-
Reactie Paul Krugman op downgrade en "Europees "snoeien om te groeien" dogmatisme
S&P’s downgrade of a bunch of European sovereigns was no surprise. What was somewhat surprising — and which went unmentioned in almost all the news stories I’ve read — was why S&P has gotten so pessimistic. From their FAQs:
We also believe that the agreement [the latest euro rescue plan] is predicated on only a partial recognition of the source of the crisis: that the current financial turmoil stems primarily from fiscal profligacy at the periphery of the eurozone. In our view, however, the financial problems facing the eurozone are as much a consequence of rising external imbalances and divergences in competitiveness between the EMU’s core and the so-called “periphery”. As such, we believe that a reform process based on a pillar of fiscal austerity alone risks becoming self-defeating, as domestic demand falls in line with consumers’ rising concerns about job security and disposable incomes, eroding national tax revenues.
And today we read about the response:
German chancellor Angela Merkel has called on eurozone governments speedily to implement tough new fiscal rules after Standard & Poor’s downgraded the credit ratings of France and Austria and seven other second-tier sovereigns.
Still barreling down the road to nowhere.
-
EU in de greep van rating-acencies kopte een Belgische krant. Als economie voor 80% psychologie is, in wiens belang is het dan dat de kennelijke crisis al 2 jaar de voorpagina's vult, in elke talkshow langskomt, in elk actualiteitenrubriek en op blogs als deze? De reële economie doet het helemaal niet beroerd. Beetje rond 0% groei. Duitsland zelfs 3%, volgend jaar 2%. Geld genoeg dus. Politiek en banken: los het op. Media: breng ons interessant nieuws, desnoods slecht waar we met zijn allen iets mee kunnen!
-
"De reële economie doet het helemaal niet beroerd."
Het probleem ligt ook niet in de economie maar bij de overheden. Al wordt de economie natuurlijk wel afgeremd.
"Politiek en banken: los het op."
Zullen we voor het gemak het primaat eens bij de politiek leggen? Die moeten afspraken maken over hun begrotingspolitiek en samen in de EU een vuist maken. Vervolgens kunnen ze gewoon het puntenplan van de club van Wijers overnemen om de banken aan banden te leggen.
-
Economie is inderdaad psychologie, het gaat over hoe mensen zich gedragen met beperkte middelen met in beginsel onbeperkte behoeften.
Eén van de kenmerken van dat gedrag is zorgen dat je investeringen terugkrijgt, een ander dat je ook in de toekomst wilt kunnen leven.
Nu bijna alle valuta's onbetrouwbaar zijn geworden uit zich dat in besparingen, die dan voor een niet onbelangrijk deel worden belegd in iets wat niet bijgemaakt kan worden, goud.
Die besparingen leiden tot grotere werkloosheid, wat de crisis weer vergroot.
Te doen alsof de reële economie, wat dat ook is, los staat van de valutacrises is dan ook muddleheaded thinking.
-
Ach, de S&P-rating van de rommelhypotheken, die de aanzet tot de crisis vormden, was ook 'AAA'.
Zo'n rating kun je maar beter kwijt zijn. Die rating agencies eigenlijk ook.
--- Economist Joseph Stiglitz : "I view the rating agencies as one of the key culprits. The banks could not have done what they did without the complicity of the rating agencies. Without the AAA ratings, demand for these securities would have been considerably less."
http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_rating_agencies_and_the_subprime_crisis
-
Och ja iedereen AA+ en dan?
Wat een onzin allemaal.
Laat diegene die winst maken uit geld uitlenen eerst maar eens belasting over die winst betalen, dan praten we wel weer verder.
Maar daar durven onze Rutte/Wilder/Verhagen niet aan, oetlullen.
-
Rating bureaus zijn een republikeins bolwerk.
Wie de toespraken van de huidige republikeinse kandidaten een beetje volg,t weet hoe zijn over Europa denken.
Socialisme wordt haast op een lijn getrokken met het communisme.
Al de landen die een niet neoliberale koers volgen zijn een bedreiging en moeten gemarginaliseerd worden.
Het domme is dat onze zogenaamde "leiders" ook nog luisteren naar deze markt-fundamentalisten.
-
"rating bureaus zijn een republikeins bolwerk."
inderdaad, en de meesten ook criminele organisaties.
"Wie de toespraken van de huidige republikeinse kandidaten een beetje volg,t weet hoe zijn over Europa denken."
we weten hoe de VS over de wereld denkt, en hoe de wereld over de VS denkt.
"Socialisme wordt haast op een lijn getrokken met het communisme."
inderdaad, maar in feite zijn de republikeinen zelf amper meer te onderscheiden van communisten. overigens zijn de democratien geen haar beter, het 'verschil' is slechts om de illusie van keuze te wekken in deze voormalige democratie.
"Al de landen die een niet neoliberale koers volgen zijn een bedreiging en moeten gemarginaliseerd worden."
wel, de VS eist onderwerping van de hele wereld, en het universum er meteen bij, dat hebben ze in december 2000 al publiekelijk geventileerd.
"Het domme is dat onze zogenaamde "leiders" ook nog luisteren naar deze markt-fundamentalisten."
een deel van de BV nederland schijnt nog steeds te denken dat de natie-corporatie , de nieuwe VS-VOC, nog kan winnen, terwijl ze al verloren hebben.
china, rusland, india en brazilie handelen onderling al zonder de dollar. Komen er sancties van de VS tegen Iran, dan gaan eerder genoemde landendirect van de dollar af. Ghadaffi deed het zonder dollars. Saddam Hussein deed het zonder dollars. Venezuela doet het zonder dollars. Het beleid van de VS draait om handhaving ban dollar dominantie, maar die strijd hebben ze zoals gezegt al zo goed als verloren.
Wat we nu zien zijn de stuiptrekkingen van een land dat is ingestort onder corruptie, een land met een leiding die evenveel schijt heeft aan de eigen bevolking als de rest van de wereld. Dat NL nog meegaat is pure angst, een laffe krotetermijn visie, en verraad aan de democratische rechtsstaat.
Waarom zou de VS recent martial law in de wet hebben verankert, het eigen grondgebied tot battle zone uitgeroepen en openlucht gevangenissen bouwen? Ze bereiden zich voor op wat komen gaat. Ze gaan het gevecht aan met iedereen, inclusief de eigen bevolking.
-
".......in deze voormalige democratie."
Wat een humor!, het hele zooitje is in elkaar gestoken met 'oud' euro-kapitaal, of ben je echt in de veronderstelling dat de dicterende families van weleer zonder slag e/o stoot de handel hebben laten varen?
-
Ojee, ojee kan Frankrijk nu nog wel de noodfondsen financieren?
-
In een boek van Hoyle worden politici vergeleken met de dashboard instrumenten van een auto, 'ze laten zien wat er gebeurt maar ze regelen niets'.
Zo is het ook met rating agencies, ze vertellen wat elke deskundige al wist.
Fransen met kennis van zaken weten al lang dat ook hun land failliet is.
-
Ook dit is onzin. Frankrijk is niet failliet. Het land staat er financieel beter voor dan de VS. Sterker nog: De gehele EU staat er financieel beter voor dan de VS.
-
Amerika lijkt me geen goede maatstaf om de financiele gezondheid van Franktijk mee te toetsen. Frankrijk heeft weldegelijk een probleem.
-
Klaas Slager, za 14 januari 2012 13:05
in reactie op Pepijn Nostrinite
Reageer op Klaas
Er is altijd wel een land te vinden waar het nog slechter gaat.
Beweerd wordt dat Strauss Kahn, vooral bekend door kamermeisjesseks, als Frans minister van financiën voor toelating van Griekenland tot de euro stemde omdat verhoudingsgewijs Frankrijk er dan beter voor zou staan.
Feit blijft dat zowel hoge Franse ambtenaren als een voormalig Frans bankier ons hun zorgen over de Franse financiën zeiden, toen wij er nog niets van wisten.
-
Amerikaanse ratingclubjes praten de ratings van EU-landen omlaag maar laten die van de grootste schuldenaar ongemoeid. De VS hebben een enorme staatsschuld, er is geen zicht op vermindering en ze hebben een aanzienlijk handelstekort.
-
Jan B, za 14 januari 2012 16:31
in reactie op Pepijn Nostrinite
Reageer op Jan
Amerika lijkt me geen goede maatstaf om de financiele gezondheid van Franktijk mee te toetsen.
Klopt. De VS zijn eigendom van de Volksrepubliek China (alleen weten veel Amerikanen dat niet).
-
Waarschijnlijk is een samengesteld tegengesteld woord net als vol-ledig.
Benelux blijft buiten schot: waar of schijn?
Ondertussen gaat het geklooi om het geld, dat geen geld is maar duurbetaalde lucht, gewoon door.
-
Ramp-zalig die gebakken lucht.
-
De grote bankiers zijn boosaardig en goed fout.
Het systeem is een georganiseerde chaos. Maar dat is een publiek geheim.(oxymoron)
-
Volledig terecht! Frankrijk ligt enorm achter op Nederland met hervormingen op sociaal economisch gebied. Het wordt tijd dat daar de duimschroeven worden aangedraaid en ze ook hun steentje bij gaan dragen in Europa.
In Nederland zijn de rechten van werknemers enorm afgenomen en werken grote grote gropen alleen nog maar opbasis van tijdelijke contracten of uitleenbasis. Het laatste resje terminaal ontslagrecht gaat er binnenkort ook nog aan. Dat is op zich onvermijdelijk en maakt ook dat Nederland er nog relatief goed voor staat. In Frankrijk is het nog steeds een zekerheidsparadijs en wie daar aan durft te tornen wordt getrakteerd op eindeloze stakingen of zelfs massale zelfmoorden om de boel te torpederen (France telecom)
-
Terug naar ''Le pain, du vin en du boursin''tijden en de Franse haan mag weer als kip door het leven.
-
De eurocrisis gaat de hete fase in. Een blunder van de ratingbureaus: don't mess with the french.
-
Hoezo een blunder? Iedereen weet toch al lang dat de Fransen niet veel anders zijn dan de Italianen? Laat de shit maar zichtbaar worden. We hebben lang genoeg poppenkast gespeeld. Een crisis bestriden begint met te erkennen dat je er een hebt. Ik vind het de goede kant uitgaan.
-
Jan B, za 14 januari 2012 14:28
in reactie op Pepijn Nostrinite
Reageer op Jan
Nonsens. Alles wat niet in het neoliberale plaatje past heet tegenwoordig al verdacht te zijn.
-
"Een blunder van de ratingbureaus"
Welnee, ze lopen gewoon achter de feiten aan en passen de rating van Frankrijk aan bij een realiteit die al lang bekend is. De financiële markten hebben dan ook absoluut niet gereageerd op de verlaging maar halen de schouders op: what else is new?
-
Jan B, za 14 januari 2012 16:27
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Jan
In vergelijking tot de VS zit er nog best een AAA-status in voor Frankrijk. Dit is gewoon het zoveelste staaltje van malafide praktijken van de ratingbureaus: de europese politiek moet onder druk worden gezet om maatregelen door te voeren die in het belang van het grootkapitaal zijn. No way wat mij betreft. Gewoon op hoog niveau door laten schemeren dat je wel wat Euro's bij zult drukken om de begrotingstekorten op te heffen met als argument dat de VS in dat opzicht niet anders handelen (of je dat ook daadwerkelijk doet is een tweede, het bericht an sich volstaat feitelijk al in deze). Schaakmat zetten heet dat: of de ratingbureaus trekken hun keutel in of je dwingt ze impliciet toe te geven dat de Dollar al jaren niet meer dan gebakken lucht is (met alle tumult vandien op de financiele markten). Het devies is terugslaan hier: politiek en eurokoers worden gemanipuleerd door de financiele markten en dat moet gewoon stoppen.
-
"In vergelijking tot de VS zit er nog best een AAA-status in voor Frankrijk."
Alleen gaat de vergelijking met de VS niet op.
"Gewoon op hoog niveau door laten schemeren dat je wel wat Euro's bij zult drukken om de begrotingstekorten op te heffen met als argument dat de VS in dat opzicht niet anders handelen (of je dat ook daadwerkelijk doet is een tweede, het bericht an sich volstaat feitelijk al in deze)."
En hiermee geef je zelf al aan waarom je Frankrijk niet met de VS kunt vergelijken. Frankrijk kan de geldpers niet aanzetten maar is een tandeloze mug. Als de eurozone beter georganiseerd was (met een werkend stabiliteitspact, dus met sancties en een liefst democratisch gelegitimeerde begrotingsautoriteit) dan kon dat wel.
En laat dit nou net de kern van de eurocrisis zijn: er kan geen vuist gemaakt worden tegen speculatie, omdat de landen het niet eens kunnen worden over het overhevelen van macht van de regeringsvertegenwoordigers naar de democratische tak van de EU: het deel dat onder verantwoording van het Europarlement staat.
"Het devies is terugslaan hier: politiek en eurokoers worden gemanipuleerd door de financiele markten en dat moet gewoon stoppen."
Je zou het ook andersom kunnen zien: de financiële markten zijn niet zo gek als de kiezers. Zij weten haarfijn wat de zwakte van de eurozone is en handelen daarnaar. Want waarom zou je het per se manipulatie noemen als aan een onbetrouwbare partner een hogere rente wordt gevraagd?
In beide gevallen is het antwoord overigens hetzelfde: je moet een eind aan het gedonder maken door je sterk (en betrouwbaar!) te tonen. Dus om te beginnen de voorwaarden scheppen waaronder je kunt dreigen met het laten draaien van de geldpersen of waaronder de rijke eurolanden het noodfonds kunnen vergroten zonder dat ze het risico lopen dat dat geld in een bodemloze put verdwijnt omdat er toch geen sancties op staan als de andere landen van dat geld gaan potverteren.
-
Jan B, za 14 januari 2012 18:42
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Jan
Frankrijk kan de geldpers niet aanzetten
De ECB kan dat daarentegen wel, en vandaar zou het dreigement ook moeten komen. De zwakte van de eurozone is echter inderdaad (zoals je al aangeeft) het gebrek aan centrale regie en het is precies die achilleshiel waar de financiele markten ook steeds (met redelijk succes) op blijven mikken. Dat moet doorbroken worden. Ik pleit hier daarom niet meteen voor een europese "superstaat" maar zeker voor meer eensgezindheid en doortastendheid in crisissituaties van de kant van de relevante instanties. De ECB kan in ieder geval (als onafhankelijke instantie) de nodige doortastendheid en slagvaardigheid tonen, sterker nog, de ECB MOET dat nu. Van de regeringsleiders mogen we in dat geval verwachten dat ze een dergelijke actie van de ECB ook openlijk zullen steunen (ze hebben dan wel formeel geen invloed op de ECB maar het zou een zeer krachtig signaal naar de financiele markten zijn dat wanneer puntje bij paaltje komt met Europa niet te spotten valt).
-
"Frankrijk kan de geldpers niet aanzetten De ECB kan dat daarentegen wel, en vandaar zou het dreigement ook moeten komen."
De ECB heeft daarentegen een verantwoordelijkheid die zich daar onder de huidige omstandigheden niet mee laat verenigen. De ECB kan wel een beetje voor de troepen uitlopen, maar als de troepen de andere kant uithollen blijft ook de ECB machteloos.
"De zwakte van de eurozone is echter inderdaad (zoals je al aangeeft) het gebrek aan centrale regie en het is precies die achilleshiel waar de financiele markten ook steeds (met redelijk succes) op blijven mikken. Dat moet doorbroken worden."
Precies. Maar de ECB kan dat niet op een verantwoorde manier doorbreken als de regeringsleiders geen front vormen die zo'n actie legitimeert.
"Ik pleit hier daarom niet meteen voor een europese "superstaat" maar zeker voor meer eensgezindheid en doortastendheid in crisissituaties van de kant van de relevante instanties."
Het stabiliteitspact naleven en het instellen van een begrotingsautoriteit die daar met automatische sancties op toe kan zien, heeft niets te maken met een soort superstaat. Voor de duidelijkheid: ik ben ook tegen zo'n superstaat, maar je moet de gemaakte afspraken wel afdwingbaar maken.
"De ECB kan in ieder geval (als onafhankelijke instantie) de nodige doortastendheid en slagvaardigheid tonen, sterker nog, de ECB MOET dat nu."
Zolang de ECB daarbij niet wordt gedekt door een degelijk stabiliteitspact, kan de ECB dat niet. Het zou neerkomen op wanbeheer. Binnen de mogelijkheden die er zijn zit de ECB al op het randje door obligaties op te kopen. Wil de ECB meer kunnen, dan zullen de politieke leiders van de eurolanden eerst fundamentele stappen moeten zetten. Zolang vecht de ECB met minimaal een hand op de rug gebonden.
-
Jan B, za 14 januari 2012 20:18
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Jan
Precies. Maar de ECB kan dat niet op een verantwoorde manier doorbreken als de regeringsleiders geen front vormen die zo'n actie legitimeert.
Dan wordt het hoog tijd dat er zo'n front komt. De reactie van Merkel in deze was overigens weer beneden elke vorm van groot staatsmanschap (ook voor dit soort (financieel) terrorisme buig je niet).
-
Wim Verver, za 14 januari 2012 19:45
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Wim
Inderdaad, konden we alleen maar dreigen met de geldpers. Maar daar hebben we niets meer over te zeggen. De ECB bepaalt alles. Een bankcorsortium zonder controle stippelt de lijnen nu uit met als doel de kip met de gouden eieren ( het producerende volk ) niet te slachten. Financieel zeggenschap zit niet bij de democratie. De democratie is er voor de zogenaamde BUHNE. Met eindeloos geouwehoer over niet ter zake doende futiliteiten.
Alle Centrale Banken zijn private instellingen.
Het volgende zei Napolion over Bankiers, "Wanneer een regering afhankelijk wordt van bankiers voor geld, zij, en niet de leiders van de regering controleren de situatie, omdat de hand die geeft, boven de hand die ontvangt staat. Geld heeft geen moederland: financiers zijn zonder vaderlandsliefde en zonder fatsoen: hun enige doel is winst".
-
"Inderdaad, konden we alleen maar dreigen met de geldpers. Maar daar hebben we niets meer over te zeggen. De ECB bepaalt alles."
Dat is net zoiets als beweren dat de KNVB niets meer te zeggen heeft omdat de scheidsrechterscommissie alles bepaalt. Klinkklare nonsense.
-
Wim Verver, zo 15 januari 2012 16:52
in reactie op Piet de Geus
Reageer op Wim
Ik zou graag van je vernemen waarom dit klinkklate nonsence is.
-
"Premier Mark Rutte wilde tijdens zijn wekelijkse persconferentie niet inhoudelijk op de kwestie ingaan."
Zucht. En dat noemt zich premier.
-
Het viel me op dat hij niet zoveel lachte..zou het misschien niet zo goed gaan?
-
Ik durf te wedden dat we de komende tijd een minder lachende Rutte gaan zien.
Niet omdat hij zelf zo anders geworden is, maar omdat zijn adviseurs natuurlijk lucht hebben gekregen van irritaties bij veel mensen over dat lachje.
En natuurlijk weet je dan als eersteklas verkoper, dat je je moet aanpassen om de macht te behouden.
-
***...Ik durf te wedden dat we de komende tijd een minder lachende Rutte gaan zien.
Niet omdat hij zelf zo anders geworden is, maar omdat zijn adviseurs natuurlijk lucht hebben gekregen van irritaties bij veel mensen over dat lachje. En natuurlijk weet je dan als eersteklas verkoper, dat je je moet aanpassen om de macht te behouden....***
Oh ja, leuk dat je erover begint..die 'adviseurs', die heeft hij niet..althans dat zegt Rutte zelf...alle media training/PR komen uit zijn goedlachse eigen hoed, uit die zelfde hoed komen ook al zijn leugens.
Een goed politicus moet kunnen liegen dat het gedrukt staat, maar als je als politicus in je eigen leugen gaat geloven, dan ben je niet geschikt. Rutte is hier een perfect voorbeeld van.
-
Misschien is inhoudelijk zijn teveel gevraagd, omdat er geen inhoud is maar valse lucht en valse beloftes.
-
"Premier Mark Rutte wilde tijdens zijn wekelijkse persconferentie niet inhoudelijk op de kwestie ingaan."
En terecht. Zo'n achterlijke idioot met 2 hersencellen die simpele rekenfoutjes maken moeten ook geen persconferenties houden.
-
En een goede ook, hij beseft namelijk dat hij niet moet meedoen aan berichtgeving rond de euro. Dat komt de rust op de financiele markten niet ten goede. Journalisten willen smeuige uitspraken voor in de krant, ik ben blij dat Rutte zich niet liet verleiden. Want ja, dat de zorgen groot zijn is duidelijk. Maar ach, het is ook crisis, daar horen zorgen bij.
-
Spanje Italie en Portugal zijn ook verlaagd, en de Grieken komen er niet uit met de banken.
Hongarije staat op omvallen.
Ben benieuwd wanneer de alles reddende top komt.
Oh wacht... die hebben we al 3x gehad.
Maar gelukkig krijgen we al ons geld met rente terug, dus wat kan ons gebeuren.
-
Marq Pas, vr 13 januari 2012 22:45
in reactie op Johannes Zeilstra
Reageer op Marq
"Maar gelukkig krijgen we al ons geld met rente terug, dus wat kan ons gebeuren."
---
In dat verband zou u ook eens even naar uw spaargeld moeten kijken.
-
Dat staat geloof ik nu bij de ECB, mijn kostje is wel gekocht. :-)
-
Marq Pas, za 14 januari 2012 00:56
in reactie op Johannes Zeilstra
Reageer op Marq
"Dat staat geloof ik nu bij de ECB, mijn kostje is wel gekocht. :-) "
---
Ja, de ECB leent het weer uit aan de behoeftigen tegen een mooie rente, en wij burgers gaan na het zout het zoet plukken of zoiets. :-)
-
***Maar gelukkig krijgen we al ons geld met rente terug, dus wat kan ons gebeuren.***
Hij ging toch ietsjes anders...ietsjes meer populistischer was die: "we gaan aan de schulden van Griekenland verdienen" Een echte 'de jagertje' Hij had er trouwens meer...
-
Marq Pas, za 14 januari 2012 17:22
in reactie op Michel Reiziger
Reageer op Marq
"We gaan aan de schulden van Griekenland verdienen"- JKdJ
---
Misschien moet u die uitspraak niet zozeer financieel, maar eerder filosofisch opvatten.
Verdienen of verrijking kan ook in de zin van levenswijsheid of voldoening.
Niet alles is in geld te vangen immers.. we lezen het vaak genoeg, en terecht.
-
Is niet zo vreemd. Ook dit land is een land dat alleen maar profiteert. Maar wel hoge tonen spelen. Dit land trekt een te grote broek aan die ze niet dragen mag.
-
Des Duivels, vr 13 januari 2012 21:54
in reactie op John van Westen
Reageer op Des
Flauwekul.. dankzij Frankrijk hebben we vrede in Europa.
-
Flauwekul.. dankzij Frankrijk hebben we vrede in Europa.
==========
Wat een onzin verkondig je daar weer. Weet je niet meer dat gedurende de gehele 2e WO, Frankrijk bezet was en nog geen deuk in een pakje boter kon slaan. Van de Fransen moesten we het zeker niet hebben. Maar ja jij staat dan ook wel bekend hier als een praatjesmaker die inhoudelijk weinig bijdraagt aan de discussies.
-
Jan B, vr 13 januari 2012 23:29
in reactie op John van Westen
Reageer op Jan
Kernmacht. Dan mag je een grote broek dragen. En profiteren doen ze echt niet, ze produceren. Dat laatste kan Nederland steeds minder zeggen (of je moet een groothandel in managementgewauwel ook als een productiebedrijf zien).
-
Ja, wij zijn groot in mangement...en onze managers zijn weer groot in het vertellen dat anere mensen heel hard moeten werken...dan inderdaad nog het liefst in andere landen.
-
Zo, nu zal Piggelmee Sarkozy wat minder hoog van de toren blazen. Want dat megalomane van de haantjes is al decennia slechts een 'tempo doeloe' verhaal.