30 augustus 11 11:51 Reageer (43) Groen RSS

Greenpeace sluit poorten Eemshaven

Essent vraagt burgemeester om op te treden tegen de blokkade

De bouw van de op kolen gestookte elektriciteitscentrale in de Eemshaven is met de vernietiging van de vergunning illegaal. Toch ging RWE/Essent door met de bouw tot grote ergernis van milieuorganisatie Greenpeace. Ze hebben de poorten van de bouwplaats dinsdag op slot gedaan totdat de rechter in een kort geding besluit of de energieleverancier door mag gaan met bouwen.

"Na vijf dagen van illegale bouwactiviteiten is de maat vol", zegt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace. "We vragen de rechter om in te grijpen en sluiten tot dat moment de poorten. Op een vervuilende en nu ook nog illegale megakolencentrale zit niemand te wachten."

De actievoerders hebben dinsdagochtend de vier toegangspoorten van de bouwplaats afgesloten. Niet alleen Greenpeace, maar ook bewoners uit de regio demonstreren vandaag bij de kolencentrale. Ze eisen dat de bouw wordt stilgelegd.

Schipper:

"Dit is dé kans voor Essent om steenkool definitief de rug toe te keren. Het geld dat in de megacentrale wordt gestoken, kan veel beter worden gebruikt om Nederland voor te bereiden op een schone-energietoekomst."

Essent heeft de burgemeester van de gemeente Eemsmond inmiddels gevraagd om op te treden tegen de ludieke blokkade van Greenpeace. "We willen dat de politie optreedt. De veiligheid is in gevaar. Er kan geen mens in of uit, dus ook geen hulpdiensten", aldus de woordvoerder in de Volkskrant. Volgens Essent is het "niet de juiste manier van Greenpeace om zich te profileren".

De provincie Groningen is na de vernietiging van de bouwvergunning mede verantwoordelijk, maar wil de bouw nog niet stilleggen omdat ze in afwachting is van een nieuwe vergunningprocedure.

Volkskrant: 'Greenpeace brengt veiligheid in gevaar'

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (43) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Centurio Veritas, di 30 augustus 2011 18:05 Reageer op Centurio

    Centurio

    Waar hebben we het over.. Eemshaven. Dat is waar de wereld ophoudt. Land's end...

  • Michiel Online, di 30 augustus 2011 21:34 in reactie op Centurio Veritas Reageer op Michiel

    Michiel

    "Waar hebben we het over.. Eemshaven. Dat is waar de wereld ophoudt. Land's end..."

    wat een superzwak argument :-)

  • Gerard Bakker, di 30 augustus 2011 15:37 Reageer op Gerard

    Gerard

    Hoe kan het nou dat die GroenLinks gedeputeerde dit door laat gaan? We zien de laatste tijd steeds vaker dat GroenLinks onbetrouwbaar reageert. Of mis ik 'het groter beeld'?

  • Gerard Strikker, di 30 augustus 2011 16:31 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Gerard

    Gerard

    GroenRechts gedeputeerde zul je bedoelen, maar dat ter zijde. De beste man wacht gewoon de nieuwe vergunningsprocedure af, niets mis mee.

  • Ingenieur Paul, di 30 augustus 2011 18:04 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Dat kan best. Groen Links is geen politieke partij maar een assecoire dat sommige mensen als een mode artikel met zich mee dragen.

  • Dirk Ernsten, di 30 augustus 2011 15:19 Reageer op Dirk

    Dirk

    Geen kolencentrales, want dat maakt de lucht vies.
    Geen windenergie, want horizonvervuiling en slecht voor de vliegende organismen.
    Geen gasturbines, want gas raakt evenals olie op en de winning ervan is milieuvervuilend.
    Geen kernenergie, want eng en onbegrepen en wat te doen met het afval.
    Enige suggestie hoe we dan wel in de toekomst de kamer gaan verwarmen?
    Weer met de bijl het bos in en houthakken?
    Oh nee, wacht, dat vindt het WNF weer niet goed.

    Greanpeace is altijd goe in roeptoeteren en voor eigen rechter spelen, maar een oplossing die zowel economisch haalbaar als ook milieuontziend is, hoor ik niet.

  • Joaquim Campesino, di 30 augustus 2011 17:36 in reactie op Dirk Ernsten Reageer op Joaquim

    Joaquim

    We moeten een mix vinden van wind, gas met carbon capture en misschien wat kernenergie. Kolen hoort er gewoon niet meer bij. Dat heeft verder niets te maken met of u achter Greenpeace staat in het algemeen. Kolen en vooral nieuwe kolencentrales kunnen gewoon echt niet meer. De lange termijn schade aan onze economie van kolen is gewoon niet te dragen.

  • Eric Jan Taapken, di 30 augustus 2011 17:59 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Met U eens, in Spanje en Duitsland is men gelukkig heel ver al in de milieuvriendelijke energieverwerking, zag dat pas op de VRT bij Panorama, jammer dat Nederland er weinig aan doet!

  • Ingenieur Paul, di 30 augustus 2011 18:03 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    waaruit bestaat precies die schade? Je snapt toch wel dat moderne end-of-the-pipe technologie (rookgaszuivering etc) wordt toegepast en er geen roetdeeltje de schoorsteen gaat verlaten ?
    Deze plant heeft net zo'n grote milieu footprint als een gascentrale.

    Het enige technische probleem dat ik zie is het warme koelwater dat geloosd wordt; maar daar is ook wel weer een oplossing voor te bedenken.

    Bovendien...het gebied is toch al verpest...het staat al vol windmolens

  • Eline W, di 30 augustus 2011 20:25 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb zelf persoonlijk geen enkel idee hoe dit juridisch zit. En ik vrees dat ook een groot gedeelte van de mensen die er mee bezig zijn dat niet hebben.

    Maar als niet duidelijk is of iets wel of niet mag, of dat het gewoon geen zin heeft, dat is het toch volslagen idioot om gewoon maar door te gaan met bouwen, om nog meer geld te verspillen, om nog meer veranderingen aan te brengen in de situatie. Dat slaat nergens op. Ze moeten gewoon onmiddellijk stoppen met bouwen, totdat een rechter heeft besloten dat ze door mogen bouwen.

    Dat hele ding is natuurlijk het slechtste idee ooit, maar daar gaat dit niet eens over.

  • Tim de Boer, di 30 augustus 2011 15:06 Reageer op Tim

    Tim

    "Essent mag de kolencentrale in de Eemshaven gewoon afbouwen. Dat maakte gedeputeerde Wiebe van der Ploeg van de provincie Groningen gisteren bekend."

    Die Wiebe van der Ploeg is lid van Groen Links. Verder geen conclusies overigens, gewoon een observatie.

    Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2870881/2011/08/27/Kolencentrale-in-Eemshaven-mag.dhtml

  • Al Bundy, di 30 augustus 2011 14:27 Reageer op Al

    Al

    Misschien kunnen we de centrale nog ombouwen naar atoomstroom ...

    http://www.atoomstroom.nl/

  • Bas Grootel, di 30 augustus 2011 15:13 in reactie op Al Bundy Reageer op Bas

    Bas

    De kolencentrale staat niet ter discussie. Maar de gevolgen voor het gebied. Zeehondjes en zo.

  • Michiel Online, di 30 augustus 2011 13:42 Reageer op Michiel

    Michiel

    "We willen dat de politie optreedt. De veiligheid is in gevaar. Er kan geen mens in of uit, dus ook geen hulpdiensten"

    De veiligheid is in gevaar. De veiligheid is in gevaar???!! ONZE veiligheid is in gevaar. Niet die van jou want jij maalt niet om veiligheid, dus voor jou is het niet van toepassing, laat staan voor je werknemers.

    We zetten onze veiligheid tegenover die van jou, en je begint nu al te piepen. Wat ben jij een schijnheilig stuk vreten zeg niet te geloven.

  • King Benzai, di 30 augustus 2011 13:24 Reageer op King

    Goede actie van Greenpeace. Oprotten met die steenkolen. We leven inmiddels anno 2011, niet anno 1800.

  • Joaquim Campesino, di 30 augustus 2011 13:23 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Kolencentrales zijn op dit moment de grootste bedreiging voor onze kinderen. Als we hun enige kans op een normaal leven willen geven, gaan we nu massaal achter Greenpeace staan.

  • Ingenieur Paul, di 30 augustus 2011 17:59 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    kom kom...grootste bedreiging voor onze kinderen ????
    Hahahahahahahahahahaaaaaaaaa

    Ik heb 4 dochters en ik heb een hele lange lijst van dingen waar ik mij zorgen over maak (enge vieze mannen, drugs op school, gezondheid, pubertijdsproblemen, verkeer, enz enz) , maar ik was nog niet op het idee gekomen om daar een kolencentrale op te zetten, laat staan op de 1e plaats.

  • Klaas Blondeman, di 30 augustus 2011 19:06 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Klaas

    Klaas

    Overdrijven is ook een vak.

  • Klaas Blondeman, di 30 augustus 2011 13:23 Reageer op Klaas

    Klaas

    In de Volkskrant las ik dat Greenpeace en ook Samson van de PvdA niet eens weten dat het weigeren van de vergunningen helemaal niet draait om het feit dat het een kolencentrale wordt. Samson stelde voor om er een biogascentrale van te maken. Niet wetende dat dit voor de weigering van de vergunning helemaal niet uit zou maken. Ik bedoel maar.

  • Bas Grootel, di 30 augustus 2011 13:13 Reageer op Bas

    Bas

    Wat mij betreft kan Essent gewoon doorbouwen. Als ze straks aan de eisen voldoen dan is er niets aan de hand en zou stilleggen een enorme kapitaalvernietiging zijn. Voldoen ze straks alsnog niet dan is het einde over. Zo simpel.

  • Eline W, di 30 augustus 2011 20:27 in reactie op Bas Grootel Reageer op Eline

    Eline

    Dan mogen ze straks met vergunning het waddengebied vernaggelen, leuk hoor. Is UNESCO het vast met u over eens.

  • Bas Grootel, wo 31 augustus 2011 04:14 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Eline: Leer nou eens lezen. Als de vergunning alnsog afgegeven wordt is er niets aan de hand. Als de vergunning niet afgegeven wordt is het gewoon stoppen.

  • Thomas Wagenaar, di 30 augustus 2011 12:48 Reageer op Thomas

    Thomas

    Sterker nog, het schijnt dat Verhagen het persoonlijk mogelijk maakt dat daar überhaupt nog gebouwd wordt. Hopen dat dat bewezen kan worden, weg met die man!

  • R van brummelen, di 30 augustus 2011 12:45 Reageer op R

    R

    essent gaat ondanks stopzetten van de bouwvergunning door met bouwen. essent kan dus met recht een criminele organisatie genoemd worden, en wat greenpeace doet is gewoon een burgerarrest. volledig terecht, greenpeace verdient onze steun.

  • Michel Reiziger, di 30 augustus 2011 12:19 Reageer op Michel

    Michel

    Essent, een bedrijf wat bij mij bovenaan de lijst staat van smerige bedrijven.

    Volgens mij is het van Essent niet de juiste manier om zich als zogenaamde 'milieu bewusteling' te profileren.

  • Evert van Vliet, di 30 augustus 2011 12:15 Reageer op Evert

    Evert

    Ja daar staat GP om bekend...wanneer er stront aan de knikker is laat men de hulpdiensten er niet door.

    Hoe verzin je zoiets? en nog ludiek ook..alsof het een grap zou zijn.

  • Huub Geluk, di 30 augustus 2011 13:15 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Huub

    Huub

    Wat een ongepaste reactie, die bovendien nog gelogen is en druipt van de kwaaie opzet.

    Koekje:

    Daar staat die Evert van Vliet inderdaad om bekend: als er mensen gewond om hulp vragen, geeft ie ze een extra schop met zijn werkschoenen met stalen neuzen.

  • Addy Stoker, di 30 augustus 2011 12:08 Reageer op Addy

    Addy

    prima actie Greenpeace, wij als Verenigd Links- Feriene Lofts vinden het van bestuurlijke hoogmoed getuigen om ondanks de uitspraak van de rechter toch door te gaan met bouwen. Minister Verhagen en de provincie Groningen hebben duidelijk een regenten mentaliteit

  • Anton de Vries, di 30 augustus 2011 12:52 in reactie op Addy Stoker Reageer op Anton

    Anton

    Hier ben ik het dus echt niet mee eens. De Nederlandse marine zou meteen meten uitrukken om die schepen van Greenpeace te kelderen! Schande dat dit tegenwoordig kan!

  • Addy Stoker, di 30 augustus 2011 13:10 in reactie op Anton de Vries Reageer op Addy

    Addy

    we verschillen duidelijk van mening, het is een schande dat overheden doorzetten ondanks een duidelijke uitspraak van de rechter. Men neemt de rechtsstaat dus niet echt serieus..

  • R van brummelen, di 30 augustus 2011 13:17 in reactie op Anton de Vries Reageer op R

    R

    op basis van wat? greenpeace houdt zich keurig aan de wet, in tegenstelling tot essent. ook het plaatsen van stenen om een kwetsbaar gebied in zee te beschermen was immers gewoon legaal.

  • Huub Geluk, di 30 augustus 2011 13:18 in reactie op Anton de Vries Reageer op Huub

    Huub

    Volgens mij is de Nederlandse marine helemaal niet zo goed in meten. De duimstokkentrainingsdagen zijn altijd slecht bezocht.

    En inderdaad, die marine zou wat vaker moeten worden ingezet tegen de eigen bevolking. Overigens, beurzen kelderen, schepen laat je gewoon zinken.

  • sjaak de intellectueel, di 30 augustus 2011 14:00 in reactie op Anton de Vries Reageer op sjaak

    sjaak

    Ik ben het nog met je eens ook. Greenpeace zijn gewoon ''groenterroristen'' die andere mensen hun eigen mening/overtuiging willen opdringen.

  • Eric Jan Taapken, di 30 augustus 2011 18:56 in reactie op Anton de Vries Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Heeft U een Frans paspoort want die Fransen legden gewoon bommen in de schepen van Greenpeace en uw woorden lezende denkt u er ook zo over, bij sommige mensen gaat economie boven het milieu maar gelukkig niet bij allen!

  • sjaak de intellectueel, di 30 augustus 2011 19:48 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op sjaak

    sjaak

    Het is nooit bewezen dat de franse regering daar achter zat. Dus let je een beetje op met je valse beschuldigingen?

  • Berthold Hohenlowe, di 30 augustus 2011 13:26 in reactie op Addy Stoker Reageer op Berthold

    Berthold

    De Raad van State, de instantie die de vergunningen ongeldig verklaarde, is geen rechtscollege. Die rechter komt nog maar Greenpeace speelt voor de zoveelste keer weer irritant voor eigen rechter en heeft voor de zoveelste keer ook weer lak aan democratische processen.

    Er bestaat in Nederland zoiets als een regering, een parlement en overige bestuursorganen. Die komen er samen wel uit en Greenpeace behoort niet te proberen op die stoelen te gaan zitten. Laten die zich, als zij toch niets beters hebben te doen, maar vastketenen aan de poten van de pingpong-tafel in afwachting van de definitieve beslissing.

    Nu het toch over hoogmoed hebt, Verenigd Links- Feriene Lofts of wat dat ook mag zijn, mag vinden wat zij wilt maar heeft zich ook bij het uiteindelijke resultaat van democratische processen neer te leggen.

  • Addy Stoker, di 30 augustus 2011 14:52 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Addy

    Addy

    Verenigd Links legt zich zeker neer bij democratische processen, echter Verenigd Links heeft binnen die democratie ook recht op een eigen mening.
    En geeft daar dan ook blijk van. Naar mijn mening is Greenpeace zeker goed bezig, en heel veel mensen zijn het daar ook mee eens.
    het kabinet is Rutte is eigenlijk een milieuramp op zich. met 130 over de snelweg jakkeren, kernenergie centrales uitbreiden, kolencentrale bouwen, ecologische hoofdstructuur afbreken, natuurgebieden verkopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

  • Aert Willem d'Holbach, di 30 augustus 2011 18:56 in reactie op Addy Stoker Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Iemand anders' vrijheid beperken hoort wat mij betreft niet tot de vrijheid van meningsuiting.

  • Huub Geluk, wo 31 augustus 2011 11:03 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Huub

    Huub

    Inderdaad Aert, dat hoort inderdaad bij het strafrecht. Of bij een gijzeling of ontvoering.

    De vrijheid van meningsuiting heeft overigens ook niets te maken met de schoenen van jouw kleinkinderen.

  • Jim Peeters, di 30 augustus 2011 19:52 in reactie op Addy Stoker Reageer op Jim

    Jim

    ahum...wel aan de feiten houden aub:)

    de vergunning van deze centrale is door een pvda minister gegeven afkomstig uit een centrumlinks kabinet en het doorgaan van de bouw is onder verantwoordelijkheid van een groen links gedeputeerde

  • Addy Stoker, di 30 augustus 2011 20:37 in reactie op Jim Peeters Reageer op Addy

    Addy

    klopt hoor, ik ben dan ook lid van Verenigd Links- Feriene Lofts en niet van PVDA of GroenLinks. Een politicus van welke partij dan ook die lak heeft aan de rechtsgang en stug doorgaat bezorgt de politiek een slechte naam, of het nu een CDA minister is, of een Groen Links gedeputeerde. Het is in mijn ogen niets anders dan de arrogantie van de macht om dit nu door te zetten.

  • Berthold Hohenlowe, di 30 augustus 2011 21:06 in reactie op Addy Stoker Reageer op Berthold

    Berthold

    Wat is er arrogant aan de behoefte aan energie tegen een betaalbare prijs? U wilt mij toch niet vertellen dat de energiebehoefte van Friesland (Frioesloan, hoe zeg je dat?) en Feriene lofts (wat een taal man) met een windmolentje en een stookoventje waar het loof van de radijs in wordt verbrand, kan worden voorzien?

  • Addy Stoker, di 30 augustus 2011 21:34 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Addy

    Addy

    Toen de gemeente Leeuwarden nog aandelen Frigem/ Essent had, ben ik lid geweest van de Raad van Advies van deze bedrijven. Hoe meer Schaalvergroting er plaatsvond, des te minder de democratische controle. Dat veroorzaakt die arrogantie. Nutsbedrijven horen niet geprivatiseerd te worden. Fryslan heeft zeker goede mogelijkheden om een heel groot deel van haar energiebehoefte duurzaam op te wekken

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven