12 augustus 11 12:29 Reageer (52) Economie RSS

Verbod op shortselling moet markten herstellen

Handelaren twijfelen aan maatregelen in Frankrijk, Italië, Spanje en België

In Italië, Spanje, Frankrijk en België geldt sinds vrijdag een tijdelijk verbod op shortselling. De Europese marktautoriteit ESMA heeft dat donderdagavond bekend gemaakt. De maatregel is in het leven geroepen om de financieel markten te laten herstellen.

Shortselling houdt in dat geleende aandelen verkocht worden, om later tegen een lagere koers weer opgekocht te worden en teruggegeven worden aan de eigenaar. Handelaren hebben dus baat bij een dalende koers, wat de koers uiteindelijk nog meer doet zakken. NOS schrijft dat 'sommige handelaren mogelijk de koersen proberen te laten dalen door geruchten en onjuiste berichten te verspreiden'.

Aan het begin van de financiële crisis in 2008 werd shortselling ook tijdelijk verboden. De maatregel pakte toen vooral nadelig uit voor durfinvesteerders als hedgefondsen. In Amerika staan ze niet te juichen om de maatregel. Ze vrezen dat ook zij nu een (tijdelijk) verbod in zullen moeten stellen. Financiële historici zijn bovendien van mening dat het tijdelijke verbod op shortselling niets zal uitmaken.

Kenneth S. Rogoff in de New York Times:

"Het verbod op shortselling riekt echt naar wanhoop. Dit is hun plan om de euro-crisis op te lossen? Ik bedoel, dit zal hen niet veel tijd geven." Volgens Rogoff is een dalende koers niet het grootste probleem. De schuldenproblemen zouden zijn ontstaan door de stress op het systeem, die gecreëerd is door de bankencrisis. 

Robert Sloan verklaart dat het verbod op shortselling getuigt van een gebrek aan vertrouwen, wat uiteindelijk exact het tegenovergestelde is van wat de markt nodig heeft. "Het is een crisis van vertrouwen."

New York Times: Four European Nations to Curtail Short-Selling

Trouw: Voorlopig verbod op short-selling in EU-landen

Laatste Reacties (52) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • robert vd heide, za 13 augustus 2011 00:46 Reageer op robert

    robert

    dit soort voor of tegen onderwerpen zijn bepalend aan welke kant je staat in de toekomst

    de mensheid , of het corporate systeem dat de mens misbruikt en leegperst

    better choose wisely ,,het zou wel eens een bepalende keus kunnen zijn ,,het systeem gaat op zn gat maar geleid ,zodat een nog selecter groepje er beter van word ,en aandeelhouders en banken gewoon over de kop gaan
    de machten die waren, gaan op hun gat het komende jaar en evenzo het monetaire en economische systeem

    allemaal signs of the times waar we ons in bevinden

    als je stopt je heil in dit systeem te zoeken en geld als het gouden kalf(belangrijkst te zien)
    is het voor iedereen mogelijk te merken/voelen/zien
    dat de mensheid weer empowered word

    niet blindstaren op wat was ,maar openminded en kijkend in het hier en nu zijn zal veer meer opleveren als welk aandeel of shortselling sceme ook.
    weet best dat velen hier doof voor zullen zijn ,,maar dit geluid zal de komende tijd vaker via verschillende wegen tot ons komen
    en op een gegeven moment moeten we allemaal kiezen
    met de oude kliek mee ten onder gaan,of met de stroom mee
    weer mens worden en het juk van eeuwen van onderdrukking afleggen
    en het proces van de komende 3 jaar als mens in zn totale kracht uitkomen
    het enige wat er voor nodig is is het cultiveren van EERLIJKHEID
    zonder daar met slimmigheidjes op af te dingen
    onvoorwaardeliijke totale eerlijkheid t.o.v jezelf en anderen
    dat is de manier om de next level mee te maken
    dit proces is al een poosje aan de gang ,maar is de laatste paar maanden voelbaar
    alle vibraties worden hoger ,,,en de brandjes over de wereld zijn hier ook reactie op ,,want veel schuldgevoel zit velen in de weg om open te zijn ,dit roept verzet en weerstand op,,vergeef jezelf ,en het is goed ,zo makkelijk is dat ,,als je wel eerst je falen onder ogen durft te zien ,,want je kan alleen vergeven als je naar jezelf kijkt
    de angst hiervoor smelt weg op het moment dat je het doet
    en is een truc van je ego ,,net als die hersenen die een tool zijn maar niet meer dan dat ,die redenen zullen opwerpen om gewoon door te gaan en niet te reflecteren
    als dit je niet aanspreekt of raar lijkt
    bereid je voor dat de keuze toch gemaakt moet worden en dat er nog tijd is ,,al lijkt eerlijkheid boven alles me uberhaubt een betere investering in de toekomst als shortselling of andere nare producten die ten koste van anderen gaan
    wij zijn groter en hebben meer vermogens als de wereld ons wil doen geloven WAKE UP !!!!

  • Peet Van Velzen, vr 12 augustus 2011 22:50 Reageer op Peet

    Peet

    Shortsellen is een heel normale en oude techniek. Het verbieden is alleen een teken dat de overheden de zaken niet meer in de hand hebben. #totalepaniek

  • Roelf Turksema, vr 12 augustus 2011 23:58 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Roelf

    Roelf

    Onzin: shorten is winst maken dankzij andermans ellende, je bent dus gebaat bij maximale ellende en helpt dat dan ook waar je kan.
    Kijk alleen maar naar wie de grote partijen zijn die shorten, 90% Hedge Funds, JPMorgan en dergelijke semi-criminele organisaties.
    Verder gebruiken ze jouw aandelen zonder dat jij het weet, je verdient er ook niets aan, je aandelen gaan naar de haaien en zij worden dus rijk over jouw rug en aandelen en ze hoeven on top of that niet eens belasting af te dragen. Ondertussen spelen de HF's en de media samen om die zelfde aandelen minder waard te laten worden, 99% van de politici doorziet de omvang van die zwendel niet eens. Jij dus ook niet.

  • Fred Plass, za 13 augustus 2011 01:34 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Fred

    Fred

    shortgaan kan alleen als de aandelen geleend kunnen worden - als de aandelen geleend worden moet daarvoor een vergoeding worden betaald - het aandeel moet weer worden teruggeleverd dus als de koers niet omlaag gaat maar omhoog dan zal het aandeel met verlies moeten worden teruggekocht - over het algemeen zijn er bij degene die shortgaan net zoveel winnaars als verliezers dus ook degene die shortgaan kunnen op de pijnbank belanden
    ook rechtse regeringen verbieden nu het shortsellen - niet het shortgaan is een probleem maar het gebrek aan informatie in Europa over de posities die short zijn ingenomen - op de Noord Amerikaanse beurzen is die kennis er wel en is het vaak aantrekkelijk om een aandeel te kopen waarop een grote shortpositie bestaat immers je weet dat die aandelen in ieder geval moeten worden gekocht.

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 20:57 in reactie op Fred Plass Reageer op Roelf

    Roelf

    Als je aandelen niet geblokeerd staan of in de verkoop worden ze gewoon ''geleend'' zonder dat jij dat weet laat staan dat er een vergoeding op volgt. Shorten is niet bedacht door iemand die een economie wilde opbouwen.

  • Fred Plass, di 16 augustus 2011 00:33 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Fred

    Fred

    Dus jij krijgt een briefje van de bewaarder van de effecten dat jij ze even niet kan verkopen omdat hij ze heeft uitgeleend. Niet dus. Grote instituten kunnen wel een overéénkomst sluiten dat zij niet verkopen en daarvoor krijgen zij een vergoeding. Lange termijn beleggers hebben vaak geen moeite met shortselling. Over de lange termijn maakt het meestal geen bal uit in de koers maar levert het wel extra inkomsten op. Je hebt vaak net zoveel dramatische dalingen door shortselling als explosieve stijgingen door een shortsqeeze. Kijk b.v. maar eens wat er vandaag gebeurd is met Research in Motion.
    Het verbod op shortselling lost op de lange termijn niets op. Het is een zinloos gebaar gericht op de onderbuik. Ze weten waarschijnlijk niet eens of en in welke mate het zich hier heeft voorgedaan. Als shortselling niet had bestaan dan betekend het niet dat het niet fout had kunnen gaan. Je kan mt leugenachtige geruchten ook op andere manieren profiteren. Via derivaten, jouw eigen aandelen verkopen en goedkoper terugkopen, etc. Trouwens als partijen iets fout willen dan zullen er waarschijnlijk altijd wel andere wegen zijn om short te gaan. Veel grote bedrijven staan ook buiten de landen genoteerd die het verbod hebben ingevoerd.

  • Marc Schouten, za 13 augustus 2011 00:23 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Marc

    Marc

    #totalepaniek of #paniekcontrole?

  • Babette van Dijk, za 13 augustus 2011 12:21 in reactie op Peet Van Velzen Reageer op Babette

    Babette

    Shortselling is manipulatief, obsceen en crimineel... Om zoiets als volstrekt "normaal" te betitelen, is men, mijns inziens, behoorlijk de weg kwijt...

  • Jacqueline Wouters, vr 12 augustus 2011 20:18 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Het betekent dat handelaren nu vrij brief hebben om zich te verrijken
    nu alles lekker goedkoop is kopen ze op om later te cachen!
    De grootste witte boorden criminelen zijn de bankiers en hun hulptroepen die dit toelaten! Juist ja De Jager Rutte en Wilders!

  • Cor Edelenbosch, vr 12 augustus 2011 19:49 Reageer op Cor

    Cor

    Goh, waar het kapitalisme al toe in staat is.

  • Reinaert de Vos, vr 12 augustus 2011 17:35 Reageer op Reinaert

    Reinaert

    Blijven weinig veilige landen over op deze manier.

  • Albert van de ven, vr 12 augustus 2011 17:09 Reageer op Albert

    Albert

    Bij shortselling komt bij mij altijd de gedachte op aan iemand die gewond en hulpeloos op de grond ligt en intussen beroofd wordt.
    Zoiets als dit dus:
    http://www.youtube.com/watch?v=XYuMPw6Yi3k
    Maar dan door zeer gerespecteerde heren in streepjespakken.

  • Ira Hayes, vr 12 augustus 2011 17:31 in reactie op Albert van de ven Reageer op Ira

    Ira

    Dat is dan wel een heel vertekenend beeld van de werkelijkheid.
    Maar goed, als ik de reacties hier lees zou het me verbazen als 1 op de 20 Joop reageerders kon uitleggen wat shortselling peecies is en hoe het in zijn werk gaat.

    Ja, het is waar, er wordt verdient aan slechtere resultaten dan verwacht. Maar dit maakt de markt alleen maar efficienter omdat het een nauwlettend oog op de toekomstverwachtingen van een financieel instrument houdt.
    Short gaan betekent dat je voorspelt dat de toekomstige prijs lager is dan de huidige. - ALLEEN ALS JE DAAR GELIJK IN HEBT- verdien je uiteindelijk geld. Short gaan zelf haalt de waarde van een aandeel niet omlaag. De prijs blijft altijd bepaald worden door vraag en aanbod.

    De vergelijking met de gweonde maleisier gaat al helemaal niet op want het geld dat verdient wordt met shortgaan komt niet van het aandeeluitgevende bedrijf, maar van diegene waarmee je je futurecontract hebt afgesloten.

  • Marc Schouten, vr 12 augustus 2011 19:09 in reactie op Ira Hayes Reageer op Marc

    Marc

    "Maar goed, als ik de reacties hier lees zou het me verbazen als 1 op de 20 Joop reageerders kon uitleggen wat shortselling peecies is en hoe het in zijn werk gaat."

    Zalig minachtend :)

    Maar toch bedankt voor de korte uitleg. Ik ben altijd blij om wat te leren.

    Als ik het goed begrijp is het dus een massaal casino gokken om die titels zullen dalen door de "ruime liquiditeit" voor "institutionele beleggers", zoals hedge funds of high risc speculatie fondsen; weddenschappen die soms self-fulfilling zijn.

    Dat ruikt mij naar wilde speculatie, geld maken van niets. Waren dit soort praktijken ook niet ontzettend populair op het moment dat Lehman viel?

    Sorry, ik hou er niet van...

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 00:11 in reactie op Albert van de ven Reageer op Roelf

    Roelf

    Klopt als een bus.

  • Kees Swanenberg, vr 12 augustus 2011 15:25 Reageer op Kees

    Kees

    [Robert Sloan verklaart dat het verbod op shortselling getuigt van een gebrek aan vertrouwen, wat uiteindelijk exact het tegenovergestelde is van wat de markt nodig heeft. "Het is een crisis van vertrouwen." ]

    Vertrouwen in wie?

    Sinds in de VS onder Reagan in de jaren '80 de financiële sector sterk gedereguleerd is, met navolging in de gehele vrije wereld, onder het motto 'hoe vrijer de (financiële)markt des te beter voor de economie', hebben we in een sneltreinvaart crisis op crisis gehad.

    Sinds de jaren '80 heeft door die deregulering in de beurswereld het casino-kapitalisme zijn intrede gedaan. Handige financiële jongens niet gehinderd door enige wetgeving van betekenis, hebben bij de vleet de meest ondoorzichtige producten en derivaten (= gokspeculeerkansspelinstrumenten) verzonnen, die nog het meest doen denken aan varianten op het spel balletje-balletje.

    Financiële instellingen zijn in 30 jaar tijd gefuseerd tot een steeds kleiner wordend aantal kolossen, die als er een omvalt, het hele financiële systeem kunnen opblazen en de wereldeconomie ontwrichten, zoals gebleken tijdens de kredietcisis, waarbij toen het feest voorbij was en de rekening betaald moest worden, die plotsklaps bij de belastingbetalende burger kwam te liggen en niet bij de veroorzakers.

    Mesdames et messieurs, faites vos jeux!
    Va banque!
    Rien ne va plus!
    Het geld is niet meer van U... maar is verdwenen in de zakken van Bassie!

  • Crunchy Frog, vr 12 augustus 2011 16:35 in reactie op Kees Swanenberg Reageer op Crunchy

    Crunchy

    "Handige financiële jongens niet gehinderd door enige wetgeving van betekenis, hebben bij de vleet de meest ondoorzichtige producten en derivaten (= gokspeculeerkansspelinstrumenten) verzonnen, die nog het meest doen denken aan varianten op het spel balletje-balletje."
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Je zou er bijna voor pleiten om er kansspelbelasting op te gaan heffen.
    Alleen kan je een roulettetafel niet ontregelen met valse geruchten.

  • Johannes Zeilstra, vr 12 augustus 2011 15:11 Reageer op Johannes

    Johannes

    Het blijft een verbazing wekkend gebeuren , die hele aandelenhandel.
    Volwassen dames en heren die als lemmingen achter elkaar aanlopen, en met emotie op de meest belachelijke zaken reageren.
    Reden waarom het gisteren goed ging op de Amerikaans beurzen... welnu, een gerespecteerd heer verklaarde dat het daarvoor goed ging op de Europese beurzen, en dat was de reden. De hele dag gebeurd er niets, de Dow opent lager, en de Europes markten lazeren alsnog in elkaar.
    Dat mensen die met deze handel bezig zijn zichzelf nog serieus nemen.
    In feite zou de hele beurshandel verboden moeten worden.

  • Jager Verzamelaar, vr 12 augustus 2011 16:33 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Jager

    Jager

    [In feite zou de hele beurshandel verboden moeten worden.]

    Amen

    en ik stem op die partij die daar voor staat

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 00:21 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Roelf

    Roelf

    Als ze het patenten systeem ook verbieden doe ik mee.

  • jaap zonneveld, vr 12 augustus 2011 15:10 Reageer op jaap

    jaap

    Belachelijk om short selling te verbieden. Nog even en je mag je eigen aandelen niet meer te koop aanbieden. Typisch links.
    Dat men naked shortselling verbiedt kan ik nog inkomen, maar dan ook alle opties en futures verbieden. En dat is kul.
    Links probeert weer eens de markt te bespelen zonder de daarvoor benodigde centjes mee te brengen.
    Vraag Dikkertje Jongerius even of je met de pensioengelden mag spelen. dat zijn gelden die links gaarne verspeelt om daarmee kansarme nietsnutten ons land binnen te halen.
    Gelukkig hebben wij Rutte en Wilders die ons land in de juiste vaarwateren voeren.

  • Joaquim Campesino, vr 12 augustus 2011 16:54 in reactie op jaap zonneveld Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Ehhh.... Links demoniseren mag volgens mij niet meer dat is gevaarlijk.
    Daarnaast is het de grootst mogelijke onzin in dit verband. Van het rijtje Frankrijk, Italië, Spanje en België heeft enkel Spanje een regering die enigszins een links tintje heeft. Zapatero is gewoon een keurige neoliberaal maar die gun ik u nog. België heeft niet eens een regering en Sarkozy en Berlusconi zijn echt geen linkse mensen. Sorry maar dit is een crisis in het hard van het vrijmarktdenken en al het gesleutel dat u ziet wordt gedaan door mensen die er nog in geloven.

  • Joaquim Campesino, vr 12 augustus 2011 15:08 Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Ze zouden net iets verder kunnen gaan: een verbod in de handel van een aandeel dat in het laatste half jaar is verkocht. Dat zou aandelen weer een investering in een bedrijf maken in plaats van wat het nu is: zero-sum winner takes all.

  • Jan Jansen, vr 12 augustus 2011 15:08 Reageer op Jan

    Jan

    Take the toys from the boys.

    Bijvoorbeeld ook de hedge funds: met geleend geld, waar je zelf geen enkel risico loopt, iets opkopen, koud sarneren (lees massa-ontslagen), in de etalage zetten met mooie cijfers, en vet verdienen. Zo worden de rijken dus rijker en staan Henk en Ingrid aan de kantlijn te morren.

    Privatisering is en was het toverwoord van rechts Nederland. Wat heeft ons dat opgeleverd? Ik heb de energieprijzen alleen maar omhoog zien schieten, de service van OV achteruit zien hollen en de de zorg alleen maar duurder.

    Is er een weg terug? Kunnen we de bedrijven gewoon niet in handen en portomonee van de direct belanghebbenden (werknemers, afnemers) geven? Laat dit kabinet turf gaan steken.....

  • Jager Verzamelaar, vr 12 augustus 2011 14:53 Reageer op Jager

    Jager

    Gewoon die hele onzin van de beurshandel afschaffen

    Het slaat namelijk helemaal nergens op.
    Gooi die beurzen dicht definitief
    geen aandeelhandel meer zonder naam
    Geen NV's meer maar BV's

    klaar !

    Waarom moeten normale mensen lijden onder een geestelijk gestoord spelletje van een paar rijke idioten?

  • N N, vr 12 augustus 2011 14:50 Reageer op N

    N

    Shortsellen verbieden werkte in 2008 ook al zo lekker. Niets werkt zo goed om een markt in paniek te laten raken als een verbod op shortsellen.

  • Crunchy Frog, vr 12 augustus 2011 15:10 in reactie op N N Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Ik betwijfel of dat opweegt tegen de paniek die de shortsellers zelf veroorzaken.

  • N N, vr 12 augustus 2011 17:17 in reactie op Crunchy Frog Reageer op N

    N

    Ik zou zeggen: don't shoot the messenger. De short sellers zijn de boodschappers.

  • Crunchy Frog, vr 12 augustus 2011 19:55 in reactie op N N Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Dat klinkt mij wel erg in de oren als zeggen dat een inbreker de boodschapper is die je waarschuwt voor slecht hang- en sluitwerk.

  • Crunchy Frog, vr 12 augustus 2011 14:31 Reageer op Crunchy

    Crunchy

    Terecht maatregel. Dit soort mensen heeft veel te veel invloed en veel te weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
    In een situatie als deze, waarin serieuze problemen moeten worden opgelost, kan je geen kortzichtige types gebruiken die het vuurtje voor hun eigenbelang nog eens extra gaan opstoken, en daarmee oplossingen alleen maar verder weg brengen.

  • Grolschje ., vr 12 augustus 2011 14:11 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    De beurs reageert op onrust van buitenaf.
    Symptoombestrijding is dit. Frankrijk heeft een groot tekort en een grote staatsschuld, dat is het probleem.

  • Rob Geurtsen, vr 12 augustus 2011 14:59 in reactie op Grolschje . Reageer op Rob

    Rob

    Waarom is dat een probleem? Wat zijn je argumenten? Wat is de economische reken/model redenatie?

  • Grolschje ., vr 12 augustus 2011 16:24 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Dan kan er twijfel ontstaan of Frankrijk aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Wat dus negatief is voor de financiële instellingen, die veel geld in de schuldenpapieren hebben zitten.

    Zelfde geld voor de VS, Spanje, Italië. Shortselling verbieden zal geen effect hebben op de negatieve tendens op de beurs. Hooguit op de wispelturigheid van de beurs.

  • Evert van Vliet, vr 12 augustus 2011 13:39 Reageer op Evert

    Evert

    Als je de gemiddelde pleinbewoners peilt valt de 'eer' van de twijfel vooral de handelaren ten deel.

    Waar is jezus wanneer je 'm nodig hebt?

  • Marc Schouten, vr 12 augustus 2011 14:22 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Marc

    Marc

    Deze?

    http://tinyurl.com/3lflvuk

  • Evert van Vliet, vr 12 augustus 2011 15:16 in reactie op Marc Schouten Reageer op Evert

    Evert

    Die ja!

  • Albert van de ven, vr 12 augustus 2011 16:59 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Albert

    Albert

    Is deze niet beter van toepassing?
    http://www.youtube.com/watch?v=R8DgTnPq2S4

  • Rob Geurtsen, vr 12 augustus 2011 13:39 Reageer op Rob

    Rob

    Heel goed. Financiële markten hebben nog teveel invloed op de gewone economie en de politiek. Terwijl er slechts fictief, weliswaar te besteden kapitaal tegenover staat, maar geen wezenlijke bijdrage levert aan het (economisch) welzijn van bevolkingen. Een deel van de vrije markt is er op ooit om voor eigen voordeel overheden en bevolkingen te beschadigen. Regelmatig hard en corrigerende optreden is dan nodig.

    We hebben meer financiële Marcouch-jes nodig. Misschien wat voor hem, dan loopt hij niet achter onruststokende journalisten aan. Politiek moet een eigen belangenafweging maken en niet de agenda laten dicteren door marktpartijen die niet loyaal zijn aan het economische welzijn van de andere spelers in het systeem waarin zij meespelen.

    Zes maanden voor en flesje water stelen vinden dezelfde mensen goed en okay die mopperen dat ze zelf niet mogen short-sellen.

    Kinda sick it is.

  • lambert maassen, vr 12 augustus 2011 13:30 Reageer op lambert

    lambert

    Lekker gemakkelijk, speculanten de schuld geven. Het onderliggende probleem zijn de overheids financieen.

  • Roelf Turksema, vr 12 augustus 2011 23:59 in reactie op lambert maassen Reageer op Roelf

    Roelf

    Nee.

  • Joop Schouten, vr 12 augustus 2011 13:16 Reageer op Joop

    Joop

    Is dat alles ? ! ? !
    Aandelenhandel waarbij mensen geen enkele duidelijke betrokkenheid met een bedrijf hebben én/of 'beperkte aansprakelijkheid' geldt ('Limited Liability'), zou verboden moeten worden want ik wens op geen enkele wijze mee te moeten betalen aan deze verzekering voor 'rijke' hebzuchtigen. Belastingbetalers zullen namelijk uiteindelijk op moeten opdraaien voor het verlies als ze verkeerd gegokt hebben.

    Klote handel.

  • Ira Hayes, vr 12 augustus 2011 14:09 in reactie op Joop Schouten Reageer op Ira

    Ira

    Ah Joop, mooi je bent ook tegen bailouts, de griekse 'hulp' (oftewel hulp aan de banken met grieks schuldpapier op de balans) en andere kapitaalinjecties door de overheid.
    Blijkt maar weer dat 'links'en 'rechts'op dit soort vlakken niet erg ontlopen.

  • Joop Schouten, vr 12 augustus 2011 14:43 in reactie op Ira Hayes Reageer op Joop

    Joop

    Ik ben voor hulp aan alle bedrijven - onder strikte voorwaarden - in een geheel ander economisch systeem.

    Naast deze corrupte windhandel vind ik de huidige vervuiling en het opsouperen van de natuur, schaarse energie en grondstoffen andere punten waar ik me fel tegen zal blijven verzetten.

    Politieke voorkeuren hebben daar helaas wél mee te maken.

  • Jager Verzamelaar, vr 12 augustus 2011 18:36 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jager

    Jager

    "ja sorry heer de bruin .
    ik moet u helaas ontslaan omdat een paar gekken in paniek raakten toen ze de cijfers van de sinaasappeloogst in brazilië zagen"

    "maar wij maken fietsen dat heeft toch niks met sinaasappels te maken? en we verkopen toch goed en ik werk hier al 30 jaar!?!@"


    "helaas, zo werkt de economie meneer de bruin, veel succes"

  • Joop Schouten, vr 12 augustus 2011 21:49 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Joop

    Joop

    'Meneer Bruin-1'.

    ': )

  • Joop Schouten, vr 12 augustus 2011 22:57 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Dé Bruin.
    (Excuus.)

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 00:10 in reactie op Joop Schouten Reageer op Roelf

    Roelf

    Het zijn de Hedge Funds Joop, samen met wat hele grote semi-criminele zakenbanken, aandeelhouders zijn er al sind het begin der tijden in alle vormen, HF's zijn het summum van de vrije markt en het neo liberalisme, duik er maar eens in hoe ze aan hun geld komen, kunnen niet stuk en betalen geen belasting. Lees maar eens wat over het faillissement van Carlyle Nederland BV, ze lieten de ing barsten voor vele miljoenen, ons geld. Nu hebben de zelfde jongens Alpinvest overgenomen, zelfde bedrijf, zelfde naam. En onze politici en Pensioenfonds beheerders laten het gewoon gebeuren.
    Niemand weet wat er speelt, iedereen vind het maar lastige materie, niet interresant maar ze weten allemaal wat de hobby is van de rechtsvoor van de eerste de beste eredivisie voetbalclub. En stemmen tot overmaat van ramp ook nog op de partijen van vrienden van de HF''s.
    Dan ben ik bijna geneigd om om de HF's nog gelijk te geven ook, bijna.

  • Joop Schouten, za 13 augustus 2011 01:03 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Joop

    Joop

    Tnx Roelf.
    : )))
    Je schreef: 'Niemand weet wat er speelt, iedereen vind het maar lastige materie...'

    Ik ook; noodzakelijke informatie over wie er aan Onze Keukentafel mee-eet (...).

    Ik ken de namen inderdaad niet. Ik ben te lui of ongeinteresseerd in dat soort onderzoek (...).

    Gelukkig vind jij het wel leuk !

    Het lijkt me van grote waarde een nieuwe 'Atlas van de Macht' samen te stellen, gebaseerd op al jouw en andermans infornatie, cq. aanvullingen van vrienden.

    Ernst als mede-detective, Jager als Eerste Botte Bijl Tegenargumentator, Winston als Hoeder van algemeen economisch belang, Zjen als de Lachende boeddha.... ; )

    ...Om mee te beginnen. Ik ben 'fan' van velen !

    Een serieuze wens.

    Ik zou graag wensen dat Ygg De Man wordt van censuur (...).
    Ik denk dat hij iedere vorm van belediging (die zou kunnen doorklinken in de communicatie 'in het algemeen') perfect screent en kan vertalen naar een taalvorm waarboor een iedereen zich gemakkelijk blijft voelen.

    : )))

    Het is laat.

    Ik denk wat maar voor me uit...


    ....Maar zo'n Atlas, geschreven en samengesteld door alle geestverwanten hier, zou een mooi tijdsdocument kunnen worden.

    Stof tot nadenken?

    ...

    Ik heb een titelvoorstel

    'ATLAS HEELED'
    A story of many whishes and dreams...

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 20:59 in reactie op Joop Schouten Reageer op Roelf

    Roelf

    Ik zie wat moois bloeien....

  • Anja Lodewijks, vr 12 augustus 2011 13:09 Reageer op Anja

    Anja

    "Het verbod op shortselling riekt echt naar wanhoop. Dit is hun plan om de euro-crisis op te lossen? Ik bedoel, dit zal hen niet veel tijd geven." Volgens Rogoff is een dalende koers niet het grootste probleem. De schuldenproblemen zouden zijn ontstaan door de stress op het systeem, die gecreëerd is door de bankencrisis.

    Sinds wanneer is de bankencrisis een zelfhandelend systeem?

    We zijn gewoon belazerd en bedonderd en dat worden we nog steeds. Alles wat van waarde leek, bleek voor een aanzienlijk deel duur betaalde lucht te zijn.

  • Roelf Turksema, za 13 augustus 2011 00:00 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Roelf

    Roelf

    Waarom de ''bankencrisis'' de schuld geven en de echte boeven met de winst ervandoor laten gaan?

  • Jacqueline Wouters, vr 12 augustus 2011 13:02 Reageer op Jacqueline

    Jacqueline

    Gewoon niks doen niks zeggen halve waarheden en je vriendjes in het bankwezen te vriend houden schijnen ze te denken de Jager Rutte en Klaas Knot

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven