijna schoon te noemen. SO2-vervuiling is er in Nederland hoegenaamd niet meer, en juist die vervuiling is merkbaar als smog. Fijnstof voel je niet, dat is een meer sluipende vervuiling. In Nederland zijn alleen NO- en fijnstof nog een probleem, en goede maatregelen mbt vooral veeteelt/landbouw en vrachtverkeer zouden die problemen nog flink kunnen verkleinen. Het probleem is inderdaad niet zo enorm en dramatisch als sommige organisaties ons willen doen voorkomen, maar ja, die moeten ook hun bestaansrecht continu zien te consolideren...

  • R. Rokvok, ma 18 april 2011 15:56 in reactie op Reageer op R.

    R.

    U kunt het wel bagatelliseren maar Nederland loopt ruimschoots achter als het gaat om luchtkwaliteit. Bovendien concentreren deze problemen zich vooral bij gebieden waar de lagere inkomens wonen, een kwalijke situatie.

  • , ma 18 april 2011 22:12 in reactie op R. Rokvok Reageer op

    Ik zou echt niet weten hoe je wetenschappelijke feiten kunt bagatelliseren. De wetenschappelijke feiten zijn dat de fijnstofbelasting hooguit net onder de norm te krijgen is als je bepaalde maatregelen neemt. Een bepaald deel van de fijnstofbelasting kunnen we NIETS tegen doen, want natuurlijke oorzaak. De fijnstofbelasting was, is en zal in stedelijke gebieden en intensieve veehouderij-gebieden altijd relatief hoog blijven, maar met de voortschrijdende technologie steeds meer op een aanvaardbaar niveau kunnen worden gehouden.

  • R. Rokvok, di 19 april 2011 10:09 in reactie op Reageer op R.

    R.

    "Ik zou echt niet weten hoe je wetenschappelijke feiten kunt bagatelliseren. De wetenschappelijke feiten zijn dat de fijnstofbelasting hooguit net onder de norm te krijgen is als je bepaalde maatregelen neemt. Een bepaald deel van de fijnstofbelasting kunnen we NIETS tegen doen, want natuurlijke oorzaak."
    U spreekt uzelf tegen. Slechts 20% heeft volgens u een natuurlijk oorzaak. 80% dus ook niet. Daar kan men wat aan doen. Dat dit mogelijk is blijkt wel uit het feit dat men in andere, wat vooruitstrevender, Europese landen het wel voor elkaar krijgt om de fijnstofbelasting onder de Europese norm te krijgen. In Nederland gebeurt dat niet omdat de politieke wil ontbreekt, klaarblijkelijk ook bij u.

    "De fijnstofbelasting was, is en zal in stedelijke gebieden en intensieve veehouderij-gebieden altijd relatief hoog blijven, maar met de voortschrijdende technologie steeds meer op een aanvaardbaar niveau kunnen worden gehouden."
    Dan moet er wetgeving komen die het gebruik van deze technologie aanmoedigt dan wel verplicht stelt. Zoals de hevig bestreden normen voor nieuw gefabriceerde auto's.

  • Eline W, di 19 april 2011 09:21 in reactie op A de Leeuw Reageer op Eline

    Eline

    Dat het veel erger kan is geen bewijs dat hier niets aan de hand is.

  • Rob van Koot, ma 18 april 2011 12:46 in reactie op Reageer op Rob

    Rob

    We willen Nederland het liefst steriliseren lijkt het wel. We leiden aan smetvrees.

  • , ma 18 april 2011 12:59 in reactie op Rob van Koot Reageer op

    Het gaat er soms wel een beetje op lijken, ja. Een probleem wordt ook nog dat er enorme investeringen/maatregelen dreigen te worden gedaan om het probleem marginaal te verminderen. Zo is er echt een grens aan wat je nog kunt doen aan luchtvervuiling in steden. Of je moet ze afsluiten voor verkeer/industrie en mensen, en wie weet is dat wel het ideaalbeeld van Milieudefensie ;-)

  • R. Rokvok, zo 17 april 2011 16:12 in reactie op Rob van Koot Reageer op R.

    R.

    Of fijnsstof een issue is lijkt niet een heel relevante vraag. Er is al genoeg bewijs dat nabijheid van snelwegen tot ontwikkelingsstoornissen e.d. leidt.

    [url]http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100506141634.htm[/url]
    [url]http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090720215426.htm[/url]
    [url]http://www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100409142431.htm[/url]
    [url]http://www.sciencedaily.com/releases/2010/12/101217091208.htm[/url]
    [url]http://www.sciencedaily.com/releases/2007/01/070125185843.htm[/url]

    Waarna sommigen er baat bij hebben om dit te ontkennen en de opgedane aandoeningen (bv. autisme) worden weggezet als 'modeverschijnselen' en 'etiketjes plakken'.

  • W.J. v/d Straat, zo 17 april 2011 16:57 in reactie op Rob van Koot Reageer op W.J.

    W.J.

    Jongens.... vroeger stierven er velen aan de pest, scheurbuik en longontsteking.....

    Wat zullen we ons druk maken over het belang van hygiëne, vitamines en antibiotica ????

  • Rob van Koot, ma 18 april 2011 10:09 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Rob

    Rob

    Ja dat ging om massale sterfte, HEEEEEEEl iets anders. Fijnstof is een koos Spee syndroom: We willen de laatste paar doden ook voorkomen. Op zichzelf prima natuurlijk maar ik moet lachen op de kopregel: 'laat mensen stikken'. De volkomen idiotie is los. We kunnen de zaken niet meer in verhouding zien. Het wordt politiek uitgespeeld. That's all.

  • Eline W, zo 17 april 2011 23:04 in reactie op Rob van Koot Reageer op Eline

    Eline

    Nee, natuurlijk niet. U weet het immers beter dan een heel leger wetenschappers.

  • A de Leeuw, ma 18 april 2011 12:21 in reactie op Eline W Reageer op A

    A

    Lekker sterk argument weer. Hoeveel wetenschappers denk je dat er zijn die het hele verhaaltje over fijnstof gelul vinden?

    Altijd makkelijk om in een discussie weer de wetenschap erbij te halen als je zelf geen argumenten meer hebt.

  • Eline W, di 19 april 2011 09:15 in reactie op A de Leeuw Reageer op Eline

    Eline

    Als er bewezen is dat mensen eerder dood gaan lijkt er niet veel werk meer over voor de sceptici. Nogmaals, wetenschap is het proces om aan de waarheid te komen, geen almachtige god die negens op gebaseerd is.

  • Rob van Koot, ma 18 april 2011 12:45 in reactie op Eline W Reageer op Rob

    Rob

    O wetenschappers hebben de waarheid in pacht. Wist ik niet. Vroeger dacht die wetenschap dat de aarde in het centrum van het universum en ons zonnestelsel stond. Wetenschap is niet noodzakelijk de waarheid Eline, ook al zit jij er midden in. Er kan altijd een andere waarheid zijn. Juist in de astrofysica wordt dat steeds weer ontdekt. We DENKEN iets te weten maar worden steeds weer met de neus op andere feiten gedrukt.

  • Eline W, di 19 april 2011 09:13 in reactie op Rob van Koot Reageer op Eline

    Eline

    Ja, maar dat is toch juist mooi. Ik heb op dit moment een college melkwegstelsels. En daar vertelt de docent iedere week wel dat we iets niet weten. Het is juist het doel om erachter te komen hoe het dan wel zit.

    Er zijn geen andere manieren om aan de waarheid te komen dan wetenschap.

    Natuurlijk mag het anders zijn, en sta ik daar voor open. Maar dan graag met onderzoek en zonder onderbuik.

  • W.J. v/d Straat, zo 17 april 2011 14:18 Reageer op W.J.

    W.J.

    Blijkbaar een nieuwe "Linkse Hobby": Gezondheid.....

    Dat de minister niet eens bereid is de zorgen te delen, zorgt ook voor weer een nieuw dieptepunt van deze regoring!

  • Constant Degoutant, zo 17 april 2011 14:16 Reageer op Constant

    Constant

    De boete kan gewoon worden betaald met de 200 miljoen inkomsten van de bezuinigingen op de kunstsector. Dat hadden ze al voorzien.

  • Martin Specken, zo 17 april 2011 14:16 Reageer op Martin

    Martin

    "Het aantal hartinfarcten dat veroorzaakt wordt door fijn stof is aanzienlijk" Waar hebben we het dan over?

  • Jan van Rongen, zo 17 april 2011 15:36 in reactie op Martin Specken Reageer op Jan

    Jan

    Over dezelfde orde van grootte als zelf roken.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven