15 september 11 14:53 Reageer (51) Groen RSS

Bleker schrapt bescherming van 63 natuurgebieden

UPDATE: Staatssecretaris vindt bedrijvigheid belangrijker dan natuurbehoud ... Natuurorganisaties spreken van 'anti-natuurmaatregelen' van Bleker

Staatssecretaris Bleker (Economische zaken, landbouw en innovatie) heft de bescherming van 63 van de 190 Nederlandse beschermde natuurgebieden op. Hij vindt dat zijn ministerie niet langer verantwoordelijk moet zijn voor deze gebieden omdat ze al door de Europese regels van Natura2000 beschermd worden.

Bleker vindt de maatregel onder andere nodig zodat meer 'normale bedrijfsontwikkeling', zoals het aanleggen van een weg of het bouwen van huizen, kan plaatsvinden. "Ach, niet elke eikenboom hoeft te worden beschermd." Ook moet het niet meer zo moeilijk worden voor boeren om een camping te kunnen uitbreiden of weiden te kunnen verkopen, vindt hij.

Natuurmonumenten staat op zijn achterste benen na de aankondiging van Bleker. De natuurorganisatie meent dat alleen een lokaal bestemmingsplan de gebieden kan beschermen. Ze vreest dat landschappen als de Oosteinderspoel (een laagveenmoeras), de Tafelberg (een heidegebied in het Gooi) en de Kamerikse Nessen (een open landschap met natte graslanden) verloren gaan.

D66 is woest op de beslissing van Bleker.

"Bleker wil de verantwoordelijkheid voor de Nederlandse natuur over de schutting gooien", zegt Kamerlid Stientje van Veldhoven. "Maar hij weet nog helemaal niet of Brussel daarmee akkoord gaat. En zit Duitsland erop te wachten om het voortbestaan van kwetsbare natuursoorten van ons over te nemen?"

Update vrijdag 11.00:

Natuurorganisaties spreken van 'anti-natuurmaatregelen'. Veel dier- en plantensoorten zullen harde klappen oplopen door zijn bezuinigingen op natuurbeleid. Deze zijn volgens hem buiten proportie, zeggen zij in Trouw.

Trouw: Bleker ontneemt beschermde status van 63 natuurgebieden
Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (51) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • peter van den bemt, di 27 september 2011 20:24 Reageer op peter

    peter

    Hij voert natuurlijk kabinetsbeleid uit. Beestachtig beleid dat hij triest genoeg met verve, want gevoelloos, doet. Natuurbeleid dat in de afgelopen jaren met zorg, aandacht en verstand is opgebouwd, wordt in een keer te grabbel gegooid. Zowel desastreuse natuur- als kapitaalvernietiging. Voor het laatste zouden zij gevoelig moeten zijn, het is immers het enige waar zij om geven: geld. Maar echt belangrijk en rampzalig is het eerste, een trieste erfenis voor de generaties na ons.

  • jeanco lapierre armande, di 27 september 2011 18:43 Reageer op jeanco

    jeanco

    Ik heb maar drie woorden, verder ben ik sprakeloos: FUCK YOU, BLEKER!!!!!

  • Gaius S. Tranquilles, di 27 september 2011 15:51 Reageer op Gaius S.

    Gaius S.

    Dat mensen hier nog over verbaast zijn. Het CDA (of voorlopers) zit al, met uitzondering van paars, sinds WW2 op de post LNV. En het CDA heeft haar roots en het grootste deel van de achterban in de boerensector. En de boerensector en natuurbeheer verdragen elkaar niet zo goed.
    Ik vraag me trouwens af of Bleker nog wel zo enthousiast is over zijn eigen beleid, als die door hem gewenste bedrijvigheid de vorm aanneemt van een windmolenpark naast zijn paardenfarm.

  • jaap vos, za 17 september 2011 00:19 Reageer op jaap

    jaap

    De geniepige manier waarop bleker moedwillig bezig dingen zinloos af te breken omdat het "links" is en daarvoor jan peter maakt voor mij het cda een partij om te haten.

  • Ingenieur Paul, za 17 september 2011 00:13 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Het werd hier beneden al gezegd...Nederland heeft geen natuurgebieden.
    Vlieg eens over Siberie....urenlang alleen maar bossen en toendra en geen teken van leven, geen wegen, geen dorpen....duizenden kilometers...dat is pas een natuurgebied.
    In Nederland: die minuscule stukjes handgemaakte polder bosjes , bomen op een rijtje, hekje eromheen....dat zijn kleine parkjes dus laten we ze als zodanig behandelen.
    Of "een open nat grasland" ...noem dat dan een weiland maar geen natuurgebied.

  • Jan Jansen, za 17 september 2011 04:02 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Jan

    Dus? Asfalteren maar?

  • peter van den bemt, wo 28 september 2011 17:56 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op peter

    peter

    Vind je dat niet triest? Is het dan niet JUIST van belang dat we die 'perkjes' in bescherming nemen?! Heb jij kindertjes, kleinkindertjes? Die gun je toch wel die natuurrestanten die we nog hebben ?? Dwz, zolang Bleker niet kan doen wat hij wil doen.

  • de heer Meijerink, vr 16 september 2011 19:14 Reageer op de heer

    de heer

    Schaf de beveliging van de GBL af en stop het vrijgekomen geld in natuurbehoud. Het is niet veel, maar het helpt wel!

  • Hugo Freutel, vr 16 september 2011 10:01 Reageer op Hugo

    Hugo

    Afghanistan opbouwen en Nederland afbreken....begrijpt u de logica? Een kabinet van cultuur- en natuur barbaren!

  • Michel Reiziger, vr 16 september 2011 00:23 Reageer op Michel

    Michel

    Natuurgebieden...in Nederland? Oh wacht even, Bleker bedoeld natuurlijk groene CULTUURgebieden. Natuur(gebieden) zijn er bijna niet meer, dan halen we de 63 niet.

    Wordt dat sompige overbegierde groene 'hart' ook gezien als natuurgebied, of gewoon als groen vervuild gebied? Volg de natuur (LOL) al een tijdje in Nederland niet meer, vandaar mijn vraag.

  • Jan Schutte, do 15 september 2011 23:22 Reageer op Jan

    Jan

    Nou en? Er blijven toch nog genoeg natuurgebieden over.

  • El Che, vr 16 september 2011 00:32 in reactie op Jan Schutte Reageer op El

    El

    Genoeg plofkippen.

  • Jan Jansen, do 15 september 2011 22:44 Reageer op Jan

    Dus deze schoft gaat nu bepalen wat voor dieren en planten er in Nederland mogen leven? Straks alleen nog plofkippen, doorgefokte zeugen en antibiotica koeien? Oh, en genetisch gemanipuleerde soja natuurlijk (pun intended). Bleker, met je handen (of is het de hand van God) van dat beetje natuur dat hier nog is afblijven.

  • El Che, do 15 september 2011 23:10 in reactie op Jan Jansen Reageer op El

    El

    Bleker ziet een plofkip als het summum van de natuur.

  • Frans Akkermans, vr 16 september 2011 10:21 in reactie op Jan Jansen Reageer op Frans

    Frans

    Niet liegen Jansen. Europa regelt dat soort zaken. En kijk ook eens naar buiten. http://www.natura2000.nl/

  • Jan Jansen, vr 16 september 2011 15:24 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Jan

    ?

  • Tom Meijer, do 15 september 2011 19:52 Reageer op Tom

    Tom

    We worden geregeerd door idioten.

  • Henk Johan Faber, do 15 september 2011 22:31 in reactie op Tom Meijer Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Það er mikil tími sem ég er að læra að tala íslensku (als dus google translate)
    Het wordt hoog tijd dat ik IJslands ga leren spreken.

  • Door de bank genomen, do 15 september 2011 19:19 Reageer op Door de

    Door de

    Niet verrassend van een minister die mega-stallen als het toppunt van natuur beschouwt.

  • Marco Hart, do 15 september 2011 18:56 Reageer op Marco

    Marco

    Is inmiddels al ergens de complete lijst van natuurgebieden die Bleker sloopt bekend te vinden?

  • Hugo Freutel, do 15 september 2011 18:05 Reageer op Hugo

    Hugo

    Voor natuur moet je al jaren niet bij het CDA zijn.
    Kabinet van de kaalslag.

  • kees van eck, do 15 september 2011 17:47 Reageer op kees

    kees

    Ik was afgelopen week op Terschelling. De oostpunt, waar de fietspaden ophouden, is 'door de EU beschermd natuurgebied', maar er rijden wel toeristen in terreinwagens op de zandpaden, wat mij doet vermoeden dat er een fundamenteel verschil bestaat tussen wat Brussel onder natuurgebied verstaat en wat Nederland.

  • Anja Lodewijks, do 15 september 2011 20:36 in reactie op kees van eck Reageer op Anja

    Anja

    Uniek gebied, trouwens een prachtig eiland. Ik ben gek op de eilanden.
    Ik voel een soort van heimwee als ikzelf of iemand anders over de eilanden praat. Geen industriegebieden, unieke natuur, veel licht, brede stranden, de zee en aardige bewoners met leuke verhalen.
    Laat ze in godsnaam met hun handen afblijven van de paar unieke gebieden die Nederland heeft.
    Waarom terreinwagens? Voor gehandicapten en mensen die moeilijk ter been zijn misschien?

  • peter van den bemt, do 15 september 2011 17:13 Reageer op peter

    peter

    Niet links, niet rechts, maar rechtdoorzee. In Bleker´s geval ´rechtdoornatuur´. Als het even meezit, is Bleker zet zo succesvol als TROTSe Rita.

  • jose van leeuwen, do 15 september 2011 16:40 Reageer op jose

    jose

    Ik werd helemaal misselijk van zijn preek over de joods -christelijke cultuur met al zijn voordelen . Braak , braak en nog eens braak.

  • Jan Jansen, do 15 september 2011 16:30 Reageer op Jan

    Jan

    Dit is de moderne visie van het cda beginsel 'zorg voor de schepping'.

    Genesis 2:15 “En god nam de mens en plaatste hem in de hof van Eden om die te bewerken en te bewaren”.
    Bewaren betekent zo veel als onderhouden, toezicht houden op, beschermen. Gods bedoeling is hier duidelijk: de mens mag alles van Gods schepping gebruiken maar als beelddrager, vertegenwoordiger, van God is hij ook geroepen het in stand houden. Rentmeesterschap is dus een roeping voor ieder mens.

    Dit zijn niet mijn woorden, maar komt uit een pamflet waaraan ook het wetenschappelijk bureau van het cda heeft meegewerkt.

    Uit dien hoofde mag het cda van mij deze bleker uit het cda flikkeren.

  • Joe Speedboot, do 15 september 2011 16:59 in reactie op Jan Jansen Reageer op Joe

    Joe

    Re: Dit is de moderne visie van het cda beginsel 'zorg voor de schepping'.

    Geloof bij het CDA houdt in op zondag in de kerk ja en amen knikken om op maandag vervolgens je overgebleven kunstmest vanuit de achterbak van je Mercedes illegaal in een achteraf slootje te dumpen.

  • Jan Jansen, do 15 september 2011 17:13 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Mee eens.
    Derhalve ben ik van mening dat zodra een cda politicus de kerk betreedt hij door de dienstdoende priester, voorganger, rabijn of imam bij zijn klote gepakt mot worden en uit de kerk verwijderd.

  • Frans Akkermans, do 15 september 2011 20:06 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Frans

    Frans

    Geloof me Speedboot, daar is kunstmest te duur voor en te legaal.
    Nog meer sterke argumenten of verhalen?

  • Christiaan E., do 15 september 2011 16:29 Reageer op Christiaan

    Christiaan

    Dit is eigenlijk geen nieuws. Van een kabinet CDA / VVD + PVV was dit namelijk wel te verwachten. Deze drie partijen en hun achterban vormen een monsterverbond tegen de natuur. Ze hebben er niets mee. Lokaal beschermen via een bestemmingsplan is slechts een 'rampenplan'. Zonder beschermingsregimes is natuur 'vogelvrij'. Maar dat is precies wat deze partijen willen.

  • Jan-Peter Scheffer, do 15 september 2011 16:14 Reageer op Jan-Peter

    Jan-Peter

    Eén woord van belering aan Bleker, vanuit zijn eigen ethisch leerboek en politiek program: rentmeesterschap?

    http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/Uitgangspunten/Rentmeesterschap_.aspx

  • Frans Akkermans, do 15 september 2011 16:09 Reageer op Frans

    Frans

    En volop verpauperd platteland...http://fr.wikipedia.org/wiki/Exode_rural

  • Frans Akkermans, do 15 september 2011 16:23 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Frans

    Frans

    Bedoeld als reactie op Jan B.
    In Franrijk is ander nog genoeg moois te vinden buiten die troosteloze wijken en plaatsen die je waarschijnlijk bedoeld. Genoeg natuur in ieder geval.

  • Censuur Joop, do 15 september 2011 16:03 Reageer op Censuur

    Censuur

    Maar natuurlijk. Gisteren zat de mislukte boer weer bij Pauw en Witteman, precies wat ik al verwachtte. We zullen hem nog veel vaker bij P&W zien met zijn aandachtsgeile hoofd.

    Eén geluk hebben we. We hoeven nooit meer bang te zijn om door een teek gebeten te worden. Want die gedijen goed in natuurgebied. Dus dat scheelt weer ziektekosten. Is Schippers weer blij mee.

    Wat een zooitje mislukkelingen daar in neo-liberaal grootgraaiers land.

    Maar goed, wie ontneemt Bleker zijn status?

  • Frans Akkermans, do 15 september 2011 16:22 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    "Eén geluk hebben we. We hoeven nooit meer bang te zijn om door een teek gebeten te worden. "

    U mag het volk niet misleiden mevrouw Bloothoofd. De meeste teken vinden we in de duinen en die krijgen geen andere bestemming.

  • Censuur Joop, do 15 september 2011 16:51 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Censuur

    Censuur

    Hm, jammer. Nu mij zelfs dat geluk ontnomen wordt, vraag ik me af of ik Bleker nog wel moet tolereren. Dan maar burgerlijk ongehoorzaam en mijn balkonnetje vol zetten met KLAProzen en KNALbessen en vleesETENDE planten. En hier en daar een STOKroos en een flinke BEUK tesamen met een Huilend Hartje en Schildersverdriet.

    Maar het zal wel een klein treurwilgje worden. Kan ik daaronder zitten treuren over onze vergane natuurgebieden. :)

  • Frans Akkermans, do 15 september 2011 22:28 in reactie op Censuur Joop Reageer op Frans

    Frans

    Laat u dan troosten in Domweg gelukkig in de Dapperstraat.
    Die aanplant van u zou toch, de praktijk van nieuwe natuur kennende, een keer overwoekerd door brandnetels.

  • Jan Jansen, do 15 september 2011 16:33 in reactie op Censuur Joop Reageer op Jan

    Jan

    En dat is nou precies de reden waarom ik niet meer naar pauw en witteman kijk. Slecht voor mijn nachtrust want de heren hebben een opmerkelijke voorkeur voor rare kwasten als gasten.

  • Censuur Joop, do 15 september 2011 18:18 in reactie op Jan Jansen Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik kan het niet meer met je eens zijn als ik al ben. :)

  • Theo Joubert, vr 16 september 2011 06:33 in reactie op Censuur Joop Reageer op Theo

    Theo

    ... als ... ?

  • Michiel Online, do 15 september 2011 15:26 Reageer op Michiel

    Michiel

    hij snapt niet dat als je het slim aanpakt je natuurgebieden juist kunt gebruiken. hij snapt niet dat de natuur belangrijker en belangrijker wordt in de globale samenleving en daardoor kansen biedt..

    ik heb het hier over duurzaamheid en recreatie. ik mag dus aannemen dat er een incentive is om de natuur te behouden en slim duurzaam te bouwen, en ook dat hij daarvan op de hoogte is.

    anders mag hij wat mij betreft opgegeten worden door een wolf.

  • Jan B, do 15 september 2011 15:14 Reageer op Jan

    Jan

    Alsof Nederland al geen aanspraak kan maken op de titel "lelijkste land van Europa".

  • Neo- nozem, do 15 september 2011 15:33 in reactie op Jan B Reageer op Neo-

    Neo-

    Nee .
    België , Frankrijk...

  • Anja Lodewijks, do 15 september 2011 15:46 in reactie op Neo- nozem Reageer op Anja

    Anja

    Echt niet!

  • Jan B, do 15 september 2011 16:00 in reactie op Neo- nozem Reageer op Jan

    Jan

    In Franrijk is ander nog genoeg moois te vinden buiten die troosteloze wijken en plaatsen die je waarschijnlijk bedoeld. Genoeg natuur in ieder geval.

  • Neo- nozem, do 15 september 2011 16:33 in reactie op Jan B Reageer op Neo-

    Neo-

    Ja - wellicht ergens buiten de route Nederland-Baskenland

  • Eline W, vr 16 september 2011 08:47 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Lelijkste, stomste, en meest ongenuanceerde.

    Ik snap niet hoe ik nog normaal kan functioneren.

  • Neo- nozem, do 15 september 2011 15:05 Reageer op Neo-

    Neo-

    Dat is dus Nederland afpakken van de Nederlanders

  • Jan B, do 15 september 2011 15:13 in reactie op Neo- nozem Reageer op Jan

    Jan

    Precies. Alsof dit land al niet genoeg is volgeplempt met muffe bedrijventerreinen en kantoorpanden die grotendeels leeg staan. Bovendien: een vastgoedbubbel kunnen we er niet bij hebben.

  • Joe Speedboot, do 15 september 2011 15:39 in reactie op Jan B Reageer op Joe

    Joe

    Re: een vastgoedbubbel kunnen we er niet bij hebben.

    Ik vrees dat die nog wel gaat komen want kantoren die leeg staan moet je op een dag wel afschrijven..

  • Jan B, do 15 september 2011 15:56 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven