26 oktober 11 09:16 Reageer (44) Groen RSS

Michelle Obama: Iedereen de moestuin in

First Lady combineert strijd tegen volksziekte nummer 1 met ecologie

In het Witte Huis eten ze groenten uit eigen tuin. Niet alleen omdat het lekker en goedkoop is maar omdat het een wapen is in de strijd tegen een 'groeiend' probleem: obesitas.

Michelle Obama is vanaf haar intrek in het Witte Huis de moestuin aan het promoten. Nu heeft ze over het verschijnsel ook een boek geschreven waarin ze haar visie ontvouwt. Die past in de in de Verenigde Staten en Europa opkomende trend van 'verlokalisering'. Steeds meer consumenten willen niet dat hun voedsel over de halve wereld wordt getransporteerd voordat het op hun bord belandt. Of dat ze in de supermarkt ongevraagd genetisch gemanipuleerd voedsel krijgen opgedrongen. Het antwoord is simpel: verbouw je voedsel zelf.

De Volkskrant schrijft:

De Amerikaan moet van de bank af, de moestuin in. Spitten, graven, wieden, plukken en gezonder eten. 'Let's Move!', Beweeg!, heet de campagne die de presidentsvrouw in februari 2010 lanceerde in de strijd tegen obesitas onder jongeren, een groot probleem in Amerika. In het boek wil zij duidelijk maken dat 'kleine veranderingen in levensstijl tot grote resultaten voor de gezondheid kunnen leiden'.

Video van het Witte Huis, voorjaar 2011.

Eten uit eigen tuin een goed idee? Doe je het zelf?

Laatste Reacties (44) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frans Akkermans, do 27 oktober 2011 11:50 Reageer op Frans

    Frans

    U heeft gelijk, dat artikel is breder dan de uitschieter die ik er uit heb gehaald.

    Maar waarom schrijft u dit dan: "Cuba voedt zichzelf weer na het geheel wegvallen van de USSR-import...

    als het door u opgevoerde artikel dit zegt: "That said, Cuba still imports a massive 70% of its food. In 2008, Cuba spent $2.2 billion on food imports including $700 million on rice and beans and $250 million on powdered milk."

    Dan voedt u toch zelf mijn wantrouwen over hoe hier met feiten wordt omgesprongen.

    Neemt niet weg dat in Cuba er kennelijk noodgedwongen een ontwikkeling op gang is gekomen als antwoord op het noodlottige staatslandbouwmodel van Castro c.s.

  • vanessa s., wo 26 oktober 2011 20:35 Reageer op vanessa

    vanessa

    Zo te zien bereidt Michelle zich voor op de gevolgen van het Amerikaanse begrotingsbeleid en de staatsschuld. Werken met voorkennis noemen we dat.

  • Joaquim Campesino, wo 26 oktober 2011 15:29 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    In Amsterdam hebben we de laatste 3 jaar hard gewerkt in de buurtmoestuin van SWOMP. Helaas wordt SWOMP deze winter opgerold. Groente verbouwen in de stad is prima mogelijk maar het helpt wel als de overheden er ruimte voor maken en niet de activiteiten van buurtbewoners ondermijnen. Voordat je kunt roepen: "Iedereen de moestuin in" moet je helaas roepen: "Reclaim the land!"

    http://indymedia.nl/nl/2011/10/79450.shtml

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 15:53 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Anja

    Anja

    Dat is erg!

  • Piet de Geus, wo 26 oktober 2011 17:00 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Piet

    Piet

    En hoeveel mensen zijn gevoed met die tuin op dat minieme stukje vervuilde braakliggende grond?

  • Michel Reiziger, wo 26 oktober 2011 20:12 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Michel

    Michel

    Ik sta volgend jaar in een eigen Japanse akker m'n eigen rijst en groente uit de grond te trekken (en erin te stoppen.) Wat over is wordt verkocht aan de lokale handelaar in Sapporo, die verkoopt het dan weer op de veiling. Een percentage van de winst daarvan koop ik weer m'n zaadjes en benodigdheden voor. Eigenlijk een soort grote moestuin, vrijwel alle jonge mensen waar we komen te wonen doen er zoiets bij. En alle ouderen die nog fit zijn zo en zo. Werken houdt je jong, onze beide buren staan bijna dagelijks op het land en zijn diep in de 80.

    Zoiets kan ook prima hier in Nederland. Ik heb begrepen dat in Engeland het een trend schijnt te zijn om weer lokaal verbouwde groente te kopen en dat er lokale coöperaties en markten zijn

  • Frans Akkermans, wo 26 oktober 2011 13:10 Reageer op Frans

    Frans

    De oorsprong van veel Nederlandse volkstuinen is gelegen in de Landarbeiderswet van 1918. Omdat landarbeiderslonen zo laag waren als gevolg van de geringe rentabiliteit in de landbouw kon een landarbeidersgezin van dat loon niet rondkomen. De wet bevorderde het uitgeven van woningen met genoeg grond om daar groenten en aardappelen op te verbouwen. Ook boeren die zelf zorgden voor arbeiderswoningen verhuurden tegen geen of een geringe vergoeding grond. Dat betekende dat de landarbeiderslonen laag gehouden konden worden. Het loonverschil met andere sectoren werd zo groot dat menige landarbeider migreerde naar de grote steden waar meer verdiend kon worden.
    Dat de volkstuin weer in de belangstelling staat is een typisch crisisverschijnsel.

  • Nieuw!: Veldman, wo 26 oktober 2011 12:35 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    hmmm...moet ik het dan toch maar zeggen dan?

    PR.stunt van de vrouw van de meest moorddadige president die de VS ooit gehad heeft ; erger dan Bush

    het is gewoon om te kotsen zo'n dame schattig te zien doen voor de pers met kindjes notabene terwijl haar man in 120 landen kinderen laat sterven (inclusief zijn eigen land)

    Vetzucht bestrijden terwijl kinderen een kilometer verder op ondervoed zijn

    Je moet maar durven

  • sjaak de intellectueel, wo 26 oktober 2011 13:48 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op sjaak

    sjaak

    U ook een vrolijke woensdagmorgen toegewenst!

  • Frans Akkermans, wo 26 oktober 2011 18:09 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Frans

    Frans

    Rogier, alles wat de vrouw van de president doet voor een camera is PR.

    Wen er dus maar aan en hou het teiltje altijd bij de hand.

  • Nieuw!: Veldman, wo 26 oktober 2011 20:42 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    begint hier aardig vol te worden met al die teiltjes

  • Piet de Geus, wo 26 oktober 2011 12:13 Reageer op Piet

    Piet

    Ik zie toch een klein praktisch probleempje: niet iedereen die midden in de stad woont heeft zo'n leuk tuintje als het Witte Huis.

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 12:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Overal waar een lapje grond over is, kun je een moestuinencomplex verwezenlijken. Een stukje fietsen is ook gezond.

  • Piet de Geus, wo 26 oktober 2011 13:34 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    "Overal waar een lapje grond over is, kun je een moestuinencomplex verwezenlijken. Een stukje fietsen is ook gezond."

    Maar wat wilde je opofferen voor zo'n moestuinencomplex? Landbouwgrond, woonwijken, industrieterreinen, snelwegen of natuurgebieden? Als je de fiets pakt, zul je namelijk zien dat Nederland nogal vol is.

    Om het overzichtelijk te houden: waar wilde je de volkstuintjes voor 800.000 Amsterdammers realiseren?

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 14:23 in reactie op Piet de Geus Reageer op Anja

    Anja

    Altijd is er een oplossing. Problemen worden gemaakt, oplossingen vind je.
    Je kunt zelfs op een dak een tuin maken of verticaal tuinieren, veel zaadjes groeien ook in potten, er zijn zoveel mogelijkheden.

  • , wo 26 oktober 2011 15:41 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Lieve Anja, een moestuin is hartstikke leuk.
    Je moet er alleen geen dagtaak bij hebben.
    En je moet ook nooit op vakantie gaan.
    Zolang je je maar dagelijks vele uren bezig houdt met kweek, zevenblad, en muur verwijderen, en dat vooral in het voorjaar geen dag vergeet, kun je inderdaad een twaalfkoppige familie ruimschoots van groenten voorzien.
    Inclusief de buren, als je hier en daar wat overhoudt.
    Helaas zag de realiteit er anders uit.
    Allebei full-time bezig, en toch ook graag in het voorjaar een paar weken weg...........

    Je komt terug en vindt je hele moestuin niet meer terug....



    * Mien waikschilde bonen die komt zo slecht op
    en de sprutters vreet'n d 'aalberens op
    Mien vrougen stoan dun, en mien sloat schut al deur.

    As't zo deur gaait dan wordt dat 'strop.............*



    (Ede Staal)

    Ik bedoel maar.
    Ervaringsdeskundige.

    LOL

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 16:48 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Ik heb sinds een paar jaar een volkstuin(tje) : ), het is inderdaad veel werk. Maar alleen al om de mensen die je ontmoet is het prachtig.

    Ik heb aan adviezen, hulp, plantjes of kant en klaar nog geen gebrek gehad. Wel aan tijd, want voor je het weet heb je meer gepraat dan gewerkt. Ik ga er dan ook af en toe bewust op rustige tijden naar toe.

    Naast een fulltime baan, zou het mij ook inderdaad heel zwaar lijken. Een nichtje en haar man (zonder kinderen) hebben wel naast een fulltimebaan een volkstuin in ons complex, die redden dat net omdat ze alles samen doen.
    De vakantieperiode lossen we onderling op. Het is een dorpje op zich.

  • Piet de Geus, wo 26 oktober 2011 15:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Piet

    Piet

    "Altijd is er een oplossing. Problemen worden gemaakt, oplossingen vind je."

    Het wensdenken neemt weer een hoge vlucht.

    "Je kunt zelfs op een dak een tuin maken of verticaal tuinieren, veel zaadjes groeien ook in potten, er zijn zoveel mogelijkheden."

    Er zijn zeker meer mogelijkheden dan nu worden gebruikt, maar het komt niet in de buurt van een substantiële bijdrage aan de voedselvoorziening. Nog even afgezien van de vraag of het nou wel zo'n goed idee is om planten te eten die tussen het fijnstof zijn gekweekt.

  • Joaquim Campesino, wo 26 oktober 2011 15:45 in reactie op Piet de Geus Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Sloop de leegstaande kantoorpanden! Dan zul je zien dat we ruimte zat hebben.

  • Frans Akkermans, wo 26 oktober 2011 18:28 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frans

    Frans

    " Om het overzichtelijk te houden: waar wilde je de volkstuintjes voor 800.000 Amsterdammers realiseren?"

    Als die 800 000 Amsterdammers ieder een kg aardappelen willen produceren en ze het daarbij even goed doen al een professionele akkerbouwer hebben ze 16 hectare grond nodig. (Een hectare brengt 50 ton op, dat is 5 kg per vierkante meter. Met kunstmest dat wel, en ook spuiten tegen fytoftera).
    Voor elke kg meer (wat is nu 1 kg aardappelen) nog eens 16 bunder erbij.

    Dus voor 3 kg aardappelen per inwoner heb je zoiets als het Vondelpark nodig. Dat is overzichtelijk niet?

    Urban agriculture is leuk maar economisch gezien onzin. De kostprijs van een kg aardappelen is in de akkerbouw ca.12 cent.

  • Piet de Geus, do 27 oktober 2011 00:25 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Piet

    Piet

    "Dus voor 3 kg aardappelen per inwoner heb je zoiets als het Vondelpark nodig. Dat is overzichtelijk niet?"

    Dat is inderdaad overzichtelijk. Alleen ligt de opbrengst van volkstuinen doorgaans wat lager en ben je ook nogal wat ruimte kwijt om netto aan dat aantal hectares te komen.

    Hebben we het nog maar niet over de vraag of de grond in en rond Amsterdam wel zo geschikt is om aardappelen te verbouwen. Het Vondelpark is qua drassigheid in ieder geval geschikter om aan de teelt van rijst te denken.

    Ik ben een voorstander van allerlei initiatieven om lokaal te produceren, maar dan denk ik toch eerder aan boerenmarkten en zaken als Marqt dan aan een volkstuintje voor iedereen. Dan worden het toch autotochtjes naar de volkstuin, want de veenweidegebieden zijn alvast niet geschikt en om nou volkstuinen richting duinen aan te leggen? Zonde van de duinen en bovendien: zandaardappelen zijn niet te vreten.

  • Frans Akkermans, do 27 oktober 2011 11:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frans

    Frans

    U heeft gelijk. Ik wilde aantonen dat voor dit soort 'stadslandbouw' geen rol van betekenis in de voedselvoorziening is weggelegd.

    U heeft niet gelijk wat betreft zandaardappelen. Ik verbouw en eet al tien jaar zog. duinaardappelen en ze smaken prima.
    Maar smaken verschillen.

  • Mike Peeters, wo 26 oktober 2011 11:53 Reageer op Mike

    Mike

    Het is iig heel goed dat kinderen bewust zijn van de natuur en dat voedsel niet zomaar op je bord komt. Hier in de buurt heeft het schooltje een (moes)tuintje; ik neem aan dat de kinderen daar voor moeten zorgen. Dat zouden alle basisscholen moeten hebben.

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 11:15 Reageer op Anja

    Anja

    Niets mis mee om kinderen te laten zien hoe een zaadje tot groente groeit, stel je voor dat ze denken dat het kant en klaar aan bomen groeit of in plastic bakjes in de winkel. Zo komen kinderen ook eens op een ouderwetse manier buiten en mogen ze hun handen llekker vies maken.
    Bij ons in het dorp is er een onderwijzer in het speciaal onderwijs die met zijn klas een volkstuin bijhoudt. Ik vind het grote klasse, want hij steekt daar ook buiten de lestijd nog genoeg uren in.

    Ook al is het een manier van mevrouw Obama om in een goed daglicht te komen, beter zo dan als opgedirkte dame met een bedacht zinloos taakje.
    Ook de mensen die financieel aan de grond zitten omdat ze geen werk meer hebben, zouden een lap grond en zaad moeten krijgen, zo hebben ze in ieder geval iets zinvols te doen en hebben te eten.

    Bovendien is een moestuinencomplex een heel sociale gemeenschap, men deelt zijn vaak jarenlange kennis, praat zinvol over het weer, ruilt of geeft plantjes en zaad weg dat overblijft, of het teveel aan groente en fruit.

    Een lap grond en zaad weggeven is goedkoper dan de kosten van reclassering wanneer mensen uit armoede tot diefstal overgaan om aan eten te komen.

    In bepaalde delen van Rusland is een moestuin de normaalste zaak van de wereld, juist bij armoede.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/472544/1998/10/12/Alle-Russen-verbouwen-aardappelen-Russische-moestuinen.dhtml

  • YggY ..., wo 26 oktober 2011 13:05 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Fop I. Brouwer "Wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit".

    http://www.youtube.com/watch?v=SpzRlzNU2gM

  • Anja Lodewijks, wo 26 oktober 2011 15:16 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Goede uitleg, lol.
    Uiteraard maken we een plaatsje vrij in de kruidenhoek.
    Van Boeddha, ons lichtend voorbeeld, wordt beweerd dat hij in zijn ascetische periode één kempzaadje per dag at.
    http://www.denachtuil.eu/kruiden-hennep-cannabis.htm

  • YggY ..., wo 26 oktober 2011 15:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Ik merk het alweer, we zitten weert samen op een natuurlijke "lijn".

  • , do 27 oktober 2011 12:14 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Overigens, nadat we de moestuin hadden vervangen door gazon, en de kas hadden doorverkocht aan interessenten, hebben we wel overal grote potten staan waarin o.a. aardbeien en tomaten(Roma) het uitstekend doen.
    Bonen, (slabonen, roodbloeiend), kun je uitstekend tegen een warme muur aanzetten, de bloei is schitterend en de oogst geweldig!!
    Snijbonen ook, maar die bloeien niet zo mooi en het oog wil ook wat.

    Verder is de tuin groot zat om het alsnog redelijk druk te hebben. ;)

  • Pepijn Nostrinite, wo 26 oktober 2011 11:02 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Heel goed! Heb er zelf ook een en het is leuk voor de kinderen. Subsidie op kassen!

  • Marq Pas, wo 26 oktober 2011 11:02 Reageer op Marq

    Marq

    Er valt nog heel wat te leren van het huidige Cuba.

    http://www.foodmagazine.org.uk/articles/cubas_food_production_revolution/

  • Frans Akkermans, wo 26 oktober 2011 18:36 in reactie op Marq Pas Reageer op Frans

    Frans

    Dan moet je wel goedgelovig zijn.

    "The 2 hectares of vegetables produce 200 hundred tonnes of vegetables per hectare."

    Onmogelijk mijn beste Pas.

  • Marq Pas, wo 26 oktober 2011 20:41 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Marq

    Marq

    "Onmogelijk mijn beste Pas."
    ---
    Het complete verhaal is natuurlijk een keertje of duizend zo breed dan uw immediate focus.

    Cuba voedt zichzelf weer na het geheel wegvallen van de USSR-import.
    Op een pragmatische, efficiente en moderne manier, bijna als een autonome biosfeer.
    Dat zou iedereen moeten aanspreken, want het is dus prima mogelijk.

  • Nieuw!: Veldman, wo 26 oktober 2011 23:25 in reactie op Marq Pas Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    http://www.cityfarmer.org/caracas.html

  • Bernie Whistler, wo 26 oktober 2011 10:33 Reageer op Bernie

    Bernie

    Nu maar hopen voor Obama dat niet een van de kids haar mond per ongeluk voorbij praat en op school vertelt dat de moestuin vorige week werd aangelegd en dat hun moeder er, behalve voor de foto, nog niet is geweest.

  • Mees ., wo 26 oktober 2011 11:42 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Mees

    Mees

    http://www.nytimes.com/2009/03/20/dining/20garden.html?_r=2&hp

    maart 2009

  • Bernie Whistler, wo 26 oktober 2011 12:04 in reactie op Mees . Reageer op Bernie

    Bernie

    Hmmm...en ik vond 'm nog wel zo leuk :-)

  • Joop Schouten, wo 26 oktober 2011 10:04 Reageer op Joop

    Joop

    Behalve de argumenten betreffende transport over lange afstanden en opdringen van ongevraagd genetisch gemanipuleerd voedsel is er nog een belangrijkere...

    In tijden van schaarste heb dit voedsel als back-up.

    Dit doet me denken aan het oude 'voedselvangnet' de Meent. (Een lap grond waar de gemeenschap de eigenaar van is om eigen voedsel te kweken en dieren te laten grazen voor consumptie van vlees en melk.)

    Iedereen zou weer het recht op een volkstuintje moeten hebben.

  • Babette van Dijk, wo 26 oktober 2011 11:11 in reactie op Joop Schouten Reageer op Babette

    Babette

    Goed idee! Je kunt ook in je eigen tuin beginnen... Scheelt een hoop gras maaien...;-) Bovendien is er niets leukers dan groentjes uit je eigen tuin* eten... Het scheelt je geld en het hoeft niet van ik-weet-niet-waar aangesleept te worden...
    *) zelfs een balkon kan al een en ander opleveren...

  • Joop Schouten, wo 26 oktober 2011 12:15 in reactie op Babette van Dijk Reageer op Joop

    Joop

    : )
    Het gebruik van een Meent was een oud recht (...).

    Zoals ik eerder elders schreef. ' Onderzoek alles en behoud het goede' .... (Paulus) Deze wijze woorden zijn de heren/dames beleidsmakers zogenaamd 'vergeten'.

  • , wo 26 oktober 2011 16:07 in reactie op Babette van Dijk Reageer op

    Babette, je hebt geen idee.
    Hele volksstammen verruilen hun groententuin voor een lap gras.
    Dat scheelt 9/10 van het werk.

  • Joop Schouten, wo 26 oktober 2011 11:18 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    'In tijden van schaarste heb je dit voedsel als back-up.'

  • Eline W, wo 26 oktober 2011 09:48 Reageer op Eline

    Eline

    Ze ziet er nou niet uit alsof ze die tuin echt zelf onderhoudt. Kijk hoe ze aan de aarde zit.

    Goed initiatief, maar niet erg geloofwaardig.

  • Nieuw!: Veldman, wo 26 oktober 2011 09:34 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    [. Of dat ze in de supermarkt ongevraagd genetische gemanipuleerd voedsel krijgen opgedrongen]


    dan moet je niet zitten te tuinieren met wat kleuters maar het gewoon verbieden zoals ze doen in Venezuela en Ecuador

  • Frans Akkermans, do 27 oktober 2011 11:54 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Frans

    Frans

    ...maar weer niet in Cuba.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven