03 oktober 11 09:09 Reageer (63) Groen RSS

Gat in ozonlaag Noordpool

Extreme kou zorgt voor nieuw probleem

Boven Oosteuropa, Rusland en Mongolië is een groot gat in de ozonlaag ontdekt. Bewoners lopen daardoor een verhoogd risico op huidkanker. Het probleem was tot nu toe voornamelijk bekend van de Zuidpool maar door de extreme kou in combinatie met chemische afvalstoffen in de lucht treedt het gevaarlijke verschijnsel nu ook op het noordelijk halfrond op.

Het gat werd ontdekt door onderzoekers van de NASA in samenwerking met wetenschappers in 19 landen, waaronder die van het Nederlandse KNMI.  

Trouw: Nu ook gat in ozonlaag Noordpool

Persbericht: NASA Leads Study of Unprecedented Arctic Ozone Loss




Laatste Reacties (63) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • dr. Bob, ma 03 oktober 2011 23:54 Reageer op dr.

    dr.

    Hè verdorrie, dat heb ik weer. Ben ik net het Zuidelijk halfrond ontvlucht vanwege het ozongat, is er gvd nu ook een gat op het Noordelijk halfrond !
    Waar moet ik dán nog veilig in de zon zitten ?
    Volgens mij zit de wisselkoers ook gekoppeld aan dit complot.
    Maakt niet uit waar ik naartoe verhuis of wanneer, de wisselkoers zal altijd in mijn nadeel zijn.
    Kies ik kop, dan wordt het munt. (behalve natuurlijk als kop onvoordeliger zou uitvallen)
    Je zou er helemaal depri van worden.

  • Ingenieur Paul, ma 03 oktober 2011 22:30 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Vreemd...hoe zat het met die global warming die vooral op de noordpool te merken zou zijn. Het resultaat van deze global warming is blijkbaar extreme kou.
    Welke "wetenschappers" hebben dit nu weer bedacht.

    De CFK's die verantwoordelijk zoiden zijn voor het gat boven de zuidpool zijn in de 90-er jaren al verwijderd. Het gat is er nog steeds, en ik begin te denken dat het een gewoon natuurlijk process is. Ik ben benieuwd wat nu weer de conclusie zal zijn.
    En ondertussen: het gaat zeer goed met de ijsbeer....het heeft blijkbaar een goed effect op de fauna.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 22:59 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    Als het een natuurlijk effect is, hoe verklaart u op het plaatje dan de vrijwel 1 op 1 correlatie tussen een lage concentratie ozon en een hoge concentratie cloormonoxide?

  • Ingenieur Paul, ma 03 oktober 2011 23:18 in reactie op Eline W Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Welke correlatie Eline? Heb je het over de zuidpool waar die correlatie afwezig is?

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 23:38 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb het over dat plaatje van de noordpool voor je neus, maar dat snap je zelf ook wel neem ik aan.

  • Zeer Voornaam, di 04 oktober 2011 07:28 in reactie op Eline W Reageer op Zeer

    Beste eline, dat ziet hij niet,
    Je kunt niet door de plank voor je kop heen kijken.

  • Ingenieur Paul, di 04 oktober 2011 15:14 in reactie op Zeer Voornaam Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Je ziet een plank tussen jouw hoofd en mijn hoofd, en denkt dat die plank bij mij hoort. Hahaha

  • Ingenieur Paul, di 04 oktober 2011 15:04 in reactie op Eline W Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    “In the 2010-11 Arctic winter, we did not have temperatures that were lower than in the previous cold Arctic winters,” said Walker. “What was different about this year was that the temperatures were low enough to generate ozone-depleting forms of chlorine for a much longer period of time. Arctic ozone loss events such as those observed this year could become more frequent if winter Arctic stratospheric temperatures decrease in future as the Earth’s climate changes.

  • Eline W, wo 05 oktober 2011 15:02 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Eline

    Eline

    Ja, maar dat is wel.allemaal op basis van door de mens in de atmosfeer gebrachte cloorverbindingen.

  • Ganzen Wijn, wo 05 oktober 2011 00:43 in reactie op Eline W Reageer op Ganzen

    Ganzen

    Cl· + O3 → ClO· + O2

  • Eline W, wo 05 oktober 2011 15:01 in reactie op Ganzen Wijn Reageer op Eline

    Eline

    Ja, dat moet je tegen "ingenieur" Paul zeggen, die ontkent web verband tussen menselijk handelen en het gat in de ozonlaag.

  • Mostafa Mouktafi, ma 03 oktober 2011 21:01 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De gat die de Denen hadden hebben zij het met succes gevult, nu Nederland nog. Dicht timmeren met dat handel dus en wees menselijk, democraat en optimistisch, je leeft maar één keer.
    Vroeger zeiden ze dat de aard rond was, nu zegt een Franse man dat dat niet zo is maar de aard is ovaal en over 100 komt iemand en die zegt dat de aard een driehoek is...ect....

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 23:06 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Eline

    Eline

    De aarde is plat, kijk maar naar buiten.

    En dit is ook een prima benadering voor de werkelijkheid. Teken een driehoek op de grond en meet de som van de hoeken. Deze zal 180 graden zijn. Pas als je je driehoek zeer groot maakt zal je zien dat de som van de hoeken gelijk wordt aan 180 graden (plus de straal van de aarde gedeeld door de oppervlakte van de driehoek).

    Ja, ik ben aan het pesten. Maar ik zeg dit omdat mensen moeten begrijpen dat als er iets nieuws ontdekt wordt het voorgaande niet opeens totaal fout is. Na Einstein zijn middelbare scholen gewoon door gegaan met Newton onderwijzen, simpelweg omdat dat een heel goed eenvoudig model is en perfect werkt voor zaken binnen onze belevingswereld.

    Zo is een platte aarde ook een heel goed model voor geometrie in de tuin.

  • Mostafa Mouktafi, ma 03 oktober 2011 23:50 in reactie op Eline W Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Maar niet plat als een dubbeltje, wat je hebt ook bergen Hollandse duinen. Plat met bulten en putten is de aard wel als mijn eigen ogen gebruik!

  • Mostafa Mouktafi, di 04 oktober 2011 00:06 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ....Want je hebt bergen en Hollandse duinen..
    Correctie, voor de duidelijkheid!

  • Jan B, ma 03 oktober 2011 13:23 Reageer op Jan

    Jan

    Vandaar die lasogen na 2 dagen in de buitenlucht.

  • Evert van Vliet, ma 03 oktober 2011 12:13 Reageer op Evert

    Evert

    Straks hebben we weer volop banen en dan blijkt dat noeste arbeid helemaal niet kan?

    Het grootste gat zit in het aangeleerde 'verstand'.

  • Al Bundy, ma 03 oktober 2011 11:12 Reageer op Al

    Al

    "Extreme kou zorgt voor nieuw probleem"

    Dus het is nu eens een keer NIET de mens(heid) die een klimaat verandering veroorzaakt.
    Maar goed, de wetenschap zal er vast wel weer een draai aan geven zodat het alsnog overkomt dat wij de schuldigen zijn.

  • Censuur Joop, ma 03 oktober 2011 11:39 in reactie op Al Bundy Reageer op Censuur

    Censuur

    * Shrugs *

  • Piet de Geus, ma 03 oktober 2011 11:53 in reactie op Al Bundy Reageer op Piet

    Piet

    "Dus het is nu eens een keer NIET de mens(heid) die een klimaat verandering veroorzaakt."

    Komen die chemische afvalstoffen in de lucht dan van de kaboutertjes?

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 13:09 in reactie op Piet de Geus Reageer op Eline

    Eline

    Ja, hun paddenstoelen mogen niet verotten, daarvoor gebruiken ze koelkasten. Omdat ze deze niet weg kunnen brengen als ze kapot zijn laten ze ze wegrotten in het bos.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 12:01 in reactie op Al Bundy Reageer op Eline

    Eline

    Kou in combinatie met door de mens geproduceerde gassen ja.

  • , ma 03 oktober 2011 12:33 in reactie op Eline W Reageer op

    Vergeet je de *uitlaatgassen* van onze vleesindustrie niet?

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 13:05 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Methaan heeft volgens mij geen slechte invloed op ozon.

  • , ma 03 oktober 2011 13:27 in reactie op Eline W Reageer op

    Waarom maakt men zich dan zorgen om de eventuele ontdooiing van de permafrost in o.a. Siberië?
    Want daar komt dan een partij methaan vrij waar je van om rolt.
    Ik ben geen chemicus, en ik wil het me dus graag laten uitleggen, geloof me.Maar mij wordt gezegd dat dat een rampscenario is, en van terzakekundigen accepteer ik graag een mening.

  • Joop Schouten, ma 03 oktober 2011 14:06 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Gezondheid-wetenschap/article/detail/806946/2006/12/23/Hier-smelt-de-grond-wel-vaker.dhtml
    :

    Bodemkundige Roman Desjatkin en biochemicus Trofim Maksimov, beiden etnische Jakoeten, zien wel grote veranderingen in klimaat en biosfeer en vrezen het ergste.

    Ze lichten het toe in hun meetstation Spasskaja Pad, in de taiga enkele tientallen kilometers buiten Jakoetsk. In dit bosgebied, waar behalve ruige Sachapaarden ook beren en wolven rondlopen, meten ze temperatuur, neerslag en CO2-flux, gekoppeld aan een wereldwijd netwerk.

    ‘Natuurlijk geloven we in het broeikaseffect’, zegt Maksimov, terwijl hij de gasten bevroren rauwe vis (stroganina), rauw paardenspek en koeientong voorschotelt, alles genereus besprenkeld met wodka. Desjatkin: ‘De Russische Academie wil er nog niet aan, maar hoe kun je de feiten betwisten: hogere temperaturen, een langere zomer, nieuwe neerslagpatronen?’

    De gevolgen voor de ecologie zijn al groot, aldus Maksimov. Vegetatiezones verschuiven en zuidelijke diersoorten trekken noordwaarts, zoals dassen, herten en zwaluwen, die nu al aan de Noordelijke IJszee nestelen. Ook insecten zien hun kans schoon, zoals de teek en de Siberische mot, die de afgelopen tien jaar miljoenen hectaren taiga heeft verwoest.

    De twee maken zich ook ernstig zorgen over CO2 en methaan uit smeltende permafrost .

    ...

    http://www.kennislink.nl/publicaties/gevaar-door-dooiende-permafrost

    ; )

  • , ma 03 oktober 2011 15:07 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Wist ik toch.
    Iemand kan het mevertellen, en.....als ik het niet dacht........Joop!!
    Tnx.

  • Joop Schouten, ma 03 oktober 2011 15:23 in reactie op Reageer op Joop

    Joop

    : )


    x

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 15:00 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Je haalt het gat in de ozonlaag en het versterkte broeikaseffect door elkaar. Dit zijn twee losse problemen met ieder hun eigen oorzaak.

  • , ma 03 oktober 2011 15:40 in reactie op Eline W Reageer op

    Dat zou zomaar kunnen, en ik heb de indruk dat jij behoorlijk op de hoogte bent.
    Leg het me uit, want ik wil het ook ECHT graag precies weten.
    Is het niet voor mij, dan wel voor mijn kinderen en kleinkinderen.
    Het zijn namelijk van die kleine berichten die me even in de schrik laten schieten, maar waar je dan verder niets meer over hoort.
    Joop Schouten gaf al een goed artikel door, help jij me maar verder.
    Please.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 15:54 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Ik heb nu even geen tijd om hier gigantische verhalen te gaan schrijven, want ik ik moet nu echt (en dat roep ik al sinds ik om 14:00 thuis ben gekomen) wat gaan doen.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 17:50 in reactie op Reageer op Eline

    Eline

    Oke, ik heb "pauze" genomen tot het eten.

    Ozon is een verbinding van drie zuurstofatomen dus O_3. Ozon absorbeert UV-straling zodat het niet op het aardoppervlak komt. Omdat ozon instabiel is wordt is er in de bovenste laag van de atmosfeer een evenwicht, er ontstaat even snel ozon als het wordt afgebroken. Zelfs kleine hoeveelheden van bepaalde gassen, bijvoorbeeld de CFK's die vroeger veel in koelkasten zaten, versnellen de afbraak van ozon, waardoor het evenwicht op een lagere hoeveelheid ozon komt te liggen. Om het gat in de ozonlaag aan te pakken is het enige wat we hoeven te doen die gassen uit de lucht te halen, er zijn geen problemen met de hoeveelheid ozon. Sterker nog, ozon is redelijk giftig en dicht bij de grond ongewenst.

    Maar dit probleem heeft helemaal niets te maken met de opwarming van de aarde en CO2, dat is een totaal ander verhaal. De opwarming van de aarde komt door broeikassen (zoals CO2 en Methaan) die deel van de IR straling die van de aarde komt (alle objecten met een temperatuur zeden elektromagnetische straling uit) absorberen en weer in alle richtingen uitzenden. Zonder dit effect was het -18C op aarde. Zodra mensen meer CO2 in de atmosfeer pompen zal het broeikaseffect sterker worden. Maar invloed op de ozonlaag heeft het niet.

    Ik zie wel vaker dat mensen dit als hetzelfde probleem zien, maar het is echt iets totaal ander.s

  • , ma 03 oktober 2011 19:13 in reactie op Eline W Reageer op

    Okee.
    Je hebt ongetwijfeld gelijk.
    Shit, zal ik dan maar zeggen.

  • Ganzen Wijn, wo 05 oktober 2011 11:38 in reactie op Eline W Reageer op Ganzen

    Ganzen

    Waarschijnlijk zit Katz er wat betreft een relatie tussen het gat in de ozonlaag en het broeikaseffect niet helemaal naast, gelet op deze informatie (punt 4).

    http://www.milieuloket.nl/9353000/1/j9vvhurbs7rzkq9/vhurdyxqgmyq#p4

    "Het broeikaseffect en de afbraak van de ozonlaag zijn lang als compleet onafhankelijke problemen beschouwd. Het is echter niet verbazingwekkend dat deze twee kwesties, die allebei worden veroorzaakt door stoffen die mensen in de lucht brengen, een zekere invloed op elkaar uitoefenen."

  • Jan B, wo 05 oktober 2011 15:52 in reactie op Ganzen Wijn Reageer op Jan

    Jan

    De vraag is alleen waar die invloed uit bestaat. Ik heb wel een idee voor een mogelijk mechanisme. De ozonlaag wordt met name in periodes van extreme kou versterkt verdund. Die periodes van extreme kou kunnen samenhangen (of samen gaan hangen) met het broeikaseffect. Klinkt paradoxaal (de anti-klimaathetsers zullen er wel weer bovenop springen) maar het kan. Door het broeikaseffect kunnen golfstromen veranderen waardoor gebieden die voorheen een mild klimaat hadden (zoals Europa) ineens gedurende de winter niet langer van een warme golfstroom kunnen profiteren. De effecten van die warme golfstroom zijn daarbij aanzienlijk. Grote delen van Europa (Inclusief Frankrijk) liggen op dezelfde geografische breedte als Canada. En waar Frankrijk bekend staat om zijn goede wijnen staat Canada bekend om zijn extreme kou. Het kan dus verkeren. Geen golfstroom in de richting van Noord-Europa geeft aldaar zeer strenge winters en dus optimale condities voor een reductie van ozonlaag.

  • Jan B, ma 03 oktober 2011 18:13 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Omdat methaan een berucht broeikasgas is. De ozonlaag wordt er echter niet door aangetast.

  • Jan B, ma 03 oktober 2011 18:22 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    iets met Cl + O3 -> ClO + O2 + iets met minder Cl?

    Yep.

    Hoe lang een bepaalde stof in de atmosfeer blijft zitten is altijd lastig te vinden, ik begrijp niet waarom.

    Van veel stoffen is dat ook niet bekend. Je moet dan in principe met een hele hoop verschillende reactieprocessen rekening gaan houden (waarmee reageert een bepaald molecuul onder welke omstandigheden?). Dat is moeilijk volledig in kaar te brengen. Het beste is de concentraties met tussenpozen meten (wellicht ook op verschillende hoogten), de resulterende curves fitten, en dan extrapoleren. Maar dat kost tijd en het resultaat verschilt ook nog eens per stof (voor elke stof is een afzonderlijke meetserie vereist).

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 19:01 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Ja, ik snap dat dat lastig is, maar je zal toch zeggen dat dat prioriteit nummer 1 in atosfeeronderzoek moet zijn. Met die gegevens zijn namelijk ook weer betere modellen te maken.

    In dat opzicht verontrust een gedeelte uit dat persbericht mij:
    "Our ability to quantify polar ozone loss and associated processes will be reduced in the future when NASA's Aura and CALIPSO spacecraft, whose trace gas and cloud measurements were central to this study, reach the end of their operational lifetimes," Manney said. "It is imperative that this capability be maintained if we are to reliably predict future ozone loss in a changing climate." "

    Wat als er geen vervanging voor deze satellieten komt? Omdat bepaalde figuren met invloed er belang bij hebben dat we dit niet meer kunnen meten.

  • Jan B, ma 03 oktober 2011 23:36 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Wat als er geen vervanging voor deze satellieten komt? Omdat bepaalde figuren met invloed er belang bij hebben dat we dit niet meer kunnen meten.

    Dat wordt inderdaad een probleem. Bepaalde figuren komen pas tot inkeer als ze zelf onder de melanomen zitten.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 23:58 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    En zelfs dan zullen ze roepen ze dat het verband tussen hun melanomen en het gat in de ozonlaag niet kan worden aangetoond.

  • Mart Tiemensma, ma 03 oktober 2011 17:39 in reactie op Al Bundy Reageer op Mart

    Mart

    "de wetenschap zal er vast wel weer een draai aan geven zodat het alsnog overkomt dat wij de schuldigen zijn"

    Kan je me vertellen wat "de" wetenschap is voor iets, en vooral wat "de" wetenschap is, die klaarblijkelijk overal draaien aan geeft? Ik ben ook erg benieuwd wie "wij" eigenlijk zijn. Is er "de wetenschap" daar, aan de andere kant en "wij" aan deze kant?

  • gerrie de vries, ma 03 oktober 2011 11:04 Reageer op gerrie

    gerrie

    Een paar honderdduizend jaar geleden was het ijs ook helemaal verdwenen. Toen was er ook geen industrie, autos, vliegtuigen etc,etc. Is gewoon een cyclus, allemaal paniek om niks zolang Core zich nog laat rond vliegen en in een mooie 8 cilinder cadilac stapt zal het wel los lopen.

  • YggY ..., ma 03 oktober 2011 11:57 in reactie op gerrie de vries Reageer op YggY

    YggY

    zolang Core zich nog laat rond vliegen en in een mooie 8 cilinder cadilac stapt zal het wel los lopen.
    ===========

    Sjonge, hoe krijgt u het bij elkaar, ik neem aan dat met "Core" Al Gore bedoeld wordt.

    En een 8 cilinder Cadiilac moet dan deze zijn

    http://www.classiccarsheusden.nl/cadillac11.jpg

    Alhoewel daarmee rondvliegen even nog een probleem is.

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 12:08 in reactie op gerrie de vries Reageer op W.J.

    W.J.

    Dat klopt ! Enige tijd geleden las ik een studie uit die tijd over de gevolgen van CO2 uitstoot, gepubliceerd door de Universiteit van Neanderthal, onder redactie van prof. C. Magnon et al.

    Daarin wordt onomstotelijk bewezen dat de broeikas-gassen niet veroorzaakt werden door ammoniak in Mammoet-mest en/of uitlaatgassen van Flint-mobielen.

    Verder bleek ook uit het onderzoek dat overgangen van koude en warme periodes zich, net als nu, voltrokken in een tijdspanne van minder dan een eeuw.

    Dus dankzij de ingrepen van onze Godgezonden PVVcDA, zal binnen enkele jaren het klimaat weer "normaal" zijn en zullen vele linkse milieuhobby's voorkomen worden.

    Toch ?

  • YggY ..., ma 03 oktober 2011 12:27 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op YggY

    YggY

    Toch
    ===========

    Ach dat is lang geleden dat ik iets hoorde over Prof. Magnon.

    Ik zei laatst nog tegen een vriend, hou zou het toch met die Cro gaan.

  • , ma 03 oktober 2011 12:39 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ik heb onlangs nog werkjes van hem en zijn tijdgenoten kunnen bewonderen.
    Knap werk, hoor!!
    Maar of hij nog leeft is me niet duidelijk geworden.

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 12:59 in reactie op YggY ... Reageer op W.J.

    W.J.

    Na een teleurstellend lectoraat aan de Edmund Burke "academy" heeft hij z'n wetenschappelijke carrière aan de treurwilgen gehangen en is, naar verluidt, samen met zijn moeder een fabriekje in bak- en braadproducten begonnen. Toen dit succesvol bleek, heeft hij het voor goed geld verpast aan de tamelijk obscure ondernemers Jurgens en Van der Berg.

    Thans geniet hij van een welverdiend pensioen op één van de Griekse eilanden en publiceert soms nog op enkele fora......

  • , ma 03 oktober 2011 12:57 in reactie op gerrie de vries Reageer op

    Nee, maar toen waren er ook nog niet zoveel mensen, ofwel, die waren er wel, die leefden in grotten en maakten daar fraaie tekeningen. De tijd van de heer Cro Magnon, weet je nog van dat andere item?

    Ideetje?

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 10:58 Reageer op W.J.

    W.J.

    Altijd al gedacht dat de NASA ook bij de linkse kerk hoorde ;-)

    http://www.wakkerpedia.nl/index.php/Wetenschappelijk_bureau_van_de_PVV

  • Anja Lodewijks, ma 03 oktober 2011 11:23 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op Anja

    Anja

    de volgende personen werkzaam zijn voor het bureau:

    Paul Belien
    Martin Bosma
    Dion Graus
    Prof. Dr. Mr. Ing. Richard de Mos
    Rita Verdonk

    Het niveau van de medewerkers is hoog, maar niet elitair of interlektueel. De medewerkers van het WBvdPVV dienen minimaal een voltooide VMBO-opleiding en drie jaar ervaring te hebben bij een onderzoeksinstituut, of aantoonbaar dit werk aan te kunnen. Bekendheid met boeken is een pré.

    Lol.

  • YggY ..., ma 03 oktober 2011 12:10 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op YggY

    YggY

    Bekendheid met boeken is een pré.
    ============

    De verzamelde werken van Suske en Wiske ?

    Er moeten nog wat Nobelprijzen verdeeld worden maar ik heb verder geen zorg dat wie dan ook van dat clubje genomineerd zal worden.

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 13:13 in reactie op YggY ... Reageer op W.J.

    W.J.

    Plaatjes zónder tekst is ook goed hoor! Trouwens: Ik heb al een boek !

  • YggY ..., ma 03 oktober 2011 15:39 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb al een boek !
    =============

    Er zullen ook wel PVV'ers zijn die ook een boek hebben, als boekenkastvulling uiteraard want dat je een boek kunt lezen en diverse soorten kennis kunt verwerven daar zijn ze nog niet achter.

    Kleur de plaatjes en maak zelf de tekst af.

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 16:31 in reactie op YggY ... Reageer op W.J.

    W.J.

    Iets met puntjes, die je dan met elkaar moet verbinden. Staan moeilijke cijfertjes bij en dat schijnt dan weer ingekleurd te moeten worden.

    Maar vanavond (gelukkig) geen tijd, want dan is so-you-think-you-are-next-holland-top-sloerie op tv en dat màg ik natuurlijk niet missen....

  • , ma 03 oktober 2011 15:41 in reactie op W.J. v/d Straat Reageer op

    De Bijbel?


    Nou, dat mot voldoende weezn.(lol)

  • W.J. v/d Straat, ma 03 oktober 2011 16:27 in reactie op Reageer op W.J.

    W.J.

    Geen idee,; nog niet uitgepakt. :-D

  • Anja Lodewijks, ma 03 oktober 2011 13:19 in reactie op YggY ... Reageer op Anja

    Anja

    Vergeet de Donald Duck niet.

    http://www.youtube.com/watch?v=incfJ5Z8jX8

  • Michiel Online, ma 03 oktober 2011 10:05 Reageer op Michiel

    Michiel

    http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0173-Aantasting-van-de-ozonlaag%3A-de-oorzaken-en-effecten.html?i=32-84

    veel succes

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 10:03 Reageer op Eline

    Eline

    Ik dacht dat met effectief beleid om CFK's te bannen dit probleem langzaam aan het verdwijnen was.

    Blijkbaar niet...

  • Jan B, ma 03 oktober 2011 13:22 in reactie op Eline W Reageer op Jan

    Jan

    Als ik het goed begrepen heb zit het probleem 'm in chloorverbindingen in het algemeen (niet alleen CFK's). Het rechterplaatje toont dan ook de chloormonoxide-concentratie. Chloormonoxide is een product (zelf reactief (zg vrij radikaal)) van de reactie tussen chloor en ozon.

  • Eline W, ma 03 oktober 2011 15:21 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    iets met Cl + O3 -> ClO + O2 + iets met minder Cl?

    De oplossing is in ieder geval heel simpel. Stoot die chloorverbindingen niet meer uit, en wacht af tot ze weg zijn. Voor CFK's is die residence time 20 tot 100 jaar. Ik weet niet hoe dat met andere chloorverbindingen zit. Hoe lang een bepaalde stof in de atmosfeer blijft zitten is altijd lastig te vinden, ik begrijp niet waarom.

  • Joop Schouten, ma 03 oktober 2011 10:03 Reageer op Joop

    Joop

    .... De lobbyisten uit het bedrijfsleven en politiek zullen hier wel weer een leugentje aan vastplakken met gemanipuleerde wetenschappelijke gegevens (...).

  • , ma 03 oktober 2011 09:33 Reageer op

    Factor 30 helpt dan ook niet meer.
    (Zet zonnehoed maar weer op).

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven