06 september 10 17:53 Reageer (46) Groen RSS

Eco-drama: Bestuiving planten gehalveerd

Bijensterfte en opwarming mogelijke oorzaken voor dreigende voedselramp

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat de bestuiving van planten in de afgelopen twintig jaar is gehalveerd. Dat tekortschieten in de voortplanting kan dramatische gevolgen hebben voor de hoeveelheid voedsel die geoogst kan worden.

De enorme terugval in de bevruchting wordt veroorzaakt door de massale, mysterieuze bijensterfte die over de hele wereld aan de gang is. De resultaten zijn een waarschuwing voor andere landen stellen de wetenschappers die het onderzoek uitvoerden in de Rocky Mountains in de Amerikaanse staat Colorado.

In Europa is de bijensterfte nog veel hoger dan in de Verenigde Staten. In Nederland 'verdween' vorig jaar zo'n 25% van de bijenvolken. Volgens de onderzoekers is het voor het eerst dat de afname in bestuiving is blootgelegd.

Naar schatting een derde van de voedselproductie is afhankelijk van bestuiving. Niet alleen het aantal bijen neemt af, ook andere insecten die bloemen helpen bij de voortplanting zoals vlinders nemen in aantallen af.

Bijensterfte is niet de enige verklaring voor de terugloop in bestuiving stelt professor James Thomson van University of Toronto die het onderzoek leidde. De opwarming van de aarde leidt er toe dat bloemen vroeger tot bloei komen en de bijenvolken dan nog niet uit hun winterslaap zijn geraakt.

Telegraph: Bee decline already having dramatic effect on pollination of plants

http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/7980954/Bee-decline-already-having-dramatic-effect-on-pollination-of-plants.html

cc-foto: klaas de gelder

Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Arnold Snorreboom, wo 08 september 2010 14:15 Reageer op Arnold

    Arnold

    Het lijkt me een prima plan om consumenten te stimuleren zelf bijen te gaan houden. Het is een vrij laagdrempelige wijze van het houden van dieren en het produceren van consumptiegoederen. Het kan immers in de achtertuin! Dit stimuleert natuurliefde en honingproductie en helpt tegelijkertijd de bijenpopulatie op stand te houden en dus de bestuiving naar een hoger niveau te tillen. Subsidies op imker-gereedschappen of bijenkasten lijken me een prima optie.

  • Pim Jansen, wo 08 september 2010 10:09 Reageer op Pim

    Pim

    Bijen zijn gevoelig voor insecticiden. Die worden in Nederland matig toegepast in vergelijking met andere (ook europese) landen. Dat de bijenstand afneemt is daarom zorgwekkend, het kan niet zomaar gestopt worden door menselijk ingrijpen.
    Afgelopen winter is mijn bijennest gestorven, waarschijnlijk door de kou (het nest zat op 8 meter hoog). Het kan zo zijn dat hommels de bestuiving doen. Daar zijn er zat van. De bramenoogst is gigantisch, geen enkel probleem. Mijn appel en peren- oogst is daarentegen al jaren onder de maat. Zou de bestuiving van appels en peren van bijen afhankelijk zijn?

  • Arne Appelmelk, do 09 september 2010 00:30 in reactie op Pim Jansen Reageer op Arne

    Arne

    Hoe kan het dat je dat niet weet? Appel- en perenboeren zijn zowat de enige betalende klanten van imkers behalve de corebusiness honing.

  • Pim Jansen, do 09 september 2010 22:15 in reactie op Arne Appelmelk Reageer op Pim

    Pim

    Tja Arne, ik weet niet alles. Hoe dat kan? Misschien omdat dat voor iedereen geldt? Of weet jij wel alles. Geen reden om onaardig te worden lijkt me.

  • Arne Appelmelk, zo 12 september 2010 17:47 in reactie op Pim Jansen Reageer op Arne

    Arne

    Onaardig? Sorry als ik dat verkeerd begrepen heb. Ik was oprecht verbaasd omdat ik meende af te kunnen leiden dat u ook imkerde. De meeste imkers zijn lid van bijenverenigingen en brengen hun volken seizoensafhankelijk naar verschillende concentraties bloeiende planten en dus ook appel- en perenbloesems.

  • Pim Jansen, ma 13 september 2010 19:49 in reactie op Arne Appelmelk Reageer op Pim

    Pim

    Okay. Ik imker niet. Het bijenvolkje was zelf in de nok van mijn schuur gaan wonen. Ik heb ze gewoon met rust gelaten. Ze hebben het te zwaar gekregen deze winter.

  • Arne Appelmelk, di 07 september 2010 23:34 Reageer op Arne

    Arne

    Ik ging als jonge jongen al mee met mijn vader en ooms om onze bijenvolken naar koolzaad, katjes (wilgen),fruitbloesems,vuilbes, en heide te brengen. Goede herinneringen. Een heel dierwaardig bestaan overigens op soms wat tabaksrook na. Je gaat bijna in de geest van een (bijen)volk geloven. Gelukkig is dat idee alleen bij insecten een serieus te nemen idee. Iedereen die ik meemaakte deed het als hobby.

    De bijensterfte is een groot mysterie, die toekomstig mogelijk een te groot probleem vormt voor onze (en de mens niet alleen) om haar te politiseren of in andere zin in het belang van eigen overtuigingen te misbruiken. De oorzaaksmogelijkheden zijn legio en niet noodzakelijkerwijs aan menselijk handelen te wijten al is het wel zeer waarschijnlijk. Maar welk handelen dan? Hier het eerste deel van een goede Arte-docu hierover (rest in menu ernaast):
    http://www.youtube.com/watch?v=ELx_n8b0NzQ

  • Jeroen Mens, di 07 september 2010 17:06 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Door opwarming aarde zou technisch niet mogelijk kunnen zijn aangezien de lente en zomer maanden rond de 0,5 C te warm waren ten opzichte vorige eeuw. In feite had dit probleem dan ook voor moeten doen tijdens de jaren 0 en 1000-1300. Terwijl de mensheid juist floreerde door deze opleving in de temperatuur. Het is weer typisch dat er onder een bericht snel een opwarming qoute onder wordt geplaatst.

  • Rob van Koot, di 07 september 2010 08:20 Reageer op Rob

    Rob

    Nee niet goed maar je kunt ook zeggen: er zijn andere technieken om te bestuiven. Alsof de mens zou uitsterven door uitstervende bijen. Wie dat werkelijk gelooft moet zichtzelf niet te serieus nemen.

  • Varroa Destructor, di 07 september 2010 09:25 in reactie op Rob van Koot Reageer op Varroa

    Varroa

    De mens zal niet uitsterven, maar met een dieet van wortels, aardappels en maïs zal het wel een stuk saaier worden. Maar het blijft een teken aan de wand dat tot de jaren tachtig bijen zelfstandig in Nederland (en Europa) woonden, maar dat dat tegenwoordig niet meer kan zonder ingrijpen van een imker. En het overleven van andere insecten (wilde bijen, zweefvliegen) daarmee gelijke tred houdt. Op het platte land is een volk bijen afhankelijk van door imkers geleverd voedsel omdat er in de natuur niks meer te vinden is.

    Andere mogelijkheden voor bestuiving zijn er wel, er zijn gebieden in China waar geen insect meer wil wonen en chinezen met kwastjes het doen, die kosten niet zoveel.

    Even ter vergelijk. Bijen zijn verantwoordelijk voor ongeveer één miljard euro bijdrage aan de Nederlandse economie.

  • Rob van Koot, di 07 september 2010 11:05 in reactie op Varroa Destructor Reageer op Rob

    Rob

    Ja het is inderdaad wel gek maar ik geloof in de inventiviteit van de mens. Het is geen leuk nieuws maar we lossen het op. Zoals we dat al miljoenen jaren doen. Wie weet hebben we over 5 jaar een bijenplaag. We kunnen slechts gissen.

  • Varroa Destructor, di 07 september 2010 11:15 in reactie op Rob van Koot Reageer op Varroa

    Varroa

    Het blijkt keer op keer dat qua biologie de mens een absolute onwetende is. Absoluut niet capabel om alle variabelen te kennen, ik zou de gok niet nemen.

  • Piet Daalemmer, ma 06 september 2010 23:06 Reageer op Piet

    Piet

    Heerlijk, de mens wordt nu eindelijk eens concreet geconfronteerd met hetgeen zij de natuur aandoet. Bijtjes houden niet van een monotoon landschap. Maar het moet allemaal zo lekker 1 plantensoort per 10 hectare.

    Wellicht is een cursus imker iets? Gaat in de toekomst lekker verdienen.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 23:18 in reactie op Piet Daalemmer Reageer op Peter

    Peter

    De imker heeft het juist moeilijk! Maar opvolging wordt zeker op prijs gesteld :-)

  • Varroa Destructor, di 07 september 2010 09:28 in reactie op Peter van Eck Reageer op Varroa

    Varroa

    Vlak na WOII waren er een 35.000 imkers in Nederland die er geld mee verdienden, momenteel een 6.000 die nauwelijks de kosten terugverdienen, voor een hobby niet zo vreemd, maar voor een hobby waar een agrarische sector van afhankelijk is wellicht wat vreemd.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 22:59 Reageer op Peter

    Peter

    Met 'bijen' overigens, mensen, wordt vooral de gekweekte honingbij bedoelt. Díe heeft het momenteel zwaar, en aan de oorzaken wordt nog druk gestudeerd.
    Daarnáást neemt de soortenrijkdom aan wílde bijensoorten inderdaad sterk af, al decennialang. En ook de aantallen.
    De oorzaken daarvoor zijn legio, voornamelijk veroorzaakt door de mensch.

    En oh ja.. ook wespen dragen bij aan de bestuiving ;--)

  • roher vogel, ma 06 september 2010 22:57 Reageer op roher

    roher

    Was me ook al opgevallen, dit jaar geen bij gezien, terwijl andere jaren altijd wel.
    Ik kan me zo voorstellen dat als de nood aan de man is dat er wel een industrie kan ontstaan waarbij menselijk vernuft de taken van insecten overneemt en ervoor zorgt dat stampertjes bevrucht worden.
    Alleen wat me na aan het hart gaat is dat als je op je erf zit dat je ze niet meer door de lucht ziet vliegen en dat bloemkelken niet meer bewegen door gulzige bijen die erin bezig zijn. Als je je dat voorstelt wordt het toch allemaal minder.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 23:20 in reactie op roher vogel Reageer op Peter

    Peter

    Dat is er al. Alleen het is enorm arbeidsintensief. Maar misschien wil jij voor een hongerloontje hele akkers over stiefelen?

  • roher vogel, di 07 september 2010 08:56 in reactie op Peter van Eck Reageer op roher

    roher

    met rechts gaan we werken tot 70, dus dat zijn mooie werkjes!

  • Rob Geurtsen, ma 06 september 2010 22:55 Reageer op Rob

    Rob

    Het probleem is niet Wilders maar....

    precies de bijtjes als onderdeel van ons leef-systeem, dat we nog zo slecht (willen) begrijpen.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 23:20 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Peter

    Peter

    Jij met je Wilders. Relax man!

  • Rob Geurtsen, di 07 september 2010 00:54 in reactie op Peter van Eck Reageer op Rob

    Rob

    Ik heb geen last van Wilders.

    De bijtjes en ons eco-systeem is een veel groter probleem.
    Kijk naar het aantal reacties hoe anders dat door de meerderheid van Joop.nl bezoekers beleefd wordt.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 22:49 Reageer op Peter

    Peter

    Dit op de foto, is een zweefvlieg (Eristalis tenax). Oók een belangrijke bloembestuiver overigens, zweefvliegen. Maar goed, een veelgemaakte fout. Het zij ze vergeven, ze zijn onwetend, want slechts journalisten (en die besteden het plaatjeszoeken meestal weer uit, en die plaatjeszoekers, ach... ... ;-)

  • Jan B, ma 06 september 2010 23:36 in reactie op Peter van Eck Reageer op Jan

    Jan

    Aha. Iemand met kennis van zaken op het gebied van levende natuur. Altijd welkom zou ik zeggen.

  • Peter van Eck, ma 06 september 2010 23:39 in reactie op Jan B Reageer op Peter

    Peter

    Dank u :-)

  • Varroa Destructor, di 07 september 2010 11:16 in reactie op Peter van Eck Reageer op Varroa

    Varroa

    Blinde bij

  • Peter van Eck, di 07 september 2010 13:08 in reactie op Varroa Destructor Reageer op Peter

    Peter

    Goed zo :-)

  • e v, ma 06 september 2010 22:08 Reageer op e

    e

    Natuurlijk, letterlijk, is het mensdom eindig!!!
    Niks aan de hand gewoon doorlopen. Met z'n 8 miljard 'and counting'!

  • Zjen Zen, ma 06 september 2010 20:14 Reageer op Zjen

    Zjen

    Oud nieuws.
    En catastrofaal.

    Ik heb de afgelopen zomer overwegend kleine hommels gezien maar nauwelijks bijen.

  • Censuur Joop, ma 06 september 2010 21:25 in reactie op Zjen Zen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik heb wel bijen gezien en ik woon toch in de stad 4hoog. Ze kwamen gezellig buurten in m'n plantenbakken. ;)

    Wat me wel opviel was dat het kleinere bijen waren met veel minder stuifmeel aan hun poten, de grote jongens, voorzichtig laverend omdat hun poten vol stuifmeel zitten, heb ik deze zomer niet gezien.

    Ook heb ik veel minder vlinders(soorten) gezien, op de alledaagse koolwitjes na. Terwijl ik verleden jaar diverse soorten vlinders op mijn balkon mocht ontvangen.

    Maar een grote troost, ik heb nog niet één wesp gezien. Behalve een enkeling in de vrije natuur die zich trouwens wel erg makkelijk lieten verjagen zonder agressief te worden.

    Ik vond het allemaal erg opvallend en vreemd.

    En heel erg beangstigend!

  • Jager Verzamelaar, di 07 september 2010 00:17 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jager

    Jager

    koude winter

  • Schuur (zaam), di 07 september 2010 01:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Schuur

    Schuur

    "Wat me wel opviel was dat het kleinere bijen waren met veel minder stuifmeel aan hun poten"

    Zullen het geen zweefvliegen geweest zijn?

  • Schuur (zaam), di 07 september 2010 01:02 in reactie op Censuur Joop Reageer op Schuur

    Schuur

    "Wat me wel opviel was dat het kleinere bijen waren met veel minder stuifmeel aan hun poten"

    Zullen het geen zweefvliegen geweest zijn?

    Mvgr - B

  • Censuur Joop, di 07 september 2010 02:19 in reactie op Schuur (zaam) Reageer op Censuur

    Censuur

    Nee, zweefvliegen zijn van een heel ander soort. Die herken ik wel. Die lijken trouwens meer op kleine wespjes dan bijen. De bijen waren gewoon beduidend kleiner.

    Misschien wat Veldman zegt: Koude winter?

  • Zingende Zaag, ma 06 september 2010 19:40 Reageer op Zingende

    Zingende

    ik heb na het opzouten van de heer Klink zo'n goed humeur, dat ik komend weekend wat extra zal bestuiven. Is er een handige volgorde?

  • Kikker Landje, ma 06 september 2010 19:55 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Kikker

    Kikker

    Respect is ver te zoeken vandaag

  • Eline W, ma 06 september 2010 20:43 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Eline

    Eline

    Beargumenteer.

  • Censuur Joop, ma 06 september 2010 21:16 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Censuur

    Censuur

    Uitleg graag, want ik snap jouw reactie niet.

  • Piet Daalemmer, ma 06 september 2010 23:07 in reactie op Zingende Zaag Reageer op Piet

    Piet

    ZE begrijpen het niet Zaag (...) ...

  • jaap vos, ma 06 september 2010 19:03 Reageer op jaap

    jaap

    Wie is er eigenlijk uiteindelijk afhankelijk van wie....

  • Jager Verzamelaar, ma 06 september 2010 18:51 Reageer op Jager

    Jager

    Dat de bijen verdwijnen schijnt waar te zijn ; echter 'de aankomende voedselramp' is nieuwspraak voor "honger" . En dat heeft voorlopig niks met bijen te maken dat heeft te maken met pure speculatie op de markt.
    En uiteraard komt daar weer een grappig naam voorbij "goldman-sachs"
    U kent ze wel; die fantastische bankiers :-)
    Zoveelste keer dat serieuze milieuproblemen weer eens gebruikt gaan worden om mensen te laten verhongeren voor iets om de beurzen van de leuke jongens te spekken; vorige keer waren het misoogsten ; die er waren maar er was genoeg. Let maar op ; over die bijen gaan we meer horen.

  • , di 07 september 2010 10:40 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op

    Gelukkig hebben jij en menige andere reageerder hier meer verstand van politiek (dan van natuur). Schoenmaker, hou je...

  • Kingfisher XL, ma 06 september 2010 18:47 Reageer op Kingfisher

    Ja, "God's ways are mysterious and seldom pleasant". Nog veel meer van dat soort onverwachte maar dodelijke ontwikkelingen staan ons te wachten. En nog steeds zal de overgrote meerderheid de schouders ophalen ; "kammij die bijtjes nou scheluh".
    Nou, je merkt 't wel. Wie niet horen wil moet maar voelen zegt het oude spreekwoord terecht.

  • kees van eck, ma 06 september 2010 19:14 in reactie op Kingfisher XL Reageer op kees

    kees

    Ik geloof niet dat wij (rijke westerlingen) het gaan voelen... al onze shit dumpen we in Afrika en Zuid-Azië....

  • Kikker Landje, ma 06 september 2010 19:32 in reactie op kees van eck Reageer op Kikker

    Kikker

    Jep, en dan de grenzen dichtgooien voor mensen uit die landen! Want ze stelen onze rijkdom en vervuilen onze straten! Ons land gaat er dan aan door hunnie...
    Tjonge, wat is rechts denken toch makkelijk!

  • Kingfisher XL, ma 06 september 2010 19:34 in reactie op kees van eck Reageer op Kingfisher

    Da's wel waar, maar het overgrote deel van wat er in de supermarkt ligt is toch afhankelijk van die zelfde bijtjes hoor. Zelfs het vlees en wat erger is....het bier !

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven