27 juli 10 10:15 Reageer (19) Economie Print artikel RSS MSN Reporter NUjij eKudos Hyves LinkedIn Google

Politievakbond: Vaker schieten door bezuinigingen

Tekort aan agenten leidt tot heviger geweld

Henk Joore, Vakbondsbestuurder van de Algemene Nederlandse Politie Vereniging, wijt de groei van het aantal incidenten waarbij de politie vuurwapens gebruikt aan de bezuinigingen. Door een tekort aan personeel, vooral in de nachtdiensten, voelen agenten zich minder veilig wanneer ze op een melding afgaan. Hierdoor zijn ze sneller geneigd hun wapen te trekken.

Tegelijkertijd is het geweld tegen de politie toegenomen. Uit een studie van de Raad van Commisarissen blijkt dat ruim 95% van de politieambtenaren te maken krijgt met met agressie en geweld. Vooral in de nachtelijke uren van het weekend. Verder is het tegenwoordig voor eenieder makkelijker om aan een wapen te komen. Een automatisch wapen kost rond de 350 euro.

Joore pleit voor een stop van de bezuinigingen. Het snijden in de financiën heeft volgens de vakbond geleid tot een stijging van het aantal incidenten tot boven de 20 procent.

Trouw: Agent trekt vaker wapen door gebrek aan steun
Omroep West

Laatste Reacties (19) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Gerwin van Eersel, za 31 juli 2010 17:01 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Tekenend voor het morele gezag van de hedendaagse politie, als je je bedreigd voelt kies je er niet voor de bedreigers te laten lopen, om te kijken of ze later op een veiliger moment opgepakt kunnen worden, nee, je schiet.

  • Kees Gelijkhebber, di 27 juli 2010 22:04 Reageer op Kees

    Kees

    Wat een kletsverhaal en wederom een vakbondsman die als spreekbuis fungeert van de politieorganisatie. Waar vakbonden het woord voeren staan falende managers aan het roer. De oplossing voor de politie zit in minder vergaderen, minder achter het bureau staatjes voor papieren managers invullen en meer met het werk bezig zijn. Vooral meer directe leiding aan de uitvoering want nu wordt veel 'aan de werkvloer overgelaten'. Eufemisme voor deserternde politiebazen.

  • Hjalmar Hoort, di 27 juli 2010 21:14 Reageer op Hjalmar

    Hjalmar

    Zo kun je praktisch elk onderdeel van de overheid aanhalen die aangeeft dat er armageddon uitbreekt als er bezuinigd wordt. Staakt de kaaschaaf! overheidsuitgave moet groeien ad inifitum, anders gaat Nederland kaputt! Two thumbs up for deze 100% politieke 'journalistiek'.

  • Paul van Rossum, di 27 juli 2010 17:05 Reageer op Paul

    Paul

    Misschien moeten ze eens in eigen boezem kijken in hun zoektocht naar oorzaken. Kortere lontjes door het niveau van deze mensen is volgens mij een hoofdoorzaak.

  • Flipje Tiel, di 27 juli 2010 17:37 in reactie op Paul van Rossum Reageer op Flipje

    Flipje

    Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Ik heb zelf ook het idee dat de agenten een stuk minder beleefd zijn dan ze, zeg, tien jaar geleden waren.

  • S. Prozac, di 27 juli 2010 14:35 Reageer op S.

    S.

    Het is niet de politie die harder moet optreden, maar de rechtbank. De meeste aggro's weten wel dat ze binnen no time weer op straat staan.

  • Paradox !, di 27 juli 2010 16:31 in reactie op S. Prozac Reageer op Paradox

    Paradox

    Begin eens met lezen. Dan zul je tot de conclusie komen dat het de politie is die steeds geweldadiger wordt.

    Laat me je mening gokken; daar moet de rechter uiterst mild over oordelen. Immers, de slechterikken zijn de buitenstaanders die met geweld onze mooie samenleving komt vernachelen. Net als in de film.

  • Piet Paaltjes, di 27 juli 2010 11:41 Reageer op Piet

    Piet

    "95% krijgt te maken met agressie"".
    Tijd voor hardere aanpak zou ik zeggen. Er moet weer respect komen voor de politie. Waarom durven ze dat niet in Spanje, Frankrijk of Griekenland? Omdat daar de politie onmiddellijk hard ingrijpt. Dat zou hier ook moeten zonder dat er bepaalde lieden van politieke organisaties weer vragen gaan stellen over het "harde"ingrijpen.

  • Joop Schouten, di 27 juli 2010 12:11 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Joop

    Joop

    Harder optreden verdient geen respect.
    Vraag je eerst eens af hoe het komt dat mensen 'het gezag' negeren en agressiever worden.

    Ik ben het er wel mee eens dat je agenten met rust moet laten.
    Maar andersom zou dat ook moeten gelden.

  • Vaclav Klaus, di 27 juli 2010 15:32 in reactie op Joop Schouten Reageer op Vaclav

    Vaclav

    Waarom denkt u dat zij geen respect voor de politie hebben?

    Omdat ze te makkelijk er vanaf komen na opgepakt te zijn? Dit zelfs extra status geeft? De opvoeding van veel jongeren onder de maat is?

    Bezuinigingen op politie moeten nooit ten koste gaan van het aantal mensen op straat. Wel kunnen IT-projecten beter en goedkoper. Moet er slimmer gewerkt worden, zodat agenten minder op kantoor en meer op straat te vinden zijn.

  • Gracchus Babeuf, le Tribun du Peuple, di 27 juli 2010 12:46 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Je denkt aan politiemensen met mitrailleurs, vlammenwerpers, tanks, mijnen, preventieve bombardementen van volkswijken met fosfor en dergelijke? Of dacht je ook aan in ganzenpas lopende burgermilities?

  • Joaquim Campesino, di 27 juli 2010 12:50 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Joaquim

    Joaquim

    Meestal is de oplossing van een geweldsspiraal niet om te escaleren. Als u wel eens met een vreedzame demonstratie hebt meegelopen zou u weten hoe onredelijk politieagenten vaak zijn. Dat is geen excuus om geweld tegen ze te gebruiken maar het is vaak wel de reden voor geweld uitbarstingen. Vooral ME-ers zijn vaak uit op een potje knokken en blijven provoceren om een excuus te vinden voor geweld. Als u Griekenland aanhaalt als voorbeeld voor hard politie optreden heeft u gelijk. Daar schieten ze gewoon rondhangende jongeren dood. Het is echter een slecht voorbeeld voor respect voor de politie. Als de politie daar weer een iets uithaalt staat het hele land in lichterlaaie en worden er politieposten belegerd. Onredelijk hard ingrijpen zoals bij de laatste 1 mei demonstratie zorgt absoluut niet voor respect voor de politie. Dat zet juist aan tot geweld. Een relaxte agent waar je gewoon mee kunt praten kan veel situaties juist de-escaleren. Het is jammer dat de politie vaak alleen getraind is om om te gaan met de worst case. Toch ben ik blij dat we hier niet de jongens uit bijvoorbeeld Griekenland hebben rondlopen. Eerst slaan dan praten werkt gewoon niet.

  • Gracchus Babeuf, le Tribun du Peuple, di 27 juli 2010 13:38 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Gracchus

    Gracchus

    Ik ben het met je eens. Nederland moet niet het Wilde Westen worden.

  • Piet Paaltjes, di 27 juli 2010 16:06 in reactie op Joaquim Campesino Reageer op Piet

    Piet

    1 mei demonstarties?
    Aan wie ligt dat ? Aan de demonstranten of politie ?
    De politiek ofwel de democratie - en niet de politie - bepaalt hoe er gehandeld moet worden.
    Kleine extremistisch aandoende politieke organisaties liggen meestal dwars ook al zijn er vooraf afspraken gemaakt en protesteren dan als zij gecorrigeerd worden door de politie.

  • Paradox !, di 27 juli 2010 13:11 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Paradox

    Paradox

    In Frankrijk kun je zien wat het zwaar uitrusten van politie, en ze mandaat geven om eerst te schieten daarna vragen te stellen, precies voor een gevolg heeft. Zowel het politiegeweld als het straat geweld nemen hand in hand toe. Inmiddels is het van dien aard dat er rellen uitbreken als gewapende overvallers om het leven komen.

    Het lijkt mij vanzelf spreken dat harder aanpakken in geen geval het politiegeweld zal smoren.

  • Joop Schouten, di 27 juli 2010 11:34 Reageer op Joop

    Joop

    .....Laat de bezuinigingen dan maar schieten.

  • Paradox !, di 27 juli 2010 10:38 Reageer op Paradox

    Paradox

    Hier is de politiek wel doorheen te lezen lijkt me. Een goede reden om politie bezuinigingen een halt toe te roepen, en direct het toenemend politiegeweld buiten de organisatie leggen. Twee vliegen in een klap.

    Bezuinigen op de politie lijkt me geen goed idee, maar de casuliteit van politiegeweld en minder personeel is uit de lucht gegrepen.

  • Black Francis, di 27 juli 2010 11:21 in reactie op Paradox ! Reageer op Black

    Black

    Ik kan die directe link niet maken, in het artikel staat :
    "Zo zou eerder naar een fles of een ander soort wapen worden gegrepen. Ook brandweermannen en andere hulpverleners zouden daar mee te maken hebben."

    Het verharden van de samenleving zou bezuinigingen ter discussie kunnen stellen, maar ook de organisatie en instructie van zowel de politie als justitie.
    Meer of in elk geval niet minder geld voor politie gaat deze ontwikkeling niet zo maar tegen.

  • DEF G, di 27 juli 2010 11:44 in reactie op Black Francis Reageer op DEF

    DEF

    Maar het scheelt denk ik wel of je met zijn tweetjes 30 dronken, agressieve mensen moet aanspreken op hun gedrag, of dat je dat met 4 of 6 agenten doet.

 

Reageren

Populaire opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven