03 april 10 10:20 Reageer (25) Economie RSS

NS dreigt met duurder spitstarief

Treinen in spits zitten aan grens capaciteit

De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden.

Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag bevestigd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. Volgens de woordvoerster zit het bedrijf tijdens de spits momenteel aan de grenzen van zijn capaciteit.

Volgens de woordvoerster kan de NS het zichzelf niet veroorloven om meer treinen in te zetten op de drukke momenten: 

"Tijdens de spits zijn de treinen overvol, terwijl het daarbuiten weer heel rustig is. Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden."

Update 20:00 SP, VVD en reizigersorganisatie Rover hebben hebben geen goed woord over voor de plannen van de NS om het treinkaartje in de spits duurder te maken. Lees hun reacties hier.

Laatste Reacties (25) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Jonas F., zo 04 april 2010 16:42 Reageer op Jonas

    Jonas

    De vraag is hoe we vervoer in het algemeen kunnen verbeteren zodat meer mensen voor minder geld van A naar B kunnen.

    Wat maakt vervoer duur?
    pieken op de weg en op het spoor. Waarom? omdat de treinen die tijdens de spits 100% gevuld zijn, tijdens de rustige momenten op de dag maar voor 20% gevuld zijn (percentages zijn indicatief). De gemiddelde bezettingsgraad is dus heel laag. Daardoor heb je materieel nodig wat maar zeer zelden gebruikt wordt en dat is dus extra duur. Op de weg precies hetzelfde. In de file staan is het duurste: niemand komt vooruit en het kost veel tijd, terwijl er buiten de spits minder auto's rijden dan de weg aankan.

    Oplossing:
    verdeling van het vervoer over de dag.
    Hoe dan?
    Dat kan door mensen te stimuleren om niet tijdens de spits te reizen. Werk van 12 tot 20 uur of 7 to 15 uur bijvoorbeeld. Maar hoe krijg je de mensen zover om dat te doen? dat kan door het aantrekkelijker te maken om buiten de spits te reizen en onaantrekkelijker tijdens de spits. Dat hoeft niet te betekenen dat het per saldo duurder wordt. Als je per see tijdens de spits moet reizen zal het (voor de werkgever) duurder worden, buiten de spits wordt het juist goedkoper.

    Uitvoering:
    Bij het spoor zorgen dat de chipkaart een duurder tarief rekent voor 7:30-9:00 en 17:00-18:30 (stel dat het dan het drukste is) en een goedkoper tarief daarbuiten. Dit moet geheel automatisch gaan: als je van 7 tot 8 in de trein zit, dan moet de chipkaart de helft goedkoop en de ander helft duur van de chipkaart afschrijven. Op de weg zou datzelfde ook moeten gebeuren. Nadeel van de poortjes en kastjes is dat het invoeren veel geld kost, maar op de lange termijn (20 jaar komt er pure winst uit).

    Universiteiten zouden moeten worden aangespoord om onderwijs niet in de ochtend maar middag en avond te geven. Dat past ook beter bij het ritme van de student. Zodoende zullen minder studenten tijdens de spits reizen.

    Resultaat
    Het effect, als goed uitgevoerd(!) zal zijn dat er meer mensen met de trein kunnen (de gemiddelde bezettingsgraad zal stijgen doordat meer mensen buiten de spits gaan reizen). Daardoor kunnen meer mensen ipv met de auto de trein gebruiken. Ook op de weg kunnen meer auto's rijden aangezien er minder mensen tijdens de spits en meer daarbuiten zullen rijden.

    Om het treinvervoer te optimaliseren zouden er eigenlijk nauwelijks vertragingen mogen zijn en zou de frequentie en/of lengte van treinen omhoog moeten. Een vertraging zorgt er namelijk voor dat een gereserveerd stukje spoor even niet wordt gebruikt. Hierdoor is de capaciteit niet optimaal benut. Ook is er vervolgvertraging voor de treinen erna. Hoe kan je nauwelijks vertragingen bewerkstelligen? Door te zorgen dat stoptreinen en intercity's elkaar niet in de weg zitten. Dus 4 sporen. 2 voor de ic's 2 voor de stoptreinen. Vervolgens kunnen beide veel vaker rijden. Capaciteit van het spoor zal door dubbel spoor niet verdubbelen maar verdrievoudigen o.i.d. de capaciteit wordt immers veel beter benut.

    Voordeel van 4 sporen is ook dat er tijdens werkzaamheden vrijwel nooit meer bussen hoeven worden ingezet aangezien men dan in ieder geval van 2 sporen gebruik kan maken. Dat bespaart een hoop kosten en ongemak.

    Wisselstoringen en overgangstoringen zouden moeten worden beperkt door deze vaker te controleren en te zorgen dat als er toch problemen optreden deze sneller opgelost kunnen worden. Meer ongelijkvloerse spoorovergangen zou natuurlijk ook helpen.

    Ons netwerk van rails zal moeten worden uitgebreid bij de grensregio's. Waarom komen er elke dag duizenden studenten van Keulen/Achen met de auto naar Maastricht? Omdat er geen goede ov-verbinding is. Dan zullen de wegen niet zo overbelast raken en de mensen die wel van de weg gebruik moeten maken kunnen dat ook.

    In totaal zal het treinreizen goedkoper worden omdat treinen vaker zullen rijden en betrouwbaarder worden. Meer mensen zullen met de trein gaan aangezien de reistijd verkort wordt (als de bus naar het station neemt moet je daar soms 25 minuten wachten op een trein, dat zal verleden tijd zijn.) Ook zal overstappen van stoptrein naar IC minder lang duren, er rijden immers vaker treinen.

    Er is dus wel een vrij grote investering voor nodig: spoor moet worden uitgebreid. Dat is op sommige plekken al gebeurd, maar de knelpunten (bruggen over rivieren e.d.) zijn nog niet gereed.

    We MOETEN meer met het OV aangezien meer asfalt echt niet de oplossing is. Als je elke snelweg 5-baans maakt, kom je bij de "ingang" naar de stad in de problemen en slipt een hele stad dicht. Het OV is uiteindelijk efficiënter aangezien meer mensen mee kunnen en per persoon ov-reizigers minder ruimte in beslag nemen, ook hebben ov-reizigers in de steden geen ruimte nodig om hun voertuig te parkeren. Uiteraard zal het de luchtvervuiling ook verminderen (mits de NS over gaat op groene stroom (geen biomassa)).

    Ik hoop dat de politiek niet blind is en echt eens goed begrijpt wat ons vervoer kan verbeteren!

  • Peter Edens, zo 04 april 2010 12:46 Reageer op Peter

    Peter

    probleem? te druk? te vol? te duur? ......
    geen probleem, .... drempels opwerpen is de oplossing!
    de burger betaalt wel! ....
    en we worden weer op ons zelf geworpen -
    en zo gaat ieder voor zich vechten, zoals in de USA....
    dat wilden we toch, vrijheid?
    of .....willen we deze "vrijheid" niet meer..... dan moeten we ophouden steeds de zelfde politiek steun te geven

  • Zeer Voornaam, zo 04 april 2010 11:49 Reageer op Zeer

    Wordt het niet eens tijd voor marktwerking?
    Of gewoon weer een staatsbedrijf, maar zo kan het echt niet langer.

  • Real Press, zo 04 april 2010 00:49 Reageer op Real

    Real

    "NS dreigt met duurder spitstarief"

    Volstrekte lariekoek.

    Een tarief kan niet duur zijn, echter wel laag of hoog.

  • Samanya Mawusi, za 03 april 2010 21:44 Reageer op Samanya

    Samanya

    Een tekort aan capaciteit is toch juist een goed teken? Laten ze die treinen dan langer maken in plaats van de kaartjes duurder.
    Voor mij is autorijden nu al goedkoper dan treinen.

  • morgaine Le Fay, za 03 april 2010 19:21 Reageer op morgaine

    morgaine

    heeft iemand een idee hoeveel het omhoog gaat?

    misschien trouwens een ideetje om een trein of twee/drie ofzo meer te gaan laten rijden in de spits...immers het genot van een zitplaatsje is nooit weg in de spits.

  • uitgeschreven uitgeschreven, za 03 april 2010 15:38 Reageer op uitgeschreven

    uitgeschreven

    De NS heeft niets te dreigen. Ze zijn ondanks de privatisering nog steeds voor de volle 100% in staatshanden en kunnen dus alleen met medeweten en toestemming van de verantwoordelijke bewindspersonen zo hoog van de toren blazen.

    Mij moet overigens wet van het hart hoe volstrekt dubbelzinnig de overheid hier met haar burgers omgaat. Bij de vorige werkloosheidsgolf stond toenmalig premier Lubbers te tetteren dat de werknemers schuld zijn want die waren niet bereid om voldoende heen en weer te reizen naar hun werk, ook over grotere afstanden.

    Nu hebben burgers precies gedaan wat Tante Overheid wilde, en in plaats van hierover tevreden te zijn gat diezelfde overheid zich beklagen over het grote aantal forenzen en dat daarom maar meer geld moet worden betaald in de spitsuren.

    Nee sukkels, als je met de ene hand vindt dat mensen bereid moeten zijn om verder te reizen voor hun werk dan moet je dat niet met de andere hand gaan lopen bestraffen. Een beetje consistentie van beleid zou hier geen kwaad kunnen.

  • Jager Verzamelaar, za 03 april 2010 14:28 Reageer op Jager

    Jager

    Ik ga denk ik maar eens mijn rijbewijs halen.
    Koppig als ik was bleef ik treinen en fietsen maar het is wel goed met die NS

  • sabine sabdesigns, za 03 april 2010 14:03 Reageer op sabine

    sabine

    Een nog duurder spitstarief zal de NS bedoelen, gezien het feit dat reizen na 9 uur al goedkoper is als je in bezit bent van voordeelurenkaart.

    Zullen we probleem voor probleem doen en niet alles tegelijk trachten op te lossen (ov chip, vertrekspoorbingo,)

  • YggY ..., za 03 april 2010 13:50 Reageer op YggY

    YggY

    Het is nog net niet de schuld van de vergrijzing, de drukte is nog net niet het gevolg van werkloze 55 plussers en AOW'ers, het is nog net niet de schuld van al die mensen die in de spits reizen maar eigenlijk geen werk hebben. Het is nog net niet dat de spitsuren alleen voor forensen is met een baan.

    Nog net niet, maar het scheelt verdomde weinig.

  • Joris van Galen, za 03 april 2010 13:37 Reageer op Joris

    Joris

    Het probleem zit hem erin dat de een NS geprivatiseerd staatsbedrijf is. Waarbij de staat een rendement van (+/-) 5% op jaarbasis wil hebben. Daarin zijn we uniek in onze omringende landen. In België word geïnvesteerd in het spoor door de overheid (ok, misschien niet het beste voorbeeld, maar het gaat om het principe) en in Frankrijk ook. Iemand zich ooit afgevraagd waarom de boemeltjes die de grens overgaan in bv. Rozendaal en Venlo van de resp. Belgische en Duitse spoorwegen zijn? Omdat deze bedrijven er waarde aan hechten dat ze rijden. De NS doet dit niet want er is geen cent op te verdienen. Lokale overheden in België en Duitsland betalen mee voor deze treinen, de grens over. Hetzelfde geld voor de lokale overheden in het noorden en oosten van het land mbt. arriva etc.

    Het voorbeeld van de wissels. Movares (oud ingenieurs bureau van de NS) heeft wissels ontwikkeld die elektrisch ontdooien. Wil prorail niet kopen, te duur. Die oude gaswissels van 70 jaar oud werken prima. Maar als er dan 30cm sneeuw valt is het gedaan. Die wissels heeft Movares verkocht aan de Franse en Belgische spoorwegen, die willen wel investeren. En zie daar, geen problemen met de sneeuw.

    Ik zeg, laat de overheid weer investeren in het spoor net zoals ze doen in de wegen. Dan is het weer een gelijke strijd.

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 april 2010 15:24 in reactie op Joris van Galen Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    *Kuch* klok, klepel...

    De infrastructuur waarop de treinen in Nederland rijden is niet van de NS. Google eeens naar RIT, RailInfraTrust.

    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Aandelenoverdracht%20en%20benoeming%20Railinfratrust%20B.V.%20-%20%20%20%20www.verkeerenwaterstaat.nl%20cend%20bsg%20brieven_tcm195-139831.pdf

  • Joop Schouten, za 03 april 2010 13:01 Reageer op Joop

    Joop

    Een voormalig nutsbedrijf kan nu dreigen.
    Lekker dan.

  • jos Poppel, za 03 april 2010 12:16 Reageer op jos

    jos

    Voorstel! THEMA>>>>Twee vliegen in een klap!
    Maak in stappen (beheerst, begin met 65+ bijv.) het reizen in het dal gratis, de spits wordt minder druk op de weg en in de trein! Al die zuinige kaaskoppen pakken de trein!

    Betaal de infra-OV-kosten geheel uit de NS-stationexploitatie en vastgoedexploitatie, deze kan nog alleen spectaculair groeien bij deze gigantische reizigerstoename! AH to go, La place, Bruna, etc etc.

    Afschaffen OV-chipkaart plus poortjes en afstoten van het NS verkoopapparaat levert aanzienlijke structurele (jaarlijkse) besparing op!

    NIET VERGETEN! Alleen wel ff meer investeren in service! en veiligheid!! erg belangrijk!!

    TWEE VLIEGEN IN EEN KLAP, spits in trein en op de weg ontlasten!!

  • Biff Everwood, za 03 april 2010 11:47 Reageer op Biff

    Biff

    je kunt ook de tarieven buiten de spits verlagen, of in de spits een beetje verhogen en daarbuiten een beetje verlagen. Maar daar komt de NS niet mee, gek he?

    Heeft iemand weleens geprobeerd zijn geld terug te krijgen na meer dan een half uur vertraging. Moet je eens proberen. Hup, die auto in jij!, lijken ze willen te zeggen.

  • Piet Paaltjes, za 03 april 2010 11:29 Reageer op Piet

    Piet

    Als ze de spitstarieven vertienvoudigen dan hoeven ze helemaal geen materieel in te zetten.
    Eerst iedereen de auto uit en de trein in en dan de trein zo duur maken dat ze de auto weer ingedreven worden.
    Het wordt steeds leuker.

  • Aert Willem d'Holbach, za 03 april 2010 15:25 in reactie op Piet Paaltjes Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    U kent de hoogte van de tarieven al? Het zal u vast blij maken dat de VVD tegen deze tariefsverhoging is.

  • Joris van Galen, ma 05 april 2010 21:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Joris

    Joris

    [...] Wil prorail niet kopen, te duur.[...]

    Ik citeer mijzelf even (ongegeneerd :D), echter gaat het mij er niet precies om van wie wat exact is, het is iig zo dat zowel de NS als prorail van de staat zijn, en deze er geld uit haalt, en niet erin stopt, wat naar mijn mening omgedraaid zou moeten worden.

  • Jan L., za 03 april 2010 11:26 Reageer op Jan

    Jan

    Treurig. De politiek doet er alles aan om autorijden te ontmoedigen en het O.V. te stimuleren, en het enige wat de NS telkens aantoont is dat ze geen volwaardig alternatief kunnen bieden.

  • Joris van Galen, za 03 april 2010 13:19 in reactie op Jan L. Reageer op Joris

    Joris

    Juist, dat roep ik al jaren! Klagen over files, maar mensen een beetje alternatief bieden ho maar.

  • Zingende Zaag, za 03 april 2010 10:56 Reageer op Zingende

    Zingende

    Automobilisten worden haast aan de oren de auto uit getrokken vanwege de vermeende negatieve effecten van het autogebruik op het milieu.
    Het gebruik van het openbaar vervoer wordt dan beloond met een hoger tarief. Dringt het ooit tot de beleidsmakers door dat niemand voor zijn lol in de spits gaat zitten, noch in de auto, noch in de trein?

    Na heel veel schreeuwen over substitutie van auto door trein volgt hier dus het volgende bewijs van onvermogen. Er is dus de facto onvoldoende infrastructuur voor de auto en de trein.

    Aangezien het spitsvervoer in de trein meer weg heeft van veevervoer oude stijl, ligt het veel meer voor de hand die prijs te verlagen vanwege de verminderde prijs-/kwaliteitverhouding.

  • hr. arryo, za 03 april 2010 11:52 in reactie op Zingende Zaag Reageer op hr.

    hr.

    Zaag: hier gaat het over een spitstarief. Ga je een uurtje later, of een uurtje eerder dan ben je goedkoper uit. De keuze is aan jou.

  • Zingende Zaag, za 03 april 2010 13:02 in reactie op hr. arryo Reageer op Zingende

    Zingende

    Dat zal je baas, familie of partner leuk vinden. We weten al sinds mensenheugenis hoe de behoefte zich ontwikkelt plus of min een kleine marge. Lever dan ook die bijbehorende capaciteit wanneer je als overheid in de verwachtingensfeer een grote broek hebt aangetrokken. Daar ligt de essentie van mijn opmerkingen.
    Wel zeuren over autogebruik, dat sinds jaar en dag overal aan meebetaalt zonder de benodigde infrastructuur te ontvangen. Nu geldt dat voor dit deel van OV dus kennelijk ook.
    Ooit in de trein gezeten die ook Schiphol aandoet? En Schiphol ligt er toch al even.....

  • , za 03 april 2010 14:14 in reactie op Zingende Zaag Reageer op

    Nee, Zingende, de keuze is aan je werkgever..........

  • Han van der Horst, zo 04 april 2010 01:46 in reactie op hr. arryo Reageer op Han

    Han

    Harry, dat zal ik tegen de baas vertellen: vanwege de verhoogde spitstarieven kom ik vooraan om elf uur. De NS weet dat tienduizenden klanten wel gedwongen zijn om in hun veewagens te reizen, omdat ze ergens op tijd MOETEN zijn. Omdat de leiding deze klanten haat en veracht, wil ze proberen die nog wat meer uit te persen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven