21 december 11 11:28 Reageer (103) Groen RSS

Bleker hielp Groningse boeren aan flinke subsidie

Voorbeeld-natuurgebied Reiderwolde kostte gemeenschap 10 miljoen euro ... Staatssecretaris Bleker beweerde eerder dat boeren geen subsidie nodig hebben om natuur te kunnen aanleggen

Staatssecretaris Bleker heeft boeren in het Groningse natuurgebied Reiderwolde aan flinke subsidie geholpen voor het aanleggen van natuur. Ook kregen de boeren extra subsidie doordat hun grond zonder reden hoger werd getaxeerd. De toentertijd goedgekeurde constructie voor 170 duizend euro extra subsidie werd door Bleker als gedeputeerde goedgekeurd, maar de provincie kwam er later op terug omdat het tot 'ongewenste situaties' had geleid.

Het natuurgebied werd op 17 september 2011 in stijl naar zijn prijs geopend. Uit informatie die verscheidene overheden aan de Volkskrant hebben verstrekt blijkt dat het natuurgebied de gemeenschap 10 miljoen euro heeft gekost. In Reiderwolde zitten zowel Europese, landelijke, provinciale als lokale subsidies. Bleker wilde niet reageren op de subsidie die is verstrekt. Volgens hem is alles volgens de regels verlopen.

Het geld is terecht gekomen bij twee schapenboeren. Bleker hield nauw contact met hen. Hun project dreigde in 2007 te stranden, maar onder druk van Bleker werd het gered door een truc met de grondtaxaties. Met hulp van Bleker werd de grond hoger getaxeerd en mochten de boeren volgens de regels 80 procent van de waarde van de grond declareren als die werd omgevormd tot natuur.

Het project heeft veel subsidie gekost omdat de beoogde ontwikkelaar Staatsbosbeheer moest worden uitgekocht. Dat kostte anderhalf miljoen euro. Daarnaast kregen de boeren nog eens 8,5 miljoen euro voor natuurontwikkeling, recreatieve faciliteiten en waterhuishouding. Daarvoor in de plaats verhuren de boeren het bos als CO2 compensatie en is er een natuurbegraafplaats aangelegd.

Update 17.00

De Tweede Kamer heeft opheldering gevraagd over Bleker's betrokkenheid bij de komst van natuurgebied Reiderwolde. Bleker beweerde eerder dat boeren geen subsidie nodig hebben om natuur te kunnen aanleggen. De Kamer wil weten of destijds alles regels gevolgd zijn.

Volkskrant: Blekers voorbeeld-natuurgebied kreeg miljoenen subsidie

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (103) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ernst Anepool, do 22 december 2011 15:33 Reageer op Ernst

    Ernst

    Dat heb ik meer dan een jaar geleden al gemeld dat hij ESF subsidies oneigenlijk aan een paar vrienden toeschoof, want let wel het gaat om slechts een handvol mensen waar tientallen miljoenen heen gesluisd worden !

    En dan ook nog door akkerland opeens als natura2000 te kwalificeren, terwijl sommige percelen dik binnen de stankcirkel van het bedrijf liggen.

    Feitelijk zijn het dus zonder die inkomsten failliete bedrijven, pure corruptie, en subsidie misbruik...

  • jaap vos, do 22 december 2011 14:32 Reageer op jaap

    jaap

    Als je als rechtse politicus zulke 'maffia-praktijken' erop na houdt dan ben je 'mieters kerel' maar als je als links-figuur zoiets doet dan ben je me daar toch een stalinistische eco-terro-subsidie-slurper....

  • Michiel Online, do 22 december 2011 15:31 in reactie op jaap vos Reageer op Michiel

    Michiel

    "Als je als rechtse politicus zulke 'maffia-praktijken' erop na houdt dan ben je 'mieters kerel' maar als je als links-figuur zoiets doet dan ben je me daar toch een stalinistische eco-terro-subsidie-slurper...."

    het is ook rijk tegen arm

  • Frans Akkermans, do 22 december 2011 12:18 Reageer op Frans

    Frans

    Kun je nagaan wat voor onzin het is om landbouwgronden een natuurbestemming te geven of onder water te zetten. Ik heb nog geen enkel document gezien waaruit blijkt dat er geknoeid is. Ik ben bang dat de Volkskrant deze strijd verliest en Bleker overeind blijft.

  • Sylvia Stuurman, do 22 december 2011 12:54 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Jij dacht dat het de bedoeling was van werkgelegenheidssubsidies van de EU om 10 miljoen aan 2 mensen te geven?

  • Frans Akkermans, do 22 december 2011 13:50 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Ik wacht de documentatie en zijn brief af. En het debat natuurlijk.
    En van vreemde kronkels in de redeneringen van EU-subsidieregels sta ik ook niet meer te kijken.

  • Sylvia Stuurman, do 22 december 2011 14:43 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    "Het aan Blauwestad grenzende natuurgebied Reiderwolde heeft zeker 10 miljoen euro gemeenschapsgeld gekost, blijkt uit informatie die verscheidene overheden aan de Volkskrant hebben verstrekt.
    Het gaat om Europese, landelijke, provinciale en lokale subsidies, die terecht zijn gekomen bij de twee schapenboeren die eigenaar zijn van het gebied.

    Bovendien is er in 2007 ruim 170 duizend euro extra subsidie aan de boeren gegeven door te rommelen met de waarde van de grond."

    Dat is wat de betrokken overheden zelf gemeld hebben...

  • Frans Akkermans, do 22 december 2011 17:20 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Dat is wat in de krant staat. Ik noem dat geen documenten.

  • Sylvia Stuurman, do 22 december 2011 20:10 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Dat is wat die overheden zelf gemeld hebben..

  • Piet Devries, do 22 december 2011 14:41 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Piet

    Piet

    Ik hoop dat de EU als verliezer uit de strijd komt.

  • Gurbe Piebesma, do 22 december 2011 19:45 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Gurbe

    Gurbe

    Even voor de duidelijkheid: het feit dat Bleker, een man die een halt toeroept aan natuurontwikkeling in Nederland, een paar boeren geld toestopt op discutabele wijze, is volgens jou bewijs dat het niet goed is om landbouwgrond om te zetten naar natuur? Ik mis de logica....

  • als het niet zo was zou ik het toch niet zeggen, do 22 december 2011 09:40 Reageer op als het niet zo was

    als het niet zo was

    Het geld dat onnodig naar boeren gaat moet in de miljarden lopen. Om grond voor de bouw van (vinex)wijken aan te kopen is de onteigeningswet bedacht zodat de gemeenschap teken +/- tegen kostprijs grond van boeren kan verwerven. Dit betekent wel dat je VOORUIT moet denken als wethouder EN dat een van jouw opvolgers waarschijnlijk de eerste steen zal mogen leggen (erg belangrijk !!). In de praktijk betalen gemeenten tussen 30 en 80 euro per meter landbouwgrond (ipv 5 euris) omdat enige toekomstvisie vaak ontbreekt en de grond pas aangekocht wordt tegen de tijd dat de woningen er al hadden moeten staan. Dat Bleker (zij het op een andere manier) als cda 'er aan deze verrijking van boeren onder invloed van de agrarische lobby mee doet verbaast me dan ook niets.

  • xp joffer, wo 21 december 2011 21:51 Reageer op xp

    xp

    het is een vreselijke man die ook door de vara enorm veel airplay kreeg helaas, (dwdd en p&w) hij is weggevlucht uit groningen omdat hij mede verantwoordelijk is voor DE mislukking van het decennium "de blauwe stad" in de provincie grun'n. verder.. dat spraakmakende briefje aan mauro; deze volksmenner (met geacteerde emoties) komt door zijn grootse domheid vast spoedig ten val...

  • Popeye Kamper, vr 23 december 2011 18:50 in reactie op xp joffer Reageer op Popeye

    Popeye

    Je slaat de spreekwoordelijke spijker op zijn kop als je zegt dat Bleker een jezuiet éérste klas is, ik heb geen enkele behoefte om met anderen te kissebissen over de inhoud zoals o.a jamaar of hoezo?, Bleker is een leugenachtig gedrocht en dient afgeserveerd te worden. Verder wens ik iedereen toffe feestdagen toe en een gezond 2012.

  • Marc 's Mening in de Marge, wo 21 december 2011 20:18 Reageer op Marc

    Marc

    Voorbeeldje rechts lullen, links vullen.

  • Roelf Turksema, wo 21 december 2011 19:49 Reageer op Roelf

    Roelf

    Tegen de muur is dan een gezonde Groningse uitspraak , wel op zijn plaats.

  • Gurbe Piebesma, wo 21 december 2011 19:35 Reageer op Gurbe

    Gurbe

    Het getuigt van groot ecologisch besef dat deze staatssecretaris een tweetal boeren 10 miljoen euro toe heeft gestopt via allerlei ingenieuze constructies, voor een veredeld stuk weiland, en zijn eigen tuin ponyvriendelijk heeft gemaakt voor 200.000 subsidie, terwijl hij nu onevenredig veel bezuinigt op natuur (~80%!), natuurontwikkeling stopt, de jachtwet sterk uitbreidt, beschermde status van kwetsbare natuurgebieden opheft, en bescherming voor bedreigde soorten als adder en boommarter stopzet. Is dit nu het rentmeesterschap waarmee het CDA zelf zo graag pocht in de verkiezingsplannen?

  • Dr. Strangelove, wo 21 december 2011 20:59 in reactie op Gurbe Piebesma Reageer op Dr.

    Dr.

    een samenleving die valsspelen niet bestraft, kan niet verrast zijn dat tuig aan de top komt.

    dat er belangenverstrengeling in het spel is, is al erg genoeg, maar dat zijn handelen in prive volkomen strijdig is met wat hij met de mond belijdt, maakt hem ongeloofwaardig, hypocriet, het typsiche soort nep-christelijke zakkenvullers waar het CDA onderhand bekend om staat.

    helder staat nog voor de geest hoe graag Bleker in de regering wilde. je gaat je afvragen wat hij met die machtspositie eigenlijk precies van plan was.

    in een land met een gezond gevoel voor schaamte, schande en daarmee eer, stapt Bleker op omdat hij weet niet anders te kunnen.

    het is aan U en mij om Bleker te laten weten dat hij niet anders kan. laten we onze burgerplicht doen en dit sujet zo snel mogelijk uit het centrum van onze overheid verwijderen.

  • Piet Devries, do 22 december 2011 09:14 in reactie op Gurbe Piebesma Reageer op Piet

    Piet

    Het begint er natuurlijk mee dat die constructies bestaan, EU constructies, op onze kosten.
    Als ergens veel geld ligt, wie kan belanghebbenden verwijten het op te rapen ?

  • Sylvia Stuurman, do 22 december 2011 10:14 in reactie op Piet Devries Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Het begint er natuurlijk mee dat die constructies bestaan, EU constructies, op onze kosten.]

    1.- Het gaat om Europese, landelijke en lokale subsidies, staat in het artikel.

    2.- De Europese subsidie die is misbruikt is de ESF-subsidie, en die is er om werkgelegenheid te bevorderen:
    http://www.europa-nu.nl/id/vg9id54xf7rx/europees_sociaal_fonds_esf

    Helaas wordt er in landen als Roemenië op toegezien dat die subsidies niet gebruikt worden, terwijl men er blijkbaar van uit gaat dat Nederland niet corrupt is.

    Maar Nederland is veel corrupter dan welk land dan ook, blijkt maar weer.
    Werkgelegenheid bevorderen door 10 miljoen euro naar 2 mensen door te sluizen?

  • Piet Devries, do 22 december 2011 14:39 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Piet

    Piet

    We kunnen toch allemaal weten hoe EU geld, ons geld dus, ge- of misbruikt wordt ?

    Een stel engelsen die ergens in Italië gingen wonen kwamen er achter dat als ze 20 schapen lieten rondlopen ze jaarlijks een aardig bedragje konden opstrijken.
    Reportages over hoe in Z Italië EU geld is misbruikt, ze zijn er al jaren, b.v. voor ongebruikte havens, herinner ik me.

    Helaas is dit allemaal legaal misbruik, de EU regels laten het toe.

    Ook nog een voorbeeldje op de Baltische landen, als je de EU inspecteur die toeziet op duurzaam houtgebruik wat toestopt is dat houtgebruik snel duurzaam.

    De ellende is dat de Brusselse bureaucraten belangrijk worden als ze veel geld uitgeven, en als dat bij vriendjes terecht komt is het nog beter, voor hen.
    Zelfs rechtstreekse corruptie is onbestrijdbaar, Van Buitenen heeft het opgegeven.

    Lang leve de EU.

  • Sylvia Stuurman, wo 21 december 2011 19:01 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Omdat die 10 miljoen bij 2 (of 3) boeren terecht is gekomen, en al bekend is dat Bleker subsidie naar z'n vrouw heeft doorgesluisd (http://www.telegraaf.nl/binnenland/8894303/__Bleker_krijgt__170.000_subsidie__.html ), moet onderzocht worden:

    - wie die 2 of 3 boeren zijn naar wie dat geld is gegaan, en vooral:
    - wat hun relatie met Bleker is.

  • Sylvia Stuurman, wo 21 december 2011 18:19 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    In deze beschrijving voor een opdracht voor studenten staat dat die 200 hectare zijn ingericht door 3 partikulieren.

    In dat geval hebben die met 10 miljoen een dikke boterham gekregen van Bleker.
    Is dat al verder uitgezocht, of Bleker dat geld inderdaad aan 3 boeren heeft gegeven?
    http://www.servicepuntnatuur.nl/index.php?page=studentenopdracht-reiderwolde

  • El Che, wo 21 december 2011 16:29 Reageer op El

    El

    Tja, als er een schaap bij bleker in Groningen over de dam is, dan ..................volgt de zak met het gematste geld vanzelf.
    Dat is voor bleker noaberplicht.

  • Didi Man, wo 21 december 2011 16:25 Reageer op Didi

    Didi

    Ahhh Drammer is Grunneger. Tja, adhv de username is dat ook wel duidelijk. Mijn roots liggen in Bleker's Bellingwolde, en ik schaam me diep voor het gedrag en beleid van deze man. Ik herhaal het nog maar eens, Nederland zal flink gaan zakken in de Transparency International Corruption Perception Index want roepen dat het allemaal volgens de regels ging, dat doen vooral beslissers die een loopje nemen met de regels.

  • YggY ..., wo 21 december 2011 16:45 in reactie op Didi Man Reageer op YggY

    YggY

    Tja, adhv de username is dat ook wel duidelijk.
    =============

    Nou zitten er hier ook Groningers die ik prima kan pruimen, ik kan sowieso de Noorder- en Oosterlingen wat beter pruimen maar de naamkeuze lijkt me niet zozeer Gronings.

    Het heeft meer te maken met het totaal ontbreken van zelfrespect.

  • Censuur Joop, wo 21 december 2011 16:54 in reactie op Didi Man Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik leef met je mee. Arm Groningen. Met zulke buren zou je naar de Randstad verhuizen.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 17:59 in reactie op Censuur Joop Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik ben ook geschokt

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 18:07 in reactie op Censuur Joop Reageer op Isis

    Isis

    Hoeft niet hoor, Groningers weten heel goed het kaf van het koren te scheiden.

  • Dr. Strangelove, wo 21 december 2011 18:42 in reactie op Didi Man Reageer op Dr.

    Dr.

    "Mijn roots liggen in Bleker's Bellingwolde, en ik schaam me diep voor het gedrag en beleid van deze man."

    Is er een reden waarom jij je dieper zou moeten schamen dan anderen? Heb je hem iets aangedaan in zijn jeugd? Je hebt em toch net zn voeten aan elkaar gebonden en hem met een moker de Grondingse klei in gemept, met blijvende impact op z'n postuur?

  • Didi Man, di 27 december 2011 17:09 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Didi

    Didi

    Ik snap je reactie totaal niet. Ik heb Bleker niets aangedaan, maar hij is een smet op het Oostgroningse gedachtengoed naar mijn mening. Daar bied ik mijn plaatsvervangend excuses voor aan. Want dat is niet misplaatst gezien hetgeen Bleker in het hele land aanricht.

  • Censuur Joop, wo 21 december 2011 16:11 Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik dacht dat subsidie een linkse hobby was. Is die mythe weer keurig ontkracht.

    De rechtse smetlapjes varen er wel bij, tot het schuitje lek slaat, de zeiltjes scheuren en de smetlapjes overboord slaan. Niet vreemd in deze economische storm. En dan maar huilie huilie doen en de hand ophouden, en hopen op een sterke solidaire linkse hand die hen weer binnen boort hijst en op koers zet.

    Enge mensen daar bij de PVVD en het CDA. Griezels.

  • MG 68, wo 21 december 2011 16:03 Reageer op MG

    MG

    Drammer, bij de combine notaris, makelaar, taxateur, klant bij het onlangs gebleken gesjoemel met oa taxaties wordt ook de notaris en de klant aangesproken. Waarom zou dat hier anders moeten zijn?

  • Des Duivels, wo 21 december 2011 15:56 Reageer op Des

    Des

    nee maar, een politieke partij die aan clientelisme doet..

  • Sylvia Stuurman, wo 21 december 2011 18:10 in reactie op Des Duivels Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Je was er nog niet van op de hoogte dat dat het hele bestaanrecht is van VVD, CDA en PVV?

  • Dr. Strangelove, wo 21 december 2011 18:35 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Dr.

    Dr.

    hahaha :)

  • Joop Schouten, wo 21 december 2011 15:53 Reageer op Joop

    Joop

    Nog meer 'dubieus' nieuws:
    Hillen: wellicht dienstplicht voor alle jongeren

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3087282/2011/12/21/Hillen-wellicht-dienstplicht-voor-alle-jongeren.dhtml

  • El Che, wo 21 december 2011 17:06 in reactie op Joop Schouten Reageer op El

    El

    Dan horen we deze ook weer regelmatig op de radio:
    http://www.youtube.com/watch?v=-k6gdxKxfPA
    :-)

  • YggY ..., wo 21 december 2011 17:55 in reactie op El Che Reageer op YggY

    YggY

    Of deze:

    http://www.youtube.com/watch?v=4gO7uemm6Yo

  • Herman AS, do 22 december 2011 07:58 in reactie op YggY ... Reageer op Herman

    Herman

    persoonlijk vind ik deze leuk...

    http://www.youtube.com/watch?v=smCq0sA4Pa0

    of het antwoord daarop:

    http://www.youtube.com/watch?v=07Eh4Lb4YPg

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 17:50 in reactie op Joop Schouten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    nou het moet een verlengstuk van slecht opvoeding worden staat er :
    [' De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.

    'Het moet een verlengstuk daarvan zijn.' De minister verwacht dat het 4 à 5 jaar vergt om de maatschappelijke dienstplicht in te voeren]
    LOL

  • Anja Lodewijks, wo 21 december 2011 15:39 Reageer op Anja

    Anja

    Bleker richt natuurlijk Nederland gronde en daar moeten we nog voor betalen ook.

  • Anja Lodewijks, wo 21 december 2011 15:54 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Anja

    Anja

    te gronde

  • - drammer -, wo 21 december 2011 16:17 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op - drammer

    - drammer

    Waarom? Leg dat eens uit.

  • Piet Devries, wo 21 december 2011 13:37 Reageer op Piet

    Piet

    Als ik het goed begrijp kregen twee schapenboeren samen tien miljoen als ze geen schapen meer hielden, en bovendien is er huuropbrengst van het bos i.v.m. CO2 opvang.
    Deze bedragen betalen uiteraard de EU burgers.
    Ik zie weer welke zegen de EU voor ons is.

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 12:57 Reageer op Isis

    Isis

    In Groningen is zichtbaar wat Bleker voorheeft met de natuur: een stukje land voor de happy few met een jachthut erop.

    In Groningen kennen ze staatssecretaris Bleker al langer, hij was er tien jaar Gedeputeerde. Ze kennen ook zijn ferme taal en U-bochten om dat later weer recht te breien. Er is zelfs een uitdrukking voor: even een Blekertje doen.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3046260/2011/11/23/Natuurbeheer-volgens-Bleker-een-cashmachine-voor-de-happy-few.dhtml

  • - drammer -, wo 21 december 2011 12:48 Reageer op - drammer

    - drammer

    Komt er eindelijk een beetje van de gasopbrensten terug?

    Eigenlijk is het heel simpel, mensen die grond of landerijen in hun bezit hebben in Reiderland, boeren etc, willen dit ook vanwege financieringen op andere terreinen op waarde houden.

    Het omzetten van landerijen van "boerengebruik" naar natuurgebied is voor de boeren een dure zaak. Afwaardering per hectare. Voor de staat is het ook duur om deze boeren tegen "landbouwprijzen" uit te kopen om van landbouwgebied natuurgebied te maken.

    Het alternatief is dat het verschil in prijs tussen landbouw en natuurbestemming door de staat wordt gecompenseerd. Het scheelt de staat een hoop geld, het uitkopen van de eigenaren is niet nodig. De landeigenaren blijven het eigendomsrecht behouden.

    Deze oplossing maakt twee gelukkig de boer en de staat.

    Er vloeit op deze wijze weer wat geld van de gasopbrengsten terug war het hoort, in Groningen en de staat vaart er wel bij. ( belastingbetaler)

  • Piet de Geus, wo 21 december 2011 13:08 in reactie op - drammer - Reageer op Piet

    Piet

    "Het omzetten van landerijen van "boerengebruik" naar natuurgebied is voor de boeren een dure zaak."

    Heb je het verhaal niet gelezen? Niks natuurgebied: een parkachtig landschap waarin ze gewoon nog steeds hun schapen laten grazen.

    "Er vloeit op deze wijze weer wat geld van de gasopbrengsten terug war het hoort, in Groningen"

    Net zulke onzin als het steenkoolverhaal van de Limburgers: honderdduizenden jaren heeft het daar onder de grond gezeten zonder dat die boeren er iets mee deden. Er waren ingenieurs uit de Randstad nodig om het naar boven te krijgen, dus waar horen die gasopbrengsten thuis?

  • - drammer -, wo 21 december 2011 13:57 in reactie op Piet de Geus Reageer op - drammer

    - drammer

    Je vergist je Piet,

    de NAM zit in het Noorden en met name in Assen. Het waren Noordelijke ingenieurs die het gas ontdekten en een Noordelijk bedrijf de "Gasunie" exploiteerde het gas richting de "randstad" en over Europa. ( Gasterra) Maar de opbrengsten waren niet voor het Noorden die werden in de Randstad verjubeld. Nog geen 1% voor het Noorden!! Onze bovenwindse eilanden krijgen meer geld.

    Het is niet alleen het Groningsgas, maar ook vele en vele kleine gasvelden worden geexploiteerd, die staan overal in het Noordelijk landschap. De Staatskas is altijd leeg, het Noorden de boortorens, met rare boorputten, met afvakkeltorens ( de laatste tiijd niet meer) en exploitatiestations, met verzakkingen die menig huisbezitter schade berokkende door scheuren door verzakkingen, de extra dijken op de "wakerdijk" omdat de verzakkingen toch sneller gaan als door de NAM voorzien. Tja, over het boorafval willen we het nu ook niet hebben.

    Even voor de duidelijkheid, er zijn drie dijken die er voor zorgen dat de waddenzee blijft waar hij hoort te blijven. De waker, de dromer en de slaper.

    Je vergist je Piet, of anders gezegd je hebt je vergist Piet!


    Ook neemt de NAM de aardolie exploitatie weer ter hand in Schoonebeek, met nieuwe technieken is er weer een hoop olie te halen uit het "rijke" Noorden.

    Wingewest? Verjubelen, Langmangelden??

  • Censuur Joop, wo 21 december 2011 16:20 in reactie op - drammer - Reageer op Censuur

    Censuur

    Ik wil niet voor Piet opkomen, daar zitten hij en ik niet op te wachten, maar vergissen? Piet is eigenwijs dat wel, maar één ding is duidelijk, hij heeft zelden ongelijk als het niet over de SP gaat. Dus ik denk dat jij je niet blind moet staren op je eigen grasveldje maar ook eens bij de buren moet kijken.

  • - drammer -, wo 21 december 2011 17:26 in reactie op Censuur Joop Reageer op - drammer

    - drammer

    Wat wil hier nu eigenlijk mee vertellen? Leg dat eens uit.
    Het heeft niets met het item te maken en het verhaal raakt kant nog wal.
    Katz dit kan beter!

  • MG 68, wo 21 december 2011 13:15 in reactie op - drammer - Reageer op MG

    MG

    "Ook kregen de boeren extra subsidie doordat hun grond zonder reden hoger werd getaxeerd"

    Waar is je gebruikelijke tirade mbt subidie, misbruik en staatsinfuus.
    Nog afgezien van de zweem van vriendjespolitiek die hier om heen hangt.

    Dat natuurbeheer door boeren een goed idee kan zijn en dat daar ook compensatie op moet volgen doet daar niets aan af.
    Het gaat hier om misbruik. En misbruik moet worden aangepakt.

  • - drammer -, wo 21 december 2011 14:11 in reactie op MG 68 Reageer op - drammer

    - drammer

    Dan zul je de taxateurs moeten aanpakken als de taxaties te hoog zijn geweest, maar dat doet niets af aan deze regeling. Deze regeling levert staat en grondbezitter (landeigenaar) voordeel op.

  • Gerard de Bruin, wo 21 december 2011 13:55 in reactie op - drammer - Reageer op Gerard

    Gerard

    Elders mogen constateren dat een gebrek aan opleiding en opvoeding leidt tot een vorm van sociale blindheid of maatschappelijk autisme bij scribent.
    Nu dan het bewijs dat als je niet goed hebt opgelet op school ook begrijpend lezen (AVI 4 en hoger) best wel lastig is.

    Lees het stukje in de Volkskrant eens rustig door. Haal er de pregnante puntjes uit (welke geldstromen waren er, hoe liepen zij en waar kwam het uiteindelijk terecht) en stel met schrijver vast dat mijnheer Bleker niets anders heeft gedaan dan wat vriendjes aan een bom duiten helpen.
    Bovendien toont het voorbeeld fijntjes aan wat Blekers beoogde beleid voor gevolgen gaat krijgen.

  • Ruud Wiemer, wo 21 december 2011 15:16 in reactie op - drammer - Reageer op Ruud

    Ruud

    [Eigenlijk is het heel simpel]

    Inderdaad, het is zo simpel. Het betreft hier het kabinet List en Bedrog. Zie achtereenvolgende affaires van Opstelten, Rutte, Donner, Schultz en Bleker.

  • drs Zen, wo 21 december 2011 16:29 in reactie op - drammer - Reageer op drs

    drs

    'Komt er eindelijk een beetje van de gasopbrensten terug?'
    Nee, hoor potverteren. Tien miljoen voor een paar geiten. Dure geiten.

  • Heinz Brauswasser, wo 21 december 2011 12:44 Reageer op Heinz

    Heinz

    De vraag is : "heeft Bleker gebruik gemaakt van zijn politieke invloed ?"

    Of heeft Bleker gehandeld op dat moment als NEUTRAAL NEDERLANDER ?

  • - drammer -, wo 21 december 2011 13:17 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op - drammer

    - drammer

    Nee, hij stond daar als Groninger. Een echte Groninger, een echte Nederlander. Mooi toch!

  • drs Zen, wo 21 december 2011 17:01 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op drs

    drs

    'NEUTRAAL NEDERLANDER ?' Als je afgaat op onze 'prestaties' in WOI wel.

  • Gerald Thus, wo 21 december 2011 12:42 Reageer op Gerald

    Gerald

    Eigen natuur eerst?

  • - drammer -, wo 21 december 2011 13:24 in reactie op Gerald Thus Reageer op - drammer

    - drammer

    Ja, waarom niet, na het Slochtergas voor allen, mag dit ook wel eens een keer.

  • Christiaan Huygens, wo 21 december 2011 15:09 in reactie op - drammer - Reageer op Christiaan

    Christiaan

    U bent wel een echte Bleker fan. En vast een Groninger.
    Hoe u reageert heb ik het leifst dat Friesland buiten de Schengen accoorden wordt gehouden. (Wel nadat die miljoenen van Bleker zijn terugbetaald)

  • Louis Break, wo 21 december 2011 12:40 Reageer op Louis

    Louis

    Dit maakt weer eens duidelijk dat alle , maar dan ook alle subsidies moeten worden stopgezet.
    Er zijn altijd lieden die hier aan verdienen ( Kunst, ontwikkelingshulp, begeleiding van mensen en ga zo maar door).

  • mamamaria ., wo 21 december 2011 12:15 Reageer op mamamaria

    mamamaria

    Misschien denken ze in Den Haag wel dat is ver van ons bed.
    Maar er zou eens een goed onderzoek gedaan moeten worden naar de eerdere activiteiten van staatssecretaris Bleker.
    Ik weet zeker dat heel veel mensen die met hem te maken hebben gehad wel wat te vertellen hebben.
    Deze man is dan echt niet geschikt voor deze functie.
    Dat is algemeen bekend hier in het Noorden.

  • YggY ..., wo 21 december 2011 12:12 Reageer op YggY

    YggY

    Reiderwolde ?

    Is dat niet het gebied waar dat fantastische speeltje de Blauwe stad ligt.?

    Wat zo wanhopig als project is mislukt.

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 13:00 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3051436/2011/11/26/Bleker-moet-mogelijk-getuigen-over-bouwproject-Blauwestad.dhtml

  • YggY ..., wo 21 december 2011 13:26 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Dat bedoel ik dus, ik ben ooit dichtbij de aanschaf geweest van een huis in Finsterwolde maar toen ik de zaak daar bekeek toen bleek me al dat men de plaats Finsterwolde zou laten doodbloeden.

    Ik heb er toen maar vanaf gezien.

  • - drammer -, wo 21 december 2011 15:58 in reactie op YggY ... Reageer op - drammer

    - drammer

    IK denk dat jij daar uitstekend gepast had. Een communistisch en SP bolwerk. (lol) Dus jij wilde een woning aan de Ganzendijk? (lol)

  • - drammer -, wo 21 december 2011 13:26 in reactie op YggY ... Reageer op - drammer

    - drammer

    Moet je bij Marc Calon zijn, ook Pvda. Laat de provincie met een bak schulden achter. Miljoenen.

    Maar heeft nu een mooi baantje met Balkenende norm.

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 14:10 in reactie op - drammer - Reageer op Isis

    Isis

    "Bleker gold samen met toenmalig collega-gedeputeerde Marc Calon (Financiën) als aanjager van Blauwestad."

    Dus, volgens u valt Bleker helemaal niets te verwijten?
    Tja, waarom ook niet, alles is de schuld van de PvdA.

    Horizonverbreden is voor sommige mensen heel moeilijk.

  • - drammer -, wo 21 december 2011 14:56 in reactie op Isis Maät Reageer op - drammer

    - drammer

    Het liegen en het overdonderen en afsluiten van "verkeerde" contracten kun je echt niet op het konto van Bleker schuiven.

    In een zaterdagkrant van deze maand van Het Dagblad van het Noorden stond een paginagroot artikel over deze affaire. Met een duidelijke schuld en oorzaak en gevolg verwijzing. Niet goed of onvoldoende inlichten, informatie achterhouden, alles is mogelijk.

    Het maakte duidelijk waar het "verhaal" lag, Marc Calon ook Pvda.

    De Pvda boer"Calon" heeft goed geboerd............ Maar de belastingbetaler niet.

  • Gerard de Bruin, wo 21 december 2011 15:56 in reactie op - drammer - Reageer op Gerard

    Gerard

    Inderdaad: door 'het college' van GS. Dat zijn dus Bleker (wiens portefeuille het betrof), Calon (die het moest betalen) en de rest.

    De discussie gaat echter niet over Calon, wat die ook moge doen en wat hij er ook mee verdient, maar over de heer Bleker, die het kunstje Blauwestad nu op landelijke schaal wil herhalen.

    Ik wil u er mogelijk ten overvloede, op wijzen dat de PvdA niet in de regering zit. Wel geef ik toe dat de PvdA van alles de schuld is, ook van alles, al die jaren dat uw CDA en hun liberale vrindjes hier de dienst uit maakten (de meeste tijd dus). De PvdA is ook, ik zeg het maar meteen, de schuld van het slechte weer en van de dood van Osama Bin Laden.

    Tot slot: En er ging geen gasgeld terug naar Groningen. Er ging Gronings belastinggeld naar een stel pariculieren. Als je dan zo pedant naar dat stuk uit het Dagblad verwijst, probeer het dan ook helemaal te lezen. Stukken stonden er trouwens al dit voorjaar in dezelfde krant, maar toen hoorde je nog niemand omdat toen nog niet helemaal duidelijk was wat een enorme fluim die Bleker eigenlijk is.

  • , wo 21 december 2011 15:03 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ja, ik rij met enige regelmaat langs *De blauwe stad* op weg naar vrienden in Westerstede (De).
    En constateer elke keer met een bijne perverse voldoening dat ik DAAR in geen geval nooit gevonden wil worden.
    Levend noch dood.
    Doe mij mijn eigen hutje op de hei maar.;)

  • YggY ..., wo 21 december 2011 15:26 in reactie op Reageer op YggY

    YggY

    De Blauwe stad is decadentie van de bovenste plank want wie haalt het nu in zijn hersens om een schaars goed als grond onder water te zetten om mensen zwart geld wit te laten wassen.

    Mensen als Leeghwater en Lely draaien zich om in hun graf.

  • - drammer -, wo 21 december 2011 15:56 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Dan maak je op dit moment toch een verkeerde reclame. Het parkachtig gedeelte en de omgeving is prachtig om te fietsen, met mooie brede fietspaden, en die omgeving is (soms) in al zijn eenvoud overweldigend. Schone lucht en een weldadige stilte en rust. Weide en verre en ruime landschappen, met schitterende aardappel en groen en graangebieden.

    Voor de vissers onder ons het is geweldige plek om het hengeltje uit te gooien. Met een geweldige grote en gezonde visstand in een waterrijke ambiance. Mooi schoon water. Met rust en echte stilte. Mensen die vriendelijk zijn, sligt in de taal, maar uitermate eerlijk en betrouwbaar.

    Toeristisch gezien is dit gebied volkomen geslaagd, en daar zal de provincie Groningen ook de nadruk gaan leggen in de toekomst.

    Maar over 20 a 30 jaar hoopt de provincie het project "rond" te hebben. Meer bebouwd en dan zoals gepland zal dit een geweldig gebied worden, om te wonen te recreëren, te vissen, te varen. Alles vlak bij de steden Groningen en Winschoten en het dorp Delfzijl, met een grote voorzienigingsgraad op het gebied van scholen, uitgaanscentra en ziekenhuizen en universiteiten.


    Om weer eerlijk te zijn, "er gaat niets boven Groningen". Dat is dan ook weer eerlijk. Ik hou van Groningen.

  • Gurbe Piebesma, wo 21 december 2011 19:36 in reactie op - drammer - Reageer op Gurbe

    Gurbe

    Je moet alleen je aas + haak uitgooien, niet je hengel...!

  • Joop Schouten, wo 21 december 2011 12:02 Reageer op Joop

    Joop

    Hoe Bleker kritiek pareert met een veel misbruikt vals argument uit de CDA-Jezuïeten koker:
    'Reiderwolde is tot stand gekomen via de 'toen geldende regelingen'.'

    Smiecht.

  • MG 68, wo 21 december 2011 12:41 in reactie op Joop Schouten Reageer op MG

    MG

    "Toen geldende regels"
    valt daar: "..truc met de grondtaxaties. Met hulp van Bleker werd de grond hoger getaxeerd.." ook onder?

  • Joop Schouten, wo 21 december 2011 14:03 in reactie op MG 68 Reageer op Joop

    Joop

    Vanzelfsprekend.

  • El Che, wo 21 december 2011 11:52 Reageer op El

    El

    Dit stinkt en niet naar mest.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 11:48 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    ps. de mevrouw in het filmpje is geen native speaker .
    Ga het daarom niet uitkijken ; stoort me

  • Dehnus Nörder, wo 21 december 2011 12:10 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Dehnus

    Dehnus

    "haaf stront, haaf regnwotr" mag ook, als je een ander dialect spreekt van het Gronings (De een spreekt de l wel lichtjes uit (heel licht) en de ander niet, hangt van het gebied af).

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 12:20 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik spreek die L wel een beetje uit .
    Stad met invloeden uit Hoogkerk en Warfum dus slaat nergens op ... Maar deze mevrouw is niet half die woont hier toevallig al lang . Ze leest het op en denkt dat dr uitspraak goed is .
    Dat issie niet

    PS . Ik zeg: haalf PUT haalf reegnwotter
    Neem aan dat je uit het oosten van de provincie komt

  • Dehnus Nörder, wo 21 december 2011 21:24 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Nou eerder iets hoger, maar inderdaad het is een mengelmoes met mij. Komt vooral omdat ik het meeste van mijn ouders heb opgepikt (1 is Gronings de ander is Deens maar spreekt ook wat Haalf Stront Haalf regnwotr). En van TV. Maar bijvoorbeeld ook van Groninger muziek, Gedichten, boeken, etc.

    Waardoor het een mengelmoesje is geworden. Ik spreek dus niet echt 1 dialect in het Gronings :).

  • Nieuw!: Veldman, do 22 december 2011 09:32 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ja inderdaad de Groningermedia heef ook invloed op mijn taal gehad. Maar hier in de stad spreken we het zelden nog helaas .
    Mijn ouders moedigden het ook niet aan ; dachten dat dat slecht voor je ontwikkeling was - grootste nonsens ter wereld natuurlijk - een dialect verrijkt een mens maar dat dacht men nu eenmaal vroeger . Zo werden eeuwen oude talen uitgeroeid. In Frankrijk wordt dat nog steeds gezien .
    En in België zijn de mooie Waalse Dialecten praktisch uitgestorven .

  • - drammer -, wo 21 december 2011 12:31 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op - drammer

    - drammer

    Het is toch even iets anders.

    'Tis half put half regenwotter. Vlees noch vis mag ook. Dat stront is ook iets anders, maar spreek niet uit met (l)?

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 13:40 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Isis

    Isis

    Oldambt
    Veenkolonien
    Hoogeland
    Westerwolde
    Westerkwartier

    5 verschillende gebieden in de provincie Groningen waar het dialect weer net even anders klinkt.

  • , wo 21 december 2011 15:05 in reactie op Isis Maät Reageer op

    Nou, het is waar dat ik zowel plat Grunnens as Dreints goed volgen kan,maar Knoalsters goan me te wied.

  • Isis Maät, wo 21 december 2011 15:59 in reactie op Reageer op Isis

    Isis

    Krek!
    ;-)

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 19:04 in reactie op Isis Maät Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Da's Fries

  • - drammer -, wo 21 december 2011 16:02 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Even een vraag, weet jij waar je het over hebt? Als dat wel zo is. Nodig ik jou uit, vertel..vertel.

  • , wo 21 december 2011 16:47 in reactie op - drammer - Reageer op

    Kunt U mij één valide reden geven, ééntje maar, om U iets te vertellen?
    Moet ik daar écht serieus tijd aan besteden?
    U bent toch ongetwijfeld ook tegen extreme verspilling van energie?
    U weet toch al zelf hoe de hazen lopen?
    Nou dan.
    Pak hem nog es beet en ga nog eens vol op het orgel.(Een kinderhand is gauw gevuld, nietwaar)
    Wat kan simpel toch mooi zijn.
    LOL

  • - drammer -, do 22 december 2011 11:00 in reactie op Reageer op - drammer

    - drammer

    Wat weer een zelfreflectie...

  • , do 22 december 2011 14:13 in reactie op - drammer - Reageer op

    Kuch, ik ben geen meneertje, dus ik hoef mijn kinderhandje niet te vullen om op het orgel te kunnen gaan...
    Maar ik vermoed dat zelfs die toch redelijk duidelijke nuance u ontgaat.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 19:02 in reactie op Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Bistoe wieder bezig west?
    http://www.depers.nl/binnenland/562520/Hunebed-beschadigd-door-brand.html
    http://www.youtube.com/watch?v=9P67xA5hxgg

  • , do 22 december 2011 08:44 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Leuk, Jolige........... in Emmen is dat ook gelukt.
    Nee, maar de plek die jij wees is wel ongeveer de plek waar mijn familie van oorsprong weg komt. ;)
    Dus ik stook geen vuurtje op een voorouderlijk graf!!

  • - drammer -, do 22 december 2011 12:13 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op - drammer

    - drammer

    Jolige je bent geen Groninger,. Wieder is wijder, ruimer.

    Snieder, snieder, mok mie de boxem wat "wieder" maor nait te wied datte mie van gat afgli(e)d.

    Het is "weer" bezig west....

  • Niek G, wo 21 december 2011 17:12 in reactie op Isis Maät Reageer op Niek

    Niek

    Het dialect is niet anders,
    het zijn allemaal dialecten van het Nedersaksies.

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 18:59 in reactie op Isis Maät Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    In elk dorp is het anders
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dialectcontinu%C3%BCm

  • Dehnus Nörder, wo 21 december 2011 12:40 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Dehnus

    Dehnus

    http://www.youtube.com/watch?v=lCYRLUgywRk Het kunnen natuurlijk niet allemaal Ede Stoal en ook hij maakte foutjes (vooral om de dicht te laten lopen) zijn maar hehe toch een stuk beter :).

    http://www.youtube.com/watch?v=-VwDspAyQVM&feature=BFa&list=PL0FE09F4850024E27&lf=mh_lolz En een beetje folk achtig. En het is niet allemaal triest gedoe, Grunneger Roses en WatAans is gewoon humor :).

  • Nieuw!: Veldman, wo 21 december 2011 11:46 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Ik kan het niet goed volgen

    is het nu natuur of niet?

  • - drammer -, wo 21 december 2011 15:04 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op - drammer

    - drammer

    Natuurlijk is dit "natuur" al was het alleen maar het parkachtig landschap wat blijft behouden, waar schapen en geiten en ander kleinvee als grasmachine dienst doen.

    Geen aardappel- of suikerbieten of grootschalige graanteelt meer.

    Gewoon een mooi natuurgebied,

  • Frans Akkermans, wo 21 december 2011 19:23 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op Frans

    Frans

    Natuur is voor tevredenen of legen.
    En dan: wat is natuur nog in dit land?
    Een stukje bos, ter grootte van een krant,
    Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven