09 december 09 11:24 Reageer (46) Groen RSS

Steeds meer steun voor vleesloze dag

Voorstel Tofik Dibi (GroenLinks) krijgt Kamermeerderheid ... overheid gaat voorlichten over gevolgen vleesconsumptie ... Meat Free Monday campagne Paul McCartney ... restaurant voert vleesloze maandag in

De overheid gaat een campagne opzetten die informeert over de milieugevolgen van vleesconsumptie. Een voorstel daartoe van GroenLinks is door de Tweede Kamer aangenomen.

"Het eten van vlees en zuivel draagt voor 15 tot 20 procent bij aan de totale CO2-uitstoot. Net zo alarmerend zijn de gevolgen van het eten van vis. Als we zo doorgaan zijn de oceanen in 2050 leeggevist. Het is een belangrijk signaal dat nu de Klimaattop in Kopenhagen van start is gegaan Nederland kiest voor het eten van minder vlees, vis en zuivel," aldus kamerlid Tofik Dibi die het voorstel met steun van de PvdA indiende.

Ondertussen krijgt de oproep van ex-Beatle Paul McCartney en de voorzitter van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) om een vleesloze dag in te voeren steeds meer steun. Vorige week stuurden zij dr Rajendra Kumar Pachauri een brief aan alle Europese burgemeesters met het verzoek zich voor een vleesloze dag in te spannen. De milieuwinst van een dag geen vlees eten is enorm, stellen ze. Er zijn al steden die een dergelijk beleid hebben, zoals Gent. Internationaal wordt er campagne gevoerd voor een vleesloze maandag zoals de Meat Free Mondays actie in Engeland en op Facebook.

Omroep Gelderland meldt dat een Italiaans restaurant in Apeldoorn het voorstel van McCartney heeft overgenomen, althans gedeeltelijk. Het restaurant voert na Kerst elke laatste maandag van de maand een vleesloze kaart.

Vorige maand werd een enquête bekend gemaakt waaruit bleek dat een grote meerderheid van de Nederlanders een vleesloze dag steunt.

 

Update 16-12: De Amsterdamse afdeling van GroenLinks wil dat de gemeente Amsterdam campagne gaat voeren voor een vleesvrije dag in de week. De gemeente kan volgens GroenLinks bij de eigen organisatie beginnen door er voor te zorgen dat kantines meer vegetarische gerechten aanbieden. Dit initiatief kan dan verder worden uitgebreid naar scholen en horecagelegenheden. Een publiekscampagne kan de rest van de Amsterdammers enthousiast maken voor een vleesvrije dag, aldus fractievoorzitter Marieke van Doorninck.

 

Foto: European Parliament/Pietro Naj-Oleari. Sir Paul McCartney en IPCC voorzitter Dr Rajendra Kumar Pachauri

Laatste Reacties (46) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Frank Schutte, wo 09 december 2009 23:33 Reageer op Frank

    Frank

    Schitterend initiatief, maar volgens mij kunnen we het geld wat deze voorlichtingscampagne gaat kosten, beter gaan besteden om onze kinderen beter opvang te bieden, zodat ze niet op straat belanden, of aan mensen gaan besteden die al jaren lang maar één keer per week vlees kunnen eten om dat hun inkomen dat van ze verlangt, of besteed het aan gezinnen die hun hypotheeklasten of huur niet meer kunnen opbrengen zodat zij hun kinderen zonder brood naar school moeten sturen, of pot het op, zodat mensen eerder kunnen stoppen met werken of houd het desnoods achter de hand voordat Zalm en zijn kornuiten langskomen, om onze bank verder te ondersteunen. Maar laten we onze knuffelbeer van Groen links, Tofik Dibi, a.u.b. aan zijn verstand brengen dat er op dit ogenblik belangrijkere zaken spelen in onze samenleving, anders komt hij elke week met een briljant idee die klauwen vol geld gaat kosten, die op andere terreinen veel beter besteedt kunnen worden.

  • Rouane Rabbit, do 10 december 2009 01:50 in reactie op Frank Schutte Reageer op Rouane

    Rouane

    1 dag per week geen vlees is 15% vermindering van vleesconsumptie.

    Vleesconsumptie is de belangrijkste oorzaak van de kap van het Amazone woud. In 2050 zal deze kap voltooid zijn als die neit wordt gestopt.

    Dus prima dat hier aandacht voor is.

    Daarnaast zijn er natuurlijk veel meer problemen die aandacht behoeven, daar heb je gelijk in. Maar om dat van Tofik Dibi te eisen, me dunkt dat hij genoeg doet. Er zijn meer mensen in de politiek

  • Frank Schutte, do 10 december 2009 10:52 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Frank

    Frank

    Beste Rouane Rabbit,
    1 kilo kip kost ? 3,99,-
    1 pond runderriblappen kost ? 2, 99,-
    1 pond snijbonen kost ? 7,00,-
    En nu gaan onze groot verdieners die zelf altijd het beste stukje vlees op hun bord vinden, de gewone man die de eindjes aan elkaar moet knopen, vertellen dat het beter is om een keer per week een vleesvrije dag aan te houden. Hoe hypocriet kan je zijn. Daarnaast heeft deze zelfde overheid het vlees altijd lopen promoten, en wordt doormiddel van subsidie deze sector ondersteund.
    Als je iemand iets wil verwijten doe het dan niet de burger, en als jij je verhaal over de Amazone nu eens gaat uitleggen aan onze politici, misschien gaan ze dan ander keuzes maken.
    Misschien dat niet iedereen de beelden ziet van die gigantische barbecue, die ons kabinet samen met de kamerleden op het binnenhof houden, maar daar staat groen links ook gewoon bij met vette handen.

  • sam tosha, do 10 december 2009 12:12 in reactie op Frank Schutte Reageer op sam

    sam

    1 kilo kip kost ? 3,99,-
    1 pond runderriblappen kost ? 2, 99,-
    1 pond snijbonen kost ? 7,00,-

    Ben blij dat je dit ter spraken brengt Frank. En inderdaad moeten voor deze oneveredige prijzen niet bij de burger zijn, maar bij het kabinet en hen op het hart drukken dat het hoog tijd wordt, te stoppen met de subidie voor de vleessector! En ja! Ook met die vette jaarlijkse barbaque!

  • Rouane Rabbit, vr 11 december 2009 00:54 in reactie op sam tosha Reageer op Rouane

    Rouane

    Op de AH webwinkel kost een pond snijbonen 5 Euro. Maar goed, snijbonen zijn goedkoop in augustus, niet in december

  • Rouane Rabbit, vr 11 december 2009 00:46 in reactie op Frank Schutte Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik ben geen grootverdiener. Ik zie ook geen relatie tussen groot verdienen en vlees eten. Ik begrijp niet waarom jij die relatie wil leggen.

    - Het gaat mij om het milieu. Vlees eten is slecht voor het milieu. Als je dat kan verminderen is dat goed, net zoals af en toe de auto laten staan.
    - En het gaat mij om mijn eigen gezondheid. Veel vlees eten is aantoonbaar ongezond. Er zitten verzadigde vetzuren in, en er wordt anti-biotica aan toegevoegd.
    In mijn gezin is de vleesconsumptie zelfs met 30% gedaald. 1 keer per week vleesloos, en enkele keren vleesarm (30 gram per persoon) (zelfgemaakte pizza's, tortilla espagnol, dat soort dingen).
    Het gaat prima, het eten is lekker, gevarieerd, de kinderen vinden dat ook, en toch 30% minder consumptie.

    Ik vind dit een prima zaak.

    Maar als jij graag een stukje vlees eet, of een grote barbecue aanricht, op je straatfeest, bijvoorbeeld, of je verjaardag, of bij de voetbalclub, ga gerust je gang.

    Daarover gaat het hier niet. Er is ook niemand die je dwingt om vlees te laten staan, er wordt je een aanbeveling gedaan tot 15% minder consumptie, die aanbeveling kun je gerust in de wind kan slaan.
    De overheid doet wel vaker aanbevelingen, tegen roken, teen teveel alcohol, voor meer bewegen, voorzichtig met vuurwerk, afstand houden op de autoweg........

    Ben je ook tegen deze aanbevelingen, of betreft het alleen die van vlees?

  • matthijs p, wo 09 december 2009 21:46 Reageer op matthijs

    matthijs

    Mensen, interpreteer de boodschap nou niet verkeerd.
    1) Er is GEEN sprake van dat jouw recht om te eten wat je wilt in gevaar komt. Heus niet.
    2) Dit is een oproep om mensen bewust te maken van de problematiek rond de grote over consumptie van vlees.
    3) Het is een oproep om te overwegen iets minder vlees te eten

    That's all!

    @ton: natuurlijk wordt het stuk vlees wat ik niet eet op maandag niet naar afrika verscheept. Daar gaat het niet om. Wat wel verscheept wordt is dat stuk argentijse biefstuk. Of dat reepje parmezaanse ham. Met alle energieverspilling gepaard gaande. En wat ook gebeurt is dat de Amazone platgegooid wordt om mais te verbouwen waar die koeien waar onze stukjes vlees van gemaakt worden van eten.

    Dus nogmaals: waarom zou je nou zo verontwaardigd zijn, zo lopen te stijgeren om een paar bekende mensen die een oproep doen om iets minder vlees te eten? Iets minder vlees eten kan voor veel mensen gewoon een heel makkelijke manier zijn om fors in CO2 uitstoot te minderen, iets te doen aan de excessen in de bioindustrie, een kleine bijdrage te leveren aan hopelijk minder ontbossing, een betere gezondheid, etc

  • Wim Everwijn, wo 09 december 2009 18:50 Reageer op Wim

    Wim

    Of je het eten van vlees moet matigen of niet, daar heb ik geen oordeel over. Waar ik mij wel aan erger is dat zo'n Paul mcCartney als vegetariër meent ieder ander die verplichting te kunnen opleggen. Ook van zijn personeel eist hij, op straffe van ontslag, deze leefwijze. En waar ik mij het meest aan erger is,dat een en ander wordt opgelegd door een figuur die in het verleden al door een veelvoud aan verlichtingen is getroffen zoals: LSD - en ander drugsgebruik, overmatige alcoholconsumptie en verder maling had aan alles wat God verboden heeft. Ook ten tijde van deze verlichtingen riep hij met kracht zijn aanhang op om hem te volgen. Mijn advies: deze man gewoon negeren, met name in het Europarlement!

  • a guldie, wo 09 december 2009 18:06 Reageer op a

    a

    Ja!
    Ik heb de oplossing! Een drietrapsraket.
    Laten we geiten verbieden!
    3 voordelen:
    1) Dat helpt meer dan die vleesnochvisoproep van Tofu (u mag lachen) Dibi.
    2) We zijn van die Qkoorts af.
    3) Mijn vrouw koopt geen geitenprodukten meer. (ik houd dr niet van.)
    Voor meer informatie kijk binnenkort op www.verbieddegeit.nl.

  • William P, wo 09 december 2009 17:42 Reageer op William

    William

    Tja,

    Wat moet je nu zonder vlees? Wij zijn nu eenmaal omnivoor, dus eet je ook vlees (of niet dat is aan jezelf). Prima als mensen besluiten om minder vlees te eten, ik ben echter benieuwd naar hoeveel deze linkse hobby nu weer gaat kosten (want dit gaat natuurlijk niet uit zichzelf) en hoeveel dat nu daadwerkelijk oplevert.

  • Censuur Joop, wo 09 december 2009 18:00 in reactie op William P Reageer op Censuur

    Censuur

    "Linkse hobby"? Wat dom om dat te zeggen. Wie praat jij nou weer na?

  • William P, wo 09 december 2009 18:29 in reactie op Censuur Joop Reageer op William

    William

    Tja de naam Groen... spreekt voor zich...

  • Zeer Voornaam, do 10 december 2009 01:10 in reactie op William P Reageer op Zeer

    Euh...
    En ik maar denken dat we goed onderwijs hebben.
    Christenen eten vrijdags geen vlees. Goede christenen wel te verstaan. Staat in de bijbel ofzo, weet ik veel waarom ze dat doen. Komt er een Cda hubbeltutje vertellen dat we 's middags de gehaktbal van gisteren moeten opwarmen... en 's avonds natuurlijk een karbonaatje... van het CDA !!! Ben ik dan zo oud?
    Kliekjes niet weggooien maar opeten. Maar goed, op zich werkt dat beter dan 1 dag geen vlees, want je verbruikt ook geen gas meer om water te koken en zo, en alle energie om de aardappel te kweken schrijf je op gisteren.
    Beter nog is om eens een dag niet te eten. Dus dat is mooi voor Afrika, die kunnen massa's CO2 toeslag verkopen omdat daar hele dorpen weken niet eten en dus geen CO2 kosten.

    "Wij zijn nu eenmaal omnivoor"
    Eigenlijk zijn we kookievoor. Ons gebit is veel te sterk voor wat we eten omdat we ons eten koken. Evolutie zal ons gebit wel aanpassen als de orthodontist dat niet al voor is.
    Daarbij worden we ook te oud voor ons gebit. Dus leren leven zonder vlees kan veel gemak bieden als je kunstievoor bent geworden.

    Een dag in de week naar de friettent doen volgens mij al heel veel mensen, en dat wat er in frikandellen zit kun je toch geen vlees noemen?

  • Rouane Rabbit, do 10 december 2009 01:55 in reactie op William P Reageer op Rouane

    Rouane

    Sterk argument om maar lekker veel vlees te eten.

    Ik ben blij dat ik jouw logica niet hoef te volgen

  • Paula Pop, wo 09 december 2009 17:29 Reageer op Paula

    Paula

    Als ik zou denken dat een dagje zonder vlees, de vleeseters bewuster zou maken, zou ik het een goede actie vinden. Mensen afdwingen om ergens iets van te vinden, werkt echter meestal tegengesteld.
    Ik hou niet zo van vlees, eet het in beperkte mate. Maar ook ik ben me niet altijd bewust van het dierenleed en de milieuvervuiling die daarmee gepaard gaan.
    Voorlichting is een eerste vereiste, daarna pas een actie, zoals vleesloze dagen. Ik vind dat ze met deze oproep voor de muziek uit lopen.

  • max 58, wo 09 december 2009 17:20 Reageer op max

    max

    Volgens mij zit het hem niet zozeer in dat ene stukkie vlees, dat je, naar believen, wel of niet eet.Het gaat volgens mij over die massale bio-industrie die we hier, maar ook elders in het Westen hebben. Het valt me altijd weer op wanneer ik de Oostgrens van ons land over rijdt ( niet over de snelweg maar bij de kleine grensovergangen) ik direct kleine boerderijen aantref, waar een paar varkens en/of koeien rondlopen, zeg maar het '60er-jaren landschap uit ons land. Natuurlijk, voor de echte veganisten ook een doorn in het oog, maar niet in het mijne: geen massaproductie, geen grootschalige geiten-ruimerij zoals die nu weer te wachten staat, geen bulk-carriërs
    vol voer voor onze massa-stallen, etc.etc.. Het is niet voor niets: de Bio-industrie!! We hebben wel meer massa-industrie uit dit land zien verdwijnen, zoals de textiel, de kolenmijnen, de vliegtuig-en scheepsbouw....En als geiten nu weer gevaarlijk blijken, wat gaan we dan weer doen? Kangaroes melken? En wat geeft dat dan weer voor nieuw gevaar? Of te wel: wat mij betreft tijd om geen loze plannen in Kopenhagen te produceren of krokodillentranen te huilen ( zit daar overigens ook geen business in?) maar svp nu eens concrete, Nederlandse stappen om een eind te maken aan de hele bio-industrie, die milieu, dierenwelzijn en volksgezondheid op allerlei manieren aantast.
    p.s.: zelf eet ik meerdere dagen per week geen vlees....

  • Ton evertsen, wo 09 december 2009 17:14 Reageer op Ton

    Ton

    "Een paar miljard mensen op deze aarde zouden maar al te liefst in staat zijn uberhaupt één dag per week een stukkie vlees te eten."

    dat is geen argument, het vlees wat ik niet zou eten vliegt niet zo ineens in die monden dus waarom dan ineens egoïstisch?

    Dat is nu precies mijn punt, iemand vind dat het zo moet en dan ben je egoïstisch als je niet meedoet.

  • Rouane Rabbit, do 10 december 2009 10:07 in reactie op Ton evertsen Reageer op Rouane

    Rouane

    Dat klopt Ton, er is maar een paar goede redenen, volgens mij, om minder vlees te eten:
    - Vlees is graanveredeling, een kilo vlees maken kost vijf kilo graan, daarvoor worden regenwouden gekapt, dat is heel kwalijk en onherstelbare schade.
    - Veel vlees is voor de meeste mensen helemaal niet gezond. Het bevat verzadigde vetzuren, die het lichaam ondermijnen.

  • Censuur Joop, wo 09 december 2009 17:11 Reageer op Censuur

    Censuur

    Van één dagje zonder vlees, krijg je geen pukkels, puisten of andere enge dingen. Wel een goed gevoel.

    Ik eet al jaren tot mijn volle tevredenheid helemaal geen vlees, dus ook niet stiekem een plakje worst en het bevalt prima.

    Ik sta daarom ook helemaal achter deze actie!

  • Butje de Reus, wo 09 december 2009 16:38 Reageer op Butje

    Butje

    WIE zijn die mensen in dat filmpje ?

  • Erwin Hoogkamer, wo 09 december 2009 16:10 Reageer op Erwin

    Erwin

    Een goed idee. Maar waarom niet de vrijdag, dat is pas lef hebben. Maandag is toch de dag dat je niet hoeft te reserveren in een restaurant...

  • Zjen Zen, wo 09 december 2009 17:44 in reactie op Erwin Hoogkamer Reageer op Zjen

    Zjen

    In het katholieke zuiden was vrijdag altijd een vleesloze dag..meestal visdag bij ons. Schol met vel en graten. Of dikke grote moten kabeljauw zoals ik ze al in jaren niet meer gezien heb.
    Ook in de vastentijd voor Pasen werd er weinig vlees gegeten.
    Dat heeft bij mij steeds doorgewerkt...ik heb behoefte aan vleesloze dagen want mijn spijsvertering vraagt daarom. Grappig toch?

  • Truus Beek, wo 09 december 2009 15:38 Reageer op Truus

    Truus

    Denk dat als de restaurants allemaal gedwongen worden een dag vleesloos te serveren, dat die dag voor hun een rustige dag gaat worden

  • sam tosha, wo 09 december 2009 16:08 in reactie op Truus Beek Reageer op sam

    sam

    ZIn in wat vegetarische recepten? Je zult verrast staan.

  • ps kwelwater, wo 09 december 2009 16:27 in reactie op sam tosha Reageer op ps

    ps

    Tis waar wat je zegt. ben helaas door omdat ik een sukkel ben, geen vegetariër meer, maar at toen ik dat nog wel was stukken beter ook. maar omdat ik nu dus zo'n zwakke schakel ben niet meer. helaas.

    vegetarisch eten is vaak spannend eten, geef dan eens een receptje weg. Dat zou een leuk idee voor Joop zijn, op Vleesloze maandag een gratis vegetarisch recept. shit nu heb ik honger.

  • Truus Beek, wo 09 december 2009 15:35 Reageer op Truus

    Truus

    Gaat op vrijdag de vleeswinkel dicht ??

    hou toch op met deze flauwe kul!!

  • Piet Koenen, wo 09 december 2009 15:30 Reageer op Piet

    Piet

    Werk aan gewaarwording bij de mensen zelf, en laat ze zelf tot een conclusie komen. Dit soort dingen kunnen wel ondersteund worden door de overheid, maar pas op voor betutteling.

  • matthijs p, wo 09 december 2009 14:57 Reageer op matthijs

    matthijs

    Ongelofelijk hoe mensen op hun teentjes getrapt zijn als iemand gewoon heel netjes, vriendelijk en voorzichtig suggereert dat het wel eens een goed idee zou zijn om ietsje minder vlees te eten.

    Een paar miljard mensen op deze aarde zouden maar al te liefst in staat zijn uberhaupt één dag per week een stukkie vlees te eten. En dan gaan mensen stuiteren omdat iemand het lef heeft te vragen of het iets minder kan? CDA op hoge toon verontwaardigd dat we aan het gesubsidieerde inkomen van boeren durven tornen!

    Gewoon heel, heel erg triest. M'n eetlust ben ik wel weer even kwijt. Prima idee trouwens. Misschien maak ik er wel drie dagen van.

  • Renée Olsthoorn, wo 09 december 2009 15:08 in reactie op matthijs p Reageer op Renée

    Renée

    "Een paar miljard mensen op deze aarde zouden maar al te liefst in staat zijn uberhaupt één dag per week een stukkie vlees te eten.

    Helemaal mee eens, Matthijs. Helaas is de mens een egoïstisch wezen, anders zouden de rijkdommen in de wereld allang veel eerlijker verdeeld worden. Met name de westerse wereld is in sneltreinvaart de planeet aan het uitputten, maar zolang er mensen - en partijen - zijn die blijven ontkennen dat er überhaupt iets aan de hand is, verandert er vrees ik niets tot het werkelijk te laat is. :(

  • Renée Olsthoorn, wo 09 december 2009 14:56 Reageer op Renée

    Renée

    Ik vind het in principe een goed initiatief in het kader van de bewustwording. Ik heb een tijdje geleden mijn ecologische voetafdruk berekend, en als iedereen zou leven zoals ik, zouden er 2,5 planeten nodig zijn. En, echt, ik leef vrij matig, rijd geen auto, fiets en wandel vooral. Het leven van de gemiddelde Amerikaan vereist zelfs 5 planeten! Tja, we zullen het toch met één moeten doen.

    Het idee van de Haagse kok Pierre Wind om iedere dag gewoon wat minder vlees te eten, is misschien zelfs wel beter. Dan haal je de schade van die ene vleesloze dag tenminste niet in op andere dagen met 'thick juicy steaks hanging over the edge of the table'! ;-)

  • Floortje Pieters, wo 09 december 2009 14:55 Reageer op Floortje

    Floortje

    Ik denk dat het juist heel belangrijk is, dat de overheid de mensen eindelijk eens gaat voorlichten over de enorme impact van al dat vlees- en vis-eten op het milieu!
    Veel mensen beseffen gewoon niet wat ze op hun bord hebben en met hoeveel dierenleed en milieuschade die bal gehakt (om maar wat te noemen) gepaard gaat.
    En dat je juist een vaste dag kiest om met dat vegetarische eten te beginnen, vind ik alleen maar slim. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is en kun je als het ware automatisch meedoen met het redden van de aarde zonder het te vergeten.
    Je moet niet alleen aan jezelf denken en je kop in het zand steken, maar als mens hebben wij ook een verantwoordelijkheid tegenover de wereld en onze kinderen en kleinkinderen, voor wie straks niks meer over is, als wij nu met ons allen niks doen.
    Maandag vegetarisch... Gewoon allemaal meedoen dus. Het is echt belangrijk!
    Groetjes van Floortje (die al jaren geleden gestopt is met eten van vlees en vis)

  • Piet Paaltjes, wo 09 december 2009 14:53 Reageer op Piet

    Piet

    En nu moeten ook de Keur- en halal slagers de winkel sluiten.
    Café's hebben we inmiddels aardig aangepakt met het rookverbod. Nu de drank nog.

  • sam tosha, wo 09 december 2009 15:19 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op sam

    sam

    Goed plan Piet, overdadige alcohol gebruik van vandaag de dag is een veroorzaker van grote schade aan mens en economie.

  • sjors sen, wo 09 december 2009 15:38 in reactie op sam tosha Reageer op sjors

    sjors

    Alcohol is een aparte bedrijfstak waarin heel veel geld om gaat. Op welke manier is dit slecht voor de economie.

  • sam tosha, wo 09 december 2009 15:58 in reactie op sjors sen Reageer op sam

    sam

    Omdat er een grote groep mensen door overmatig alcohol gebruik nauwlijks inzetbaar zijn. Toegegeven opgedaan uit praktijkervaring. Maar is schrijnend.

  • Andy P, wo 09 december 2009 14:32 Reageer op Andy

    Andy

    Dat betekend dus dat reeds voorbereid vlees wordt weggegooid, ik zie daar het voordeel niet van in. Echt weer zo'n halfslachtig iets zodat de bedenkers van zich zelf kunnen zeggen; Kijk eens hoe goed ik ben?

    Geef mijn porsie maar aan Fikkie, ik eet regelmatig vleesloos en niet uit principe maar omdat er ook vleesloze gerechten bestaan die lekker zijn, ik laat mij dan toch echt niet vertellen dat dat op een bepaalde dag moet gaan gebeuren.

  • sam tosha, wo 09 december 2009 15:22 in reactie op Andy P Reageer op sam

    sam

    Nee hoor Any de bedenkers willen alleen aangeven: kijk eens hoe jij met een eenvoudige gedragsverandering als deze, goed kan doen.

    En .... reeds voorbereid vlees wordt weggegooid...... die snap ik niet.

  • Stan B., wo 09 december 2009 14:24 Reageer op Stan

    Stan

    Ik eet zelf zelden vlees, maar heb dat zelfstandig besloten, en stoor me eraan dat de overheid weer met het opgeheven vingertje richting de bevolking gaat dreigen. Hou toch op met die bemoeizucht, maar maak strengere regels voor de veehouderij, en hef al hun subsidies op, dan wordt vlees vanzelf duurder.

  • Ton evertsen, wo 09 december 2009 14:06 Reageer op Ton

    Ton

    van mij mag iedereen beslissen op maandag geen vlees te eten, maar ongetwijfeld zal het er wel ingeramd worden, wachten is tot iemand (pvdd bv) supermarkten wil dwingen het op maandag vleesloos te doen

  • Flipje Tiel, wo 09 december 2009 13:56 Reageer op Flipje

    Flipje

    Flipje is wel blij met een vleesloze dag, lekker geen rij bij de slager.

  • Zjen Zen, wo 09 december 2009 13:43 Reageer op Zjen

    Zjen

    Voorlichting over vleesloos eten is misschien een betere manier dan nu weer geiten gaan ruimen..afmaken.
    Ik hoop dat dan in de voorlichting ook verteld wordt dat je biologisch gezond antibiotica vrij vlees kunt eten als je dan toch vlees wil.

    Ik eet vlees maar ik let wel goed op.

  • sjors sen, wo 09 december 2009 13:16 Reageer op sjors

    sjors

    Waar bemoeien ze zich in vredesnaam mee!!!

  • sam tosha, wo 09 december 2009 14:34 in reactie op sjors sen Reageer op sam

    sam

    Met je eens Sjors, beetje patronaliserend.

    Vleestax de beste oplossing. De vervuiler / ontbosser betaald, klaar.

  • sjors sen, wo 09 december 2009 15:39 in reactie op sam tosha Reageer op sjors

    sjors

    Tuurlijk probeer het maar weer met belasting op te lossen dat gaat immers met alcohol en sigaretten ook al zo goed.

  • sam tosha, wo 09 december 2009 16:07 in reactie op sjors sen Reageer op sam

    sam

    Weet niet of er minder wordt gedronken en gerookt omdat er accijns op alcohol en tabak zit. De vleesindustrie legt echter een enorme claim op het milieu, zelfs meer dan de hele vervoerssector samen. Dus zou het wel zo eerlijk vinden dat diegenen die daaraan aan bijdragen de kosten ook dragen. En als er minder vlees door gegeten wordt, helemaal mooi.

  • sjors sen, do 10 december 2009 15:51 in reactie op sam tosha Reageer op sjors

    sjors

    Consumptie van alcohol of rookwaren neemt niet af door een hogere btw. Ik denk dat dit bij vlees het zelfde werkt. Wanneer je susidies voor de vleessector gaat weg halen of extra belasting gaat vragen zijn de eerste die hier last van hebben de dieren. Dus misschien moet je een andere oplossig bedenken als die beestjes je aan het hart gaan.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven