26 augustus 11 11:57 Reageer (52) Groen RSS

Aantal boerenlandvogels neemt fors af

Snelste daler is de patrijs met maar liefst 66 procent

Het aantal boerenlandvogels is de afgelopen twintig jaar fors gedaald. Dat blijkt uit een Europees onderzoek waarbij 145 vogels in 25 landen zijn gemonitord. De snelste daler is de patrijs. Het aantal nam met maar liefst 66 procent af.

De grootste oorzaak voor de achteruitgang is de intensieve landbouw. Vogels kunnen niet goed in dergelijke gebieden leven. Daarom roept Vogelbescherming Nederland op boeren te stimuleren om ervoor te zorgen dat vogels beter in hun gebied kunnen (over-)leven. De Vogelbescherming hoopt dat het nieuwe Europese landbouwbeleid, waar in oktober voorstellen voor zullen komen, ook ingaat op natuurvriendelijke methoden voor landbouw:

"Het gaat niet om een keuze maken tussen het produceren van voedsel en natuurbescherming. We zijn ervan overtuigd dat beiden hand in hand kunnen gaan."

De Volkskrant: Forse daling aantal boerenlandvogels

cc-foto: Frans Schouwenburg

Vogel het uit: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • het geweten, ma 29 augustus 2011 17:09 Reageer op het

    het

    Nou aan de andere kant krijgen we ook meer.
    Kijk hier
    http://nos.nl/tekst/267963-hoog-aantal-teken-gevangen-dit-jaar.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29

  • jaap vos, ma 29 augustus 2011 10:28 Reageer op jaap

    jaap

    De 'betogen'/reactie's op dit gegeven laten zien hoe weinig mensen nog snappen of moet ik zeggen WILLEN snappen van de natuur ! Natuur is in deze tijd een linkse 'parasieten-hobby' en er kan niet denigrerend genoeg over gesproken worden door velen van ons. Maar helaas voor hun hebben wij de natuur nodig want we maken er zelf deel vanuit & zijn eraan onderhevig (helaas ook voor de gelovigen onder ons !). Kijk maar eens wat er allemaal op je tafel staat als je aan het eten bent of kijk eens in je koelkast !! Ik vind het ook tekenend dat er van alles wordt gebruld (liefst weer negatief of in de trend dat het allemaal wel meevalt !?) over dit onderwerp zonder dat men echt weet heeft van de materie !? Als je het eigenlijk niet interesseerd houdt dan ajb je mond & ga je eigen ding doen whatever that mat be ??! Vele reactie's zijn inhoudelijk echt te dom om uberhaupt op in te gaan & helaas hebben we nu ook een regering die zo'n houding heeft jegens dit onderwerp & toch moeten die beleid maken over dit onderwerp !?? Zullen we natuurorganisaties eens beleid laten maken over de beurzen, waar we het zogenaamd 'van moeten hebben' allemaal & dat soort standaard gebla, bla, bla, bla....

  • het geweten, zo 28 augustus 2011 23:42 Reageer op het

    het

    Onderzoekje hier onderzoekje daar.................
    Men de o.a. de Milieuclubjes, EU zoeken gewoon een middel om de boeren de nek om te draaien.
    Want het vele land wat onder beheer van de boeren is, moet anders worden ingericht.
    De natuur MOET terug, land word onder water gezet en wat al niet meer.
    Die gasten denken allemaal dat de boontjes word gemaakt in de fabriek, en als je zo kortzichtig en dom bent hoor je niet op die posten te zitten.
    Want wat is een land zonder boeren..........

  • Berthold Hohenlowe, zo 28 augustus 2011 02:27 Reageer op Berthold

    Berthold

    Vroeger liepen de boeren met een dubbelloops jachtgeweer onder hun arm om de vraatzuchtige vogels (toen bestonden er nog geen boerenlandvogels) van hun land af te schieten. De vogels hadden daar gloeiende de pest in en deden er alles aan om zoveel mogelijk eieren te leggen om de boer, tot voor kort met succes, voor te blijven. Kennelijk is er toch iets gebeurd op de wijde akkers. Mogelijk hebben de gevederde vrienden problemen ondervonden tijdens de overgang naar onbewapende boeren en zijn zij wat lui geworden met de eierproductie. Een uitdaging voor de milieuvrienden om de vogels te stimuleren het bijltje er niet bij neer te gooien. Of het jachtgeweer in ere herstellen.

  • Joop Schouten, za 27 augustus 2011 18:03 Reageer op Joop

    Joop

    Boerenmelk verdringt 'boerenlandvogels'.

    Boerenmensen zij conservatief. 'Men' gaan uit van hun eigedomsrecht omdat zij 'productie maken' (...) en denken dat dit 'voordeel' oplevert. Helaas heeft dit domme idee heeft er (mede) voor gezorgd dat alles in de natuur verromeld en dus verkloot is.

    Dan wil ik het nog even niet hebben over de eerste onder mensen die oorlog om land.
    Dat waren namelijk boeren

  • Joaquim Campesino, vr 26 augustus 2011 22:16 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Het is voor boeren gewoon niet te doen om veel aandacht aan weidevogels te schenken. Dat komt omdat we als samenleving de laatste decennia hebben besloten dat we meer en meer werk eisen van boeren voor minder en minder geld. Als we extra's van boeren zouden willen zoals milieubeheer, dan zouden we ze eerst eens voor hun eten moeten gaan betalen. Dat is de tragedie van de steeds verder opschalende landbouw: eten is door overproductie en marktwerking niets meer waard. Een boer heeft enkel tijd voor uitbreiding en opschaling omdat ze anders failliet gaan. En juist dat is wat de prijzen drukt.

  • Gerard Strikker, vr 26 augustus 2011 22:13 Reageer op Gerard

    Gerard

    Ondertussen hebben we meer dan 100 andere "species" erbij. Mooi toch? Klimaat = 30-50 jaar. Nederland wordt verrijkt met nieuwe beesten en planten, mooi toch?

  • anton groeneveld, vr 26 augustus 2011 14:23 Reageer op anton

    anton

    aantal echte boeren zijn er nooit geweest

  • , vr 26 augustus 2011 13:58 Reageer op

    Even wat anders......terwijl ik hier zit wordt het buiten gitzwart, het knalt en dondert aan alle kanten en het hoost uit de lucht.
    Zelfs ik vind dit eng.
    Dóódeng!!

    Dit is een wolkbreuk.
    De regen valt zo massaal dat er geen tien meter zicht is.

    De weg staat blank.
    Ons erf ook.

    Bliksem en donder te zelfder tijd.
    Gatsamme!!
    Dit is echt eng!
    Recht boven ons hoofd.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, vr 26 augustus 2011 14:08 in reactie op Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Dat is het nieuwe klimaat. Het rechtspopulistische klimaat! De zomer duurde vandaag van 08.45 tot 09.25.

  • Jack D, vr 26 augustus 2011 14:25 in reactie op Reageer op Jack

    Jack

    Je maakt wat mee in Drenthe.

  • , vr 26 augustus 2011 14:38 in reactie op Jack D Reageer op

    Zeker.
    Dat hebben ze in die gezapige randstad, waar ze zo graag klagen over van alles en nog wat, niet.
    Bovendien wonen ze dan nog in een flatje of zo, dus al helemaal gevrijwaard van elk risico.

  • Piet de Geus, vr 26 augustus 2011 15:00 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Dat hebben ze in die gezapige randstad, waar ze zo graag klagen over van alles en nog wat, niet."

    Even een reality check: tegen de tijd dat jij bang wordt is het hier alweer uren opgeklaard. Was je even vergeten dat jullie achter lopen? Die buien kwamen hier vanmorgen vroeg al langs. Was nog een hele concurrentieslag wie het treinverkeer het meest kon verstoren: de inslaande bliksem of de koperdieven.

  • , vr 26 augustus 2011 15:10 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    In een flatje of zo heb je amper ergens last van.

  • Piet de Geus, vr 26 augustus 2011 16:51 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Je blikveld is wel erg beperkt.

  • , vr 26 augustus 2011 17:07 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Nee, hoor, wij hebben ook even in een flatje gewoond.

  • Piet de Geus, vr 26 augustus 2011 18:34 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Dat bedoel ik: buiten een flatje bij de stad en een woning op het goedkoopste platteland bestaat er voor jou blijkbaar niets.

  • , vr 26 augustus 2011 18:50 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Oei.
    Die was dus raak.
    Geweldig.
    Je ging er helemaal in.
    Mooi.

  • Piet de Geus, vr 26 augustus 2011 22:13 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Geweldig"

    Niets is mij te dol om de vereniging van plattelandsvrouwen een goede dag te bezorgen. Dat ontlast hun mannen ook een beetje, dus het is simpelweg een kwestie van solidariteit met de zwakkeren.

  • , za 27 augustus 2011 08:41 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ik heb de indruk dat mijn echtvriend er geen prijs op stelt wanneer je hem in dat opzicht werk uit handen neemt.
    Hij is nogal bezitterig, denk ik.

  • , za 27 augustus 2011 10:32 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Fijn. Dat is dus waarmee je je geld verdient. Als verkoper mee met de verrassingstocht. Tussen de middag koffie-met-cake en dan wordt men dringend verzocht een pannenset aan te schaffen?
    Zoiets.?
    Een nobele taak.
    Wat schuift dat nou?

  • Piet de Geus, za 27 augustus 2011 13:18 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Je bent verdacht goed op de hoogte. Paardenharen dekentje erbij doen? Enne... we gaan echt niet terug naar huis voordat alles is uitverkocht!

  • , za 27 augustus 2011 14:35 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Ik vroeg wat het schoof.

  • Jan O., vr 26 augustus 2011 14:58 in reactie op Reageer op Jan

    Jan

    Nou, dat kl.... weer is dan nu ook hier aangekomen. Gelukkig woon ik niet zo buiten als jij.
    Toitoi.

  • Freedom Waves, vr 26 augustus 2011 15:15 in reactie op Reageer op Freedom

    Freedom

    Het was hier 1 uurtje eerder maar kort. Niet zo heftig.
    EEN lange grommende donderbarrage...

  • , vr 26 augustus 2011 15:40 in reactie op Freedom Waves Reageer op

    Ja, het was wel even heftig.Ik heb de weg hier nog niet eerder 10 cm onder water zien staan!
    Hoe is het, meis?

  • Ingenieur Paul, vr 26 augustus 2011 16:18 in reactie op Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Eng hoor.

    Dat zijn "extreme weather events due to anthropogenic climate change". Vroeger noemden we dat "regen".

  • , za 27 augustus 2011 10:28 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op

    Vroeger, in de tijd dat U jong was, bestond ik vast nog niet.
    Ik kom pas kijken en daarom is het verschijnsel regen mij vreemd.
    Maar ik ben blij dat U het zegt, ik was er zelf niet opgekomen.

  • Ingenieur Paul, vr 26 augustus 2011 16:22 in reactie op Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    ik begrijp er helemaal niets van. Boerenlandvogels kunnen niet tegen landbouw ??
    Waarom zijn het dan boerenlandvogels? Dit zijn dus vogels die niet zonder de mens kunnen leven. Vogels...ga eens terug naar de natuur ...het bos of zo !!

  • , vr 26 augustus 2011 16:34 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op

    Wel eens van landbouwgif gehoord?
    Of is dat allemaal geheel nieuw voor je?

    Verder over die regen: Ik woon hier nu meer dan 25 jaar en heb dit nog niet eerder meegemaakt.
    Maar zo'n tijdpad gaat U te boven?
    Dat vermoedde ik al.

  • Ingenieur Paul, vr 26 augustus 2011 22:57 in reactie op Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Dat is inderdaad helemaal nieuw. Ik ben niet zo van het boern leven, ik had zelfs nog nooit van boerenlandvogels gehoord.
    Dus ik heb wel gelijk....die vogels moeten het bos in. Op het boerenland zijn landbouwgiffen en enge regens.

  • , za 27 augustus 2011 15:39 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op

    Verzoeke U de bezwaren omtrent de term boerenlandvogels in te dienen bij de redactie.
    Ik begreep tenminste dat het om weidevogels ging.
    Bij U viel het kwartje misschien wat minder vlot??

  • Addy Stoker, vr 26 augustus 2011 13:26 Reageer op Addy

    Addy

    Schaalvergroting in de landbouw brengt ons als Nederland niets, als je voor groot gaat leg je het toch altijd af tegen landen met meer ruimte.
    Schaal vergroting heeft geen toekomst in Nederland, en is niet goed voor milieu en gezondheid. Geen Mega stallen dus. Biologische landbouw moet normaal en gangbaar zijn, naar mijn mening. Dat heeft de toekomst

  • Hendrik Jan van Dijk, vr 26 augustus 2011 20:05 in reactie op Addy Stoker Reageer op Hendrik Jan

    Hendrik Jan

    Als iedereen zou overschakelen naar biologisch, is er geen ruimte meer voor échte natuurgebieden.

    Als de opbrengsten verder oplopen, heb je minder land nodig en dat kan worden toegevoegd aan het natuurareaal.

    We moeten niet vergeten dat de soorten uit het artikel waar het zo slecht mee gaat, in eerste instantie - tijdens de opkomst van landbouw - ernstig zijn toegenomen.

  • Donald Duck, zo 28 augustus 2011 14:59 in reactie op Addy Stoker Reageer op Donald

    Donald

    "Schaal vergroting heeft geen toekomst in Nederland, en is niet goed voor milieu en gezondheid. Geen Mega stallen dus. Biologische landbouw moet normaal en gangbaar zijn, naar mijn mening. Dat heeft de toekomst."

    Echt niet. Nederlanders (vooral boven de grote rivieren) hebben geen eetcultuur en proeven het verschil niet tussen een plofkip en een scharrelkip. Men kijkt uitsluitend naar de prijs. Nergens in Europa hebben megastallen meer bestaansrecht dan in Nederland. Ik zou dus zeggen, als de markt erom vraagt, bouwen die megastallen. Overigens fok ik zelf mijn eigen biologische vlees.

  • Michel Reiziger, vr 26 augustus 2011 12:58 Reageer op Michel

    Michel

    Ze zijn ook zo verdraaid lekker die (boeren)landvogels, pure en eerlijke smaak...en 100% biologisch.

  • , vr 26 augustus 2011 13:01 in reactie op Michel Reiziger Reageer op

    U eet regelmatig Kievit?, of Grutto?


    Of desnoods Wulp?

    Zozo.

  • Semolina Pilchard, vr 26 augustus 2011 13:27 in reactie op Reageer op Semolina

    Semolina

    Patrijzen zijn ook aardig te nassen, dus....

  • , vr 26 augustus 2011 14:13 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Eén probleempje: die mag je niet meer schieten en / of eten.

  • Marc 's Mening in de Marge, vr 26 augustus 2011 12:55 Reageer op Marc

    Marc

    Zou het niet ook kunnen komen door de toename van de populatie roofvogels? De Buizerd is geen zeldzaamheid meer.

  • , vr 26 augustus 2011 13:14 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op

    Nee, daar komt het niet echt van.
    Niet alleen is het evenwicht verstoord door het overmatig gebruik van landbouwgiffen, maar ook door het intensief bemaaien.
    En verder heeft de verandering in het klimaat wel degelijk invloed.
    Gingen vroeger de boerenzwaluwen rond 31 Augustus zuidwaarts, ze zijn nu al lang weg.
    Evenals alle andere trekvogels.
    Het is in de 25 jaar dat we hier wonen erg geleidelijk gegaan, maar het is gebeurd, de habitat is veranderd.

  • Daniël Willemsen, vr 26 augustus 2011 13:44 in reactie op Reageer op Daniël

    Daniël

    [En verder heeft de verandering in het klimaat wel degelijk invloed.
    Gingen vroeger de boerenzwaluwen rond 31 Augustus zuidwaarts, ze zijn nu al lang weg.]

    Kunt u het verband tussen beide aantonen?

  • , vr 26 augustus 2011 14:20 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op

    Dat het dus sneller vooral natter wordt.
    De regenval van de afgelopen periode, volgens wetenschappers gevolg van de opwarming van de aarde, is U niet opgevallen?

  • Daniël Willemsen, vr 26 augustus 2011 14:38 in reactie op Reageer op Daniël

    Daniël

    Dat het nat is, is mij niet ontgaan. Het klimaat verandert iedere dag, ieder jaar. Het klimaat is nooit hetzelfde en is dus geen vaststaand gegeven. De aarde is voortdurend in beweging.

  • , vr 26 augustus 2011 15:46 in reactie op Daniël Willemsen Reageer op

    Nou, dan komt het dus van de veranderende weersomstandigheden.
    Mooi.
    Next.

  • , vr 26 augustus 2011 12:08 Reageer op

    Helemaal waar.
    Korhoenders zijn er bijna niet meer( helaas)
    Patrijzen idd ernstig minder.
    Grutto's dit jaar ook minder.
    Wulpen zijn bijna weg.
    Kieviten daarentegen hier weer véél meer.
    Boerenzwaluwen ook.
    Maar het gekste: de fazantenpopulatie gaat ernstig achteruit.

    Gelukkig heb ik in een van mijn schuren nog een Kerkuilenpaar, elk jaar weer, en in mijn bos een paartje steenuiltjes.

    Kortom, ik woon in de rimboe.

  • Michel Reiziger, vr 26 augustus 2011 13:00 in reactie op Reageer op Michel

    Michel

    Ik woon ook in de rimboe, althans volgens mijn buren die onze tuin helemaal niks vinden.

    Wat mij opvalt is dat het aantal roofvogels (en ik ben nog niet eens een vogelgek) wat ik hier zie sterk te lijken zijn toegenomen.

  • Piet de Geus, vr 26 augustus 2011 14:18 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "Kieviten daarentegen hier weer véél meer."

    Dat zijn asielzoekers uit Friesland, dus die tellen niet mee.

  • , vr 26 augustus 2011 14:40 in reactie op Piet de Geus Reageer op

    Jawel, hoor, Piet, MIJN asielzoekers tellen mee.
    Die zijn namelijk gevlucht voor het weerzinwekkend verschijnsel dat kieveitseierenzoeken heet.
    En zijn derhalve op mijn land van harte welkom ;-))

  • Tim de Boer, vr 26 augustus 2011 12:05 Reageer op Tim

    Tim

    Is het ironie dat juist de natuurbescherrmingsclubs ervoor gezorgd hebben dat de landbouwsector zo achteruitgegaan is?

  • , vr 26 augustus 2011 12:25 in reactie op Tim de Boer Reageer op

    Oink?
    Waar begint U met Uw redenatie?
    Bij het feit dat de landbouwsector met het langjarig gebruik van de meest weerzinwekkende pesticides het land heeft vergiftigd, of bij de natuurbeschermers die hebben gepoogd dat te voorkomen?

  • Evert van Vliet, vr 26 augustus 2011 12:38 in reactie op Tim de Boer Reageer op Evert

    Evert

    In welk opzicht....de winstgevendheid?

    Kleinschaligheid heeft nog steeds de toekomst....ook wat betreft het aantal van onze apensoort op deze planeet.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven