21 juli 11 09:16 Reageer (170) Economie RSS

Akkoord hulp aan Griekenland bereikt

Update: Inhoud akkoord nog onbekend... Banken betalen in ieder geval mee

De Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel hebben een gezamenlijk standpunt over de omstreden miljardenhulp aan Griekenland. De twee bereikten het akkoord vannacht. Vandaag vindt in Brussel een top van Europese leiders plaats waar de knoop moet worden doorgehakt.

Wat de twee gaan voorstellen is nog niet bekend. Tot nu verschilden ze over de vraag of particuliere instellingen mee moeten betalen aan de miljardenhulp. Merkel vindt van wel, Sarkozy niet.

Trouw schrijft:

Merkel eist dat banken en andere financiële instellingen meebetalen aan een oplossing voor de schuldencrisis, Sarkozy wil een extra belasting opleggen en het noodfonds voor de euro vergroten. Duitsland wordt gesteund door Nederland, Finland en Oostenrijk; Frankrijk door de zuidelijke landen. 
Eerste doel voor de euroleiders is het veiligstellen van de Griekse overheidsfinanciën. Want zolang de onzekerheid over Griekenland blijft bestaan, kan de crisis heel gemakkelijk overslaan naar grotere landen als Italië of Spanje. Athene heeft nieuwe leningen nodig van de eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds, er is sprake van een pakket van nog eens 110 miljard euro.

Vanochtend debatteert de Tweede Kamer met minister van Financiën De Jager (CDA) over de kwestie. Het minderheidskabinet zit met de kwestie in de maag omdat  het Frans-Duitse akkoord waarschijnlijk niet tegemoet komt aan de Nederlandse eisen. In brief (pdf) aan de Tweede Kamer stelt De Jager onder meer dat Italië meer moet gaan bijdragen. Hij zal daar op aandringen tijdens de top.

Nederlandse economen verklaarden tegenover BNR zeer ontevreden te zijn over het Europese optreden van De Jager tot nu toe en geven hem een 'dikke onvoldoende'. Zo zegt hoogleraar en PvdA-senator Esther-Mirjam Sent:

 "Hij heeft veel te weinig oog voor een gezonde toekomst van Europa. De Jager wil voortdurend de morele boventoon voeren". 

CDA en VVD zijn in de kwestie afhankelijk van de PvdA omdat de PVV categorisch iedere steun afwijst.

Update 12:30

De Jager is positief over het akkoord tussen Merkel en Sarkozy waarvan de inhoud nog niet bekend is:

De Jager is positief over een 'beweging van Frankrijk', dat steeds op de rem trapte bij het betrekken van de private sector bij het oplossen van de crisis in Griekenland. Er komt naar verwachting een door Nederland gewenste 'substantiële bijdrage' van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. 

Ook loofde hij de inspanningen van de Griekse regering. 'De protesten daar laten wel zien dat de hulp geen 'cadeautje' is zoals sommigen denken.'

Update 12.00

Merkel en Sarkozy zijn in ieder geval overeen gekomen dat ook banken en andere financiële instellingen moeten bijdragen aan een nieuw hulppakket voor Griekenland. Dat zei minster De Jager donderdagochtend in de Tweede Kamer. Griekenland heeft tot 2014 nog eens 90 miljard nodig.

Er liggen nu drie opties op tafel. Banken kunnen bestaande Griekse obligaties omruilen voor nieuwe met een langere looptijd of ze omruilen met een zelfde looptijd maar met kwijtschelding van een deel van de hoofdsom. De derde optie is dat de Griekse overheid de obligaties zelf terugkoopt met hulp van het Europese noodfonds.

De PvdA steunt de aanpak van De Jager. 

Update 19.00

De Eurolanden zouden in Griekenland tot een akkoord zijn gekomen. Dat meldt onder meer NRC Handelsblad. In de uitgelekte ontwerptekst van de slotverklaring staat dat de leiders van de 17 eurolanden instemmen met nieuwe steun aan Griekenland. Naar voorbeeld van het voorstel van Frankrijk en Duitsland, zouden banken mee gaan betalen.

Update 21.10

De Eurolanden hebben in Griekenland een akkoord bereikt. EU-president Herman van Rompuy maakte dat na de bijeenkomst bekend. De details van het akkoord zijn nog onbekend. Wel is duidelijk dat de banken mee zullen gaan betalen. Volgens NRC Handelsblad wordt de rente op de lening aan Griekenland verlaagt naar 3,5 tot vier procent. Griekenland krijgt van de EU, het IMF en de private sector 109 miljard euro. Banken en andere financiële instellingen zullen daarvan 37 miljard voor rekening nemen.


Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (170) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Joop Schouten, wo 27 juli 2011 13:19 Reageer op Joop

    Joop

    Opmerkelijk griezelig gegeven: Op elk van de 11,3 miljoen Grieken drukt een schuld van omgerekend 42 duizend dollar. Voor elk van de 311 miljoen Amerikanen is de staatsschuld 45 duizend dollar. De schuld per hoofd van de VS is hoger dan die van Griekenland.

    http://www.z24.nl/analyse/artikel_230324.z24/Vier_redenen_om_wakker_te_liggen_over_schuldplafond_VS.html

  • Joop Schouten, ma 25 juli 2011 11:08 Reageer op Joop

    Joop

    Geert Wilders, de gedoogpartner, die in zijn luie leunstoel aan de Adriatische kust de ochtendkranten leest, nog even zijn eerste baantje trekt in het hotelzwembad en dan zijn eerste reactie twittert naar het vaderland: 'Grieken blij, Rutte en De Jager blij, gedoogpartner PvdA blij: 109 miljard euro extra voor de Grieken. Maar einde euro komt dichterbij.'

    Er moet een vloek zijn opgestegen uit het Torentje toen de boodschap Rutte bereikte.

    Bron:
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2817047/2011/07/25/Kabinet-werkt-zich-in-het-zweet-voor-euro-PVV-twittert-dat-het-niks-is.dhtml

  • , ma 25 juli 2011 11:46 in reactie op Joop Schouten Reageer op

    Dat is de vloek die rutte over zichzelf heeft uitgeroepen. ;)

  • Piet Knollema, vr 22 juli 2011 22:59 Reageer op Piet

    Piet

    Volgns Rutte krijgt Griekenland 109 miljard aan steun waarvan 50 van de banken.
    Maar volgens de de Europese Commissie en in elk geval Duitslsnd zou die 50 van de banken boven op die 109 miljard komen die de landen zouden moet ophoesten.
    Hebben Rutten en Jager zich in het pak laten steken?
    Dat zou nog leuk kunnen worden!

  • robert vd heide, di 26 juli 2011 09:17 in reactie op Piet Knollema Reageer op robert

    robert

    en op dinsdag word er gezegd "beetje dom "" en denken ze zo 50 miljard verschil onder het tapijt te vegen ,,en moeilijk doen over een paar miljoen voor afrika ,,maar wel 50 miljard voor de vriendjes beleggers van ons geld zomaar extra weggeven



    dit kan toch niet zomaar ? kom op oppositie

  • Evert van Vliet, vr 22 juli 2011 01:51 Reageer op Evert

    Evert

    Ja kijk het zit namelijk als volgt; zolang het plebs maar in de schulden blijft steken maakt het geen moer uit waar 'wij' 'onze' winst vandaan halen.

    http://www.nytimes.com/2011/07/22/business/global/europes-new-bank-rules-still-favor-government-debt.html?_r=1&ref=global-home

  • Matthias Justin, do 21 juli 2011 22:08 Reageer op Matthias

    Matthias

    Breaking News Alert
    The New York Times
    Thursday, July 21, 2011 -- 3:44 PM EDT
    -----

    Euro Leaders Clinch 109 Billion Euro Greek Bailout

    European leaders on Thursday clinched a new rescue plan for Greece that could push the country into default on some of its debt for a short period but would also give Europe’s bailout fund sweeping new powers to shore up struggling economies.

    At a press conference late Thursday, German Chancellor Angela Merkel confirmed the 109-billion-euro aid package for Greece. According to drafts of a statement that was being discussed earlier in the evening by the 17 euro zone heads of government, banks have agreed to take part in several programs to reduce Greece’s debt, including plans that would mean exchanging existing bonds for new bonds with lower interest rates and longer maturities.

  • Joop Schouten, do 21 juli 2011 23:06 in reactie op Matthias Justin Reageer op Joop

    Joop

    '... and longer maturities'.

    Precies.

    Tijdrekken.

    Sadisten.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:37 in reactie op Joop Schouten Reageer op Oog

    Oog

    Je moet je negatieve wereldbeeld niet zo klakkeloos projecteren, want dan wordt het al snel nietszeggend.

  • zorba de griek, vr 22 juli 2011 07:51 in reactie op Joop Schouten Reageer op zorba

    zorba

    Niet zo somber Joop, het socialisme houdt toch maar mooi stand in Syrie. Dat is ook wat waard.

  • , vr 22 juli 2011 08:59 in reactie op zorba de griek Reageer op

    Wat is Uw punt nu?

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 21:20 Reageer op Jo

    Jo

    NL zal dus weer meer geld moeten lenen van de Wereldbank om garant te staan. Dat houdt in dat de staatschuld weer groter wordt. Jaarlijks betalen we dus meer rente wat direct door de belastingbetaler wordt opgebracht. Aansluitend schuiven we de rekening door naar onze kinderen. En waarom, om dat Griekse volk te redden? Dat volk dat zelf niet wil en alles bij het oude wil laten. Dat land dat met verkeerde cijfers de zaak bedonderd heeft en alleen daardoor bij de Euro kon. Deze steun is de beloning voor oplichting. M.a.w. misdaad loont in deze gehele EU. Laat Griekenland maar wat minder uitgeven aan hun defensie, die dag en nacht paraat is en waakzaam voor Turkije.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:39 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " NL zal dus weer meer geld moeten lenen van de Wereldbank om garant te staan.
    "

    Je hoeft niet te lenen om garant te staan. Het kan wel, en dan kun je dat geld beleggen in de tijd dat de garantie-stelling het niet opeist.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:40 in reactie op Jo Wekker Reageer op Oog

    Oog

    " Laat Griekenland maar wat minder uitgeven aan hun defensie, die dag en nacht paraat is en waakzaam voor Turkije.
    "

    Misschien een goede tip voor de Griekse regering. Daar zijn ze vast nog niet zelf opgekomen.

  • Albert Hofmann, do 21 juli 2011 21:10 Reageer op Albert

    Albert

    Dat we met zijn allen voor Griekenland gaan betalen, dat is tot daar aan toe. De naïviteit van de meerderheid en het gebrek aan controle op de overheid.

    Dat Europese overheden in Europa ons willen doen laten geloven dat de banken het mee betalen, getuigd van zo'n arrogantie en laatdunkendheid. De banken sluizen het door, de kosten ervan worden gewoon door de cliënten (ons) betaald. Of gaat er drastisch worden bezuinigd op de topsalarissen bij banken (nee hoor)

    Een verrot systeem voor MINDER dan 1 jaar gered, geweldig hoor, trots zijn!

  • Joepie de Poepie, do 21 juli 2011 20:45 Reageer op Joepie

    Joepie

    Wat een circus. Dat geld zijn we kwijt. Griekenland hoort niet in de eurozone. Dat land wordt compleet opgevreten en komt er nooit meer bovenop. Nu gaan we die banken redden via corrupt Griekenland. We zijn dan niet alleen het geld kwijt, maar ook de rente.

    Die banken wrijven in hun handjes, want het risico van hun verkeerde beleggingen wordt compleet bij de EU burger neergelegd, waardoor zij niet voor hun eigen fouten opdraaien, maar de burger. Tuurlijk hebben Merkel en Sarkozy het even zo bedacht, dat banken voor een appel en een ei ook meedoen. Die krijgen dan vast ook nog als eerste hun geld, waardoor ze hun bonus niet mislopen en de Nederlander mag tot z'n 80e werken.

  • Piet Knollema, do 21 juli 2011 20:59 in reactie op Joepie de Poepie Reageer op Piet

    Piet

    Ach, dat soort verhalen las ik ook toen Bos berslot de banken te steunen.
    Een deel van de Nederlanders wordt steeds banger dat ze bang zullen worden.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 21:28 in reactie op Piet Knollema Reageer op Johannes

    Johannes

    Hmm, volgens mij hing ons hel en verdoemenis boven het hoofd als we in 2005 niet voor de EU grondwet zouden stemmen, naderhand zijn ons vele rampscenarios voorgespiegeld als we een of andere Bail-Out van de EU niet zouden waarderen.
    Het lijkt me dat de EU juist die angst nodig heeft.
    Ach ja vroeger washet hou jij ze arm dan hou ik ze dom, met de EU is het ik maak ze arm en hou ze bang.

  • Albert Hofmann, do 21 juli 2011 21:38 in reactie op Piet Knollema Reageer op Albert

    Albert

    Piet Knollema als optimistisch pessimist (ook wel realist) zou ik dat best willen geloven. Maar ik kan je beloven, de Euro komt er nooit, maar dan ook nooit meer bovenop.

    Aan een kant is dat heel positief voor Europa. des te eerder komen we erachter dat het anders moet, dat we naar een ander economisch systeem moeten, niet alleen in Europa maar ook buiten Europa.

  • Piet Knollema, do 21 juli 2011 21:59 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Piet

    Piet

    Die geluiden hoor ik ook al meer dan een halve eeuw. Trouwens het was geloof ik Marx al die dacht dat de verelendung de oplossing van alle kwalen zou zijn.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 23:11 in reactie op Piet Knollema Reageer op Johannes

    Johannes

    Het heeft eeuwen geduurd voordat we uit de middeleeuwen kwamen.

  • Rob Geurtsen, vr 22 juli 2011 01:24 in reactie op Albert Hofmann Reageer op Rob

    Rob

    De Euro komt er nooit meer bovenop?

    lachuhhh, de koers van de Eruo is prima topperdetop, en moet niet veel hoger worden want dan krijgen we een negatief handelstekort.

    De hele crisis heeft niets te maken met de Euro... maar met financiering van overheden en bedrijven in de Eurolanden, en dat op zich is en gevolg van het financiële systeem, meer dan van overheidsbestedingen of slechte belastingmoraal.

    De Euro is een succes en blijkt een succes omdat de koersfluctuaties de afgelopen maanden nauwelijks een probleem waren. De lage rente afspraak die nu voor griekenland is gemaakt helpt bij het beteugelen van de inflatie waar nederlandse huizenbezitters ongetwijfeld een grote voorstander van zijn, want dat vervliegt hun onbetaalbare hypotheekschuld - die een groter gevaar is voor onze economische stabiliteit dan welke miljarden we ook moeten reserveren om voor griekenland garant te staan.

  • Piet de Geus, vr 22 juli 2011 22:34 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op Piet

    Piet

    "lachuhhh, de koers van de Eruo is prima topperdetop"

    Daar valt wel iets op af te dingen. De koers van de euro is prima t.o.v. de dollar. Alleen zit die dollar in een neerwaartse beweging.

    "en moet niet veel hoger worden want dan krijgen we een negatief handelstekort."

    Je kunt inderdaad beter een positief handelstekort hebben...

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:43 in reactie op Joepie de Poepie Reageer op Oog

    Oog

    " Griekenland hoort niet in de eurozone.
    "

    Vloeken hoort ook niet, maar er is niets dat je kunt doen om het te verbieden. Zo ook met Griekenland. Griekenland kan niet uit de Eurozone worden gezet, dat is juridisch gezien onmogelijk.

    Dus moet de oplossing er in worden gevonden om met Griekenland verder te gaan, en dat zal betekenen dat er een deel van de schuld zal worden kwijt gescholden, en dat Griekenland onder curatele komt en orde op zaken stelt.

  • Azazel semjasa, do 21 juli 2011 20:30 Reageer op Azazel

    Azazel

    Fantastisch nieuws we draaien weer voor de kosten op als burger. Banken verrekenen het verlies wat ze vrijwillig mogen nemen wel aan de consument om alsnog quit te spelen. En ja er zal wel weer meer bezuinigd worden en ach zoals in de worden van wonder plaskerk we komen er wel overheen, over dat miljarden verlies. Hoe verzint hij het.

  • Mostafa Mouktafi, do 21 juli 2011 20:19 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    Met kussen en halve zoenen krijgen zij daar niet de Europees economie op twee benen, zoals altijd de socialisten, de echte christen democraten en echte liberalen hebben het gedaan.

  • Private Eye, do 21 juli 2011 20:13 Reageer op Private

    Private

    Als we de concept tekst moeten geloven, dan wordt het de grootste cover-up en scam van Europa.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:44 in reactie op Private Eye Reageer op Oog

    Oog

    Leg eens uit.

  • peter h, do 21 juli 2011 19:54 Reageer op peter

    peter

    Het begint erop te lijken dat de concessies aan Nederland en Duitsland toch boterzacht zijn: overal hoor je nu weer de term 'vrijwillige bijdrage' terwijl gewoon minimaal 30% van de griekse schuld afschreven moet worden!

    Op deze manier komen de franse en duitse banken weer meer de schrik vrij en mag de europese belastingbetaler uiteindelijk alsnog het verlies nemen...

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:46 in reactie op peter h Reageer op Oog

    Oog

    " Op deze manier komen de franse en duitse banken weer meer de schrik vrij
    "

    Dat zie je verkeerd. De banken zullen de schulden als oninbaar afschrijven en gaan het schip in. De ING voor enkele honderden miljoenen, Duitse en Franse banken voor enkele miljarden.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 19:41 Reageer op Johannes

    Johannes

    Wat ik er van begrijp is het dus een vrijblijvend akkoord met de banken..een heren akkoord.
    OMG een vrijblijvende overeenkomst met banken.Zijn ze nu helemaal gek geworden.

  • Dr. Strangelove, do 21 juli 2011 19:04 Reageer op Dr.

    Dr.

    de totale schuld op de wereld is 10x het mondiale GDP.

    welke buitenaardse beschaving komt ons redden, we zijn failliet.

    fijn, hoor. het probleem is vooruitgeschoven en weer vergroot. lang leven onze visionaire politici. lang leve onze anti-economische religie.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 18:26 Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =110 miljard euro.=
    Als het het uitschrijft zul je zien dat het helemaal geen 110 miljard is maar slechts honderdtienduizendmiljoen, dat is bijna tien keer minder dan 1 miljard. Dat is wel een hele mondvol maar toch echt geen reden om zo te overdrijven. Honderdtienmiljard is 110.000.000.000.000, waar zij het over hebben is slechts 110.000.000.000!

  • Ginger Ted, do 21 juli 2011 18:49 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ginger

    Ginger

    Niet goed opgelet op school? Het magere rekenonderwijs van de laatste twintig jaar is bij u duidelijk zichtbaar aangezien u er zo te zien nog over nagedacht heeft ook gezien uw 'uitleg'.

  • Ginger Ted, do 21 juli 2011 18:52 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ginger

    Ginger

    Ik vrees dat je niet goed opgelet hebt op school.
    1 miljard = 1 000 000 000 en dus is 110 miljard = 110 000 000 000

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 19:26 in reactie op Ginger Ted Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Advies: Eerst nadenken voor je reageert, sla je minder flaters. Rekenen is geen taal, waar je voor hetzelfde begrip meerdere woorden gebruiken kunt. Het feit dat ik duizendmiljoen kan zeggen tegen een 1 met negen nullen bewijst al dat het geen miljard kan zijn, of ken je soms ook twee woorden voor het getal tien dan? Een miljard is een miljoen maal een miljoen, dommerd! Tel maar eens tot een miljard anders. Als je honderdduizend kun zeggen kun je ook duizendmiljoen zeggen, daarna krijg je nog honderdduizendmiljoen en dan pas een miljard, omdat miljoenmiljoen niet mooi klinkt, om dezelfde reden zeggen we miljoen en niet duizendduizend. Anders geformuleerd, we hebben pas een nieuw woord nodig als je twee keer hetzelfde getal moet herhalen, m.u.v. tienhonderd, het was niet echt nodig dat duizend te noemen want elfhonderd zeggen we immers ook.
    Toch maar even een herhalingscursus tellen gaan doen dus.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 21:37 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Johannes

    Johannes

    Zucht

    1000 miljoen = 1 miljard

    1.000.000.000 = 1 miljard

    1.000.000 = 10 ton

    10 ton = 1.000.000

    100.000 = 1 ton

    50.000 = 1/2 ton

    25.000=1/4ton

    [vul aan]

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 22:16 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    We blijven eigenwijs blijkbaar?
    1.000.000. miljoen = 1 miljard
    100.000 miljoen = honderdduizendmiljoen
    10.000 miljoen = tienduizendmiljoen
    1.000.000.000 = duizendmiljoen
    100.000.000 = honderdmiljoen
    10.000.000 = tienmiljoen
    1.000.000 = 1 miljoen
    100.000 = honderdduizend
    10.000 = tienduizend
    1.000 = duizend

  • Frenck Mahon, do 21 juli 2011 22:52 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Frenck

    Frenck

    Iets klopt er niet in je logica. Volgens jou redenering zou duizend uitgedrukt in cijfers 10.000 zijn, of te wel 100 keer 100 zijn trek dit door en volgens je eigen logica is 1.000.000.000.000 geen miljard maar 10.000.000.000.000.000

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:04 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Dat klopt, al is het niet mijn logica maar de wetenschappelijke wijze van tellen. Ik had dat hierboven al gemeld, dat de Romeinen daar in de fout gingen. Ik schreef: "Anders geformuleerd, we hebben pas een nieuw woord nodig als je twee keer hetzelfde getal moet herhalen, m.u.v. tienhonderd, het was niet echt nodig dat duizend te noemen want elfhonderd zeggen we immers ook."

  • Joop Schouten, do 21 juli 2011 23:43 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Joop

    Joop

    'Anders geformuleerd..., we hebben pas een nieuw woord nodig als je twee keer hetzelfde getal moet herhalen,'
    Ik maakte een gedachtesprong en heb een vraag Tsjeard.
    Heb je wel eens Sanskriet bestudeerd?
    Het schijnt de meest exacte taal te zijn. Duits komt tweede geloof ik.

    De eerste computertaal werd in Sanskriet geschreven.

    : )

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Nee! Dit is geen taal, het is rekenen!

  • Frenck Mahon, vr 22 juli 2011 08:25 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Frenck

    Frenck

    Toch gek dat als de duizend regel een fout van de Romeinen, hij zo door gevoerd wordt.
    Ik volg je gedachten maar bedenk wel dat er een hoop mensen in de wereld aan een lichte vorm van OCD lijden die dit met schuim op de mond lezen en jou ervan willen overtuigen dat je verkeerd zit. Persoonlijk houd ik wel van dit soort "out of the box thinking".
    Je hebt de Henk-Jan Mielke trofee gewonnen.

  • Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 14:43 in reactie op Frenck Mahon Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Toch gek dat als de duizend regel een fout van de Romeinen, hij zo door gevoerd wordt. =
    Dat komt omdat het al heel lang geleden gebeurde en het zo'n laag getal is dat het veel voorkomt, dus nu nog corrigeren heeft geen zin meer. Het ligt ook voor de hand om bij elke nul erbij een nieuw woord te kiezen tot en met de duizend. Dat het systeem van om de drie nullen een nieuw woord gebruiken voor velen ook logischer lijkt komt doordat hele grote getallen gewoon niet voorkomen in het dagelijks leven. Dus dan klinkt miljard makkelijker dan duizendmiljoen. Het gaat pas wringen bij de echt grote getallen. Die noteer je ook makkelijker als macht van tien, maar praat je erover is het toch prettiger om het met een woord te benoemen dan als macht van tien. Wil je een getal van 48 nullen benoemen heb je in de wetenschappelijke telwijze slechts drie nieuwe woorden na het miljoen nodig, in het Amerikaanse systeem heb je er veertien nodig.Tel uit je winst! Praat je over iets met 192 nullen kun je op de vingers van één hand uittellen dat dat een triljard is, in het Amerikaanse systeem moet je er een lange lijst voor raadplegen, als iemand al zover is gekomen, want daar zijn 64 nieuwe woorden voor nodig. Echt gekkenwerk dus, die manier.

  • , vr 22 juli 2011 11:07 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op

    Dit getut van jullie over een extra nul of niet is wel grappig, hoor, maar wat is de clou?

  • Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 17:02 in reactie op Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Het ging niet over een nul meer of minder, maar om de juiste naam van getallen. De clou is dat de politiek dus enorm overdrijft. Ze hebben het over 110 miljard, terwijl het in werkelijkheid gaat om iets meer dan ééntiende van één miljard, namelijk honderdentienduizendmiljoen.

  • Ginger Ted, do 21 juli 2011 23:13 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ginger

    Ginger

    Tsjeard het spijt me enorm maar ik heb me inderdaad vergist: In jou.

    "Rekenen is geen taal, waar je voor hetzelfde begrip meerdere woorden gebruiken kunt. Het feit dat ik duizendmiljoen kan zeggen tegen een 1 met negen nullen bewijst al dat het geen miljard kan zijn, of ken je soms ook twee woorden voor het getal tien dan?"

    Een ander woord voor tien? Deca, als in decameter = 10 m. Maar omdat het hier om geld gaat nog een paar voorbeelden van andere woorden voor hetzelfde: Een ton = 100 000 Euro, en een joet was ooit tien gulden om ook nog even een ander woord voor tien bij geld te noemen. In de volkstaal en in de financiële wereld komen nog veel meer synoniemen voor.

    Maar bij miljoen = 1000 000, miljard = 1000 000 000,
    en biljoen = 1000 000 000 000, etc. draait het niet noodzakelijkerwijs om geld maar om woorden die een getal omschrijven. De reden waarom men voor miljard kiest ipv duizendmiljoen is de lengte van dit woord én de afspraak om bij iedere duizendvoudige stap vanaf duizend een nieuw woord te gebruiken. Dus:

    1000 = duizend
    1000 000 = miljoen (duizend keer zo veel, dus nieuw woord)
    1000 000 000 = miljard (idem)
    1000 000 000 000 = biljoen (idem)
    etc.

    Er is door de Engelse taal wel enige verwarring mogelijk daar ze in die taal voor miljard het woord billion gebruiken en voor biljoen trillion terwijl bij ons triljoen een 1 met achttien nullen is.

    Overigens ben ik wiskundeleraar en geef les aan Havo/Atheneum/Gymnasium en heb ik samen met een collega een rekenboek gemaakt, rekenlessen ontwikkeld, zit ik al jaren in een werkgroep rekenen, en heb daarvoor ook onderzoek naar rekenvaardigheden gedaan.

    Ik was dan ook blij met het rapport Meijerink waarin bevestigd werd dat door het competentiegericht onderwijs en het Nieuwe Leren in zowel PO als VO de vaardigheden mbt rekenen van kinderen aantoonbaar is gedaald.

    Vooral Meijerink's rapport, ondersteund door dat van Dijsselbloem en ook dat van Kan hebben er met hun dringende adviezen dan ook voor gezorgd dat scholen gedwongen worden om weer gericht en bij het aanleren vooral contextloos leren rekenen dwz tafels leren, staartdelen, en andere basisvaardigheden alvorens men dit onderhoudt in meer contextrijke en betekenisvolle situaties. Voor de Nederlandse taal heeft Meijerink overigens een net zo duidelijk advies gegeven.

    Jammer genoeg zitten we nu wel met een paar op dit gebied enigszins achtergebleven generaties. Maar voor als je nog iets te doen zoekt in bijvoorbeeld je vakantie. Op internet staan hele aardige rekensites. Begin met die gericht op het PO. Ik denk dat het niveau je zal verrassen. Kijk bijvoorbeeld op deze site van het Freudenthal Instituut: http://www.fi.uu.nl/rekenweb/

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:25 in reactie op Ginger Ted Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Een ander woord voor tien? Deca, als in decameter=
    Dat is geen ander woord voor tien, maar tien in een andere taal. De Chinezen hebben ook een woord voor tien, klinkt heel anders dan tien of deca. Zo heb je natuurlijk wel tienduizend woorden voor tien, als er al niet nog meer talen bestaan.

  • Ginger Ted, do 21 juli 2011 23:37 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Ginger

    Ginger

    "Rekenen is geen taal" en "Het feit dat ik duizendmiljoen kan zeggen tegen een 1 met negen nullen bewijst al dat het geen miljard kan zijn"

    Hier spreek je jezelf dus tegen. Eerst stel je dat rekenen, en dus ook getallen, hun regels niet aan taal ontlenen, om vervolgens zelf een taalargument te gebruiken wat volgens jou bewijs is voor het feit dat een miljard niet gelijk kan zijn aan duizendmiljoen omdat je het kunt zeggen.

    Omdat ik inmiddels zeker denk te weten dat je iedereen hier een beetje willens en wetens in de maling zit te nemen hiermee, óf dat je gewoon niet in staat bent feiten te erkennen laat ik het hierbij. Ik heb er met anderen wel van genoten maar ben nou uitgelachen.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:52 in reactie op Ginger Ted Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Eerst stel je dat rekenen, en dus ook getallen, hun regels niet aan taal ontlenen, om vervolgens zelf een taalargument te gebruiken wat volgens jou bewijs is voor het feit dat een miljard niet gelijk kan zijn aan duizendmiljoen omdat je het kunt zeggen.=
    Jaja, omdat ik taal gebruik is het een taalargument zeker. Het is geen taalargument, je kunt het natuurlijk best wel zeggen, je kunt ook zeggen dat duizendmiljoen een biljard is, maar daarom is het nog niet zo. Ik zeg ook niet dat getallen hun regels niet aan taal ontlenen, ik zeg dat rekenen geen taal is. In de taal kan een woord twee betekenissen hebben. Als ik zeg als ik jou was, zou ik nu stoppen kan dat betekenen dat ik stop als ik jou in bad stop, maar ook dat ik in jou plaats zou stoppen. In de rekenarij heeft elk getal echter maar één naam, dat een getal duizendmiljoen heet wil dus zeggen dat het niet ook nog een miljard genoemd mag/kan worden!

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:39 in reactie op Ginger Ted Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    = De reden waarom men voor miljard kiest ipv duizendmiljoen is de lengte van dit woord én de afspraak om bij iedere duizendvoudige stap vanaf duizend een nieuw woord te gebruiken. Dus:
    1000 = duizend
    1000 000 = miljoen (duizend keer zo veel, dus nieuw woord)
    1000 000 000 = miljard (idem)
    1000 000 000 000 = biljoen (idem)=

    Ja dat is de Amerikaanse wijze van tellen, na elke drie nullen een nieuwe naam, omdat dat na duizend gebeurde met een miljoen vermoeden ze er een soort logica achter en omdat lange woorden moeilijk zijn voor domoren als de Amerikanen nu eenmaal zijn. Was ook geen probleem toen ze nog niet zulke grote getallen nodig hadden. Blijkbaar zijn wiskundeleraren blijven steken in het verleden, of heb jij de nieuwste ontwikkelingen in je vak niet bijgehouden. De wetenschappelijke methode van tellen is logischer, gewoon doortellen tot je op een dubbele naam uitkomt.
    Duizendduizend = een miljoen
    miljoenmiljoen (12 nullen) = een miljard
    miljardmiljard (24 nullen) = een biljoen
    biljoenbiljoen (48 nullen) = een biljard, enz.
    Dat geeft wat meer lucht dan dat domme idee om na elke drie nullen met een nieuwe naam te komen. Dom omdat er geen logica achter zit maar luiheid.

  • Joe Speedboot, vr 22 juli 2011 11:04 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Joe

    Joe

    Re: De wetenschappelijke methode van tellen is logischer, gewoon doortellen tot je op een dubbele naam uitkomt.

    De echt wetenschappelijke methode laat geen twijfel mogelijk. Al dat gesteggel over woorden wordt daar ondervangen door in machten van tien te werken. Wat de gemiddelde Nederlander een miljard noemt, door Amerikanen 'a billion' wordt genoemd en jij duizendmiljoen noemt, heet in de wetenschap heel simpel: 'tien tot de negende..'

  • Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 14:10 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    = heet in de wetenschap heel simpel: 'tien tot de negende..'=
    Nee, dat heet niet zo, dat is de notatie die je gebruikt. Maar als je erover spreekt met andere deskundigen ligt duizendmiljoen toch lekkerder in de mond dan tien tot de negende. Heb je het over een getal met 192 nullen is triljard ook sneller gezegd dan de macht van tien ervan. Uitdrukken in een systeem van na elke drie nullen een nieuw woord is bijkans onmogelijk zonder een lijst te raadplegen, als iemand er al ooit een woord voor verzonnen zou hebben.

  • Joe Speedboot, vr 22 juli 2011 16:06 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Joe

    Joe

    Re: Nee, dat heet niet zo,

    Als ingenieur heb ik toch andere ervaringen maar als jij het zo wilt noemen prima :)

  • Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 17:07 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Je schrijft het in machten van tien omdat je je anders suf zit te tellen aan het aantal nullen dat je moet neerschrijven. Maar praten in machten van tien is denkwerk verrichten, het zeggen in één woord is direct snappen. Tenzij je een genie bent natuurlijk.

  • Tsjeard Aidoo, vr 22 juli 2011 00:02 in reactie op Ginger Ted Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =zit ik al jaren in een werkgroep rekenen, en heb daarvoor ook onderzoek naar rekenvaardigheden gedaan.=
    Dat zal het probleem dan wel zijn, dit heeft niets met rekenen te maken, maar met tellen! Rekenen is bijv. zeggen hoeveel tweemaal twee is, tellen is gewoon een, twee, drie, vier zeggen, desnoods met behulp van je vingers als het uit je hoofd te moeilijk is.

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 19:14 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Jo

    Jo

    =110 miljard euro.=
    Als het het uitschrijft zul je zien dat het helemaal geen 110 miljard is maar slechts honderdtienduizendmiljoen,
    ===========
    Honderdtienduizend miljoen is 110 miljard.


    dat is bijna tien keer minder dan 1 miljard.
    ===========
    Nou reken nog maar eens na want 1 miljard is duizendmiljoen of te wel 1.000.000.000.

    Dat is wel een hele mondvol maar toch echt geen reden om zo te overdrijven. Honderdtienmiljard is 110.000.000.000.000,
    ==========
    Nog niet eens misschien, waar jij het over hebt is hondertienduizend miljard.

    waar zij het over hebben is slechts 110.000.000.000!
    ==========
    Ik weet niet wat jouw cijer met rekenen was echter 110 miljard is gewoon 110.000.000.000. Jij maakt het wel helemaal bont.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 19:31 in reactie op Jo Wekker Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Nou reken nog maar eens na want 1 miljard is duizendmiljoen of te wel 1.000.000.000.=
    Sjongejonge, ben jij ook al zo dom dat je niet nadenkt bij wat je schrijft? Hoe kun je nu volhouden dat duizendmiljoen een miljard is als je het zelf al duizendmiljoen noemt. Sinds wanneer gebruiken we bij het rekenen twee verschillende woorden voor hetzelfde getal dan? Wat zou daar het nut van wezen, dat schept toch alleen maar verwarring? Tellen is een systeem, geen vrijblijvende naamgeverij. Zolang je door kunt tellen heb je geen nieuw begrip nodig. Nooit opgelet op school zeker?

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 20:09 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Jo

    Jo

    Je bent echt vermakelijk:)))))))))

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 20:50 in reactie op Jo Wekker Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Moeilijk zeker, je ongelijk erkennen?

  • Joe Speedboot, do 21 juli 2011 20:34 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Joe

    Joe

    Re: Sinds wanneer gebruiken we bij het rekenen twee verschillende woorden voor hetzelfde getal ?

    Misschien dat de PVV daar eens wat kamervragen over kan stellen..

  • NL4 NL, do 21 juli 2011 20:55 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op NL4

    NL4

    1 miljard is 1000 miljoen.
    Einde discussie.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 22:03 in reactie op NL4 NL Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Einde discussie.=
    Hier is helemaal geen discussie over mogelijk. Je kunt ook geen discussie voeren over hoeveel nullen een miljoen heeft. Het is een logisch systeem, zolang je door kunt tellen kun je geen andere namen gebruiken. Er zijn geen twee woorden voor hetzelfde getal. Duizendmiljoen is duizendmiljoen, net zoals honderdduizend honderdduizend is. Dat je duizendmiljoen kunt zeggen impliceert dat het geen miljard kan zijn!

  • Hans Laros, do 21 juli 2011 22:35 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Hans

    Hans

    Haahahaha, linkje dan maar?
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Miljard
    Ik citeer: ''Een miljard is duizend miljoen of 1.000.000.000 ....''

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:01 in reactie op Hans Laros Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    Dat de Amerikanen het een miljard noemen is bekend, daardoor is de vergissing ook ontstaan. Het hele internet denkt nu dat duizendmiljoen een miljard is, maar nogmaals, dat je het duizendmiljoen kunt noemen bewijst dat het geen miljard kan zijn. Tellen gaat volgens een vaste regel. Zolang je door kunt tellen kun je geen nieuwe namen geven aan getallen. Geef eens een reden om duizendmiljoen om te dopen tot een miljard dan? En leg uit waarom die reden dan niet geld voor honderdduizend of voor duizendmiljard. Duizendmiljard is geen geen biljoen, mocht je daarmee komen, een biljoen is een miljard maal een miljard, een 1 met 24 nullen dus.

  • Des Duivels, do 21 juli 2011 18:15 Reageer op Des

    Des

    Wat een rookgordijnen weer. Duitsland en Frankrijk hebben bepaald dat de Duitse en Franse banken gered gaan worden met o.a. Nederlands belasting- en pensioengeld. Onbegrijpelijk dat de PvdA hier mee akkoord gaat.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 19:07 in reactie op Des Duivels Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Onbegrijpelijk dat de PvdA hier mee akkoord gaat.=
    Weer eens compleet in de war? Wat doet het er nu toe of die er wel of niet mee akkoord gaat, die staan immers buiten spel.

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 19:31 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Jo

    Jo

    Weer eens compleet in de war? Wat doet het er nu toe of die er wel of niet mee akkoord gaat, die staan immers buiten spel.
    ============
    Ook van politiek niet veel kaas gegeten? De PVV stemt stelselmatig tegen bij steun aan Griekenland, waardoor de steun van de PvdA essentieel is voor dit minderheidskabinet om een kamermeerderheid te krijgen. Nog meer uitleg nodig?

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 20:49 in reactie op Jo Wekker Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Ook van politiek niet veel kaas gegeten? De PVV stemt stelselmatig tegen bij steun aan Griekenland, =
    Ik denk eerder dat jij niet weet hoe politiek werkt. De PVV stemt natuurlijk niet tegen al dat de val van de regering zou betekenen. Valt dat nu zo moeilijk te doorzien!

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 21:10 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Jo

    Jo

    Je bent zo overtuigd van je gelijk, dat je je eigen ongelijk niet eens ziet. Ook al word je door vrijwel iedereen daarop gewezen, blijf je geloven in je eigen ongelijk. Overigens is dat wel knap of te wel in Nederlands noemen we dat een bord voor je hoofd hebben van zeker een meter dik.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 19:45 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Johannes

    Johannes

    Laat ik het simpel uitleggen, een rekensommetje...
    We hebben 150 zetels in het parlement, Als de PvdA niet had meegestemd had de regering geen meerderheid gehad, dus had Rutte geen vrij spel gehad.Nu hebben er 104 voorgestemt anders 73. dan kmen ze er dus 2 tekort.
    Duidelijk?
    Kijk hier werkt het wel zo, in tegenstelling tot de EU democratie, dat het parlement zeggenschap heeft.
    Mooi he?

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 22:35 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Nu hebben er 104 voorgestemt anders 73. dan kmen ze er dus 2 tekort.=
    Jamaar ze hebben toch helemaal niet gestemd? Ze hebben alleen steun uitgesproken.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 23:14 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Johannes

    Johannes

    Juist, en als de Coalitie niet de steun van de PvdA had gehad, wat neerkomt op de steun van de meerderheid van de tweede kamer, dan had Rutte niet vrijuit kunnen onderhandelen.
    Alsjeblieft geen semantische spelletjes.
    Lingo!

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 23:41 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Rutte niet vrijuit kunnen onderhandelen=
    Rutte heeft toch helemaal niet onderhandeld. Ze hebben ons een dictaat gegeven, Duitsland en Frankrijk.

  • Des Duivels, do 21 juli 2011 20:04 in reactie op Tsjeard Aidoo Reageer op Des

    Des

    Waarom stemmen ze er dan mee in? Het belastinggeld kan nu immers niet meer aan fatima en achmed worden uitgegeven.

  • Tsjeard Aidoo, do 21 juli 2011 22:38 in reactie op Des Duivels Reageer op Tsjeard

    Tsjeard

    =Waarom stemmen ze er dan mee in?=
    Wanneer deden ze dat dat? Ze hebben vanochtend erover gedebatteerd en steun betuigt. Meer niet. Als het op stemmen komt kiest de PVV heus wel eieren voor zijn geld. Daarom heet het politiek bedrijven!

  • Gewoon Rechts, do 21 juli 2011 17:54 Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Nederland en de Nederlandse belastingbetaler, kunnen weleens een hoop geld gaan verliezen.
    Ik denk dat naast de 18 miljard bezuinigen er ook nog eens een miljard of 10 moet worden afgeschreven op deze deal.
    Met dank aan de PVDA en Gl, die het geld weggeven wat door de Nederlanders weer moet worden opgebracht.
    Er is mijns inziens maar een partij die het van af het begin goed zag en niets wou bijdragen en dat is de PVV.
    Dus mensen die op de PVDA of GL hebben gestemd, nu niet klagen want u partij speelt weer eens voor sinterklaas, met het geld van een ander.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 18:06 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Oog

    Oog

    "Met dank aan de PVDA en Gl, die het geld weggeven wat door de Nederlanders weer moet worden opgebracht."

    Waarom noem je de VVD en de CDA niet, dat is de regering.
    Beetje selectief verontwaardigd?
    En de PVV steunt de regering die deze maatregelen neemt.

    Je kan wel op de PvdA en GL gaan schelden, maar we hebben een VVD/CDA regering en een PVV die weigert om de stekker eruit te trekken.

    Kennelijk is het gedogen van pluche voor de PVV interessanter dan de toekomst van de pensioenen die volgens hunzelf in gevaar zijn.

  • Gewoon Rechts, do 21 juli 2011 18:19 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Kortom, dit kabinet heeft 3 gedoogpartners, PVV, PVDA en GL, waarvan PVDA en GL het dit kabinet mogelijk maken om voort te gaan.
    Want zelfs al zou de PVV haar gedoogsteun intrekken, dan nog krijgt het kabinet gewoon voortdurende steun van PVDA en GL.
    En die partijen willen duidelijk niet dat dit kabinet valt, blijkt keer op keer uit hun stemgedrag.

  • NL4 NL, do 21 juli 2011 21:05 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op NL4

    NL4

    Steunt D66 het kabinet niet meer dan?

    Deden ze voorheen anders heel braaf en volgens mij ook deze keer waren ze de eerste die klaar stonden om miljarden in het zwarte EUSSR gat te plempen.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:53 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Oog

    Oog

    Als de PVV haar gedoogsteun opzegt (deze is in een verdrag vastgelegd), dan kan het kabinet morgen naar huis, dan sneuvelen 90% van de maatregelen. Dus de PVV kan haar bezwaar tegen de steun voor Griekenland makkelijk in een kabinetscrisis materialiseren, maar doet dat niet.

    Dat is omdat ze tegenstrijdig handelen, omdat ze onbetrouwbaar zijn.

    De PvdA heeft geen gedoogverdrag, het is dus geen gedoogpartner, maar kan het incidenteel eens zijn met het kabinet.

  • YggY ..., do 21 juli 2011 18:08 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op YggY

    YggY

    Helpt het u als u de PVV-leugen maar blijft herhalen.?

    Ik bedoel overtuigt u zichzelf ?

    U overtuigt mij namelijk voor geen meter.

    De PVV gedoogt dus stemt in met de regeringsmaatregelen, wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen ?

  • Des Duivels, do 21 juli 2011 18:53 in reactie op YggY ... Reageer op Des

    Des

    Leg het gedoogakkoord eens naast het regeerakkoord. Het blijven herhalen van infantiele leugens maakt het nog niet waar. Alsof er een plaat blijft hangen..

  • , do 21 juli 2011 18:14 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Andersom kan dat ook.
    De vraag blijft staan:
    Hoe komen wij met de minste kleerscheuren weg?
    Weet jij het?
    Weet je dat ZEKER?

  • Jager Verzamelaar, do 21 juli 2011 18:15 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Jager

    Jager

    Nee de Nederlandse staat leent geld voor 2% rente van de banken (die er dus weer van profiteren, de ratten) en leent het vervolgens uit aan de Grieken voor 5% rente of meer .
    Dus dikke winst voor de Nederlandse staat.
    Daar ga jij dus niet voor betalen ; alleen gaan jouw Rutte en jouw Wilders je dat natuurlijk wel wijsmaken zodat hun diefstal van jouw centjes op conto van die arme Grieken geschoven wordt opdat je de volgende keer weer zo dom bent om op die boeven te stemmen .

  • Jo Wekker, do 21 juli 2011 21:44 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Jo

    Jo

    Dus dikke winst voor de Nederlandse staat.
    ===========
    Als je het geld terugkrijgt, heb je gelijk. Echter jij denkt toch niet dat Griekenland instaat is zo'n bedrag terug te betalen of te wel wij zijn het geld kwijt, blijven met de schuld zitten en moeten die 2% tot het moment van aflossing blijven betalen. Deze schuld levert ons gewoon weer bezuinigingen op van ettelijke miljarden die ten koste gaan aan gezondheidszorg, ouderen, onderwijs, veiligheid maar zeker niet aan integratie en ontwikkelingshulp. M.a.w. we verloederen onze maatschappij en zijn zelf schuldig aan de gigantische schuld die doorgeschoven wordt naar onze kinderen. Nou niet beginnen dat heeft CDA en VVD veroorzaakt, het hele geleuter begon op links.

  • Christian Sanders, do 21 juli 2011 17:22 Reageer op Christian

    Christian

    Ik ga hier niet eens over beginnen, want ik wil mijn dag niet verzuren!

  • robert vd heide, do 21 juli 2011 16:33 Reageer op robert

    robert

    behalve economie en financien

    krijgen we wel een naam als nederlanders over de wereld ,door de opstelling van deze hebzuchtige kliek

    als de burger dat de komende jaren gaat merken bij buitenlandse reizen ,moeten ze niet raar opkijken dat andere nationaliteiten ons afrekenen op deze bende boeven ,,en weinig sympathie hebben voor de nederlander
    de hypotheekrente aftrek blijft ,,voor de rest maken ze alles kapot wat goed is,,
    hoop dat het reces de oppositie de adempauze geeft zodat ze nu eens terug kunnen vechten en nu blijkt dat het kabinet aangenomen moties naast zich neer legt ,vervalt de noodzaak om uit verantwoord bestuur mee te stemmen ,,blokkeren dit bruine angstige nsb kabinet met gedoogsteun van een halve indo met witte pruik

  • Private Eye, do 21 juli 2011 16:04 Reageer op Private

    Private

    Tekst uitgelekt:

    STATEMENT BY THE HEADS OF STATE OR GOVERNMENT OF THE EURO AREA AND EU INSTITUTIONS

    Since the beginning of the sovereign debt crisis in the euro area, important measures to stabilize the euro area, reform the rules and develop new stabilization tools have been taken. The recovery in the euro area is well on track and the euro is based on sound economic fundamentals. But the challenges at hand have shown the need for more far reaching measures. We reaffirm our commitment to the euro and to do whatever is needed to ensure the financial stability of the euro area as a whole. We also reaffirm our determination to reinforce convergence, competitiveness and governance of the Euro area.

    Today, we agreed on the following measures:
    Greece:
    1. We welcome the measures undertaken by the Greek government to stabilize public finances and reform the economy as well as the new package of measures recently adopted by the Greek Parliament. These are unprecedented, but necessaryefforts to bring the Greek economy back on a sustainable growth path.

    2. We agree to support a new programme forGreece and to provide an additional amount of up to [xx] ¤. This programme will be designed, notably through lower interest rates and extended maturities, to decisively improve the debt sustainability and refinancing profile of Greece. We call on the IMF to contribute to the financing of the new Greek programme in line with current practices.

    3. We have decided to lengthen the maturity of the EFSF loans to Greece to the maximum extentpossible from the current
    7.5 years to a minimum of 15 years. In this context, we will ensure adequate post programme monitoring. We will provide EFSF loans at lending rates equivalent tothose of the Balance of Payment facility (currently approx. 3.5%) without going below the EFSF funding cost. This will be accompanied by a mechanism which ensures appropriate incentives to implement the programme, including through collateral arrangements where appropriate.

    4. We call for a comprehensive strategy for growth and investment in Greece. Structural funds should be re-allocated for competitiveness and growth under a European "Marshall Plan".
    MemberStates and the Commission will mobilize all resources necessary in order to provide exceptional technical assistance to help Greece implement its reforms.

    5. Greece is in a uniquely grave situation in the Euro area.
    This is the reason why it requires an exceptional solution. The financial sector has indicated its willingness to support Greece on a voluntary basis through a menu of options (bond exchange, roll-over, and buyback) at lending conditions comparable to public support with credit enhancement.

    6. All other Euro countries solemnly reaffirm their inflexible determination to honour fully their own individual sovereign signature and all theircommitments to sustainable fiscal conditions and structural reforms. The Euro area Heads of Statesor Government fully support this determination as the credibility of all their sovereign signatures is a decisive element for ensuring financial stability in the Euro area as a whole.

    Stabilization tools:
    7. To improve the effectiveness of the EFSF and address contagion, we agree to increase the flexibility of the EFSF, allowing it to:
    - intervene on the basis of a precautionary programme, with adequate conditionality;
    - finance recapitalisation of financial institutions through loans to governments including in non programme countries;
    - intervene in the secondary markets on the basis of an ECB analysis recognizing the existence of exceptional circumstances and a unanimous decision of the EFSF Member States.

    Fiscal consolidation and growth in the euro area:
    8. We welcome the progress made on the implementation of the programmes in Ireland andPortugal and reiterate our strong commitment to the success of these programmes. The EFSF lending conditions we agreed upon for Greece will be applied also for Portugal and Ireland. In this context, we note Ireland's willingness to participate constructively in the discussions on the Consolidated Common Tax Base draft directive (CCTB) and in the structured discussions on tax policy issues in the framework of the Euro+ pact framework.

    9. All euro area Member States will adhere strictly to the agreed fiscal targets, improve competitiveness and address macro-economic imbalances. Deficits in all countries except those under a programme will be brought below 3% by 2013 at the latest.
    In this context, we welcome the budgetary package recently presented by the Italian government which will enable it to bring the deficit below 3% in 2012 and to achieve balance budget in 2014. We also welcome the ambitious reforms undertaken by Spain in the fiscal, financial and structural area. As a follow up to the results of bank stress tests, Member States will provide backstops to banks as appropriate.

    10. We will implement the recommendations adopted in June for reforms that will enhance our growth. We invite the Commission to enhance the synergies between loan programmes and EU funds in all countries under EU/IMF assistance. We support all efforts to improve their capacity to absorb EU funds in order to stimulate growth andemployment.

    Economic governance:
    11. We look forward to the rapid finalization ofthe legislative package on the strengthening of the stability and growth pact and the new macro economic surveillance. Euro area members will do their utmost to help reaching agreement with the EP on voting rules in the preventive arm of the Pact.

    12. We commit to introduce legally binding national fiscal frameworks as foreseen in the fiscal frameworks directive by the end of 2012.

    13. We agree that reliance on external credits ratings in the EU regulatory framework should be reduced, and look forward to the Commission proposals in this respect.

    14. We invite the President of the European Council, in close consultation with the President of the Eurogroup, to make concrete proposals byOctober on how to better organize crisis management in the euro area and improve working methods.

    We call on the Eurogroup to implement expeditiously and as a matter of priority the decisions taken today.

  • Joop Schouten, do 21 juli 2011 15:14 Reageer op Joop

    Joop

    Zogenaamd Rechts is het eens geworden met de Jager. Zogenaamd Links en Bruin Ultra Rechts blijven tegen.

    De banken kunnen blij zijn en de bevolking kan verder worden uitgemolken.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 18:39 in reactie op Joop Schouten Reageer op Johannes

    Johannes

    Huh? zogenaamd links was het er mee eens hoor.

  • Lot Lievaart, do 21 juli 2011 19:12 in reactie op Joop Schouten Reageer op Lot

    Lot

    [Zogenaamd Links en Bruin Ultra Rechts blijven tegen.]

    Ja, nu heb je met de linkse kant van GW te maken:-)

  • , vr 22 juli 2011 14:32 in reactie op Lot Lievaart Reageer op

    Je bedoelt met dat gedeelte van ultra-bruin dat GW letterlijk heeft gejat van een andere partij, waarbij moge worden vastgesteld dat hij dat uitsluitend deed voor de etalage, aangezien hij daar verder helemaal niets van waar maakt?

  • Piet de Geus, za 23 juli 2011 02:52 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    "ultra-bruin dat GW letterlijk heeft gejat van een andere partij"

    Hij kan niet anders, want voor bruin heb je nu eenmaal rood nodig als mengkleur. Het is dan ook geen toeval dat de SPVV in de Griekenlandkwestie weer eendrachtig samenwerkt.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 23:54 in reactie op Joop Schouten Reageer op Oog

    Oog

    " De banken kunnen blij zijn en de bevolking kan verder worden uitgemolken
    "

    Doe niet zo zielig, Grieken hebben nog steeds goed te eten, een vaatwasmachine en een tv en computer. Verder hebben ze scholen en gezondheidszorg.

    Al deze dingen blijven ze gewoon houden.

  • N N, do 21 juli 2011 15:11 Reageer op N

    N

    Zo, dan zijn de banken ook weer blij, ze worden alweer gered, terwijl ze bewust ongeoorloofde leningen hebben gedaan aan corrupte politici die er ook weer rijker van zijn geworden. Win win dus, behalve voor de mensen die niet meededen met de deal, namelijk de Europese burgers en niet alleen de Grieken!

    Aanrader documentaire: Debtocracy - http://www.debtocracy.gr/indexen.html (gratis met ondertiteling)

  • Suzan Uz, do 21 juli 2011 17:38 in reactie op N N Reageer op Suzan

    Suzan

    Precies!

  • Sonja van Geloven, do 21 juli 2011 15:01 Reageer op Sonja

    Sonja

    Come senators, congressmen
    Please heed the call
    Don't stand in the doorway
    Don't block up the hall
    For he that gets hurt
    Will be he who has stalled
    There's a battle outside
    And it is ragin'
    It'll soon shake your windows
    And rattle your walls
    For the times they are a-changin'.

  • Hjalmar Hoort, do 21 juli 2011 15:50 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Wat is er zoal veranderd sinds Dylan dat zong? Niet zo heel veel helaas.

  • Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 17:18 in reactie op Sonja van Geloven Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Al in een groen, groen, groen, groen knollen-knollen-land,
    Daar zaten twee haasjes heel parmant,
    En de één die blies de fluite-fluite-fluit
    En de ander sloeg de trommel.

    Toen kwam opeens een jager-jager-man
    En die heeft er een geschoten
    En dat heeft naar men wel denken denken kan,
    De ander zeer verdroten.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 18:07 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Oog

    Oog

    Misschien dat Berthold Ziengs weet hoe het verder moet?

  • Sonja van Geloven, do 21 juli 2011 21:08 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Sonja

    Sonja

    Eng hè?

  • Michiel Online, do 21 juli 2011 14:53 Reageer op Michiel

    Michiel

    "CDA en VVD zijn in de kwestie afhankelijk van de PvdA omdat de PVV categorisch iedere steun afwijst."

    Dit is geen kabinet meer, dit is geen politiek meer. Ik ben al op zijn minst half tegen elk politiek systeem maar dit is toch wel heel absurd.

  • N N, do 21 juli 2011 15:47 in reactie op Michiel Online Reageer op N

    N

    Lees eens:
    - Daniel Guerin - Anarchism: From Theory to Practice
    - Noam Chomsky - On Anarchism

    Pierre-Joseph Proudhon was famous for his quips (such as “property
    is theft”) and took to himself the word anarchy. As if his purpose were to shock as much as possible, in 1840 he engaged in the following dialogue with the “Philistine.”

    “You are a republican.”
    “Republican, yes; but that means nothing. Res publica is ‘the
    State.’ Kings, too, are republicans.”
    “Ah well! You are a democrat?”
    “No.”
    “What! Perhaps you are a monarchist?”
    “No.”
    “Constitutionalist then?”
    “God forbid.”
    “Then you are an aristocrat?”
    “Not at all!”
    “You want a mixed form of government?”
    “Even less.”
    “Then what are you?”
    “An anarchist.”

  • N N, do 21 juli 2011 14:13 Reageer op N

    N

    "Banken kunnen bestaande Griekse obligaties omruilen voor nieuwe met een langere looptijd of ze omruilen met een zelfde looptijd maar met kwijtschelding van een deel de hoofdsom."

    De rating agencies zullen dit als een Default zien. Maar, ach dat was toch onafwendbaar.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:46 in reactie op N N Reageer op Oog

    Oog

    "De rating agencies zullen dit als een Default zien. Maar, ach dat was toch onafwendbaar.
    "

    De rating agencies zijn ook bezig zichzelf irrelevant te maken door Griekenland dezelfde rating als Zimbabwe te geven.

    Dat staat buiten iedere realiteit, en dwingt de investeerders om zelf hun afweging te maken in plaats van blind te varen op de oordelen van de rating-agencies.

  • Matthias Justin, do 21 juli 2011 13:57 Reageer op Matthias

    Matthias

    De Jager is natuurlijk ook niet achterlijk. Hij snapt heus wel dat Griekenkland nooit kan terugbetalen.
    Hij zou eerlijker overkomen indien dat onomwonden wzou worden gezegd.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:47 in reactie op Matthias Justin Reageer op Oog

    Oog

    De Jager heeft dat enkele maanden geleden al gezegd, alleen voegde hij eraan toe dat het moment om dat in de onderhandelingen mee te nemen nog niet gekomen was.

  • Roland Bruynesteyn, do 21 juli 2011 13:50 Reageer op Roland

    Roland

    Ik snap het niet: als de PvdA met de regering mee stemt houden ze de regering in het zadel, en dat is fout.

    Als ze tegen de regering stemmen maken ze het de regering lastig en dat is goed.

    Ja ja.

    Mag de PvdA ook nog een inhoudelijke afweging maken en op basis van argumenten voor of tegen iets stemmen?

  • Gewoon Rechts, do 21 juli 2011 14:45 in reactie op Roland Bruynesteyn Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Natuurlijk mag links stemmen hoe ze willen.
    Maar dan moeten ze niet zo`n grote broek aantrekken en roepen dat ze deze regering zo snel mogelijk naar huis willen sturen en ze nu al ruim een jaar steunen in alle voorstellen van dit kabinet.
    Dan ben je dus gewoon bezig als gedoogpartner, enkel hou je de schijn op, naar je kiezers, dat je tegen dit kabinet bent, terwijl je het dus in het zadel houdt.
    Kortom, dit kabinet heeft 3 gedoogpartners, PVV, PVDA en GL
    OK, soms ook de SGP, het kabinet heeft dus een hele grote meerderheid in de 2de kamer.

  • Henk Johan Faber, do 21 juli 2011 17:40 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Henk Johan

    Henk Johan

    Ja laten we onze pensioenen, banen en hypotheken op het spel zetten om dit kabinet naar huis te sturen.
    Ik ben ook niet blij met het huidige financieel systeem, maar tijdens de wedstrijd kunnen we niet de spelregels gaan aanpassen. Na de wedstrijd moet de PVDA haar aanhouden boxhandsschoenen en direct aan de slag gaan om te zorgen dat zulke problemen niet meer voor kunnen komen.

  • Gewoon Rechts, do 21 juli 2011 18:36 in reactie op Henk Johan Faber Reageer op Gewoon

    Gewoon

    En met welke partijen zal de PVDA dan moeten samenwerken om dat dan te moeten doen?

  • Gewoon Rechts, do 21 juli 2011 13:27 Reageer op Gewoon

    Gewoon

    Verbazend hoe links steeds weer zegt dat ze dit kabinet niet zien zitten, maar het constant blijven steunen en in het zadel houden, samen met GL.
    Rutte zegt weer bedankt, links, want jullie zijn onze nieuwe gedoogpartner.

  • , do 21 juli 2011 13:54 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op

    Over wie heb je het nou?

  • YggY ..., do 21 juli 2011 14:04 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op YggY

    YggY

    De PVV gedoogt en steunt dit dus ook.

  • Rolandus Paulussen, do 21 juli 2011 16:20 in reactie op Gewoon Rechts Reageer op Rolandus

    Rolandus

    Yggy, je hebt dit nu al tientallen keren opgetypt. Helaas maakt het dat nog niet waar.

  • YggY ..., do 21 juli 2011 17:28 in reactie op Rolandus Paulussen Reageer op YggY

    YggY

    Opgetypt ?

  • , do 21 juli 2011 18:08 in reactie op YggY ... Reageer op

    Ja. Grappig, nietwaar?
    Ik typ ook met enige regelmaat iets op.
    Zo heb je per dag nog iets leuks te doen.
    Opgetypt.
    Ik hou hem er in.

  • raymond van leeuwen, do 21 juli 2011 13:18 Reageer op raymond

    raymond

    Als banken,verzekeraars en pensioenfondsen moet gaan meebetalen weet ik al wie het uiteindelijk gaan betalen,hun clienten natuurlijk,en dat zijn wij.

  • zorba de griek, do 21 juli 2011 13:00 Reageer op zorba

    zorba

    We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk hebben we een Minister die niet de weg van de minste weerstand kiest en voor de zoveelste keer de Tweede Kamer met een kluitje in het riet stuurt met de dooddoener "wat u wil kan helemaal niet".

    Eindelijk is er een nu Minister met ballen die tegen al die handophouders in Brussel zegt "what you want can't totally not".

    Standbeeld voor die man.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:48 in reactie op zorba de griek Reageer op Oog

    Oog

    "what you want can't totally not"

    Ik hoop dat zijn Engels beter is dan dit.

  • Truus Beek, do 21 juli 2011 12:59 Reageer op Truus

    Truus

    Zo zegt hoogleraar en PvdA-senator Esther-Mirjam Sent: en PvdA senator. Tja lekker objectief, heeft u er nog meer zo

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 18:09 in reactie op Truus Beek Reageer op Oog

    Oog

    Hoezo zou die hoogleraar niet objectief zijn?

    Nagenoeg alle hoogleraren hebben een politieke voorkeur. Zijn die allemaal niet objectief?

    Dan is het treurig gesteld met de universiteiten.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 18:16 in reactie op Truus Beek Reageer op Oog

    Oog

    "Jammer dat dat niet veel plaats vindt.
    "

    Zelf ben ik niet zo'n voorstander van referenda. We betalen politici om zich te verdiepen in kwesties en te besturen, bij referenda moet ik me er weer zelf in gaan verdiepen, en gaan de voordelen van onze bestuursvorm verloren.

  • Chanelta Bokkema, do 21 juli 2011 12:42 Reageer op Chanelta

    Chanelta

    Dit is inmiddels het 7e of 8e gezamenlijke rotsvaste standpunt t.a.v. Griekenland.
    D'r moet nu wel echt iets concreets uitkomen, het pappen en nathouden heeft niet gewerkt.

  • , do 21 juli 2011 12:27 Reageer op

    Hoe meer ik erover hoor, of liever gezegd hoe meer verschillende mensen ik erover hoor praten, hoe minder ik er van begrijp.
    Maar aangezien het niet uitmaakt of ik er al of niet iets van snap laat ik het maar zo.

  • Herman , do 21 juli 2011 13:16 in reactie op Reageer op Herman

    Herman

    Ga ik je uitleggen.
    Ze spreken nu over een beetje failliet van Griekenland en we noemen het selected default.
    Eigenlijk net zoals een beetje zwanger.
    Dat kon vroeger niet maar nu wel snap je. ( ik niet )

  • , do 21 juli 2011 13:20 in reactie op Herman Reageer op

    Bedankt.
    Dat scheelt!
    ik ben een stuk wijzer;))

  • Des Duivels, do 21 juli 2011 13:33 in reactie op Herman Reageer op Des

    Des

    Logisch toch, op z'n grieks kan je niet zwanger worden..

  • Frans Hotel, do 21 juli 2011 13:21 in reactie op Reageer op Frans

    Frans

    Ik zou zeggen: ctrl C ctrl V, voortaan!

  • , do 21 juli 2011 17:02 in reactie op Frans Hotel Reageer op

    Ik vrees dat ik je moet bekennen dat ik niet blind af ga op je adviezen.

  • sam tosha, do 21 juli 2011 12:01 Reageer op sam

    sam

    Als ze al tot een akkoord gaan komen, dan is het uitstel van executie. De macht van de financiële speculanten is te groot en ze hebben hun zinnen gezet op de val van de Euro.

    Europa had kunnen lukken wanneer er veel sneller eer centraal geregeld had kunnen worden en ze niet constant door telkens door weer een regering besmet met vanuit emotie ipv van uit ratio blatende populisten was geremd.

    Let maar op Geert straks weer tijdens het debat van vandaag. Uit de Euro. Uit de Euro. We willen de gulden terug.

    En hoe dan straks Geert, met een 'sterke' Euro bij de Russen aankloppen voor gas. Dat wordt me daar een deal!

    "Boeit me niet", zegt Geert, uit de Euro roepen is goed voor de peilingen.

    Europa is heel binnenkort 'Eerste wereld' af. Over niet te lang, is het 'made in China' op al die producten vervangen door 'made in Europe'

    Met dank aan de arrogantie van onze politici van het moment en de domme horde nationalistische anti globalisten.

  • Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 12:39 in reactie op sam tosha Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Ja man... Als je wilt dat je nog rijker wordt, zorg je er als rijkere voor dat de klinkende munt dankzij welke je rijk bent, geen drol meer waard is... Gebruik nu eens je hersens.

    Als er al een dergelijk complot is, en ik herhaal: ALS, dan zou de enige die daarbij een beetje baat kan hebben China kunnen zijn maar ook dat niet echt want als ze in Europa niets meer kunnen kopen, kunnen ze in China minder exporteren.

    Eigenlijk is geen enkele globale speler of speculant gebaat bij het onderuit gaan van de Euro. Als dat wel zo is, noem dan eindelijk eens man en paard in plaats van die wapperende handjes argumenten: "ze", "de machthebbers", "de speculanten".

  • Prive Prive, do 21 juli 2011 15:58 in reactie op sam tosha Reageer op Prive

    Prive

    Of het probleem zit juist in het feit dat Europa al veel te veel macht naar zich toe heeft getrokken. Dat kan natuurlijk ook. Je richt een clubje op voor de 'samenwerking' en probeert er ondertussen een socialistische dwangstaat ervan maken. Dat heeft nog nooit gewerkt, waarom zou het nu dan wel ineens werken?

    Overigens zijn de meeste mensen nog altijd wel voor een Europese samenwerking, ze zijn alleen niet voor een Europese staat.

  • Marta de Wit, do 21 juli 2011 10:51 Reageer op Marta

    Marta

    Begrijp ik het nu goed dat een PvdA-er zich stoort aan de morele boventoon? En dat voor iemand van de partij die het begrip heeft uitgevonden.

    Trouwens, die gezonde toekomst van Europa is al verkwanseld toen we besloten om blind uit te breiden, het stabiliteitspact niet te handhaven en de corruptie van de Grieken en de Italianen niet te ontdekken.
    Als we echt een gezonde toekomst voor Europa voor ogen hebben dan kan dat maar op 1 manier: geen corruptie toestaan, wie de billen brandt moet zelf op de blaren zitten, en slechts toetreden als je gezond bent.

  • Dirk Schmidt, do 21 juli 2011 13:26 in reactie op Marta de Wit Reageer op Dirk

    Dirk

    Precies, gewoon aan de regels houden anders kannen we duie euro wel opdoeken, iets dat mij overigens een slechte optie lijkt. Nederland als doorvoerland is gebaat bij 1 Europesche munt.

  • Hjalmar Hoort, do 21 juli 2011 10:51 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2810400/2011/07/20/De-Jager-moet-rug-nog-even-recht-houden.dhtml

    Even lezen. Eerst is de PvdA voor (plasterk heeft de voorzet gegeven aan de Jager). Nu zijn ze tegen "morele boventoon" enzo. En de draaiorgel gaat weer op volle toeren. Kennedy nog van het strijdplan? "gewoon slopen dit kabinet, inhoud doet er niet toe, HET MOET EERLIJKER!"

    Blijkbaar is 'eerlijker' de banken uit de wind te laten. Markant.

    Zo goed redactie? Wellicht was mijn vorige reactie te cynisch?

  • Private Eye, do 21 juli 2011 10:47 Reageer op Private

    Private

    Interessant om te lezen in alle kranten dat Merkel en Sarkozy eens zijn en een akkoord bereikt hebben. Echter, er is geen enkele informatie waarover ze akkoord zijn en ik vermoed dat er nog helemaal niets bereikt is.

  • Joop Schouten, do 21 juli 2011 10:36 Reageer op Joop

    Joop

    Het debat is een schijnvertoning.

    Politici lopen op eieren door de publieke opinie maar hebben geen enkele invloed op de Bank for International Settlements (BIS) want dáár zitten de ware machthebbers ! Dáár worden de hoofdlijnen uitgezet.
    En Wellink speelt daar een prominente rol.
    (Het Basels Comité is een activiteit van de bank van de centrale banken van 55 grote landen in de wereld. De BIS hoeft geen wetten te maken, WANT WIE DE CONTROLE HEEFT, BEZIT DE MACHT. Daartoe gemachtigd door de genoemde centrale banken en HANDELEND VANUIT EEN JURIDISCH EN POLITIEKE IMMUNITEIT, is de regelgeving die door de BIS wordt uitgevaardigd maatgevend voor het multinationale bankwezen.)

    DE ECB TREEDT DUS ALS BEWINDVOERDER OP (een soort V.O.C.) en geeft niet alleen de aandeelhouders, maar ook de schuldeisers -waaronder de spaarders- het nakijken.

    ALs de Jager de spaarders in bescherming wil nemen, dan moet hij met de pet in de hand naar de ECB (en de BIS) en moet hij de prijs betalen, die voor het compenseren van de spaarders door de centrale bank wordt bepaald.
    Dus behalve het nakomen van de afspraken die voor het depositogarantiestelsel zijn gemaakt, moet de Nederlandse Staat dan waarschijnlijk nog dieper in de buidel tasten om de belangen van de spaarders veilig te stellen.
    De banken zullen het niet doen. De politici hebben geen werkelijke macht (...).

    De rol van Bruin-1 is om de bevolking dom te houden.

    Bovenstaande is en uittreksel van deze link:
    http://adbroere.nl/web/nl/columns/de-jager-wikt-en-wellink-beschikt.php

  • Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 10:12 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wel een leuke kop, dat dan weer wel. De vraag is wie in dit avontuur de alfa was. Maar dat volgt later.

  • Rob van Koot, do 21 juli 2011 10:02 Reageer op Rob

    Rob

    Die Europese Superstaat staat nu echt op de agenda. Het besef groeit dat het zo niet werkt. De macht wordt verder naar Brussel geschoven. De Verenigde Staten van Europa. Benieuwd of de regeringen dat verkocht krijgen.

  • Private Eye, do 21 juli 2011 10:48 in reactie op Rob van Koot Reageer op Private

    Private

    Luisteren naar de stem van het volk is niet het sterkte punt van de EU.

  • Rob van Koot, do 21 juli 2011 11:32 in reactie op Private Eye Reageer op Rob

    Rob

    Nee en daar liggen de kansen voor populisten en nationalisten. En daar zit dus het gevaar. Maar Brussel dendert door en heeft er geen oog voor. Europa moet en zal er komen.

  • Private Eye, do 21 juli 2011 11:55 in reactie op Rob van Koot Reageer op Private

    Private

    Klopt.

    Je kan de middenpartijen beschuldigen dat ze zelf het nationalisme en populisme hebben veroorzaakt door blind te staren op een euro-project zonder te luisteren naar de stem van het volk.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 11:58 in reactie op Rob van Koot Reageer op Oog

    Oog

    " Maar Brussel dendert door en heeft er geen oog voor.
    "

    Brussel, dat zijn vertegenwoordigers van onze regeringen.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 12:20 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Johannes

    Johannes

    Maar dan wel in een context plaatsen.
    Europa kan alleen maar draagvlak krijgen, en ook van mij, als het democratischer wordt.

    De machtigste instellingen van de EU, de Raad en de Commissie, zijn niet democratisch door de kiezer gelegitimeerd. De leden van de Raad (de staats- en regeringsleiders en de ministers) zijn alleen verantwoording verschuldigd tegenover hun nationale parlementen, die geen Europese bevoegdheden hebben. Streng genomen hebben de EU-ministers in de Raad geen enkel Europees mandaat van de kiezer gekregen: in het beste geval komen ze bij nationale verkiezingen op. Eigenlijk bestaat er dus geen institutionele tegenmacht voor de Raad.

    De EU kent geen ware scheiding der machten. Wetgevende en uitvoerende bevoegdheden zijn verdeeld over de Raad, de Commissie en het Parlement, met een duidelijk machtsoverwicht voor de eerste twee. De rechters van het Hof van Justitie in Luxemburg worden door de nationale regeringen (dus door de leden van de Raad) in onderlinge overeenstemming benoemd. En vooral: herbenoemd. Als garantie voor rechterlijke onafhankelijkheid kan dat tellen.

    Het Europees Parlement is allesbehalve een volwaardig parlement. Het mag de Commissie verzoeken om aan de Raad wetgevingsvoorstellen voor te leggen, stel je voor! Op de meest gevoelige domeinen heeft het parlement slechts adviesrecht. Zelfs over de begroting heeft het geen volwaardig beslissingsrecht. Naar mijn weten is de EU de enige ‘democratie’ waar het parlement niet alleen in de praktijk, maar zelfs in theorie ('institutioneel') een zo zwakke instelling is.

    Het Lissabon-verdrag schaaft dit democratisch deficit hier en daar wat bij. Toch blijft het parlement in de belangrijkste domeinen verstoken van de ultieme beslissingsmacht of een veto. Bovendien voert ‘Lissabon’ ook een aantal uitgesproken ondemocratische mechanismen in. Zo zullen in de EU-na-Lissabon de 27 staats- en regeringsleiders, en zij alleen, beslissen over militaire EU-operaties in andere delen van de wereld, dus over oorlog en vrede.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:51 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Oog

    Oog

    "Europa kan alleen maar draagvlak krijgen, en ook van mij, als het democratischer wordt.
    "

    Het bestuur van de EU kan zeker beter, maar persoonlijk zou ik niet voelen voor een democratisch gekozen regering. Het lijkt mij dat de getrapte democratie zoals die nu werkt te verkiezen is.
    Nu is iedere lidstaat een stem, in een democratisch gekozen bestuur zou Duitsland, bijvoorbeeld, vijf maal zoveel stemrecht als Nederland hebben.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 15:43 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Johannes

    Johannes

    U bedoelt dat stemgerechtigden uit Duitsland 5x zoveel zetels zouden vergaren?
    Dat is toch het hele uitgangspunt van een democratische EU?
    Of zouden de belangen van die stemgerechtigden uit Duitsland dan zoveel verschillen van die hier?
    Mocht in Duitsland de tendensen naar sociaal democratie sterk zijn, dan is dat in Europees verband toch heel mooi voor de sociaal democraten?
    Idem als dat het geval zou zijn met de liberalen.
    Of lopen de belangen van de politieke factie's te ver uiteen?
    Denken ze te nationaal?
    Wat is dan de functie nog van een politieke Unie?
    Kortom als je streeft naar een politieke unie, dan ook volledig.
    En als het parlement dan ook nog eens echte bevoegdheden zou krijgen , dan kan je spreken over democratie.
    Verder is de macht van Duitsland en Frankrijk behoorlijk groot, nu al, alleen zijn ze niet democratisch te corrigeren door het parlement.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 17:57 in reactie op Johannes Zeilstra Reageer op Oog

    Oog

    "U bedoelt dat stemgerechtigden uit Duitsland 5x zoveel zetels zouden vergaren?
    Dat is toch het hele uitgangspunt van een democratische EU?
    "

    Dat is een optie, een andere optie is getrapte democratie zoals dat nu is, en er zijn nog meer mogelijkheden, zoals kiesmannen.

    Democratie kan op vele manieren.

  • Johannes Zeilstra, do 21 juli 2011 18:39 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Johannes

    Johannes

    Democratie wel.
    Semi democratie ook.

  • N N, do 21 juli 2011 12:33 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op N

    N

    "Brussel, dat zijn vertegenwoordigers van onze regeringen."

    Dat geloof je toch zeker zelf niet?

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:52 in reactie op N N Reageer op Oog

    Oog

    Zo werkt de EU.

    Namens onze regering onderhandelt de Jager in deze kwestie, bijvoorbeeld.

  • YggY ..., do 21 juli 2011 09:57 Reageer op YggY

    YggY

    Ik neem aan dat een fenomeen als giro 555, samenwerkende hulporganisaties die hulp moeten bieden aan de hongersnood in Afrika in Duitsland en Frankrijk niet bestaat.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 09:51 Reageer op Oog

    Oog

    Kiezen tussen de galibier en het kamerdebat, moeilijk, moeilijk, moeilijk.

  • Piet de Geus, do 21 juli 2011 10:13 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Piet

    Piet

    Zo moeilijk is die keus niet. De topprestaties zullen vandaag niet in de Kamer geleverd worden.

  • Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 10:25 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Mag ik doppelbockbier adviseren? Dat maakt het debat ook een stuk leuker om te bekijken.

  • , do 21 juli 2011 12:43 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    Een Wieckse Witte doet het ook.

  • Aert Willem d'Holbach, do 21 juli 2011 14:01 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Wieckse witte is voor gewiekste watjes.

  • , do 21 juli 2011 15:17 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op

    En zo is het.;)

  • Ton evertsen, do 21 juli 2011 09:35 Reageer op Ton

    Ton

    wat maar weer bewijst waarom er niet meer macht naar brussel moet, feitelijk betekend dat gewoon dat je van de 27 democratisch gekozen regeringen er 25 bij het oud vuil zet

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 09:57 in reactie op Ton evertsen Reageer op Oog

    Oog

    " dat je van de 27 democratisch gekozen regeringen er 25 bij het oud vuil zet
    "

    Dat snap ik niet, leg eens uit.

  • Ton evertsen, do 21 juli 2011 10:27 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Ton

    Ton

    Sarkozy en Merkel gaan samen babbelen voor de vergadering, bepalen wat er gaat gebeuren en de rest mag de dag erna ja zeggen

  • Mister Statement, do 21 juli 2011 10:40 in reactie op Ton evertsen Reageer op Mister

    Mister

    Dat zouden op dit moment Sarkozy en Merkel zijn op ten duur moeten dit Democratisch gekozen leiders worden, gekozen door het Europese volk.

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 12:00 in reactie op Ton evertsen Reageer op Oog

    Oog

    "bepalen wat er gaat gebeuren en de rest mag de dag erna ja zeggen
    "

    Dat klopt niet, iedere lidstaat heeft een gelijke stem.
    Het zijn echter de Franse en Duitse banken die het diepst in de crisis zitten, en het is wel handig als zij vooraf aan de vergadering hun grenzen bepalen.
    Dat is efficiënt vergaderen.

    Je gaat ook pas over de prijs van een huis onderhandelen als je weet wat je hypotheeklimit is.

  • Fred de Kei, do 21 juli 2011 11:05 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Fred

    Fred

    Wat Ton waarschijnlijk bedoelt, is dat de rest van de landen op de top voor een voldongen feit worden gesteld. Als Frankrijk en Duitsland het samen op een akkoordje gegooid hebben, hebben de overige landen niet veel keus meer dan ermee in te stemmen.

    Ik vermoed dat de overige landen wel geconsulteerd zijn over dit akkoord. De onderhandeling over Ingewikkelde materie als dit moet je m.i. ook niet overlaten aan een top-overleg. Beter is het om unaniem voor een van tevoren bekokstoofd plan te stemmen.

  • Ton evertsen, do 21 juli 2011 13:16 in reactie op Fred de Kei Reageer op Ton

    Ton

    precies, het feit dat de franse en duitse banken het diepst in de problemen zitten mag ook geen reden zijn, immers nu betalen wij voor hun en voor de grieken.

    wat er moet gebeuren is dat er echte democratie komt in europa en dat zaken die zo diep ingrijpen in het leven van de burgers ook aan ze voorgelegd worden

  • Oog van de Kraai, do 21 juli 2011 14:54 in reactie op Ton evertsen Reageer op Oog

    Oog

    "wat er moet gebeuren is dat er echte democratie komt in europa en dat zaken die zo diep ingrijpen in het leven van de burgers ook aan ze voorgelegd worden
    "

    Iedere lidstaat mag net zoveel referenda houden als ze willen.

  • Suzan Uz, do 21 juli 2011 17:49 in reactie op Oog van de Kraai Reageer op Suzan

    Suzan

    =Iedere lidstaat mag net zoveel referenda houden als ze willen.=

    Jammer dat dat niet veel plaats vindt. Zover ik mij kan herinneren, hebben we tot nu toe, alleen maar over een gezamelijke Europese grondwet mogen stemmen. Verder nada.

  • Ton evertsen, do 21 juli 2011 18:56 in reactie op Suzan Uz Reageer op Ton

    Ton

    en dat, zoals van hofstadt laatst nog vilein op tv uitlegde hebben ze later netjes weer rechtgetrokken zodat alles wat ze wilde toch er gekomen is hooguit met een iets andere naam

    dat alleen al zegt een hoop, het gebrek aan democratie in de eu, met betrekking tot wat de eu eigenlijk moet zijn is stuitend. Ipv dat de eu van de Europeanen is is europa van de eu

  • Oog van de Kraai, vr 22 juli 2011 00:27 in reactie op Ton evertsen Reageer op Oog

    Oog

    " het gebrek aan democratie in de eu
    "

    Je hebt het nog steeds niet uitgelegd. Europa wordt bestuurd door vertegenwoordigers van de democratisch gekozen regeringen van lidstaten.

    Dat is democratie.

    Misschien wil jij een andere vorm van democratie. Dat hoor je meer mensen zeggen.

    In de huidige situatie hebben 16 miljoen Nederlanders de stem van een lidstaat. 89 miljoen Duitsers ook.
    Als je een rechtstreekse EU-regering wil kiezen, dan telt Duitsland vijf maal zo zwaar als Nederland.

    Is dat wat je wilt? Of had je dit niet bedacht?
    ---
    Daarnaast, heel veel mensen mopperen dat de EU teveel een politieke unie is, en een regel verder zeggen ze dat het democratischer moet.

    Deze mensen begrijpen kennelijk niet dat het tegenstrijdig is wat ze zeggen. Immers de meest effectieve manier om van de EU een politieke unie te maken is door een democratisch gekozen EU regering in te stellen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven