23 juli 10 12:00 Reageer (37) Groen RSS

Activist Sea Shepherd: Alleen praten helpt niet

"Als ik straks in het bejaardentehuis zit, zijn al onze oceanen leeg gevist."

De illegale visserij op de wereldzeeën is een groot probleem waar niet op gecontroleerd wordt. Daarom liet vioolbouwer Wietse van der Werf zich opleiden tot activist. Hij kiest voor de harde acties.

In een uitgebreid interview in Trouw vertelt Van der Werf waarom hij niet gelooft in louter een diplomatieke weg om de illegale visvangst aan te pakken.


"Sinds de jaren tachtig proberen regeringen Japan op diplomatieke wijze te overtuigen dat het moet stoppen met het illegaal vangen van walvissen. Dat werkt kennelijk niet, want de Japanners doen het nog steeds."

Met netten dwarsboomt de Nederlandse activist de illegale vissersschepen en ook gooit hij stinkbommen op hun dek zodat het illegaal gevangen walvisvlees bederft. "Het moet op een andere manier. Want je gaat mij niet vertellen dat die 1500 walvissen die Japan per jaar doodt enkel de wetenschap dienen."

Dwingen
Sinds twee jaar vaart Van der Werf mee aan boord van Steve Irwin, een schip van milieuorganisatie Sea Shepherd. Het is een actiegroep die bij gebrek aan internationaal toezicht optreedt als een soort burgerwacht. Terwijl Greenpeace en het Wereldnatuurfonds het lobbywerk uitvoeren, dwingen zij de illegale vissers op zee letterlijk de internationale wetgeving na te leven.

Mazen in de wet
"De illegale visserij is een heel groot probleem, waar niet op gecontroleerd wordt. […] We protesteren niet, maar gaan de zee op om boten dwars te zitten. En ja, we zoeken de mazen van de wet op. We gaan soms ver in onze acties; agressief maar geweldloos. Dat is ook nodig." Naar de rechter stappen om misstanden aan te geven voelen voor Van de Werf zinloos. "Dat werkt niet. Als je ruzie hebt met je buren stap je ook niet naar de politie. Je probeert het zelf op te lossen. Dat doen wij ook."

Blauwvintonijn
Niet alleen in de wereldoceanen, maar ook in Europa is het bestrijden van illegale visvangst hard nodig. Sea Shepherd bevrijdde onlangs de met uitsterven bedreigde blauwvintonijn. Het schip waarop Van der Werf meevoer bevrijdde 800 van deze beesten.  

Lees het hele interview op Trouw: 'Diplomatieke weg helpt niet'

cc-foto: guano

Laatste Reacties (37) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • jaap vos, za 24 juli 2010 10:10 Reageer op jaap

    jaap

    Sea sheperd wordt door de gangbare rechtse media zoals de telegraaf afgeschilderd als terroristen. Dit is het positieve resultaat van hoe japan de media bespeeld. Dit terwijl zijzelf degene zijn die de wetten overtreden !? Dit is psychologisch gezien het knappe van japan oftewel de rechtsdenkende wereld: je stigmatiseert je tegenstander door hem steevast terrorist te noemen net zolang tot iedereen dat gaat overnemen. Dit terwijl Seasjheperd juist de wetten en regels controleert !!! De manier van hoe ze dat doen daar sta ik volledig achter want sinds de jaren 70 wordt er al zogenaamd diplomatiek gepraat over dit onderwerp. Voor ons is de economie belangrijk en japan is de 4e wereldeconomie geloof ik, maar sommige diersoorten kunnen niet wachten totdat wij als mens eens besliissen dat zij niet hoeven uit te uitsterven !!!! Heb nog geen één nederlandse minister van buitenlandse zaken hierover gehoord & zoalng de pleasers van het cda er zijn zal dat ook nooit gebeuren !!! Daarnaast is het belachelijk dat landen onder het mom van "wetenschappelijk" onderzoek gewoon 1500 beesten mogen nutteloos vermoorden voor vlees wat niemand vreet omdat het al eeuwenlang traditie is !? Waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel en uberhaupt ons gevoel ?!

  • Bas Haanstra, za 24 juli 2010 04:13 Reageer op Bas

    Bas

    Kom op mensen, verdiep je eens ergens in voor je met borrelpraat komt.
    Sea Shepherd gebruikt geen geweld tegen mensen, en overtreedt helemaal geen wetten, ze voeren de internationale verdragen juist uit! Het zijn de vissers die de wet schenden, en Shepherd die de enige politie ter zee is. Niet alleen in praktijk, maar ook in internationaal rechtelijk opzicht.

    Wat je moet begrijpen is dat er in de internationale wateren geen nationale wet geldt, daarom noem je het dan ook internationaal. Niemandsland dus eigenlijk, of niemandszee in dit geval. Je kunt dus niet naar een nationale rechter, die heeft daar geen jurisdictie. Wat elke doodgewone burger wel mag, is de internationale verdragen handhaven. Dat is precies wat Sea Shepherd doet.

    Enne, Hofman, Faroe Eilanden, waar heb je het over? Dwepen met Gandhi vanachter je salontafel klinkt leuk, alleen voerde Gandhi in werkelijkheid zeer vergelijkbare acties uit als Shepherd.

    Overigens is er wel degelijk kritiek mogelijk op Sea Shepherd. Als mascotte hebben ze jarenlang samengewerkt met Brigitte Bardot, die niet alleen ex-filmster is, maar vooral ook een extreem rechtse malloot.

  • Ton evertsen, zo 25 juli 2010 20:45 in reactie op Bas Haanstra Reageer op Ton

    Ton

    euh wie heeft ze aangesteld?

    precies

    geen geweld tegen mensen? nee geweld tegen schepen waar mensen opzitten

  • Martijn van Meekeren, do 29 juli 2010 12:21 in reactie op Ton evertsen Reageer op Martijn

    Martijn

    [..]euh wie heeft ze aangesteld?[..]
    In het World Charter for Nature van de Verenigde Naties is geregeld dat wanneer overheden falen in het handhaven van internationale verdragen betreffende aangelegenheden van natuur en milieu, burgers of private organisaties zelf mogen optreden tegen overtreders. Eigenlijk net als wanneer u op straat een misdrijf ziet plaats vinden u de dader staande mag houden en mag overleveren aan de politie. Alleen gaat dat op zee natuurlijk wat moeilijk en mag er binnen bepaalde grenzen zelf actie ondernomen worden.

  • Roelf Turksema, za 24 juli 2010 00:31 Reageer op Roelf

    Roelf

    Praatjes vullen geen gaatjes, kom op, steun zinvol geweld:

    http://www.seashepherd.nl/nl/doneer.html

    Altijd al wat tegen goede doelen gehad omdat het geld bij de verkeerden terechtkomt? De uitzondering op de regel: de Sea Shepperd, financier je eigen war on terror, dan kun je weer eens met trots in de spiegel kijken tenminste.

  • Julian Haverkamp, za 24 juli 2010 08:36 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Julian

    Julian

    Goed bezig, geweld prediken. Dat maakt jou al net zo fout als die Japanners.

  • Mat Salleh, zo 25 juli 2010 12:39 in reactie op Julian Haverkamp Reageer op Mat

    Mat

    Roelf mag het dan zinvol geweld noemen zo ziet Sea Shepherd het toch niet:

    "De illegale visserij is een heel groot probleem, waar niet op gecontroleerd wordt. [?] We protesteren niet, maar gaan de zee op om boten dwars te zitten. En ja, we zoeken de mazen van de wet op. We gaan soms ver in onze acties; agressief maar geweldloos. Dat is ook nodig."

    Geweldloos dus zeggen ze zelf. Geweldloos is niet alleen maar een protestliedje zingen het mag er ook wat harder aan toegaan. Prima want die Japaners leren door de jaren heen niks bij.

  • Julian Haverkamp, zo 25 juli 2010 19:22 in reactie op Mat Salleh Reageer op Julian

    Julian

    Volgens eigen zeggen van de Sea Shepherd Organisatie zijn er 10 schepen tot zinken gebracht. Nu kan je me een hoop wijsmaken, maar niet dat schepen zomaar zinken. Alleen het enteren van schepen valt al onder geweld. Als ik ruzie heb met mijn buurman, en ondanks praten valt is er geen oplossing. Dan bekogel ik hem toch ook niet met rotte eieren en andere zooi? Dan zou ik snel worden opgepakt.

  • - -, vr 23 juli 2010 19:31 Reageer op -

    -

    Ik sta 100% achter Sea Shepherd. In de volksmond noemen we zulke lieden helden.

  • x x, vr 23 juli 2010 21:54 in reactie op - - Reageer op x

    x

    Ben je niet in de war met terroristen?
    Volgens mij heten ze zo in de volksmond...

  • Roelf Turksema, vr 23 juli 2010 23:56 in reactie op x x Reageer op Roelf

    Roelf

    Mischien ben jij in de war, hoe noem jij iemand die willens en wetens een zoogdier als een walvis vermoord, voor een paar luizige dollars, een held zeker?

  • Albert Hofmann, za 24 juli 2010 00:38 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Albert

    Albert

    Roelf Turksema, je hebt groot gelijk mensen zoals jij die achter geweld staan hebben we hard nodig. Ik zou zeggen reis naar de Faroe eilanden af..neem een stuk hout mee en sla die opgekropte frustraties er eens lekker uit op die hoofden van die vissers aldaar. Mocht je niet durven dan is er nog niets aan de hand, hier in Nederland is genoeg dierenleed voorhanden, okay geen walvissen maar we hebben hier allerlei soorten zoogdieren op poten (en je bent toch niet zo beperkt in je denken dat alleen bedreigde dieren recht hebben op leven?) in slachterijen die precies wachten op zo'n man als jij. Ik zou zeggen doen.
    Sorry ik ben meer een Ghandi, ik ben meer van het zinvolle denken.

  • x x, za 24 juli 2010 17:23 in reactie op Roelf Turksema Reageer op x

    x

    Aha je mag alleen geen zoogdieren doden? Wel andere?
    Mensen die willens en wetens geweld gebruiken en rechtvaardigen met eigen ' kromme' redenering zijn meestal terroristen.
    De 1 bevrijd dieren. De ander beschermd 1 of ander godje.
    Weer een ander schiet directeuren dood om dat ze te rijk zijn...
    Ach zo hebben we veel (veelal linkse) voorbeelden.

  • Roelf Turksema, ma 26 juli 2010 19:42 in reactie op x x Reageer op Roelf

    Roelf

    Niemand die die Jappanners stopt toch, zou ik me zorgen moeten maken?

  • Roelf Turksema, ma 26 juli 2010 19:48 in reactie op x x Reageer op Roelf

    Roelf

    Veelal links, sure, je kan jezelf nog wel ongeloofwaardiger maken, al zou ik niet gauw weten hoe....walvisvangst goedpraten misschien...

  • Ton evertsen, zo 25 juli 2010 20:46 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Ton

    Ton

    mensen zijn ook zoogdieren

  • Roelf Turksema, di 27 juli 2010 18:33 in reactie op Ton evertsen Reageer op Roelf

    Roelf

    Niet alle mensen zijn menselijk.

  • Mireille de Roo, ma 26 juli 2010 00:16 in reactie op - - Reageer op Mireille

    Mireille

    Helden!! Eens Mic New.

    Dankjewel Beatle en al je collega-helden-op-zee.

  • YggY ..., vr 23 juli 2010 13:42 Reageer op YggY

    YggY

    "Als ik straks in het bejaardentehuis zit, zijn al onze oceanen leeg gevist."
    ===============
    Deze actievoerder is dus 27 en zou nog 40 jaar moeten werken voor hij met pensioen gaat, dus hij geeft ons nog een jaar of veertig tot de oceanen leeg zijn gevist.

    Wat een optimist die man

  • Mat Salleh, vr 23 juli 2010 13:26 Reageer op Mat

    Mat

    = op de een of andere manier heb ik zo mijn twijfels aan mensen die met geweld denken de wetten te mogen handhaven =

    Quote uit artikel
    We protesteren niet, maar gaan de zee op om boten dwars te zitten. En ja, we zoeken de mazen van de wet op. We gaan soms ver in onze acties; agressief maar geweldloos.

    Geen probleem lijkt me.

  • x x, vr 23 juli 2010 12:56 Reageer op x

    x

    Franse regering heeft geprobeerd met Greenpeace te praten. Werkte ook niet. Een bom wel. Shea Sherperd is next?
    Zelf hebben ze er geen problemen mee begrijp ik.

  • , vr 23 juli 2010 12:39 Reageer op

    Ik heb het ook niet zo op mensen die met geweld de internationale verdragen schenden.

  • Dehnus Nörder, vr 23 juli 2010 16:00 in reactie op Reageer op Dehnus

    Dehnus

    SOrry hoor maar de Franse regering heeft niet eens geprobeerd te praten, en zijn met die bom echt heel onvoorzichtig bezig geweest. Het is letterlijk iets waar Frankrijk zich voor mag schamen.

  • , za 24 juli 2010 08:21 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op

    Je bedoelt hoop ik dat dit een reactie was op DonCorleone??

  • jaap vos, za 24 juli 2010 15:06 in reactie op Reageer op jaap

    jaap

    wat vind je dan van de illegale actie's die japan jaarlijks onderneemt al jarnelang en waar geen land iets aan durft te doen .....

  • Ton evertsen, vr 23 juli 2010 12:33 Reageer op Ton

    Ton

    op de een of andere manier heb ik zo mijn twijfels aan mensen die met geweld denken de wetten te mogen handhaven

  • Hans Laros, vr 23 juli 2010 12:51 in reactie op Ton evertsen Reageer op Hans

    Hans

    De Japanners overtreden ook de wet door gewoon door te gaan met het jagen op walvissen voor consumptie, als niemand hier wat aan doet geef ik Sea Shepherd groot gelijk.

  • Piet Paaltjes, vr 23 juli 2010 13:13 in reactie op Hans Laros Reageer op Piet

    Piet

    Ze overtreden niet de Japanse wet.
    -
    Er zijn altijd wel organisaties die geweld aanvaardbaar vinden om hun eigen zin door te drijven.
    Het probleem is ook nog dat dit soort organisaties niet democratisch is gevormd (één leider heeft het voor het zeggen) en ze ontvangen vaak ook nog subsidies.

  • Eric Jan Taapken, vr 23 juli 2010 13:18 in reactie op Hans Laros Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Het is natuurlijk niet uit te leggen dat sommige landen in de zee walvissen vangen terwijl dit illegaal gebeurd en dan als bijvoorbeeld Sea Shepherd dit wil proberen tegen te houden zich wel aan de regels moet houden maar wel getorpedeerd mag worden of een klein bootje overvaren waarbij bijna iemand van de Sea Shepherd omkomt, hoe krom kan het recht zijn op de zee of voor de dieren daarin?!
    Ben voor het beschermen van alle levende wezens en natuurlijk tegen geweld!

  • Ton evertsen, vr 23 juli 2010 19:48 in reactie op Eric Jan Taapken Reageer op Ton

    Ton

    je verliest het recht om mensen van overtreden te beschuldigen als je het zelf ook doet

    pot en ketel verhaal

  • Eric Jan Taapken, vr 23 juli 2010 23:45 in reactie op Ton evertsen Reageer op Eric Jan

    Eric Jan

    Wie heeft er meer recht om te vangen of het te voorkomen van een illegale activiteit en veroordeeld door de meeste landen, graag een antwoord hierop, wie komt er dan op voor die prachtige walvissen?

  • , vr 23 juli 2010 13:23 in reactie op Hans Laros Reageer op

    Zo is het.
    De japanners graven trouwens hun eigen graf.
    Zij zijn zelf behoorlijk afhankelijk van visvangst en visstand.
    En op = op.

  • Grolschje ., vr 23 juli 2010 13:38 in reactie op Hans Laros Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Wetten gelden voor iedereen, behalve wanneer ik het er niet mee eens ben!

  • Reinout van Schouwen, vr 23 juli 2010 13:13 in reactie op Ton evertsen Reageer op Reinout

    Reinout

    U heeft een probleem met de sterke arm begrijp ik?

  • Ton evertsen, vr 23 juli 2010 21:48 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op Ton

    Ton

    nee hoor maar sinds wanner is sea shepard een sterke arm? wie geweld gebruikt om zijn ideeën af te dwingen plaatst zich in een lange treurige lijst het totaal foute groepen

  • Roelf Turksema, za 24 juli 2010 00:02 in reactie op Ton evertsen Reageer op Roelf

    Roelf

    Lang leve de foute groepen, met Ghandi liep het ook niet goed af.
    Diegenen die geweldloos toezien zijn ook altijd de klos, ik kan er zo een miljoen of zes voor je opnoemen.... Dan maar een paar in je val meenemen nietwaar?

    Lang leve zinvol geweld! En nu maar eens bepalen wat zinvol is.

  • Edgar Matzinger, di 11 januari 2011 18:22 in reactie op Ton evertsen Reageer op Edgar

    Edgar

    Iemand moet opkomen voor dieren die zichzelf niet kunnen beschermen.

    Wat niet helpt is het lobbyen bij de Nederlandse regering om via diplomatie de walvisvangst te stoppen. Onze regering kijkt alleen maar de (persoonlijke) pecunia van mensen. Dierenrechten staan op de duizendste plaats.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven