16 juni 10 21:32 Reageer (21) Groen RSS

'GroenLinks stuurt Balkenende met groene opdracht naar Brussel'

Premier belooft op EU-top te pleiten voor aanscherping olieboringen in Noordzee

Vandaag sprak de Tweede Kamer met demissionair premier Balkenende over de EU-top, die op donderdag 17 juni in Brussel wordt gehouden. Op aandringen van GroenLinks heeft Balkenende toegezegd zich in te zetten voor het aanscherpen van de normen van en controles op olieboringen op de Noordzee.

GroenLinks Tweede Kamerlid Mariko Peters zegt over haar verzoek aan de demissionaire premier:

“Op dit moment voltrekt zich in de Golf van Mexico een vreselijke olieramp. We moeten alles op alles zetten om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt. Ook in Europa wordt onder de zeebodem naar olie geboord. Op de Noordzee bijvoorbeeld; de olieplatforms daar zijn behoorlijk op leeftijd. Het is daarom van groot belang dat we onze normen en controles nog eens goed onder de loep nemen.”

GroenLinks pleit ervoor om volledig over te schakelen op duurzame energiebronnen. De olieramp in de Golf van Mexico bewijst opnieuw dat het gebruik van fossiele brandstoffen vies en risicovol is. Het nieuwe kabinet moet daarom werk maken van energiebesparing en groene energie.

“Helaas zullen we niet meteen van onze olieverslaving af zijn. Daarom ben ik blij dat Balkenende deze eerste stap wil zetten. Zolang we nog olie gebruiken, moeten we dat in elk geval zo veilig mogelijk doen”, aldus Peters.

Laatste Reacties (21) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Piet Pelle, do 17 juni 2010 10:21 Reageer op Piet

    Piet

    Symboolpolitiek. Olie is niet weg te denken uit de huidige maatschappij, en duurzame energiebronnen zijn niet in staat om de enorme energieconsumptie vol te houden.
    Een eerlijk verhaal zou zijn als men nu een keer concludeert dat we gewoon veel minder energie moeten gebruiken. Weg met al die Aircosystemen, suv auto's, wasdrogers, terrashaarden, flat-screens, overbodige straatverlichting, snow-worlds, winkels met open gevels, weggooiproducten, etc.. ik kan nog wel eenhalf uurtje doorgaan.
    Het woord olieverslaving is modieus en niet representatief voor het echte probleem, dat is namelijk de continue noodzaak van welvaardsvergroting ivm de noodzakelijke economische groei, gebaseerd op het toenemen van massaproductie.
    Producten moeten gewaardeerd worden op duurzaamheid, herbruikbaarheid, toegevoegde energiewaarde, gebruikte grondstofwaarde en grondstofrestwaarde.

  • Jan B, do 17 juni 2010 11:46 in reactie op Piet Pelle Reageer op Jan

    Jan

    Klopt, het idee van Groenlinks om volledig over te schakelen op zg. duurzame energiebronnen mist elke aansluiting met de realiteit. De energiebehoefte van de moderne maatschappij is gigantisch en kan niet worden gedekt door duurzame energiebronnen alleen. Ooit afgevraagd wat al dat getwitter van die kamerleden aan energie kost? Je zult stijl achterover slaan.

  • Jan B, do 17 juni 2010 12:12 in reactie op Jan B Reageer op Jan

    Jan

    PS Mijn nederige excuses voor een storende spelfout: het is natuurlijk steil (!) achterover slaan.

  • Eline W, do 17 juni 2010 14:52 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Op dit moment in een keer overschakelen naar volledig duurzame energie is onzin ja. Maar wie zegt dat dat in de toekomst niet mogelijk is. Het duurt niet lang meer totdat er echt olieschaarste ontstaat. Als de olie te duur is moeten we toch een alternatief hebben. Op de middelangetermijn zal kernenergie dat kunnen zijn. Maar ook onze splijtstoffen zullen opraken. Kernfusie zal de oplossing zijn, maar dat duurt ook nog wel even.

    Kortom, ooit zullen we 100% over moeten, dat als onrealistisch zien is dus totaal erm... onrealistisch.

    GroenLinks (en misschien ook D66) is de enige partij die dat echt erkent. De termijn die ze roepen mag dan totaal onrealistisch zijn, de doelstelling zal toch ooit gerealiseerd moeten worden. En dat zal echt vele male makkelijker gaan als we er nu mee beginnen, dan als het al bijna te laat is.

  • Jan B, do 17 juni 2010 20:37 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Ja maar je zult je plannen toch realistisch moeten houden anders verlies je je geloofwaardigheid. Het probleem met Groenlinks is dat ze wat betreft duurzame energiebronnen ook eigenlijk alleen wind- en zonneenergie voor ogen hebben (en misschien een beetje biobrandstof). Zwaar inzetten op kernfusie doet men echter nog te weinig. Op dat vlak is nog een hele hoop te doen (als het al technisch mogelijk is). ITER is een mooi project maar er had al lang veel meer moeten gebeuren.

  • Arjen Heijkoop, do 17 juni 2010 10:06 Reageer op Arjen

    Arjen

    In europa is men al veel strenger dan in het wilde westen van Amerika. Daarnaast is de Noordzee niet zo diep en staat er geen druk op de oliebronnen. In Noordzee moet de olie echt opgepompt worden. Wel belangrijk hierover na te denken als er geboord gaat worden onder het ijs op de Noordpool.

    Mariko Peters is altijd bezig met de waan van de dag. Zij zit in mijn allergiezone

  • ==Ellen ==, vr 18 juni 2010 09:52 in reactie op Arjen Heijkoop Reageer op ==Ellen

    Wat is dan (bodem)technisch precies het verschil tussen de olieboringen in de Noordzee en in de Mexicaanse Golf?

    En @Rob Geurtsen; heb je kritische stuk over GL gelezen, en ergens klopt het wel wat je zegt volgens mij, "groen" en "liberaal" gaan niet zo lekker samen, omdat liberaal het individu inderdaad veel vrijheid wil geven, ook als het ten koste dreigt te gaan van het algemene belang (natuurbescherming). Hoe vind je dat bij D66 trouwens? Is een "groenrechtse" partij. Aan de andere kant; in het Verenigd Koningrijk zijn de Tories, "rechts/economisch liberaal" toch weer wél meer voor natuurbescherming en het algemene belang in deze, meer dan de VVD bij ons.

  • Ton evertsen, do 17 juni 2010 09:00 Reageer op Ton

    Ton

    de regels voor boorplatforms zijn al strenger in europa bovendien wordt er hier nergens geboord op de dieptes die men in de golf haalt, continentaal plat he....

    dus het is meer politiek dan werkelijkheid.

  • Erik van Erne, do 17 juni 2010 08:15 Reageer op Erik

    Erik

    Lijkt mij een typisch voorbeeld van de waan van de dag politiek. Het ene na het andere "ongeluk" met olieboringen gaat voorbij zonder dat er iets wordt veranderd. Zie de ellende in Zuid-Amerikaanse landen, zie de olieramp in Nigeria, zie de oliewinning uit teerzanden, enz, enz.

    Ondertussen gaat de olie-lobby gewoon door. Zo gaat men nu in de Middellandse Zee naar olie boren, paar kilometer van de plek waar Italië kennis maakte met de verwoestende kracht van een aardbeving. Plannen te over om op allerlei lokaties naar olie te boren. Bij Alaska, Antartica, enz, enz.

    Goed plan om juist Jan Peter Balkende met deze boodschap op pad te sturen. Die is echt dé man voor een duurzame wereld.

  • Rob Geurtsen, do 17 juni 2010 00:39 Reageer op Rob

    Rob

    Weer zo'n volstrekt idiote redenatie, die overigens Obama ook hanteerde.

    Aanscherping normen in het licht van verouderde boorplatforms is goede zaak. Laat Balkenende daar maar en flink punt van maken, jammer alleen dat GL dat in het EP weigert te doen.

    De aanscherping van normen voor boorplatforms verbinden met olie-verslaving slaat negens op, en typisch modieus hype geklets, mijn belangrijkste reden om GL niet emer te erkennen als relevant intellectuele partij met goede ideeën die uit te werken zijn.

  • Bas Haanstra, do 17 juni 2010 02:46 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Bas

    Bas

    Die moet je eens uitleggen Rob.
    Onze economie drijft op olie, en olie is (met of zonder ongelukken) slecht voor het milieu.
    Dat is gewoon feitelijk waar. En als je het daar al niet mee eens bent, wil ik wel graag argumenten horen.
    Verder snap ik niet goed waarom je GL dan blijkbaar vroeger wel een goede partij vond; ze waren vroeger namelijk alleen maar feller op het milieu.

  • Rob Geurtsen, do 17 juni 2010 11:57 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Rob

    Rob

    Bas,

    lastig om het nog een keer uit te leggen. Het feit dat bijna alle producten die we hebben olie-componenten bevatten of in het productie en transpostproces van olie-producten gebruik maken is mij bekend. Dat dit een risico is, mag je ook bekend veronderstellen.

    Dat er bij geen van de politieke partijen, ook GL, niet sprake is van een innovatieimpuls om deze verwevenheid van olie met alles wat we doen, eten, drinken, zien en horen te dorbreken. Dan nog even los van de ecologische relevantie van die innovatie. Is mij een doorn in het oog.

    Die verwevenheid is echter geen argument voor aanscherping van de normen. Die zijn simpelweg alleen al nodig vanwege de tendens in onze maatschappij van laat maar waaien en zelfregulering. Keihard er bovenop zitten, inclusief afgesproken rendementen en de rest afromen.

    Ik ben nogal lakoniek over het flauwekul GL standpunt omdat de ramp in hun ogen de risico's van de verslaving aan olie laten zien. Dat is onzinnig, de olieramp is een gevolg van een politieke filosofie die ervan uitgaat dat individuen in vrijheid altijd tot de beste keuze voor zichzelf en daarmee voor ons allen komen. GL durft en kan dat niet want dan verliezen zij het grootste deel van de achterban die 'genot' voorop stelt.

    Dit laatste is één van de redenen waarom ik het gehad heb met GL. Dit is versterkt door de persoonsgerichte machtsgeilheid van Halsema in deze campagne. Vos gaf het aan, Halsema mocht nog een keer omdat ze aantrekkelijk stemmen kanon leek, nu dat nauwelijks het geval is en ze spotjes maakte met het aanbod ik wil het land wel leiden naar een nieuwe toekomst lijkt GL net zo'n mafkees als die Balkenende als lijsttrekker te hebben.

    Het is te hopen dat de fractie een andere fractievorzitter/leider kiest.

  • YggY ..., wo 16 juni 2010 23:58 Reageer op YggY

    YggY

    Premier belooft op EU-top te pleiten voor aanscherping olieboringen in Noordzee
    .................
    Nou dat is in die acht jaar dan zo'n beetje de eerste milieumaatregel die hij neemt dan.

    Want daar heeft het ernstig aan gemankeerd.

  • Kingfisher XL, wo 16 juni 2010 23:43 Reageer op Kingfisher

    "Olieverslaving" ! Hoe is dat woord er plotseling ingeslopen ? Voor mij geeft dat een totaal verkeerde indruk, zo van "we hebben een leven en daarbij hebben we die vervelende verslaving. Snel even een shot van dit of dat, een haaltje van zus of zo en we kunnen er weer tegen aan". Alsof het iets is dat weliswaar "undesirable" is maar waarvoor je behandeld kan worden. En zelfs als je er niet voor behandeld wordt, je toch nog kan functioneren. Maar dat is toch een giganties understatement ? Een totaal verkeerde voorstelling van zaken ? Deze wereld, de wereld zoals die nu is, stort in de afgrond zonder olie, is hopeloos verloren. Niets, maar dan ook werkelijk niets zal nog functioneren zonder olie.
    "Olieverslaving", wat een volksverlakkerij.
    Pffff, ik ga naar Frankrijk. (waar ze heel veel kernenergie hebben, ik weet het)

  • Harry Robinson, do 17 juni 2010 02:22 in reactie op Kingfisher XL Reageer op Harry

    Harry

    @Kingfisher
    Inderdaad, Amerika (en de wereld) kan niet zonder. Alleen al de voedselindustrie in de VS draait op kunstmest, en die wordt toch echt uit olie gewonnen. Van de monocrop maisplantages (die geheel op kunstmest draaien) wordt het vee gevoed (voor die lekkere zoetige smaak). De HFCS (corn syrup) die uit de mais wordt gewonnen vind je vervolgens overal in terug, en iedereen is er dol op.

    Gigantische landbouwsubsidies, gigantische belangen. Die lobbygroepen krijg je heus niet 123 weg. Op naar duurzaamheid, dat is een zeer lange weg.

  • Jan B, do 17 juni 2010 11:55 in reactie op Harry Robinson Reageer op Jan

    Jan

    Kunstmest wordt niet uit aardolie gewonnen. Kunstmest bestaat namelijk voor een groot deel uit anorganische zouten waarvan de essentiele bestanddelen in aardolie niet of in ieder geval in onvoldoende mate aan te treffen zijn.

  • Kingfisher XL, do 17 juni 2010 13:53 in reactie op Harry Robinson Reageer op Kingfisher

    Nou Harry, er is bijna niets te verzinnen waar geen olie(producten) aan te pas komen, maar kunstmest ?
    Ik heb zelf 7 jaar in het lab van een kunstmestfabriek gewerkt en bij de productie kwam veel fosfaat te pas (uit marokko of algerije dacht ik), zwavelzuur en fosforzuur. Ook Kalium, Natrium en Magnesium.
    Olie ben ik, voorzover ik me herinneren kan, niet tegen gekomen.

  • uitgeschreven uitgeschreven, wo 16 juni 2010 23:39 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    Groen Links is echt veel te klein om te kunnen "sturen". Men kan hooguit verzoeken en dat is wat er gebeurde. Balkenende heeft met hun verzoek ingestemd.

  • Rik S, do 17 juni 2010 00:16 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op Rik

    Rik

    Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens denk ik. :-)

  • jaap vos, do 17 juni 2010 21:38 in reactie op uitgeschreven uitgeschreven Reageer op jaap

    jaap

    GL is veel te klein....
    Reden te meer om Groen Links te stemmen dus.....
    Ik heb dus Groen Links gestemd, omdat ze progressief beleid durven te maken die helaas niet uitvoerbaar is omdat de kiezer niet progressief durfde te stemmen....

  • S. Prozac, wo 16 juni 2010 22:49 Reageer op S.

    S.

    Is Balkenende nou echt wel de juiste persoon hier voor? Het is niet alsof hij zich erg actief inzette voor het milieu toen hij MP was..

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven