23 september 11 10:52 Reageer (22) Groen RSS

Burger wil geen megastallen

Grote veehouderijen hebben niet de toekomst, blijkt uit dialoog tussen burgers en deskundigen. Varkenshouders starten charme-offensief 

Groter is niet altijd beter, zeker niet als het gaat over veehouderijen. Gewone Nederlanders willen geen alsmaar groter wordende veebedrijven die zich richten op buitenlandse markten. Dat is de belangrijkste uitkomst van het rapport "Van mega naar beter", dat vrijdagochtend is gepresenteerd aan staatssecretaris Bleker van Landbouw. Het rapport is een weerslag van de in de zomermaanden gehouden maatschappelijke dialoog over de schaalgrootte en toekomst van de veehouderij in Nederland, zo meldt het Reformatorisch Dagblad.

Uit de dialoog – die bestond uit een internetdialoog, zes burgerpanels en een tweedaagse conferentie van experts – blijkt dat de deelnemers verdere schaalvergroting in de sector geen optie vinden, zo schrijft RefDag. Een ruime meerderheid van de bijna 2000 deelnemers aan de internetdialoog heeft zich uitgesproken voor de zorgzame veehouderij: een scenario waarbij kleinschaligheid en duurzaamheid leidraad zijn voor de boer. Tegenstanders noemen dit beeld het failliet van de sector, die alleen gebaat zou zijn bij schaalvergroting om te kunnen overleven.

De varkensboeren zijn intussen een campagne gestart om van hun negatieve imago af te komen. Dat meldt BNR vrijdag. De radiozender laat drie deskundigen aan het woord:

Bert Pol van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft zo zijn twijfels of het onderzoek wel representatief is. In ieder geval lijkt het weinig Nederlanders echt bezig te houden.

Veehouder en agrisch ondernemer Martin Houben heeft zelf meerdere megastallen met in totaal meer dan veertigduizend varkens. Houben wil het misverstand wegnemen dat deze reuzestallen per definitie dieronvriendelijk en milieu-onvriendelijk zijn: schaalvergroting is volgens hem juist een middel om duurzaamheid na te streven.

Ook dierenarts Gerard van Eijden uit Putten - voorzitter van de Vakgroep Gezondheid Varkens - meent dat kleine stalletjes er wellicht schattig uitzien, maar niet beschikken over verschillende moderne faciliteiten zoals vloerverwarming. Bovendien hebben de varkens in een megastal vaak juist méér ruimte dan in een kleinere stal.

Milieuorganisatie Milieudefensie voert al enige tijd actie tegen de komst van megastallen:

Dieren in een megastal komen nooit buiten, kunnen niet wroeten en zien (vrijwel) geen daglicht. Staarten worden zonder verdoving afgeknipt en hoektanden ingekort. Het veevoer wordt ver van de boerderij geteeld en met vrachtwagens aangevoerd. De mest en het slachtvee worden weer afgevoerd. Deze manier van veeteelt heeft weinig meer met landbouw te maken. Daarom noemen we een megastal ook wel een veefabriek.

Wat is er mis met de veefabrieken volgens milieudefensie?

- er ontstaat een groot mestoverschot
- dieren worden behandeld als vleesmachines
- megastallen veroorzaken lokale milieuvervuiling zoals fijnstof
- er zijn risico's voor de volksgezondheid in verband met de kans op de verspreiding van ziektes
- het veevoer komt uit andere landen (bijvoorbeeld soja uit Latijns-Amerika) en veroorzaakt uitputting van de bodem daar
- veehouders zijn slachtoffer: voor iedere megastal sluiten minimaal drie gezinsbedrijven
- megastallen verpesten het landschap.

Update: 15.15

GroenLinks Kamerlid Rik Grashof roept staatssecretaris Bleker op de veehouderij te verduurzamen en een eind te maken aan megastallen.

"We kunnen niet zo langer doorgaan. Het rapport Alders laat zien dat Bleker de regie moet voeren om de veehouderij te verduurzamen en daarbij passen geen megastallen. Hervorming van de veehouderij in Nederland is hard nodig. We moeten echt groener en diervriendelijker gaan boeren in Nederland."

Grashof is bezig met een wetsvoorstel om levenslang opsluiten van dieren te verbieden. Die wet zou dieren het recht op een vrije uitloop geven. Eind van dit jaar zal hij het voorstel indienen.
Lees meer bij RefDag: "Grote veehouderijen hebben geen toekomst"

BNR: Pig business in de polder

Milieudefensie: Wat is een megastal?

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (22) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • jef van steen, za 24 september 2011 08:55 Reageer op jef

    jef

    De wereld verandert en de rollen worden omgedraaid.
    Hightech producten vanuit China naar NL, en goedkope bulkproducten vanuit NL naar China.
    Het kan verkeren ……

  • dr. Bob, vr 23 september 2011 16:39 Reageer op dr.

    dr.

    Ja, het is vreemd hoe de gristenen het "rentmeesterschap" alsmaar naar hun eigen portemonnee weten te interpreteren. Kennelijk vind hun hemelse baas export, en economische groei, en consumptie, en besteedbaar inkomen, ook belangrijker dan zijn simpeler schepselen.
    Ik zou het niet weten want ik hoor zelden iets van Het Opperhoofd.

  • Neo- nozem, vr 23 september 2011 14:47 Reageer op Neo-

    Neo-

    Burger wil geen megastallen
    Burgerking wel

  • Piet de Geus, vr 23 september 2011 14:01 Reageer op Piet

    Piet

    Leuk hoor, wat die gewone Nederlanders (wat dat ook mag betekenen) het goede met de varkens voor hebben, maar zodra hun gehaktbal een dubbeltje duurder wordt gaan ze krijsen als speenvarkens.

    Die hypocrisie doet me denken aan de referenda in Californië. Als er een referendum is over het verbeteren van de slechte wegen en gammele bruggen, is iedereen voor. Als vervolgens in een referendum over de financiering daarvan wordt gevraagd of men bereid is ervoor te betalen, is het antwoord een eensluidend nee.

  • Neo- nozem, vr 23 september 2011 15:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op Neo-

    Neo-

    Ja dat houden de heren varkensboeren ons graag voor.

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 15:39 in reactie op Piet de Geus Reageer op Tammo

    Tammo

    Mag ik mijn vlees aan jou doorverkopen? Aangezien prijzen je toch weinig uitmaken...

  • Piet de Geus, vr 23 september 2011 15:49 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Piet

    Piet

    "Mag ik mijn vlees aan jou doorverkopen?"

    Nee. Geen interesse.

    "Aangezien prijzen je toch weinig uitmaken..."

    Maar kwaliteit wel.

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 16:12 in reactie op Piet de Geus Reageer op Tammo

    Tammo

    Die kan je krijgen zoveel je wilt! Het enige verschil is dat ik € 0,10 bij de prijs op doe. Wat maakt dat nou uit joh? Niet moeilijk doen, gewoon accepteren.

  • Piet de Geus, vr 23 september 2011 16:42 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Piet

    Piet

    "Die kan je krijgen zoveel je wilt!"

    Jazeker, bij mensen die weten wat kwaliteit is. Dus voor jou zit dat dubbeltje er niet in.

  • Frenck Mahon, vr 23 september 2011 16:51 in reactie op Piet de Geus Reageer op Frenck

    Frenck

    "Maar kwaliteit wel."
    Goed punt Piet, kwaliteit mag iets kosten.
    Verder ben ik het ook eens met Pechtold eens dat vlees in het hoge tarief moet. Het is van de zotten dat men voor het bereiden van een vegetarische maaltijd dieper in de buidel moet gaan dan voor een vleesmaaltijd terwijl de laatste maaltijd erg belastend voor ons habitat.

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 19:14 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Tammo

    Tammo

    Hoe meer ziektekiemen en kleiner het stukje vlees, hoe eerlijker en dus meer kwaliteit. Ja, terecht dat je daar flink voor meer moet betalen....

  • Nihilist #1375, vr 23 september 2011 13:55 Reageer op Nihilist

    Nihilist

    Burger wil geen megastallen.
    Burger wil wel dagelijks hypergoedkoop vlees.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 23 september 2011 13:54 Reageer op Marc

    Marc

    Kiloknallers betekenen megastallen. Als mensen geen megastallen willen, moeten ze geen kiloknallers meer kopen. Ik stel dus voor dat de megastallen naast de supermarkt gebouwd worden zodat de burgers die de megastallen niet willen de relatie zien tussen hun koopgedrag en de productie van vlees. Met een mooie monitor boven het vleesschap waarop de samengepakte varkensmassa's te zien zijn.

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 14:57 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Tammo

    Tammo

    Ja, en bij mensen die groenten eten gooien we de tuin helemaal vol met mest. Om te laten zien dat groenten het beste op uitwerpselen groeien.

  • Anja Lodewijks, vr 23 september 2011 15:56 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Anja

    Anja

    ?

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 16:19 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Tammo

    Tammo

    Ja, ik vind het echt belachelijk dat mensen groenten produceren alsof het dingen zijn. Als ze bedoeld waren om op te eten dan hoefde je ze echt niet te wassen hoor. Zou jij het leuk vinden om met honderduizenden in een akker op te groeien, terwijl je als aardappel in de vrije natuur alle ruimte had gehad!? Schande hoe sommige de natuur uitbuiten om er gezonder van te worden.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 23 september 2011 16:48 in reactie op Tammo Niemijer Reageer op Marc

    Marc

    Projectie

  • Tammo Niemijer, vr 23 september 2011 13:27 Reageer op Tammo

    Tammo

    Jeetje, wat een onderzoek! Wanneer je dus aan mensen vraagt of ze een mestproducerende, fabrieksmatige megaflat in hun achtertuin willen hebben, dan geven ze aan dat niet wenselijk te vinden.... Goh zeg! Verrassend.
    Straks blijkt nog uit onderzoek dat mensen het liefst gratis geld willen in plaats van ervoor te moeten werken. Stel je toch eens voor wat allemaal uit onderzoek kan blijken.

  • Klaas Blondeman, vr 23 september 2011 12:53 Reageer op Klaas

    Klaas

    Kort samengevat :

    Emotie en gebrek aan kennis bij de buitenstaander en verstand en kennis van zaken bij de betrokkenen.

  • Joe Speedboot, vr 23 september 2011 13:41 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Joe

    Joe

    Je samenvatting is meer van toepassing op de de PVV en haar electoraat dan op Milieudefensie waar wel experts rondlopen.

  • Jim Peeters, vr 23 september 2011 12:18 Reageer op Jim

    Jim

    Vreemde redenaties van Milieudefensie.

    in vergelijking met de huidige "kleinschalige" varkenshouderijen zijn megastallen:
    - diervriendelijker (meer ruimte per varken)
    - duurzamer (efficienter omgaan met o.a. mestverwerking, minder ruimtebeslag, efficienter vrachtverkeer)
    + er wordt hetzelfde (buitenlandse) veevoer gebruikt als tegenwoordig. Waarbij het mij nuttiger lijkt om het aan dieren te geven dan het te gebruiken als briobrandstof zoals milieudefensie wilt.

    en windmolens verpesten zeker niet het landschap?

    ps. het antibioticabeleid is idd wel een groot risico

  • Joe Speedboot, vr 23 september 2011 13:44 in reactie op Jim Peeters Reageer op Joe

    Joe

    Re: en windmolens verpesten zeker niet het landschap?

    Niet meer dan de ca 27.000 foeilelijke electriciteitsmasten waar je gek genoeg zelden iemand over hoort klagen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven