09 februari 12 08:25 Reageer (92) Economie RSS

Werkgever wil ongezond levende werknemer kunnen ontslaan

Bonden en ondernemingsraden fel tegen, maar bedrijven zeggen een toename van ongezonde werknemers te zien

Werkgevers willen werknemers die ongezond leven op het matje kunnen roepen of zelf ontslaan, blijkt uit een onderzoek dat op het congres Gezond Ondernemen werd gepresenteerd.

Bedrijven zoals Connexxion willen niet meer opdraaien voor zieke werknemers. Het vervoersbedrijf ziet buschauffeurs die bijvoorbeeld te veel roken of te dik zijn en veel ziek zijn liever vertrekken:

"Als deze mensen willens en wetens ongezond leven en zich geregeld ziek melden, zouden wij als werkgever harde maatregelen moeten kunnen nemen", zegt HR-directeur Peter Paul Witte van Connexxion vandaag in het AD.

Volgens de werkgevers stijgt het aantal ongezonde medewerkers. Veel bedrijven weten echter al een succesvolle omslag te maken in het leven van hun werknemers. Met een actief preventiebeleid worden hun werknemers weer fit en gemotiveerd om aan het werk te gaan. Ook zorgverzekeraars zijn enthousiast over deze programma.

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat organisaties die werkelijk uit zijn op duurzame inzet van hun werknemers, beter scoren op klanttevredenheid en productiviteit én dat hun personeel beter bestand is tegen stress.

Toch willen veel werkgevers het mogelijk ontslag als stok achter de deur houden. Een plan dat er bij vakbonden en ondernemingsraden niet in zal gaan.

Ad: Ontslag voor ongezond levende werknemer

cc-foto: JuicyRai
Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (92) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Mostafa Mouktafi, vr 10 februari 2012 10:46 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Terug naar de schouders van de Marokanen in de jaren einde 60 en 70.

    Nederlanders gingen ooit naar Marokko om wat menselijke paarden te sorteren en naar hier te transporteren om te werken en een handje te geven aan de Nederlandse economie. Ik hoorde en hoor nog steeds van de 1e Marokkanse generatie dat tijdens het selecteren van de menselijke paarden in Marokko werd niet naar de taal en de intellegentie van de ''paard'' gekeken maar werd alleen gekeken naar zijn schouders! Wie sterk was mocht mee naar het nog moest opgebouwde halve paradijs en wie sprak en schreef goed Frans en Spans én een goede hoofd had maar wel klaagt af en toe over zijn maag, werd met de rug gekeken.
    Die tijd is terug, kijken in de eerste plaats naar de schouders tijdens het sollociteren.
    Ha ha ha ha....wat zijn wij weer goed bezig zeg!

  • Peet Van Velzen, do 09 februari 2012 22:01 Reageer op Peet

    Peet

    Flauwekul van die werkgevers.

  • Pjotre Osie, do 09 februari 2012 21:50 Reageer op Pjotre

    Pjotre

    Welke wergevers staan hier eigenlijk achter?
    Mischien deze?: Unox;Mora;PeterStuyvesand;Aviko;Cabbalero;Kwekkeboom;Remia;Lays;Mars;Snicker;Amsel;Heineken; Bokma en Bols.

  • clara legêne, do 09 februari 2012 21:48 Reageer op clara

    clara

    Over tien jaar kijken we weemoedig terug op deze naïeve discussie. Dan wordt van iedereen tijdens de Cito-toets wat DNA afgenomen en bij wie een verhoogde kans op dit of dat wordt gevonden gaan direct de premies omhoog, nemen de banenkansen en trouwkansen af en banken trekken hun kredieten in.

    De onrendabelen van de toekomst. Het is allang begonnen.

  • Reinaert de Vos, vr 10 februari 2012 10:10 in reactie op clara legêne Reageer op Reinaert

    Reinaert

    En iedereen kijkt er naar en staat er bij. Ik sprak een tijdje geleden een geemigreerde Rus en die vond de controledrang en dwang in Nederland soms vele malen verder gaan dan hij zelf ooit in de Sovjetunie had meegemaakt..
    Emigreren denk ik soms al aan. Griekenland schijnt een heerlijk land te zijn waar je af en toe nog ouderwets mag sjoemelen :-)
    Vrijheid...aaah.

  • Le Chat Botté, do 09 februari 2012 21:36 Reageer op Le Chat

    Le Chat

    Al die ondernemers die fulmineren op de bemoeizucht van de overheid. De reden wordt steeds duidelijker: ondernemingen willen het exclusieve recht op controle over burgers.
    Tot ver, heel ver achter de voordeur...

  • gijs verkouteren, do 09 februari 2012 18:27 Reageer op gijs

    gijs

    Zolang ongezond -werk- dan maar wel weer mag.

    (Bus)chauffeurs die te lang achtereen achter stuur moeten ziten met rug- en nekklachten tot gevolg. Niet zeuren.

    Werken in vervuilde lucht met b.v. chemikalien, niet zeuren, wees blij dat je nog werk hebt.

    Veiligheid op de werkplek ? Volgens Donner kunnen werknemers en werkgevers dat heeeeel goed samen oplossen.

    Donnert er af en toe iemand van een steiger ? zolang Oosteuropeaan geen haan die er naar kraait.

    Hennie van der Most, omarmd door Nederlandse bedrijfsleven en door EO gelauwerd als Moraalridder, met zijn Kalkkar Kernwasser Wunderland en zoekgemaakte Oosteuropese dode.

    http://www.vpro.nl/programma/marathoninterview/afleveringen/13914419/

    http://tinyurl.com/6pocmjx

    Van der Most stelt nu voor om bijstandsgerechtigden tussen 8-17 u in kazernes op te sluiten. In 30-er jaren was het alleen nog stempelen.

    Paul de Krom schijnt het fantaaasties te vinden.

    http://www.doorbraak.eu/?p=4910

  • Gerard Lauwman, do 09 februari 2012 17:38 Reageer op Gerard

    Gerard

    Maar wanneer leef je precies ongezond?

    Als je te weinig beweegt? Naar wiens maatstaven??
    Als je ongetraind op wintersport gaat, en je kruisbanden afscheurt?
    Als je tevéél beweegt? En door een gevaarlijke sport te bedrijven veel last van blessures hebt?
    Als je niet één keer maar twee keer per week patat haalt bij snackar?
    Als je je uitsmijter met 3 ipv 2 eiren bakt?
    Als je de pannekoeken in echte boter bakt?

    Of bestaan er geldige richtlijnen voor een "gezond" leven?
    Wat een kul, naar het lijkt leef ik ongezond want ik sport niet...wel woon ik op een berg en moet ik 200 traptreden op om thuis te komen... kzou een elfstedentocht aandurven!

  • Heinz Brauswasser, do 09 februari 2012 18:12 in reactie op Gerard Lauwman Reageer op Heinz

    Heinz

    Voorzichtig rijden niet vergeten. 30 km binnen de bebouwde kom. Rechts op de autobaan. Fietsen met zijwieltjes. Lopen in het park. Zwemmen met bandjes om en helm op bij het duiken. Koken met hittebestendige handschoenen en veligheidsbril.

  • dr. Bob, do 09 februari 2012 17:15 Reageer op dr.

    dr.

    Toevallig hoorde ik ook deze Jan Doedel van de Connexion (ik doe expres géén dubbele X), op radio 1.
    Hij is de "HR" baas, de baas dus van de menselijke voorraadstoffen, de Human Resources.
    Maar Sven Mosselman mocht hem ook gewoon hoofd Personeelszaken noemen, daar had ie geen probleem mee.

    Jaren geleden had ik het genoegen om ook eens een jaartje voor deze firma te mogen werken. Ik was net terug na een langdurig verblijf in het buitenland en had een baantje nodig.
    Vacantiegangers naar Schiphol rijden, minimaal 16 uur per dag á 2,50 gulden (!) per uur.
    En de bekeuringen voor te hard rijden (altijd tussen den Haag en Schiphol), werden automatisch van je "loon" afgehouden.
    Opgejaagd door nerveuse passagiers die terecht bang waren hun vlucht te missen snapt u wel.
    Ik had maanden dat ik er op toe moest leggen.
    Nou ja, ik heb in ieder geval geen hoge pet op van de firma Connexion. Uitzuigers van de ergste soort in my humble opinion.

    En nu is de baas Menselijke Voorraadstoffen bezorgd over de gezondheid van "zijn mensen". Ze moeten naar de sportschool !
    Ha, ha, ha, ha.
    (en hoe moet dat dan met al die tienduizenden gebroken ledematen, hersenschuddingen etc. die jaarlijks het gevolg zijn van sport ?)

  • YggY ..., do 09 februari 2012 15:41 Reageer op YggY

    YggY

    Ik las laatst iets anders wat zijdelings ook met dit onderwerp te maken namelijk het gegeven dat je negatief wordt afgerekend als je een ziekte hebt gehad.

    Quote:

    'Geen hypotheek of verzekering na kanker'

    Bijna 60 procent van de ex-kankerpatiënten wordt financieel gezien nog jarenlang door hun ziekte achtervolgd: ze krijgen moeilijker verzekeringen en hypotheken.

    Jonge mensen die genezen zijn van kanker hebben grote problemen om een levensverzekering of een hypotheek te krijgen. Vaak worden ze geweigerd of moeten ze een fors hogere premie betalen, ook als de ziekte al langer geleden is.

    Bron : http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3100502/2011/12/31/Geen-hypotheek-of-verzekering-na-kanker.dhtml

  • Arie Stuijt, do 09 februari 2012 15:14 Reageer op Arie

    Arie

    Dan wel steeds eerst de trap van bovenaf schoon vegen!
    Te beginnen met de raad van commissarissen, van bestuur, de directie, enz. Uiteraard zijn deze mensen altijd allemaal 100 % OK. Wat blijkt omdat ze als éérste inklokken en en laatste uitklokken elke dag!
    Goed voorbeeld, kán goed doen volgen.......

  • theo gerris, do 09 februari 2012 15:09 Reageer op theo

    theo

    Werkgevers moeten eens gaan beseffen dat ze in de toekomst ieder paar handjes hard nodig hebben.
    Bovendien zijn de mensen die een ongezond leven leiden een zegen voor de maatschappij.
    Zij zullen sneller sterven, en daardoor zullen andere mensen langer een goed pensioen hebben.
    Wie reageert dat de ongezonde meer zorg nodig heeft, zit er naast.
    Want ook gezonde mensen hebben in hun laatste levensjaren meer zorg nodig.

  • sam tosha, do 09 februari 2012 15:04 Reageer op sam

    sam

    En waarom zijn meer en meer werknemers ongezond. Zou het kunnen dat meer en meer werknemers (als ze al geen contractslaven zijn) onder hoger en hoger wordende druk worden gebracht en minder en minder betaald krijgen, door meer en meer veelal zelf ingestelde en overbodige, dure managementlagen die niets van doen hebben met het product of dienst wat ze leveren, maar louter en alleen hun organisatie zo omvormen dat er meer geld voor hen zelf te halen valt. En zich daar met een regering die er niet voor het volk is maar voor hen, in de rug gesterkt voelen? De prullenbakken op het schoolplein van mijn dochter puilen uit, de conciërge is wegbezuinigd.

  • YggY ..., do 09 februari 2012 14:39 Reageer op YggY

    YggY

    De vraag is al door meerderen gesteld hier maar wat is dat eigenlijk ongezond leven.?

    Leeft een homo die geen condoom gebruikt ongezond.?
    Leeft iemand die wel eens een patatje oorlog eet ongezond.?
    Of iemand die eigenlijk teveel rood vlees eet of geen vlees. Iemand die zich door de week uit de naad werkt en af en toe eens een weekend in de kroeg doorzakt.

    Sporten dan ?

    Boksen, Judo, Karate of een andere vechtsport.

    Snowboarden, schaatsen, mountainbiken, autoracen of zelfs voetbal, hockey of honkbal.

    Mensen met overgewicht of ondergewicht, te lange mensen of te korte mensen. Brildragende mensen, mensen met lang haar of kort haar of geen haar. Blonde mensen, donkere mensen.

    Hoe kan iemand bepalen of iemand ongezond leeft.?

    Of gaan we naar de tijd toe dat samen met de CV ook een DNA-profiel meegeleverd wordt ?

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 14:56 in reactie op YggY ... Reageer op mandarijn

    mandarijn

    EPD

  • Zjen Zen, do 09 februari 2012 15:16 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Zjen

    Zjen

    Juist.

  • YggY ..., do 09 februari 2012 15:44 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op YggY

    YggY

    Ik heb op zich nog niet zoveel problemen met het EPD mits het als een alleen maar lezen bestand op een USB-stick staat en mits er alleen maar iets toegevoegd kan worden als ik het daarmee eens ben.

    Met andere woorden, ik heb geen moeite met mijn ziektegeschiedenis als ik zelf maar de baas blijf over de beschikbaarheid van die gegevens.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 16:29 in reactie op YggY ... Reageer op mandarijn

    mandarijn

    EPD is al enige tijd een feit en staat niet op een read only USB stick.
    Ik heb hier eerder een uitgebreid verhaal over gedaan.

    Zie:

    http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/epd_gaat_wel_toch_niet_of_misschien_alsnog_door/

  • W.J. v/d Straat, do 09 februari 2012 16:39 in reactie op YggY ... Reageer op W.J.

    W.J.

    De wens is de vader van uw gedachte, maar helaas ook een droom, vraag dat elke échte deskundige: Alles wat éénmaal ooit op een computer is geweest, ligt voor eeuwig vast en is onuitwisbaar.

    Slechts de Big Bang / Totale Meltdown kan die gegevens vernietigen, maar dan hebben we er weinig meer aan.....

  • Isis Maät, do 09 februari 2012 15:35 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    "Of gaan we naar de tijd toe dat samen met de CV ook een DNA-profiel meegeleverd wordt ?"
    -------------------------------
    En met een verplichte chip in je lijf die alles registreert om de controle op je gezondheid helemaal compleet te maken:
    beweegt te weinig
    snoept te veel
    eet te vet
    eet te zout
    gaat te laat naar bed
    rookt
    drinkt te veel

    Ga je teveel over de schreef, dan rest je pek en veren en een digitaal bord om je nek met de woorden: "Leeft ongezond".

  • Isis Maät, do 09 februari 2012 16:54 in reactie op Isis Maät Reageer op Isis

    Isis

    Dit is een gaat over iets anders, maar toch: de voortekenen om te controleren dienen zich al aan:

    http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/in_ruil_voor_korting_overal_gevolgd_door_je_verzekeraar/

  • YggY ..., do 09 februari 2012 18:07 in reactie op Isis Maät Reageer op YggY

    YggY

    Ik ken jou niet behalve van hier en jij kent mij ook niet behalve dan van hier.

    Maar "hullie" kennen "ons" wel.

    Of ben ik nu te cryptisch.

  • Isis Maät, do 09 februari 2012 18:54 in reactie op YggY ... Reageer op Isis

    Isis

    "Maar "hullie" kennen "ons" wel."
    ----------------------------
    Het is benauwend.

  • Coos van Leeuwen, do 09 februari 2012 21:50 in reactie op YggY ... Reageer op Coos

    Coos

    'Boksen, Judo, Karate of een andere vechtsport.

    Snowboarden, schaatsen, mountainbiken, autoracen of zelfs voetbal, hockey of honkbal.'

    Van de week in Labyrint een aflevering gezien over koppen bij voetbal. Alleen al in Nederland 11.000 gevallen van hersenletsel licht en zwaar wat in veel gevallen, om geen watje te zijn, genegeerd wordt. Er gaan dus héél veel nieuwe vacatures komen als dit plan doorgaat. Tevens een grote nieuwe groep onrendabelen.

  • Coos van Leeuwen, do 09 februari 2012 22:00 in reactie op YggY ... Reageer op Coos

    Coos

    Nog een tip voor ministers Schippers.
    Gewoon in ieder ziekenhuis een kiosk van Unibet. Ik denk niet dat ik voorbeelden hoef aan te halen waar overal op gegokt kan worden. :-))

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 14:21 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Zoals Jan B in dit draadje heel raak stelde.

    Werkgevers kunnen zich verzekeren tegen de kosten van zieke werknemers.

    Lijkt erop dat er verzekering adviseurs zijn die zonder werk komen te zitten met dit soort werkGEVERS.

    Ieder voor zich en god voor ons allen?

    Prima, word een thuiswedstrijd voor de burger die heeft aanmerkelijk minder te verliezen.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 14:57 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op mandarijn

    mandarijn

    burger = werknemer

  • Isis Maät, do 09 februari 2012 13:26 Reageer op Isis

    Isis

    Van de woorden gezond leven en ongezond leven, waar we elke dag mee plat gebombardeerd worden in de media word ik doodziek.

  • Ineke Ellens, do 09 februari 2012 13:20 Reageer op Ineke

    Ineke

    En weer worden groepen mensen een stigma opgeplakt, wat doen we met de anorexaas, cokesnuivers, alcoholisten bijv. de baasetc. etc. van deze wereld, iedere ochtensdje plasje inleveren bij je baas? Wat een kul allemaal pfff.

  • Lennart Hartman, do 09 februari 2012 21:07 in reactie op Ineke Ellens Reageer op Lennart

    Lennart

    Dit is in de VS al realiteit. Als je daar aan een baan wil komen moet je in veel gevallen al een dugstest ondergaan. Als je denkt dat dit een dystopische toekomst is, dan hoef je alleen maar over oceaan te kijken.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 13:12 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Na aanleiding hiervan sommen we het volgende op:

    Ontslag voor ongezond levende mensen bespreekbaar gemaakt
    (weten we het EPD debacle nog?)

    Eerst de moslims, toen de oost europeanen de zondebok.

    Media die tever buiten het straatje van het beleid vallen (lees kritisch zijn) worden herhaaldelijk op het matje geroepen of afgeknepen.

    Na de afgelopen verkiezingen hebben we een fascistische partij als gedoogpartner en drukt zijn fascistische stempel op het beleid.
    CDA en VVD laten zich er consequent niet over uit en nemen anti islam standpunten over.

    Populistische "maatregelen", 130 km/h, verbod op specifieke kledingstukken etc.

    Alle subsidies voor zaken die een mens kan helpen ontwikkelen worden ingetrokken.

    Voor Banken en multinationals worden de kranen juist verder opengezet. Het is symbool politiek v.w.b. de bonussen zodra je beseft dat aan de andere kant meer en meer hekjes opengezet worden voor deze bedrijven om handel in wanproducten nog makkelijker te maken.

    Goed onderwijs is onbereikbaar gemaakt voor de "gewone" burger.

    Euthenasie als product in de markt gezet

    Situatie in bejaarden rusthuizen zorgt voor toename in sterfgevallen

    Vrijwel niemand ziet de huidige regering nog als de juiste roergangers. Het was al een minderheid bij aantreden (iets wat sinds de tweede wereld oorlog niet meer voorgekomen is) en oppositie lijkt in ene geen oppositie te zijn. Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit en elke motie vind een eerderheid in de tweede kamer.

    Banken en multinationals bepalen steeds meer (of reeds volledig) zelf welke reguleringen zij handhaven.

    Aantoonbare fraudeurs die binnen de regeringen, banken en multinatioals werkzaamheden worden consequent ontzien en blijven gewoon zitten in de functie.

    Onze regering accepteerd straat terroristen, vrouwen mishandelaren, pornobazen etc. als kamerleden zonder blikken of blozen.


    Weet u, ik kan hier heeeel lang mee doorgaan met punten opnoemen van deze aard.

    Toch kijkt men mij vreemd aan wanneer ik zeg dat we de gang naar het fascisme aan het maken zijn.

    We zitten in de laatste etappe inmiddels.
    Maarja, vasthouden aan wat we tot nog toe wisten is zo lekker veilig natuurlijk, in sociale zin en persoonlijke gemoedsrust.

    Nou, het maakt mij geen biet uit hoe men naar mijn kijkt en wat men ervan vind als ik zeg....

    Het zijn fascisten en men is nu het fascisme door onze strot aan het duwen. Als u het niet horen wil, prima, uw keuze.

  • Mostafa Mouktafi, do 09 februari 2012 13:01 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Een dikke Sigaar zuigende baas of directeur moet ook niet kunnen, meteen weg. Ook schadelijk voor de gezondheid voor de schoonmaakmedewerkers, ik hoor ze vaak zeggen: '''De smerige plek van het hele gebouw is altijd van de directeur, bah! dat Sigaar geur''
    Het is geen grap.

  • het geweten, do 09 februari 2012 17:32 in reactie op Mostafa Mouktafi Reageer op het

    het

    Das eentje uit den ouden doos.
    Die aan een dikke sigaar zuigende dircteur...
    Je bent zeker een fan van de film FIST?
    Met Stallone, je weet wel Rambo.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 12:33 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Ok.

    Een ieder die dagelijks in de avond een alcoholische versnapering neemt....uw ontslag brieg ligt binnenkort op de mat.

    Uiteraard doelen zij weer op rokers en gaat het helemaal niet om de rokers.

    Anekdote (echt gebeurd):

    3 jaar terug kreeg ik voor het eerst last van mijn darmen, een dokter vroeg als eerste of ik rookte, ik zei ...ja...
    Ja, zei de dokter, dan moet u daar miscchien ook eens mee stoppen.
    Ik zei, volgens mij als ik een ingegroeide teennagel zou hebben, had u ook aangegeven dat dat door roken zou kunnen komen.
    Dokter: Dat kan inderdaad ook door het roken komen.

    Enfin 2 jaar later:

    Weer last van mijn darmen, zelfde dokter.
    Dokter: rookt u nog
    Ik: nee, al twee jaar niet meer
    (ik rook nog steeds, nooit gestopt)

    Dokter: ja dat is goed te zien, terwijl hij naar de echo keek van mijn darmen

    U begrijpt allen dat ik direct om een andere dokter gevraagd heb.


    Ik maak mijzelf niet wijs dat het gezond is, blijkbaar is dat een stuk moeilijker te onderkennen door mensen die dagelijks alcohol nuttigen in de avond. Benevelde simpele zielen denk ik dan. Het is duidelijk niet voor niets dat ik zo een hekel heb aan alcohol.

  • Rob de Brouwer, do 09 februari 2012 12:29 Reageer op Rob

    Rob

    En voor ongezond ondernemerschap zou een soort `Citizens Arest' in het leven geroepen mogen worden...

  • Jan B, do 09 februari 2012 12:24 Reageer op Jan

    Jan

    Bespottelijk. Hoe willen ze het eigenlijk controleren?

  • Eline W, do 09 februari 2012 16:12 in reactie op Jan B Reageer op Eline

    Eline

    Is niet te controleren, dat is heg punt.

    Vanochtend op radio 1 was er een gesprek net de HR-directeur (wie bedenkt die naam) van connexxion. Het verhaal dat deze meneer had klonk eigenlijk best wel redelijk. Als er mensen zijn die door hun ongezonde levensstijl aantoonbaar meer verzuim hebben en de op kosten van de werkgever aangeboden oplossing weigeren, dan wil hij ze in een uiterste geval kunnen ontslaan. Het is niet zo ongenuanceerd als de media berichten. Ik zie ook niet wat er mis is met dat idee.

    Wat een groter probleem is is dat het tot rampen en vreemde situaties kan leiden als men het zomaar in gaat zetten om van ziek personeel af te komen, dit soort lui zijn vaak niet te vertrouwen.

    Het is eigenlijk net als communisme, het idee is geweldig maar door de aard van de mens en machtsmisbruik van bepaalde figuren is het zo onuitvoerbaat en schadelijk dat je er beter niet meer over na kan denken.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 20:09 in reactie op Eline W Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Het probleem is Eline dat werkgevers inmiddels meer dan genoeg middelen heeft om van personeel af te komen.

    Denk aan het aaneenreigen van tijdeljke contracten bijvoorbeeld, maar ook versoepelingen in de ontslagwetgeving.
    We praten er nog over alsof versoepelingen nog moeten plaats vinden, maar er zijn er al velen doorgevoerd.

    Bovendien staat dit niet opzich zelf, het grotere plaatje waarbij verbanden zichtbaar worden met het gehele husige beleid, EPD, controlemiddelen op gedrag maakt dit alweer een extra stap in de richting van een totalitaire staat. Klinkt gewichtig en zwaar, wellicht zelfs overdreven......maar dat komt alleen maar omdat we het niet WILLEN geloven, totdat het te laat is.

  • milow rambaldy, do 09 februari 2012 12:13 Reageer op milow

    milow

    80% van de bankiers zitten onde de coke en alchohol. eerst die maar ontslaan!!
    belachelijk idee trouwens!

  • milow rambaldy, do 09 februari 2012 12:10 Reageer op milow

    milow

    het doet me steeds meer denken aan leven onder Ayatolalhs die zich bemoeien tot en met in het onderbroek van mensen!!
    Alles wat men ooit in die SI Fi films heeft verzonnen komt langzaam maar zeker tot de werkelijkheid. Ik weet me te herinneren een fim gezien te hebben waar werknemers bloed moesten afgeven om te kunnen werken, als het bedrijf erachter kwam dat ze bv een ziekte hebben werden ze meegenomen en gedood!!
    die kant gaan we ook!! VIVA VRIJHEID EN DEMOCRATIE....maar niet heus!

  • Pepijn Nostrinite, do 09 februari 2012 12:02 Reageer op Pepijn

    Pepijn

    Inderdaad gek, dan moeten werkgevers die mensen gewoon niet aannemen. Je ziet toch hoe iemands conditie is ? Selectie aan de poort. Eenmaal binnen niet meer janken.

  • Han van der Horst, do 09 februari 2012 11:56 Reageer op Han

    Han

    En als de werkgever nou ongezond leeft, wordt het bedrijf dan aan het personeel overgedragen?

  • Han van der Horst, do 09 februari 2012 11:44 Reageer op Han

    Han

    In Engeland hebben ze een term voor deze gedachtengang: health fascism. Dat klinkt mooier en krachtiger dan gezondheidsfascisme.

    Nog een keer:

    Health Fascism

    Hoe zou je dat in kort gespierd Nederlands kunnen omzetten volgens de definitie van meneer Reule en meneer Schmitz, mijn betreurde leraren Engels en Frans op het Sint Franciscuscollege toen dat nog een wereldschool was.

    De definitie luidde: vertalen betekent een tekst zo in het Nederlands opschrijven als de auteur het gedaan had als hij zelf in het Nederlands geschreven had.

  • Jan B, do 09 februari 2012 12:31 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jan

    Jan

    Gezondheidsterreur.

  • Frank Lenssen, do 09 februari 2012 12:34 in reactie op Han van der Horst Reageer op Frank

    Frank

    @Han vd Horst en Anja Lodewijks -

    gelijk hebben jullie. Men zegt wel eens: het eerste wat sterft in oorlog is de waarheid.

    Nou, analoog hieraan zeg ik: het eerste wat verkankert en vervolgens de pijp uit gaat in het late kapitalisme (het huidige neoliberalisme), dat is de combinatie van menselijkheid, eerlijkheid, fatsoen, en evenwichtige belangenafweging.

    Waarom is zijn de onderhavige voorstellen onmenselijk?

    1. Mensen zijn ongelijk. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. De een rookt zijn leven lang een pakje sigaretten per dag, en zet des avonds makkelijk een flesje rode wijn weg - en 'functioneert' (rotwoord) op het werk uitstekend. Ach, wat zeg ik, ik weet van insiders dat in de bankwereld aan de lopende band cocaïne en wodka (stinkt niet) geconsumeerd wordt, op 24/7 basis.

    De ander is fragieler, tracht gezond te leven, houdt het bij één sigaartje per dag en een neut voor het slapen gaan - en is desondanks vaak ziek.

    Je kan hier geen algemene ontslagrechten voor opstellen.

    Mensen van de werkvloer leven veel vaker in ongezonde buurten dan hoger geplaatsten (luchtverontreiniging, geluidshinder, enzovoort). Daar kunnen zij niet verantwoordelijk voor gehouden worden, en derhalve ook niet om ontslagen worden, mochten ze vaker ziek zijn.

    2. Wat te doen met diegenen (meestal de beter verdienenden), die in hun vrije tijd risicovolle sporten beoefenen? Ik denk aan slalomskiën, of bungee-jumpen. Kneuzingen en gebroken ledematen, en ziekenhuisopnames komen heel vaak voor. Dan maar een verbod op alle sport, behalve curling, schaken, en mikado? (Naar verluidt zijn nogal wat rayonhoofden in de provincie F. zélf werkgever - dus het is een gewoon complot, dat die Elfstedentocht niet doorgaat, en de metingen van de ijsdikte, daar is mee gefraudeerd).

    3. (En mijn belangrijkste punt:) Ik pleit voor het zorgvuldig bijhouden van de stress-niveau's waaraan werknemers blootgesteld worden. In onze jachtige, en niets en niemand ontziende kapitalistische maatschappij is chronische stress een gigantische veroorzaker van ziekte en arbeidsuitval. Nu moet ik even technisch worden: korte stress hoort bij onze biologische beschermingsmechanismen: we worden alert, het glucoseniveau in ons bloed schiet omhoog, en we kunnen focussen op 'vluchten' (bij zeer groot gevaar), of 'vechten', bij iets wat bedreigend maar overzienbaar is.

    Maar chronische stress maakt ziek. Heel erg ziek. Een langdurig veel te hoog niveau van ons stress-hormoon cortisol brengt een biochemische kettingreactie op gang, waarbij uiteindelijk zekere hersengebieden schade oplopen, bijvoorbeeld de 'hippocampus', essentiëel voor ons geheugen en onze stemmingen. De aanmaak van nieuwe zenuwcellen gaat significant omlaag, en de nieuwe cellen díe er nog komen, integreren veel slechter in bestaande circuits. Voorts worden de onderlinge contacten van de cellen veel slechter; waar ze eerst, met hun uitlopers, wel wat op rijke bomen lijken, zien ze er nu onder de microscoop als armetierige versies daarvan uit.

    Gevolgen: klinische depressie, en, indien verbindingen met andere hersengebieden ook aangetast zijn, zeer ernstige angststoornissen.

    Resultaat: heel veel arbeidsuitval, de verschrikkelijk deprimerende 'gang door de instanties', familie-ellende, echtscheiding, verslavingsgedrag als zelfmedicatie, en uiteindelijk: zelfmoord.

    En dat is nog maar een klein deel van het verhaal. Chronische stress leidt tot hart- en vaatziekten (cardiovascular diseases of CVD), tot 'chronically obstructive pulmonary disease' (COPD), tot ernstige problemen in het maag-darmgebied, en ook tot een significant verhoogd risico op allerlei vormen van kanker.

    Praktijkvoorbeeld: twee jaar geleden pleegden bijna 30 employé's van France Télecom zelfmoord, door van de hoogste toren van dat bedrijf in Parijs af te springen, of door zich voor een trein te gooien. De oorzaak was duidelijk: er waren onmenselijke (lees: neoliberale) arbeidsomstandigheden, de ergste was, in menselijk opzicht, toch wel dat men niet langer dan enkele weken met dezelfde collega's samen mocht werken, er zouden eens vriendschappen kunnen ontstaan die de productiviteit zouden kunnen belemmeren. En altijd lag direct ontslag op de loer.

    Eerst ontkende France Télecom, daarna riep de chef dat je nooit wetenschappelijk kon bewijzen dat er een samenhang tussen de werkomstandigheden en de zelfmoorden was (ondanks gevonden afscheidsbrieven die zulks aantoonden), en daarna werd er een psycholoog bij geroepen om diegenen die 'problemen' hadden bij te staan.

    Dit is een lang en deprimerend verhaal, maar het moet verteld worden, om al die slavendrijvers en graaiers, die het vandaag de dag zo voor de wind gaat, een spiegel voor te houden.

    En het gaat allemaal maar door. Wat te denken van het omvormen van ziekenhuizen tot winstgevende bedrijven, het degraderen van patiënten tot 'producten' waaraan verdiend moet worden, en het voorspelbare scenario waarin niet hoogopgeleide artsen, maar investeerders en aandeelhouders over de aanschaf van broodnodige apparatuur gaan beslissen? En waarin potentiëel de meer hebzuchtige specialisten zélf aandeelhouder kunnen worden?

    Tja, en dat alles omwille van datgene wat ik inmiddels de 'vrije-marktpsychose' gedoopt heb. Geldverslaafden kunnen namelijk gewoon zelf ook verworden tot psychatrische casussen, daar zijn voorbeelden te over van. Ik beschouw Hans Hoogervorst en Edith Schippers dan maar als sociale criminelen.

    De dans rondom het Gouden Kalf is volop gaande. De afgoden zijn spiegels, kraaltjes, en bling-bling.

    En, zoals ingevoerden weten: daarop volgt onvermijdelijk een geweldige ramp.

  • Zjen Zen, do 09 februari 2012 12:35 in reactie op Han van der Horst Reageer op Zjen

    Zjen

    Gezond Fascisme is wel oke.:)

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 12:39 in reactie op Han van der Horst Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Gespierd Nederlands voor Health Facism:

    Zorg dictatuur

  • Semolina Pilchard, do 09 februari 2012 15:42 in reactie op Han van der Horst Reageer op Semolina

    Semolina

    Fitheidsfascisme. Het begrip deed reeds begin jaren negentig opgeld, toen de eerste malloten zich geroepen voelden hun vermeend gezonde leefstijl -lange afstanden rennen is erg slecht voor je gewrichten- aan minder gezond levende medemensen op te dringen. Trui om hun middel geknopt, bezopen flesje water in de hand, en maar aandacht trekken.

  • R van brummelen, do 09 februari 2012 11:17 Reageer op R

    R

    de werkgevers moeten nioet zeuren over wat de werknemer in zijn prive-tijd doet. Of ze moeten die uren natuurlijk gaan betalen.

  • Thomas Luijben, do 09 februari 2012 11:03 Reageer op Thomas

    Thomas

    Wat een walgelijk idee.

  • Anja Lodewijks, do 09 februari 2012 10:36 Reageer op Anja

    Anja

    Wie bepaalt wat gezond leven is?
    Wat is gezond leven eigenlijk?
    Welke rol speelt een stressvolle op angst en verleidingen geënte samenleving in het dagelijks leven van mensen?
    En hoe zit het met de letterlijke en figuurlijke gifstoffen die we dagelijks binnenkrijgen?
    En wonen wij niet in een land waar de politiek samen met de grootste en meest ongezonde industrieën, onwetendschappers vanuit een ongezond financieel systeem, van alles voor je beslissen, waardoor je de algehele gezondheid achteruit ziet gaan?

  • Berthold Hohenlowe, do 09 februari 2012 11:07 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Berthold

    Berthold

    Die letterlijke en figuurlijke gifstoffen koopt u zelf in hoor, mocht u daar nog niet aan gedacht hebben. Enne ... geld is om uit te geven, niet om op te eten.

  • Anja Lodewijks, do 09 februari 2012 12:21 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Anja

    Anja

    "Die letterlijke en figuurlijke gifstoffen koopt u zelf in hoor""

    Echt niet, je gaat voorbij aan alle toxinen die in ons voedsel terecht komen door de wijze van telen, kweken, fabriceren en door toevoegingen in ons voedsel, hormonen, antibiotica en andere geneesmiddelen via dieren, pesticides, via schoonmaakmiddelen, radioactiviteit, vervuiling van lucht, aarde en water etc. etc.
    Die figuurlijke gifstoffen komen onze hersenen binnen via indoctrinatie en manipulatie via de media, reclames en verder alles waar wij naar willen luisteren of kunnen zien.

  • Evert van Vliet, do 09 februari 2012 12:37 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Evert

    Evert

    'Het' wil d'r maar niet in Anja, dit soort praktijken werkt klaarblijkelijk averechts op het in potentie aanwezige verstandelijke vermogen.

    Dagelijks uit-gepist en -gepoept om de natuur mee op te leuken.

    En dat is dan 'slechts' 1 van de eindproducten...als je ziet wat er nog meer aan troep wordt gecreëerd en uitgestoten om de lopende banden draaiende te houden slaat de schrik je om het hart.

    Dit soort figuren zijn gehersenspoeld in het jagen op 'winst'.

  • Evert van Vliet, do 09 februari 2012 12:21 in reactie op Berthold Hohenlowe Reageer op Evert

    Evert

    Jij bent écht in de veronderstelling dat alle troep die je binnen'krijgt' ingekocht moet worden?

    Het leeuwen(aan)deel is allang in de natuur gedumpt en daar gaat 'men' botweg mee door.

  • Anja Lodewijks, do 09 februari 2012 12:56 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Anja

    Anja

    De ellende is dat wij het uiteindelijk wel allemaal zelf betalen, letterlijk en figuurlijk.

  • Eline W, do 09 februari 2012 13:01 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Eline

    Eline

    Als de werknemer aantoonbaar slechter werk aflevert door zijn gezondheid, of daardoor vaak ziek is, en de werknemer weigert de door de baas betaalde maatregelen aan te nemen, dan hebben ze in het uiterste geval een punt.

  • Anja Lodewijks, do 09 februari 2012 14:09 in reactie op Eline W Reageer op Anja

    Anja

    Het is weer symptoombestrijding Eline.
    Ze lijken niets anders te kunnen bedenken. De verkeerde mensen bepalen wat gezondheid is en de verschillende oorzaken blijven onveranderd. We staan aan allerlei beïnvloeding bloot en mensen zijn één voor één anders en reageren dus ook anders.

    Mensen met chronische stress voelen zich ziek en dodelijk vermoeid. Maar veel mensen hikken daar net tegen aan en jakkeren door en krijgen lichamelijke klachten, chronische hoofdpijn, rugpijn etc.
    Obesitas is bijvoorbeeld een levenslange ziekte. Bij al die welvaartziekten hebben mensen een goede begeleiding nodig en de weg kan lang zijn. Daar wordt nu juist op bezuinigd. Psychologen, een diëtisten, fysiotherapeuten, noem maar op.
    80% van de mensen gebruikt medicijnen, las ik gisteren. Hieronder veel anti depressiva, uppers en downers.

    Lees ook Frank Lenssen hierboven. De oorzaken liggen verspreid over onze hele maatschappij. Maar dat het niet voor iedereen even zichtbaar is, is inmiddels wel duidelijk.

  • Eline W, do 09 februari 2012 15:56 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Eline

    Eline

    Eens, daarom vraag ik me ook af of dit geval vaak voorkomt. Maar als de werkgever begeleiding aan bied en de werknemer dat weigert dan denk ik dat de werkgever een middel moet hebben de werknemer te verplichten.

    Dit idee ligt ook veel genuanceerder dan de media melden. Wat een meneer van connexxion er over vertelde op radio 1 vanochtend klonk best redelijk l.

  • Semolina Pilchard, do 09 februari 2012 10:34 Reageer op Semolina

    Semolina

    Hahaha! Ja, natuurlijk is het merendeel van ons op de aarde gezet als productiebot. Opleiden, misbruiken, afschrijven. Connexxion, ik lach weer om niet te hoeven huilen. Als je nu werkelijk bent begaan met de gezondheid van je mensen, biedt dam gratis fitness en gezonde snacks aan, om maar iets te noemen.

  • Jan B, do 09 februari 2012 12:28 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Jan

    Jan

    Daar zeg je zoiets. Heb je dat vreten in nederlandse bedrijfskantines wel eens gegeten? Walgelijk wat werkgevers zich denken te kunnen permiteren op dat gebied! Buitenlanders die hier in Nederland worden gedwongen om voedsel uit bedrijfskantines te nuttigen spreken er dan ook schande van.

  • Semolina Pilchard, do 09 februari 2012 13:51 in reactie op Jan B Reageer op Semolina

    Semolina

    Precies. Broodje kroket wordt hier nog altijd als een volwaardige lunch beschouwd.

    Een werkgever die werkelijk om de gezondheid van zijn personeel geeft, denkt niet aan straffen. Hij zorgt voor een voordelige zorgverzekering, biedt goede, gezonde en betaalbare maaltijden aan, zet gratis fitness op het programma én geeft de werknemers met het minst aantal ziekmeldingen een leuke bonus.

  • Joop Schouten, do 09 februari 2012 10:29 Reageer op Joop

    Joop

    Een belachelijk idee.
    Werkgevers moeten psychologisch gecontroleerd worden.

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 11:24 in reactie op Joop Schouten Reageer op Piet

    Piet

    "Een belachelijk idee."

    Inderdaad, maar wel een logische consequentie van het feit dat werknemers mede op mogen draaien voor de gevolgen van de ongezonde levensstijl van werknemers. Dan kom je automatisch bij het bekende: wie betaalt bepaalt.

    Wil je dit niet, dan moet je ervoor zorgen dat de werknemer zelf de consequenties van zijn levensstijl draagt. Dan hebben werknemers ook niks om te zeuren.

  • hans groen, do 09 februari 2012 11:57 in reactie op Piet de Geus Reageer op hans

    hans

    hmmm gaat dat dan ook gelden voor werkgevers die verantwoordelijk zijn voor een ongezond arbeidsklimaat. juist bij een bedrijf als connexxion waar chauffeurs zich n slag in de rondte moeten werken, slechte werkomstandigheden, zoals gebrek aan beveiliging, etcetc. Vaak is het slechte gezondheidsgedrag te koppelen aan de omstandigheden waaronder ze moeten werken. Vandaar dat bedrijven die wel werk maken van een goed en gezond werkklimaat, dit probleem nauwelijks kennen.

    Dus als de werkgever de werknemer wil kunnen ontslaan omdat hij gezond leeft, zou het wel zo consequent zijn om de werkgever aan te pakken op het moment dat hij verantwoordelijk is voor een ongezond werkklimaat. En dan bedoel ik natuurlijk wel Hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurder. Ben benieuwd of de werkgevers dan ook staan te trappelen

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 12:54 in reactie op hans groen Reageer op Piet

    Piet

    "hmmm gaat dat dan ook gelden voor werkgevers die verantwoordelijk zijn voor een ongezond arbeidsklimaat"

    Daarvoor hebben we toch de Arbo-wetgeving? Wat mij betreft mag die overigens nog wel wat worden aangescherpt.

  • Zjen Zen, do 09 februari 2012 12:00 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zjen

    Zjen

    Je schijnt te denken dat werkgevers god zijn of zo..de Heilige Werkgever mag en moet altijd straffen.

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 12:55 in reactie op Zjen Zen Reageer op Piet

    Piet

    "Je schijnt te denken dat werkgevers god zijn of zo"

    Wat een fact free geleuter. Ik zeg alleen dat degene waar je de rekening neerlegt ook zeggenschap moet hebben. Wil je dat niet, dan betaal je toch je eigen rekening? (Ik snap dat dat voor jou een geheel nieuw concept is maar het is het proberen waard.)

  • Jan B, do 09 februari 2012 12:29 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Als werkgever kun je je gewoon verzekeren tegen ziekte van je werknemers.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 13:23 in reactie op Jan B Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Kling, bang, keleng.kgggggg

    Dat is nou wat je noemt....raak.

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 13:57 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    Heb je de polisvoorwaarden weleens gezien? Het is als met zoveel verzekeringen: als je ze nodig hebt, val je net onder een uitzondering.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 15:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Welkom in het kapitalisme onder neo-liberale vlag.

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 16:32 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Piet

    Piet

    Ik was daar reeds meer dan mee bekend.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 22:37 in reactie op Piet de Geus Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Misschien moeten we dan de verzekeringen aanpakken ipv de werknemer weer de schuld in de schoenen te schuiven terwijl de schuldvraag binnen dit onderwerp niet legitiem is?

    Of

    Misschien moet de werkgever dan maar beter opletten wat voor een verzekering hij aflsuit?

  • Semolina Pilchard, do 09 februari 2012 15:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op Semolina

    Semolina

    'Dan kom je automatisch bij het bekende: wie betaalt bepaalt.'

    Niet alles hoeft in geld te worden uitgedrukt. Mag mezelf graag als libertariër omschrijven, hoewel ik niet volledig in dat hokje ben te vangen -moet we ook niet willen, om met die ex-leider van het CDA te spreken- maar het plakken van prijskaartjes begint me danig de keel uit et hangen. Werken is meer dan een paar stinkcenten binnenroeien, maar dat willen de grote jongens niet horen.

  • Piet de Geus, do 09 februari 2012 16:35 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op Piet

    Piet

    "Niet alles hoeft in geld te worden uitgedrukt."

    Maar wie de rekening betaalt ziet daarop toch een geldbedrag prijken. Of dat nou "hoeft" of niet.

  • Pinda Klaas, do 09 februari 2012 10:07 Reageer op Pinda

    Pinda

    Uiteindelijk gaan we gewoon weer terug naar waar het allemaal begon. Ik ga maar alvast een harnas in elkaar frutselen in mijn schuur.

  • Noud Aerts, do 09 februari 2012 09:58 Reageer op Noud

    Noud

    Helemaal voor! De ondernemer, moet betalen als werknemers ziek zijn.

    Ik sport als werkgever 2 keer hardlopen a 7.5 km in week en doe ook nog aan krachttraining in een fitnessschool.

    Ik zeg gewoon tegen mijn mensen dat ze dik zijn en te veel rochelen door roken en dat ze daar op moeten letten.

    Ze weten ook van elkaar, dat mijn bedrijf niet zomaar mensen kan missen en dat dat erg nadelig voor 1 ieder uit zou kunnen pakken, dus ze controleren elkaar hierop.

    Ze zouden als overheid het zo moeten doen, dat werkgevers aansprakelijk zijn voor ziektes die zich voordoen tijdens werk of na later inzicht voortkomen uit 't werk wat ze gedaan hebben.

    Werknemers zijn aansprakelijk voor hun gezondheid buiten de uren van de werkgever. Lijkt mij niet meer dan gerecht, waarom moet een werkgever betalen voor een beenblessure tijdens het potje voetbal op zondag ochtend van zijn werknemer?

    Socialisten nemen 't niet zo nauw met verantwoordelijkheid en eerlijkheid, dat wist ik al als VVD-er.

  • hans groen, do 09 februari 2012 11:59 in reactie op Noud Aerts Reageer op hans

    hans

    Dan ga jij uit je eigen zak ook betalen als mensen ziek worden van het werkklimaat in jouw bedrijf. Dat is dan wel zo consequent. Maar laat me raden: Daar heb je geen zin in en voel je ineens niet verantwoordelijk.

    Bedenk wel: jouw bedrijf bestaat bij de gratie van je medewerkers. Niet andersom

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 13:28 in reactie op hans groen Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Bedenk wel: jouw bedrijf bestaat bij de gratie van je medewerkers. Niet andersom
    _____________________________________________________
    Dat vergeet men inderdaad nog wel eens zo lijkt het.

    Maar ook op grotere schaal.

    Terwijl het juist de burgers zijn, de enigineers, de stratenmakers, etc. die alles wat we om ons heen zien, bedacht en opgezet hebben.

  • Noud Aerts, do 09 februari 2012 13:32 in reactie op hans groen Reageer op Noud

    Noud

    Laat me raden, ZZP-er en salon-socialist, over de rug van de gewone burger, geld binnen halen?

    "Dan ga jij uit je eigen zak ook betalen als mensen ziek worden van het werkklimaat in jouw bedrijf."

    Dat zeg ik toch! Lezen.

    "Dat is dan wel zo consequent. Maar laat me raden: Daar heb je geen zin in en voel je ineens niet verantwoordelijk."

    Zoals ik al zei: "Daarom bent u een ZZP-er, over geen verantwoordelijkheid nemen gesproken!"

    "Bedenk wel: jouw bedrijf bestaat bij de gratie van je medewerkers. Niet andersom"

    Nee, mijn bedrijf bestaat uit de samenwerking van allen, maar dat kent ZZP-er niet.

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 15:40 in reactie op Noud Aerts Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Laat me raden, ZZP-er en salon-socialist, over de rug van de gewone burger, geld binnen halen?
    ______________________________________________________

    Ik begrijp dat uw klanten geen gewone burgers zijn?

  • Noud Aerts, do 09 februari 2012 18:56 in reactie op mandarijn fruitvlieg Reageer op Noud

    Noud

    "Ik begrijp dat uw klanten geen gewone burgers zijn?"

    Er had moeten staan belastingbetaler, ja, dat zijn o.a ook gewone burgers ja.

    Mijn fout, chapeau voor de terecht wijzing!

  • mandarijn fruitvlieg, do 09 februari 2012 22:43 in reactie op Noud Aerts Reageer op mandarijn

    mandarijn

    "Ik begrijp dat uw klanten geen gewone burgers zijn?"

    Er had moeten staan belastingbetaler, ja, dat zijn o.a ook gewone burgers ja.

    Mijn fout, chapeau voor de terecht wijzing!
    ____________________________________________________________
    Ook met deze aanpassing staat uw "argument" op drijfzand.

  • Popeye Kamper, do 09 februari 2012 20:34 in reactie op Noud Aerts Reageer op Popeye

    Popeye

    "Werknemers zijn aansprakelijk voor hun gezondheid buiten de uren van de werkgever. Lijkt mij niet meer dan gerecht, waarom moet een werkgever betalen voor een beenblessure tijdens het potje voetbal op zondag ochtend van zijn werknemer?"


    En als jij ziek en/of geblesseerd raakt via of op de sportschool, dan zijn het toch ook de werknemers die zorgen dat jij gewoon je loon krijgt? Of zeg jij dan, nee hoor het is mijn eigen schuld, had ik maar niet moeten gaan sporten.

  • Sonja van Geloven, do 09 februari 2012 09:39 Reageer op Sonja

    Sonja

    Als we nou de tijd even terugdraaien en sollicitanten de gebitten gaan bekijken, zoals we deden bij onze gastarbeiders, en natuurlijk bij onze slavenhandel. Prima oplossing toch? En met dit kabinet en haar falende oppositie hoeft zo'n maatregel toch niet besproken te worden.

  • Evert van Vliet, do 09 februari 2012 09:13 Reageer op Evert

    Evert

    Werknemers willen ongezonde banen afschaffen...maar die connexxion zal wel niet gemaakt worden want het einde van de maand zit er al weer aan te komen..stress, stress, stress...kom op jongens opstellen in rijen van drie en instappen op commando, werken kreng!

    Allemaal onderweg naar onzinnige noeste arbeid.

    http://www.youtube.com/watch?v=Cq35G0XXujc

  • de heer Meijerink, do 09 februari 2012 09:04 Reageer op de heer

    de heer

    De werkgever gaat zo wel een heel groot Big Brother pak aantrekken. Worden dan ook de arbeidsomstandigheden in de balans opgenomen?

  • Sonja van Geloven, do 09 februari 2012 09:04 Reageer op Sonja

    Sonja

    En waar kan ik mijn ongezond levende werkgever aangeven? Als hij de pijp uitgaat zitten ik en mijn collega's straks zonder werk, en de samenleving draait op voor de uitkeringen!

    Ik ken een directeur van een grote multinational die al jaren stijf van de coke staat. Het gaat helemaal niet goed met zijn bedrijf...

  • Klaas Slager, do 09 februari 2012 08:45 Reageer op Klaas

    Klaas

    "Als deze mensen willens en wetens ongezond leven en zich geregeld ziek melden, zouden wij als werkgever harde maatregelen moeten kunnen nemen

    Ik mis het woordje 'daardoor':

    "Als deze mensen willens en wetens ongezond leven en zich DAARDOOR geregeld ziek melden, zouden wij als werkgever harde maatregelen moeten kunnen nemen

    Het lijkt me overigens niet gemakkelijk dat aan te tonen.

  • Addy Stoker, do 09 februari 2012 08:44 Reageer op Addy

    Addy

    niet te geloven wat mensen in naam van het gouden kalf zich allemaal denken te kunnen permitteren. Je kunt het niet eens bemoeizorg noemen want ze zitten alleen in over geld en zijn niet werkelijk bezorgd over de werknemer.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven