04 december 10 15:17 Reageer (59) Economie RSS

NS bestelt treinen zonder WC's

En weigert toiletten alsnog in te bouwen ... FNV eist terugkeer sanitair

Brief FNV

FNV-bondgenoten schrijft in een brief aan de Nederlandse Spoorwegen dat het ontbreken van toiletvoorzieningen op de nieuwe sprinten-treinen onacceptabel is. Eerdere klachten van de vakbond zijn met een 'excuus' weggewuifd. De treinen zijn immers al aangeschaft. Het alsnog inbouwen van toiletten zou 100 miljoen euro kosten.

In antwoord op een eerdere brief van FNV schrijft NS:
'De mogelijkheid voor rijdend personeel om overeenkomstig ARBO-maatstaven tijdens de dienst gebruik te kunnen maken van toiletten, heeft de directie NS Reizigers met de inzet van de SLT niet goed onderkend en onderschat. Onze excuses daarvoor.'

FNV-bondgenoten stelt in de brief dat het ontbreken onacceptabel is. Indien de NS voor 16 december niet laat weten of het spoorbedrijf bereid is alsnog van toiletten te voorzien, zal de vakbond 'acties in allerlei vormen' nemen.

cc-foto: FaceMePls

Laatste Reacties (59) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Ben Joosten, zo 05 december 2010 15:26 Reageer op Ben

    Ben

    Dit is weer typisch ns, die organisatie die blunders paart aan gebroken beloftes.
    Weten we het nog? De ns zou klantgerichter worden. Reclamecampagnes vol poeha en borstgeroffel. Maar wat gebeurde: de prijzen werden verhoogd, en de service werd minder. Krantje-croissantje? Net zoiets: nooit meer iets van gehoord.
    Jarenlang heb ik gebruik gemaakt van de gammele treinverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Al in de jaren 70 werd er gesproken over een spoorverdubbeling die eraan zat te komen en die de reistijd aanzienlijk zou verkorten. Het is er nooit van gekomen, en dus doet die trein, inmiddels van veolia, nog altijd 80 minuten over 80 kilometer.

    Ooit zat ik op dat traject in een trein waarvan het enige toilet defect was, en dus op slot. Natuurlijk was ik tevoren thuis ook al geweest, maar de natuur is de natuur, gods water over gods akker, en die tochtige stations doen er trouwens ook veel aan om opnieuw aandrang op te wekken. 80 minuten je plas ophouden is dan wel erg lang. Het was een ervaring die ik niemand toewens. Onderweg stations met toilet? Vergeet het maar. Het was op een zondag, dan is a. alles dicht, en b. destijds ging er dan slechts een maal per uur een trein. En ik was op weg naar een begrafenis...

    Het is heel makkelijk om hier badinerend over te doen, en de klagers af te doen als "zeikers". Haha. Heel leuk. Maar het is heel simpel: de ns heeft geblunderd; dan lost de ns het ook maar op.

  • roher vogel, zo 05 december 2010 22:33 in reactie op Ben Joosten Reageer op roher

    roher

    Ben ik reageerde op Jeroen.

  • Jeroen van Arkel, zo 05 december 2010 13:45 Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Wat een flut discussie. Het nu meerdere keren aangebroken en steeds blijft het hetzelfde. En WC's voor personeel???? Die dingen waren voor de klanten. Ik heb nog nooit een machinist tijdens de rit een stopje zien maken. Die mensen krijgen net zoals buschaffeurs gewoon pauze ed, dan doe het dan maar. Het is niet zo dat er geen tijd is met deze modellen van treinen. Als of je 400 km zonder stop rijdt in nederland.

    En wat gaat de FNV doen als het wederom niet lukt. Het verkeer platleggen? Briljant! Is het niet de onkunde van voormalig ambtenaren, dan is het wel het weer en anders wel een stel vakbondsschreeuwers. Nee dat zal echt positief overkomen bij de reizigers.

  • Zeer Voornaam, zo 05 december 2010 15:49 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op Zeer

    Prima, ik laat mijn kind wel in een hoekje plassen.

    Ik ben benieuwd hoe ze dat strafbaar willen gaan stellen, de NS bied immers geen andere mogelijkheid. En op de bekleding plassen lijkt me ook geen optie.
    Ze geven echter wel aanleiding tot plassen, je kunt op elke hoek van de NS iets te drinken of eten krijgen.
    Wanneer staat de regering nou eens een klantvriendelijke vervoerder toe?

  • roher vogel, zo 05 december 2010 16:46 in reactie op Jeroen van Arkel Reageer op roher

    roher

    jeroen kan ik concluderen dat er iemand zin heeft om te `zeiken`?

  • roher vogel, zo 05 december 2010 12:40 Reageer op roher

    roher

    naast waarschuwingen zoals: de volgense trein heeft 10 minuten vertraging, komen er nu zeker nieuwe waarschuwings-teksten dat de volgende trein niet geschikt is voor mensen met een zwakke blaas?

  • Zeer Voornaam, zo 05 december 2010 15:51 in reactie op roher vogel Reageer op Zeer

    Och jonge kinderen plassen wanneer het ze uitkomt.
    Ik ben wel blij dat de NS met wildplassen begint, dan kan ik voortaan ook gewoon in winkels zonder WC mijn kind in een hoekje laten plassen.

  • JON VHEEMST, zo 05 december 2010 12:33 Reageer op JON

    JON

    Just let it hang out anywhere it feels good and provide free Pooper
    Scoopers.

  • rene adriaans, zo 05 december 2010 11:20 Reageer op rene

    rene

    Ik neem aan dat in het kader van de bezuiniging de kaartjes ook goedkoper zijn geworden?

  • Henk Daalder, zo 05 december 2010 11:17 Reageer op Henk

    Henk

    Over het algemeen kun je zonder WC in de trein
    Maar wat nu als de amateurs van de NS je 5 uur in de trein laten zitten?
    Zoals op 4 december toen er wat sneeuwbuitjes over het land trokken.
    De NS maakt er een puinhoop van, met de schuld geven aan prorail, maar ook vele treinstellen vertoonden kuren.

    Gaat de NS dat plaspauzes houden, als de trein toch stil staat?
    Met de rug naar de trein in de sloot naast het spoor?
    Regel dan trapjes om uit die ergens bij een slootje stilstaande trein te stappen.

  • Albert Hofmann, zo 05 december 2010 04:21 Reageer op Albert

    Albert

    Ik stel voor om gratis luiers uit te gaan delen, met geel ns logo'tje op de voorkant...en op de billen de tekst waar zouden we zijn zonder de trein. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de NS schijt heeft aan de wensen van hun 'zelf ladende goederen'

  • G.B. Piranesi, zo 05 december 2010 03:00 Reageer op G.B.

    G.B.

    ns BESTELT TREINEN ZONDER MENSEN.

    Brings back memories of de goede oude tijden. Enkeltjes naar Duitsland en Polen.......

  • M Q, zo 05 december 2010 12:04 in reactie op G.B. Piranesi Reageer op M

    M

    Ik dacht erover om ook een soortgelijke opmerking te maken, maar heb het niet gedaan om niet van godwinnen te worden beschuldigd. Is dit een stap richting de veewagons die de NS ook gebruikte in de jaren 40-45?

  • Michel Flipper, za 04 december 2010 19:10 Reageer op Michel

    Michel

    Dus het achteraf inbouwen van een wc in een trein komt op 763.358,77 Euro? Mag ik ervan uitgaan dat men zich hier een factor 10 vergist?

  • M Q, zo 05 december 2010 02:13 in reactie op Michel Flipper Reageer op M

    M

    Lijkt mij absurd dat er 763.358,- (100.000.000,- : 131) nodig is per sprinter om er wc’s in te bouwen. Het gaat hier om twee of driedelige korte treinstellen zonder 1e klasse waar in principe 1 wc genoeg is per treindeel. Dat is in de andere treinen ook het geval. Als er evenveel tweedelige als driedelige sprinters zouden zijn, dan zou elke wc gemiddeld 305.343.,- kosten.

    Voor wat in feite een soort van kunstof kabine is met een reguliere toilet die uitmondt in een gat aan de onderkant van het treinstel, is het een ongeloofwaardige hoge som geld. Zelfs een chemisch toilet of Vacuümtoilet (gebruikt in vliegtuigen), met alle verbouwing en afwerkingskosten, komt niet eens in de buurt van 305.000,- per wc.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewestelijk_Materieel

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_%28treinsoort%29

  • Ingrid Visser, za 04 december 2010 18:35 Reageer op Ingrid

    Ingrid

    In Duitsland rijden ook van die sprinters rond. En ze hebben allemaal een toilet! Zoveel ruimte kost dat niet.

  • Jan B, za 04 december 2010 18:21 Reageer op Jan

    Jan

    Kunnen de ramen wel open? Geen probleem in dat geval.

  • Piet de Geus, za 04 december 2010 19:28 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    "Kunnen de ramen wel open?"

    Pas je wel op voor tunneltjes en betonnen paaltjes langs het spoor?

  • Jan B, zo 05 december 2010 11:50 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jan

    Jan

    Goeie tip!

  • Piet de Geus, zo 05 december 2010 19:13 in reactie op Jan B Reageer op Piet

    Piet

    Is er iemand goed in Italiaans? Dan kunnen we het bekende "É pericoloso sporgersi" voor de sprinter uitbreiden met een extra regel. ;)

  • Constant Degoutant, za 04 december 2010 17:23 Reageer op Constant

    Constant

    In navolging van het rookpaaltje op de perrons misschien nu ook een pispaaltje daar neerzetten. En als toiletten ook niet meer betaalbaar blijken gewoon een schijtputje.

  • j. van der linden, za 04 december 2010 17:18 Reageer op j.

    j.

    Misschien ook de toiletten op de Directie-etage's van het NS-gebouw sluiten??

  • roher vogel, za 04 december 2010 16:57 Reageer op roher

    roher

    en dan te bedenken dat het gewoon een gat naar buiten is, niks geen ingewikkeld rioolstelsel of chemisch toilet. Née het is armoe troef.

  • Django de Hondt, za 04 december 2010 16:52 Reageer op Django

    Django

    En op menig stations is er niet meer dan één – niet altijd even frisse – toilet. Heb je ‘het’ de hele rit krampachtig op zitten houden, race je bij aankomst naar het toilet, moet je nog eens achter aansluiten in een rij van andere reizigers die op knappen staan. U heeft hoge nood? De NS heeft schijt aan u!

  • El Che, za 04 december 2010 16:51 Reageer op El

    El

    Dan zal het lekker gaan stinken in de treinen.

  • Ton evertsen, za 04 december 2010 16:33 Reageer op Ton

    Ton

    als ik naar den haag reis zit ik 15 minuten in de trein, in de tram in rotterdam zit ik wel een 30 40 minuten

    op korte routes (waarom doet de ns die nog?) is een toilet niet nodig

  • Pieter Pan, za 04 december 2010 16:52 in reactie op Ton evertsen Reageer op Pieter

    Pieter

    Wel voor bejaarde mensen. Wel voor incontinente mensen.
    Er zijn dus zat mensen die wel behoefte hebben aan een toilet.
    De sprinters worden ook ingezet op trajecten die qua reisduur langer dan een kwartier duren. Dan is een toilet noodzakelijk.
    Het is gewoonweg belachelijk dat de zucht naar winstmaximalisatie tot dit soort excessen leidt.

  • A de Leeuw, za 04 december 2010 16:59 in reactie op Pieter Pan Reageer op A

    A

    Ja laten wij voor iedere uitzondering honderden miljoenen gaan uitgeven. Groot gelijk dat de NS zegt op korte afstanden is geen wc nodig. In een bus of in een taxi of in de auto zit ook geen wc. Weer een typisch voorbeeld van klagend verwend Nederlands zeikgedrag.

  • Pieter Pan, za 04 december 2010 17:22 in reactie op A de Leeuw Reageer op Pieter

    Pieter

    Empathie ... een uitstervende eigenschap.

    Nog iets anders. Het lijkt me handig dat je sprinters hebt die op alle trajecten kunnen worden ingezet. Dat kan met deze treinen niet en dat zal in de toekomst tot problemen leiden.

    Honderd miljoen euro op 400 miljoen reizigers per jaar. Dat is een kwartje per reiziger op jaarbasis. Dat lijkt me inderdaad een groot probleem.

    Stel je voor dat forenzen 150 keer per jaar met de trein reizen en voor een wc in hun trein 25 eurocent per jaar moeten bijbetalen. Dat moet toch niet kunnen. Kost minder dan een eurocent per kaartje per dag. Een onoverkomelijk probleem. U heeft groot gelijk.

  • Constant Degoutant, za 04 december 2010 17:29 in reactie op A de Leeuw Reageer op Constant

    Constant

    Als op korte afstanden geen WC nodig is beperk je wel de inzetbaarheid van je treinen. Nogal stom lijkt me dat. Ik zie het nog gebeuren dat bij de volgende sneeuwstorm deze treinen op langere trajecten ingezet moeten gaan worden omdat er een paar andere kapot zijn. In de Oekraïne, ik noem maar een onmogelijk land, hebben ze zelfs WC's in alle treinen, waarom kan dat in NL ineens niet meer?

  • Sjouke Boonstra, za 04 december 2010 17:52 in reactie op A de Leeuw Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Ja laten wij voor iedere uitzondering honderden miljoenen gaan uitgeven. ==

    Ben jij ook van de NS?

    We hebben het hier over een dienstverlenend bedrijf dat zomaar een deel van de dienst niet meer levert. Terecht dat de klanten daar kwaad om zijn.

  • Jeroen van Arkel, zo 05 december 2010 14:13 in reactie op Sjouke Boonstra Reageer op Jeroen

    Jeroen

    Welke dienst? Natte wc brillen met schaamhaar, geen papier en een ruimte waar je niet in past, een wind die zo hard waait dat je zelfs in de herfst kapot gaat van de temperatuur, en dan ook nog doof worden van de herrie van de trein nog los van de stront en pisluchten.

    Ik denk dat ik nog liever op een vol station op het perron poep. Wat een verhaal. Ga gewoon eens naar de wc voordat je gaat.

    En gooi je niet vol met die starbuck tanks koffie van te voren.

  • M Q, za 04 december 2010 22:18 in reactie op Ton evertsen Reageer op M

    M

    Piet de Geus heeft het beneden ook al herhaaldelijke keren gezegd. Sommige stations hebben geen toiletten zoals bijvoorbeeld Amsterdam Muiderpoort. Als je van huis vertrekt zonder eerst naar de WC te gaan, de bus neemt naar het Muiderpoortstation, daar weer 10 minuten op de trein wacht en vervolgens de pech hebt om de trein te nemen zonder WC, dan moet je je behoefte wel erg lang inhouden. Helemaal als je de ultieme pech hebt dat op het station waar je aankomt ook geen WC is of dat er een rij staat.

    Wat kosten die WC's nou helemaal? Dat valt toch reuze mee?

  • Piet de Geus, zo 05 december 2010 13:03 in reactie op M Q Reageer op Piet

    Piet

    "Wat kosten die WC's nou helemaal? Dat valt toch reuze mee? "

    Desnoods maak je er betaalde wc's van om de kosten terug te verdienen.

  • M Q, zo 05 december 2010 16:26 in reactie op Piet de Geus Reageer op M

    M

    Lijkt me beter om dit gewoon in de prijs voor een kaartje door te berekenen. Nu bedenk ik me eigenlijk dat dit best een truc kan zijn om de prijs van treinkaartjes te verhogen. Vandaar dat ze dus met zo'n absurd hoge bedrag van 763.358,- per sprinter (2 of 3 wc's) aankomen.

    Als de klant niet protesteert hebben ze lekker kosten bespaard en kunnen ze evenveel geld vragen voor een rit in de veewagons als in de echte treinen. Als de klant wel protesteert kunnen ze na voor de vorm een beetje tegengestribbeld te hebben, de toiletten alsnog laten inbouwen en het prijskaartje van 100.000.000,- doorberekenen aan de klant terwijl ze in het echt natuurlijk de klus klaren voor 10.000.000,-. Win Win situatie voor de NS.

  • Aert Willem d'Holbach, zo 05 december 2010 13:14 in reactie op M Q Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    ...Wat kosten die WC's nou helemaal? Dat valt toch reuze mee?...

    Als u niet weet wat het kost, kunt u toch ook niet vinden dat het reuze meevalt?

  • Piet de Geus, zo 05 december 2010 13:28 in reactie op Aert Willem d'Holbach Reageer op Piet

    Piet

    "Wat kosten die WC's nou helemaal? Dat valt toch reuze mee?...

    Als u niet weet wat het kost"

    Als ik zeg: "Wat kost een brood nou helemaal?" Weet ik dan niet wat het kost of weet ik het juist wel?

  • Vleugellamme Arend, za 04 december 2010 16:20 Reageer op Vleugellamme

    Vleugellamme

    Laten we van de NS weer een degelijk staatsbedrijf maken. Er kan dan lekker groot worden ingekocht, mét WC's, desnoods met marmer op de vloer tegen een spotprijs! Tot die tijd roep ik alle (iig mannelijke) machinisten en conducteurs op om zo publiekelijk mogelijk op het perron te pissen! Ik ben bereid een stichting op te richten die vervolgens de bekeuringen betaald die daaruit 'voortvloeien' en om zelf een eerste (gulle) bijdrage te storten. Dat declareren we later wel bij de NS als die weer bij zinnen zijn gekomen. Anders behandel je je personeel ff als vuil...

  • Willem S, za 04 december 2010 16:09 Reageer op Willem

    Willem

    Het zou de spoorwegen sieren iedere medewerker een stageplaats in Zwitserland aan te bieden. Daar weet men nog wat "dienstverlening" betekend.
    Géén toilet wil zeggen `niet meer met de trein`.

  • Rob Geurtsen, za 04 december 2010 16:25 in reactie op Willem S Reageer op Rob

    Rob

    Nou ik zou de stageplaats eerder aanbieden aan de Top 100 van NS-passagiersvervoer.

  • Constant Degoutant, za 04 december 2010 17:32 in reactie op Willem S Reageer op Constant

    Constant

    Géén toilet wil zeggen `niet meer met de trein`

    Inderdaad.

  • , za 04 december 2010 15:46 Reageer op

    En ik ga niet meer met de trein, omdat ik gewoon af en toe * even moet* en dat lastig in de coupé kan doen.

  • Piet de Geus, za 04 december 2010 16:01 in reactie op Reageer op Piet

    Piet

    Dan trek je je toch even terug op het balkon?

  • Reinout van Schouwen, za 04 december 2010 16:13 in reactie op Reageer op Reinout

    Reinout

    Tenzij jouw reistraject alleen maar per stoptrein/sprinter gedaan kan worden lijkt me dat een wat overdreven reactie. Alle andere treinen hebben nog gewoon toiletten.

  • Adriaan Zicht, za 04 december 2010 16:13 in reactie op Reageer op Adriaan

    Adriaan

    Wat een onzin zeg. In alle sneltreinen en intercity's zitten gewoon wc's, alleen in de sprinters niet. Voor jou als reiziger is het een drogreden om dan maar niet met de trein te gaan aangezien je zo goed als nooit langer dan een kwartier of twintig minuten in een sprinter kan zitten voor een treinstation tegen te komen waar je over moet stappen (op een sneltrein of intercity) en kan urineren. Of je moet een medische reden hebben, dan is het een ander verhaal en slik ik mijn kritiek weer in.

    Voor het NS-personeel is het natuurlijk wel onacceptabel, een sprinter van Amsterdam naar Rotterdam zal er minimaal 1,5 uur over doen en dat is toch echt te lang. Misschien idee om het personeel halverwege in te laten stappen? Een wc alleen voor het personeel? (vraag me ineens af hoe de machinist eigenlijk zijn behoefte doet, iemand een idee?)

  • , za 04 december 2010 16:34 in reactie op Adriaan Zicht Reageer op

    Wat weet jij ervan?
    ik ga gewoon het advies van Piet de Geus opvolgen.............ik trek me terug op het balkon.........LOL

  • Piet de Geus, za 04 december 2010 16:43 in reactie op Adriaan Zicht Reageer op Piet

    Piet

    "aangezien je zo goed als nooit langer dan een kwartier of twintig minuten in een sprinter kan zitten voor een treinstation tegen te komen waar je over moet stappen"

    Amsterdam CS naar Lelystad: 40 minuten, zonder overstap. Toiletten op stations onderweg: alleen als je ergens horeca kunt vinden. Moet je vervolgens wel op een volgende trein wachten om je reis voort te zetten.

    Bovendien gaan veel mensen met een bus of tram (uiteraard zonder toilet) naar een station zonder toilet en komen dan in een sprinter zonder toilet. Vooral voor oudjes vaak niet te doen.

  • A de Leeuw, za 04 december 2010 17:01 in reactie op Piet de Geus Reageer op A

    A

    Alsof je geen 40 minuten kan zonder naar de wc te gaan. Man o man wat een problemen allemaal weer.

    Het is misschien ook een idee om voordat je de trein in gaat even een toilet op te zoeken.

  • Constant Degoutant, za 04 december 2010 17:34 in reactie op A de Leeuw Reageer op Constant

    Constant

    Weet jij hoe vaak sommige vrouwen naar de plee moeten als ze een koppie koffie hebben gedronken?

  • , za 04 december 2010 18:33 in reactie op A de Leeuw Reageer op

    Jessis,smurf,je hebt echt geen flauw idee hé?

  • Aert Willem d'Holbach, zo 05 december 2010 13:15 in reactie op Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    4,1 kilo:

    http://www.outdoorwebshop.nl/fiamma-caravan-wc-chemisch-toilet-bipot-30-p-760.html?zenid=f276c147gg0n0m7f9p0o33til1

    ;-)

  • , za 04 december 2010 19:01 in reactie op A de Leeuw Reageer op

    Ik zeg nogmaals, wat weet jij er van?

  • Piet de Geus, za 04 december 2010 19:31 in reactie op A de Leeuw Reageer op Piet

    Piet

    "Het is misschien ook een idee om voordat je de trein in gaat even een toilet op te zoeken."

    Wat is het toch verschrikkelijk moeilijk om te lezen... Op veel stations zijn geen toiletten en in de bus of tram die mensen naar het station nemen ook al niet.

    Ik heb geen last van mijn prostaat en als het moet zeik ik desnoods een conducteur over zijn schoenen, maar denk ook eens aan de oudjes.

  • Adriaan Zicht, za 04 december 2010 17:16 in reactie op Piet de Geus Reageer op Adriaan

    Adriaan

    Bij mijn reisplanner rijdt daar een intercity. Maar ik geloof je meteen als ze daar ook een sprinter laten rijden. Dit zal dan de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Op vrijwel alle andere sprintertrajecten kom je om het kwartier een intercity-station tegen.

  • Adriaan Zicht, za 04 december 2010 17:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op Adriaan

    Adriaan

    Verder zijn vrijwel alle treinstations waar bussen aankomen en zeker waar trams aankomen voorzien van toiletten. Als je met de bus naar een treinstation gaat dan zal dat in 9 van de 10 keren voorzien zijn van een toilet. Waar dat niet het geval is en de reistijd zoals in jouw voorbeeld te lang is moeten er dus op die treinstations toiletten worden geplaatst.

  • , za 04 december 2010 19:02 in reactie op Adriaan Zicht Reageer op

    Ja, en dan ga je de trein uit en je rept je naar het toilet, meestal in de stationshal.Na gedane zaken keer je terug en.............dag trein...........die is weg.

  • Piet de Geus, za 04 december 2010 19:35 in reactie op Adriaan Zicht Reageer op Piet

    Piet

    "Verder zijn vrijwel alle treinstations waar bussen aankomen en zeker waar trams aankomen voorzien van toiletten."

    Amsterdam Amstel: geen toiletten. Amsterdam Muiderpoort: geen toiletten. Weesp: geen toiletten. Almere: geen van de tig stations toiletten. Lelystad: geen toiletten.

  • Zeer Voornaam, zo 05 december 2010 15:55 in reactie op Piet de Geus Reageer op Zeer

    " Amsterdam CS naar Lelystad: 40 minuten, zonder overstap. "

    Opschepper! De trein heeft heel vaak vertraging ( blaadjes ofzo ) , zo'n rit kan al gauw 70 minuten duren.

    Maar goed, de trein is zo-wie-zo niet voor mensen bedoelt. Niet als je met de NS spreekt in ieder geval.

  • Gerwin van Eersel, za 04 december 2010 15:32 Reageer op Gerwin

    Gerwin

    Zoals is ooit vertraging opliep nadat de trein niet wegreed omdat zoals de conducteur omriep "de machinist een pakje shag moest kopen" en verolgens natuurlijk een aansluiting miste, gaan we nu aansluitingen missen omdat ns-ers naar toilet moeten.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven