03 januari 12 11:18 Reageer (76) Economie RSS

Tandartsprijs fors omhoog door vrije markt

Vrije markt zou tandheelkundige zorg goedkoper moeten maken… Tegendeel blijkt waar: stijging van 10 tot 30 procent

Fien bij de tandarts

Sinds 1 januari mogen tandartsen zelf hun tarieven bepalen, bij wijze van een experiment dat drie jaar loopt. Tandheelkundige zorg zou hierdoor goedkoper moeten worden, zo heeft minister Schippers van Volksgezondheid bedacht. Het tegendeel blijkt nu al waar. Vanaf 1 januari zijn de prijzen gemiddeld met 10 procent gestegen. In enkele gevallen zelfs met 30 procent.

Uit een willekeurige, niet representatieve steekproef van NOS onder 127 tandartsen, blijkt dat de verschillen in prijs enorm zijn. NOS schrijft:

"Er is gekeken naar de prijzen van een periodieke controle, een gebitsreiniging, een éénvlaksvulling, een tweevlaksvulling, een kroon en een wortelkanaalbehandeling. Die behandelingen zijn gekoppeld aan een code.
De verschillen zijn enorm. De prijs van een periodieke controle varieert tussen de 19 en 30 euro (gemiddeld 21 euro). Die van een gebitsreiniging tussen de 12 en 50 euro (gemiddeld 23 euro). De kosten van een éénvlaksvulling lopen uiteen van 26 tot 85 euro (gemiddeld 48 euro), die van een tweevlaksvulling van 38 tot 130 euro (gemiddeld 67 euro)."

Zorgverzekeraars baseren hun vergoeding op een 'marktconform tarief'. Dat tarief, zo blijkt nu, blijft ver achter bij de gemiddelde prijzen van de behandeling. Bovendien wordt de kloof, naarmate de behandelingen duurder worden, des te groter.

NOS: Enorme prijsverschillen tandartsen
BNR: Vrije markt tandartsen stuwt prijzen

cc-foto: Tom & Katrien

Laatste Reacties (76) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Fred Mulder, vr 13 januari 2012 14:31 Reageer op Fred

    Fred

    Ik laat me niet snel verleiden tot krachttermen maar hier word ik echt schijt en schijt ziek van.Vrije markt werking rot op.Alle polici hebben het argument gebruikt dat vrije markt werking het leven goedkoper zou maken. Ik ben als consument geen reet wijzer geworden van vrije markt en privatisering NL bv.Energiemarkt vrijgegeven.Energielasten? Omhoog.Kraanwater is goud.OV slecht en niet te betalen.Ziektekosten verz.onbetaalbaar en uitgekleed.Gezonheidszorg heeft het niveau van een derde wereldland. Onderwijs alleen nog maar voor de rijken. GSM tarieven, gooi mij maar weg.Werden we eerst betutteld door de overheid nu door de Vrije markt jongens en meisjes.
    Ja, maar electronica en witgoed zijn goedkoper geworden. Of dat ik gvd elke week een nieuwe wasmachine aanschaf.

  • Wiebe van Roeden, wo 11 januari 2012 23:52 Reageer op Wiebe

    Wiebe

    Waarom verbaast me dit nou helemaal niets - als je in een land woont met een tekort ergens aan ,tandartsen in dit geval - zouden dan de prijzen in vrije markt dalen ... 3-Werf hoera weer voor VVD - ze zijn er maar weer eens in geslaagd de vrije marktwerking te laten leiden tot hogere uitgaven in gezondheidszorg in dit geval met als bijkomend voordeel - zakken spekken van mensen waarvan ik denk dat ze toch al niet hoeven te bezuinigen op 7 keer vlees in de week en de BMW 5M serie.. chapeau ... zien mensen nou niet dat de VVD en alles waar ze naar toe werken en voor staan maar voor 1 ding is - verdere uitbuiting van de werknemende mens, uitputting van de aarde, verder vullen van al goed gevulde zakken over de ruggen van vrijwel lege zakken ... als werknemer zou ik werkelijk NOOIT op VVD stemmen .. ook al gaat het nu goed en je inkomen crescendo ... er kan een moment komen dat je je baan kwijtraakt - bij VVD lig je, als ze nog wat jaartjes de sociale zekerheid verder mogen verwoesten, straks in de goot zonder gezondheidszorg

  • emma de voogt, wo 04 januari 2012 07:52 Reageer op emma

    emma

    de gewone mensen worden willens en wetens de armoe ingedrukt en in een hoek gedreven, christelijke naastenliefde naar amerikaans voorbeeld dat zat er toch al jaren aan te komen, alleen voor oorlogstuig is geld,tja

  • Hein Eken ., wo 04 januari 2012 18:55 in reactie op emma de voogt Reageer op Hein Eken

    Hein Eken

    van 19,50 naar 21,00 euro voor een controle kan ik nu niet echt in de armoede duwen eerder inflatiecorrectie.mensen moeten niet zo zeuren,een keer niet tanken,of eens vaker op de fiets stappen ipv de bus,tram,metro,trein, mobiel de deur uit of iig stoppen met alle nutteloze flutgesprekjes levert veel meer op dan dit geneuzel.

  • Blisss Blisssc, vr 06 januari 2012 12:22 in reactie op Hein Eken . Reageer op Blisss

    Blisss

    lees eens door de regels willem, je weet preceis wat emma bedoeld !!

  • Coos van Leeuwen, wo 04 januari 2012 00:05 Reageer op Coos

    Coos

    Van de week zag ik het al in een ander draadje hier op Joop en hierboven ook weer de roep om terugkeer naar het oude ziekenfonds.

    Dat kan zo: als dat neo liberale vullis uit de regering is zo snel mogelijk een burgerinitiatief om het op de agenda te krijgen.

    Als iedereen vooraf aan de nieuwe verkiezingen zo vaak en zoveel mogelijk in zijn of haar directe omgeving nog eens benadrukt hoeveel "goeds" de marktwerking ons gebracht heeft zal dat zeker meewerken om de juiste partijen weer eens in de regering te krijgen.

  • Pieter Pan, di 03 januari 2012 21:44 Reageer op Pieter

    Pieter

    Tandarts = primair goed
    primair goed = inelastisch
    inelastisch = geen marktwerking

    zucht..

  • roher vogel, di 03 januari 2012 19:03 Reageer op roher

    roher

    Een voordeel is dat je met 130 kilometer per uur heen en terug naar de tandarts kan.

  • 'Klaas Jeltsma, di 03 januari 2012 18:29 Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Mijn vader, tandarts met pensioen, voorspelde dit, net als de rest van Nederland, ook.

    1) Wie heeft hiertoe besloten
    2) Wie profiteert hiervan
    3) Bestaat er een relatie tussen hen
    4) Zo niet, hoe kan zo iets er dan in godsnaam doorheen komen?

  • Kitty In Nederland, di 03 januari 2012 17:40 Reageer op Kitty

    Kitty

    Nou wat een verassend nieuws zeg...
    Marktwerking maakt niets goedkoper, iedereen weet het behalve onze Edith S.

  • 'Klaas Jeltsma, di 03 januari 2012 20:33 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op 'Klaas

    'Klaas

    Ik kan me in een economielesje 100 jaar geleden ook wat voorwaarden voor een goede marktwerking herinneren. Was dat niet:
    - de mogelijkheid voor een consument om makkelijk te switchen
    - vele aanbieders
    - gelijke producten
    - ??

    Weet het niet precies meer. Maar in het geval van veel nutsvoorzieningen en zorggebeuren zijn die voorwaarden volgens mij niet aanwezig..

  • Kitty In Nederland, di 03 januari 2012 23:52 in reactie op 'Klaas Jeltsma Reageer op Kitty

    Kitty

    Mooi lesje hoor.
    Maar werkt het ook zo op dit moment denk je?
    Dan lees ik graag een voorbeeld van
    Wat ik nu zie is dat


    De door rechts bejubelde marktwerking heeft tot nu toe geleid
    tot:

    Hogere kosten
    Verslechterde arbeidsomstandigheden.
    Afstand, minder bereikbare instanties.
    Bedrijven die de winst boven het belang van de burger stelt.... Enz enz

    Marktwerking op de juiste manier?

  • Adrie van der Horst, di 03 januari 2012 17:31 Reageer op Adrie

    Adrie

    "Marktwerking" is er alleen op de weekmarkt. Daar loop je langs de rij met kramen en kies je in vrijheid bij welke koopman je je fruit koopt. Heeft hij je verrot fruit verkocht dan ga je voortaan naar een ander.

    Bij marktwerking in de zorg kán je nauwelijks zelf bepalen wát en wáár je moet 'kopen'!
    Met veel moeite en gezoek kan je (misschien via internet) prijzen van verrichtingen per behandelaar vergelijken en zien of zo iemand een BIG-vermelding heeft. Maar hoe weet je of een verrichting noodzakelijk is? En hoe moet je de kwaliteit, deskundigheid en ervaring van zo iemand inschatten?

    Heb je een tandarts gevonden die zo op het oog schappelijke prijzen rekent dan ben je er nog niet. Die praktijk heeft de vrijheid om jou niet als patiënt in te schrijven.
    En dan dat afrekenen per verrichting: Mijn oude tandarts was kennelijk iemand van de oude stempel. Bij het halfjaars onderzoek haalde hij meestal wat tandsteen weg. Dat koste niks extra's!
    Zijn opvolger heeft echter eurotekens in de ogen, die maakt overal geld van. Die berekent "beperkte gebitsreiniging" (van dertig seconden) tijdens de controlebeurt als extra behandeling. Mijn kosten zijn daardoor verdubbeld! (Ik overweeg om zo'n 'reiniging' voortaan te weigeren en daar een nieuwe afspraak voor te maken. Dan heeft de tandarts extra ontsmettingskosten. Maar ik vrees dat dit de 'relatie' alleen maar verstoort!)

    In de behandelkamer bepaalt de behandelaar min of meer wat er gedaan moet worden. Door alleen al je mond open te doen, stem je er mee in. In plaats daarvan moet je op dat moment direct te kennen geven dat je, vóór dat die verrichting plaatsvindt, je éérst wil gaan onderhandelen over de prijs. Maar dan? Ga je dan een andere tandarts zoeken?

    En vóór behandeling je kan je ook maar beter hun legitimatie bekijken! Immers, misschien wordt je, ipv een tandarts, door een stagiëre, een tandartsassistente of mondhygiëniste behandeld, maar laten ze je wel het volle pond betalen!

  • Monique Willems, di 03 januari 2012 16:58 Reageer op Monique

    Monique

    We moeten heel snel touringcars arrangeren om in Duitsland de ingreepjes te laten doen. Daar is al een vrije markt, en na de periode van stijgingen zit het al weer op lagere prijzen (en de tandartsen geloofden in de daling daar).
    Op internet heb je daar vgl-sites.

  • Joe Speedboot, di 03 januari 2012 18:32 in reactie op Monique Willems Reageer op Joe

    Joe

    Logisch want in Duitsland zijn er naar verhouding veel meer tandartsen (77 ipv 50 per 100.000 inwoners) omdat het beroep daar veel minder gesloten is dan hier en ze hebben een goed werkend bemiddelingssysteem. Ik moet nog zien of dat hier van de grond komt want de Nederlandse tandartsvereniging (NMT) heeft aan openheid een broertje dood.

  • Ben Joosten, di 03 januari 2012 16:44 Reageer op Ben

    Ben

    Ik prijs mij gelukkig dat ik in een universiteitsstad woon met een goed aangeschreven tandheelkundige opleiding. De studenten (overigens voor het grootste deel meisjes) werken zeer zorgvuldig en je betaalt lekker weinig. Het kost alleen veel tijd, maar daar stap ik graag overheen.

  • Mark Sinops, di 03 januari 2012 16:05 Reageer op Mark

    Mark

    Dat zijn zeer snelle onderzoekers.

  • roher vogel, di 03 januari 2012 16:03 Reageer op roher

    roher

    Gaan we weer terug in de tijd waar armen een kunstgebit voor hun verjaardag krijgen om van de tandarts verlost te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat we dat met zijn allen willen, ook de tandartsen niet.

  • de heer Meijerink, di 03 januari 2012 14:33 Reageer op de heer

    de heer

    Wat vreemd dat dit allemaal zo vooraf is voorspeld door al die enge, linkse mensen. Ik zie trutje Schippers nog in de kamer glashard ontkennen dat de prijzen zouden stijgen. 'Marktwerking zou gegarandeerd leiden tot lagere prijzen'. Ik vind dat we, als bekochte consumenten van haar beleid, de rekening van deze blunder bij haar moeten indienen.
    Ik stel voor bij haar een paar flinke wortelkanaalbehandelingen zónder verdoving uit te voeren, en daarna de kauwvlakken van haar kiezen weg te slijpen.
    Allemaal als pijnlijke herinnering aan deze ongekende blunder van haar.

  • El Che, di 03 januari 2012 14:39 in reactie op de heer Meijerink Reageer op El

    El

    En uiteraard zelf laten betalen.

  • Jac Schmidt, di 03 januari 2012 16:47 in reactie op de heer Meijerink Reageer op Jac

    Jac

    Niets nieuws onder de zon.
    Als je naar de bekkentrekker bent geweest moet daarna altijd je tanden natellen.

  • de heer Meijerink, di 03 januari 2012 18:54 in reactie op Jac Schmidt Reageer op de heer

    de heer

    Gelukkig woon ik in een schijnbaar meer beschaafde omgeving, waar de smoelsmid vooraf verteld hóe hij je pijn gaat doen!

  • Julius Vold, di 03 januari 2012 14:16 Reageer op Julius

    Julius

    Als erkend neo-liberaal zal ik bekennen dat ik de martkwerking in de zorg niet zie zitten.
    De zorg wordt niet beter, de zorg wordt niet goedkoper en de patient heeft er dus niets aan.

  • Joop Schouten, di 03 januari 2012 15:13 in reactie op Julius Vold Reageer op Joop

    Joop

    Ik erken geen neo-liberalen maar kan opmerking wel waarderen.
    ; )

  • Joop Schouten, di 03 januari 2012 15:14 in reactie op Julius Vold Reageer op Joop

    Joop

    Er bestaat geen Vrije Markt. Het heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan.

  • Herman , di 03 januari 2012 16:56 in reactie op Joop Schouten Reageer op Herman

    Herman

    Dat ben ik niet met jou eens Joop.

    http://img150.imageshack.us/img150/668/arracheur7pj3fr.jpg

  • Joop Schouten, di 03 januari 2012 23:41 in reactie op Herman Reageer op Joop

    Joop

    Hoi Herman. : )
    Ben de laatste tijd onvrijwillig meer afwezig op joop. Vandaar de late en summiere reacties. Sorry.
    Ik kan overigens de jpg-link niet openen.

  • Bijstandskoning van GeenStijl, di 03 januari 2012 13:52 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Tandartsen met vrije markt... breek me de bek niet open. Naast elitestudies krijgen we elitemondzorg. 2012 is nog maar net begonnen en Rutte is al lekker bezig.

  • Gerard Bakker, di 03 januari 2012 13:45 Reageer op Gerard

    Gerard

    Was het maar zo makkelijk: een druk op de knop en er is marktwerking. Natuurlijk loopt dat niet zo. Over een paar jaar kan bepaald worden of er sprake is van een succes of niet. Niet binnen een week.

  • Fred Plass, di 03 januari 2012 14:27 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Fred

    Fred

    Je bedoelt eerst de blaren en dan vlak voor de nieuwe verkiezingen gauw even een pleister.

  • Jan B, di 03 januari 2012 14:37 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Jan

    Jan

    Ik dacht dat rechts altijd verwijten maakte naar links ivm met maatschappelijke experimenten. Zelf ondernemen ze echter de meest grootschalige sociaal-economische experimenten. Het ergste bij dit alles is dan men vervolgens de mislukking niet onder ogen wil zien en steeds maar door wil gaan op dezelfde heilloze weg onder het grijsgedraaide motto "morgen gaat het vast beter" (het eeuwige "manjana" van rechts (eten ze veel knoflook of zo?)).

  • Fred Plass, di 03 januari 2012 13:30 Reageer op Fred

    Fred

    Ah Rutte bedoelde dus o.a. de tandartsen toen hij stelde dat rechts zijn vingers zou aflikken.

  • El Che, di 03 januari 2012 13:29 Reageer op El

    El

    Nederlanders hadden de laatste 10 tallen jaren over het algemeen een verzorgd gebit. Dat wordt dus weer rotte gebitten, volledig tanden trekken etc., zoals ik me nog kan herrineren uit mijn kinderjaren. We worden dus op het gebied van tandverzorging weer meer dan 50 jaar teruggeworpen.

  • Sylvia Stuurman, di 03 januari 2012 13:17 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Deze maatregel is dan ook alleen maar bedoeld om meer geld naar de verzekeraars te laten stromen.

    De mensen die het altijd deden zonder tandartsverzekering zal nu worden wijsgemaakt dat de verzekeraar, in tegenstelling tot zijzelf, wel kortingen kan bedingen.

    Dat is de enige reden: het spekken van de verzekeraars.

  • Heinz Brauswasser, di 03 januari 2012 13:09 Reageer op Heinz

    Heinz

    Marktwerking als bedoeld, zal pas werken als het aanbod aan tandartsen groter wordt dan de vraag naar tandartsen.
    Dat geldt ook voor alle andere beroepen. Dus meer tandartsen.

  • Dehnus Nörder, di 03 januari 2012 13:21 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Gezien de duur van de studie, en de kosten hiervan, zal dat nogal een tijdje duren.

    Het is ook niet een beroep wat veel kinderen willen worden... dus ik denk dat je nog wel even kunt wachten.


    Helemaal als er genoeg zijn en de prijs naar beneden gaat, dan word het ook nog eens slecht betaalt ook, en dan zit je met je Studieschuld. Want reken maar dat er minder mensen nu naar de Tandarts gaan, en dat deze straks failliet zullen gaan.

  • Heinz Brauswasser, di 03 januari 2012 14:32 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Heinz

    Heinz

    dan zit je met je Studieschuld. Kwestie van beleid.
    Dat kun je als staat afbouwen met 5% kwijtschelding per dienstjaar als arts.

  • Jan B, di 03 januari 2012 14:39 in reactie op Heinz Brauswasser Reageer op Jan

    Jan

    Marktwerking als bedoeld, zal pas werken als het aanbod aan tandartsen groter wordt dan de vraag naar tandartsen.

    Met als gevolg een hoop werkloze en failliete tandartsen. Marktwerking werkt dus niet!

  • Thomas Luijben, di 03 januari 2012 13:03 Reageer op Thomas

    Thomas

    Plebs.

  • Joe Speedboot, di 03 januari 2012 12:40 Reageer op Joe

    Joe

    Dat was te voorzien. Kennelijk snappen de voorstanders van dit plan niet dat marktwerking alleen kans van slagen heeft als de kwaliteit van een product objectief meetbaar is.

  • , di 03 januari 2012 12:57 in reactie op Joe Speedboot Reageer op

    Je kon het op al je tien vingers narekenen, evenals de uit de hand gierende kosten in de gezondheidszorg.
    Marktwerking hé?
    Hoogervorst(vvd), hé?

    Concurrentie en dus lagere kosten, hé??

    vvd, hé?

  • Jan Peters, di 03 januari 2012 13:04 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Jan

    Jan

    Dat is wel een heel vreemde stelling. Hoe stel je objectief de kwaliteit van een kapper vast?

  • , di 03 januari 2012 13:15 in reactie op Jan Peters Reageer op

    Door in de spiegel te kijken na afloop van de behandeling, of is dat te moeilijk??

    Tenminste, zo beoordeel ik mijn kapper altijd.
    En jij?

  • Joe Speedboot, di 03 januari 2012 15:08 in reactie op Reageer op Joe

    Joe

    Lijkt mij ook en groeit het weer aan. Tanden en kiezen doen dat niet.

  • MG 68, di 03 januari 2012 13:38 in reactie op Jan Peters Reageer op MG

    MG

    Door in de spiegel te kijken. Kan ik zelf beoordelen.

    Als ik na een behandeling pijn in de mond heb heb ik geen enkele manier om te weten of ik nu wel of niet goed behandeld ben.
    De kwaliteit van de tandarts kan ik nou zelf juist niet beoordelen.
    Ja over 30 jaar.

    Als we het omdraaien. En ons abonneren op de tandarts. Maandelijks de tandarts (en niet het ziekenfonds) een bedrag overmaken. Is er behandeling nodig. Dan is dat op kosten van de tandarts. Het is dan in zijn belang om zo preventief mogelijk te zijn. Kwaliteit wordt dan meetbaar in de verhouding preventief/overige behandelingen. Of de prijs die een andere tandarts over heeft voor het overnemen van het patientenbestand. Dan zou marktwerking hier best kunnen werken.

  • Kees Apollo, di 03 januari 2012 12:37 Reageer op Kees

    Kees

    Nog een geluk dat minister Schippers heeft beloofd onmiddellijk in te grijpen als het zoals nu uit de hand loopt.

    Een heleboel mensen zijn al uitgesloten van tandheelkundige hulp omdat ze het eenvoudig weg niet kunnen betalen (laat staan verzekeren dat zo mogelijk nog duurder is)

    Gewoon de tandarts terug in het basispakket svp gelijk het vroegere ziekenfonds. Iedereen heeft betaalbare tandheelkundige hulp nodig, dat is echt geen luxe.
    Sluit wel de luxe zaken uit zoals gebitregulatie als daar geen medisch noodzaak toe is.

  • Censuur Joop, di 03 januari 2012 13:06 in reactie op Kees Apollo Reageer op Censuur

    Censuur

    "Nog een geluk dat minister Schippers heeft beloofd onmiddellijk in te grijpen als het zoals nu uit de hand loopt."

    Dat zei Hoogervorst ook toen hij dit wangedrocht van een zorgstelsel invoerde. Maar die is snel vertrokken om Autoriteit Financiële Markten te worden.

    Ja, als brave burger moet je het vooral van de VVD hebben. Stem er nog een keertje op om je belangrijk te voelen. En waar ik 'je' zeg bedoel ik de arbeiders/bijstandtrekkers die zich zo graag boven hun proletariaat verheven willen voelen terwijl hun zakken door de rechtse profiteurs leeggeroofd worden waar ze bij staan. En nog steeds laten ze zich belazeren... dus zullen ze het wel verdienen.

  • Dehnus Nörder, di 03 januari 2012 13:23 in reactie op Kees Apollo Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Inderdaad, maar het betaalt zich ook terug. Slechte tanden betekent slecht eten en niet goed kauwen. En veel medische problemen leiden zich terug naar niet goed eten en kauwen als je ouder word.

    Je bespaart er op den duur ook geld mee uit, maar ja leg dat een VVD er eens uit die Geld als enige metric neemt.

  • Jac Schmidt, di 03 januari 2012 12:35 Reageer op Jac

    Jac

    Ik krijg er nu al kiespijn van!

  • Jan Peters, di 03 januari 2012 12:29 Reageer op Jan

    Jan

    Marktwerking werkt uiteindelijk altijd! Dit is niet af te meten 3 dagen nadat het is ingevoerd. De markt heeft tijd nodig om het juiste niveau te bepalen. We komen van een onnatuurlijk situatie en misschien waren de tarieven wel te laag. In een vrije markt kunnen tarieven nooit structureel te hoog blijven want dan zouden alle tandartsen prijsafspraken moeten maken wat niet mag en werkt ook niet . Er zijn er altijd die er zich niet aan houden. Echte ondernemers en buitenlandse partijen zullen in dit gat springen en de markt dwingen tot reële tarieven.

    Verder moet je niet kijken op een jaar maar op langere termijn en zal meer keuze komen. De discount tandarts voor basis zorg en de luxe tandarts met van alles er op en er aan. Dit zien we ook al bij ooglaser klinieken. Dit gaat niet ten koste van de basis medische kwaliteit, maar in randgebeuren. Een kopje koffie, een extra gesprekje om je gerust te stellen en andere flauwekul waar mensen blijkbaar wel waarde aan hechten. Ik ga in ieder geval naar de discounter!

  • MG 68, di 03 januari 2012 13:09 in reactie op Jan Peters Reageer op MG

    MG

    "Marktwerking werkt uiteindelijk altijd!"
    Ja, contraproductief.

  • , di 03 januari 2012 13:31 in reactie op MG 68 Reageer op

    Klopt.
    Marktwerking werkt altijd.
    En heeft de kosten van de zorg tot bijna onbestaanbare hoogten opgedreven.
    Zo werkt marktwerking.

    Altijd.

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 13:09 in reactie op Jan Peters Reageer op Han

    Han

    Jan, ik zou zeggen, neem eens een taxi en durf dan te herhalen wat je hier over tandartsen hebt geschreven.

  • Jan Peters, di 03 januari 2012 15:09 in reactie op Han van der Horst Reageer op Jan

    Jan

    Ooglaserklinieken prijzen varieren tussen 500 en 3000E per oog maar zijn medisch gezien beide even goed. Marktwerking werkt prima daar. De taxi wereld is een criminele sector daar moeten andere maatregelen worden getroffen.

  • Han van der Horst, wo 04 januari 2012 02:03 in reactie op Jan Peters Reageer op Han

    Han

    Ooglaseren heeft Radar dan ook al lang en breed gehaald.

    http://www.youtube.com/watch?v=qzAAT90oFsw

  • Roelf Turksema, di 03 januari 2012 13:44 in reactie op Jan Peters Reageer op Roelf

    Roelf

    Die marktwerking kan je van me houden, doe mij maar een betaalbare tandarts. Desnoods prijzen vastgelegd bij wet. Dat is in de geschiedenis telkens de enige methode gebleken om een goede economie op te bouwen. Liever een goede economie voor iedereen dan een lege portemonnaie en een tandarts naast de deur met een hele goede persoonlijke economie. Ze staan toch vrij om hun eigen beroep te kiezen?
    Als het zo'n armoede is, dan wordt je toch bouwvakker? Kwestie van marktwerking. Kan een bouwvakker ook tandarts worden als hij dat wil? Of hebben we dat wel bij wet vastgelegd.....

  • Jan Peters, di 03 januari 2012 15:04 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Jan

    Jan

    Ik zou zeggen ga eens in Cuba kijken daar hebben ze vaste tarieven en geen marktwerking.... maar allemaal een slecht gebit.

  • Joe Speedboot, di 03 januari 2012 17:25 in reactie op Jan Peters Reageer op Joe

    Joe

    Ik zou zeggen ga eens in de VS kijken. Dankzij de marktwerking zo ongeveer de duurste gezondheidszorg ter wereld (flink duurder dan hier) met naar verhouding een belachelijk lage efficiency en effectiviteit. Op straat zie je daar dus aanzienlijk meer rotte gebitten en lichamelijke afwijkingen dan hier.

  • Sjouke Boonstra, di 03 januari 2012 18:12 in reactie op Jan Peters Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Ik zou zeggen ga eens in Cuba kijken daar hebben ze vaste tarieven en geen marktwerking.... maar allemaal een slecht gebit. ==

    Geloof ik geen woord van De gezondheidszorg in Cuba staat op een dermate hoog niveau dat er een enorm gezondheidstoerisme is ontstaan.

  • Eline W, di 03 januari 2012 13:45 in reactie op Jan Peters Reageer op Eline

    Eline

    Over de marktkerk gesproken...

  • Blisss Blisssc, di 03 januari 2012 13:46 in reactie op Jan Peters Reageer op Blisss

    Blisss

    Bla Bla Bla Jan. Je klinkt als Hoogervorst. Weer zo'n marktwerkingsbetoogje. Zie je nu nog steeds niet dat marktwerking meer kapot maakt dan ons lief is ???

  • El Che, di 03 januari 2012 14:43 in reactie op Jan Peters Reageer op El

    El

    "Ik ga in ieder geval naar de discounter! "

    Zitten er bij de Lidl en Aldi ook al tandartsen?

  • Jan B, di 03 januari 2012 14:44 in reactie op Jan Peters Reageer op Jan

    Jan

    Verder moet je niet kijken op een jaar maar op langere termijn en zal meer keuze komen.

    Ik krijg als moderne consument zo langzamerhand de schijt aan die vrije-markt verkooppraatjes. Ik wil NU METEEN goede zorg tegen een redelijke prijs en geen langjarige experimenten waarbij ik ook nog voor de kosten opdraai.

  • Cees Rotteveel, di 03 januari 2012 12:26 Reageer op Cees

    Cees

    Alleen de naam al: tandarts. Er is er niet één in staat tanden te genézen! Net als met de overige 'genees'kunde kan het lichaam -al dan niet met een beetje hulp- zichzelf herstellen. Chirurgen, hoe knap ook, snijden waar hun 'genees'kunst niet toereikend is. Als je de hele gezondheidszorg zou vergelijken met een civiel dienstverlenend bedrijf zou het onmiddellijk als onvoldoende worden beoordeeld. Geneeskunst is -wees eens eerlijk- nog niet zo lang uit haar kinderschoenen, wat opzich natuurlijk niet erg is.

    In Luxemburg kent men de Krankenkas. Een overheids ziekenfonds zonder beperkingen (ik heb daar gewoond en spreek uit ervaring) waarvan de premie amper de helft is dan hier en waarvan de zorg op een aanmerkelijk hoger peil staat.

    In de eindeloze rij van privatisering is de gezondheidszorg een klassiek voorbeeld hoe het dus níet moet. Talloze ziekenfondsen met evenzoveel managementen met euro tekens in hun ogen. Dames en heren: de politiek heeft ons op talrijke fronten verraden en dit is er een van.

    Eén totaal overheids ziekenfondspakket. Met alle artsen een vast normaal inkomen (een goed stel hersens is nog geen verdienste). Met onderzoek naar de prijzen van geneesmiddelen en stoppen met het erkennen van patenten hierop. Ook de prijzen van de apparatuur onder de loep. De zorginstellingen dé-privatiseren!!! Er is genoeg te doen.

    Ik denk dat een vriendelijk woord aan het ziekbed meer doet dan het geneesmiddel waarvoor je doorgaans zéér gezond moet zijn om die te kunnen verdragen. Wie kent niet het verdwijnen van de pijn zodra je in de stoel zit? Teveel gezondheidszorg lijkt nog op paardenmiddelen die de hoge prijzen niet rechtvaardigen.

  • Adrie Kooijman, di 03 januari 2012 12:11 Reageer op Adrie

    Adrie

    Zolang er een kunstmatige schaarste aan tandartsen in standgehouden wordt door de beperkte instroom op de universiteiten kunnen deze mannen hun tarieven opdrijven zoveel ze willen.
    'Vrije markt' klinkt leuk en is aardig , als er maar daadwerkelijk concurrentie mogelijk is.

  • Eline W, di 03 januari 2012 12:43 in reactie op Adrie Kooijman Reageer op Eline

    Eline

    Die van mij is anders een vrouw.

  • Censuur Joop, di 03 januari 2012 13:07 in reactie op Eline W Reageer op Censuur

    Censuur

    Die van mij een lieverd van een Marokkaan. ;)))

  • Jan Peters, di 03 januari 2012 13:10 in reactie op Adrie Kooijman Reageer op Jan

    Jan

    Er zijn keiharde marktwetten (wetmatigheden) die dat voorkomen. Beroepsgroepen die er ook zo over dachten (Notarissen, makelaars, verzekeraars, platenmaatschappijen, enz) zijn al mat bosjes omgevallen omdat echte ondernemers en buitenlandse partijen in dit gat springen. Dat gaat bij de tandartsen ook gebeuren maar heeft wel enige tijd nodig.

  • The Boy Wonder, di 03 januari 2012 12:08 Reageer op The Boy

    The Boy

    Dat zagen we natuurlijk niet aankomen. Weer een rechts fiasco.

  • R van brummelen, di 03 januari 2012 12:05 Reageer op R

    R

    dus alweer faalt de markt. stop toch eens met de leugen dat commercieel gedrag de prijs laat dalen. een overheidsinstantie kan principieel efficienter werken, omdat er geen opzettelijk ingebouwde inefficientie is waar een commerciele partij zijn winst vandaan moet halen.

  • rob van der meer, di 03 januari 2012 12:28 in reactie op R van brummelen Reageer op rob

    rob

    De markt faalt niet; de prijzen waren te laag!

    Lekker flauw: we willen alleen marktwerking als alles goedkoper wordt.

    Trouwens, ik ben tegen marktwerking in de zorg -daar niet van- maar dat is een andere discussie.

  • R van brummelen, di 03 januari 2012 15:01 in reactie op rob van der meer Reageer op R

    R

    dat wordt toch juist als HET argument gebruikt: de markt zou goedkoper en efficienter zijn. De markt is per definitie inefficienter, en zal altijd leiden tot hogere winsten en dus ook grotere verliezen. winst voor de een is het verlies van een ander.

  • MG 68, di 03 januari 2012 15:33 in reactie op R van brummelen Reageer op MG

    MG

    Het verkoopargument is zelden de reden waarom de verkoper wil verkopen. Dat is gewoon winstmaximalisatie. Onze regering staat op goede voet met de verzekeringsbranche (zie ook Sylvia Stuurman, di 03 januari 2012 13:17 ).

  • Eline W, di 03 januari 2012 11:53 Reageer op Eline

    Eline

    Tsja, een religie gaat zichzelf niet opheffen. Toch vraag ik me af wat ze hier in de marktkerk van vinden.

  • Han van der Horst, di 03 januari 2012 13:12 in reactie op Eline W Reageer op Han

    Han

    Dat er te weinig markt is ingevoerd, Eline. Toen Fidel zag dat het met het socialisme niet helemaal goed ging, stelde hij onder meer vast dat de hamburgertenten nog in particuliere handen waren. Daar heeft hij toen fluks een eind aan gemaakt. Zo denken de marktgelovigen ook. Als het niet blijkt te werken, is er blijkbaar te weinig markt.

  • -Freaky33 -, di 03 januari 2012 11:37 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Dan zie ik het er van komen dat er zometeen helemaal niemand meer naar de tandarts gaat. Een bezoekje tandarts is zometeen alleen nog maar weggelegd voor mensen met veel geld, en niet meer voor het pleps. Schande!

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven