24 augustus 11 11:56 Reageer (46) Groen RSS

Vergunningen kolencentrale Eemshaven ingetrokken

Raad van State vernietigt vergunningen die LNV had afgegeven

De kolengestookte elektriciteitscentrale van RWE/Essent in de Groningse Eemshaven mag niet worden afgebouwd. De Raad van State bepaalde vandaag dat de afgegeven vergunningen voor de bouw ten onrechte zijn afgeven door de minister van Landbouw en de colleges van Gedeputeerde Staten van Friesland en Groningen. Zij zouden volgens de afdeling bestuursrechtspraak niet goed hebben gekeken naar de nadelige gevolgen die de centrale heeft voor de beschermde natuurgebieden in de omliggende Waddenzee.

De Raad van State meent dat de overheden onvoldoende onderzoek hebben gedaan naar  gevolgen voor de natuur in de Waddenzee en de Duitse Waddeneilanden. Met name het onderzoek naar de uitstoot van stikstof voor een aantal Duitse Waddeneilanden en de koelwaterlozing was niet goed onderzocht. Deze laatste kan schadelijk zijn voor vissoorten in het gebied. Ook zou het beschermde natuurgebied in de Waddenzee gehinderd worden door het licht dat afkomstig is van de kolencentrale. De minister het het provinciebestuur zouden niet goed genoeg hebben aangetoond dat dit niet schadelijk is.

Oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks zijn erg blij met het besluit van de RvS.

"Schone energie heeft de toekomst. Ik ben blij dat de Waddenzee als kwetsbaar natuurgebied niet extra wordt belast met vervuiling. Zeker als je bedenkt dat we deze stroom niet nodig hebben. Deze energie wordt opgewekt voor het buitenland", aldus GroenLinks Kamerlid Liesbeth van Tongeren.

Diederik Samson (PvdA) wijst er op dat dit besluit 'een signaal is voor de politiek én bedrijven om gezamenlijk de koers te verleggen naar een duurzame energietoekomst’. De SP staat positief tegenover het stopzetten van de bouw.

Tegen het besluit van het rechtscollege van de Raad van State kan geen beroep aangetekend worden. Daarmee is het besluit definitief. Aan de kolencentrales werd al drie jaar gebouwd en moest Nederlands grootste centrale worden en kost 2,6 miljard euro.

Milieuorganisaties Greenpeace en Stichting Natuur & Milieu protesteren al lange tijd tegen de kolencentrale. Nederland zit al boven het limiet van CO2 uitstoot en zou met de bouw van kolencentrale daar verder bovenuit komen. Het Europese Hof bepaalde in mei 2011 al dat de kolencentrale in strijd is met de EU-emissienorm. Wat er nu precies gebeurd met de bouw van de centrale is nog niet duidelijk. Voor de afbouw van de centrale is in ieder geval een nieuwe vergunning nodig.

Volgens Greenpeace betekent het besluit van de RvS dat de bouw van de kolencentrale direct moet worden stilgelegd.  
Ron Wit, hoofd klimaat  bij Natuur & Milieu:

"Het schrappen van de vergunning is een uitzonderlijke beslissing van de Raad van State. Dat kan betekenen dat de centrale van Essent nooit in gebruik genomen kan worden. Pure winst voor natuur en klimaat."

Update 16.10

Minister Verhagen (Economische Zaken) denkt dat na heronderzoek van het ministerie er wel een vergunning komt voor de kolencentrale van RWE/Essent. "De uitspraak van de Raad van State geeft aan hoe ingewikkeld vergunningverlening is bij dit soort grote projecten", meldt hij aan De Pers.

Lees meer bij de Volkskrant: Onduidelijkheid over bouw kolencentrale Eemshaven

cc-foto: Gerry Gelens

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ingenieur Paul, do 25 augustus 2011 22:57 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Ik stel voor dat we een 200m hoge windturbine zetten in de tuin van iedereen die hier blij om is.

  • Bert van Baar, wo 24 augustus 2011 22:14 Reageer op Bert

    Bert

    En terecht: Als ik een schuurtje achter mijn huis bouw zonder een goede vergunning af te wachten zit de gemeente ook achter mijn broek.
    Die grote bedrijven beginnen zelfs zonder vergunning alvast te bouwen WANT ZE HEBBEN DIE POLITICI GEWOON IN DE BROEKZAK.
    Al eens een buurbedrijf gehad die zijn zaak al had gebouwd toen de aankondiging van de bouw, waar je bezwaar tegen kon aantekenen, in de plaatselijke krant stond. Jamaar meneertje, wilt u de vooruitgang tegenhouden? was het commentaar van de gemeentesecretaris.

    Wiens vooruitgang is hier nu mee gemoeid? DIE CENTRALE IS DAAR GEBOUWD OM ENERGIE UIT TE KUNNEN VOEREN! VOOR DE EXPORT DUS!!
    Als we al dat geld in energiebesparing hadden gepompt was Nederland een stuk schoner gebleven. En reken maar dat de kosten weer gierend uit de klauwen lopen en echt niet bij de geplande 2,6 miljard blijven.

    1-0 voor het milieu.

  • Adrie Kooijman, do 25 augustus 2011 11:17 in reactie op Bert van Baar Reageer op Adrie

    Adrie

    " En reken maar dat de kosten weer gierend uit de klauwen lopen en echt niet bij de geplande 2,6 miljard blijven."

    Voor dat geld kan zo'n 500MW aan zonenpanelen geinstalleerd worden ...
    Daarna is de energie 'gratis' (er hoeven geen kolen gewonnen, ingekocht en vervoerd te worden).

    Misschien moet er nog wel een miljard of zo geinvesteerd worden om een zinnige energieopslag te ontwikkelen en te implementeren, lijkt me een zinnige bestemming voor de rente die we op griekse staatsleningen gaan ontvangen. (droomde hij)

  • Door de bank genomen, wo 24 augustus 2011 19:37 Reageer op Door de

    Door de

    Ik ben geen jurist, maar een schadeclaim van RWE vind ik een belachelijke gedachte.

    1 Het type centrale is omstreden, een kolencentrale was ook toen de vergunning werd afgegeven al hopeloos ouderwets
    2 De noodzaak van de centrale is omstreden, Nederland heeft al jaren een energie overschot
    3 De locatie van de centrale is bijzonder omstreden, het waddengebied is het kwetsbaarste natuurgebied van ons land, met zeer fanatieke verdedigers

    Het was dus bekend dat er veel weerstand was en dat er procedures zouden komen. RWE heeft er voor gekozen om vast met de bouw te beginnen terwijl de zaak onder de rechter was. Dat is een bewust genomen risico, met het doel om 'feiten op de grond' te creëren en zodoende de rechter te beïnvloeden.

    Het bedrijf en de politiek kozen voor een ramkoers en nu rijden ze tegen de muur. Dat moet niet beloond worden met schadeclaims.

  • Marq Pas, wo 24 augustus 2011 16:58 Reageer op Marq

    Marq

    Sodeknetters zeg, je zult daar aan het bouwen zijn geslagen.
    Dat worden megaclaims tegen de belastingbetaler, en terecht.

    En het werpt alweer de vraag op: hoeveel overheden hebben we eigenlijk nodig?
    En hoeveel door elkaar lopende visies?
    Wat een zootje.

  • Jan E, wo 24 augustus 2011 17:41 in reactie op Marq Pas Reageer op Jan

    Jan

    Alle overheden waren het eens: doen. De Raad van State is geen overheid maar kijkt wel met de onafhankelijke bril, die bij de diverse overheidslagen node wordt gemist. Die centrale moest en zou er komen want dat was zo goed voor de werkgelegenheid in het achtergebleven Noord-Oost Groningen.

  • Marq Pas, do 25 augustus 2011 00:28 in reactie op Jan E Reageer op Marq

    Marq

    Misschien is die centrale wel goed voor iets of iemand, maar de manier waarop dit gaat levert niemand iets op, het kost alleen nog maar meer. Ik heb echter al gehoord dat men nu gewoon doorbouwt aan de gebouwdelen die niet vergunning-gebonden zijn..

    Controlerende overheden noem ik zeer onterecht ook maar overheden.
    Onderdelen van de overheidsmoloch, wat mij betreft.
    Iedereen roept tegenwoordig maar zelfstandig en objectief te zijn.
    In de praktijk berust dit zelden op waarheid, en ieder nieuwsbericht wijst op het tegendeel.
    Als je de nieuwsberichten tenminste mag geloven.

  • robert vd heide, wo 24 augustus 2011 15:09 Reageer op robert

    robert

    met dank aan BP,shell ,fukushima ?

    of als excuus straks zelf een kerncentrale neer te zetten ?

    zou de eerste keer zijn dat het milieu beter werd van kabinets beleid

  • Henk Johan Faber, wo 24 augustus 2011 15:00 Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    2,6 miljard wat ook in windmolens had kunnen worden besteed. Mag zo'n energie bedrijf nu ook de staat aanklagen en een vergoeding vragen voor de kosten?
    Falende overheid dit. Stel duidelijke en scherpe regels!
    Toch een overwinning :).

  • rudolf muijtjens, do 25 augustus 2011 19:56 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op rudolf

    rudolf

    Een overwinning voor wie? Gebruik jij thuis geen electriciteit ?
    Ga eens een jaartje ergens in Afrika wonen, dan wen je aan een leven met een paar uur stroom per dag.

  • Jan E, wo 24 augustus 2011 14:57 Reageer op Jan

    Jan

    Dit kan nog wel een staartje krijgen voor Nederland. Eerst een vergunning geven en die daarna intrekken. Ik hoor de rechtzaken al komen.
    --
    In andere landen is dat heel gebruikelijk: de ene overheid geeft een vergunning af en de andere vernietigt hem.
    Onbegrijpelijk dat Essent niet heeft gewacht tot de vergunningverlening onherroepelijk zou worden. Nu zitten ze met een enorm kapitaalverlies. Of dat op de overheid verhaald kan worden lijkt me twijfelachtig, want de procedures waren immers niet afgerond.
    Nederland lijkt er helemaal geen last van te hebben want de eigenaren van Essent zijn tegenwoordig Duitsers (met name gemeenten).

  • Alexander Raaijmakers, wo 24 augustus 2011 14:18 Reageer op Alexander

    Alexander

    Ik denk dat Marc gelijk heeft.

    De overheid wist toen natuurlijk donders goed dat het verlenen vern een vergunning misschien niet helemaal in orde was voor wat betreft de milieuwetgeving.

    Maar dat kon de overheid (van toen) niet zo veel schelen. Want als er eenmaal 100 miljoen is uitgegeven aan zo'n centrale, dan kan de overheid (van nu) niet meer terug. In Israel noemen ze dat "feiten op de grond".

    De enige uitweg zal nu wel zijn, dat de overheid de regels gaat aanpassen zodat ze zelf niet hoeft op te draaien voor haar eigen kapitale blunder. Het zou Joop sieren als ze de gangen van de bestuurders die deze vergunning hebben toegekend eens na zou trekken. Waar werken ze nu en hoeveel verdienen ze?

    Maar goed. Het milieu is de dupe. Wetgeving die bedrijven beschermt is bikkelhard. Wetgeving die het milieu beschermt, is een wassen neus. Een doekje voor het bloeden. Net zoiets als het stabiliteitspact voor de euro.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 24 augustus 2011 13:48 Reageer op Marc

    Marc

    Nog niet definitief. Er kan een nieuwe vergunning worden afgegeven, en onze regering kennende gaan ze dat doen.

  • Florian Lichti, wo 24 augustus 2011 13:59 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Florian

    Florian

    Inderdaad.....laten we het hopen Marc!

  • Marc Schouten, wo 24 augustus 2011 18:40 in reactie op Florian Lichti Reageer op Marc

    Marc

    "Inderdaad.....laten we het hopen Marc!"

    Probeer je reacties te krijgen met zulke domme opmerkingen of ben je werkelijk zo laag gezakt dat je wilt dat die centrale er komt om de oppositie en de milieu activisten een hak te zetten?

  • Eline W, wo 24 augustus 2011 19:51 in reactie op Florian Lichti Reageer op Eline

    Eline

    Laten we hopen dat we de normen nog verder kunnen overschrijden en de aarde nog verder naar de *** kunnen helpen.

    Openlijk voorstanders zijn van een kolencentrale is nog erger dan openlijk voorstander zijn van een kerncentrale.

    Uw verkort zeker ook mijn leven met een aantal jaar door 30 km/h op een scooter voor mijn neus te gaan rijden. Gadverdamme, je zal er toch naast wonen.

  • Michiel Online, wo 24 augustus 2011 13:41 Reageer op Michiel

    Michiel

    :)

  • Klaas Blondeman, wo 24 augustus 2011 13:30 Reageer op Klaas

    Klaas

    De koppenmaker overdrijft een beetje. Zoals zo vaak is dit complete desinformatie. Het is uitstel, geen afstel.

  • Huub Geluk, wo 24 augustus 2011 14:01 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Huub

    Huub

    Uitstel of afstel, de vergunning is vernietigd en er is dus geen beroep mogelijk. Jouw analyse lijkt gebaseerd op het principe van Fact Free Politics: Ik vind, dus het kan.

  • Klaas Blondeman, wo 24 augustus 2011 15:59 in reactie op Huub Geluk Reageer op Klaas

    Klaas

    De kop is inmiddels veranderd......... Wel een voordeel tov een krant.

  • N N, wo 24 augustus 2011 16:10 in reactie op Huub Geluk Reageer op N

    N

    Niet zo'n grote mond Huub. Heb je zelf het persbericht van de RvS wel gelezen?

    "Met het oog op eventuele nieuwe vergunningen waarbij naar verwachting dezelfde onderwerpen aan de orde zullen komen, is van belang dat de Raad van State vandaag ook een groot aantal bezwaren ongegrond heeft verklaard."

    Ze kunnen dus altijd weer een nieuwe vergunning aanvragen.


    http://www.raadvanstate.nl/pers/persberichten/persbericht/?pressmessage_id=172

  • N N, wo 24 augustus 2011 13:30 Reageer op N

    N

    Dit kan nog wel een staartje krijgen voor Nederland. Eerst een vergunning geven en die daarna intrekken. Ik hoor de rechtzaken al komen.

  • King Benzai, wo 24 augustus 2011 13:29 Reageer op King

    Uiteraard een goede zaak. Met name gezien de stroom sowieso voor het buitenland was. Men wou dus onze lucht en onze zee vervuilen om het buitenland van stroom te voorzien........

    Hulde aan de mensen die het toch wisten te stoppen en pak die mennekes die dit in eerste instantie goedkeurden meteen bij de kladden en laat ze maar flink meebetalen aan eventuele claims van RWE/Essent!!!!!!

  • Evert van Vliet, wo 24 augustus 2011 20:50 in reactie op King Benzai Reageer op Evert

    Evert

    Onze lucht en onze zee?....d'r is helemaal niets van je bij, ook niet van de vervuilers overigens.
    Maar het is waarschijnlijk wel goed wanneer de vis met winst naar 'elders' gaat?

  • Evert van Vliet, wo 24 augustus 2011 13:29 Reageer op Evert

    Evert

    Tja het mag wat kosten maar dan heb je ook niets.

  • peter van den bemt, wo 24 augustus 2011 13:09 Reageer op peter

    peter

    Geweldig. De eenzijdige lust naar economisch gewin ongeacht wat, en de arrogantie van bestuur én bedrijf ook om maar gewoon te beginnen met de bouw, worden terecht afgestraft. Zo jammer van die al bestede miljarden. Daar hadden windparken, die ook nog eens gunstige ónverwachte bijeffecten voor milieu met zich mee lijken te brengen (in tegenstelling tot kerncentrales, waarvan de effecten alleen maar rampzaliger worden) veel aan kunnen hebben.

  • rudolf muijtjens, wo 24 augustus 2011 22:06 in reactie op peter van den bemt Reageer op rudolf

    rudolf

    Met gunstige bijeffecten bedoel je landschapverfraaiing en vogelblenders?

  • kees kortekaas, wo 24 augustus 2011 13:00 Reageer op kees

    kees

    Vergunning had niet afgegeven mogen worden.
    RWE/Essent zullen dus het geld dat de bouw al gekost heeft claimen bij de overheid.

    Goed voor het millieu, belasting betaler 2.3 miljard achteruit..
    Deze uitspraak kost een gemiddeld gezin dus zo'n 500 euro.
    Nog een stukje meer als het geld alleen opgebracht moet worden door de friezen en groningers.

  • Eline W, wo 24 augustus 2011 13:30 in reactie op kees kortekaas Reageer op Eline

    Eline

    Met wat er al staat kan iemand vast wel iets. Biomassa?

  • N N, wo 24 augustus 2011 16:11 in reactie op Eline W Reageer op N

    N

    Of een nieuwe vergunning aanvragen en de centrale afbouwen.

  • N N, wo 24 augustus 2011 16:27 in reactie op Eline W Reageer op N

    N

    De ironie van deze situatie is dat de oude kolencentrales van RWE nu nog langer open moeten blijven. Eerder dit jaar moesten ze wat kerncentrales sluiten en nu krijgen ze dit weer.

    AUB niet gaan jammeren als de CO2 uitstoot daarom omhoog gaat.

  • hr. arryo, wo 24 augustus 2011 19:08 in reactie op N N Reageer op hr.

    hr.

    Ach welnee, de ironie van de situatie is dat de wereld zich verder ontwikkelt en dat één opgelopen frustratie niet per sé het definitieve einde hoeft te betekenen. Trial and error...

  • Eline W, wo 24 augustus 2011 20:11 in reactie op N N Reageer op Eline

    Eline

    Nederland is energie exporteur, die nieuw kolencentrale is echt niet nodig. En denk maar niet dat als ze hem hebben ze houden gaan sluiten hoor, dat was ook totaal niet het plan.

    Probeert u nu eens verder te kijken dan overmorgen, hoe lang kunnen we deze manier van leven nog volhouden? U bent over 100 jaar dood, en ik ook (hoop ik) maar dat wil niet zeggen dat we voor toekomstige generaties een zwaar vervuilde planeet moeten achterlaten omdat we nu alleen maar aan onze portemonnee denken.

    Er bestaat ook zoiets als duurzame energie, maar de techniek van uw en uw lotgenoten is blijkbaar deze optie volledig te negeren.

  • rudolf muijtjens, wo 24 augustus 2011 22:15 in reactie op Eline W Reageer op rudolf

    rudolf

    Uhhh...we hebben die energie wel nodig....we gaan toch tzt over op electrische auto's ? ga er maar vanuit dat we een paar grote energiecentrales extra nodig hebben. Bovendien moeten we de Duitsers helpen die straks in de duisternis zitten.

  • Eline W, do 25 augustus 2011 08:41 in reactie op rudolf muijtjens Reageer op Eline

    Eline

    Ontken ik dat we energie nodig hebben? Natuurlijk hebben we energie nodig, maar deze hoeft niet vies te zijn! Toekomstige generaties zullen u dit niet in dank afnemen.

    We hebben innovatie nodig, bijvoorbeeld elektrische auto's als buffer voor windmolens, of waterstof maken daarmee. Er is in theorie zoveel mogelijk. En het enige wat dit kabinet doet is inzetten om oude smerige technologie. Kijk over grenzen heen! Innoveer!

  • rudolf muijtjens, do 25 augustus 2011 20:02 in reactie op Eline W Reageer op rudolf

    rudolf

    Je maakt een denkfout. Deze kolenvergassingstechnologie is uiteraard State-of-the-art modern met rookgaszuivering en eventueel CCS. Rokende schoorstenen moet je daarbij vergeten. Bovendien kan er ook biomassa in gestookt worden. warm koelwater kan een probleem zijn waar iets aan gedaan kan worden.
    Ik denk zelf dat ondergrondse kolenvergassing en shale gas ( grote voorraden in Brabant) de reeele toekomst voor NL zijn. O ja....en nog een paar procent wind en zon. En wat nuclear natuurlijk.

  • Huub Geluk, wo 24 augustus 2011 12:54 Reageer op Huub

    Huub

    Jammer dat de nederlandse staat haar eigen regels niet kent. Heel jammer dat dit gebrek aan kennis bij de wetgever leidt tot het nutteloos uitgeven van miljoenen euro's. Heel jammer dat diezelfde overheid anderen de schuld geeft van overschrijding van begrotingen, terwijl gebrek aan kennis en kunde bij de wetgever de hoofdoorzaak van de onnodige kosten is.

    Niet jammer is dat er geen beroep mogelijk is.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 24 augustus 2011 12:38 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Hoera! Geweldig nieuws en een harde klap voor de zakkenvullende klimaatvervuilers van dit kabinet. Het kan dus toch, een centrale in aanbouw via het gerecht blokkeren. Volgend doelwit: de kerncentrales!

  • rudolf muijtjens, do 25 augustus 2011 20:04 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op rudolf

    rudolf

    Hmmmm....blijkbaar ben jij geen gebruiker van electriciteit. En zo wel...dan ben je ....uuuhhhh....ongeloofwaardig (ik probeer een gematigde nette term te vinden).

  • Al Bundy, wo 24 augustus 2011 12:37 Reageer op Al

    Al

    Dat is jammer, want hoe worden nou straks al die millieuvriendelijke electrische auto's opgeladen ??
    Aan de andere kant is dit wel weer een kans voor een kerncentrale, want die zit natuurlijk wel binnen de EU norm voor CO2 uitstoot en dan moet voor Greenpeace goed nieuws zijn!

  • Eline W, wo 24 augustus 2011 13:32 in reactie op Al Bundy Reageer op Eline

    Eline

    Heeft u ooit van echt duurzame energie gehoord?

  • Al Bundy, wo 24 augustus 2011 14:33 in reactie op Eline W Reageer op Al

    Al

    Bij duurzame energie moet ik altijd denken aan gesubsidieerde (lees, sigaar uit eigen doos) energie.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, wo 24 augustus 2011 15:39 in reactie op Al Bundy Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Op vuile stroom zit ook gewoon subsidie. Extreme verbruikers van vuile stroom (de zware industrie) krijgen zelfs een belastingkorting op de verbruikte stroom. Vuile kolenstroom is altijd al gesubsidieerd geweest.

  • Marc Schouten, wo 24 augustus 2011 18:57 in reactie op Al Bundy Reageer op Marc

    Marc

    "Bij duurzame energie moet ik altijd denken aan gesubsidieerde (lees, sigaar uit eigen doos) energie."

    Mijn vader zei altijd op een domme opmerking met als vrucht van je gedachte;

    - Denken moet je aan een paard over laten die heeft een veel groter hoofd.

  • Eline W, wo 24 augustus 2011 19:33 in reactie op Al Bundy Reageer op Eline

    Eline

    Verklaart u dan eens waarom uw voor uw BBQ kolen kolenbelasting betaalt maar een kolencentrale geen cent.

  • rudolf muijtjens, wo 24 augustus 2011 22:10 in reactie op Eline W Reageer op rudolf

    rudolf

    Wel eens gehoord dat conventionele energie capex bedraagt zo'n 3000€ per KW en windenergie zo'n 11,000 €/KW ?
    En met KW bedoel ik het effectieve vermogen en niet het geïnstalleerde vermogen. Er blijft 22% over (landelijk gemiddelde, zie ECN).

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven