15 oktober 10 15:18 Reageer (16) Groen RSS

Meldpunt jachtincidenten geopend

Partij voor de Dieren roept publiek op ook 'jachthutten' te melden

De Partij voor de Dieren stelt vandaag, op de eerste dag van het jachtseizoen, het Meldpunt Jachtincidenten in werking. Hiermee wordt het publiek opgeroepen om behalve het melden van jachtincidenten ook locaties van jachthutten door te geven. Vaak zijn jachthutten vergunningloos geplaatst en de Partij voor de Dieren wil er bij de gemeenten op gaan aandringen deze jachthutten te laten verwijderen.

In Nederland worden jaarlijks 2 miljoen vogels en zoogdieren doodgeschoten. Dit terwijl uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 97% van de bevolking in Nederland tegen de plezierjacht is.

De Partij voor de Dieren roept op om naast jachtincidenten ook de locaties van jachthutten te melden. Met de gegevens die op deze wijze verzameld worden, wil de PvdD aandringen op maatregelen bij gemeenten, provincie of landelijke politiek.

Lees hier meer over waar je met je meldingen terecht kan.

Foto CC: Pieter Musterd

Laatste Reacties (16) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Zjen Zen, za 16 oktober 2010 12:58 Reageer op Zjen

    Zjen

    Het vlees dat ik eet komt oa. uit de jacht.
    Ik koop dat van de plaatselijke jachtvereniging.
    Het is schoon eerlijk vlees.
    Duits vlees vaak.

  • , za 16 oktober 2010 14:34 in reactie op Zjen Zen Reageer op

    Hoi, Zjen.Ik ben een van de weinigen hier in Drenthe die ervoor heeft gezorgd dat de jacht om en rond mijn huis is afgeschaft.
    Wij hebben hier drama's meegemaakt, met jachthouders, jachtmeesters en drijvers die zich op een weerzinwekkende manier misdroegen.
    Wij hadden gelukkig een vrij groot stuk land dat midden in een jachtgebied lag, wanneer wij de toestemming voor de jacht zouden weigeren, was het jachtgebied aan beide kanten te klein.Na een aantal uiterst onverkwikkelijke *incidenten* hebben wij inderdaad die toestemming ingetrokken.
    Conclusie, Het * Drents Landschap* heeft een deel van ons land gekocht om er natuurlijk gebied van te maken.Er wordt niet meer geschoten en geschoffeerd.We hebben rust.
    Ik ben het met je eens dat wild een natuurlijk stukje vlees is, maar ik wil géén wild dat is geschoten middels drijfpartijen, en andere onverkwikkelijkheden.Zjen, ik heb dat gezien, ik heb er foto's van gemaakt en ik ben daarvoor hevig bedreigd, ik weet waar ik over praat.

  • Zjen Zen, za 16 oktober 2010 15:27 in reactie op Reageer op Zjen

    Zjen

    Ik weet hoe schofterig ze zich kunnen gedragen Red Cat. Echt wel.
    Ik zie hoe straalbezopen ze soms door het veld trekken.

    Ik heb tegen de bosrand aan gewoond. De toegangsweg het bos in.
    Tegen de Kerst kwamen stropers brutaal daar staan met hun auto's en felle lampen om konijnen te schieten. Ik ben gestopt met de politie of de jagersvereniging te bellen. Die durfden niet te komen en raadden ons aan vooral binnen te blijven en maar te stoppen met bellen.

  • Huub Nijhuis, za 16 oktober 2010 12:47 Reageer op Huub

    Huub

    Heel de jacht stoppen. In elk geval in heel Europa. Time is over !!!

  • dr. Bob, vr 15 oktober 2010 17:41 Reageer op dr.

    dr.

    Onhandig gekozen naam vind ik, wat is nou een "jachtincident" ?
    Ik denk dan meteen aan wandelaars of andere jagers die per ongeluk of niet een schot hagel voor hun knar krijgen.
    Anders dan dat is 't een goeie actie wat mij betreft. Vind je het leuk om voor je lol wilde dieren dood te schieten dan ga je maar in Malta of Italië wonen.

  • , za 16 oktober 2010 15:12 in reactie op dr. Bob Reageer op

    Dat kan ik je uitleggen.
    Dat jagers, ondanks de *regel* dat men niet in de richting van huizen schiet, toch zo weten te rotzooien dat je, wanneer je je eigen kippetjes op je eigen erf staat te voeren, hagel over en op je hoofd krijgt.Dat die jachtopziener je dan , nadat je geklaagd hebt, rustig vertelt dat dat *zwenkhagel* is, d.w.z.hagel die kennelijk na afgeschoten te zijn een geheel eigen weg kiest in het luchtruim.Wie het gelooft wordt zalig verklaard.
    Dat diezelfde jagers dan, nadat je met ze hebt afgesproken dat ze NIET meer in de buurt van je erf jagen, nog geen week later goddomme in je TUIN staan te schieten.En dan nog eens razend worden wanneer je daar foto's van schiet.En je bedreigen.
    Dat noem ik incidenten. En jij?

  • Grosso Modo, vr 15 oktober 2010 16:50 Reageer op Grosso

    Grosso

    Over kromdenken gesproken:
    door tegen de jacht te zijn is men niet automatisch voor dieren.

    De PvdD zou er beter aan doen al het wanbeheer door mensen/kinderen van (kleine) huisdieren e.d. aan te pakken door daar een diploma + vergunning + een inspectie conditie aan te verbinden.

    Om maar te zwijgen van de toestanden op sommige (meeste) boerderijen.

    Vissenkommen weg. Aquarium-inspectie etc. etc. en een medisch paspoort van alle huisdieren via de dierenarts.

  • Rob Geurtsen, vr 15 oktober 2010 16:44 Reageer op Rob

    Rob

    Goed idee, jammer genoeg, slecht uitgevoerd.

    Wat moeten burgers invullen? Welke gegevens wil de PvdD ontvangen? Er is geen enkel format gegeven. Wat is het echte probleem behalve de aantallen?
    Ben benieuwd of de PvdD hiermee in de media komen...

    Als eerste poging misschien goed, als er voldoende response is dan volgend jaar graag beter.

  • Ron de Weerd, vr 15 oktober 2010 15:57 Reageer op Ron

    Ron

    Nee, laten we niet meer op bijvoorbeeld vossen gaan jagen. Exit voor veel weidevogels nemen we dan maar op de koop toe.

  • jaap vos, vr 15 oktober 2010 19:07 in reactie op Ron de Weerd Reageer op jaap

    jaap

    Bij wat jij beweert laat je de grootste factor weg namelijk de mens en zijn actviteiten en wat dat doet met de weidevogels !!??. Veel te vroeg in het jaar mest uitrijden en/of maaien. Er wordt door heel veel boeren en/of loonwerkers gereden alsof ze op de snelweg rijden/scheuren. Bij maaiactviteiten die naast dat ze veel te vroeg worden uitgevoerd worden percelen van buiten naar binnen gemaaid waardoor de kuikens bij elkaar worden geveegd om vervolgens met de laatste door de cyclomaaier te verdwijnen. Het effect van het intensieve gebruik van de mens/ boer heeft tevens tot gevolg dat er nergens meer plekjes zijn waar de kuikens zich echt kunnen verstoppen voor predatoren die gewoon doen overigens waarvoor de natuur ze gemaakt heeft. Het uiteindelijke verlies ten gevolge van menselijke activiteit ligt vele malen hoger dan dat dat er ten gevolge van predatie is. Echter de mens neemt hiervoor liver nooit de verantwoording maar wijst heel graag naar bv de vos en zoals door weidevogelbeschermers in Friesland nu doen naar buizerd en/of hjavik. Ten gevolge hiervan is er nu sprake van illegale vervolging van roofvogels omdat de mens zo'n aangeharkt tuin van de natuur maakt en dat alles omdat we te beroerd zijn om iets meer voor ecologische melk te betalen. Als weidevogels je zo aan het hart gaan: koop bv Boerenlandmelkproducten van campina zou ik zeggen. Verbeter de wereld begin bij jezelf /je eigen verantwoordelijkheid.........

  • Varroa Destructor, za 16 oktober 2010 11:39 in reactie op Ron de Weerd Reageer op Varroa

    Varroa

    Bullshit, onderzoek waaraan ook jagers hebben deelgenomen hebben inmiddels aangetoond dat jagen een stijging van de aantallen vossen opleveren. Als je namelijk dieren afschiet is het aanbod van voedsel gevoelsmatig voor de vos hoger en levert meer jongen op. Daarbij gaan vossen door jacht op de vlucht en vooral jonge mannetjes hebben in het verleden zo de gebieden waar vossen voorkomen uitgebreid. En als laatste wordt een gebied waar en vos wordt afgeschoten binnen no time weer ingenomen door een andere vos.
    Lees hier eens: http://www.mulder-natuurlijk.nl/pdfs/vzzrapportvossen%20definitief.pdf

  • Heerlijk Helder Hoppe, vr 15 oktober 2010 15:38 Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    ''maar liefst 97% van de bevolking in Nederland tegen de plezierjacht is ''

    Waar komt dat onderzoek vandaan? PvDD? WakkerDier?

  • René de Groot, za 16 oktober 2010 00:55 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op René

    René

    Precies! 97% vind ik wel erg veel... Dat kan bijna niet

  • jaap vos, za 16 oktober 2010 12:46 in reactie op René de Groot Reageer op jaap

    jaap

    waarom kan dat niet, omdat jouw dat goed uitkomt misschien moet dat maar zo zijn......

  • René de Groot, za 16 oktober 2010 14:05 in reactie op jaap vos Reageer op René

    René

    Het kan bijna niet omdat ik zelf al veel plezier jagers ken en er een vrij grote verenigingen zijn die zich met de plezierjacht bezig houden.

    Verder heeft het niets te maken met "mij goed uitkomen". Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar ook ik ben tegen de plezierjacht. Wat wel mag is het natuurlijk evenwicht in stand houden als jager. En als je daar plezier in hebt, dan is dat natuurlijk prima.

  • René de Groot, za 16 oktober 2010 14:08 in reactie op jaap vos Reageer op René

    René

    Hier, mijn vermoedens waren gegrond...

    http://weblogs.nrc.nl/verdraaidefeiten/2010/04/op-jacht-naar-de-feiten/

    Uitslagen van 97% worden alleen gehaald bij "verkiezingen" in dictaturen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven