18 oktober 11 11:34 Reageer (50) Economie RSS

Occupy vindt door heel Nederland aanhang

Na Amsterdam en Den Haag nu ook tentenkampen in Nijmegen, Groningen en Winschoten

In het Valkhofpark in Nijmegen is in de nacht van maandag op dinsdag een kleine groep betogers van de Occupy-beweging neergestreken. Dat melden Dagblad van het Noorden en De Pers. In de provincie Groningen gaan demonstranten zaterdag de straat op om te protesteren tegen "de uitwassen van het kapitaal en de graaicultuur''.

De Pers meldt dat de Occupy'ers hun actie in elk geval deze week willen volhouden en verwachten dat zich dinsdag meer sympathisanten zullen aansluiten ondanks de regen. Er staan bijeenkomsten gepland in de stad Groningen op de Grote Markt en in Winschoten bij de ING-bank. De bedoeling is dat mensen uit de regio die niet naar de Randstad kunnen, ook hun stem kunnen laten horen, bericht ook het Dagblad van het Noorden. 

Occupy Amsterdam gaat op het Beursplein ook gewoon door. Tegen de tijd dat de beurs dinsdag openging, stonden alweer tientallen actievoerders buiten. Veel daarvan hadden de nacht doorgebracht in een van de circa 60 tenten op het plein, aldus De Pers.

Dagblad van het Noorden: Occupy ook in Groningen en Winschoten

De Pers: Occupy breidt zich uit over Nederland

Occupy!: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (50) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • het geweten, wo 19 oktober 2011 16:59 Reageer op het

    het

    De geschiedenis herhaalt zich?
    Gaat u mee terug naar.....................1968.

  • mandarijn fruitvlieg, di 18 oktober 2011 23:31 Reageer op mandarijn

    mandarijn

    Gewoon ploegen dienst principe toe gaan passen om zo de beweging in stand te houden.

  • Mostafa Mouktafi, di 18 oktober 2011 18:56 Reageer op Mostafa

    Mostafa

    De Arabische lente is bevallen in het Westen met een kindje die heet: de Westerse rente!

  • Semolina Pilchard, di 18 oktober 2011 16:42 Reageer op Semolina

    Semolina

    Moeten die mensen niet werken?

  • , di 18 oktober 2011 17:50 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op

    Op zaterdag?
    Moet U niet werken op een maandag en een dinsdag?

  • Semolina Pilchard, di 18 oktober 2011 19:58 in reactie op Reageer op Semolina

    Semolina

    'De Pers meldt dat de Occupy'ers hun actie in elk geval deze week willen volhouden en verwachten dat zich dinsdag meer sympathisanten zullen aansluiten ondanks de regen.'

  • Robbert Heijmans, di 18 oktober 2011 15:55 Reageer op Robbert

    Robbert

    Dit complete "protest": Occupy Amsterdam is een totaal mislukte en zielige actie. Ga deze actie een vergelijken met de actie in New York en dan wordt je meteen 1 ding heel duidelijk.
    In New York strijden mensen die hun baan verloren hebben door de crisis. Deze crisis is veroorzaakt door een compleet doorgeslagen financiële sector, die door het ontbreken van enige vorm van reglementering het completer finaciële stelsel deed instorten met als gevolg miljoenen werklozen. Deze werklozen hebben een dus al die jaren netjes meegelopen in de maatschappij en belasting betaald.

    Ga nu eens in Amsterdam kijken. Hier staan de verkeerde mensen het verkeerde protest te voeren. Dit protest moet gevoerd worden door de gewone werkende mens die zijn baan verloren is. Vervolgens zijn zuur verdiende belastingcenten ziet verdwijnen in de zakken van degene die zijn ontslag ingeleid hebben. Tenslotte zien ze dat deze huidige regering meer interesse toont in de problemen bij de banken dan in de problemen bij slachtoffers van de banken.
    Deze mensen hebben het recht op boos te zijn, hebben het recht om dit protest te voeren. Zij hebben meegeholpen door middel van belasting betalen en zij werden spijkerhard bedonderd door financiële sector en de overheid. Tegen deze mensen zou ik willen zeggen: "ga naar Amsterdam, Ga naar Den Haag en Ga naar Brussel, en laat je horen"
    Maar tot mijn grote spijt zie ik deze mensen niet. Op dit moment zie ik alleen maar die altijd al tegen deze maatschappij geweest zijn. Die in veel gevallen nog nooit echt een baan gehad hebben (nu wil ik natuurlijk niet generaliseren), dus ook niet kwijt geraakt zijn en ook geen steentje bij gedragen (lees: belating) hebben. Natuulijk hebben deze mensen ook het recht om te protesteren, alleen dit is niet hun protess, maar het protest van de (eens)WERKENDE MENS.
    Maar dit is mijn mening. Als laatste wil ik toevoegen dat iedereen die daar staat, mijn steun heeft, want wat de boodschap en de rede van hun protest ook is, 1 ding is duidelijk. Er is iets goed mis binnen onze maatschappij en de huidige regering komt met oplossing die voor de meeste mensen niet toereikend zijn.

  • Joop Schouten, di 18 oktober 2011 15:49 Reageer op Joop

    Joop

    Zalm laat belastingbetaler bloeden:
    'Het is niet verstandig om banken te dwingen tot een groter verlies op Griekse staatsleningen, omdat andere eurozonelanden hierdoor meer rente moeten gaan betalen', zei chief executive Gerrit Zalm van ABN Amro Bank

    VVD creep.

  • Jim Peeters, di 18 oktober 2011 18:57 in reactie op Joop Schouten Reageer op Jim

    Jim

    en de belastingbetaler wordt niet getroffen als Nederland een hogere rente moet gaan betalen op de staatsschuld?

    Beide oplossingen kosten veel geld, de vraag is alleen welke het meeste

  • Marc 's Mening in de Marge, di 18 oktober 2011 14:13 Reageer op Marc

    Marc

    Occupy Winschoten... Ik vind Groningen al zo zinloos. Amsterdam ok, maar eigenlijk Zijn London Frankfurt Parijs en Brussel the places to be in Europa (Brussel vanwege de EU niet vanwege de brusselse beurs)

  • Niek G, di 18 oktober 2011 14:56 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Niek

    Niek

    Ho ho Groningen is wel even de stad van Nederland!

  • Nieuw!: Veldman, di 18 oktober 2011 15:14 in reactie op Niek G Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Randstedelijke arrogantie .

  • Dehnus Nörder, di 18 oktober 2011 15:14 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Niet iedereen is een Amsterdammer of heeft een binding met die stad. Waarom is het dan zinloos? Omdat jij dat vind? Sommige mensen voelen er niks voor om naar Amsterdam af te reizen, zie je in de VS ook... daar heb je het ook in meerdere steden.

    Verder heeft Groningen een hele lange historie in het Socialisme en dit soort dingen, en is het ook niet raar dat (zeker in Scheemda, of Oldambt zoals daat nu heet (Winschoten hoort ook bij Oldambt)). Het is dus helemaal niet verwonderlijk gezien de zeer bloedige en velle klassenstrijd die zich in Groningen heeft afgespeeld (en niet in Noord Holland, Zuid Holland of Utrecht... althans niet zo bloedig als daar) en ook dat er nog steeds communistische partijen daar zijn... dat daar ook een Occupy beweing is. Of ben jij zo'n type die niet buiten de randstad komt en waarvoor alles boven Zwolle eigenlijk morgen nog onder water mag lopen?

  • Marc 's Mening in de Marge, di 18 oktober 2011 15:52 in reactie op Dehnus Nörder Reageer op Marc

    Marc

    Hohoho Ik woon zelf in Groningen. Het is zinloos omdat je alleen maar in de lokale media komt en dan vaak nog summier. Met veel geluk een filmpje op http://www.oogtv.nl. Zo verander je de wereld niet.

    Mij graag niet voor randstedeling uitmaken. Ondertussen ga ik gezellig door met mijn eigen actie 'occupy bureaustoel' :p

  • Nieuw!: Veldman, di 18 oktober 2011 17:36 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    zo lang mensen als jij zo'n houding hebben en op hun bureaustoel blijven zitten dan helpt het inderdaad weinig.

    ik weet het goed gemaakt
    ik neem zaterdag wel een bureaustoel voor je mee!

  • Dehnus Nörder, di 18 oktober 2011 15:17 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op Dehnus

    Dehnus

    PS:Sommige mensen hebben ook gewoon niks met "Holland" en "import" in Groningen. En daar bedoelen ze vaak Noord en Zuid Holland mee of de rest van Nederland. Zeker in die kringen waar dit soort bewegingen beginnen, daar heerst heel veel een "We tellen niet mee voor hun" sfeertje... en het gevoel dat ze morgen nog uit mochten sterven en "Holland" geeft een feestje en dat het gas alleen het Westen en Zuiden ten goede komt.

    Daardoor zul je die groep zeker niet zo gauw naar Amsterdam zien gaan (Vaak ook al oudere mensen trouwens).

  • El Che, di 18 oktober 2011 15:22 in reactie op Marc 's Mening in de Marge Reageer op El

    El

    Het moet gewoon in ieder dorp. Mensen moeten laten zien dat ze het gesol met hun leven meer dan zat zijn.

  • het geweten, di 18 oktober 2011 14:00 Reageer op het

    het

    Aanhang.........................
    Wel die paar werklozen die wat op de straat zitten, daar kun je niks van verwachten.
    De meerderheid van de bevolking is aan de studie of is aan het werk.
    En het is herfst en de donkere koude nachten komen er aan............
    Nou dan weet je het wel...........

  • Des Duivels, di 18 oktober 2011 14:12 in reactie op het geweten Reageer op Des

    Des

    Inderdaad, ook de Franse revolutie begon pas toen de middenklasse zich begon te roeren.

  • El Che, di 18 oktober 2011 15:26 in reactie op Des Duivels Reageer op El

    El

    Tja en daarna gingen er koppen rollen.

  • azazel semjasa, di 18 oktober 2011 14:21 in reactie op het geweten Reageer op azazel

    azazel

    Die paar werkelozen waarover je het hebt worden er wel steeds meer. Philips ontslaat er ook weer een zooitje op zijn hoofdkantoor in Amsterdam dus zo goed gaat het in Nederland. Mensen mogen toch wel actie voeren voor een betere toekomst waar er voor iedereen werk is en waar men niet voor een loon onder het minimum moeten buffelen om die rijken het zo goed te laten hebben. Jij wilt toch ook dat de zorg en zijn premies betaalbaar blijven voor iedereen en dat we niet balanceren op het niveau van ontwikkelingsland en dat het onderwijs voor iedereen betaalbaar blijft en niet alleen voor de rijken is bedoelt en dat het niveau van het onderwijs gewaarborgd blijft zodat we verschoont blijven van het niveau bekende nederlanders ala echte jungle meisje Britt die geloof het of niet met haar intelligentie de havo heeft doorlopen

  • Jan Hooivork, di 18 oktober 2011 14:30 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    Het is overigens herfstvakantie. Een hoop studenten zullen om die reden de gelegenheid nemen om deel te nemen.

    En hoe zou een deel van die werklozen werkloos geraakt zijn denk je?

  • Jan B, di 18 oktober 2011 14:43 in reactie op het geweten Reageer op Jan

    Jan

    Het geweten? Je zult het weten.

  • Nieuw!: Veldman, di 18 oktober 2011 16:44 in reactie op het geweten Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Er was afgelopen zaterdag ook al een bijeenkomst in Groningen
    zijn dit werkeloze paupers volgens u?

    http://www.youtube.com/watch?v=4qUHl93KDig

  • azazel semjasa, di 18 oktober 2011 13:23 Reageer op azazel

    azazel

    Mooi zo ook hier begint de olievlek van occupy zich uit te breiden naar andere steden. Ben benieuwd wat de volgende steden, dorpen zijn waar de beweging zich vestigt op een plek. Mooi zou zijn als de beweging zich vestigt in het gooi de villa wijk van Hilversum, of kak dorpen als Blaricum, laren, Bussum. ga daar dan met borden staan waarop duidelijk te zien is in woord of gefotografeerd beeld waarmee zij schuldig hebben gemaakt om zich alleen nog maar meer te verrijken. Bloemdaal, wassenaar of Ardenhout mogen ook Naarden

  • Bas Grootel, di 18 oktober 2011 13:43 in reactie op azazel semjasa Reageer op Bas

    Bas

    Azazel: Niemand heeft last van die tentendorpjes. Sterker. In Amsterdam komen bedrijven al gratis voedsel brengen. Het is tenslotte een beweging voor iedereen. Het zou me niet verwonderen als de BNN-ers in die dure dorpen het wel ludiek zouden vinden als hun dorp ook vereerd zou worden met wat tenten.

  • azazel semjasa, di 18 oktober 2011 14:16 in reactie op Bas Grootel Reageer op azazel

    azazel

    Ik heb niets tegen deze acties, zeg alleen maar ga zitten met die tenten dorpjes waar de rijken ook zitten. En confronteer ze maar met het feit over welke ruggen ze te danken hebben dat ze steeds rijker worden. Wij betalen de crisis niet zij

  • kees kortekaas, di 18 oktober 2011 14:22 in reactie op azazel semjasa Reageer op kees

    kees

    Die "ruggen" waarover ze rijk worden snappen blijkbaar niet dat ze hun leven, geluk en rijkdom zelf in de hand hebben. Daarom gaan ze bij een instituut (de beurs) klagen over... tsja, dat ze zelf niet slim genoeg zijn om mee te doen? Te lui zijn om zelf geld te verdienen? Te ... waar protesteren ze nu eigenlijk tegen? Tegen het feit dat ze een uitkering krijgen?
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf en maak je niet zo druk om wat anderen doen...

  • azazel semjasa, di 18 oktober 2011 14:44 in reactie op kees kortekaas Reageer op azazel

    azazel

    "Die "ruggen" waarover ze rijk worden snappen blijkbaar niet dat ze hun leven, geluk en rijkdom zelf in de hand hebben"

    Typische VVD PVV retoriek je snapt toch zelf ook wel dat de rijke er voorzorgen middels het uit betalen van lage lonen aan hun werknemers en geholpen middels bezuinigsmaatregelen van de rechtse regering dat ze daarmee het leven in geluk en rijkdom veilig kunnen stellen voor hun kinderen. immers de concurrentie voor hun kinderen (De arbeidersklasse en de kinderen van uitkeringsgerechtigde) maakt al bij voorbaat geen kans meer op een goede opleiding en kunnen haast op erfrecht net als hun ouders verder ploeteren met een zeer laag betaalde baan

  • Jim Peeters, di 18 oktober 2011 19:01 in reactie op azazel semjasa Reageer op Jim

    Jim

    wat een onzin

    iedereen in NL kan zijn maximale opleidingsniveau halen. Daarnaast zijn die "rijken" wel degene die door hun belastingafdracht ervoor zorgen dat de zoon van een schoonmaker een rechtenstudie kan volgen

  • El Che, di 18 oktober 2011 15:25 in reactie op kees kortekaas Reageer op El

    El

    Misselijke opmerking.

  • Bernie Whistler, di 18 oktober 2011 12:54 Reageer op Bernie

    Bernie

    Een geweldig fenomeen dat zich nadrukkelijk presenteert en gaandeweg beter profileert. En vooralsnog geweldloos, houwen zo. Helemaal geweldig dat de voor de hand liggende politieke partijen hier helemaal buiten schot staan en er niks te zoeken lijken te hebben.

  • Bas Grootel, di 18 oktober 2011 13:11 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Bas

    Bas

    Als Wall Street de voorloper is en ook het grote voorbeeld. Dan beginnen er daar toch scheuren te ontstaan. Precies omdat er geen visie is. De meningen raken verhit verdeeld. En dat is ook volstrekt logisch. Als je met zoveel mensen zo lang bij elkaar bent ga je natuurlijk met elkaar praten en debatteren. En langzaamaan ontstaan dan "kampen". Voor je het weet valt die eerdere eenheid uit elkaar. Wat er daarna weer gebeurt moeten we natuurlijk nog afwachten. Maar verdeeldheid kan de nekslag zijn.

  • Bas Grootel, di 18 oktober 2011 13:21 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Bas

    Bas

    Eigenlijk lijkt het wel een beetje op "Animal Farm" van George Orwell.

  • El Che, di 18 oktober 2011 15:24 in reactie op Bas Grootel Reageer op El

    El

    "Eigenlijk lijkt het wel een beetje op "Animal Farm" van George Orwell. "

    Dit verband begrijp ik niet . Zou je dat eens uit willen leggen a.u.b.?

  • -Freaky33 -, di 18 oktober 2011 12:26 Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Het einde is nog niet in zicht zo lijkt het...told you so...Dit gaat nog veel erger worden. Nu nog vreedsaam, maar ik sluit relletjes niet uit binnenkort...

  • Bas Grootel, di 18 oktober 2011 12:42 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Bas

    Bas

    Ik denk dat het vooral gewoon een kwestie is van dit mee willen maken. Zit waarschijnlijk geen greintje agressie bij. Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat er relschoppers op af komen. Ik vermoed dat er heel wat weblogs in de gaten worden gehouden om dit soort excessen te voorkomen.

  • -Freaky33 -, di 18 oktober 2011 12:48 in reactie op Bas Grootel Reageer op -Freaky33

    -Freaky33

    Relletjes hoeven er niet te komen tijdens deze demonstratie maar ik bedoelde meer in het algemeen.

  • Bas Grootel, di 18 oktober 2011 12:58 in reactie op -Freaky33 - Reageer op Bas

    Bas

    Ik ben helemaal niet bang voor rellen. Natuurlijk zijn ze er wel. Maar de aanleiding heeft meestal een heel andere oorzaak.

  • El Che, di 18 oktober 2011 12:14 Reageer op El

    El

    Het Valkhofpark, een van de oudste stadsparken van Nederland. Nijmegen, de oudste stad van Nederland. Een mooie plek om in opstand te komen tegen het ongebreidelde kapitalisme en de graaipolitiek. Sterkte en succes voor diegenen die hier beginnen.

  • Gerwin van Eersel, di 18 oktober 2011 12:42 in reactie op El Che Reageer op Gerwin

    Gerwin

    In de hoop de occupiers enig historisch besef te laten krijgen? Zonder graaipolitiek en kapitalisme zou nijmegen vandaag Novio Magos heten en een Kelitische nederzetting zijn.

  • El Che, di 18 oktober 2011 13:02 in reactie op Gerwin van Eersel Reageer op El

    El

    "Zonder graaipolitiek en kapitalisme zou nijmegen vandaag Novio Magos heten en een Kelitische nederzetting zijn."

    Je bedoeld Oppidum batavorum of Ulpia Noviomagus Batavorum en een Bataafse nederzetting.
    Hoe dan ook, het is mooi dat dit verzet zich nestelt op de bakermat van de Nederlandse beschaving.

  • , di 18 oktober 2011 12:13 Reageer op

    Mooi.
    Dan ga ik a.s. zaterdag eens even in Grunnen kijken.
    Ik wil graag weten wat precies de boodschap is.

  • Freedom Waves, di 18 oktober 2011 12:28 in reactie op Reageer op Freedom

    Freedom

    Ga je ook dat wat jij ziet en denkt en voelt toevoegen aan het formuleren van die boodschap Katz?

  • , di 18 oktober 2011 14:09 in reactie op Freedom Waves Reageer op

    Ja, anders hoef ik er niet heen, meisje.

  • Freedom Waves, di 18 oktober 2011 14:14 in reactie op Reageer op Freedom

    Freedom

    HUG..Ik hoop dat je hier verslag doet van je bevindingen.

  • Nieuw!: Veldman, di 18 oktober 2011 14:32 in reactie op Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    als je maar een beetje rustig rijdt vind ik het best

  • , di 18 oktober 2011 15:29 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Als je een knetterhard scheurend mens in een flitser tegenkomt, ben ik dat..
    LOFLMAO.

  • Nieuw!: Veldman, di 18 oktober 2011 15:33 in reactie op Reageer op Nieuw!:

    Nieuw!:

    Als je een uitzonderlijk intelligent ogend persoon met een legioen woedende egeltjes op je af krijgt dan ben ik dat !

  • , di 18 oktober 2011 15:41 in reactie op Nieuw!: Veldman Reageer op

    Dat legioen woedende egeltjes zie ik helemaal zitten.
    Wist je overigens dat die bij al onder het blad onder de appelbomen en eiken bivakkeren?
    4 stuks sterk.

    ;)

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven