-
Door overheersende nationalistische opvattingen toen al is er een foutieve infrastructuur in het verdrag vastgelegd. We boeten dus niet voor de Euro maar voor nationalisme.
-
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3065202/2011/12/06/De-euro-was-de-grootste-slaappil-van-allemaal.dhtml
-
Probleem is dat het niet aan de euro zelf lag. De euro heeft voor veel voorspoed voor de rijkere Eu landen gezorgd.
-
Weinig solidaire gedachte als je weet dat de EUro waarschijnlijk heeft bij gedragen aan grotere economische verschillen in de EU.
De winst van de rijke landen ging ten koste van de zuidelijke staten, die bovendien meer konden lenen op krediet van EUro garanties.
Hoe EU gezind en solidair zijn EUrofielen eigenlijk als ze de EU alleen uitleggen in eigen voordeel?
-
Gaat de Jager nu met een vinger naar de Euro wijzen?
Hij maakt er zelf een potje van, dat heeft niets met deEuro te maken, het is geen Euro crisis maar nog steeds de Bankencrisis van 2006 (RBS/ABN/Fanny May) ook wel Sub-Prime Casino Collapse...
Straks gaat de Jager nog meer uit de Pensioenpot stelenb om zo heel sneaky Inorganic Capital Raising te vorderen om ABN en ING uit de Italiaanse Arena te redden, want et zijn niet de Nederlanders die de grootste schulden hebben, maar de Nederlandse *BANKEN*.
Nederlanders zijn juist uitermate betrouwbare aflossers, zelfs als zemondiaal gezien absurd veelbetalen voor hun hypotheek.
Maar de ABN poot in Italie en Spanje en de ING afdelingen in Oost Europa hebben een enorm pakket aan Hypotheken uitstaan die niet meer betaald kunnen worden door de enorme werkeloosheidsgolf die er door de Bankencris *veroorzaakt* word, want doordat de banken geen krediet meer verlenen aan bedrijven worden de werknemers werkeloos, kunnen hun hypotheken niet meer betalen,en dat *kost* de Banken dus hun eigen vermogen.
Zie vooral de erg triest verhelderende reportage over RBS (nu de huisbankier van JC de Jager...! ) "The Bank that run out of Money".
Het kan alleen opgelost worden door al die Miljonairs die aan 8die* bankenfraud hebben verdiend, het geld middels de "pluk-ze" wet af te pakken, en terug te geven aan de bestolen pensionado's...
http://www.ianfraser.org/rbs-inside-the-bank-that-ran-out-of-money/
Helaas niet zomaarin Nederland te bekijken jammer genoeg :-(
-
Gaat de Jager nu met een vinger naar de Euro wijzen?
Hij maakt er zelf een potje van, dat heeft niets met deEuro te maken, het is geen Euro crisis maar nog steeds de Bankencrisis van 2006 (RBS/ABN/Fanny May) ook wel Sub-Prime Casino Collapse...
Straks gaat de Jager nog meer uit de Pensioenpot stelenb om zo heel sneaky Inorganic Capital Raising te vorderen om ABN en ING uit de Italiaanse Arena te redden, want et zijn niet de Nederlanders die de grootste schulden hebben, maar de Nederlandse *BANKEN*.
Nederlanders zijn juist uitermate betrouwbare aflossers, zelfs als zemondiaal gezien absurd veelbetalen voor hun hypotheek.
Maar de ABN poot in Italie en Spanje en de ING afdelingen in Oost Europa hebben een enorm pakket aan Hypotheken uitstaan die niet meer betaald kunnen worden door de enorme werkeloosheidsgolf die er door de Bankencris *veroorzaakt* word, want doordat de banken geen krediet meer verlenen aan bedrijven worden de werknemers werkeloos, kunnen hun hypotheken niet meer betalen,en dat *kost* de Banken dus hun eigen vermogen.
Zie vooral de erg triest verhelderende reportage over RBS (nu de huisbankier van JC de Jager...! ) "The Bank that run out of Money".
Het kan alleen opgelost worden door al die Miljonairs die aan 8die* bankenfraud hebben verdiend, het geld middels de "pluk-ze" wet af te pakken, en terug te geven aan de bestolen pensionado's...
http://www.ianfraser.org/rbs-inside-the-bank-that-ran-out-of-money/
Helaas niet zomaarin Nederland te bekijken jammer genoeg :-(
-
Hier de Jagers resultaten, waar niemand anders verantwoordelijk is dan de Jaber zelf !
Laat hij nu eens de "eigen verantwoordelijkheid" waar dit kabinot ons mee on de oren blijft slaan, aens *zelf* nemen, hij bezuiningt *negatief*(geeft dus net iets meer uit dan de beloofde 18 Miljard, in 1 jaar)
-
Wij moeten boeten voor de Euro die zij wilden.
En omdat zij dat uiterst onverstandig geregeld hebben, lijden ook zij er nu onder.
En omdat wij eronder lijden, en zij ook, zijn zij nu wij.
We zijn nu allemaal wij.
En mochten de problemen straks verminderen, zul je zien hoe snel zij weer beweren dat wij eigenlijk niets wezenlijks aan de oplossing van de problemen hebben bijgedragen.
Dan zullen zij zichzelf weer riante bonussen en honoraria uitkeren, roepen dat zij goed werk leveren, en ons voor potverteerders uitmaken, die niets van ons huishoudboekje snappen.
Zij snappen dat wel, natuurlijk. Dat begrijpen wij ook.
-
"Wat er nu moet gebeuren zijn strakke regels en sancties om begrotingsdiscipline af te dwingen"
Fijn hè die financiële dictatuur?
-
Eurotop, verspilde tijd en energie.
Alle goede bedoelingen ten spijt zal de komende Eurotop niets oplossen, omdat voorbij wordt gegaan aan de bron van de eurocrisis. Daarvoor zal Brussel zich moeten afvragen of de weg die Europa in ’45 is ingeslagen, wel past bij de roep van destijds: “Nooit meer oorlog”. Dat voor het bereiken van dat hoge doel ‘samenwerking’ essentieel is, staat buiten kijf. De keuze die toen is gemaakt voor de economische vertaling daarvan, via EGKS resulterend in de euro, maakt zo langzamerhand duidelijk dat deze weg doodloopt. Zoals deze week weer eens zal blijken ontgaat Brussel dat totaal, met alle moedeloos makende consequenties van dien.
-
Cursus wanbeheer, creatief boekhouden en risico's aangaan in het mondiale bankieren. N.a.v. parlementair verhoor van ING bankier/" risicomanager" Alt A hypotheken in de USA door Commissie De Wit.
Risicovol bankieren met goedkeuring van toezichthouders. "We zagen de crisis echt niet aankomen....." Oordeel zelf.
"DE SCHAAMTELOZE INCOMPETENTIE VAN BANKIERS" Commentaar door Ewald Engelen in Follow The Money
http://www.ftm.nl/followleader/de-schokkende-domheid-van-bankiers.aspx
Directe link naar verhoor http://www.commissiedewit.nl/styled-2/styled-22/index.html
-
, ma 05 december 2011 09:10
Reageer op
Enfin, volgend jaar komt waarschijnlijk Kroatië bij de EU.
Succes voorspelbaar.
Ten eerste begrijp ik niet dat de Kroaten dat onder deze omstandigheden nog willen, maar dat* Europa* nog steeds niet in de gaten heeft dat een pas-op-de-plaats geboden is als het gaat om het toetreden van nieuwe lidstaten, vraag ik me echt af waar men mee bezig is.
-
Dat verbaasd mij ook Katz. De EU gaat op de oude voet verder met uitbreidng van schuldenlanden, alsof er niks aan de hand is.
EU zou nu voorbeeld moeten geven:
EP Straatsburg opheffen
Uitbreiding op hold.
EU begroting op hold.
ECB toezichtcapaciteit en bevoegdheden op bancaire sector uitbreiden.
-
Die begrotingsregels waren er, niet meer dan drie procent tekort.
Het was ook duidelijk dat ze niet werden gehandhaafd, een voormalig Franse bankier vroeg me eens, toen wij zijn 17e eeuwse landhuis bezichtigden (paar dagen per jaar open i.v.m. subsidie), of wij drie procent konden bezuinigen.
Ik wist toen niet dat toen dus het Franse begrotingstekort zes procent was, hij wel.
Er is niet gefaald bij het invoeren van de euro, er is gefaald daarna, door lieden die betaald worden om het volk te vertegenwoordigen.
Dat falen was dus zowel in Den Haag als in Brussel.
-
"of wij drie procent konden bezuinigen. "
Dat vroeg hij aan jou?
Waarom dat dan?
-
Herman AS, ma 05 december 2011 09:39
in reactie op Herman Bakker
Reageer op Herman
En ik onderschrijf dat van harte.
Met name Duitsland en Frankrijk hebben, NADAT de Euro was ingevoerd, in 2003 een verkeerd signaal afgegeven door een groter begrotingstekort ZONDER sancties voor henzelf, toe te staan. Nu verwachten diezelfde 2 landen dat anderen zich aan een streng regime houden.
Het lijkt duidelijk dat de Jager hier het eigen CDA straatje schoon wil vegen, want het is ZIJN premier Balkenende die in 2003-2004 geen vuist maakte tegen Schroder en Chirac.
Natuurlijk is ook niet ondenkbaar dat de Jager eens te meer blijk geeft van het feit dat hij geen flauw benul heeft van zijn taak.
-
Ik zorg wel dat ik niet hoef te boeten voor de fouten van anderen.
Van mij geen cent meer belasting dan ik gewend ben te betalen.
-
Oh arm Nederland,
In Europa en de wereld waart misschien wel de grootste crisis ooit. Misschien zijn we over 10 jaar in Nederland en Europa wel afgegleden naar bittere armoe en honger, van mogelijk een dergelijke omvang die alleen mensen van boven de 70 zich nog kunnen herinneren.
En waar maken we ons in Nederland druk over ? Of ouders wel genoeg helpen op school, dat we weer "U" moeten leren zeggen en .....hoi, hoi, hoi we mogen wel 10 hele km's harder gaan rijden op onze snelwegen.
Arm, arm Nederland, ik heb medelijden met u.
-
Ik kan me niet herinneren dat de Jager destijds kritiek had op de invoering van de euro. Achteraf is het makkelijk praten terwijl hij gek is op het trekken aan dood paard en het daarmee helpen van met name Duitse en Franse banken.
En zijn voornaamste argument was angst voor het domino-effect wat inmiddels toch heeft plaatsgevonden.
Een domino-effect is inherent aan de gemeenschappelijke euro, zo simpel is dat in negatief of positief opzicht. Daar is bewust voor gekozen. De Jager is ook incompetent en bovendien het schoothondje van met name Angela Merkel. Hij zou er beter aan doen om anderen niet te bekritiseren en een flinke dosis realisme tot zich te nemen.
-
Wat de jager zegt is geen nieuws, dat weet zo'n beetje iedereen al maandenlang.
Het is een open deur.
Het nieuws is dat de Jager het zegt.
Het is ons warm maken voor de top volgende week, waarin hopelijk een begrotingsregime komt. Dat is absoluut nodig, ook dat zegt iedere deskundige al maandenlang.
-
'... In al zijn hoedanigheden (Drake) was hij op roof uit, maar omdat dit juridisch gedekt was, heette het niet zo....'
...
'...kroniek van hebzucht en corruptie tot in de hoogste regionen van regeringen, van duistere industriële en financiële deals waarbij de machtigste Europese elites betrokken zijn. Het ongeval (de ramp met de Prestige - november 2002 voor de Noordwest kust van Spanje) gaat daarom over de ravage die een neoliberale wereldorde veroorzaakt als zij bochten afsnijdt om het te vervoeren product zo snel en zo goedkoop mogelijk op de markt te brengen, met zo min mogelijk overheidstoezicht...’
...
'...de oceaan is '....' een ‘common’, een omgeving voor gemeenschappelijk gebruik, zoals weideland in vroegere tijden, maar ook het luchtruim, de ether, een communicatienetwerk als Internet in de huidige tijd. ...'
...
'...Het beheer van de ‘commons’ zou langs die lijn kunnen worden opgezet....'
...
Het is mogelijk Thom (...).
...
Ik moest zijdelings denken aan 'Radio-Noordzee'.
... En aan een uitspraak: 'de winnaar heeft altijd gelijk'. (...)
Bedankt weer Thom.
: )))
-
Volgende keer eens de Bijbel lezen, Joop, staat ook vol stichtelijke verhalen.
-
Joop Schouten, ma 05 december 2011 10:34
in reactie op mohammed dareisalaam
Reageer op Joop
: ) Tuuuuuurlijk.
Vraagje. weet je wat een Meent was ?
-
Was een reactie op Thom Holterman, zo 04 december 2011 15:43
Sorry Thom.
-
Waar staan de letters 'Ding Flop Bibs' ook alweer voor? http://www.nieuwspuzzel.nl/2011/12/04/waar-staan-de-letters-ding-flop-bibs-ook-alweer-voor/
-
Mooi van de Jager om toe te geven dat er grote fouten gemaakt zijn bij de invoering van de Euro.
Ik denk dat we nu weer een grote fout maken om de Euro overeind te houden.
Vroeg of laat zal hij toch vallen omdat er fundamentele verschillen bestaan in de politieke opvattingen van de landen in de Eurozone.
De afspraken die nu gemaakt zullen worden zullen alleen gelden voor de kleinntjes, Frankrijk en Duitsland zullen zich aan die afspraken onttrekken als het hun uitkomt.
Eventuele boetes bij overtreding betalen ze niet ,die lappen ze aan hun laars.
Wie doet me wat.
-
Ik vraag me ook steeds af of opheffen van de euro op den duur niet goedkoper is dan de euro in stand proberen te houden.
Dolf van den Brink zegt dat Italië dertig procent te duur is.
Hoe lang duurt het voor Italië concurrerend is ?
Tien, twintig, dertig jaar ?
-
, ma 05 december 2011 09:15
in reactie op Herman Bakker
Reageer op
Kijk, afschaffen van de Euro, redden van de Euro, splitsing in Neuro en Zeuro, niemand weet precies wat daarvan de effecten zullen zijn.
De meningen zopen nogal uiteen en welke argumenten je ook leest, zowel aan de ene of de andere kant, ze lijken allemaal even valide.
Je kunt het leuk vinden of niet, maar de globalisering is een feit en willen we de ontwikkelingen kunnen bijbenen zullen we toch echt één munt moeten hebben.
Verder heb ik al evenmin de wijsheid in pacht als iedereen hier, als iedereen in de politiek, als alle macroeconomen, als alle sociologen en alle politicologen ter wereld.
Zucht, ik word crisismoe.
-
Ik vraag mij wel af, of we de EU zoals we die nu kennen niet weer om zouden kunnen zetten in een EEG, dus grenzen op tussen EEG landen, maar de Euro verdelen we gewoon in een Neuro gebied en een Zeuro gebied.
Zo breek je niet de gehele monetaire munt af, maar de helft van de monetaire unie dat is toch altijd nog beter dan dat iedereen terug gaat naar zijn eigen munt.
De landen in de Zeuro, zouden dan zichzelf op kunnen werken tot ze aan de regels voldoen van de Neuro landen en zouden dan toe kunnen treden, waarna we weer een gezamelijke Euro hebben.
Ik persoonlijk denk, dat dat de beste manier is om uiteindelijk, dat ene Europa te krijgen.
Maar goed, dat is mijn mening.
-
Als je problemen wilt oplossen dan is het goed, eerst de gemaakte fouten te erkennen.
-
Daar is de 'oude' politieke garde te arrogant voor. De regenteske manier van spreken met een enorme arrogante minachting voor het volk (je had vanmiddag Ben Knapen moeten horen in Buitenhof) getuigt tevens ook van een enorme naieviteit m.b.t. de kennis die deze burger heeft over hoe precair de situatie is. Als je als dhr. Knapen dan ook nog eens min of meer de schuld van deze hele crisis neerlegt bij de burger dan moet je als (CDA) politicus afvragen of het niet eens tijd wordt om de politiek te verlaten. Gelukkig is hij CDA'er dus die kans is volgend jaar als het kabinet gaat vallen vrij reeel.
-
Jac Schmidt, zo 04 december 2011 20:56
in reactie op Theo Joubert
Reageer op Jac
En dan moet je niet dezelfde fouten opnieuw maken zoals nu gaat gebeuren.
Dus kappen er mee.
-
Het is nogal misleidend van De Jager om over fouten te spreken. Waar het om draaide was de politieke haalbaarheid van een fatsoenlijke invoering van de euro. En het was nu eenmaal politiek onhaalbaar om de euro op een fatsoenlijke manier in te voeren.
De vervolgvraag luidt dan: of je het toch maar doen in de hoop door schade en schande wijs te worden en alsnog het doel te bereiken of dat je alle voordelen van de euro verre van je moet werpen en als individuele landen de slag te missen.
In de politiek gaat het zelden om de meest elegante route om iets meteen goed te doen. Het gaat in de praktijk altijd om de vraag om uiteindelijk je doel te bereiken. En dan kunnen onderweg de kosten aardig oplopen door de dwarsliggers. Zeker als die de oplossing van een overzichtelijk probleem als Griekenland al twee jaar dwarsbomen.
De Jager doe nu net alsof er geen strategische overwegingen waren om ondanks alles toch maar een stap in de goede richting te zetten. Dat verhult de rol die zijn partij daarbij heeft gespeeld en de verantwoordelijkheid die ze daarmee op zich heeft geladen. En het verhult nog meer de enorme kosten die we aan de rabiate tegenstanders te danken hebben.
-
Hugo Freutel, zo 04 december 2011 22:05
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Hugo
( Het is nogal misleidend van De Jager om over fouten te spreken. Waar het om draaide was de politieke haalbaarheid van een fatsoenlijke invoering van de euro. En het was nu eenmaal politiek onhaalbaar om de euro op een fatsoenlijke manier in te voeren. )
Pleidooi voor onfatsoenlijk bestuur op kosten van belastingbetalers?
( De vervolgvraag luidt dan: of je het toch maar doen in de hoop door schade en schande wijs te worden en alsnog het doel te bereiken of dat je alle voordelen van de euro verre van je moet werpen en als individuele landen de slag te missen. )
Economen zijn het oneens over de kosten, baten en risico's van de EUro
Voordelen van de EUro zijn ongelijk verdeeld over lidstaten.
(In de politiek gaat het zelden om de meest elegante route om iets meteen goed te doen. Het gaat in de praktijk altijd om de vraag om uiteindelijk je doel te bereiken. En dan kunnen onderweg de kosten aardig oplopen door de dwarsliggers. Zeker als die de oplossing van een overzichtelijk probleem als Griekenland al twee jaar dwarsbomen.)
De EUro staat op het punt de EU op te blazen, door de onzorgvuldige monetaire grondslag. Gewoon onelegant politiek?
Griekenland overzichtelijk probleem? Nee, integendeel. Organisatorisch is er geen EU mandaat om even geld te storten want er is geen fiscale unie die met gemeenschappelijk belasting geld mag smijten Piet. Het creatieve boekhouden van Griekenland en banken geeft ook een taxatie probleem van de verstopte dominochulden van banken en andere lidstaten. Griekenland legt een complex net van verbonden schulden bloot. Was Piet niet diegene die zei dat de bankencrisis al opgelost was?
( De Jager doe nu net alsof er geen strategische overwegingen waren om ondanks alles toch maar een stap in de goede richting te zetten. Dat verhult de rol die zijn partij daarbij heeft gespeeld en de verantwoordelijkheid die ze daarmee op zich heeft geladen. En het verhult nog meer de enorme kosten die we aan de rabiate tegenstanders te danken hebben.)
Nee, Piet de kosten hebben we te danken aan slecht internationaal en nationaal toezicht op banken en onzorgvuldige invoering van een nieuwe munt, zonder fiscale/ politieke unie.
-
Piet de Geus, ma 05 december 2011 11:16
in reactie op Hugo Freutel
Reageer op Piet
"Economen zijn het oneens over de kosten, baten en risico's van de EUro Voordelen van de EUro zijn ongelijk verdeeld over lidstaten."
Maar over het voordeel voor Nederland bestaat geen onenigheid.
"Griekenland overzichtelijk probleem?"
Jazeker. Voordat de politiek twee jaar lang niks deed was het een probleempje over slechts 2% van de eurozone. En dat de oplossing gezocht moest worden in de richting waarin de ontwikkelingen nu gaan, dat was ook toen al bekend. Men was er alleen nog niet rijp voor.
"Organisatorisch is er geen EU mandaat om even geld te storten want er is geen fiscale unie die met gemeenschappelijk belasting geld mag smijten"
En omdat men de stap naar zo'n unie zolang uitstelde is er nu met een veelvoud van dat belastinggeld gesmeten. Zoals gezegd: niets doen heeft een hoge prijs.
"Was Piet niet diegene die zei dat de bankencrisis al opgelost was?"
De bankencrisis die een gevolg was van de Amerikaanse rommelhypotheken was inderdaad opgelost. De crisis als gevolg van geld over de balk smijtende overheden niet.
"de kosten hebben we te danken aan slecht internationaal en nationaal toezicht op banken"
Dat is een wel erg makkelijke verklaring die je van veel politici hoort en die vooral bedoeld is om henzelf vrij te pleiten. Het is de politiek geweest die de deregulering doorvoerde, het is de politiek geweest die de begrotingsregels aan zijn laars lapte, het is de politiek geweest die landen in de schulden stak en het is de politiek die nu al twee jaar op zijn handen zit.
En de voor de hand liggende oplossingen voor wat er mis is met de banken komen alweer niet uit de politiek maar van mensen als Herman Wijffels, Arnoud Boot en Peter Blom van het Sustainable Finance Lab die het geklungel niet langer aan kunnen zien. Zie hun 9-puntenplan: http://www.sustainablefinancelab.nl/files/2011/11/Sustainable-Finance-Lab-hoofdconclusies-en-aanbevelingen-24-11-2011.pdf
-
Hugo Freutel, ma 05 december 2011 12:09
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Hugo
"Griekenland een klein probleempje van 2% die de politiek met gemak 2 jaar geleden had kunnen oplossen. "
Hoe zou die rekening verdeeld moeten worden Piet? Er zijn geen EU mandaten voor.
Beweren dat de bankencrisis is opgelost is een gotspe en onjuist.
Zelfregulering in de financiële domino sector van bank en overheid heeft niet gewerkt. Helder. Van banken en politici hoeven we geen duurzame oplossingen te verwachten. Het is een dubbele systeemcrisis: EU en banken.
-
Ik ben het met je eens.
-
" het verhult nog meer de enorme kosten die we aan de rabiate tegenstanders te danken hebben. "
Daar vlieg je toch uit de bocht.
Klinkt leuk, maar de schuld van een slecht uitgevoerd slecht plan in de schoenen van de tegenstanders schuiven gaat te ver.
-
Piet de Geus, ma 05 december 2011 13:48
in reactie op Zeer Voornaam
Reageer op Piet
"Klinkt leuk, maar de schuld van een slecht uitgevoerd slecht plan in de schoenen van de tegenstanders schuiven gaat te ver."
En wat nu als die nee-zeggers dezelfden zijn die verbeteringen in de weg staan?
-
Positief dat de minister van Financiën eindelijk toegeeft dat er grote fouten zijn gemaakt. Dat is grote winst in aansprakelijkheid en redesign van de EU/ EMU. De verantwoording en schuldvraag zullen wel aan de orde komen in parlementair Commissie De Wit 3.
We mogen constateren dat er een financiële systeemcrisis woedt. Nationaal-, Europees- en mondiaal- toezicht, regelgeving, controle en handhaving op de fin. dominosector schieten enorm tekort. Understatement.
De EMU grondslag kan alleen gerepareerd worden door een fiscale en daarmee politieke unie. Het nationale vetorecht zal worden omzeild, door eerst af te spreken dat de EP en ER d.m.v meerderheid besluiten mogen nemen. Financën zal wel druk aan het rekenen zijn hoeveel schulden werkelijk en de boeken staan van andere lidstaten, alvorens gezellig schulden te gaan delen in het dictatoriale fusieproject van de EUro pese Schulden Unie. EUSSR communisme van de bovenste plank, staat ons te wachten als we de EUro willen redden.
-
***Positief dat de minister van Financiën eindelijk toegeeft dat er grote fouten zijn gemaakt. Dat is grote winst in aansprakelijkheid en redesign van de EU/ EMU.***
Als je als minister van financieen tot eind September blijft volhouden dat de schuld van Griekenland geld gaat opleveren, dat de reeele economie niet wordt getroffen en dat we als burger niet moeten sparen maar vooral geld uit moeten gaan geven, dan ben ik van mening dat je nu je concequenties moet nemen en moet aftreden.
***De verantwoording en schuldvraag zullen wel aan de orde komen in parlementair Commissie De Wit 3.***
De verantwoording en schuldvraag ligt maar bij 1 partij, dat is de (Europese)overheid, in dns geval als hoofdverantwoordelijke de minister van financieeen en zijn voorgangers. Leg je de schuldvraag neer bij grote financiele instellingen zoals banken, dan geef je hiermee in feite aan dat zij beleidsbepalers zijn...dat zal toch niet (LOL)
***We mogen constateren dat er een financiële systeemcrisis woedt.
Nationaal-, Europees- en mondiaal- toezicht, regelgeving, controle en handhaving op de fin. dominosector schieten enorm tekort. Understatement.***
Mondiaal: De roep om een Europese oplossing is een totale misvatting en een domme politieke illusie. We verkeren in een Wereldwijde crisis die een aantal oorzaken heeft. De Euro is slechts 1 maar wel belangrijk onderdeel.
***De EMU grondslag kan alleen gerepareerd worden door een fiscale en daarmee politieke unie.***
Ik ben bang dat het totaal te laat hier voor is. De schulden die uitstaan zijn zo gigantisch hoog. Zullen wereldwijd zo'n impact hebben op de mondiale economie. Dat het een hele gevaarlijke crisis kan opleveren. Dat gaat verre buiten Europa en haar beslissingen. Er moet mondiaal naar een nieuw financieel systeem worden gekeken. Een mondiale (steun/reserve)munt is mogelijk een klein oplossend onderdeel hiervan
Maar veruit het grootste probleem is dat er geen nieuwe wereldwijde groeimarkt meer is en wat tot een sterke economische groei kan leiden Een ander punt is dat grondstoffen niet onuitputtelijk (goedkoop) meer uit de grond kunnen worden getrokken. Dit alleen al zal de komende decennia voor grote conflicten gaan zorgen. Je kan dit alleen oplossen door mondiaal met afspraken en oplossingen te komern, niet in Euro(pa)termen meer denken, dat stadium hebben we allang achter ons liggen met een kans op succes.
Hoe langer we hiermee wachten, hoe kleiner dek ans is dat deze wereldwijde crisis alleen nog financiele gevolgen heeft.
-
Hugo Freutel, zo 04 december 2011 21:00
in reactie op Michel Reiziger
Reageer op Hugo
ik deel je zorgen Miciel, de EU even herontwerpen als fiscale en politiek unie met instemming van alle landen lijkt mij politiek een lastige kluif, die heel lang zal duren. Vandaar dat ik verwacht dat er diverse dictaten uit denker zullen komen. Slikken of stikken. De schuldencrisis is daarmee alles behalve opgelost, de EU koopt alleen tijd op kosten van belastingbetalers.
-
"dan ben ik van mening dat je nu je concequenties moet nemen en moet aftreden. "
Er is wel een en ander veranderd, laatste twee maanden, ontwikkelingen gaan razendsnel, dit kan de jager niet allemaal voorzien.
Daarnaast is niemand met zijn aftreden gediend, er komt gewoon een volgende die ongeveer hetzelfde zal doen.
Misschien zou hij het over een half jaar kunnen doen, maar nu aftreden zou bijna landverraad zijn, is mijn smaak.
"We verkeren in een Wereldwijde crisis die een aantal oorzaken heeft. De Euro is slechts 1 maar wel belangrijk onderdeel."
Nu begrijp ik nog minder waarom de Jager zou moeten aftreden. Immers, als de storm wereldwijd waait, dan kun je hem er moeilijk op aan kijken.
"Ik ben bang dat het totaal te laat hier voor is. De schulden die uitstaan zijn zo gigantisch hoog."
Ik ben bang dat mensen zoals ik niet in staat zijn om in te schatten waarover het gaat. Ik hou het bij de vele specialisten in de media, en de meeste zeggen dat er stevige maatregelen moeten komen, maar dat er wel kans is dat het goed komt binnen enkele jaren.
Ook hoor je vrijwel unaniem zeggen dat de top van komende vrijdag enorm belangrijk is. Ongekend belangrijk. Er moet een krachtig signaal komen om de markten mogelijk te maken het vertrouwen weer aan de EU te geven.
De EU zal deze week moeten laten zien dat ze er wil zijn.
-
We moeten boeten...
Er is ons niets gevraagd een referendum was niet nodig,
en nu moeten we boeten voor de bewust gemaakte fouten
door de toen zittende politici. Nu horen we de heren verkondigen dat de zwakke financiele positie van Griekenland en Italie bekend waren. Desalniettemin moesten we de euro invoeren. Erger misschien nog wel is dat we nu afhankelijk zijn van Duitsland en Frankrijk,
beide landen waren de grootste scheneners van de gemaakte afspraken.
We moeten boeten, wie kunnen we vertrouwen?
-
Dat referendum vond men toen inderdaad niet nodig.
Zij wisten namelijk net zo goed als de burger dat dit nooit goed zou gaan. Als ze toen een referendum hadden gehouden was Nederland zijn geloofwaardigheid verloren bij de buurtjes, omdat wij massaal "nee" zouden hebben gezegd. Dat kon men toen niet gebruiken.
-
De regering zat op een democratisch mandaat, ze had gewoon het recht en de plicht om een keuze te maken voor de toekomst.
Democratie geeft verantwoordelijkheid aan de kiezers.
-
Dat klopt volgens mij niet. De burger mag eens in de vier jaar zijn stem uitbrengen en geeft daarmee de macht aan "zijn" vertegenwoordiger in de kamer...
-
Toen deze regering de portemonnee trok om met de ruimhartige gedoogsteun van de PVV wat extra miljarden in de Griekse wensput te gooien was het verhaal nog dat iedere Euro met interest terug zou komen en we zouden er volgens de Jager alleen maar beter van worden, we zouden er, volgens de Jager, zelfs op verdienen.
En nu gaan "we" in enen boeten.
Wat wil die man nou eigenlijk ?
-
Je liegt gewoon keihard! De PVV was tegen geld, de PVDA en D'66 waren voor...
-
YggY ..., zo 04 december 2011 19:05
in reactie op Peter Brand
Reageer op YggY
Ach gut, heeft de PVV gedreigd om het gedoogakkoord op te zeggen dan ?
Nee.nee beste man, de PVV gedoogt en is dus medeverantwoordelijk voor iedere maatregel die deze regering neemt,
En denk daar maar eens over na.
-
== Je liegt gewoon keihard! De PVV was tegen geld, de PVDA en D'66 waren voor... ==
De SP stemde tegen. Hoe stemde de PVV?
-
"De PVV was tegen"
En de vraag is wanneer de schade die we daardoor hebben opgelopen eens hoofdelijk op hun kiezers wordt omgeslagen. Het is me net iets te makkelijk dat de rekening voor het nee-zeggen van onrendabelen wordt verdeeld over de netto belastingbetalers. Hetzelfde geldt voor de overige tegenpartijen. Maak het allemaal eens een beetje minder vrijblijvend en presenteer gewoon eens de rekening.
-
Jij zegt altijd dat iedereen liegt, terwijl dat toch echt niet waar is. Zeg eens eerlijk, de PVV heeft het toch gedoogd of niet? Niet liegen, hoor.
-
De PVV was alleen met de mond tegen.
In de praktijk heeft de grote gedoger dit beleid gewoon gesteund.
Wie liegt er hier nu keihard?
-
Noud Aerts, ma 05 december 2011 11:37
in reactie op Kitty In Nederland
Reageer op Noud
Kitty In Nederland,
"De PVV was alleen met de mond tegen."
Wat een leugen, de motie is ook door de PVV NIET gesteund. Waar het in de politiek om gaat is dat er voor of tegen een motie gestemd wordt.
Als ervoor gestemd wordt, dan gaat een wet door, als ie in de EK niet wordt afgeserveerd.
Als de PVV het gedoogcontract had beeindigd, dan had er nog steeds een minderheidskabinet gezeten, die deze motie gewoon had kunnen doorvoeren en was deze wet of amendment gewoon doorgevoerd, alleen had er hierna een minderheidskabinet gezeten ZONDER een gedoogconstructie.
U en anderen houden er wel van om de zaken zo voor te liegen, dat je inderdaad gelijk krijgt.
Nogmaals, uittreding van de PVV uit de gedoogconstructie had er niet voor gezorgd, dat dit minderheidskabinet op dat moment zou zijn gevallen, dus ze hadden de moties gewoon kunnen doorvoeren als er een meerderheid voor was in de TK.
Stop aub met liegen of uw onwetendheid te promoten en leer eerst maar eens staatskunde, voordat u zoiets eruit blaat.
-
Waar het hier om gaat, is dat de PVV een hele grote mond opzet.
Met pure propeganda waar jij dus ook met open ogen intrapt.
Politiek voor eigen gewin, niets meer en niets minder!
Als de PVV zijn steun aan dit kabinet had ingetrokken, waren deze maatregelen er evengoed wel gekomen, dus we blijven gedogen.
Waar blijf je dan met je pricipes?
Mooie oneliners die in de praktijk tot niets leiden dan verslechteringen.
En de PVV blijft maar gedogen.
Wat heeft dit gedogen behalve de caviapolitie opgeleverd voor Henk en Ingrid? Juist helemaal niets!
De PVV dient maar een belang. Het belang van de PVV!
Slaap lekker verder Noud!
-
De Jager is een goede advocaat en een calvinist.
Als de zaak van zijn klant gewonnen is, dan "heb" ik het gewonnen".
Als de zaak van zijn klant verloren is , dan (hebben wij ) heeft U verloren.....en daar zult u ( dat zijn wij) voor moeten boeten.
Wat een calvinstisch idee van een CDA figuur. "Wij" moeten boeten voor de bloopers van Kok, Lubbers, de toenmalige regeringslijders (ei), Kok wilde zelfs het kabinet laten vallen als Zalm niet inbond met zijn eisen voor toelating van zwakke landen. O.a. Italië en Griekenland. Dat verdombde baantje bij de ING was toch wel wat waard.
Ik ben het met "des duivels" eens iedereen die ooit links heeft gestemd, mag zich wel eens achter de oren krabben.
Tja, Pim Fortuyn zal van af boven naar ons kijken en zijn bewering staven, dat dit een van "de puinhopen van Paars" is.
Maar gedane zaken nemen geen keer, misschien een verzoek aan de PVV om het onderoek te versnellen of het "lonend" is om de Euro in de ruilen voor de harde "Gulden" of de Neuro.
Er is haast geboden.....
-
De crisis komt van rechts.
Het is jammer dat rechts nog steeds niet inziet dat al deze financiële ellende niet slechts het gevolg is van 'Griekenland', 'Euro' of 'Links'. Vanaf begin jaren '80 is er stelselmatig regelgeving voor de financiële sector afgebouwd. Grotendeels regels die tijdens de vorige bankencrisis gemaakt zijn om zoiets te voorkomen waar we nu tot over onze oren inzitten.
Nu kun je blijven zeuren over het rijtje links, Euro en Griekenland, maar waar blijft rechts als het gaat om het aanpakken van de financiële sector? De slachtoffers van deze crisis moeten zich maar vermannen, als de rechtse bankenvrindjes maar weer ongebreideld en ongedisciplineerd hun verwoestende gang kunnen gaan. Bonusje op zak en potverteren maar op kosten van de belastingbetaler.
Ik zie bij De Jager en al die kapitalistenvriendjes, noch bij de PVV proleet enig aanstalten in eigen gelederen orde op zaken te stellen. Zolang neoliberalisme de default-stand is zal de ellende niet eindigen. Terwijl toch de enige les die te trekken is uit de vorige grote systeemcrisis het aan banden leggen van de verwoestende werking van ons financiële stelsel. De knoet erover! Daarna lullen we verder.
De crisis komt van rechts. Maar rechts maakt geen aanstalten orde op zaken te stellen. Ook Vetje de Jager niet.
-
Dat er grove fouten zijn gemaakt, de Jager, dat wisten we inmiddels al, dat is geen nieuws. Dus om dat nu als populistisch onderwerp weer op te graven en mensen weer tot boze en gefrustreerde tranen toe te bewegen is zo zinloos en zo onnodig. Temeer omdat de VVD een vreselijk vieze, vette en dikke vinger in de pap van de Euro had.
Het gaat er nu om die fouten zo om te zetten dat ze economisch rendabel zijn.
Die euro is nu eenmaal gebeurd en een terugweg is er niet, ook al willen mensen dat graag. Spijt zet de tijd niet terug. Keihard Europees samenwerken en proberen Europa financieel weer op poten te krijgen is het enige dat werkt. Dat geldt voor rijk en arm Europa waarbij de rijken nu noodgedwongen even wat harder moeten bloeden. Dan dingen we bij de volgende vakantie nog maar iets meer van de prijs van die mooie sjaal of dat stukje aardewerk of die fenomenale wijn af. Staan we weer aardig quitte. Nietwaar? Die landen worden nu vast wel een stuk duurder voor de prijsbeluste vakantieganger. Wat jammer toch. En zo hypocriet.
Maar goed, mijn mening over Europa en de Euro is wel bekend en zo niet, ik ga die niet nog een keer uitgebreid ventileren. Herhalen kan soms de kracht van reclame zijn, maar niet in dit geval.
We moeten vooruit en niet achteruit!
En ja, beste Jopers, ik ben een socialist, een originele liberale SP-er.
Socialisten en liberalen (en dan heb ik het niet over de PVV want die zijn geen van beiden) moeten in deze zich samen een weg banen door Euro puinhoop en beiden de rotzooi opruimen die in het verleden gemaakt is.
Al die slachtofferachtige euro aanstelleritis moet nu maar eens afgelopen zijn. Tranen doen niets groeien behalve snottebellen.
-
GJ Huisman, zo 04 december 2011 18:01
in reactie op Censuur Joop
Reageer op GJ
Voor de verandering ben ik het grotendeels met je eens. Maar het is bijzonder om De Jager nu uitspraken te horen doen die een paar jaar geleden nog werden verketterd als 'gevaarlijk' en 'achterlijk' door de eurofiele elite.
Dat geeft te denken voor de toekomst: zullen de politici over een paar jaar op dezelfde manier toegeven dat het hele idee van een politieke Europese Unie een waanidee en anti-democratisch gedrocht was? Zonder dat er dan een Balkenende opstaat die roept 'het licht gaat uit'?
-
Als de zakken worden gevuld zijn wij jullie,
Als de schade moet worden betaald zijn wij we.
-
Precies ,,dat dacht ik dus ook
als de schuldigen zelf gaan boeten ,gaat de politiek zelf bezuinigen op hun luchtkastelen ,en betalen de banken mee
maar de belasting betaler is weer de lul ,,en als er weer wat te verdelen is ,houden ze dat ook weer voor buffers ,die dan achteraf er niet blijken te zijn .
mischien moeten we toch maar occupy gaan steunen ,of op een andere manier rechtvaardigheid gaan afdwingen ,,want van de bestuurders hoeven we niks te verwachten
en van onze vertegenwoordigers in den haag ook al niet
-
....dus we krijgen nu een parlementaire enquete over de invoering van de Euro in Nederland?
-
De eeuwige begrotingsdiscipline-LP draait overuren. De Spaanse en Ierse overschotten worden voor het gemak even vergeten. Het prijzen van de keltische tijger als vrijemarktideaal wordt ook voor het gemak vergeten. Het ligt niet aan de banken, het ligt niet aan de ideologie, het ligt aan de overheden. Te weinig vrije markt.
Op een gegeven moment gaan we gewoon vanzelf geloven dat de crisis niets te maken had met een massaal frauderend en ontspoord financieel systeem. Waar ratingagencies samen onder 1 hoedje met Wallstreet speelde door het verpakken van junkhypotheken in MBS'en om die vervolgens met een AAA-stempel door te verkopen en zo het risico af te wentelen op de kopers van die troep.
De huizenmarktzeepbel, slap monetair beleid, hebzuchtige banken ( (gelijktijdig oppompen van huizenmarkt en speculeren op neergang) en massale bailouts van banken of andere instellingen met publiek geld worden dan naar een ver verleden verdrongen en doe er niet meer toe. Het oplopen van de staatsschulden door de recessie die dit tot gevolg had doet er dan ook niet meer toe.
Dit wordt dan geweten aan spildrift en niet aan automatische stabilisatoren (minder belasting door recessie, hogere uitgaven werkloosheid, deeltijd WW etc). Het oplopen van die staatsschulden worden met 2 handen aangegrepen om ons nog meer van hetzelfde te geven. Nog meer van wat niet werkt.
Daar waar we de bankendisciplinerings-LP zouden moeten horen, horen we de begrotingsdiscipline-LP. De catastrofe, aangericht door ons globale financieele systeem moet immers door iemand betaald worden. Er wordt helaas niets gedaan om een nieuwe catastrofe te voorkomen. We worden gewoon terug op een dood spoor gezet, in een trein welke we zelf moeten betalen.
En ondertussen zitten wij als ratten opgesloten in een paradigma waar we niet meer kunnen doen dan naar elkaar wijzen. Elkaardeschuldgeven.
Jij links, ik rechts. Wij dom.
-
"Het had met een veel sterkere begrotingsdiscipline gepaard moeten gaan. Het had nooit zo mogen zijn dat we het aan de blauwe ogen van een ieder over hebben gelaten om die regels die we hebben ook toe te passen."
Begrotingsdiscipline? Is dat alles wat Captain Hindsight weet te bedenken? Alleen dat? Wat dacht u van meer belastingsdiscipline in zuidelijke landen? Of van sowieso meer eenheid in belastingstelsels in de EU? Een gezamenlijk financieel beleid, waarvoor dan ook rechtstreekse verantwoording wordt afgedragen naar de kiezer? Of van de positie van de banken? Het speculeren met overheidsgelden bij onbetrouwbare banken (Icesave)? Het verstrekken van ongedekte leningen uit fictief (op 'vertrouwen' gebaseerd) kapitaal?
TRAJANUS
Over de positie van de banken. Toevallig las ik een correspondentie tussen Plinius de Jongere en keizer Trajanus over rente. Leningen in de provincies, voor huizen, boerderijen en ondernemingen, werden verschaft uit de gemeenschappelijke schatkist, zo blijkt, en de rente stond op 12%. Kan dat naar beneden? vraagt Plinius. De keizer antwoordt:
"Als het niet lukt om overheidsgeld te investeren, zie ik ook geen andere oplossing dan de rente te verlagen, beste Plinius. Bepaal jij de rente maar in jouw gebied, op basis van de behoefte. Maar dwing geen leningen op aan mensen die niet in staat zijn daar iets nuttigs mee te doen. Dat kan niet meer tegenwoordig." (X-55)
De Romeinen hadden geen banken, maar de overheid verschafte leningen (tegen rente) aan mensen die daarmee iets nuttigs gingen doen en stimuleerde zo de lokale economie. Hoe eenvoudig is die oplossing.
-
Een open deurtje, een no-brainer van onze minister van geldzaken. In 2008, toen de eerste banken dreigden om te vallen, hoorde ik hier niemand over.
-
De crisis is inderdaad al begonnen sinds de ineenstorting van de rente-welvaart. Toen werd er door menig politicus en financieel 'expert' gezegd dat we ons totaal niet druk moesten maken...de 'reele' economie stond er helemaal los van..Hele volksstammen gingen er in mee, de financiele markt zal zich zelf herstellen...vooral niet mee bemoeien.
Politici wereldwijd hebben de financiele wereld decennia lang de ruimte gegeven om een financieel systeem op te bouwen die vrijwel geheel berust op (de doorverkoop van) schulden (rente) met als voornaamste excuus "groei" Het enige wat groeide was een wereldwijde schuldpiramide, die is sinds 2008 aan het instorten.
Je kan de verantwoordelijkheid hiervan alleen maar neerleggen bij politici.
-
Dat riepen critici al bij de invoering, jammer dat politici nu pas beseffen wat zij allemaal al wisten. Zo naief zijn regeringsleiders dus. Wereldvreemde dagdromers zijn het. In combinatie met machtswellust een gevaarlijke combinatie. Wat een dure les!
-
Was onze flipperaar van de VVD niet die in Maastricht bij de flappentapper stond? (en niet wist hoe die werkte?) Hij was de man die ons voor het lapje hield met zijn gulle lach.
Budgetteren kon hij ook al niet want ook hij ging weg met een flinke staatsschuld en berotingstekort. Maar ja dat willen de henk en ingrids hier snel verbloemen door, zoals altijd, links de schuld te geven.
-
De oorzaak van de groot-Europese gedachte is afkomstig van de linkse maakbaarheidskerk. Laat iedereen die de afgelopen 50 jaar op een linkse partij heeft gestemd er maar voorop draaien...
-
, zo 04 december 2011 16:47
in reactie op Des Duivels
Reageer op
Desje toch, heb je daar één, al is het ook maar zo'n héél kleintje, bewijsje voor?
Ik stel voor dat je even met linkjes en namen komt................
Niet dat ik denk dat je ook maar met één link of bewijs k u n t komen, maar ik vraag gewoon maar even..............
-
bewijs...jazeker.. zwart op wit
http://www.originofnations.org/Great_German_Nation/germany/Nazis%20&%20Europe/when_nazi_dreams_come_true.htm
-
, zo 04 december 2011 18:50
in reactie op Des Duivels
Reageer op
Desje, dit linkje slaat volgens mij totaal nergens op.
Als dat je argument is ben je wat mij betreft uitgeluld.
-
Ik geloof dat het handig is om te weten dat iedereen die zich maar een klein beetje democratisch organiseert sowieso al links is.
Volgens de heer Duivels is iedereen links.
-
, zo 04 december 2011 18:40
in reactie op YggY ...
Reageer op
Dus jij en ik ook?
-
, zo 04 december 2011 18:47
in reactie op YggY ...
Reageer op
Nou, wat dat betreft zijn avatars wel handig.
Je weet bij het scrollen zonder meer waar je door kunt scrollen
Om te beginnen dus bij nationalistisch getinte vlaggetjes toestanden en nu komt dat malle duiveldingetje er bij.
Bij een mooie esdoorn hou ik altijd even halt.;)
Zoiets heet een gebruiksaanwijzing.
;;--))))))
-
Om te beginnen dus bij nationalistisch getinte vlaggetjes toestanden en nu komt dat malle duiveldingetje er bij.
=========
Ik laat inderdaad het vlaggetje voor wat het is en schenk er geen aandacht meer aan. zoals ik al zei, voor wat het is.
Een vlaggetje.
-
Tja, hoe leg je zo iemand het verschil tussen links en rechts uit. Misschien helpt 'stro - hooi'?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_en_rechts_%28richting%29#Hooi.2C_stro
-
De oorzaak van de groot-Europese gedachte is afkomstig van de linkse maakbaarheidskerk. Laat iedereen die de afgelopen 50 jaar op een linkse partij heeft gestemd er maar voorop draaien...
Oja? De SP hoort niet bij de EU communisten.
-
Wel een beetje een koppig duiveltje!!
Dat het vooral niet Links was die de afgelopen decennia heeft geregeerd moet nu toch wel een keer zijn doorgedrongen...
-
Zonder die fouten te maken hadden we de Euro er nooit door gekregen. Nu moeten we wel repareren. Dus kom maar op met eurobonds en strenge controlebevoegdheden op overheidsfinanciën.
-
Hugo Freutel, zo 04 december 2011 17:21
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op Hugo
"Zonder die fouten te maken hadden we de Euro er nooit door gekregen. ..."
Een vrijbrief voor fout bestuur?
-
Tjongejonge zeg! En dat heeft echt niemand bedacht toen de Euro werd ingevoerd? Wat hebben al die financiële experts tien jaar geleden zitten doen? Ik zeg nu dan wel dat het tien jaar geleden is, maar natuurlijk zijn in de jaren voorafgaande aan de invoering deze experts al jarenlang bezig geweest met het uitrekenen of het wel haalbaar was, het maken van een centraal Europees beleid mbt de Euro en het plannen van de daadwerkelijke distributie en de invoering zelf.
En in al die tijd is dus niemand op het idee gekomen om er voor te zorgen dat er een controle zou komen op het naleven van de gemaakte afspraken? Volgens mij is toch al jarenlang algemeen bekend dat je een politicus of een zakenman NOOIT op zijn blauwe ogen moet geloven!!
Het lijkt de kleuterschool wel.....
-
@"En in al die tijd is dus niemand op het idee gekomen om er voor te zorgen dat er een controle zou komen op het naleven van de gemaakte afspraken?"
Zullen ze ongetwijfeld wel aan gedacht hebben, maar meer controle op het naleven van afspraken betekent dat Europese controle-instanties meer zeggenschap zouden hebben over nationale regeringen. En dat lag gevoelig bij de regeringen, en met name bij de kiezers van die regeringen. Zoals alle hectiek om het 'grondwet'-referendum wel bewezen heeft.
-
En wederom is Europa bezig met een plan dat volstrekt tegen de diverse volksaarden ingaat.
-
Hahahahaha! Te gek voor woorden dit. Jan Kees is zich nu al aan het indekken. Samen met Ruding...en ook het farce optreden van partijgenoot Ben Knapen eerder deze middag in Buitenhof.
De vingerwijzerige uitspraken van De Jager, Knapen als ook Ruding getuigen niet alleen van paniek maar ook van onkunde en een enorme regenteske arrogantie richting de burger. En je dan nog afvragen waarom steeds meer mensen geen vertrouwen meer hebben in de Euro. De Euro is niet het probleem het gebrek aan kennis en het niet nemen van verantwoording bij (Euro)politici is de reden dat het vertrouwen bij velen compleet weg is. Dat al begonnen sinds 2008.
Al sinds dat in 2008 de rente-economie in elkaar aan het storten is, is er door politici willens en wetens GEEN stringent financieel beleid gevoerd..de markt zal het wel oplossen, hoe DOM kun je zijn. Er is totaal niets gedaan aan een sterke inperking van de financiele macht, niet in Nederland, niet in Europa, niet in de wereld.
Dit is al zovaak gezegd; een wereldwijde crisis, die alleen wereldwijd op te lossen is. Slechts een gedeelte van deze wereldwijde crisis heeft te maken met de Euro.
Ik sluit graag af met de beroemde woorden van Jan Kees de Jager, begin van deze zomer: de crisis gaat ons geld opleveren, we gaan verdienen aan de schulden van Griekenland..l*l
-
Worden we nu al voorbereid op rampzalig nieuws. Het gebruik van het woord "wij" is opnieuw zeer interessant. "Wij" krijgen de rekening gepresenteerd.
"Wij".
Hij zal wel "jullie" bedoelen.
-
Louis Break, zo 04 december 2011 16:42
in reactie op Han van der Horst
Reageer op Louis
De Jager hoort toch ook onder "Wij", hij betaalt toch ook belasting.
-
Daarom gloven we die blauwe ogen van rutte ook niet!
-
Het zijn ook net kleuters die bewindslieden vooral hier in Nederland. Ze hebben nog nooit wat gepresteerd en kunnen geen enkel probleem adequaat oplossen. Ik kan me ook niets heugen dan mislukkingen en toch worden ze steeds gekozen. Het word eens tijd dat de verantwoordelijken ook echt de verantwoordelijkheid dragen en ze kaalplukken voor hun slechte en vooral domme beleid. Ik kan er zo 10 opnoemen die verantwoordelijk zijn voor de teloorgang van dit land. Maar de hoofdschuldige zijn toch de kiezers. Ze leren het ook nooit.
-
Boeten?
We, wie ‘we’?
Overigens dat wordt dan tweemaal boeten. De Hollandse gulden is gewoon twee keer te goedkoop ‘verkocht’. Nadat de piraten de winst in hun zak hebben stoken, zijn die naar huis en laten de failliete boedel achter. Het lijkt wel neoliberale markt economie, die als een ‘zero-sum game’ is opgezet. Piraterij! Zie ook mijn artikel over ‘piraterij’:
http://tijdschriftdeas.wordpress.com/2011/11/30/piraterij-een-casus-voor-anarchisten-en-criminologen/
-
"Minister Jan Kees de Jager (Financiën) meent dat er te veel fouten zijn gemaakt bij de invoering van de euro. Hij had anders ingevoerd moeten worden, want er zaten te grote fouten in, en daar betalen we nu de prijs voor"
Nou daar kun je dus je voormalige collega vvd-er Zalm voor bedanken. Die heeft dus, als meest verantwoordelijke minister op dat moment zitten slapen. Wie kan nu nog beweren dat onze financien bij de vvd in goede handen zijn?
-
Vertel ons iets wat we nog niet weten Jan Kees.
Wat denk je, zouden we dat geld wat naar Griekenland is gegaan ooit nog terug zien?
Met rente?
...
En gie geleuf da Jan Kees?
-
10 jaren geleden zijn er fouten gemaakt met de invoering van de euro volgens minister De Jager.
En worden er nu dan geen fouten gemaakt?
Minister De Jager dacht te kunnen profiteren van de crisis door zelf een abnormaal lage rente te betalen op onze schulden. En anderzijds de zuidelijke landen een hogere rente.
Dat werkt dus niet en van dit egoïstische beleid van De Jager krijgen we nu de rekening gepresenteerd, de crisis blijft voortduren.
Was De Jager maar zo veel mans om te pleiten voor Eurobonds in samenhang met een steviger begrotingsdiscipline.
Daarmee zou Duitsland ook geholpen zijn een draai te maken naar Eurobonds. Maar nee het braafste jongetje van de klas blijft tot het laatst toe zeuren.
-
Waarom lopen politici altijd 10 jaar achter? Wij wisten dit al een tijdje...
-
, zo 04 december 2011 15:07
Reageer op
Ik geloof ze gewoon niet meer.
Ik geloof ook de Jager niet meer.
Im geloof Merkozy niet meer.
Ik geloof geen enkele politicus die destijds klakkeloos en zonder de bevolking te bevragen pro-Europa was.
Ze hadden kunnen weten dat men, indien noodzakelijk, alle afspraken en* sancties* gebruikte om de reet mee af te vegen, en er is geen enkele, ik herhaal, geen E N K E L E garantie dat dat niet weer gebeurt.
-
helemaal mee eens, eigenlijk kun je alleen de sp en de pvv nog vertrouwen
men heeft uit politieke overwegingen economische beslissingen genomen, nooit een goed idee. Ze hebben dat gedaan met de inkomens en de pensioenen van de werkende nederlanders
Ze hebben net als de bankiers hun eigen belangen voorop gesteld,
feitelijk zou het hele stel zowel politici als bankiers ze voor de rechter gebracht moeten worden wegens fraude
-
YggY ..., zo 04 december 2011 17:53
in reactie op Ton evertsen
Reageer op YggY
helemaal mee eens, eigenlijk kun je alleen de sp en de pvv nog vertrouwen
==============
U kunt de PVV wel; weglaten, die gedogen de miljardensteun aan de Eurozone en zijn dus medeverantwoordelijk.
-
, zo 04 december 2011 15:04
Reageer op
*Strakke regels en sancties*...............die waren er in 2002 ook.
Met het nu voorliggende resultaat.
-
*Strakke regels en sancties*...............die waren er in 2002 ook.
Met het nu voorliggende resultaat. "
Financiële sancties voor landen in geldnood?
Geen enkele lidstaat heeft zich consequent voor langere duur aan de 3% norm kunnen houden. Wegens de te verwachten stijging van rente zal iedereen zich aan de 2% norm moeten houden. Eitje.
-
, zo 04 december 2011 18:39
in reactie op Hugo Freutel
Reageer op
Nee, hoor, er bestonden wel degelijk zogenaamd harde sancties.
Landen die in de min kwamen moesten extra betalen.
Hoe debielig kan je als Europa zijn..............
Oohh, U heeft schulden en U weet niet hoe U eruit moet komen.................simpel, we leggen U een boete op..................
Dat hele accoord toen was van een infantiliteit die zijn weerga niet heeft.