28 juni 12 10:51 Reageer (60) Groen RSS

Utrecht weert vuile auto's uit de stad

In Amsterdam gesneuveld project krijgt navolg in Domstad

De gemeente Utrecht gaat nog strenger toezien om het autoverkeer in het centrum. Vanaf 2013 wil de gemeente vervuilende auto's uit het centrum gaan weren om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. ''Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur.

Utrecht heeft al een zogenoemde milieuzone die vrachtwagens buiten het centrum houdt. Vanaf volgend jaar mogen bestelbussen op diesel er ook niet meer in en dieselwagens ouder dan 8 jaar ook niet. Op den duur zal hetzelfde gaan gelden voor benzinewagens van 12 jaar en ouder, zei GroenLinks wethouders Frits Lintmeijer op Radio 1.

De Europese Unie gaat vanaf 2015 flinke boetes uitdelen aan overheden die de normen voor luchtkwaliteit overschrijden. De uitstoot in Utrecht blijft door de net aangekondigde maatregelen binnen de perken. De milieuzone wordt ‘gafaseerd’ ingevoerd wat ook betekent dat er een overgangsregeling voor bewoners komt die de binnenstad in willen komen met een oude auto. 

De controle zal verlopen via scanauto's. Zij controleren de kentekens. Wie zonder toestemming binnenrijdt, krijgt een boete. Lintmeijer is nog aan het bekijken of bijvoorbeeld voor winkeliers een uitzondering wordt gemaakt. De ondernemers in Utrecht zijn er niet blij mee. 

Thom Broekman, voorzitter van de ondernemersvereniging Centrum Utrecht, donderdagmorgen. ''Het gaat al niet zo best met de economie en dan komt het bestuur met dit plan om Utrecht negatief op de kaart te zetten. Het probleem is vooral de vieze stadsbussen.''

Het zijn de ondernemers die nog wel eens flink dwars zouden kunnen liggen. In 2008 sneuvelde een soortgelijk plan in Amsterdam toen toenmalig minister Camiel Eurlings auto's uit het bouwjaar 1992 wil verbannen. 

 

NU.nl: Utrecht weert vervuilende auto's uit centrum

cc-foto: Sebastiaan ter Burg

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Laatste Reacties (60) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • het geweten, vr 29 juni 2012 12:54 Reageer op het

    het

    Utrecht.............................
    Wat was er ook al weer over Utrecht???
    Oja,.....iets met een kerk die er niet mag komen.
    En daar voor in de plaats komt een Moskee.

  • Reinaert de Vos, vr 29 juni 2012 10:50 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    The end of GroenLinks as we know it and I feel fine.
    Grote vergezichten en deltaplannen voor een nieuw energiebeleid kan GL nog helemaal niet aan dus verliest men zich in dit soort links-kleinburgelijke maatregelen. De binnenstadsburger wordt de dupe terwijl de snelwegen om Utrecht voortdurend worden uitgebreid. Daar mag men blijkbaar ongestoord roet happen. Mogen daar ook geen 'oude' auto's meer komen?

    Ik ben ooit GL gaan stemmen vanwege een ingrijpend ander beleid ten aanzien van schone energie. Tevergeefse moeite. Met de laatste restanten aanhang gaat GL nu 'oude' auto's weren in plaats van zonnecellen zetten op overheidsgebouwen. Hoe klein ben je dan geworden in een land dat een grote stad is geworden.

    Deze 'oude' auto's worden overigens gewoon verkocht aan polen, roemenen en afrikanen die er nog vrolijk twintig jaar in doortuffen. Maar wij hebben schone handen en schone longen. Dat dan weer wel. Voor mij geen GL meer. Klaar. Uit. Over.

  • Optel Som, do 28 juni 2012 19:28 Reageer op Optel

    Optel

    Mooi, laat al die oude bakken plaats maken voor mijn SUV 4 liter.

  • Bas Grootel, do 28 juni 2012 18:18 Reageer op Bas

    Bas

    Ach. HC en de Jaarbeurs zullen wel ingrijpen. Hun klanten komen van heinde en ver. Ze zullen ook wel de nodige parkeergarages ingebouwd hebben. Maar daar mag ineens maar een beperkt deel van de auto's in. Het miljeu aspect van GL is natuurlijk makkelijk door te prikken. Kansloos weer een balletje opgeworpen. Een dom balletje.

  • Janssen zelf, do 28 juni 2012 16:01 Reageer op Janssen

    Janssen

    Groen links...
    Wat een elite partij is het toch.

    Stel dat je niet helemaal tevreden bent over je huidige baan. Je hebt echter een optie open op een andere baan. De locatie is echter behoorlijk buiten de stad en de OV verbinding is ook niet optimaal.

    Met een kleine spaarrekening koop je niet makkelijk een nieuwere auto en met het OV reizen zorgt ervoor dat je forenstijd fors toeneemt ten opzichte van je huidige baan.
    Je denkt dan nog wel twee keer na of je wat anders gaat doen.

    Grappig dat GL wel voor een flexibelere arbeidsmarkt is maar door deze puur op idealisme gebasseerde maatregelen ze hun eigen beleid tegenwerkt.

  • Piet de Geus, do 28 juni 2012 16:32 in reactie op Janssen zelf Reageer op Piet

    Piet

    "De locatie is echter behoorlijk buiten de stad en de OV verbinding is ook niet optimaal."

    Dan nog hoef je met je auto de binnenstad niet te vergiftigen. Ook Utrecht biedt daartoe de nodige faciliteiten: http://www.slimutrechtin.nl/pagina/3/p-r-locaties/

  • Janssen zelf, do 28 juni 2012 18:11 in reactie op Piet de Geus Reageer op Janssen

    Janssen

    4,50 per dag is nog altijd aanzienlijk duurder als 54,30 euro per kwartaal...

  • Janssen zelf, do 28 juni 2012 18:14 in reactie op Piet de Geus Reageer op Janssen

    Janssen

    Ik had het trouwens over de locatie van de eventuele nieuwe werkgever.
    Dat misschien niet helemaal duidelijk.

  • Eline W, do 28 juni 2012 19:57 in reactie op Janssen zelf Reageer op Eline

    Eline

    Maar je leeft wel een aantal jaar langer en gezonder door deze maatregel. Daarbij is het scenario wat u schetst zeer onwaarschijnlijk, en er is altijd wel een oplossing voor zo een klein probleem te vinden.

  • Bas Grootel, do 28 juni 2012 21:41 in reactie op Eline W Reageer op Bas

    Bas

    Ach. Niemand verplicht je in de grote stad te wonen. Wat een onzin argument.

  • Erwin Schenk, do 28 juni 2012 23:09 in reactie op Bas Grootel Reageer op Erwin

    Erwin

    Beetje flauw argument. Dat is ook het argument die bewoners van de binnenstad van Amsterdam (museumbuurt bijvoorbeeld) te horen krijgen wanneer zij klagen over massa evenementen waarbij provincialen ervoor zorgen dat er nog dagenlang urineluchten rondwaren, er een werkelijke zooi wordt achtergelaten en er een geluidsoverlast van jewelste (gevechten) wordt gemaakt. Die provincialen maken er een zooi van en wanneer de lokale bevolking er bezwaar tegen maakt dan roept de gemiddelde provinciaal vanuit zijn veluwe dorp zoiets als "ga dan niet in de stad wonen" om er het volgende jaar weer opnieuw een zooi van te maken terwijl ze zelf lekker rustig wonen. En natuurlijk weten stadsbewoners dat het wat drukker kan zijn maar er zijn grenzen.

  • dr. Bob, do 28 juni 2012 15:50 Reageer op dr.

    dr.

    Op radio 1 werden allerlei bezwaren aangevoerd maar niemand had het er over dat alleen de armlastige mensen op die manier gepakt worden.
    Maar ja die worden, als zijnde niet productief genoeg, binnenkort toch allemaal naar een speciaal ghetto gestuurd.

  • roher vogel, do 28 juni 2012 15:00 Reageer op roher

    roher

    Ivm duurzaamheid en besparing ben ikvan plan om op zijn minst 20 jaar met mijn auto te doen.
    En ik heb het nog even opgezocht. De apk keuringen meet:
    UITLAATGASSEN (co2 meting)
    ROETMETING
    VIERGASMETING (katalysator)
    Als het niet naar behoren werkt mag je niet op de weg en dat is in de wet vastgelegd. Dus ik kan het hele verhaal niet plaatsen.

  • Eline W, do 28 juni 2012 14:35 Reageer op Eline

    Eline

    Mag een 1998 Prius dan ook niet de binnenstad in?

  • Adrie Eirda, ma 02 juli 2012 08:21 in reactie op Eline W Reageer op Adrie

    Adrie

    Inderdaad @Eline, zo'n oude Prius kan nooit goed zijn toch?
    Japans, Oud, een zuinige bestuurder (dat lijkt een contradictie, maar het gaat hier over een automobilist...): dat levert te weinig op voor de binnenstad.
    We maken ruim baan voor de big spenders in grote 2 liter en meer leasebakken, die geven tenminste geld uit!

    Er wordt hier weer eens een makkelijke uitweg gekozen: aan het kenteken kun je de leeftijd aflezen, dus de selectie is makkelijk gemaakt. De kentekencamera's hangen er al, dus de registratie en boetes kunnen automatisch... Kassa... En op papier een mooie millieumaatregel.

    Een splinternieuwe leasebak met een iemand erin die zijn dieselpedaal voortdurend tegen de bodemplaat aanduwt en van die grote zwarte pluimen uitblaast (ja er zijn hufters die dat zelfs met een moderne diesel voor elkaar krijgen) is van harte welkom.

    Een oude prius die electrisch rijdt, maar ook andere bescheiden auto's met bescheiden chauffeurs (met onbenullig rijgedrag houden de meeste auto's het geen tien jaar vol...) mogen er niet meer in.

    Iemand al eens serieus aan de uitstoot van scooters gerekend? Een beetje scooter stoot meer viezigheid uit dan een tien jaar oude auto met katalysator.

    Groenlinks verspeelt veel krediet met dit soort ondoordachte ideeen.
    Geen halve maatregelen nemen: wees dan stoer en maak de binnenstad autovrij. Helemaal autovrij.
    Een mooie, redelijk geprijsde P+R aan de rand van de stad, een snelle pendelverbinding naar de binnenstad en klaar. Misschien nog auto's van bewoners toelaten, maar beter is om die parkeergelegenheid te bieden aan de rand van het centrum. Alles is tenslotte op loopafstand.
    Invalidekaarten streng controleren (er wordt veel oneigenlijk gebruik van gemaakt) en scooters verbannen (goed voor de rust en de verkeersveiligheid).

  • Klungel deEerste, do 28 juni 2012 14:07 Reageer op Klungel

    Klungel

    Krijgt iedereen met een auto ouder dan 12 jaar dan zijn wegenbelasting terug? Lijkt me dan wel billijk, aangezien deze auto dan veel minder zal uitstoten....

  • R van brummelen, do 28 juni 2012 14:24 in reactie op Klungel deEerste Reageer op R

    R

    Lijkt me niet, er komt geen meter weg minder, er komt alleen maar asfalt bij. die wegenbelasting mag dus best wat omhoog voor alle auto's.

  • D. Bunker, vr 29 juni 2012 11:00 in reactie op R van brummelen Reageer op D.

    D.

    Er wordt meer aan houderschapsbelasting en andere belastingen op auto's binnengehaald dan dat er in alle vervoersmodaliteiten samen wordt geïnvesteerd.

  • Joe Speedboot, do 28 juni 2012 13:21 Reageer op Joe

    Joe

    Als ze nou echt iets aan de luchtkwaliteit willen doen laat ze dan 2-takt scootertjes en brommers aanpakken. Eén zo'n ding stoot niet zelden net zoveel fijnstof uit als een vrachtwagen.

    Zie: media.fietsersbond.nl/VVF/VVF_2_2008_fijnstof.pdf

  • Eline W, do 28 juni 2012 14:39 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Eline

    Eline

    Eens, daarbij maken ze fietsen in een stad vrijwel onmogelijk.

  • Frederico F, do 28 juni 2012 12:54 Reageer op Frederico

    Frederico

    Leeftijd van een auto als maat van de hoeveelheid vervuiling? Hoe dom kan een wethouder zijn.... Afvoeren svp!

  • Michel Reiziger, do 28 juni 2012 14:02 in reactie op Frederico F Reageer op Michel

    Michel

    Inderdaad, gewoon alle niet-electrische voertuigen (met uitzondering van nood- en transportverkeer) weren uit de stadscentra.

    Altijd dat 'Stivoro niveau' gezeik over (mee)roken maar wel toestaan dat pakjes zware shag op 4 wielen de boel mogen verzieken, hoe dom kun je zijn!

  • Kees Apollo, do 28 juni 2012 12:48 Reageer op Kees

    Kees

    Groen Links is weer lekker naar beneden aan het trappen op de arbeider in zijn tweedehands autootje.

    Alle subsidie van GL gaat naar mensen met veel geld. Die zich bijvoorbeeld een nieuwe schone auto kunnen veroorloven. Die hadden ze toch wel gekocht maar met de subsidies van GL is het lekker veel goedkoper. Daar hebben de buitenlandse autofabrikanten ook nog wat aan.
    De rekening gaat naar de arme sloeber die het met een oudere auto moet doen. Bovendien wordt die arbeider nu ook nog uitgesloten nog in de binnenstad van Utrecht te komen.
    Zonnepanelen zelfde verhaal. Die dingen verdienen zichzelf al terug zo duur is elektriciteit tegenwoordig.
    Maar rijke mensen die zonnepanelen kunnen kopen hebben wel recht op een extraatje van GL. Dus ook nog maar eens een volstrekt onnodige subsidie op zonnepanelen.
    Intussen kan de arbeider van GL aan het gas in zijn slecht geïsoleerde huurwoning waarvan GL ook nog eens de huur snoeihard laat stijgen.

    Intussen zijn er 4 kolencentrales in aanbouw. Dat gaat lekker zo met die Kunduzclub van Groenlinks.

  • Andy de Groot, do 28 juni 2012 13:13 in reactie op Kees Apollo Reageer op Andy

    Andy

    Kees, je bent hopeloos ouderwets. "de arbeider" in zijn oude huisje met oude auto. Een arbeider in Nederland rijdt gemiddeld in een nieuwe auto en kan een prima huis kopen. Gelukkig maar, je moet het alleen willen toegeven.

  • Edwin Vink, do 28 juni 2012 16:30 in reactie op Andy de Groot Reageer op Edwin

    Edwin

    Je hebt er zelf vrij weinig kaas van gegeten klaarblijkelijk. "De Arbeider"is in steeds grotere mate een flexwerker die voor minimumloon moet werken geen huis kan kopen, en met een beetje geluk een 2e hands auto kan betalen. "de Arbeider" waar jij het over hebt is aan het uitsterven als ie al niet helemaal opgedoekt wordt door het terugbrengen van de dagloner, ik bedoel flexibilisering van de arbeitsmarkt.

  • Michel Reiziger, do 28 juni 2012 14:03 in reactie op Kees Apollo Reageer op Michel

    Michel

    GL is voor de VVD'er met 'schuld'gevoel.

  • Bas Grootel, do 28 juni 2012 12:30 Reageer op Bas

    Bas

    Ay. Dat zal een hoop schelen aan winkelend publiek.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, do 28 juni 2012 12:25 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Alle vuile auto's uit Nederland weren wat mij betreft. Ik zou zelfs zeggen alle vehikels met verbrandingsmotor bannen, op termijn dan. In ons kleine landje is geen plaats voor die roetbrakende stinkbommen. Fijnstof wordt straks doodsoorzaak nummer een.

  • Andy de Groot, do 28 juni 2012 14:53 in reactie op Bijstandskoning van GeenStijl Reageer op Andy

    Andy

    weet je hoe slecht computergebruik is?

  • Andy de Groot, do 28 juni 2012 12:21 Reageer op Andy

    Andy

    Gelukkig mag ik met mijn Cayenne Utrecht nog in. Meer ruimte en al die oude brikken maken plaats voor me. Toch maar eens op GL stemmen. Heb toch al een goede band met GL achterban, ik kom ze vaak tegen op mijn verre reizen. Zitten we heerlijk naar zonsondergang te kijken en te fantaseren over de Amsterdammers die op tijd naar binnen gaan als terras verwarmers uit moeten. Heerlijk volk.

  • het geweten, do 28 juni 2012 12:11 Reageer op het

    het

    Komt men nou dan ook over de brug met een subsidiplan, om de automobilist in een schonere auto te krijgen?
    En gaat men ook eens wat aan die allesbranders cq openhaarden doen?
    Dat is ook zware vervuiling.
    En wat dachten wij van de BB, al die mensen die hun vlees lopen te roosteren in de open lucht.
    En niet te vergeten........
    Mensen die een scheet laten.
    Kortom: werk aan de winkel.

  • roher vogel, do 28 juni 2012 12:02 Reageer op roher

    roher

    Als dit zo is dan gaan alle tweedehands auto's nog slechter van de hand en verdwijnen naar het buitenland of worden in onderdelen opnieuw verkocht. Of wordt een bepaald type tweedehands bedoeld? Er rijden bovendien auto's rond die tien jaar oud zijn maar heel weinig kilometers hebben gereden. Deze kapitaalvernietiging zal extra luchtvervuiling met zich meebrengen.
    En apk is toch een garantie dat teveel uitstoot binnen de perken gehouden wordt?

  • de REALITEIT ., do 28 juni 2012 11:58 Reageer op de REALITEIT

    de REALITEIT

    Op den duur zal hetzelfde gaan gelden voor benzinewagens van 12 jaar en ouder, zei GroenLinks wethouders Frits Lintmeijer. Er zijn ook auto's ouder dan 12 jaar met een katalysator. Hoe lost Frits dat dan op.

  • Eline W, do 28 juni 2012 14:37 in reactie op de REALITEIT . Reageer op Eline

    Eline

    Wat dacht je van een Prius uit 1998. Er moet toch iets beter over nagedacht worden volgens, maar het begin is goed.

  • emma de voogt, do 28 juni 2012 11:49 Reageer op emma

    emma

    oude auto komen er niet in met andere woorden alleen rijken nog welkom geweldig toch die eu tirannie

  • Piet de Geus, do 28 juni 2012 12:20 in reactie op emma de voogt Reageer op Piet

    Piet

    "met andere woorden alleen rijken nog welkom"

    Om de Dirktas van de armen te vervoeren is een auto ook een tikje overdreven.

  • s b, do 28 juni 2012 12:38 in reactie op emma de voogt Reageer op s

    s

    Hoezo eu tyrannie? Daar gaat dit toch totaal niet over, dit is een gemeente besluit. Ze hadden ook voor iets anders kunnen kiezen.
    Daarnaast zou u het toch ook fijn moeten vinden dat je niet dood neervalt als je in een stad loopt.

  • R van brummelen, do 28 juni 2012 11:40 Reageer op R

    R

    Zo wordt Utrecht positief op de kaart gezet, de binnenstad zal er een stuk aantrekkelijker van worden. hopelijk wordt dit snel landelijk ingevoerd bij alle steden.

  • D. Bunker, do 28 juni 2012 12:47 in reactie op R van brummelen Reageer op D.

    D.

    Het zal er vooral ook rustig worden... en dat is pas goed voor de binnenstadseconomie.

  • R van brummelen, do 28 juni 2012 13:27 in reactie op D. Bunker Reageer op R

    R

    rustig, want minder auto's. maar wel meer mensen, want hoe minder auto's in het centrum, hoe aantrekkelijker. Da's ook winst voor de middenstanders.

  • D. Bunker, do 28 juni 2012 19:31 in reactie op D. Bunker Reageer op D.

    D.

    Kun je dat onderbouwen

  • Bogdan Slaapmoe, do 28 juni 2012 11:36 Reageer op Bogdan

    Bogdan

    Nee meneer Meijerink, U zit er helemaal naast. Bij de Duitse Dekra haal je een milieusticker die niet gebaseerd is op de leeftijd van de auto maar op de uitstoot ervan. Wij zijn allesbehalve welgesteld, onze vorige auto, een 21 jaar oude Nissan Sunny, kreeg er de hoogste sticker, de groene, en mag dus overal komen. Dit jaar kochten we voor het eerst een wat duurdere gebruikte auto, een 7 jaar oude Renault. In Duitsland hebben we er meteen een sticker voor gehaald, in Utrecht zullen we volgend jaar niet meer mogen komen.

    ELKE maatregel die in nederland wordt voorgesteld heeft als uitwerking om mensen met minder geld te discrimineren. Wij hebben niet het geld om een nieuwe of bijna nieuwe auto te kopen, met de Renault van 5000 euro zaten we eigenlijk al boven ons budget.

    Wat wonen we toch in een rot-land!!!

  • Jim Peeters, do 28 juni 2012 11:32 Reageer op Jim

    Jim

    VW polo 12 jaar oud -> verboden
    VW golf (diesel) 8 jaar oud -> verboden

    Typisch GL maatregel waarvan de logica nihil is

  • D. Bunker, do 28 juni 2012 12:49 in reactie op Jim Peeters Reageer op D.

    D.

    Volgens mij wordt, specifiek in Utrecht, met deze maatregel een bepaalde bevolkingsgroep gediscrimineerd.

  • Eline W, do 28 juni 2012 14:36 in reactie op Jim Peeters Reageer op Eline

    Eline

    Ik vind dat je naar de specifieke auto moet kijken ja, maar dat bedoelt u vast niet.

  • Erwin Schenk, do 28 juni 2012 11:29 Reageer op Erwin

    Erwin

    Het zou een hoop schelen als lokale bewoners van dergelijke steden eens vaker gebruik zouden gaan maken van het behoorlijk goed geregelde OV systeem aldaar. En ja, dan moet men misschien 5 minuten lopen naar de bushalte. Of pak de fiets, dan doet men nog eens wat aan 'beweging'. Half uur naar de stad, half terug naar huis. Hoeven er ook geen bakken met contributie geld meer naar die sportschool maffiosi om 'gezond' te blijven. En als men dan ook nog eens wat bescheidener en gezonder eet/drinkt hebben we schonere lucht, gezondere mensen en kunnen die zakkenvullers van de sportscholen geen geld meer uit andermans zakken kloppen. Het is zo simpel.

  • Peter Draman, do 28 juni 2012 12:49 in reactie op Erwin Schenk Reageer op Peter

    Peter

    Grappig, want het OV in Utrecht is een van de grootste vervuilers wat dat betreft.

    Of dacht je dat het OV met moderne uitstootverminderende dure bussen ging rijden?

  • Erwin Schenk, do 28 juni 2012 13:18 in reactie op Peter Draman Reageer op Erwin

    Erwin

    Met als neutraliserende factor dat er 1 motor draait voor 40 personen ipv 40 motoren voor 40 personen. Niets is zaligmakend maar het is toch wel evident dat het gebruik van OV een stuk efficienter is dan dat iedere 'arbeider' een eigen auto gebruikt. En waarom niet gewoon fietsen? Wat hebben mensen daar tegenwoordig toch op tegen zeg. Wanneer ik vertel dat ik een half naar werk fiets en weer een half uur terug staan mensen vaak te kijken alsof ze water zien branden. "En ook in de winter?". Ja ook in de winter. Dan weet men al helemaal niet meer waar ze het moeten zoeken. Ben ik dan gek of ben ik gewoon omringt door hedonisten?

  • de heer Meijerink, do 28 juni 2012 11:19 Reageer op de heer

    de heer

    Waar blijft de lading stront, die ongetwijfeld uitgestort gaat worden over B&W van Utrecht?
    Voor de goede orde: in Duitsland werkt iets vergelijkbaars al jaren, dus dat zou zelfs voor de vvd en het cda een geruststelling moeten zijn 'dat het werkt'.

  • Berthold Hohenlowe, do 28 juni 2012 12:24 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Berthold

    Berthold

    Nou dat wil ik wel doen. Het zijn dus de kleine ondernemers en mensen met een smalle beurs, zij die zich geen nieuwere automobiel kunnen veroorloven, die hier de dupe van worden. Zij worden door de greenlovers uit de stad verbannen en worden voor de keuze gesteld: Stop maar met je handel, koop een kruiwagen of maak maar een afspraak met de bank om je fijn in de schulden te steken. Een fijn moment om geld te moeten lenen in een sukkelende economie maar dat zal de gemeente Utrecht boeien, De gemeente is er voor de burger nietwaar? Niet even wachten tot oudere voitures vanzelf van de weg verdwijnen, welnee, het moet nu!

    Mevrouw Evelien van Roemburg, ook al aangestoken door de Utrechtse groenkoorts, zij legt in een vlaag van zelfinitiatief op dit forum een fraai sjabloontje over het Utrechtse plan. Zij richt het groene kanon op de rondvaart-branche in Amsterdam want er komt rook uit de uitlaten van rondvaartboten (foei). Zij heeft het lumineuze idee ontwikkelt onder de doorgaans loodgrijze bewolking van Amsterdam die schuiten op zonnecelen te laten varen. Leuk voor de toeristen overigens, die kunnen dan genieten van de modderige kademuren en de onderkant van zonnecellen. Vraag: "Waar kan ik de Amsterdamse gevels zien schipper?" Antwoord: Hier kan dat niet meneer, maar we maken geen rook".

  • Jim Peeters, do 28 juni 2012 12:25 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Jim

    Jim

    in Duitsland is het gewoon een ordinaire belastingmaatregel aangezien er haast geen enkele auto worden uitgesloten. Overigens mogen stinkende brommers, stadsbussen en motors natuurlijk wel overal rijden....

  • D. Bunker, do 28 juni 2012 12:48 in reactie op de heer Meijerink Reageer op D.

    D.

    Leg eens uit dan hoe dat in Duitsland werkt?

  • Bogdan Slaapmoe, do 28 juni 2012 20:18 in reactie op D. Bunker Reageer op Bogdan

    Bogdan

    Ik legde het hierboven al uit: in Duitsland wordt naar de uitstoot van de wagen gekeken, niet naar de leeftijd. Heel terecht en relevant zou ik zeggen, als je motivatie het bestrijden van teveel milieuvervuiling is.

  • D. Bunker, vr 29 juni 2012 01:39 in reactie op Bogdan Slaapmoe Reageer op D.

    D.

    Ja oke.. maar hoe werkt het daar precies?

    Meierink heeft uiteraard weer geen antwoord gegeven.

  • Bogdan Slaapmoe, wo 04 juli 2012 19:09 in reactie op D. Bunker Reageer op Bogdan

    Bogdan

    In Duitsland zijn drie milieustickers. De groene, het hoogst haalbare, geeft je toegang tot alle milieuzones. Deze sticker vereist dat je auto is uitgerust met een catalysator van voldoende kwaliteit om de uitstoot van beroerde gassen behoorlijk te verminderen. Iets wat overigens ook betekent dat je je vervuilende auto met zo'n katalysator kunt "upgraden" zodat hij minder vervuilend wordt en dus een betere sticker krijgt.

    De gele, is het hoogst mogelijke voor bijna alle auto's op dieselbrandstof. Maar ook daar is weer een "upgrade" mogelijk: ben je bereid om ergens rond de 1200 euro uit te geven voor een extreem goed roetfilter dan kun je alsnog in de categorie groen terecht komen. Op dit moment zullen alleen mensen in berlijn dat overwegen omdat dat de enige stad is waar een groene sticker verplicht is. In alle andere steden is geel ook OK.

    De rode sticker is de laagste categorie, bij die sticker kun je slechts in een beperkt aantal steden naar binnen. De waarde van een dergelijke sticker is relatief beperkt daardoor. De meeste auto's in deze categorie zijn de grotere roetvervuilende diesels die al wat ouder zijn, maar natuurlijk ook auto's uit de tijd dat men nog niet zo aan het milieu dacht.

    Nog even een tip: voor een milieusticker betaal je bij de Dekra 5 euro, doorgaans met nauwelijks wachttijd zolang je je autopapieren bij je hebt. Het beste kun je in middelgrote plaatsen een Dekra opzoeken, gewoon om het zoeken wat te vergemakkelijken.

    Bij twijfel komen ze controleren of je wel een goede catalysator gebruikt, dwz welk type het is. Dat de ANWB voor die sticker zo ontzettend veel meer geld vraagt aan haar leden vind ik eigenlijk nogal vreemd.

  • Jim Peeters, do 28 juni 2012 11:16 Reageer op Jim

    Jim

    ik was nog zo aan het hopen dat het geen GL wethouder was...nu hebben ze zich voor goed belachelijk gemaakt

    dus een VW golf diesel van 8jaar oud en een VW Polo van 12 jaar mogen het centrum niet meer in?

  • Anti Zionist, do 28 juni 2012 12:58 in reactie op Jim Peeters Reageer op Anti

    Anti

    Dat had allang gebeuren moeten natuurlijk, Nederland is het smerigste jongetje van de klas, en die EU-regels waaraan wij niet voldoen zijn qua volksgezondheid al veel te ruim (medische schatten in dat de uitstoot de helft mag zijn van wat de EU toestaat!).

    We zullen zien hoe hard de brallers van Elsevier en Telegraaf het klootjesvolk weer met nonsens gaan bestoken. Feit blijft dat dit de enige maatregelen zijn die qua autoverkeer hout snijden. Zeker nu Schultz van Haegen de snelheid rond steden weer op 100 wil brengen (wat bijkans misdadig is t.o.v. de inwoners)

  • Sjakie Chocola, do 28 juni 2012 13:32 in reactie op Anti Zionist Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Nou volgens mij is dat allerminst een feit, meer een mening en nog een slecht beargumenteerde mening ook.

  • Anti Zionist, do 28 juni 2012 15:46 in reactie op Sjakie Chocola Reageer op Anti

    Anti

    Of het slecht beargumenteerd wordt is jouw perceptie, maar dat dit de feitelijke situatie in NL weergeeft (nl. de rechts journalistieke horde als beschermer van de automobilist + NL veel in overtreding qua fijnstofnormen van de EU, die door medici véél te ruim worden bevonden) staat als een paal boven water.

  • D. Bunker, vr 29 juni 2012 01:44 in reactie op Anti Zionist Reageer op D.

    D.

    Beargumenteer het nu eens?

    Wat is in Nederland bijvoorbeeld de uitstoot per hoofd van de bevolking? En in Frankrijk? Duitsland?

 

Reageren

Top 10 Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven