13 februari 12 08:23 Reageer (40) Economie RSS

'Bezuinigingen kosten duizenden jonge leerkrachten hun baan'

Minister Van Bijsterveldt weerspreekt dat bezuinigingen de oorzaak zijn, scholen zouden te veel leraren in dienst hebben

In het basisonderwijs raken steeds meer leerkrachten hun baan kwijt, zo meldt de Volkskrant maandag. De oorzaak van de ontslaggolf is een opeenstapeling van bezuinigingen in het primair onderwijs. Volgens de sectororganisatie PO-Raad tellen die op tot een jaarlijkse korting van ruim 900 miljoen euro, op een totaal van circa 9,5 miljard euro rijksbijdrage.

Bestuurslid Simone Walvisch van de PO-Raad zegt in de Volkskrant:

"Basisscholen komen financieel steeds meer in de problemen. Klassen worden daardoor weer groter, voor conciërges is minder geld, op schoonmaak wordt bezuinigd en collega's die extra zorg en ondersteuning leverden, komen vast voor een groep te staan. Schoolbesturen willen geen leerkrachten ontslaan. Maar het zal toch moeten."

Het Participatiefonds, dat de werkloosheidsuitkeringen in het primair onderwijs beheert, bevestigt dat het aantal nieuwe uitkeringen de afgelopen jaren fors is gestegen. 

Volgens Minister van Bijsterveldt zijn echter niet de bezuinigingen de oorzaak van de ontslaggolf. De genoemde maatregelen maken maar een klein deel uit van de bekostiging, en de gestegen werkgevers­lasten zijn volgens de bewindsvrouw "ruimschoots gecompenseerd". Bovendien hebben nog veel schoolbesturen meer leerkrachten in dienst dan op grond van hun leerlingen­aantal mag, aldus de minister.


Foto-cc: Minister President Rutte

Meer bij de Volkskrant: Basisonderwijs ontslaat duizenden leerkrachten

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (40) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Sylvia Stuurman, ma 13 februari 2012 19:34 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Als ze die bezuinigen nou nog samen zouden laten vallen met instellen dat het management en de bestuurders in het onderwijs weer gewoon netjes ambtenaren zouden worden, met keurige simpele ambtenarensalarissen, en dat er alleen managers en bestuurders worden aangetrokken die nodig zijn,...

    dan zouden er heel veel leerkrachten *aangenomen* kunnen worden, waarschijnlijk zelf met dezelfde bezuinigingen...

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 22:17 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Heinz

    Heinz

    Prima plan. Verjongen en moderniseren.

  • Social Darwinist, di 14 februari 2012 02:43 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Social

    Social

    Eensch!

    http://nos.nl/video/340398-meester-van-80-jaar.html

  • kees van eck, ma 13 februari 2012 19:03 Reageer op kees

    kees

    Bezuinigen om het bezuinigen is door dit minderheidskabinet tot sport verheven. Je zou van volwassenen mogen verwachten dat ze de rekening van een bankencrisis niet neer zouden leggen bij onze kleinste kinderen. De zoveelste schandvlek waaraan het CDA ten onder gaat.

  • El Che, ma 13 februari 2012 17:51 Reageer op El

    El

    We gaan nu door de grens, waarop nog enigzins fatsoenlijk onderwijs mogelijk was. We moeten ons maar af gaan vragen of we het onderwijs maar beter op kunnen heffen, zo doormodderen leidt tot niets.
    Requiem van ons onderwijs. Bloemen niet gewenst!

  • Van Wanten, ma 13 februari 2012 13:30 Reageer op Van

    Van

    Nog een probleem, De overheid hanteert nog steeds "Last in first Out"
    vandaar dat het vooral jonge arbeidskrachten zijn.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 17:06 in reactie op Van Wanten Reageer op Heinz

    Heinz

    Bij bedrijven wordt een gespecialiseerd jurist ingeschakeld.
    Zijn eerste vraag is : wie wilt u absoluut houden en wie ziet u graag vertrekken. En waarom.

  • Hannes Minkema, ma 13 februari 2012 17:35 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Hannes

    Hannes

    Last-in-first-out-principe loslaten? Wat zou zo'n in schaal 16 gehonoreerde niet-lesgevende bestuurder dan willen?

    "Ik wil graag die jonkies houden, want die kosten het minst. Ze geven 26 lesuren per week voor maar 600 euro! Voor die ouwe zakken ben ik het dubbele kwijt. Dus jurist, help mij die ouwe zakken te dumpen en dan houden we die jonkies." Ook al heeft maar de helft van hen een diploma, weet de andere helft niet waar Mexico ligt op de wereldkaart, en weet weer een andere helft niet beter dan slaafs het schoolboek te volgen.

    Ja, Van Wanten, echt een goed idee, het last-in-first-out-principe loslaten. Dan wordt het leraarschap nog onaantrekkelijker, dan stellen we het beroep open voor mbo-1-afgestudeerden, dan wordt Nederland een Derde-Wereldland en dan hebben we helemaal geen Kenniseconomie meer nodig omdat we leven van andermans ontwikkelingshulp.

    Echt goed en creatief nagedacht. Compliment!

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 19:13 in reactie op Hannes Minkema Reageer op Heinz

    Heinz

    Een bedrijf maakt een afweging tussen prijs, kwaliteit en kennis, ofwel maakt een kosten-baten analyse. Wat oud is hoeft niet altijd de juiste kosten-baten te hebben. Jong en dynamisch kan beter zijn. Het is een afweging. Vast laten roesten of vernieuwen ? Voordeel op korte termijn of investeren op langere termijn ? Een diploma blijft een stuk papier, als je met de kennis via dit diploma, niets nuttigs kan doen. Ofwel je zelf niet verder kunt ontwikkelen. Stilstand = achterstand. Zit hier een probleem in onderwijsland ? Gemakzucht ?

    Wat zou zo'n in schaal 16 gehonoreerde niet-lesgevende bestuurder dan willen?
    Zit daar ook niet een probleem ? Bureaucratie ? Wat onnodig geld kost ?
    De wereld is veranderd. De goudenklokjes bij 40-jaar dienstverband liggen inmiddels te roesten. Het moderniseren van de mens en beroepen gaat zeer snel. Wie niet meekomt valt af.

    Onderwijsland moet innoveren en reorganiseren vanuit het lesgeven in beroepsopleidingen waar vraag naar is. Heet marktwerking. Dus vanaf de werkvloer en niet vanuit de directiekamer. Dat laatste is mislukt. We leiden teveel mensen op voor leuke baantjes die er niet of niet voldoende zijn. Het kan toch niet de bedoeling zijn om mensen op te leiden voor het uwv. Het werkplein ook al zo'n politiekfabeltje. Je kunt geen blik met arbeidsplaatsen opentrekken. Arbeid komt niet vanzelf.
    Hannes s.v.p. een inhoudelijke reactie, maar wel op de realiteit.

  • Sylvia Stuurman, di 14 februari 2012 07:47 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Een bedrijf maakt een afweging tussen prijs, kwaliteit en kennis]

    Een school niet: waarom zouden je leerkrachten kwaliteit moeten hebben?

    Er wordt tenslotte geen product verkocht, geen dienst verkocht.

    Je hoeft alleen maar te zorgen, als bestuurder, dat een zo groot mogelijk deel van de koek naar jou gaat, en daarna naar bouwers met wie je bevriend bent.

    Waarom zou je in godsnaam geld uitgeven aan kwalitatief goede leerkrachten?
    Die kinderen komen toch wel: leerplicht, en een papiertje heeft iedereen nodig...

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 21:17 in reactie op Hannes Minkema Reageer op Heinz

    Heinz

    Waarom moeten wij nog weten waar Mexico ligt of ............
    Dat zoeken wij toch op via Samsung, Nokia en ..................
    Dat heet moderne vooruitgang. Ook een nieuwe vorm van onderwijs.

  • Hannes Minkema, wo 15 februari 2012 13:02 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Hannes

    Hannes

    Klets niet. Gaan we iedereen die dingen kan opzoeken met Google een vwo-diploma geven? Diploma's moeten persoonlijke kwaliteiten garanderen, vooral kennis & vaardigheden.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 11:52 Reageer op Heinz

    Heinz

    Probleem -A- = We kunnen de Staat der Lagelanden niet meer betalen.

    Probleem -B- = We roepen allemaal maar wat en weten niet meer wat waar is.

    Probleem -C- = Niemand komt met concrete getallen en oplossingen.

  • Eline W, ma 13 februari 2012 12:06 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Eline

    Eline

    Probleem D: bezuinigen op onderwijs maakt alle drie deze problemen erger.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 12:28 in reactie op Eline W Reageer op Heinz

    Heinz

    Zelfs dat weten wij niet meer en is een aanname.

  • Eline W, ma 13 februari 2012 12:53 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Eline

    Eline

    Dus u acht het mogelijk dat het afschaffen van het onderwijs geen schade aanricht.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 13:52 in reactie op Eline W Reageer op Heinz

    Heinz

    Dat is wel heel radicaal. Er is ook nog een GULDEN tussenweg.
    Onderwijsland mag ook weleens wat gaan doen aan zelfreflectie.
    Niet alles is automatisch goed. Onkruid kan ook groeien in onderwijsland.
    Mogelijk = 80% perfect ? maar dan is 20% niet perfect of mogelijk slecht.
    Is elke leerkracht geschikt voor zijn vak ? Heeft elke student de goede studie ?
    Mijn kleindochter (5 jaar), heeft te maken met VIER leerkrachten, die geen van allen een volledige baan willen. Is dat goed ?
    Gaat het hier om een hypotheekjuffrouw ? of om het belang van mijn kleinkind ?
    Einde schooltijd. Plankgas de school uit, op weg naar de eigen kinderen.
    Moeten wij hier het systeem niet gaan aanpassen. Minimaal 500 uur voor de klas ?

  • Eline W, ma 13 februari 2012 14:34 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Eline

    Eline

    Als je alsmaar geld blijft weghalen is de rek er op gegeven moment uit, dan ontstaat er schade. Je bent het met me eens dat het met een budget van 0 Euro mis gaat, met bijna niets waarschijnlijk ook er moet dus ergens een grens liggen. Daar komt nog bij dat het geen discreet proces is, dus dat het weghalen van een klein beetje geld ook een klein beetje schade kan veroorzaken.

    En zeker omdat de gevolgen vooraf amper bekend zijn is bezuinigen op onderwijs gewoon niet slim.

    En bezuinigen is zeker niet de oplossing voor de problemen die u aangeeft.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 15:10 in reactie op Eline W Reageer op Heinz

    Heinz

    Als onderwijsland eens de problemen intern gaat oplossen, dan kan mogelijk met minder geld meer kwaliteit worden geleverd.
    Onderwijsland draait daar steeds omheen en verstopt zich altijd achter de regeltjes. Ik heb daar gewoon praktijkervaringen in verkregen.
    Ook jij geeft geen inhoudelijke reacties op mijn opmerkingen.
    Ook jij komt niet met oplossingen. Onderwijsland wijst altijd met het vingertje naar anderen. Sinds 1980, hoor ik in onderwijsland, als er een willekeurig probleem is, dat komt door de bezuinigingen. Zelfs als het tegendeel wordt bewezen in de praktijk. Ik ben voor goed onderwijs.
    Blijkbaar moet eerst alles vast lopen, voordat er oplossingen komen.
    Ook lezen wat jou NIET PAST. Ook daar is onderwijsland goed in.

  • Herman AS, ma 13 februari 2012 11:45 Reageer op Herman

    Herman

    Ik wordt hier zo moedeloos van.....
    Kortzichtigheid, oogkleppen, niet kunnen rekenen, de schuld altijd bij anderen leggen.....

    http://www.youtube.com/watch?v=vALfTnd7rD4

  • Reinaert de Vos, ma 13 februari 2012 13:59 in reactie op Herman AS Reageer op Reinaert

    Reinaert

    :-)

  • Mostafa Mouktafi, ma 13 februari 2012 11:41 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    ''''Verezel'''' Nederland niet, geachte ex-Liberalen!

  • de heer Meijerink, ma 13 februari 2012 10:47 Reageer op de heer

    de heer

    De klassen weer groter, de rugzak weg en op de zorg wordt gekort. Welke nivellering volgt? Aan de minister zelf is te horen dat in haar omgeving de logopedie al jaren geleden uit het pakket is gehaald? Je zou haast denken da ze uit rancune alle begeleiding van onze jeugd afkapt.

  • Marq Pas, ma 13 februari 2012 10:43 Reageer op Marq

    Marq

    Onderwijs is helemaal uit, veel te duur en te weinig bonussen.
    Inefficient. Geheel privatiseren zou natuurlijk het beste zijn.

    Zolang ze straks nog 'VVD' kunnen lezen in het stemhokje, komt alles wel goed in dit land, onder de welwillende leiding van deze liberalistische visionairen.

    We lefen tenslote in een kenisecononomie. Tog?

  • Truus Beek, ma 13 februari 2012 10:37 Reageer op Truus

    Truus

    Laat de scholen maar bezuinigen in management lagen. sommige clusters van scholen hebben een groot management waterhoofd.

  • Diantha Averil Nota, ma 13 februari 2012 11:33 in reactie op Truus Beek Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    In het basisonderwijs??

  • Truus Beek, ma 13 februari 2012 12:17 in reactie op Diantha Averil Nota Reageer op Truus

    Truus

    Scholen zijn georganiseerd in clusters, daarboven zit een bovenschools management die geld vreet.

  • Hannes Minkema, ma 13 februari 2012 13:08 in reactie op Truus Beek Reageer op Hannes

    Hannes

    Op een dag hadden de managers een financieel tekort. Ze konden twee dingen doen: korten op hun eigen salaris, een deel van hun in schaal 14 betaalde taken afstoten, of leraren ontslaan.

    De volgende keer vertel ik wat de managers deden.

  • Heinz Brauswasser, ma 13 februari 2012 23:34 in reactie op Hannes Minkema Reageer op Heinz

    Heinz

    Het personeel had eindelijk de moed om te protesteren via een staking.

  • Sylvia Stuurman, ma 13 februari 2012 14:20 in reactie op Truus Beek Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Laat de scholen maar bezuinigen in management lagen.]

    Dat kan alleen als de overheid haar taak weer op zich neemt, en van die managers ambtenaren maakt.

    Maar dat past niet in de "visie" van dit kabinet:

    Het zijn allemaal mensen die met overheidsgeld bedrijfje mogen spelen.
    Denk jij echt dat die zullen zeggen dat hun eigen banen moeten worden opgeheven?

  • Leo J Bouwman, ma 13 februari 2012 10:23 Reageer op Leo J

    Leo J

    Komt dat even goed uit, al die incompetente luie onderwijzeressen die Ton Elias van de VVD al had gesignaleerd gaan nu linea recta de laan uit.
    Richting zorg, waar die ontslagen postbodes en afgedankte monteurs uit de auto-industrie de beloofde handen aan het bed vormen.

  • W.J. v/d Straat, ma 13 februari 2012 10:03 Reageer op W.J.

    W.J.

    "kennisland", "kenniseconomie"....

    WOEHAHAHAHAHAAAAAH !

  • 'Klaas Jeltsma, ma 13 februari 2012 09:46 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    zucht... maak mij in godsnaam minister van onderwijs. ik kan in ieder geval niet volgen wat men ermee wil. Dat 'kenniseconomie' sloeg in ieder geval niet op Nederland.

  • Evert van Vliet, ma 13 februari 2012 10:14 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Evert

    Evert

    Wat zou jij om te beginnen als 'onderwijs' in aanmerking willen laten komen?

    Want dat is iets waar nooit over geluld wordt.

  • Eline W, ma 13 februari 2012 08:54 Reageer op Eline

    Eline

    Oke, dus het leren lezen en rekenen van kinderen is nu ook al een linkse hobby? Ik dacht dat het dom houden van het volk pas op de middelbare school begon.

  • Evert van Vliet, ma 13 februari 2012 09:24 in reactie op Eline W Reageer op Evert

    Evert

    We hebben het hier over het dom maken van het nageslacht Eline, daar heb je veel minder leerkrachten voor nodig.

    Niet dat je niet met minder onderwijzers aankan en toch (veel) slimmere kinderen af kunt leveren maar dan dien je toch écht te stoppen met het aanleren van klinkklare nonsens.
    Let wel, nonsens die het 'recht' op bezuinigen op zinnige zaken van excuses voorziet.

  • Berthold Hohenlowe, ma 13 februari 2012 10:52 in reactie op Eline W Reageer op Berthold

    Berthold

    Ik meen mij te herinneren dat de kennis van Nederlandse taal en rekenen bij scholieren voor de bezuinigen zich bepaald ook niet op een niveau bevond om over naar huis te schrijven.

    En wat een rare opvatting van u om te menen dat jongeren op school dom worden gehouden. Ik ken er toch een aantal bij wie de kennis en inzicht op een verdraaid hoog niveau staat. Bent u niet en beetje in de war en ziet u alleen maar de brekebenen die koste wat kost de scholen moeten bevolken maar het eigenlijk niet willen en of kunnen?

  • Evert van Vliet, ma 13 februari 2012 11:30 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Evert

    Evert

    "Ik meen mij te herinneren dat de kennis van Nederlandse taal en rekenen bij scholieren voor de bezuinigen zich bepaald ook niet op een niveau bevond om over naar huis te schrijven."

    Zolang je klinkklare nonsens als 'onderwijs' wegzet en het nageslacht verplicht dat als kennis een te nemen maakt het ook niet uit wie daarover naar huis schrijft.

    Om over het 'inzicht' van hen die wel alles netjes voor zoete koek slikken nog maar te zwijgen.

  • Diantha Averil Nota, ma 13 februari 2012 11:34 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Diantha Averil

    Diantha Averil

    Ja, daar hadden we speciaal onderwijs voor. 'hadden' is vooral het juiste woord hier.

  • Eline W, ma 13 februari 2012 11:42 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Eline

    Eline

    Nee, het enige wat ik zie zijn de bezuinigen van dit kabinet op onderwijs.

    Er zijn slechts twee mogelijkheden. Of deze politici zijn echt zo dom, of er is opzet in het spel.

    De laatste begint steeds waarschijnlijker te lijken.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven