27 november 11 16:12 Reageer (60) Economie RSS

Shell tekent groot gascontract in Irak

Oliemaatschappij moet Irak helpen om de industrie in het land te moderniseren

Oliemaatschappij Shell en het Japanse Mitsubishi hebben zondag een definitief gascontract in Irak getekend ter waarde van 17 miljard dollar (12,8 miljard euro). Het is een van de grootste overeenkomsten met buitenlandse energiebedrijven in Irak ooit.

Het langverwachte contract werd getekend tijdens een ceremonie in Bagdad in aanwezigheid van Shelltopman Peter Voser en de Iraakse olieminister Abdul-Kareem Luaibi. Het Iraakse parlement stemde eerder deze maand in met de overeenkomst. Het heeft jaren geduurd voordat het contract definitief tot stand kwam, onder meer vanwege de moeilijke politieke situatie in Irak.

Shell en Mitsubishi gaan gas afvangen dat nu nog wordt afgefakkeld bij olievelden in het zuiden van Irak. Voor het project wordt een samenwerkingsverband opgezet met de naam Basra Gas Company. Het Iraakse staatsoliebedrijf South Gas Company bezit 51 procent, Shell 44 procent en Mitsubishi 5 procent. Het contract heeft een looptijd van 25 jaar. Het afgevangen gas zal worden gebruikt om elektriciteit op te wekken.

Irak heeft meerdere oliecontracten getekend met buitenlandse bedrijven om zo de oliesector te moderniseren. Irak is een van de meest olierijke landen in het Midden-Oosten, maar de olie-industrie heeft ernstig te lijden gehad van verwaarlozing, oorlog en economische sancties.


Pers: Shell tekent langverwacht gascontract in Irak

Laatste Reacties (60) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ingenieur Paul, wo 30 november 2011 22:00 Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    De meeste reakties hieronder getuigen ervan dat mensen (a) niet lezen of (b) dom zijn.
    Er wordt gas afgevangen dat op dit moment de lucht in vliegt middels fakkels met daarop vlammen van tientallen meters hoog en bijbehorende rookpluimen.
    Beste mensen...dat is slecht voor het milieu, zonde van de energie, en zonde van het geld.
    In het algemeen wordt in zo een deal een soort van profit sharing agreement getekend. Dat betekend dat Irak in plaats van het geld te verbranden, er nu iets voor terug krijgt. Win-win-win (shell, Irak, milieu). Welke imbeciel kan daar nu een probleem mee hebben ????????????????

  • Ernst Anepool, do 01 december 2011 09:40 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Ernst

    Ernst

    Iraq krijgt daar geen geld voor alleen maar "kennis" en onderhoud van de instaleties, wat feitelijk ook alleen maar van belang is voor Engeland, dat langzaam wegglijd in een jaren 80 situatie, een voorbode van wat ons te wachten staat met deze Thatcher-regering (vergeet niet: "Rutte is een Lesbiënne")

    Je laat dus zien dat je zelf niet kunt lezen, en ook nog eens dat je hgeen idee hebt hoe de Oliediefstal in het Arabische sub-continent in elkaar steekt.

    Wel leuk om te lezen dat Tenaris het bid verloren heeft, en al dat gekonkel van Balkenende wat zoveel levens van "Onze Jongens" heeft gekost, ze gelukkig niets oplevert nu Mitsuibishi de pijpen naar India mag gaan aanleggen.

    Want die verbinding is de werkelijke reden achter de pogingen om Iran ook kapot te mogen schieten :-(


    Want lees je eens in de historie van BP, want die hebben ervoor gezorgd dat er geen Democtratie is in Iran, door met grof geweld het democratische proces om zeep te helpen, en een Sjah te installeren, en later mee te werken aan de vorming van de zogenaamd "islamitische" staat...

    http://tinyurl.com/Churchill-Terror-Bombings

    [quote]
    Lieutenant-General Sir Aylmer L Haldane, quotes his own orders for the punishment of any found in possession of weapons "with the utmost severity":

    "The village where he resides will be destroyed _ pressure will be brought on the inhabitants by cutting off water power the area being cleared of the necessaries of life".

    He added the warning: "Burning a village properly takes a long time, an hour or more according to size".

    Punitive British bombing continued throughout the 1920s.

    An eyewitness account by Saleh 'Umar al Jabrim describes a raid in February 1923 on a village in southern Iraq, where bedouin were celebrating 12 weddings. After a visit from the RAF, a woman, two boys, a girl and four camels were left dead.

    There were many wounded.

    Perhaps to please his British interrogators, Saleh declared: "These casualties are from God and no one is to be blamed."
    [/quote]

  • Ernst Anepool, do 01 december 2011 09:40 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Ernst

    Ernst

    Iraq krijgt daar geen geld voor alleen maar "kennis" en onderhoud van de instaleties, wat feitelijk ook alleen maar van belang is voor Engeland, dat langzaam wegglijd in een jaren 80 situatie, een voorbode van wat ons te wachten staat met deze Thatcher-regering (vergeet niet: "Rutte is een Lesbiënne")

    Je laat dus zien dat je zelf niet kunt lezen, en ook nog eens dat je hgeen idee hebt hoe de Oliediefstal in het Arabische sub-continent in elkaar steekt.

    Wel leuk om te lezen dat Tenaris het bid verloren heeft, en al dat gekonkel van Balkenende wat zoveel levens van "Onze Jongens" heeft gekost, ze gelukkig niets oplevert nu Mitsuibishi de pijpen naar India mag gaan aanleggen.

    Want die verbinding is de werkelijke reden achter de pogingen om Iran ook kapot te mogen schieten :-(


    Want lees je eens in de historie van BP, want die hebben ervoor gezorgd dat er geen Democtratie is in Iran, door met grof geweld het democratische proces om zeep te helpen, en een Sjah te installeren, en later mee te werken aan de vorming van de zogenaamd "islamitische" staat...

    http://tinyurl.com/Churchill-Terror-Bombings

    [quote]
    Lieutenant-General Sir Aylmer L Haldane, quotes his own orders for the punishment of any found in possession of weapons "with the utmost severity":

    "The village where he resides will be destroyed _ pressure will be brought on the inhabitants by cutting off water power the area being cleared of the necessaries of life".

    He added the warning: "Burning a village properly takes a long time, an hour or more according to size".

    Punitive British bombing continued throughout the 1920s.

    An eyewitness account by Saleh 'Umar al Jabrim describes a raid in February 1923 on a village in southern Iraq, where bedouin were celebrating 12 weddings. After a visit from the RAF, a woman, two boys, a girl and four camels were left dead.

    There were many wounded.

    Perhaps to please his British interrogators, Saleh declared: "These casualties are from God and no one is to be blamed."
    [/quote]

  • Ingenieur Paul, do 01 december 2011 13:11 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Ik kan wel lezen: Irak heeft een aandeel van 51%. Shell 44%.
    En ik weet niet in welke donkere krochten van de samenleving jij vertoeft, maar ik verbaas me iedere keer weer over je complot theorieen. Ga maar eens in Dubai of Qatar kijken wat er met het geld, dat kennlijk niet allemaal is weggeroofd, wordt gebouwd. De gemiddelde Qatari rijdt voor zijn fun in een Ferari en het is het enige land ter wereld met een centrale koeling.

  • Ernst Anepool, vr 02 december 2011 10:02 in reactie op Ingenieur Paul Reageer op Ernst

    Ernst

    En de grootste populatie chinese en thaise slaven ter wereld om dat allemaal te laten maken...


    Dat is geen complottheorie, maar gewoon de werkelijkheid, en ik geloof eerlijk gezegd niet, dat je daar niet van op de hoogte bent, sterker nog ik ben er nagenoeg zeker van dat je net als Aert een betaalde beeldvormer bent.

    Iraq bestaat eigenlijk helemaal niet, is een construct van het Gemenebest, verdiep je zoals ik je al eerder anagegeven hebt eens in het ontstaan van Iraq, en je zult zien dat het gewoon een Kolonie is van het Westen, die heel even zelfstandig werd, maar dat hebben de geallieerden in twee gruwelijke oorlogen vlug weer ongedaan gemaakt.

    EN zo ook hebben ze dat in Afghanistan gedaan nadat dat dreigde zijn grondstoffen aan Rusland te verliezen, wat de door de CIA opgeleide Mudjhedeen en later Taliban opleverde, vergeet niet dat OBL een CIA agent was...

    Allemaal om de Olievoorraden veilig te stellen:
    http://tinyurl.com/CIA-Root-of-all-Terrorism
    [quote]
    British colonialism faced its last stand in 1951 when the Iranian parliament nationalized the sprawling Anglo-Iranian Oil Company (AIOC) after London refused to modify the firm's exploitative concession.

    "By a series of insensate actions," the British replied with prideful stubbornness, "the Iranian Government is causing a great enterprise, the proper functioning of which is of immense benefit not only to the United Kingdom and Iran but to the whole free world, to grind to a stop.

    Unless this is promptly checked, the whole of the free world will be much poorer and weaker, including the deluded Iranian people themselves
    [/quote]

    Lees je even mee hoe ze dat probleem op hebben gelost?

    [quote]
    Stephen Kinzer of the New York Times suggests that the explanation may lie next door in Iran, where the CIA carried out its first successful regime-change operation over half a century ago.

    The target was not an oppressive Soviet puppet but a democratically elected government whose populist ideology and nationalist fervor threatened Western economic and geopolitical interests.

    The CIA's covert intervention—codenamed TPAJAX—preserved the Shah's power and protected Western control of a hugely lucrative oil infrastructure.

    It also transformed a turbulent constitutional monarchy into an absolutist kingship and induced a succession of unintended consequences at least as far ahead as the Islamic revolution of 1979—and, Kinzer argues in his breezily written, well-researched popular history, perhaps to today.
    [/quote]

    http://tinyurl.com/Churchill-Terror-Bombings

    [quote]
    Lieutenant-General Sir Aylmer L Haldane, quotes his own orders for the punishment of any found in possession of weapons "with the utmost severity":

    "The village where he resides will be destroyed _ pressure will be brought on the inhabitants by cutting off water power the area being cleared of the necessaries of life".

    He added the warning: "Burning a village properly takes a long time, an hour or more according to size".

    Punitive British bombing continued throughout the 1920s.

    An eyewitness account by Saleh 'Umar al Jabrim describes a raid in February 1923 on a village in southern Iraq, where bedouin were celebrating 12 weddings. After a visit from the RAF, a woman, two boys, a girl and four camels were left dead.

    There were many wounded.

    Perhaps to please his British interrogators, Saleh declared: "These casualties are from God and no one is to be blamed."
    [/quote]


    Oh en gezien je eerdere schrijfsels zal ik je ook nog even vertellen dat zowel Iraq als Afghanistan gewoon een provincies waren van Perzie/iran, voordat het door de Geallieerden onderling verdeeld werd.
    Rusland was daar ook een tijdje deel van namelijk, jawel...

    Feitelijk is wat er nu in Afghanistan gebeurt niets anders dan de Derde
    Afghanistan Oorlog :-(

    En nu gaan we zelfs feitelijk naar een ander land, namelijk Kunduz
    http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/persia_afghanistan_1856.jpg


    Pas nadat de Engelsen zoals ze wel vaker hebben gedaan wat rorschach plaatjes betreffend vindplaatsen van belangrijke grondstoffen over de wereldkaart hebben gegoten bestaat afghanistan zoals wij dat kennen.

    P.S. lees de gegeven bronnen nu eens een keer echt door zodat je erachter komt dat Groen-Links en VVD jouw belasting verspillen in ene poging een nieuwe Kolonie op te zetten in Afghanisatan.

  • Ingenieur Paul, za 03 december 2011 20:48 in reactie op Ernst Anepool Reageer op Ingenieur

    Ingenieur

    Dat ik een betaalde beeldvormer ben is weer een complottheorie.

    Welnu, omdat je zo van complottheorieen houdt, hier heb ik er nog een voor jou: president Karzai was een ex Unaco consultant (oliebedrijf uit California). De eerste ambassadeur van de USA in Afghanistan was een ex-Unacol consultant. Toen Kharzai was geinstallerd in 2003, binnen een week bracht hij zijn eerste buitenlandse bezoek aan Turkmenistan. Er werd een contract getekend voor de eerste studies voor een nieuwe pijpleiding voor Turkmeens gas via Afghanistan naar Karachi....aan te leggen door Unacol (!!) en gefinancierd door USA funding.
    Dat was een teleurstelling voor Shell die al een Shell dorp had gebouwd want zij hadden gerekend op dat contract, voor een pijpleiding via de Kaspische zee naar Baku, gefinancierd door de Wereldbank.
    Na het bezoekje van Kharzai aan Ashgabat heeft Shell zijn business in Turkmenistan opgedoekt.

  • jose van leeuwen, di 29 november 2011 08:03 Reageer op jose

    jose

    http://www.vredessite.nl/andernieuws/2011/week48/11-11-iraq.html
    Exxon Mobil's oil and gas exploration agreement with Iraq's semi-autonomous Kurds, who are at odds with Baghdad over the country's energy wealth, marks a significant, and tantalizing, departure by U.S. oilmen amid the current military withdrawal.

  • Nieuw!: Veldman, ma 28 november 2011 13:45 Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    shell mag irak verder beroven.

  • Herman Bakker, ma 28 november 2011 09:06 Reageer op Herman

    Herman

    De ex Shell topman Veerman, zo heet de man, als ik het me goed herinner, is voorzitter van een NATO advies commissie.
    Ik hoorde hem een tijdje geleden NATO vergelijken met brandweer.

    Toen Roosevelt in 1940 het VS volk Lend Lease verkocht, was zijn verhaal 'als het huis van mijn buurman in brand staat, zal ik hem dan niet mijn brandslang lenen'.

    Voor wie dat niet weet, Lend Lease was de regeling waarbij de VS president elk land wat met Duitsland in oorlog was ongelimiteerde hoeveelheden oorlogsmaterieel en voedsel kon leveren.
    Een kind begrijpt dat het lenen of huren van tanks, vliegtuigen en munitie een wat merkwaardig iets is.

    Kennelijk wordt nog hetzelfde pr bureau gebruikt.

    De Britten betaalden een hoge prijs voor Lend Lease, het opheffen van hun imperium.

    Maar die prijs lijkt me lager dan wat de Irakezen betaalden en nog betalen voor hun bevrijding.

  • Julius Vold, ma 28 november 2011 10:49 in reactie op Herman Bakker Reageer op Julius

    Julius

    Citaat
    'De ex Shell topman Veerman, zo heet de man, als ik het me goed herinner, is voorzitter van een NATO advies commissie.'
    ---
    Dat herinner je helemaal niet goed, Piet de Vries, hij heet: van der Veer.

    Je onzintirade tegen de VS leest toch niemand.

  • Roelf Turksema, ma 28 november 2011 13:22 in reactie op Julius Vold Reageer op Roelf

    Roelf

    Wat dacht je wat....

  • , ma 28 november 2011 13:40 in reactie op Julius Vold Reageer op

    Wat een grappige reactie, dat is nou precies het amnesie-gedrag wat veel big bosses of industry, maar ook politici vertonen wanneer ze gevraagd wordt naar hun verantwoordelijkheden.
    Ik weet het niet meer
    Ik kan het me niet herinneren
    Ik herken me daar niet in.......................
    Makkelijk, hé?

  • jose van leeuwen, ma 28 november 2011 19:49 in reactie op Herman Bakker Reageer op jose

    jose

    Jeroen van der Veer en Madeline Albrigt zaten samen in een club van de NAVO
    http://www.nato.int/strategic-concept/experts-strategic-concept.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Albright_Stonebridge_Group

  • Julius Vold, ma 28 november 2011 08:41 Reageer op Julius

    Julius

    Heerlijk die reacties hier van de mensen die denken dat er geen geld verdiend hoeft te worden in de wereld.
    De denken dat als shell niet gaat, er geen enkele andere maatschappij gaat.
    Die denken dat de welvaart eerlijk verdeeld moet worden, maar vergeten dat de welvaart eerst gecreeerd dient te worden.
    Die vinden dat de prijs voor hun linkse agenda natuurlijk niet door hen zelf opgebracht dient te worden, maar door de neo-liberalen, kapitalisten en ander uitschot.

  • Evert van Vliet, ma 28 november 2011 10:49 in reactie op Julius Vold Reageer op Evert

    Evert

    O, omdat 'derden' anders met het botje gaan lopen slepen?

    Dat er überhaupt poen verdient MOET worden komt 'slechts' door de monetaire dictatuur.

    Iets dat al deze ellende zo niet creëert toch zeker in stand houdt.

  • Blisss Blisssc, ma 28 november 2011 12:59 in reactie op Julius Vold Reageer op Blisss

    Blisss

    De prijs van de rechtse agenda is dat Goldman Sachs en zijn aanhang jouw rechtse portemonnee leeg rooft en jij daar hoogstwaarschijnlijk links de schuld van gaat geven:))

  • Julius Vold, ma 28 november 2011 13:37 in reactie op Blisss Blisssc Reageer op Julius

    Julius

    En zit al vrijwel niets meer in mijn portomonee dus Goldman Sachs kan beter een ander slachtoffer uitzoeken..

  • Roelf Turksema, ma 28 november 2011 13:32 in reactie op Julius Vold Reageer op Roelf

    Roelf

    Als je de helft van mij verdient ben je een knappe kerel, maar dat heeft heeft er niets mee te maken, waar het om gaat is dat er gewerkt moet worden om te verdienen, je praat massamoord met voorbedachte rade goed.
    Dan ben je in mijn ogen medeplichtig. En in staat om het te herhalen.

  • Julius Vold, ma 28 november 2011 14:07 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Julius

    Julius

    Quote
    'Als je de helft van mij verdient ben je een knappe kerel, maar dat heeft heeft er niets mee te maken'
    ---
    Oh, gaan we een wedstrijdje doen: wie heeft de langste...
    Lijkt me niet erg relevant in de discussie.

    Quote
    ', waar het om gaat is dat er gewerkt moet worden om te verdienen, je praat massamoord met voorbedachte rade goed.'
    ---
    Hoezo?
    Is Shell een maatschappij dat aan massamoord doet of gaat doen?

    Quote
    ' Dan ben je in mijn ogen medeplichtig. En in staat om het te herhalen.'
    ---

    Jouw enorm hoge salaris komt niet tot uiting in je bijdragen....

  • mohammed dareisalaam, ma 28 november 2011 00:26 Reageer op mohammed

    mohammed

    Ik begrijp dat volgens velen hier Irak de olie beter in de grond kan laten zitten, dan dat een buitenlandse maatschappij met haar ervaring en kennis deze mag exploiteren.

    Shell zorgt in Nederland voor tienduizenden banen. Moeten wij Shell het land uitgooien vanwege ze in Nigeria aanrichten?
    Mogen ze in Irak, een land dat aan de grond zit, en smacht naar kansen, geen gebruik maken van Shell omdat Shell er een zootje van maakt in Nigeria?

    Ik stel dan graag de vraag welke oliemaatschappij beter is dan Shell?
    (antwoord is:geen)

    Of zou de bevolking van Irak middels haar regering er gewoon op moeten letten dat Shell niet hetzelfde in Irak aanricht als het in Nigeria aanricht. Zou dat misschien een goed idee zijn?

    Denk er eens over na, zou ik zeggen. Ik hoor het wel als er een zinvol antwoord op deze vragen komt.

  • jose van leeuwen, ma 28 november 2011 06:38 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op jose

    jose

    Geen enkele olie maatschappij is zuiver, hebben vaak hun eigen legertjes en verrijken zich ten kosten van anderen. Houden ook duurzame oplossingen met hand en tand tegen.
    Maar een illegale oorlog en daar dan flink aan verdienen vind ik min,van elke olie maatschappij die in de rij stond (voor de oorlog)om een contract aan te gaan of al bedongen te hebben.

  • mohammed dareisalaam, ma 28 november 2011 08:20 in reactie op jose van leeuwen Reageer op mohammed

    mohammed

    "Houden ook duurzame oplossingen met hand en tand tegen."

    Ze zullen het proberen, maar het is allemaal winst en verliesrekening.
    Ieder olieproducerend land kan net zo ver gaan in het stellen van eisen aan Shell als ze willen. Op een bepaald moment zegt Shell tabee, dan is het niet meer de moeite waard.

    Weet je waarom Shell zo'n smeerboel maakt in Nigeria, en niet in Nederland? Dat is omdat de Nigeriaanse overheid het prima vindt en de Nederlandse overheid niet, als die ingrijpt, dan is het zo gedaan met vervuiling.

    Maar voor een land als Irak zijn oliemaatschappijen enorm belangrijk. Ze produceren de rijkdom van Irak. Het land kan er heel veel aan verdienen.

    In Nederland vloeit 90% van de aardolie-opbrengst minus de kosten regelrecht de schatkist in. Het gebeurt in veel olieproducerende landen zo.

  • Roelf Turksema, di 29 november 2011 18:07 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Roelf

    Roelf

    Nee Jose, er zijn echt een aantal keurige bedrijven in de olie branche, handen voor in het vuur, geen probleem.
    Maar er zijn er heel veel die de naam bedrijf niet mogen verdienen maar gewoon criminele organisaties zijn met mensen in alle regeringen, ook bij ons.

  • Anja Lodewijks, zo 27 november 2011 22:26 Reageer op Anja

    Anja

    En nu we het toch over Shell hebben.

    Curacao is een van de Antillen eilanden, waar politici graag op uw kosten even komen bijbruinen.

    Wie er namelijk ook graag zat, maar daar inmiddels ook al weer weg is, was Royal Dutch Shell met de ISLA-raffinaderij. Het investeringsvehikel van de “oranjes” bracht welvaart en geld in het laatje. Dat hebben de inwoners van het eiland geweten! Hier de rauwe werkelijkheid:

    http://www.stichtingsmoc.nl/uploads/Fotos-vervuiling-Marchenabaai-door-Isla.pdf

  • Arie Roos, ma 28 november 2011 10:10 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Arie

    Arie

    Je bedoelt die raffinaderij die al 26 jaar door een Venezolaanse maatschappij wordt geexploiteerd ?

  • Anja Lodewijks, ma 28 november 2011 13:53 in reactie op Arie Roos Reageer op Anja

    Anja

    Je hebt gelijk, Shell heeft de ellende voor een symbolisch bedrag aan curacao gegeven.

    Sinds het vertrek van Shell wordt de raffinaderij verhuurd aan het Venezolaanse staatsoliebedrijf Petroleos de Venezuela.

    De ellende voor de inwoners is onverminderd.

  • Joop Schouten, zo 27 november 2011 21:02 Reageer op Joop

    Joop

    Goeie Roelf. Volg het geld en er is te controleren waar het voor wordt gebruikt.
    Gebruik de winsten voor gratis onderwijs en zorg.

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 21:59 in reactie op Joop Schouten Reageer op Roelf

    Roelf

    Inderdaad, maar de mensen mochten eens te slim worden. Inzien wat er werkelijk aan de knikker is.

  • Marc Schouten, zo 27 november 2011 20:19 Reageer op Marc

    Marc

    Het land is verwoest, nu is de tijd voor het uitzuigen.

    Daar was het toch allemaal om begonnen?

  • jose van leeuwen, zo 27 november 2011 19:17 Reageer op jose

    jose

    Net het boekje van Joris Luyendijk gelezen , boekje over de lobbyisten en journalisten rondom het Binnenhof. Hij had het over de ongeschreven afspraken,een tweetjes tussen lobbyisten en kamerleden maar ook over het ontsnappen aan de aandacht van het niet willen betalen van belasting door Shell. Lijkt mij toch wel een belangrijk iets om te weten te komen, maar een interview met Wilders bekt lekkerder(denk ik)

  • Anja Lodewijks, zo 27 november 2011 19:52 in reactie op jose van leeuwen Reageer op Anja

    Anja

    Over Joris Luyendijk gesproken.
    Een journalist die niet uit het leugenvaatje tapt. Yes!

    http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews%5Bcat%5D=148&tx_ttnews%5Btt_news%5D=24211&calendartime=1322362326&cHash=c7e66baf3634d5b02ab930b5f94578e9

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/joris-luyendijk-banking-blog

  • Bijstandskoning van GeenStijl, zo 27 november 2011 18:07 Reageer op Bijstandskoning

    Bijstandskoning

    Shell heeft Afrika ook al gemoderniseerd. Modern uitgebuit ja. Als landen zich willen moderniseren kunnen ze dat het beste zelf doen en vooral niet uitbesteden aan Westerse multinationals. Die zitten er voornamelijk voor eigen gewin.

  • Jan de Boer, zo 27 november 2011 18:07 Reageer op Jan

    Jan

    "Irak is een van de meest olierijke landen in het Midden-Oosten, maar de olie-industrie heeft ernstig te lijden gehad van verwaarlozing, oorlog en economische sancties."

    Dat heeft Saddam dus allemaal óók op zijn geweten!
    Goed dat wij onze orde daar hebben teruggebracht.

  • Marc Schouten, zo 27 november 2011 20:05 in reactie op Jan de Boer Reageer op Marc

    Marc

    De sancties?

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 21:58 in reactie op Jan de Boer Reageer op Roelf

    Roelf

    Ehh, kan je lezen? ''te lijden onder sancties.....

    Wij zijn de criminelen in deze, niet Sadam.
    We doen nu hetzelfde in Iran, Amerika levert al tijden geen onderdelen meer voor electriciteitscentrales, Iran had al 5 miljard aanbetaald en kan naar het geld fluiten.

  • mohammed dareisalaam, ma 28 november 2011 00:18 in reactie op Roelf Turksema Reageer op mohammed

    mohammed

    "Amerika levert al tijden geen onderdelen meer voor electriciteitscentrales"

    Je moet dit toch specificeren, anders is het onzin. Landen leveren nooit onderdelen, dat doen bedrijven.

    Hoe zit het dan?

  • Roelf Turksema, ma 28 november 2011 13:29 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Roelf

    Roelf

    GE levert Centrales, worden b.v. gebouwd onder toezicht van Jacobs als hoofdaannemer, onderdelen van Honeywell, Foxboro etc.
    De regering, liever gezegd de diplomaten maken de weg vrij, onderhandelen en de grote bedrijven leveren, allemaal twee handen op een buik. Maar dat wist je wel.

    In Zuid Amerika gebeurt het zelfde, Phillips verkoopt aan Venezuela en Cuba dure medische apparatuur waaronder scanners, nu mag twee jaar later Phillips geen onderdelen meer leveren van de US. Chavez kwaad, mensen gaan dood om niets. Kunnen niet geholpen worden.
    Ze liegen, bedriegen en vermoorden.

    Wat die onderdelen betreft voor Iran, kijk de opnames van zijn toespraak op de University van Colombia maar eens helemaal uit.
    Het is een oud trucje.

  • YggY ..., zo 27 november 2011 17:45 Reageer op YggY

    YggY

    Oliemaatschappij moet Irak helpen om de industrie in het land te moderniseren
    ==============

    Ja hoor want Shell heeft de naam dat ze zeer duurzaam en zeer maatschappelijk ondernemen. Om in olietermen te spreken, smeerkezen zijn het.

    Vraag maar eens aan Nigeria of andere landen die ze totaal leeggeroofd hebben en achtergelaten met enorme milieuschade.

  • Kitty In Nederland, zo 27 november 2011 18:15 in reactie op YggY ... Reageer op Kitty

    Kitty

    Natuurlijk moet wel de VOC mentaliteit behouden blijven....
    Leegvreten uitbuiten en totaal in de vernieling achterlaten.
    Zo kennen we de Shell weer.

  • , zo 27 november 2011 18:30 in reactie op YggY ... Reageer op

    Beste Yggy, ik word zo langzaamaan zo ontzettend moe van dat hele kapitalistische gedoe.

    (En laat me nu even helemaal niemand proberen te vertellen dat dat géén kapitalistisch gedoe is).

    Door de regering gesteunde multi-nationals mogen echt alles.

    Desnoods zetten we het leger in om hun belangen te verdedigen.

    En als het moet jaren lang.

    Er mogen ook wel wat doden vallen, mannen en vrouwen die geen flauwe notie hebben waarvoor we daar überhaupt bezig zijn.
    Die denken dat ze voor de Navo doende zijn.

    Dat ze(de Shell en co.) zich qua belastingen en werknemers al lang uit de voeten hebben gemaakt lijkt niet eens meer van belang.

    Het gaat om geld.
    Maar niet eens meer dan dat.
    Het gaat om mensen die aandelen Shell hebben, NIET om de Nederlandse bevolking.

    En, zoals bekend, zit de Shell niet met een slachtoffer meer of minder.

    Niemand kan me iets anders wijsmaken, ik heb voor de Shell gewerkt...in het personeelsgebeuren.
    Ik kots er op.

  • Anja Lodewijks, zo 27 november 2011 19:18 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    "Beste Yggy, ik word zo langzaamaan zo ontzettend moe van dat hele kapitalistische gedoe."

    Dat lijkt mij zeer gezond. Ik maak mij meer zorgen om de mensen die nog in de kapitalistische Sinterklaas geloven. Alhoewel zorgen, ze zijn wat trager van begrip.

  • , ma 28 november 2011 08:23 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op

    Ik weet niet hoe het met jou zit, ik geloof al jaren niet meer in Sinterklaas, hoor!
    En wat betreft dat kapitalisme van de man:
    Je maakt het net zo kapitalistisch voor je kinderen als je zelf wilt.

  • Anja Lodewijks, ma 28 november 2011 09:31 in reactie op Reageer op Anja

    Anja

    Hoe ik het bedoelde had ook eigenlijk niets met het feestje te maken, maar met de goedgelovigheid in iets dat niet werkelijk bestaat.

  • Sjakie Chocola, zo 27 november 2011 20:17 in reactie op Reageer op Sjakie

    Sjakie

    Het is uw geliefde beatrix die groot aandeelhouder is van shell, maar u legt de schuld liever bij de regering..

  • Herman , zo 27 november 2011 23:47 in reactie op Reageer op Herman

    Herman

    ik heb voor de Shell gewerkt.

    Goh meis dan zijn wij collega's geweest.

  • Klaas Blondeman, zo 27 november 2011 18:38 in reactie op YggY ... Reageer op Klaas

    Klaas

    Gas wat eerst afgefakkeld werd nu gebruiken voor de Iraakse electriciteitsvoorziening. Goed nieuws! (Ik duik alvast weg voor de voorspelbare negatieve reacties)

  • Dr. Strangelove, zo 27 november 2011 19:39 in reactie op Klaas Blondeman Reageer op Dr.

    Dr.

    "Gas wat eerst afgefakkeld werd nu gebruiken voor de Iraakse electriciteitsvoorziening."

    merk op dat deze informatie tot je komt uit dezelfde bronnen die stellig logen dat Irak WMD had.

    hoe zit dat met die Balkenende eigenlijk, is die al eens gearrresteerd voor zijn landverraad?

  • Klaas Blondeman, ma 28 november 2011 00:00 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Klaas

    Klaas

    Zo, jongens. Weer lekker stoom af kunnen blazen? Welterusten!

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 17:19 Reageer op Roelf

    Roelf

    Moordenaars, dieven en kindermoordenaars. Leugenaars. Met een stropdas.

    Hel hele land vernielen, cultuur, familie en huizen, alles naar de kloten, brandwonden, generaties lang een hekel aan het westen, het land vergiftigen met verarm Uranium zodat ze tot over enkele duizenden jaren nog mismaakte baby's en dieren, planten etc. krijgt.

    Alles weg, alles kapot. Alleen olie hebben ze nog. Die is nu van de Shell. En buiten dat de Iraki's er niet meer aan verdienen mogen ze straks ook nog eens dik voor de stroom gaan betalen. En ook die winst gaat naar ons.

    Massamoordenaars, leugenaars en dieven. Shell helpt.

  • Ruud H., zo 27 november 2011 18:00 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Ruud

    Ruud

    Roelf,

    Lees het berichtje nog gewoon eens een keertje rustig na, voordat je jezelf opnieuw overgeeft aan hysterische oprispingen.

    Het Iraakse staatsbedrijf heeft een meerderheidsbelang en wat ze gaan doen (affakkelen voorkomen) is nog eens goed voor het milieu ook.

    "Shell en Mitsubishi gaan gas afvangen dat nu nog wordt afgefakkeld bij olievelden in het zuiden van Irak. Voor het project wordt een samenwerkingsverband opgezet met de naam Basra Gas Company. Het Iraakse staatsbedrijf South Gas Company bezit 51 procent, Shell 44 procent en Mitsubishi 5 procent. Het contract heeft een looptijd van 25 jaar. Het afgevangen gas zal worden gebruikt om elektriciteit op te wekken."

  • Michiel Online, zo 27 november 2011 18:57 in reactie op Ruud H. Reageer op Michiel

    Michiel

    geloof je het zelf

  • Ruud H., zo 27 november 2011 20:17 in reactie op Michiel Online Reageer op Ruud

    Ruud

    Ja.

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 21:52 in reactie op Ruud H. Reageer op Roelf

    Roelf

    Wie zijn de stakeholders in Basra gas? SGCIRAQ. Dat is dus South Gas Company Irak. Snap je? South? Gas? Company?
    Heb je enig idee hoe dat in zijn werk gaat? Shell zal de operator zijn, dat betekend onbeperkt onkosten berekenen en daarna nog een percentage van de winst. De rest gaat overal naar toe behalve naar de bewoners.

    Ze mogen alleen onderdelen uit de US, EC of Japan kopen, Rusland en China zijn uitgesloten van levering.

    Ik weet waar ik het over heb.

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 21:56 in reactie op Ruud H. Reageer op Roelf

    Roelf

    Het was sowieso al een schande dat de olie gewonnen werd zonder dat ze het gas af vingen, dat geeft al aan hoe ze zijn.

    Dit plan was al getekend in September 2008.

  • Herman Bakker, ma 28 november 2011 09:10 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Herman

    Herman

    Het lijkt me helemaal juist, alleen 11 sept ontbreekt, het 'new Pearl Harbour' waar PNAC 1993 om vroeg.

  • , zo 27 november 2011 16:30 Reageer op

    Kijk eens aan, dan was de steun van Ballekie voor die illegale inval in dat land dus toch niet voor niks.
    (Sarcasm mode blijft nog even aan)

    Het mocht wat kosten, maar dan hebben we ook wat.:((((

  • Louis Break, zo 27 november 2011 16:59 in reactie op Reageer op Louis

    Louis

    En zo is het maar net. Als e in een crisis zit moet je toch inkomen genereren.

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 17:20 in reactie op Louis Break Reageer op Roelf

    Roelf

    Wie zit er in een crisis? Heb ik wat gemist?

  • Anja Lodewijks, zo 27 november 2011 19:20 in reactie op Roelf Turksema Reageer op Anja

    Anja

    "Wie zit er in een crisis?"

    Volgens mij de crisismanagers.

  • Roelf Turksema, zo 27 november 2011 21:53 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Roelf

    Roelf

    Ha, ja, die wel, all hands on deck ;-)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven