10 oktober 10 15:10 Reageer (41) Groen RSS

10:10:10 - Tijd voor minder CO2 uitstoot

In 188 landen over heel de wereld slaan mensen hun handen ineen om CO2 uitstoot met 10% te verminderen ... Tot nu toe al 7347 evenementen

10:10 is een grote klimaatcampagne waar iedereen aan mee kan doen. De bedoeling is om in 2010 je CO2 uitstoot met 10% te verminderen. Over heel de wereld wordt er actie gevoerd. De international campagnegroep 350.org meldt dat er al ruim 7347 evenement zijn gestart.

Co2 uitstoot verminderen, het lijk heel moeilijk, maar valt uiteindelijk reuze mee. Als iedereen zijn steentje bijdraagt kunnen we de uitstoot in 2010 met 10% verminderen.

10:10 roept mensen op een evenement te organiseren voor deze dag om meer bewustzijn te creëren. Zo kun je vandaag in Nederland mee doen met een Dinner Party:

"We nodigen allemaal een groep vrienden uit om bij ons thuis te komen eten. We koken voor hen een heerlijke vegetarische maaltijd. Per persoon die normaal wel vlees had gegeten, besparen we hierdoor 3,3 kg CO2. Kook je dus voor 3 vrienden die normaal vlees eten, dan bespaar je al 10 kg op deze ene dag!"

In Frankrijk is er een wandeling georganiseerd om automobilisten erop te wijzen dat er ook andere vervoersmogelijkheden zijn. Ook in Sydney, Australie worden er alternatieven voor de auto aangedragen door middel van een fietsparade.

Ook in Marokko worden de handen uit de mouwen gestoken: Hier wordt de bevolking door middel van een animatie het belang van recyclen uitgelegd.

Vanavond is en een anderhalf uur durende live uitzending, vanuit de MediArena Studio's van Endemol in Amsterdam. Jeroen Pauw en Menno Bentveld presenteren 'De grote 10:10 test – Zet het klimaat op 1!'. Hierin krijgen het publiek (in de studio en thuis) én een panel van tien prominente Nederlanders als o.a. Piet Paulusma, Astrid Joosten en Prem Radhakishun 30 gevarieerde vragen voorgeschoteld over het klimaat en het milieu, zoals: Hoeveel energie kost het om één persoon op en neer naar Curaçao te vliegen? En wat zou je met die energie nog meer kunnen?

Meedoen aan een evenement of er zelf één starten kan hier

'Zet het klimaat op één met Vara'

cc-foto: 350.org

Laatste Reacties (41) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Bos Hout, di 12 oktober 2010 12:43 Reageer op Bos

    Bos

    Het verbaast mij dat we na jaren van CO2-alarm zelden meer iets horen. Een jaar terug voor Kopenhagen waren er dagelijkse nieuwe superlatieven over naderend onheil. En wij - de mens - waren zogenaamd de schuld en iedereen trok de portemonnee en de megafoon om mee te doen met de hype.
    Is sinds Kopenhagen dat - overigens niet door mij - veronderstelde probleem ineens opgelost? Hoe zit dat?

    Of zijn we het er inmiddels over eens dat het allemaal overdreven en deels gelogen was en dat Al Gore - net als Obama - een Nobelprijs voor de Show kreeg?

  • Hans Dekkers, di 12 oktober 2010 12:45 in reactie op Bos Hout Reageer op Hans

    Hans

    De situatie is niet wezenlijk verbeterd, maar de superlatieven waren op ;-)

  • Jan vdH, di 12 oktober 2010 14:09 in reactie op Bos Hout Reageer op Jan

    Jan

    Het probleem is er nog steeds en we doen lekker niets (oogkleppen op en klaar) Helaas hebben we nu een gedoog partij die alles ontkend.

    De wetenschap is er min of meer over uit dat de mens inderdaad verantwoordlijk is voor de stijging van de concentratie van het broeikasgas CO2 en dat deze stijging in het CO2 niveau als gevolg heeft dat inderdaad de temperatuur op aarde stijgt.

    Wat de exacte gevolgen zijn (hoevel graden exact, hoeveel zeespeigelstijging, invloed op stormen, dieren, planten, voedsel gewassen etc. etc.) dat weten we nog niet.

    Dat het er niet beter op zal worden, daar zijn de meeste mensen het wel overeens

  • Bos Hout, wo 13 oktober 2010 17:45 in reactie op Jan vdH Reageer op Bos

    Bos

    "De wetenschap is er min of meer over uit dat de mens inderdaad verantwoordlijk is etc. etc..."

    Dacht toch niet dat dat zo is: http://bit.ly/92YKOp

    "Harold Lewis is Emeritus Professor of Physics at the University of California, Santa Barbara. Here is his letter of resignation to Curtis G. Callan Jr, Princeton University, President of the American Physical Society."
    Duidelijkste quote: van meneer Lewis: "Global warming is the greatest and most successful pseudoscientific fraud I have seen in my long life"

  • Rob Heusdens, ma 11 oktober 2010 13:09 Reageer op Rob

    Rob

    Ik stelde de volgende vraag:

    Als je energie bespaart, hou je in feite geld over. Maar wat doe je met dat vrijgekomen geld? Juist ja! Opnieuw besteden. Als elke euro gemiddeld een bepaalde hoeveelheid energie verbruik met zich mee brengt (deel het BNP door het totale energiegebruik) dan wijzigt dus alleen de wijze waarop je je energie gebruikt, maar niet de totale hoeveelheid energie.

    Is dat een paradox?

    Overigens kan gesteld worden dat we dan energie efficiënter gaan benutten, en dat moet ook wel omdat de gemiddelde energieprijs sneller stijgt dan de inflatie, maar we verbruiken er niet minder energie door.
    Eigenlijk veroorzaakt alleen een forse economische recessie een tijdelijke vermindering van energie gebruik.

  • Marcus Lucas, ma 11 oktober 2010 13:34 in reactie op Rob Heusdens Reageer op Marcus

    Marcus

    Nou, nee dat lijkt me geen paradox. Stel, je neemt kunststof kozijnen. Dan bespaar je vervolgens op stookkosten, en je hoeft de kozijnen niet te schilderen zoals de oude houten kozijnen. Dus minder verf uit de chemie-sector, enz. Een domino-effect. Het geld dat je bespaart hoef je niet allemaal uit te geven aan andere consumptiegoederen. Maar al zou je dat doen - zoals gisteravond in de tv-show ook duidelijk werd gemaakt - dan veroorzaakt het ene product minder uitstoot dan het andere. Als je meer geld te besteden hebt, dan kan je bewustere keuzes maken. Of je kan het investeren in een groen beleggingsfonds, voor je pensioen, waardoor je misschien wat vroeger kan stoppen met werken. Waardoor je dan minder auto zal rijden in de spits, enz. Ik noem zo maar een paar voorbeelden waardoor de uitstoot vermindert, terwijl je keuzes maakt die je persoonlijk leven helemaal niet slechter maken.

  • Jan vdH, di 12 oktober 2010 17:15 in reactie op Marcus Lucas Reageer op Jan

    Jan

    Je kunt ook het geld terug betalen aan je hypotheek.

    Daarmee wordt geld "vernietigd" en kan het dus ook niet meet geconsumeerd worden.

  • zorba de griek, ma 11 oktober 2010 12:06 Reageer op zorba

    zorba

    Maar liefst 23 reacties. Ja, Groen is Hot in Nederland.

  • Marcus Lucas, ma 11 oktober 2010 11:25 Reageer op Marcus

    Marcus

    Inderdaad, een aantal rare reacties en grappen. Je hoeft niet perse in global warming te geloven om de wereld toch een beetje bewoonbaar achter te willen laten voor toekomstige generaties.

    Je gaat thuis toch ook niet in je eigen afval zitten? Dat ruim je op en gooi je weg. Zo ook voor de wereld. CO2 is toch eigenlijk ook afval. Je kan het alleen niet opruimen en weggooien. Dat kunnen de oerwouden wel, maar die kunnen onze overproductie van CO2 niet bijbenen. Beter dat we er minder van produceren.

  • Mw. Oeverloos, ma 11 oktober 2010 10:55 Reageer op Mw.

    Mw.

    Op de dag van de klimaatreligie aten de bewoners van de sloppenwijken in Bangladesh vegetarisch.
    Sommigen vastten zelfs de hele dag.

  • Rob Heusdens, ma 11 oktober 2010 13:13 in reactie op Mw. Oeverloos Reageer op Rob

    Rob

    "Op de dag van de klimaatreligie aten de bewoners van de sloppenwijken in Bangladesh vegetarisch.
    Sommigen vastten zelfs de hele dag."


    ... en in Noord Korea doen ze al jaren 's nachts bijna alle lichten uit!

  • Ernst Anepool, ma 11 oktober 2010 10:22 Reageer op Ernst

    Ernst

    Ik heb een tijdje naar de "Quiz" zitten kijken maar bij de bewering dat de Prius niet meer energie kostte dan een gewone auto haakte ik mentaal al af.

    Die Accu's meeslepen kost al meer energie, maar de crux zit hem in het aantal laad cycli van de accu, afhankelijk van hoeveel je rijdt zul je bij een (gedeeltelijk) electrische auto, de Accu's iedere 2 tot 5 jaar *moeten* vervangen, en als je dan weet hoeveel energie het *maken* van nieuwe accu's kost...

    Maar vooral hoeveel *afval* vaan behoorlijk toxische aard er ontstaat, kun je toch niet beweren dat dat soort auto's beter voor het milieu zijn?

    We hebben net in Hongariije kunnen zien wat er met de afvalproducten van dat soort chemische fabrieken gebeuren kan...

    Uitgezet hebben we het toen op de vraag of een Volle Vrieskist evenveel energie zou gebruiken als een halfvolle, en er *uitgelegd* word dat juist een volle minder gebruikt, maar het antwoord dan *evenveel* was.


    Hoe wil je nou mensen meekrijgen als je "rechtse feiten" gaat propageren?

  • Rob Heusdens, ma 11 oktober 2010 13:12 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Rob

    Rob

    "Hoe wil je nou mensen meekrijgen als je "rechtse feiten" gaat propageren?"

    Huh? Feiten zijn niet rechts of links, feiten zijn gewoon feiten. Alleen als je selectief omgaat met feiten materiaal kun je daaruit valse conclusies trekken, dat kun je eventueel rechts noemen, maar de feiten op zich niet.

  • Stefan de Neef, ma 11 oktober 2010 09:29 Reageer op Stefan

    Ik vind het zo vreselijk kansloos hoe mensen hier kritiek op hebben. Al die alfa mannetjes die wakker worden bij het gehoor van vegetarisch eten en co2 reductie..
    Met vegetarisch eten en 10% co2 reductie is feitelijk niet zo veel mis hoor. Af en toe wat minder vlees eten is zelfs erg gezond voor je.

  • Marcus Lucas, ma 11 oktober 2010 09:20 Reageer op Marcus

    Marcus

    Ik heb een heel stuk gekeken gisteravond, het was een leuke en leerzame show, maar ik ben toch echt overgeschakeld naar de nieuwe serie over Den Uyl en de Lockheed-affaire. Ook VARA! Schitterende serie!

  • Theefeest Patrick Hb., zo 10 oktober 2010 22:24 Reageer op Theefeest Patrick

    Theefeest          Patrick

    ahahahaha

    Geweldig, ze zijn er nog hoor mensen.
    De mensen die in de kolder geloven van de global warming.

    Helemaal geweldig.

  • Jan vdH, ma 11 oktober 2010 06:03 in reactie op Theefeest Patrick Hb. Reageer op Jan

    Jan

    Wordt het niet warmer dan?

    Als CO2 geen broeikasgas was was het hier nu -20.

  • Theefeest Patrick Hb., ma 11 oktober 2010 10:04 in reactie op Jan vdH Reageer op Theefeest Patrick

    Theefeest          Patrick

    hehe Jan,

    Leuk grapje :)

  • Prins Pils, ma 11 oktober 2010 12:49 in reactie op Theefeest Patrick Hb. Reageer op Prins

    Prins

    ++ Leuk grapje :) ++
    >> De enige die "grappig" is ben jij.

  • Jan vdH, ma 11 oktober 2010 16:12 in reactie op Theefeest Patrick Hb. Reageer op Jan

    Jan

    Theefeest,

    het was inderdaad een grapje, het zou ongeveer -18 zijn.

    http://www.ncdc.noaa.gov/oa/climate/globalwarming.html

    Google is your friend.

  • Rob Heusdens, ma 11 oktober 2010 13:27 in reactie op Theefeest Patrick Hb. Reageer op Rob

    Rob

    "ahahahaha

    Geweldig, ze zijn er nog hoor mensen.
    De mensen die in de kolder geloven van de global warming.

    Helemaal geweldig."

    Het hele klimaat-verhaal dat door de wetenschap wordt uiteengezet is uiteraard net zo kolder als de zwaartekracht, allemaal een complot!

    Ik zou als ik U was ook niet in de zwaartekracht geloven!

  • YggY ..., ma 11 oktober 2010 13:34 in reactie op Theefeest Patrick Hb. Reageer op YggY

    YggY

    De mensen die in de kolder geloven van de global warming.
    ==============
    Je kunt dit, in een zoektocht naar de realiteit, ook omdraaien.

    Dat er mensen zijn die geloven in de kolder van GEEN global warming.

  • Tim Tim, zo 10 oktober 2010 22:13 Reageer op Tim

    Tim

    "Per persoon die normaal wel vlees had gegeten, besparen we hierdoor 3,3 kg CO2. Kook je dus voor 3 vrienden die normaal vlees eten, dan bespaar je al 10 kg op deze ene dag!"

    Nee, de produkten worden hooguit niet verkocht en weggegooid. De produktie zal zeker niet afnemen en daardoor de CO2 uitstoot ook niet. Maar goed, zoals wel vaker gaat het om het gebaar niet om het resultaat nietwaar.

  • Reinout van Schouwen, zo 10 oktober 2010 23:22 in reactie op Tim Tim Reageer op Reinout

    Reinout

    Zo lust ik er nog wel een paar. Als de productie inderdaad niet zou dalen bij een dalende vraag dan hadden we hier te maken met een planeconomie in plaats van een vraag-en-aanbodeconomie.
    Overigens: op 16 oktober is het Wereldvoedseldag in het kader van voedselverspilling: www.wereldvoedseldag.nl .

  • Tim Tim, ma 11 oktober 2010 07:22 in reactie op Reinout van Schouwen Reageer op Tim

    Tim

    Als er inderdaad structureel minder vlees gegeten zou worden dan zou de produktie gaan dalen. Als 1 avond een groepje mensen besluit wat minder te gaan eten gaat de industrie echt niet ineens alle remmen intrappen.
    Kortom, dit soort 1-dag acties zijn nutteloos wat betreft CO2 reductie op die dag. Het stimuleert hooguit goed gedrag.

  • Zjen Zen, ma 11 oktober 2010 09:55 in reactie op Tim Tim Reageer op Zjen

    Zjen

    Goed gedrag stimuleren...daar begint elke echte verandering.
    Je snapt heel goed wat echt werkt.

  • René de Groot, ma 11 oktober 2010 00:26 in reactie op Tim Tim Reageer op René

    René

    Klopt!

    Er is een nieuw geloof in de wereld en de messias heet Al Gore. Het Vaticaan is de VN (welke na de Koude Oorlog geen nuttige functie meer had) en de bisschoppen zijn de naïeve leiders van het westen. Net als bij elk ander GELOOF gaat het niet om feiten en het debat, maar het indoctrineren en manipuleren van de massa. Als je niet braaf gelooft en ernaar handelt, dan zal de wereld ten onder gaan. Afvalligen dienen daarom te worden verketterd en als duivel aanbidders te worden weggezet. Deze moeten koste wat het kost de mond worden gesnoerd. Op deze wijze worden de schapen weer in de kudde gebracht en hebben de functionarissen hun positie veilig gesteld.

  • Prins Pils, ma 11 oktober 2010 13:36 in reactie op René de Groot Reageer op Prins

    Prins

    ++ Net als bij elk ander GELOOF gaat het niet om feiten ++
    >> Je hebt helemaal gelijk. De vele honderden wetenschappelijke onderzoeken die tezamen het IPCC-rapport vormen zijn gewoon allemaal oude uitgaves van de Donald Duck en Sjors & Sjimmie met een andere voorpagina. Kijk zelf maar:
    http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/syr/en/contents.html ,
    http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/contents.html ,
    http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg2/en/contents.html , en
    http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg3/en/contents.html .

    3000 pagina's comics en strips! Niks feiten, niks wetenschap, allemaal geloof!

  • Heerlijk Helder Hoppe, ma 11 oktober 2010 13:53 in reactie op Prins Pils Reageer op Heerlijk Helder

    Heerlijk Helder

    Ik zal naar documenten van het Vaticaan linken om te bewijzen de de lieve heer zoals de katholieken hem zien bestaat.

    Het IPCC heeft niet echt credibility onder AGW-skeptici.

  • Prins Pils, ma 11 oktober 2010 20:38 in reactie op Heerlijk Helder Hoppe Reageer op Prins

    Prins

    ++ Ik zal naar documenten van het Vaticaan linken om te bewijzen de de lieve heer zoals de katholieken hem zien bestaat. ++
    >> Graag, want als het Vaticaan net zo veel wetenschappelijk bewijs heeft als het IPCC in haar laatste rapport, is dat wereldnieuws van allerbovenste plank!

    ++ Het IPCC heeft niet echt credibility onder AGW-skeptici. ++
    >> Dat ligt aan de verschrikkelijke normen en waarden van de AGW-sceptici.

  • René de Groot, zo 10 oktober 2010 20:01 Reageer op René

    René

    "In 188 landen over heel de wereld slaan mensen hun handen ineen om CO2 uitstoot met 10% te verminderen"

    Mooi, dan kunnen wij eindelijk eens free riden en hoeven we eens niet het voortouw te nemen!

  • Skri mich, zo 10 oktober 2010 15:54 Reageer op Skri

    Skri

    Ik stel voor om 10% van het jaar Joop op zwart te gooien.

    Dat scheelt 10% energie, van de servers, en van alle Joop bezoekers!! Daarmee geef je zelf het goede voorbeeld dat je echt dingen moet opgeven om die 10% te halen!

  • YggY ..., zo 10 oktober 2010 16:13 in reactie op Skri mich Reageer op YggY

    YggY

    Zoals het een goed PVV'er betaamt komen ze altijd met maatregelen waar anderen aan moeten voldoen. Altijd moet iemand anders voldoen aan de PVV-norm, het is altijd de schuld van iemand anders, iemand anders heeft het gedaan, dus moet iemand anders ook maar bloeden.

    Verbeter de wereld begin bij jezelf.

  • Skri mich, zo 10 oktober 2010 22:10 in reactie op YggY ... Reageer op Skri

    Skri

    Ik heb nooit verteld op wie ik heb gestemd, dus ik ben wel benieuwd welke van die paar reacties die ik hier op Joop schrijf me de kwalificatie PVV'er opleveren! Ik neem het je overigens niet kwalijk hoor, ben gewoon benieuwd hoe je er bij komt!

    Ik kom op Joop omdat ik net als velen hier het leuk vind m'n mening te verkondigen op internet. Ik geloof niet dat we hier iets mee bereiken, behalve dat het is als je eigen mening wordt bevestigd door een ander, of als er veel mensen regeren op een of andere suggestieve opmerking zoals deze hier over dat Joop op zwart moest :-).

  • Censuur Joop, zo 10 oktober 2010 16:30 in reactie op Skri mich Reageer op Censuur

    Censuur

    Citaat: "Ik stel voor om 10% van het jaar Joop op zwart te gooien."

    Als hier 5% minder PVV-ers zouden komen en 5% minder klimaatveranderingontkenners, dan zouden we al een aardig eind in de richting komen.

    Wat let u om uw pc/laptop eens wat vaker in slaapstand te zetten in plaats van uw in mijn ogen zinloze mening op Joop te verkondigen zonder daadwerkelijke maatregelen te nemen om die schamele en luttele 10% te besparen.

  • René de Groot, zo 10 oktober 2010 20:04 in reactie op Censuur Joop Reageer op René

    René

    "Als hier 5% minder PVV-ers zouden komen en 5% minder klimaatveranderingontkenners, dan zouden we al een aardig eind in de richting komen."

    Beste To Maat,

    Dan blijft er toch niemand over om mee te discussiëren. Lijkt mij een beetje saai worden dan.

  • emma de voogt, ma 11 oktober 2010 08:52 in reactie op Censuur Joop Reageer op emma

    emma

    als je hier een andere mening hebt dan het gros, ben je gelijk een wildersaanhanger, wees toch niet zo bekrompen

  • Aert Willem d'Holbach, ma 11 oktober 2010 13:06 in reactie op Censuur Joop Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Dan wordt ik toch razend nieuwsgierig welke klimaatmaatregelen u inmiddels getroffen heeft om uw 10% bij te dragen.

  • mat matmaster, zo 10 oktober 2010 17:12 in reactie op Skri mich Reageer op mat

    mat

    Aan wie stelt U wat voor?

  • Roonie v Bloemendaal, zo 10 oktober 2010 18:56 in reactie op Skri mich Reageer op Roonie

    Roonie

    Het zou natuurlijk voor sommigen wel een enorm rustpunt geven

  • mat matmaster, zo 10 oktober 2010 15:42 Reageer op mat

    mat

    http://www.youtube.com/watch?v=sSTLDel-G9k&feature=player_embedded

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven