19 januari 11 14:34 Reageer (19) Groen RSS

Canadees onderzoek: CO2-opslag in de grond niet veilig

Dode dieren, ongebruikelijke algengroei en schuimend water in Canadese Weyburn waar CO2 in de grond is opgeslagen

In het Canadese Weyburn zijn onnatuurlijke hoge CO2-concentraties gevonden in de bodem waar CO2 is opgeslagen. Drents PvdA Statenlid Ruud Fokkens vindt dat Drenthe nog eens goed moet nadenken of CO2-opslag in de grond wel veilig is.

"Wetenschappers zeggen dat het veilig is, dat blijkt dus niet zo te zijn", zei op Radio 1.

VVD, CDA en ChristenUnie van de provincie Drenthe hebben vorige maand een motie aangenomen voor CO2-opslag in de grond. Er moet nog geld voor beschikbaar komen, maar ondertussen meent Fokkens dat de partijen een verkeerd signaal afgeven aan de Drentse bevolking. "Ga niet simpel achter bevindingen aan die zeggen: het is wel veilig. Het moet niet alleen nu en over tien jaar veilig zijn, maar ook over 100 jaar."

Landeigenaren bij Weyburn trokken aan de bel omdat ze dode dieren vonden en gas omhoog zagen bubbelen. Sinds 2004 merkte zij veranderingen in het oppervlaktewater. Ze vonden ongebruikelijke algengroei in poelen met daaromheen dierenlijken, bubbelend water en schuim in het water. Onafhankelijk onderzoek toonde aan dat er hoge hoeveheelheden methaan in de grond zitten die niet natuurlijk zijn ontstaan en dezelfde samenstelling hebben als in de CO2-opslag.

Fokkens vindt dat onderzoek naar CO2-opslag in de grond niet eens nodig is omdat een merendeel van de inwoners van Drenthe tegen de opslag is.

"Met de motie die vorige maand is aangenomen geven VVD, CDA en ChristenUnie een verkeerd signaal aan de Drentse bevolking. Voor extra geld in een nieuw Noordelijke Energieakkoord zijn ze wel bereid om ja te zeggen tegen CO2-opslag. Wij zijn meer geïnteresseerd in een nieuwe krimpdeal om een Energy Valley te organiseren in het Noorden, los van CO2-opslag."

Leo Bombof, lid Provinciale Staten van de VVD wil wel onderzoeken of de situatie in Canada gelijk is aan die van in Drenthe. Hij twijfelt echter op dat zo is omdat bij het Canadese Weyburn ook olie wordt gewonnen. "Maar als de situatie hetzelfde is, heeft Drenthe een probleem. Er moet nader onderzoek komen naar de geschiktheid voor locaties in Drenthe."

Binnenlands Bestuur: Canadees onderzoek: CO2-opslag wellicht wél gevaarlijk

Laatste Reacties (19) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • , do 20 januari 2011 10:00 Reageer op

    Vannacht in Groningen weer eens een lichte aardbeving geconstateerd.
    Komt als gevolg van bodemverzakking door gaswinning regelmatig voor.
    En precies dáár, in die instabiele ondergrond, wil men graag het CO2 kwijt..................wat een goed idéééé!!

  • Henk-Jan Mielke, do 20 januari 2011 10:30 in reactie op Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Juist door er weer iets in te stoppen zullen die aardbevingen afnemen, het schudt juist doordat er iets is weggehaald...

  • , do 20 januari 2011 11:04 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op

    Nee, de structuur van de bodem is instabiel geworden, dat verandert niet wanneer je er CO 2 in doet.
    Enfin daar is dan ook het laatste woord niet over gesproken, heb ik begrepen.

  • Erik van Erne, do 20 januari 2011 00:40 Reageer op Erik

    Erik

    In Nederland draaien de administratieve molens gewoon door. CO2 Afvangen en opslaan MOET er gewoon komen. Hangt allemaal samen met verkeerde besluiten over vervuilende energiecentrales en niet te vergeten toezeggingen aan Shell http://bit.ly/bFHA2I

  • Joop Schouten, wo 19 januari 2011 19:37 Reageer op Joop

    Joop

    Zal dit bericht doorlekken naar de verantwoordelijken voor dit 'grondvergassen'; de politici en ambtenaren?

    Dit lijkt me toch reden genoeg om zo'n plan nog eens goed te laten onderzoeken en vergelijken door 'echte' (...) onafhankelijke wetenschappers.

    Of zal het gaan zoals vaker ? :
    'Als het gas verzonken is, dempt 'men' de beerput.'

  • Hugo Gündel, do 20 januari 2011 01:49 in reactie op Joop Schouten Reageer op Hugo

    Hugo

    Dus de echte onafhankelijke wetenschappers zijn degenen die resultaten presenteren die overeenkomen met uw opvattingen?

  • Huub Geluk, do 20 januari 2011 12:39 in reactie op Hugo Gündel Reageer op Huub

    Huub

    Er bestaat geen droge regen.

    "Echte onafhankelijke wetenschappers" is een tautologie (of misschien een pleonasme): een echte wetenschapper is per definitie onafhankelijk.

  • carbinol ., do 20 januari 2011 10:03 in reactie op Joop Schouten Reageer op carbinol

    carbinol

    Bij dit soort voorbeelden van belangenverstrengelingen zijn onafhankelijke wetenschappers erg moeilijk te vinden. Zelfde verhaal als bij het IPCC.

  • Henk-Jan Mielke, wo 19 januari 2011 18:24 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    "In het Canadese Weyburn zijn onnatuurlijke hoge CO2-concentraties gevonden in de bodem waar CO2 is opgeslagen."

    Logisch.

  • Hein van Leeuwen, wo 19 januari 2011 18:37 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op Hein

    Hein

    Ja, dat kunnen we toch niet hebben...

  • Piet Paaltjes, wo 19 januari 2011 15:23 Reageer op Piet

    Piet

    En voormalig minister Kramer bleef het maar doordrukken in Barendrecht.
    Gelukkig heeft de bevolking geprotesteerd.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 19 januari 2011 15:21 Reageer op Marc

    Marc

    CO2-opslag is een manier om fossiele brandstoffen te verkopen aan het publiek. We moeten om, naar echt duurzaam. Opslag van C02 alleen als het aantoonbaar veilig is en als er een plan is om het in een later stadium weer uit de grond te halen, zodat we geen co2 tijdbommen creëeren. Zolang we de economie op de korte termijn als randvoorwaarde hanteren gaat dat niet lukken. Dat dogma moet dus de deur uit.

  • Roelf Turksema, wo 19 januari 2011 15:59 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Roelf

    Roelf

    Heel goed, er komt nog een klein voordeeltje bij voor de heren: wanneer je oude gasvelden volpompt met CO2 komt het laatste normale gas er vanzelf uit, gas is lichter dan CO2, gewoon een kwestie van aftappen. Nu alleen een gek vinden die dat gaat betalen...

  • daniel teeboom, wo 19 januari 2011 16:19 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op daniel

    daniel

    "Zolang we de economie op de korte termijn als randvoorwaarde hanteren gaat dat niet lukken. Dat dogma moet dus de deur uit."

    Zolang mensen niet bereid zijn zich vrijwillig te laten verhongeren krijg je dit 'dogma' inderdaad de deur niet uit.

    Dit is wat ik zo griezelig vind aan links. Want achter die opmerking van jou schuilen miljoenen doden, mensen die jij bereid bent om op te offeren voor de droom van een ideale wereld. Misschien ben je je er niet van bewust dat dit het gevolg zal zijn van een vermindering van beschikbare energie, of veel duurdere energie, maar dat maakt het alleen maar nog enger. Al die meelopers die zonder het zelf te begrijpen juist datgene om zeep willen helpen waardoor ons leven enigszins aangenaam wordt. Brrr.

    De economie is onze levensbron, medische ontwikkelingen, wetenschappelijke vooruitgang, dit alles vindt plaats omdat mensen er geld mee kunnen verdienen. Dat vind jij misschien een schande, maar ik ben blij dat die medische ontwikkelingen en die wetenschappelijke vooruitgang überhaupt plaats vindt. Laat ons alsjeblieft niet de motor die dat alles in de afgelopen 100 jaar mogelijk heeft gemaakt kapot maken. Want we kunnen zo weer terugvallen in de bittere armoede en primitieve omstandigheden waarin onze groot en overgroot ouders leefden.

    En vergeet niet: hoe groter de technologische vooruitgang des te minder belasting voor het milieu.

    Duurzame energie? Ik ben voor. Maar de doorbraak zal alleen komen als je er geld mee kan verdienen. Dat lukt niet door fossiele brandstoffen kunstmatig duur te maken, maar alleen door duurzame technologie te ontwikkelen die zonder subsidies goedkoper is dan andere vormen van energie.

    Alleen de door jou zo vervloekte markt kan (en zal) hiervoor zorgen.

    Over een paar jaar lachen we ons kapot over al die Co2 hysterie.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 19 januari 2011 17:33 in reactie op daniel teeboom Reageer op Marc

    Marc

    Nu zit je me allerlei zaken toe te dichten die ik helemaal niet gezegd heb. Daar heb ik nou een hekel aan. Je redeneert van uit dogma's en alles wat je dogma aantast is verschrikkelijk. Je kunt mijn bijdragen daardoor niet eens meer bevatten omdat je er direct allerlei conclusies aan verbindt.
    Binnen het huidige economische model moeten we rekening houden met de lange termijneffecten. Nu verduurzamen is economisch slimmer, dan het pas doen wanneer het echt niet anders meer kan. De kosten van de carboneconomie zijn voor ons nageslacht en zij zullen ons er niet dankbaar voor zijn. Ontkennen heeft geen zin meer, je kunt je kop niet in het zand steken voor bewezen effecten. Bovendien, als we de slag eenmaal gemaakt hebben naar duurzame energie zal er een nieuwe fase van groei aanbreken die zijn weerga niet kent, en die zal niet alleen economisch zijn, maar ook een groei van ons bewustzijn ons algemene welbevinden. De verlichting zal er bij verbleken.

  • daniel teeboom, do 20 januari 2011 11:14 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op daniel

    daniel

    @Marc

    Als je honderd jaar terug in het verleden gaat zie je dat de mensen ook in Nederland nog in bittere armoede leefden. De welvaart die wij nu kennen is kwetsbaar, misschien zelfs tijdelijk als we er niet voorzichtig mee omgaan, en gebaseerd op goedkope energie en de vrije markt.

    Kijk naar de veranderingen van de afgelopen 100 jaar. De snelheid waarmee de veranderingen plaats vinden neemt toe, niet af. Duurzame energie heeft de potentie goedkoper te zijn dan fossiele brandstof. Het is immers duurzaam. Dat betekend dus dat als de technologie voldoende geavanceerd is, over 20 of 30 jaar, fossiele brandstoffen binnen een mum van tijd uitgefaseerd zullen worden. Althans in rijke en technologisch geavanceerde landen.

    Maar daarvoor moet de technologie het wel aankunnen, en dat is nu nog niet het geval. Door fossiele brandstof kunstmatig duur te maken en duurzame energie kunstmatig goedkoop hou je jezelf voor de gek. Dat gaat een poosje goed totdat het geld op is, dan blijf je zitten met onrendabele duurzame energie die je niet kunt betalen.

    Da's nergens voor nodig.

    Zonnecellen verdubbelen nu al iedere 2 jaar hun capaciteit. Niet dankzij subsidie, maar dankzij de inzet van wetenschappers die er geld aan willen verdienen.

    Als die groei in capaciteit zich nog 8 keer verdubbeld kun je over 16 jaar aan meer dan 100% van de energie behoefte van alle mensen op deze aardbol voldoen. Laten we niet te optimistisch zijn en die aantallen verdubbelen en er nog 4 jaar bij optellen. Laten aannemen dat pas over 40 jaar zonnecellen zoveel energie kunnen leveren.

    40 jaar! Waarom maken we ons dan nog zorgen over C02 of fossiele brandstoffen. Als we door gaan met fossiele brandstoffen duurt het midden van de 22ste eeuw voordat we de C02 uitstoot verdubbeld hebben. Tegen die tijd doen wel alles al 100 jaar lang met zonne energie. En dan hebben we het nog niet eens over kernfusie gehad, waarvan de verwachting is dat het over 50 jaar ook tot de mogelijkheden behoort.

    Als we ooit overstappen op duurzame energie dan zal het dankzij die verschrikkelijke rechtse markt zijn en dat afschuwelijke kapitalisme. Dezelfde markt en hetzelfde kapitalisme waar we onze huidige welvaart en technologische vooruitgang aan hebben te danken. Ik vraag je niet om dankbaar te zijn, maar wel om je te realiseren waarom je niet meer in bittere armoede leeft.

  • Marc 's Mening in de Marge, do 20 januari 2011 14:04 in reactie op daniel teeboom Reageer op Marc

    Marc

    Zelden heeft iemand me zo belerend toegesproken om zijn eigen mythes maar te mogen blijven geloven.

    Over 30 jaar zal jouw kwetsbare economie ineengestort zijn, omdat we niet tijdig zijn opgehouden met het verstoren van onze planeet. Dankzij die fossiele brandstoffen is het heel snel gegaan met de economie de wetenschap en de bevolkingsgroei, maar we zijn ons nu bewust van de gevolgen en moeten de keuze maken om op een duurzame manier met grondstoffen en de planeet om te gaan. Goedkope fossiele brandstoffen geven geen enkele aandrang om duurzame bronnen te ontwikkelen.

    Maar het zal niet zo lang meer duren tot duurzaam goedkoper is. We staan aan de vooravond van een nieuwe "boom", die zich in Azië en Zuid-Amerika gaat afspelen, grondstoffen zullen zo schaars worden dat we wel moeten verduurzamen. De vraag is alleen, of het op tijd is.

  • Jan vdH, wo 19 januari 2011 17:53 in reactie op daniel teeboom Reageer op Jan

    Jan

    Zolang de fossiele industrie allerlei belastingvoordelen en subsidies krijgt en rechts Nederland zijn vingers aflikt bij het plan om te "investeren" in een economisch gezien onrendabele kerncentrale mag er best een beetje subsidie naar de ontwikkeling van CO2 vrije alternatieven.

    De technologie achter de kerncentrale is al 60 jaar oud en nog steeds kan een kerncentrale niet zonder subsidie.

    dat het Nederlandse subsidie beleid niet deugd, totaal ineffectief is en absoluut niet getuigd van lange termijn visie is duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het verkeerd is om te subsidiëren.

    Waarom niet meer naar Duitsland kijken waar een goede stimulering regeling is die er voor gezorgd heeft dat er 100.000-en mensen werken in de installatie van alternatieve industrie, waar R&D wordt uitgevoerd, waar de ondersteuning per jaar kleiner wordt en waar een groot gedeelte van het wereldwijd geïnstalleerde zonnepanelen naar toegaan, alleen de ondersteuning van Duitsland zorgt ervoor dat de volumes enorm stijgen, de fabrikanten heil zien in de productie waardoor de prijzen nog steeds met vele procenten per jaar zakken.

    Het Nederlandse "Beleid" doet dat natuurlijk niet waardoor er iedere keer weer een project ontwikkelaar met veel te veel geld gestimuleerd moet worden om op het laatste moment de afgesproken quota te halen.

  • Henk Schäfer, do 20 januari 2011 09:54 in reactie op daniel teeboom Reageer op Henk

    Henk

    "Zolang mensen niet bereid zijn zich vrijwillig te laten verhongeren krijg je dit 'dogma' inderdaad de deur niet uit."

    Wat een onzin redenatie.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven