18 november 11 09:10 Reageer (171) Groen RSS

Kabinet ontgroent Nederland

Natuurschoon straks alleen nog op oude foto's ... Kabinet bezuinigt twee derde op natuur ... Planbureau voor de leefomgeving waarschuwt voor onherstelbare schade ... Kamermeerderheid stemt waarschijnlijk voor horror-akkoord natuurbeleid

De bezuinigingsplannen van dit kabinet op natuurbeleid zijn desastreus. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) luidt de noodklok. In hun notitie schrijft de organisatie dat de kwaliteit van de natuur fors zal afnemen en onherstelbare schade wordt aangericht als dit kabinet zijn plannen echt wil doorvoeren. Dat schrijft de Volkskrant die in het bezit is van die notitie.

Staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) meent dat hij voldoet aan de Europese verplichtingen, maar het planbureau waarschuwt dat aan die eisen niet wordt voldaan. Wanneer Nederland niet aan die richtlijnen voldoet, volgen financiële sancties. Omdat Bleker de verantwoording voor het natuurbeleid doorschuift naar de provincies, zal hij die sancties verhalen op de provincies. Daarmee snijdt hij behoorlijk in de eigen vingers, zo blijkt nu uit onderzoek van PBL. Zijn beleid is desastreus voor de natuur en ook geldverspilling.

De provincies hebben met het Rijk al een akkoord bereikt over het beleid dat loopt tot 2021. Daarin is afgesproken dat het Rijk 100 miljoen euro per jaar bijdraagt aan het provinciefonds voor natuurbehoud. De provincies zelf leggen ook een bedrag in, volgens geruchten zo’n 60 miljoen per jaar.

Volgens de notie van het planbureau gaat het straks helemaal niet meer over natuurbehoud. De afgelopen jaren leidde het beleid van de overheid ertoe dat de natuur minder hard achteruit ging. Wanneer dit straks ophoudt, zal de achteruitgang alleen nog maar sneller gaan. Meer planten- en diersoorten zullen sneller uitsterven en de biodiversiteit zal verminderen omdat Bleker ook het netwerk van natuurgebieden, de ecologische hoofdstructuur (EHS), heeft teruggebracht naar een kleiner gebied. 

De provinciale staten moeten nog stemmen over het akkoord dat de provinciebesturen met het Rijk zijn overeen gekomen. Daarna stemt de Tweede Kamer over het akkoord waar naar verwachting een meerderheid van de stemmen behaald wordt. 

Volkskrant: Kabinet tast natuur aan

cc-foto: Martha de Jong-Lantink
Snuif nog iets 'groens' op voor het te laat is: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (171) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, wo 23 november 2011 09:25 Reageer op Joop

    Joop

    Een Blekertje doen ?

    In Groningen is zichtbaar wat Bleker voorheeft met de natuur: een stukje land voor de happy few met een jachthut erop. Dat zegt journalist Ineke Noordhoff.

    In Groningen kennen ze staatssecretaris Bleker al langer, hij was er tien jaar Gedeputeerde. Ze kennen ook zijn ferme taal en U-bochten om dat later weer recht te breien. Er is zelfs een uitdrukking voor: even een Blekertje doen. Op de eerste dag als staatssecretaris schrapte Bleker Oostvaarderswold. Eenvoudigweg vanuit het principe dat goede grond in gebruik moet blijven bij boeren. Dat is de trom waarop hij sinds jaar en dag slaat en waar door de boerenachterban zich laat betoveren.

    Wanprestatie
    Maar als bewindsman heeft hij ook een andere verantwoordelijkheid: hij moet ook planten en dieren een plek bieden. Lukt dat niet, dan volgen dikke boetes wegens wanprestatie. Misschien wist hij dat eerst nog niet, maar waarschijnlijker is dat hij die waarheid negeerde omdat ze hem niet paste.

    De provincie Flevoland neemt gelukkig wel haar verantwoordelijkheid. Samen met het Wereld Natuur Fonds heeft ze een weg gevonden om buiten Blekers botte bijl om de groene zone toch aan te leggen. Met Oostvaarderswold worden de Veluwe en Oostvaardersplassen aan elkaar gekoppeld. Dat maakt de kans voor wilde soorten om te overleven substantieel groter.

    Boerenbedrog
    Voor het boek Natuurmakers (Atlas 2011) sprak ik onder andere met Blekers partijgenoot Cees Veerman, ook boer en voormalig minister, over het schrappen van nieuwe natuurgebieden. Hij noemde Blekers benadering 'boerenbedrog' omdat het rijk afspraken heeft gemaakt met boeren, provincies en de EU. Dat zijn grotendeels afdwingbare afspraken. Die kun je dus niet straffeloos negeren. De opvolgers van Bleker zullen daar later de boetes voor gepresenteerd krijgen.

    Bleker is dan allang weer terug in Groningen. Daar kennen ze hem. Met veel aplomb zette hij er jaren geleden de grote natuurorganisaties aan de kant. Boeren zouden voortaan wel natuur maken - het was genoeg geweest met die grote natuurorganisaties die vanuit het Westen overal prikkeldraad en verbodsborden neerzetten.

    Ik ging kijken wat er in het landschap gebeurde nadat Bleker was vertrokken naar Den Haag. Verschillende natuurpercelen zijn afgelopen jaren met subsidie aan boeren en bemiddelde particulieren verkocht. In de meeste gebieden zijn allerlei hekken en prikkeldraad verschenen - zo ziet versnipperd bezit er dus uit. Vaak ook zijn er borden te vinden die het publiek tegenhouden. Ook Bleker kreeg als particulier geld van de overheid om wilde dieren naar zijn land te lokken. Een hoogzit (jachthut) op zijn eigen terrein doet echter vrezen dat de dieren daar niet de veilige haven vinden die de subsidiegevers met hun bijdrage beogen. Het publiek hoeft dat overigens niet te merken want bij de toegang staat - inderdaad - een bord 'verboden toegang'. Particulier natuurbeheer is in dit soort gevallen - want Bleker is niet uniek - verworden tot een cashmachine voor de happy few.

    Even een Blekertje doen
    Heeft Bleker de grote natuurorganisaties helemaal uit Groningen verbannen? Nee, waar het echt lastig wordt om zeldzame soorten te helpen zijn de grote organisaties er toch maar bij gehaald om de kastanjes uit het vuur halen. Vandaar die uitdrukking 'Even een Blekertje doen'.

    Mag ik een voorspelling doen? Binnenkort zal Bleker zich positief uitlaten over het natuurgebied Oostvaarderswold. Dit wordt natuur zoals hij het altijd heeft bedoeld. Dat zal hij zeggen. Alsof hij het nooit geschrapt had.

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3046260/2011/11/23/Natuurbeheer-volgens-Bleker-een-cashmachine-voor-de-happy-few.dhtml

  • Jo Wekker, za 19 november 2011 14:49 Reageer op Jo

    Jo

    Dit is gewoon vooropgezet door deze regering. Straks zijn hele stukken natuurgebied vergaan en wordt het land ontgonnen. Aansluitend zullen er huizen op komen. Overigens niet zo gek als je de bevolking kunstmatig laat vergroten door maar iedereen toe te laten. Dan is het al gauw te klein in de bewoonde wereld en wil je al die deurkloppers ook een huis geven, is er land nodig. Zo eenvoudig is dat.

  • Jan Jansen, za 19 november 2011 13:44 Reageer op Jan

    Jan

    Bleker = voer voor psychologen.

    Wanneer en waar ging het mis? Is het behandelbaar?

    In ieder geval lijkt me verplichte opname raadzaam: deze gast is gevaarlijk voor mens, natuur en samenleving.

  • Sankwee Wu, za 19 november 2011 13:41 Reageer op Sankwee

    Sankwee

    Voor de natuur gaan we gewoon naar het buitenland. We verdienen trouwens ook veel geld door hoofdvestigingen van grote internationals belastingvoordelen te geven die ze in het buitenland niet krijgen; Het is niet te hopen dat de omringende landen de gedachte krijgen Nederland de rekening te presenteren voor de voordeeltjes die ze ons gunnen.

  • Anja Lodewijks, za 19 november 2011 13:16 Reageer op Anja

    Anja

    Omdat wakkere mensen niet langer vertrouwen op hun overheid nemen zij het heft in eigen hand.

    Steeds meer mensen houden zich bezig met permacultuur:
    http://www.permacultuurnederland.org/

    en met Transition Towns
    http://transitiontowns.nl/

  • Heinz Brauswasser, za 19 november 2011 12:54 Reageer op Heinz

    Heinz

    Als in Nederland meer mensen komen wonen, is er meer landbouwgrond, industriegebied en bouwgrond nodig.
    Mensen moeten eten, werken, studeren en wonen.
    Het ene staat niet los van het andere. 1 + 1 = 2
    Gastvrij zijn naar mensen van elders heeft ook een prijs.
    We kunnen de Mauro''s niet verstoppen onder bomen, struiken en grasvelden.

  • Christiaan E., za 19 november 2011 13:20 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Gezellig met z'n allen wonen en recreëren op een industrieterrein ...

  • Sankwee Wu, za 19 november 2011 13:45 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Sankwee

    Sankwee

    Alhoewel uw reactie waarschijnlijk een simpele provocatie is, toch nog even: U haalt bevolkingsgroei, immigratie en immigratiesaldo door elkaar. Het laatste is voor uw argument van belang, en is in Nederland bijna nul.

  • Nieuw!: Veldman, za 19 november 2011 14:13 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Daarom staan bedrijfspanden en kantoorpanden massaal leeg.
    Mens en Natuur zijn elkaars tegenpolen niet .
    Alleen domme mensen handelen daar na .

  • Heinz Brauswasser, za 19 november 2011 14:44 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Heinz

    Heinz

    Als de mens zich met de natuur gaat bemoeien, wint de natuur.
    De natuur is niet aan (leef)TIJD gebonden. Een mens wel.

  • het geweten, ma 21 november 2011 23:49 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op het

    het

    Juliana riep in de jaren zeventig al: Nederland is vol.
    Vooruitziende blik? Of was ze een profeet??
    En 10.000.000 mensen in Nederland zijn wel genoeg.
    Punt.

  • El Che, za 19 november 2011 12:38 Reageer op El

    El

    Met de nieuwe "natuurwet" van pony kweker hereboer bleekscheet likken de schietende en graaiende rechtsen hun vingers bij af. Alles ten bate van hun hobby en vermaak.

  • Sylvia Stuurman, za 19 november 2011 12:32 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Kan de natuur zichzelf niet redden als we het ongemoeid laten? ]

    De natuur wordt nou juist niet ongemoeid gelaten door Bleker: de natuur wordt omgevormd tot landbouwgrond, tot industriegebied, tot bouwgrond.

    De ecologische hoofdstructuur was er voor om op allerlei plekken grond "aan de natuur over te laten", zodat er één aaneengesloten gebied zou ontstaan waardoor dieren van de ene naar de andere plek konden trekken.

    Jouw vraag is dus een pleidooi *tegen* het beleid van Blekers, al heb je dat waarschijnlijk niet in de gaten.

  • Christiaan E., za 19 november 2011 12:32 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Bleker kiest niet voor wettelijke bescherming van de natuur, maar slechts voor een soort morele bescherming, zo blijkt uit zijn woorden: 'Dat mooie heidegebied in jouw omgeving laat je toch niet volbouwen als burger? Dat laat je toch niet gebeuren? De burgers willen dat niet en dan gebeurt het niet. De natuur blijft zo dus voldoende beschermd'.

    Maar hoe moet een burger zich verzetten tegen vernietiging van de natuur in zijn omgeving door 'zware jongens' als grote agrarische bedrijven en projectontwikkelaars als diezelfde staatssecretaris de regels ter bescherming van de natuur waar burgers zich op zouden kunnen beroepen tot een minimum beperkt of zelfs schrapt? Deze staatssecretaris tegen natuur geeft ruim baan aan projectontwikkelaars, boeren en jagers. Dat is geen nieuwe 'Wet Natuur', dat is een 'Wet Tegen de Natuur'. De natuur wordt door CDA en VVD slechts gezien als obstakel dat uit de weg moet worden geruimd.

    In een programma van TV Gelderland werd aan Henny van der Most eens gevraagd wat hij zou doen met Radio Kootwijk (in het hart van de Veluwe) als hij niet aan regels gebonden zou zijn en dus de vrije hand had. Hij vertelde dat hij er dan een groot pretpark zou bouwen (midden in de natuur dus) ...

  • Heinz Brauswasser, za 19 november 2011 12:13 Reageer op Heinz

    Heinz

    Wat ik weet, gezien mijn leeftijd, is dat tegenstanders al sinds de kabinetten van Agt/den Uijll, schelden op alle kabinetten. Tot heden toe. Altijd ligt de schuld bij een ander.

    Kabinetten en Ajax, is gezellig en puur-Nederlands.
    Kankeren, spugen en schelden is gewoon onze cultuur.

    Een Spaanse relatie zegt het zo. Nederlanders doen nooit iets. Het is altijd de schuld van een ander.
    Rijden ze door rood, dan is dat de schuld van de politie.
    Ze betalen wel de boete, maar de politie was op de verkeerde tijd op de verkeerde plek. Of welke idioot zet daar nu een flitspaal.
    Toen deze Spanjaard de politie gelijk gaf, was de politie boos. De agent dacht dat hij in de maling werd genomen en was zwaar beledigd.

  • Ieder - eenwilvrijzijn, za 19 november 2011 11:20 Reageer op Ieder

    Ieder

    Mooie collumn in NRC...

    Dit cafékabinet hobbyt gestaag verder in natuur en strafrecht .....

    Een hele geruststelling staatssecretaris Bleker (CDA) onthulde dat hij geen natuurbarbaar is.
    Gisteren sloot de termijn voor reacties op zijn ontwerpnatuurwet, die enkele wetten ter bescherming van dieren, bomen en planten samenvat.
    En van hun essentie ontdoet, volgens natuurbeschermers.

    Het is niet het enige gebied waarop het cafékabinet ondanks de crisis vrolijk doorhobbyt.
    ( - De meeste politieke ... ... ... ... stemming erom vraagt. - )

    Een ander onderwerp van ergernis aan de tap is natuurlijk de bescherming van smienten en kussentjesmos.
    Boeren, jagers en ondernemers in het resterende buitengebied kunnen hun hart ophalen met het wetsontwerp waarmee staatssecretaris Bleker de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet en de Boswet herschrijft.

    Wetsontwerp en toelichting bewijzen lippendienst aan het geitenharensokkenvolkje en inventariseren ijverig de Europese richtlijnen waar de nieuwe Natuurwet toch maar mooi aan voldoet.
    Dat brave Europeaan-zijn van deze staatssecretaris is daarom zo dubbelzinnig omdat dit kabinet als het even kan Europa niet ziet staan.

    Bleker is al zo lang hij zich aan Verhagens zijde heeft mogen nestelen op het nieuwe ministerie van economie, landbouw en innovatie - bezig België en de EU voor het hoofd te stoten door afspraken over het uitbaggeren van de Oosterschelde en het onderwater zetten van de Hedwigepolder te ontlopen.
    De kans is niet denkbeeldig dat hij met deze Natuurwet ook nog tegen de Europeesrechtelijke lamp loopt.

    De EU heeft op allerlei gebieden gemeenschappelijke minimumnormen afgesproken - dat is geen dictaat van het Brusselse beest, maar alle lidstaten bijeen die dergelijke regels voor iedereen vastleggen.
    Bleker wil van die Europese minimumnormen nu de Nederlandse bovengrenzen maken.
    En negeert al doende de christendemocratische subsidiariteitsleer die wil dat men dichtbij regelt wat niet verderop hoeft te worden bepaald.

    In dit steeds meer verstedelijkt en geïndustrialiseerd landje is de laatste tientallen jaren geprobeerd van het beetje natuur dat over is zoveel mogelijk te redden.
    Vogels, bomen, kruiden, reptielen, insecten, alles wat samen natuur is. Nederlanders maken daar massaal gebruik van.
    Wie op een mooie dag maar een vinger buiten de deur steekt ziet mensen fietsen, hollen en varen in alles wat we hier natuur noemen - bij gebrek aan meer diversiteit, 85 procent is al weg.

    Bleker doet alsof ondernemers daar verschrikkelijk veel last van hebben. Terwijl Nederland na Malta nog het minste bos en natuur van Europa heeft.
    Juist in dit bijna helemaal stadse land zijn waarden als stilte, duisternis, ongerept uitzicht buitengewoon zeldzaam.

    De bescherming daarvan laat de landelijke overheid schieten.
    Als een provincie er voor wil knokken best. Zo niet, pech. Wat door Europa niet wordt verboden mag van Bleker. Lekker orchideeën steken, jongens. Op=op.

    Nederlanders die zich niet vertegenwoordigd voelden hebben een stem gekregen. Maar daarmee hoeven vooroordelen nog niet de plaats van feiten in te nemen.

    De kwaliteit van leven dichtbij is het kostbaarst voor mensen die zich geen reisjes kunnen veroorloven naar landen met meer natuur.

    http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2011/11/19/dit-cafekabinet-hobbyt-gestaag-verder-in-natuur-en-strafrecht/

  • Ieder - eenwilvrijzijn, za 19 november 2011 12:13 in reactie op Ieder - eenwilvrijzijn Reageer op Ieder

    Ieder

    Bij ' Vroege Vogels ' ook een mooi artikel over...
    De Nieuwe Wet Natuur van staatssecretaris Bleker :

    Vogels De Klos Met Nieuwe Natuurwet .....

    'Meer kogels en minder natuur !'
    Zo vat Ivo de Wijs de nieuwe Wet natuur van staatssecretaris Henk Bleker samen in het spotje van Vogelbescherming Nederland dat deze week op de radio te horen is.
    Het leverde de Vogelbescherming een storm aan steunbetuigingen op. En dat is niet voor niets.

    De nieuwe natuurwet is desastreus voor de bescherming van de natuur en vogels in Nederland.
    Nog tot en met 18 november kan iedereen met een hart voor natuur protest aan tekenen via www.vogelbescherming.nl/natuurwet.
    Dit zegt Vogelbescherming Nederland op Natuurbericht.nl.

    Rode Lijst .....
    Het wetsontwerp van staatssecretaris Bleker voorziet, volgens Vogelbescherming Nederland, in veel minder bescherming voor vogels en andere natuurwaarden in Nederland dan de huidige natuurbeschermingswetgeving.
    Het wetsvoorstel lijkt met name gericht op het zo veel mogelijk vrij baan geven aan (economische) activiteiten die de natuur kunnen aantasten.
    Dit ondanks het feit dat natuur en biodiversiteit in Nederland nog steeds achteruitgaan. Niet in de laatste plaats veel vogelsoorten.
    De Rode Lijst van Nederlandse broedvogels bevat maar liefst 78 vogelsoorten, waaronder patrijs, steenuil, grutto, boerenzwaluw en huismus.

    Nationale ambities .....
    Het wetsvoorstel gaat, volgens de Vogelbescherming, niet verder dan wat is vereist op grond van het Europese recht en laat daarmee alle nationale ambities voor natuurbescherming vallen.
    Een goede wetenschappelijke onderbouwing voor deze minimumbenadering wordt nergens gegeven.
    Voor vogels gaat er veel in hun nadeel veranderen. De jacht wordt opengesteld op smienten en ganzen, natuurgebieden worden opgeheven, beschermingsverplichtingen worden afgezwakt, en er wordt zo kwistig gestrooid met uitzonderingsmogelijkheden dat de wet eerder gaat over bescherming tégen vogels dan bescherming ván vogels.

    Plezierjacht .....
    Het aantal bejaagbare vogelsoorten wordt in het wetsvoorstel uitgebreid met grauwe gans, kolgans en smient.
    Daarmee wordt plezierjacht op deze soorten weer mogelijk en wordt de jager verantwoordelijk voor het handhaven of bereiken van een (ongedefinieerde) ‘redelijke stand’ van deze soorten in zijn jachtveld.
    Dit is om verschillende redenen onaanvaardbaar. Nederland heeft bijvoorbeeld een internationale verantwoordelijkheid voor trekvogels als kolgans en smient.
    Van deze soorten overwintert respectievelijk 70% en 50% van de Europese populatie in Nederland.
    Bovendien blijkt uit populatieonderzoeken dat de kolgans onder druk staat door beperkte reproductie.
    Er kan dus niet gezegd worden dat het goed gaat met een soort als de kolgans, zoals wordt gesteld in de memorie van toelichting.

    http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.167.0.html?tx_ttnews[tt_news]=358964&tx_ttnews[backPid]=123&cHash=0eb9d5d4382ba86a5034691ca53fae1e

  • W.J. v/d Straat, za 19 november 2011 10:37 Reageer op W.J.

    W.J.

    Met dank aan Jan B (18 nov 19:41)
    Te belangrijk om niet onder de aandacht te brengen !

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Puerilisme

    (ben niet zo een wiki-fan, maar dit artikel is niet slecht)

  • mohammed dareisalaam, za 19 november 2011 00:20 Reageer op mohammed

    mohammed

    WAARSCHUWING: Dit kabinet maakt meer kapot dan u lief is

  • Anja Lodewijks, zo 20 november 2011 07:38 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Anja

    Anja

    WAARSCHUWING: Dit kabinet is slecht voor uw gezondheid.

  • Ingenieur Paul, za 19 november 2011 00:02 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Waarom moet WNF Nederlandse natuur redden? Kan de natuur zichzelf niet redden als we het ongemoeid laten?

  • mohammed dareisalaam, za 19 november 2011 11:20 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op mohammed

    mohammed

    WNF probeert natuur in te richten voor soorten-rijkdom en zeldzame dieren tegemoet te komen. De natuur zelf doet dat ook, maar niet overal en niet altijd, en niet efficiënt.
    Daarbij doet het WNF grond-aankopen, forse grondaankopen, ook dat kan de natuur niet zelf doen.

  • El Che, za 19 november 2011 11:58 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op El

    El

    "Kan de natuur zichzelf niet redden als we het ongemoeid laten?"

    Nee! Dit is een retorische vraag. Ruimte geven aan de natuur en aan de dieren die zich dan vrij kunnen bewegen, kan niet zonder ingrijpen.

  • Michel Reiziger, za 19 november 2011 12:27 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Michel

    Michel

    Ing Paul, dat is inderdaad wat natuuur is: groen waar de mens met zijn poten van af is gebleven en zal blijven.

    Daar hebben we nog maar heel heel heel weinig van, dat willen we eigenlijk niet (het moet wel een beetje te managen zijn dat groen)

    Des te meer hebben we groene cultuur: van gemeentelijke perkjes t/m compleet aangelegde staatsbossen inclusief betonnen wildtunnels en als boom versierde mobieletelefoon zendmasten.

    Het leukste was toen ik ooit met een ing sprak die had het over het groene hart (dat stuk onder de zeespiegel liggend sompig weideland was als de longen van de Randstad wordt gezien) en wat door deze ing werd aangegeven als ...natuur.

  • El Che, vr 18 november 2011 22:42 Reageer op El

    El

    Het WNF moet de natuur in Nederland redden. Wat bleker verzaakt wordt nu door het WNF gered. Nederland een van de rijkste landen in de wereld heeft het WNF nodig om de plannen van dit destructieve beleid van dit achterlijke kabinet te verijdelen. Ongelooflijk.

    Bleker kan alleen maar de morbide grapjas uithangen over de rug van een kind en ooievaars. Hoe gestoort moet je zijn om minister in Nederland te mogen worden?

  • Peet Van Velzen, vr 18 november 2011 21:26 Reageer op Peet

    Peet

    Tjonge. Als je dit leest dan krijg je het gevoel dat Nederland alleen nog bestaat uit asfalt en beton. Toch zijn de cijfers anders. Bronnen: Wikipedia en Natuurmonumenten:
    - 2004: Natuurmonumenten heeft 88.500 ha (even groot als 27% van de provincie Zuid-Holland)
    - 2011: Natuurmonumenten heeft meer dan 100.000 hectare ( samen meer dan 30% van de provincie Zuid-Holland)

    Hoezo: Natuurschoon straks alleen nog op oude foto's??

  • jaap vos, vr 18 november 2011 21:36 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op jaap

    jaap

    je oordeelt heel graag over iets waar je absoluut geen hart/gevoel voor hebt & daarin kun jij bleker de hand geven als soulmate ! koud en kil redenerend en niet WILLEN begrijpen !?

  • Erik Timmerman, vr 18 november 2011 21:38 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Erik

    Erik

    That's all. Volgens mij bestaat heel Duitsland uit 30% natuur ipv alleen een provicie? Met dank aan asfalterend/bouwend (en met behulp van belastingcenten) asfalterend en zakkenvullend Nederland! De vooruitgang noemen ze dat geloof ik...

  • het geweten, za 19 november 2011 00:33 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op het

    het

    Dat komt omdat op de wegenkaart de wegen EXTRA groot zijn aangebracht zodat oom Bert en tante Hilda goed de route kunnen bepalen.
    Raar maar waar!
    Punt.

  • kees van eck, za 19 november 2011 10:51 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op kees

    kees

    30% van (grosso modo) 1/12 deel van NL is niet meer dan een paar % van NL.

  • Hugo Freutel, vr 18 november 2011 20:09 Reageer op Hugo

    Hugo

    Van welke partij was Bleker ook alweer? Juist, de partij die het spoor compleet bijster is.

  • W.J. v/d Straat, vr 18 november 2011 18:45 Reageer op W.J.

    W.J.

    `Herfsttij der Middeleeuwen`, een boek dat vast te moeilijk was voor de ´historicus´ Rutte en waarover op het Havo van Wilders nooit gesproken werd.

    Maar bruine blaadjes worden weer groen en blijven dat veel langer.

  • , vr 18 november 2011 18:54 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op

    Een prachtig boek, WJ, het staat in de kast bij ons.!

  • W.J. v/d Straat, vr 18 november 2011 19:38 in reactie op Reageer op W.J.

    W.J.

    Bij mij ook, ik heb het zelfs gelezen ;-)

    (ik zie zo een Wilders of Graus al voor me: "HûH?")

  • Jan B, vr 18 november 2011 19:41 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Jan

    Jan

    Hoog tijd om de door Huizinga geintroduceerde term "puerilisme" ook weer eens van stal te halen trouwens. Een betere omschrijving voor de stijl van Rutte en Wilders is er niet.

  • Andreas den Boer, vr 18 november 2011 18:39 Reageer op Andreas

    Andreas

    www. dagelijkse standaard.nl/2011/11/gezeur-over-de-natuur

    Zo kan het dus ook, helaas denkt men dus werkelijk dat natuur een luxeproduct is. Een linkse hobby zogezegd

  • jaap vos, vr 18 november 2011 18:39 Reageer op jaap

    jaap

    Het dictaat van Bleker of een echte Natuurwet ?
    Een natuurwet is een wet om de natuur in een vol land als Nederland te beschermen en niet tegen de natuur zoals hier het geval is. De natuur is een abstract gegeven waar we als mens van afhankelijk zijn en ook de economie !! De natuur kan zonder economie, de economie echter niet zonder natuur als we kijken naar veel producten in onze koelkast !! Op persoonlijk initiatief van de staatsecretaris (die ook nog boer is !!) die natuur er even bij doet lijkt het nu net alsof we in Nederland weer met DDT gaan spuiten in de landbouw ook nu we de gevolgen heel goed kennen !!?? Hij heeft tijdens zijn actuele regeerperiode weinig tot geen contact gehad met de natuurorganisaties maar des te meer met de boeren een daarom is de nieuwe natuurwet meer een landbouwwet dan een “natuurwet” !!?? De wensen van de landbouw worden hiermee eenzijdig ingevuld met de belangen van de natuur ergens in de bijlage!!?? De natuurorganisaties zijn bij de totstandkoming van deze wet niet een keer gehoord !?? Een staatsecretaris die vind dat een soort als de grutto waarvan het grootste deel van de wereldpopulatie in Nederland broed vindt dat er toch genoeg grutto’s in Polen zijn en dus de Nederlandse boer niets hoeft te doen mag vind ik onkundig/gedesinteresseerd en die zou mijns inziens niet eens een wet voor een belangrijk onderwerp als de natuur mogen maken !! Daarom heeft de natuur in ons land een lange adem nodig waarvan het belang boven de politieke belangen uitstijgt. De positieve gevolgen van het beleid van de vigerende wetten en de aanleg van de EHS zijn na 20 jaren arbeid beetje bij beetje zichtbaar. Nederland heeft een goed vigerend natuurbeleid waarin de natuur voorop staat. Nederland neemt daarin zijn internationale verantwoordelijkheid ten opzichte van soorten als smient en kolgans waarvan een groot deel van de wereldpopulatie in Nederland overwintert !! Wij zijn gastheer en denken dmv jacht de soort te kunnen reguleren hoewel dat allang wetenschappelijk is weerlegt. De daadwerkelijke regulatie van de populatie wordt gedaan in het broedgebied en door de verhouding predator (bv poolvos & kleine en/of middelste jager !!) en soort (smient en/of kolgans) aldaar. Daarnaast is de ruimtelijke ordening door het ontbrekende rijksbeleid daarop lokaal een zootje aan het worden. Gemeentes pronken maar al te graag met het feit dat ze een Nationaal Landschap hebben op hun grondgebied maar in de praktijk is die status nog lang niet beschermend genoeg. De aanleg van golfterreinen en de bouw van megastallen wordt toegestaan door de lokale overheid als ik kijk naar het buiten gebied van Amersfoort west. De gemeente Bunschoten Spakenburg gaat een bedrijventerrein aanleggen in een belangrijk overwinteringsgebied van de kleine zwaan in het Nationaal Landschap terwijl er in de regio vele m2 bedrijventerrein leeg staan !!?? Binnen afzienbare tijd zitten Amersfoort en Bunschoten Spakenburg aan elkaar doordat men van elkaar niet weet wat men doet !? De gevolgen zijn voor de natuur/ecologie, in dit geval de kleine zwaan=beschermde soort, die weer een belangrijk overwinteringsgebied kwijt is door het huidige beleid !? En dan wordt het in het nieuwe beleid nog gemakkelijker om de beschermde status van een gebied te omzeilen & moet de natuur zich maar weer aanpassen terwijl de rek er daar allang uit is en er dus weer een soort uitsterft !??
    We moeten een keuze maken redden we nog wat er nu nog is of moet gewoon overal maar gebouwen en menselijke activiteiten komen kortom Koud Steen & Asfalt !!??
    Een ander zeer laakbaar effect van de nieuwe wet is tevens dat de mens ten alle tijden gerechtigd is om een dier en/of plant waar hij last van heeft te doden en/of te vernietigen als de soort daar maar als zodanig geen last van heeft !?? Is de mens als levend wezen dusdanig superieur dat hij ieder dier en/of plant mag doden als het de laatste maar niet is !!?? Een mooie tolerante houding van de huidige mens die steeds verder van de natuur af komt te staan en dus veel meer last heeft van de natuur met alle gevolgen voor de beesten. Is de mens dmv de huidige wetgeving nog bereid tot zoeken naar vormen van samenleven met die beesten is het nu makkelijker om gelijk maar het geweer te pakken. Soorten als steen en/of boommarter en das zijn zo beter te bestrijden uit te roeien door boeren/jagers !!!??? Als we kijken naar de actuele situatie in Friesland zien we dat daar op grote schaal roofvogels worden vervolgd vanwege de slecht weidevogelstand !!????? Door de aard van vervolging varierend van vergiftigen, nest uithalen & de kop eraf trekken, nestboom omzagen en doorschieten met een schot hagel kan de rol van de jagers hierin niet onbesproken blijven !! Roofvogels zijn bij de huidige wetgeveing al beschermd maar zullen door een verdere vervaging van wetgeving nog vogelvrijer worden in Nederland. De politie die natuurwetgeving ook erbij doet is ten einde raad vanwege het feit dat men elkaar op het platteland de hand boven het hand houdt en dus komt er van vervolging helemaal niets !!?? Dit soort misstanden/ belachelijke vorm van “natuurbeheer” gaat met deze nieuwe wet alleen maar erger worden !! De enigen die hier weer blij zijn zijn weer de jagers/boeren omdat ze nog meer vrijspel krijgen en helemaal niet te controleren zijn want dat doen zijzelf wel !!?? Een slager die zijn eigen vlees keurt dus & dus een erg fraudegevoelig aspect !!?? Waar is de mening van de natuurorganisaties gehoord bij de totstandkoming van deze wet gedicteerd door de staatsecretaris=boer/jager !!??? Waar is het democratische gehalte van deze nieuwe wet of is het een Dictaat van de boer/jager Henk Bleker !? De natuur in een druk land als Nederland heeft voor een goede biodiversiteit minimaal een EHS nodig zoals afgesproken was in 1992 !!

  • El Che, vr 18 november 2011 20:08 in reactie op jaap vos Reageer op El

    El

    Goede en duidelijke reactie! Bedankt.

  • Jan B, vr 18 november 2011 18:00 Reageer op Jan

    Jan

    Waarom alsfalteren we heel Nederland niet, het binnenhof inbegrepen.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 18:51 in reactie op Jan B Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Als jij niet erg vind dat het asfalt wat bruin word, weet ik nog wel een grondstof bron voor dit asfalt.

  • Jan B, vr 18 november 2011 19:33 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Jan

    Jan

    Nee die stoppen we onder het asfalt. Bruin asfalt scheurt namelijk op den duur.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 20:49 in reactie op Jan B Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ook goed, er is immers ook een grondlaag nodig.

  • Ingenieur Paul, vr 18 november 2011 17:35 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Hmm.. De geld stroom droogt op en al het leven in de nederlandse natuur sterft uit.
    Daar begrijp ik dus helemaal niets van, waarom heeft natuur geld nodig als we het ongerept laten ?

    Nog zo'n leuke: provincie flevoland heeft besloten een groot natuur reservaat aan te leggen. Een natuurreservaat aanleggen....klinkt als ...een pretpark aanleggen. Wat is dat voor natuurreservaat als het aangelegd moet worden.

    Dit land is bevolkt door rare mensen die niet door hebben hoe raar ze zijn.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 18:04 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ik zal je nog iets vertellen, niet verder vertellen...

    Flevoland bestond eerder helemaal niet, dat hele stuk hebben we zelf opgebouwd......sjjjjj

  • Wouter Boersen, vr 18 november 2011 17:26 Reageer op Wouter

    Wouter

    Natuur nee hoor..... is niet rendabel........niet economisch.


    Nog meer asfalt.... nog meer beton.... nog meer kantoren.....nog meer leasebakken....nog meer reclame... nog meer presteren.... nog meer stress.... nog meer agressie.......nog meer angst

    Stelletje dwazen..........

  • Michiel Online, vr 18 november 2011 16:43 Reageer op Michiel

    Michiel

    beste mensen, de keus is aan JULLIE. waar willen jullie je geld in stoppen?

    natuur kan ook marketing zijn. haal je medemens over en stop het geld daar waar je kan genieten van wat eruit komt: schone lucht, water, bodem en een mooie omgeving.

    besef waardoor en waarvoor je leeft.

  • Jan Jansen, vr 18 november 2011 16:24 Reageer op Jan

    Jan

    Die man is dus echt een van de grootste flapdrollen die er in dit land rondbanjeren. Het cda noemt dit zorg voor de schepping.

    Foei.

  • Joop Schouten, vr 18 november 2011 15:55 Reageer op Joop

    Joop

    Groen wordt Bruin, Natuur een Park, Democratie een Bankendictatuur, Mens een Geldslaaf, Tijd is Geld, Verwant werd Beest, Ghandi ging dood en ik voel me ook niet zo lekker.

  • - drammer -, vr 18 november 2011 16:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op - drammer

    - drammer

    Neem een pilletje Joop dan is het morgen weer over.

    We hebben jarenlang te veel geld uitgegeven aan de "natuur". Het groen dat instand wordt gehouden door jongens en meisjes die hun wereld groen zagen door het "gratis" geld. Maar dat heeft niets met het milieu of de natuur te maken.

    Nu dat "gratis" geld afneemt en het groen andere kleuren begint aan te nemen nu is Leiden in last. Maar het is niet de natuur die meer of minder groen is geworden of wordt het zijn de baantjes die verdwijnen. Minder geld om leuke dingen mee te doen.

    De ene waarschuwing volgt over de andere van deze subsidie slurpers, het gaat niet goed in de natuur als de meisjes en de jongens geen of minder "gratis geld" krijgen. Dan is zelfs Europa in last. Men vergeet dat Europa met de Euro de veroorzaker is dat er minder geld is voor leuke dingen. De vraag is zelfs of de Euro de kerst haalt en de Europese unie in deze samenstelling blijft.

    Daardoor krijgen we nog een bezuinigingsronde en dan zullen de jongens en meisjes nog een keer de borst en de borstjes nat moeten maken. BV Nederland gaat even niet zo goed en iedereen moet inleveren. Ook deze "club".


    Maar let wel het is niet de natuur die inlevert maar de subsidieslurpers, die een paar takjes terug moeten. De natuur zal er niet van veranderen, de flora en de fauna zal haar weg wel weer vinden, zoals altijd en zoals het vroeger was en zoals het altijd zal zijn. Ook zonder jongens en meisjes van de maakbare "natuur".

    De maakbare maatschappij die zich ook uitstrekt naar de natuur, naar het groen, een utopie. Onzin en soms met schokkende uitwassen.
    Horden wilde ganzen bevolken nu ons landerijen met miljoenen en schijten alles er onder en vreten nu de landerijen leeg.

    Het afschieten van deze dieren, willen bovengenoemde jongens en meisjes aan de jagers over laten, maar die bedanken voor de eer, en willen dat de jongens en meisjes "zelf" de handen uit de mouwen steken. Hun eigen bagger opruimen.

    Bij kerken met hoge bomen, huist de beschermde kraai, kouw en alles wat er zich er onder bevind wordt bescheten, graven, stoepen alles.

    Het is goed om nu even een paar passen op dezelfde plaats te maken en te kijken wat de z.g. maakbare maatschappelijken in de natuur hebben aangericht.

    Het grootste voorbeeld zijn de Oost Vaardersplassen, waar door overbevolking van paarden en herten en koeien, bij een graadje vorst al van de honger sterven. Bij bijvoeren, ben je gek, de maakbare maatschappij selecteert, natuurlijke selectie door uithongering.

    De Veluwe die compleet wordt omgegraven door wilde varkens en is geen plek meer in het hele gebied, waar deze dieren, gedreven door overbevolking en voedselgebrek niet geweest zijn.

    Ik vind dat Bleker hier een juiste politiek voert, eerst maar even de landbouw en veeteelt op adem laten komen en de "meisjes en jongens" van het z.g. even in de "ruststand" zetten en liefst voor een groot aantal jaren.
    Zodanig dat de natuur zich kan herstellen en dat excessen door wanbeleid kunnen worden aangepakt en weer naar normale proporties wordt teruggebracht.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 17:43 in reactie op - drammer - Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ook dit had je in 4 woorden kunnen samen vatten Drammer.

    ....Het interesseert mij niet...

  • - drammer -, vr 18 november 2011 22:32 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op - drammer

    - drammer

    Waar "niets" is heeft de keizer zijn recht verloren.

  • Donald Duck, vr 18 november 2011 18:38 in reactie op - drammer - Reageer op Donald

    Donald

    Drammer... wat heb je dat allemaal mooi geschreven.

  • de heer Meijerink, vr 18 november 2011 20:39 in reactie op - drammer - Reageer op de heer

    de heer

    Zeker nog nooit in de natuur geweest? Zeurpiet!

  • - drammer -, vr 18 november 2011 22:36 in reactie op de heer Meijerink Reageer op - drammer

    - drammer

    Ga, jij eens een keer naar de Veluwe, of ga eens en keer naar de kerk, of bezoek een fourage plaats van de ganzen. Ga een snaar Oost Vaardersplassen.

    Succes, laarzen met anti slipzool aantrekken, vooral om staande te blijven.
    Dan praten we weer OK?

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 17:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Groen wordt Bruin, Natuur een Park, Democratie een Bankendictatuur, Mens een Geldslaaf, Tijd is Geld, Verwant werd Beest, Ghandi ging dood en ik voel me ook niet zo lekker.
    ------------------------------------------------------------------------------------

    Nouuuu Joop, dat zullen we nog wel eens zien!

    Bruin sodemieterd op, natuur blijft natuur, democratie staan we niet toe dat deze afgepakt word, Banken zijn we op hun plaats aan het zetten, Mensen worden langzaamaan weer mensen, Geld is uit de tijd aan het raken, het aantal verwanten neemt toe, en de dood is een natuurlijk onderdeel van het leven, Ghandi is nog dagelijks bij ons in zijn nalatenschap.......Beterschap!

    Wat een ander al eerder zei± Wat occupy al gelukt is in deze maanden is on honderden jaren nog nooit iemand gelukt, het kapitalisme word ter discussie gesteld.....

  • Jan B, vr 18 november 2011 18:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jan

    Jan

    Ghandi ging dood en ik voel me ook niet zo lekker

    Ik zou zeggen hou even vol. Dit gajes in vak K is het niet waard.

  • Andreas den Boer, vr 18 november 2011 15:08 Reageer op Andreas

    Andreas

    http://www.vogelbescherming.nl/vogels_beschermen/wet_en_regelgeving/nieuwe_natuurwet/reacties

    Hier is alles al gezegd door kundige mensen bovendien, ik zou wensen dat andere blogs/media met een doorgaans rechtser publiek hier eens wat aandacht aan besteedden. Zo kortzichtig zal toch niet iedereen zijn??

  • Blisss Blisssc, vr 18 november 2011 14:09 Reageer op Blisss

    Blisss

    Gelukkig hebben we foto's nog

  • Michel Reiziger, vr 18 november 2011 15:45 in reactie op Blisss Blisssc Reageer op Michel

    Michel

    En Photoshop... :-)

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 13:49 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Alsof je een fles bleekwater leeggiet over de heidebloem.

  • , vr 18 november 2011 14:00 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op

    Blekerwater, zul je bedoelen.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 17:40 in reactie op Reageer op mandarijn

    mandarijn

    precies

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 19:48 in reactie op Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Weetje Katz....

    Ik verlang naar de dag dat mensen begrijpen wat ik zeg, dagelijks werk ik eraan om nog duidelijker te zijn, ik zoek de fout bij mijzelf....

    Ik verlang naar de dag dat mensen begrijpen wat ik zeg, vandaag, hier op dit kleine stukje digitale papier was weer zo een dag....

    Mocht je vermoeden dat ik meerdere dingen tegelijk bedoelde, dan is dat waarschijnlijk ook zo, Ik verlang naar de dag dat mensen begrijpen wat ik zeg...

    Alleen maar begrip....dat is genoeg.

  • , za 19 november 2011 09:28 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op

    Ik begreep wat je zei, Mandarijn, heus waar!

  • El Che, vr 18 november 2011 13:20 Reageer op El

    El

    Natuur vergeef bleeker, want hij weet niet wat hij doet!
    Mijn Nederland, mijn Nederland waarom heeft het verstand ons verlaten?
    Het is volbracht, Nederlands natuur wordt verkracht.
    Nederland, in uw graaihanden van de economie beveel ik mijn natuur.
    (variatie op de kruisiging)

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:16 Reageer op Censuur

    Censuur

    Gelukkig heb ik nog een plantenbak op m'n balkonnetje driehoog achter in de Rosestraat. Dar wandel ik regelmatig langs. Eén stap vooruit, één achteruit en daar tussenin ruik ik even aan de verdorde blaadjes van m'n grassprieterige paardenbloem. Da's echt genieten.

    Stelletje lulhannessen daar bij dat drekkabinet.

  • - drammer -, vr 18 november 2011 16:44 in reactie op Censuur Joop Reageer op - drammer

    - drammer

    He !!!, Katz jij woonde toch in Drente in een boerderij aan de bosrand? Nu woon je nu ineens drie hoog?
    Wat zijn dit nu weer voor wilde verhalen.

    Om eerlijk te zijn zie je weer vliegen. Weer een zeug met aanzuigproblemen?

  • , vr 18 november 2011 17:03 in reactie op - drammer - Reageer op

    Nee, jochie.
    Jij ziet ze vliegen.
    Jij was het die bedacht dat ik drie hoog achter woonde op het Dwingelder veld.
    Ik maakte er met Yggy samen nog een gezellige maar hilarische roze tent van....
    Dat dat alom tot de grootst mogelijke hilariteit leidde, niet in de laatste plaats bij mij, daar kan ik niets aan doen.
    Dat je jezelf daarmee onsterfelijk belachelijk hebt gemaakt is ook niet mijn schuld.
    En dat jij nog steeds zeugen ziet vliegen.........je KUNT er voor behandeld worden, hoor!!

    Geeft niks, joh.
    Het is weekend, en doe er iets leuks mee.

  • Michel Reiziger, vr 18 november 2011 13:00 Reageer op Michel

    Michel

    Wat men bedoeld is natuurlijk "cultuur"schoon. Natuur hebben we al nauwelijks meer, om Nederlandse natuur te bekijken kun je het beste naar een museum gaan waar veel oude meesters hangen.

    Groene cultuur hebben we nog voldoende

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 12:50 Reageer op Mw.

    Mw.

    Dat zie ik nu pas, damherten op de foto.
    De natuur in Nederland wordt hier vertegenwoordigd door een exoot uit Azie!
    Waren de foto's van het ree soms op?

  • Heinz Brauswasser, vr 18 november 2011 12:16 Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik rij regelmatig voor mijn werk door Brabant, Twente, de Achterhoek en de Veluwe. Gewoon een groen landschap met veel bossen en weilanden.
    Om dit te willen zien, moet je niet via autobanen gaan.

  • Mijn Mening, vr 18 november 2011 12:15 Reageer op Mijn

    Mijn

    Ik las even in de snelligheid: "kabinet ontgroeit Nederland", geeft ook aardig de attitude van het kabinet aan :)

  • Paul Duran, vr 18 november 2011 11:52 Reageer op Paul

    Paul

    De borden voor de kop van kabinet en de commentators hier over het "nut van de natuur" verbazen me toch elke keer weer.
    "Natuur daar heb je toch niks an, alleen een linkse hobby, gaat om de poen van die natuurbeschermers, wat heb je aan zo'n zwaaipaal..."

    Waar denk je dat de zuurstof vandaan komt dat je inademt of het voedsel wat je eet? Kennelijk wil je bewust je eigen nest en dat van anderen bevuilen?

  • Jim Peeters, vr 18 november 2011 11:41 Reageer op Jim

    Jim

    wat een onzin. In Nederland is er de afgelopen 100 jaar nog nooit zoveel (namaak) natuur geweest. Daarnaast is de lucht en water ook veel schoner dan 100 jaar geleden.

  • Eline W, vr 18 november 2011 12:28 in reactie op Jim Peeters Reageer op Eline

    Eline

    Bron?

  • , vr 18 november 2011 14:33 in reactie op Eline W Reageer op

    Geen enkele

  • Raymon Rodenburg, vr 18 november 2011 12:41 in reactie op Jim Peeters Reageer op Raymon

    Raymon

    Komt omdat er op is ingezet om dat zo te krijgen. Dat komt niet vanzelf, dat is het resultaat van investeren. Als je dat weghaalt, stagneert de boel.

  • YggY ..., vr 18 november 2011 12:57 in reactie op Jim Peeters Reageer op YggY

    YggY

    Daarnaast is de lucht en water ook veel schoner dan 100 jaar geleden.
    ============

    In 1900 telde Nederland 5 miljoen inwoners.

    En wat er in 1900 aan auto's rond reed laat zich raden.

    Een quote van zomaar een pagina op het net:

    In 1896 werden de eerste twee auto’s in Nederland op de weg gebracht, in 1939 reden er circa 100.000 exemplaren. Uit deze beginperiode van de auto valt veel te leren, maar het is een ingewikkeld proces. De eerste auto’s waren open, de latere auto’s dicht en dus voor meer doelen en meer gebruikers geschikt. De auto’s verstoorden verkeer van fietsers en paarden: van wie was de weg eigenlijk, en mocht de auto harder dan 10 km/uur op de weg in de bebouwde kom? De binnenlandse auto-industrie kwam nauwelijks van de grond en daarmee was de rol van importeurs cruciaal. De overheid moest nieuwe wegen aanleggen, maar verzwakte daarmee haar eigen Nationale Spoorwegen….
    ===============

    In 2011 wonen er bijna 17 miljoen inwoners en die inwoners samen hebben ongeveer 7 miljoen inwoners.

    Mens, auto en industrie zijn de vervuilers alleen waren die er 100 jaar geleden nog niet zoveel. Met dit gegeven voorhanden is het absoluut van de zotte om te beweren dat de lucht en het water schoner is dan 100 jaar geleden.

  • Jim Peeters, vr 18 november 2011 13:26 in reactie op YggY ... Reageer op Jim

    Jim

    Begin 20ste eeuw stonden langs alle Nederlandse rivieren zwaar verontreinigende fabrieken die alles zonder filters in de lucht of water loosden.

    Alle huishoudens stookten hout en steenkolen om het huis te verwarmen en stoomlocomotieven verpesten alle lucht in de omgeving.

    Ook al zijn er tegenwoordig veel meer auto's, in vergelijking met de jaren 70 is de vervuiling hierdoor, ook in totaliteit, sterk afgenomen

  • YggY ..., vr 18 november 2011 13:31 in reactie op YggY ... Reageer op YggY

    YggY

    In 2011 wonen er bijna 17 miljoen inwoners en die inwoners samen hebben ongeveer 7 miljoen inwoners.
    ============

    Moet zijn:

    In 2011 wonen er bijna 17 miljoen inwoners en die inwoners samen hebben ongeveer 7 miljoen auto's.

  • het geweten, za 19 november 2011 00:31 in reactie op YggY ... Reageer op het

    het

    Je repte over auto`s.
    Joop den Uyl had het goed voor met den mensch, hij vond dat iedere arbeider een auto behoorde te hebben.
    Als je een auto had dan was je onafhankelijk, vrijheid, blijheid, je kon gaan en staan waar je maar wou.
    Dat we nu anno 2011 eigenlijk te vol zijn in Nederland hebben we aan ons zelf te danken, en vergeet de overheid ook niet.
    Je had het over 17 miljoen mensen en zeven miljoen auto`s in Nederland.
    Van die 17 miljoen zijn er 7 miljoen te veel, en van die 7 miljoen auto`s zijn ongeveer 6 miljoen bij de weg de rest staat bij de autobedrijven?

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:32 in reactie op Jim Peeters Reageer op Censuur

    Censuur

    Lucht veel schoner? Vermakelijke reactie.

    Vandaar dat er steeds meer mensen sterven aan luchtwegproblemen en steeds meer kinderen last hebben van astma. En dat komt echt niet alleen door het buitenspelen op het grasveldje achter het huizenblok.

  • Michel Reiziger, vr 18 november 2011 15:44 in reactie op Censuur Joop Reageer op Michel

    Michel

    Fatima, inderdaad. als we volgens de Europese regelgeving (U weet wel dat geregelde Europa waar we zo prat op gaan) zouden leven zou er in grote gebieden van Limburg en Brabant geen huis meer gebouwd mogen worden wegens de eorme slechte luchtkwaliteit.

    Trouwens deze lucht verontreiniging wordt voor een groot gedeelte veroorzaakt door industrie in het Rurhrgebied.

  • Jim Peeters, vr 18 november 2011 16:00 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Jim

    Jim

    Alle cijfers geven aan dat de lucht en waterverontreiniging tegenwoordig veel lager is dan 30 jaar geleden (uitgezonderd CO2 uitstoot, maar dat is geen luchtverontreiniging aangezien er niemand ziek van kan worden). Dat de normen steeds scherper worden gesteld is natuurlijk een goede ontwikkeling.

    Ander cijfer: in 1900 was het percentage bos in NL 4%, tegenwoordig is het ruim 10%

  • Wendy B, vr 18 november 2011 16:30 in reactie op Jim Peeters Reageer op Wendy

    Wendy

    Zo kan je alles recht praten wat krom is: Je neemt de meest vervuilende periode in de geschiedenis en zegt dan dat de natuur er veel beter aan toe is dan toen. Jawel, maar 150 jaar geleden was de natuur er nog veel beter aan toe dan nu.

    Tsjernobyl is anno nu ook een stuk schoner dan 20 jaar geleden wat natuurlijk niet wil zeggen dat jij er nu graag gaat wonen.

  • Edo Vos, vr 18 november 2011 11:08 Reageer op Edo

    Edo

    "Kabinet ontgroent Nederland"

    Ik dacht de hedendaagse bruine tinten te maken hadden met het jaarlijkse terugkerende fenomeen dat herfst heet..........

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 10:42 Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ach ja SGP en Bleker denken "Past het op mijn bordje? Nee... Is het een Visserij product? Nee? Is het een Boerderij? Nee... dan afschaffen VERDOMME!"

    maar we krijgen tenminste de gulden terug... nou ja.. net als de Kroon met een Nauwe band aan de Euro gelinkt waardoor de middenstand twee kassen moet aanleggen en lekker veel irritatie krijgt zodat Henk en Ingrid lekker patriotisch kunnen doen met hun Euro die anders heet ;). (Sinds eind jaren 60 was de Gulden al met een nauwe band aan de Mark gelinkt dus eigenlijk bestond hij toen al niet meer hehe ;))

  • Florian Lichti, vr 18 november 2011 10:40 Reageer op Florian

    Florian

    Hahaha wat een hilarisch artikel! :-)

    Het is niet zo beste redactie dat natuur verdwijnt als er geen subsidie word ingepompt :-)

    Het PBL ziet WEL hun baantjes verdwijnen....en DAT is voor HEN destratreus EN een horror scenario. Dus graag e.e.a even in perspectief plaatsen s.v.p :-)

  • Eline W, vr 18 november 2011 11:08 in reactie op Florian Lichti Reageer op Eline

    Eline

    Bron? Het planbureau voor de leefomgeving heeft volgens mij juist meer twee doen met minder natuur. Tenzij u graag in een ongezonde omgeving leeft, maar val daar anderen niet mee lastig a.u.b.

  • Florian Lichti, vr 18 november 2011 12:56 in reactie op Eline W Reageer op Florian

    Florian

    Het is niet zo beste redactie dat natuur verdwijnt als er geen subsidie word ingepompt :-)

  • Eline W, vr 18 november 2011 15:39 in reactie op Florian Lichti Reageer op Eline

    Eline

    De Nederlandse natuur wordt aan alle kanten bedreigd door projectontwikkelaars. Natuurbehoud is nodig om te voorkomen dat alles wordt volgebouwd, dat kost alleen maar geld. Zodra niemand meet moeite doet om iets te behouden zal het vaak vanzelf door toedoen van de mens verdwijnen. Sterker nog, al het geld dat we er nu in streken slaagt er alleen in die achteruitgang te vertragen. Met minder van dat geld zal de achteruitgang weer sneller verlopen.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:29 in reactie op Florian Lichti Reageer op Censuur

    Censuur

    Natuur in een dichtbevolkt gebied als Nederland, doorsneden met drukke autowegen heeft constant onderhoud nodig. Dat wordt nogal eens vergeten. Wij hebben geen plek voor woeste, pure, ongerepte natuur, maar dat beetje 'wilde' natuur dat we nog hebben dat moeten we koesteren en niet afdanken en weg laten rotten.

    Jij denkt daar anders over, begrijp ik dat goed?

  • Florian Lichti, vr 18 november 2011 14:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Florian

    Florian

    Dit artikel heeft het over "horrorscenarios" en "ontgroenen" ....dat is volstrekt belachelijk.
    Het lijkt wel of ik de Telegraaf zit te lezen hier.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 15:10 in reactie op Florian Lichti Reageer op Censuur

    Censuur

    "Het lijkt wel of ik de Telegraaf zit te lezen hier."

    Dat zou ik niet weten, ik lees geen pulp.

  • Florian Lichti, vr 18 november 2011 15:39 in reactie op Censuur Joop Reageer op Florian

    Florian

    Lekker makkelijk lijkt mij zo...met wat arrogante one liners off topic gaan? :-)

    Dit is een tendentieus artikeltje met grote woorden....en dat weet u net zo goed als ik :-)

  • Pepijn Nostrinite, vr 18 november 2011 15:38 in reactie op Florian Lichti Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Er wordt hier anders nog best serieus op gereageerd. Terwijl alles ten oosten van Utrecht ongeveer groen is. Maar ja stedelingen he.....

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 19:06 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Dat serieus reageren is inderdaad niet iedereen toe te schrijven.

  • Thomas asdf, vr 18 november 2011 10:34 Reageer op Thomas

    Thomas

    @Bruintje de Beer Eens! Niet alleen GL, maar ook partij voor de dieren. Die komen soms echt met achterlijke bezwaren. Ze zijn een keer finaal onderuit gegaan in het programma 'altijd wat'. In het fragment zie je eerst de pvdd en een voorstander van de jacht een bepaalde ecoloog aanwijzen als dé man die objectief en deskundig kan oordelen over de zwijnenjacht. Vervolgens zie je hoe de bezwaren van de pvdd worden aangeduid als "prietpraat, lekenpraat, etc". Zie http://bit.ly/hnY5lQ min 28:40. Ik lag echt in een deuk!

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:24 in reactie op Thomas asdf Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik lig ook altijd in een deuk als er weer een dier voor het plezier afgeschoten wordt.

  • Pepijn Nostrinite, vr 18 november 2011 10:33 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Wat een flauwe kul. Nederland heeft heel veel natuur. Of wordt de Veluwe een parkeerplaats? Laten we even normaal doen. Alsof door een kabinet de natuur kapot gemaakt kan worden. Het is een hilarische gedachte.

  • Eline W, vr 18 november 2011 10:45 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Eline

    Eline

    U heeft vast meer en beter onderzoek gedaan dan het planbureau voor de leefomgeving. Mag ik dat onderzoek eens zien?

  • Pepijn Nostrinite, vr 18 november 2011 15:08 in reactie op Eline W Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Je kunt ook gewoon om je heen kijken in plaats van in rapporten:). Nederland staat bol van de natuur en het is hilarisch te denken dat dat verdwijnt door dit kabinet.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:27 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op Censuur

    Censuur

    Nederland heeft heel veel natuur, zeg jij.

    Je bedoelt dat met natuursteen belegde tuintje met op elke hoek een natuurstenen plantenbak en in het midden natuurlijk een elektrische barbecue? Of dat halfkale voetbalveldje ergens tussen twee betonnen flats in?

  • Pepijn Nostrinite, vr 18 november 2011 15:10 in reactie op Censuur Joop Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Ha ja vanuit je eigen perspectief bekeken kan dat zo zijn. Maar daar gaat het nu niet om.

  • , vr 18 november 2011 13:56 in reactie op Pepijn Nostrinite Reageer op

    Ja, Jottem.
    Laten we in het weekeinde alle 17 miljoen richting de Veluwe trekken!!!

    Jo met de banjo, en Mien met de mandolien........

    Gezellie.

    Je zult zien, dan begint het hele zwikkie te mekken over gebrek aan parkeerplaatsen!!

  • HP Hulscher, vr 18 november 2011 10:16 Reageer op HP

    HP

    maar we hebben wel mooi asfalt...

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:35 in reactie op HP Hulscher Reageer op Mw.

    Mw.

    Jij had liever zandpaden in je woonwijk?

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 12:01 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Anja

    Anja

    Ja en een bos.

  • , vr 18 november 2011 13:52 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Zandpaden heb ik niet Anja, wel graspaden,
    en een stuk bos(nutsbosje genoemd).
    En een boomgaard.
    En nog zo wat.

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 18:57 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Gras-, schelpen-, houtsnipperpaden, ik vind het allemaal goed.

  • b Engel, za 19 november 2011 12:15 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op b

    b

    Zandpaden en bos....

    Dat is alleen voor de rijken weggelegd.
    Vandaar ook dat ze in die grote 4wheeldrives rondtoeteren.
    Voor het zandweggetje dat naar hun in het bos verscholen villa leidt.

    Leuk btw.... Weg Gelegd... Je zou bijna denken dat het over asfalt gaat...

  • sam tosha, vr 18 november 2011 12:09 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op sam

    sam

    Ja

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:22 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Censuur

    Censuur

    Graag.

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 13:41 in reactie op Censuur Joop Reageer op Mw.

    Mw.

    Dan adviseer ik U allen te emigreren naar een derde wereldland.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 14:10 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik weet een beter idee. Wij ruilen ons beton en asfalt gewoon om. Kan iedereen in zijn eigen leefgebied gelukkig zijn.

  • HP Hulscher, vr 18 november 2011 15:21 in reactie op Censuur Joop Reageer op HP

    HP

    Of een andere, constructieve oplossing, wel laten het wegennet zoals het nu is en onderhouden dat netjes, en als er nieuwe knelpunten ontstaan gaan we de oplossing zoeken in het verkeersaanbod en als we daar dan echt niet uitkomen, nou vooruit, als echt al het andere geprobeerd is, dan leggen we er een strook bij.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 19:11 in reactie op HP Hulscher Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Het openstellen van spitsstrook )vroegere vluchtstrook, doet reeds wonderen.

    Ik rij bijna 50K KM per jaar, de laatste tijd sta ik zelden in een file hierdoor.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 19:08 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Wat is er mis met een zandpad, of als het echt moet wat klinkers....
    En waarom misgunt u dat iemand, en waarom zou iemand in Nederland dat niet mogen willen van u....

  • HP Hulscher, vr 18 november 2011 15:19 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op HP

    HP

    Ja dat zou ik zeker fijn vinden. En een paard.

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 10:04 Reageer op Anja

    Anja

    Volgens mij stijgen politici beroepsmatig nooit uit boven de twee onderste regionen van de "Piramide van Maslow".
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:00 Reageer op Mw.

    Mw.

    Natuur in Nederland: Laat me niet lachen. Daar is toch helemaal geen belangstelling meer voor.
    Neen, zolang de burgers hun tuin volplemplen met Chinees hardsteen en een plantenbakkie en hun aflaat van 2 euro p/m aan Natuurmonumenten overmaken hoeven we niet te vrezen dat de natuur hier in Nederland ooit nog terugkeert en blijft steken op het niveau extensieve veehouderij met hier en daar een zwaaipaal.

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 10:18 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Anja

    Anja

    Misschien wordt het volgende probleem dan ook gelijk opgelost:

    De uitvaartsector heeft het n.l. moeilijk, er gaan te weinig mensen dood.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3040584/2011/11/18/Uitvaartsector-er-gaan-te-weinig-mensen-dood.dhtml

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:32 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Mw.

    Mw.

    Nederland heeft al eeuwen geen natuur meer, waarom zouden er nu ineens meer mensen dood gaan?
    Sterker nog, de natuur is gevaarlijker dan menigeen denkt.
    Alleen al wespensteken eisen naar schatting gemiddeld 2 tot 5 dodelijke slachtoffers per jaar.

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 10:50 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Onzin als mensen niet zo op wespen slaan als gekken laten die beesten jouw ook wel met rust. Ben je alergisch ervoor dan al HELEMAAL niet doen. Maar mensen gaan panisch reageren en gaan om zich heen slaan als ze een wesp zien. Ik ben twee keer gestoken in mijn leven, en beide keren door bijen.., eerste keer was ik een klein kind en sloeg ik hem zelf tegen mijn huid aan waardoor het beestje in paniek raakte en niet weg kon en dus maar ging steken. En de tweede keer omdat die per ongeluk onder mijn jas was gevlogen toen ik op de fiets zat toen ik al volwassen was. Ook toen was het meer paniek dan dat ze het deden als aanval.

    Mensen die alergisch zijn hebben een middeltje bij zich tegen deze steken en als je ze met rust laat laten ze jouw ook met rust.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:22 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik ben onlangs nog gestruikeld over een uit de boom gevallen eikel. Weg met de natuur!

  • , vr 18 november 2011 10:30 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op

    Oeverloos, excuse me, wat is een zwaaipaal?
    (Mijn kennis van hedendaags jargon is duidelijk onvoldoende)

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:37 in reactie op Reageer op Mw.

    Mw.

    Zo'n "milieuvriendelijk" gedrocht van een windmolen van 120 meter hoog....

  • , vr 18 november 2011 11:53 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op

    ;-)

    In je eigen tuin ben je blij dat ie zwaait, in een ander zijn tuin heb je er verdomd veel last van...........

  • Eline W, vr 18 november 2011 10:30 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Zelfs al zou dat waar zijn (wat het niet is), dan is dat totaal irrelevant. Wij zijn de natuur, zonder fatsoenlijk natuurbehoud komt ook de toekomst vande mensen in Nederland in gevaar, zowel fysiek als psychisch. Moet je je voorstellen dat je wakker wordt in een betonnen gebouw en de hele dag door moet brengen zonder een plant twee zien, dan weer naar bed gaaten zo gaat het door. Terwijl je ook nog de hele dag uitlaatgassen moet ademen. Dit is ongezond.

    Dit beleid brengt niet alleen dieren maar ook mensen in gevaar, ongeacht hoeveel behoefte er aan is

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:44 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    Tja, ik denk dat het Vondelpark wel blijft, maar dit verhaal gaat niet over "gerepte" natuur.
    Overigens, de meeste mensen interesseert de natuur geen bal, zelfs de aangeharkte versie die we in Nederland nog overhebben.
    Die beschouwen een dagje aan het overvolle strand van Zandvoord op een snoeihete dag als het toppunt van natuurbeleving.

  • Eline W, vr 18 november 2011 12:03 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Dat is het probleem van die mensen niet van mij. Waarom is dat een argument? De meeste mensen zijn ook niet geïnteresseerd in wetenschap moeten we dat dan ook maat afschaffen?

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 12:47 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    In een ware democratie zou dat wellicht gebeuren.

  • Eline W, vr 18 november 2011 13:06 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Wat dus aangeeft dar het volk niet weet waar ze het over hebben en dat direct naar het volk luisteren zeer ernstige gevolgen kan hebben.

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 13:43 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    U pleit hier voor de dictatoriale oplossing?

  • Eline W, vr 18 november 2011 15:57 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    In een directe democratie hadden we nooit de technologie gehad die we nu hebben. Zeggen dat dat een goed systeem is is dus onzin, democratischer dan ons huidige systeem moet het in ieder geval nooit worden. Ik wil graag dat het land bestuurd wordt door verstandige mensen, niet door mensen die het volk aardig vind. Wat de oplossing voor dit probleem is weet ik niet, directe democratie is dat alleen zeker niet.

  • Heinz Brauswasser, vr 18 november 2011 09:49 Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik kom zelf van het platte land en woon al jaren in een stad.
    Als ik zie hoe de overheid (ambtenaren) met de natuur omgaan dan moet ik lachen. Zij denken tevaak dat de natuur een grote bloemenbak is, die je met moderne mechanische technieken kunnen maken en onderhouden.
    Ook de burgers zijn drammers. Zij vinden dat de gemeente elke week moet snoeien en het gras moeten knippen.
    Laat de natuur gewoon zelf zijn werk doen. Of laat dit over aan vakmensen die weten waar ze mee bezig zijn, zoals de boeren.
    Bij meatings heb ik weleens vogels getest. Personen uit de grotere steden weten niet het verschil tussen een mus en een vink, tussen een konijn en een haas, een ree en een hert, etc.. Maar wel een mening geven over de natuur.
    GL staat voor GroenL*llen. GroenLinks (GL) moeten ook eens een praktijkcursus gaan volgen.

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 10:46 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Ben het met je eens dat ze meer moeten laten grooien, maar boeren zijn lang niet altijd mensen met verstand hoor. Die worden in Nederland al doodgeknuffeld. Stichting Groninger Landschap en organisaties zoals dat weten best wel wat ze doen en zijn niet zo panisch als de burger of als een PETA. Maar deze worden ook door bleker weggezet als Idioten in voordele van het boerenland. Maar het boerenland is tegenwoordig megastal en elke koe op de sociale dienst kwa subsidie.

    Alles moet al wijken voor de boer en dan helemaal. Kijk maar eens naar dorpjes in Brabant, waar Brabo megaboeren met voorkennis de normale Brabander het dorp uitjaagt met stank overlast en natuurverpesten.

  • Heinz Brauswasser, vr 18 november 2011 11:19 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Heinz

    Heinz

    Ik kom van het Brabantse platteland en blijkbaar jij niet, zo te lezen.
    In een Brabantsdorp bouwt een boer een megastal en sloopt zijn oude stallen.
    Een mooi gebouw en voorzien van alle technieken. Een forse sprong vooruit.
    Dit is nou precies wat ik bedoel. Je hebt de klok horen luiden, maar .....
    Dus ga eerst ter plekke kijken en beoordelen, voordat je een mening geeft.

  • Censuur Joop, vr 18 november 2011 13:20 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Censuur

    Censuur

    "In een Brabantsdorp bouwt een boer een megastal en sloopt zijn oude stallen.
    Een mooi gebouw en voorzien van alle technieken."

    Zal ik dan maar vast 144 bellen?

  • Blisss Blisssc, vr 18 november 2011 14:34 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Blisss

    Blisss

    Op het brabants platteland maken veel mensen zich bezorgd over het feit dat die zogenaamde nieuwe stallen een vakantieoord voor bacterien worden, en wachten ze eerst de gezondsheidsonderzoeken af eer deze paradijzen voor ziektekiemen gebouwd gaan worden. Althans dat hopen een heleboel bewoners van het platteland. Dus ga eens eerste terplekke kijken en vooral luisteren naar de bevolking Beertje !
    PS: Elke Boer draagt MRSA bij zich, vinden ze in het ziekenhuis ook heerlijk als ze die op bezoek krijgen ! Wat zijn de megastallen toch prachtdingen, vallen die volgens Bleker ook onder natuur????

  • El Che, vr 18 november 2011 17:04 in reactie op Blisss Blisssc Reageer op El

    El

    "Wat zijn de megastallen toch prachtdingen, vallen die volgens Bleker ook onder natuur???? "

    Voor bleker zijn megastallen de natuur in optima forma.

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 20:57 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Moet je in de kleine dorpjes nog eens goed vragen, en niet alleen aan MEGA Boeren. Dat ze van te voren weten welk land te koop komt VOORDAT de gemeente het heeft behandelt betekent dat er illegaal word gehandeld. Dat is al meerdere keren aangetoond dat vooral CDA'ers in Brabant dit faciliteren.

    Verder heb ik 20 keer liever oude schuren en stallen dan die LELIJKE nieuwe gebouwen. Een mooie stal is neit lelijk... een nieuwe megastal wel.

  • Eline W, vr 18 november 2011 09:45 Reageer op Eline

    Eline

    Achja, als strak heel Nederland is geasfalteerd zullen deze mensen beseffen dat de natuur toch ergens goed voor was, dan zal het te laat zijn. Ik moet me hier uit zelfbescherming eigenlijk niet mee bezig houden.

    Wat echt belachelijk is dat Bleker de provincies opzettelijk Europese boetes laat betalen door het probleem over de schutting te gooien en vervolgens ze de middelen af te nemen. Mag dat zomaar?

    Verder is het natuurlijk schokkend dat deze meneer de pretentie heeft het beter te weten dan al zijn adviesorganen. Waarom zijn die er dan? Super Bleker heeft toch altijd gelijk.

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 10:35 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    Nederland is allang geplaveid, hoe kom je anders bij je huis?
    En tuinieren? Dat doen we tegenwoordig toch met de hogedrukspuit?

  • Piet de Geus, vr 18 november 2011 10:50 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Piet

    Piet

    "En tuinieren? Dat doen we tegenwoordig toch met de hogedrukspuit?"

    Vergeet de bladblazer niet!

  • hr. arryo, vr 18 november 2011 11:15 in reactie op Piet de Geus Reageer op hr.

    hr.

    ... en de roundup!

  • Freedom Waves, vr 18 november 2011 11:17 in reactie op Piet de Geus Reageer op Freedom

    Freedom

    Adonai! Verdroog het zaad der bladblazers, hogedrukspuiters en grasmaaiertractorrijders!!

  • , vr 18 november 2011 11:51 in reactie op Freedom Waves Reageer op

    Ja, Freedom,een hectare gras met de hand maaien is een heel gedoe, hoor!
    Ik heb een zitmaaier en dan nog ben ik ruim een uur bezig.

  • Piet de Geus, vr 18 november 2011 12:10 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "een hectare gras met de hand maaien is een heel gedoe"

    Daar hebben jullie in Drenthe toch schapen voor?

  • , vr 18 november 2011 13:42 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Alles wat keutelt ontsnapt altijd, dus een schapenwei moet stevig omheind worden + sterk schrikdraad.

    En je moet in de buurt blijven,
    wanneer ze toch nog de weg opdrentelen komt het tot ongelukken en aansprakelijkheid enzo.

    Schapen gebruiken we in Drente niet voor het kort houden van het gras, maar voor het schoon houden van de heide.

  • Eline W, vr 18 november 2011 12:29 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Waarom verbouw je er geen groenten?

  • , vr 18 november 2011 13:39 in reactie op Eline W Reageer op

    Heb je enig idee hoeveel groente je verbouwt op één hectare?
    Op één are teel je meer dan een flink grote familie nodig heeft.

    Bovendien is het het speelveld van mijn kleinkinderen.

    En als ik dertig was zou ik het mogelijkerwijs gaan doen, maar ik had toevallig al een ander beroep.Tien, en ook een groter stuk land, toen.

  • Eline W, vr 18 november 2011 15:53 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Dat is 100 keer mijn moeders volkstuin, beetje veel ja. En een beetje veel werk.

  • , vr 18 november 2011 17:26 in reactie op Eline W Reageer op

    Voor één are ongeveer 2 uur per dag.
    Reken maar uit.

  • Joe Speedboot, vr 18 november 2011 14:04 in reactie op Reageer op Joe

    Joe

    Een hectare? Dat halen de meeste Nederlanders niet.

    http://www.youtube.com/watch?v=t5pPRwr6afw

  • , vr 18 november 2011 15:28 in reactie op Joe Speedboot Reageer op

    Klopt, en dan hebben we een paar jaar geleden nog wel 2 ha verkocht.....;)

    Aan Staatsbosbeheer.
    (Onderhoud werd ons te veel).

  • Eline W, za 19 november 2011 07:10 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Moet staadsbosbeheer geen land aan bedrijven gaan verkopen?

  • Eline W, vr 18 november 2011 10:52 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Eline

    Eline

    Natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het nog erger kan. Het is bij mij in de buurt ook niet meer mogelijk normaal een stukje recreatief te fietsen, overal waar je komt kom je die *** nieuwe N201 tegen, terwijl echt niemand daar behoefte aan heeft. Moet dat als iets positiefs gezien worden ofzo? Ik kan nu al amper meer normaal leven, mensen horen niet thuis in een betonnen kooi. Wij zijn de natuur!

    Wat maakt dat u denkt dat we de hele evolutie achter ons kunnen laten en opeens kunnen leven zonder natuur?

  • Mw. Oeverloos, vr 18 november 2011 11:26 in reactie op Eline W Reageer op Mw.

    Mw.

    Maar de leefomgeving is totaal iets anders als natuur!
    Fietsen door de ongerepte sahara bijvoorbeeld is nog minder een pretje dan fietsen langs de N201.
    Nee, wanneer er hier in Nederland weer echte natuur ontstaat, wil men het gelijk onder controle houden en aanharken.
    Een goed voorbeeld zijn de Oostvaardersplassen. Hier ontstond echte nieuwe natuur, een prachtig moerasbos.
    Totaal ontoegankelijk voor de mens.
    Dat konden we niet hebben, nu wordt het gebied gebruikt voor de veeteelt met alle runderen en pony's van dien.

    Kortom, echte natuur, daar schrikt de geevolueerde Nederlander maar van. voor liefhebbers van echte natuur moet je tegenwoordig ver reizen, in de kalahari of het Amazonegebied kun je ze nog tegenkomen.

  • Piet de Geus, vr 18 november 2011 13:41 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Piet

    Piet

    "Dat konden we niet hebben, nu wordt het gebied gebruikt voor de veeteelt met alle runderen en pony's van dien."

    Onjuist. Het moerasbos (de naam zegt het al) bevindt zich in het natte deel rond de plassen. De extensieve veeteelt vindt plaats in het droge gebied daar weer omheen.

  • HP Hulscher, vr 18 november 2011 15:32 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op HP

    HP

    Natuur ontstaat. De mens kan daar misschien de ruimte voor scheppen, en de verkeerde sprietjes eruit wieden, maar de rest, dat gaat vanzelf. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Is een boom minder mooi omdat een mens heeft bedacht laat ik hier eens boom planten? Of is het alleen mooi als een vogel niest en een eikel uit zijn bek laat vallen? Het kan mij persoonlijk geen barst schelen waar die boom vandaan komt, ik geniet van de grasprietjes eronder, de vogel die erin zit, en alles wat zo'n plek met zich meebrengt. En als ik er niet ben, dan geniet ik van het feit dat het er gewoon is. Leven.

  • Alex Alexander, vr 18 november 2011 17:56 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Alex

    Alex

    Je hebt helemaal gelijk... vind ik.

    Ik mag sowieso niet klagen vind ik... ik woon in en/of rondom de Peel. En ik kan hier volop door bossen wandelen of hardlopen (vandaar ook de vele veldlopen in deze regio)... of mountainbiken wat ik dan ook graag doe.
    Echter is zelfs dat... 'beheerd'. Dat is geen pure natuur. Echte natuur bestaat in Nederland (bijna) niet.

  • Piet de Geus, za 19 november 2011 01:02 in reactie op Alex Alexander Reageer op Piet

    Piet

    "Echte natuur bestaat in Nederland (bijna) niet."

    Maar we hebben wel prachtige cultuurlandschappen, zoals die Peel van jou. Maarten van Rossem heeft daar een leuke tv-serie over gemaakt: http://vanrossem.ncrv.nl/uitzendinggemist

    Tegen al die natuursceptici met hun oneigenlijke argumenten kunnen we dus gewoon zeggen dat het ons nationaal cultureel erfgoed betreft. Daar is dat volk doorgaans wel gevoelig voor.

  • mandarijn fruitvlieg, vr 18 november 2011 19:14 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Nu doet u wel erg veel uw eigen visie aan andere plakken, u suggereert haast helderziend te zijn......Mag u raden wat ik nu denk...

  • Jim Peeters, vr 18 november 2011 11:46 in reactie op Eline W Reageer op Jim

    Jim

    Het polderlandschap is geen echte natuur. Het is een door de mens aangelegd gebied voor landbouw. Alle dieren die er nu leven horen er helemaal niet thuis aangezien alleen moerasdieren hier oorspronkelijk leefden.

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 12:41 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Anja

    Anja

    Ja leuk, de functionele tuin, omdat we zo van gezelligheid houden. In één tuincentrum en zelfs via internet te koop. Alleen een hogedrukspuit nodig, verder onderhoudsvrij.
    Als we weer een leuker modelletje zien, geen probleem, binnen één dag wordt het oude tuintje weer ingeruild voor de nieuwe.
    http://www.degardeniers.nl/img/gallery/startpagina/pictures/moderne-nederlandse-tuin.jpg

  • Anja Lodewijks, vr 18 november 2011 09:39 Reageer op Anja

    Anja

    Het is ook hartstikke vervelend dat die natuur overal tussen zit. Temmen die hap.
    En geld is om te verspillen, daar draait de overwinst op.

  • , vr 18 november 2011 09:33 Reageer op

    Zoals de tweede kamer op dit moment ononderbroken voor horror-beleid stemt.
    Wat een pokke-land.

  • Eline W, vr 18 november 2011 10:34 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Ja, dat is nog het meest onbegrijpelijke. Terwijl alle adviesorganen en wetenschappelijke bureaus onderzoeken doen waaruit blijkt dat dat horrorbeleid nergens goed voor is. Het bespaart niet eens geld! De enige conclusie die hierin getrokken kan worden is dat de staat van het land niet meer belangrijk is. Het gaat om ideologie, de gevolgen daarvan doen er niet toe.

  • Dehnus Nörder, vr 18 november 2011 10:44 in reactie op Eline W Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Nog niet gemerkt hoe wetenschappers worden gedemoniseerd tegenwoordig? Alles wat ze neit aanstaat word zwartgemaakt in de Lobbycratie. Economen worden als wetenschappers neergezet in in alles gelooft van geschiedenis tot klimaat. Van Natuurkunde tot Biologie.

  • Eline W, vr 18 november 2011 11:09 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Eline

    Eline

    Die laatste zin begrijp ik niet.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven