09 januari 12 08:07 Reageer (18) Economie RSS

'Nieuwe huisarts krijgt geen kans'

Landelijke Huisartsen Vereniging bepaalt waar een huisarts zich mag vestigen... NMa legt boete van bijna 8 miljoen euro op

Kartelwaakhond NMa heeft de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een boete van bijna acht miljoen euro opgelegd. Volgens de NMa bemoeit de LVH zich te veel met of en waar een huisarts zich mag vestigen. Dat meldt onder meer NRC.

Leden van de LHV wordt geadviseerd alleen nieuwe huisartsen toe te laten in hun gemeente als reeds gevestigde huisartsen daarmee akkoord gaan. Een nieuwe arts heeft hierdoor geen eerlijke kans. Ook wordt patiënten en zorgverzekeraars meer keus ontnomen.

De LVH heeft aangekondigd in beroep te gaan tegen de boete van 7,7 miljoen euro. In een verklaring stellen zij:

"Wij herkennen ons helemaal niet in het beeld dat de NMa schetst en zijn het dan ook volstrekt oneens met de conclusies. Wij zijn er voorstander van dat een huisarts zich kan vestigen op elke plek die hij wenst […] We zien de uitkomst van de beroepsprocedure met vertrouwen tegemoet."

Volgens NMa bestuurslid Henk Don is de LVH in 2001 al gewaarschuwd dat het verboden is om de vestigingsmogelijkheden voor huisartsen te beperken.

NRC: Huisartsenvereniging door NMa met bijna 8 miljoen euro beboet

Laatste Reacties (18) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Piet van Bergen, di 10 januari 2012 09:53 Reageer op Piet

    Piet

    Mevrouw Schippers ziet mogelijk haar Waterloo opdoemen, en het heet dit keer de NMa.

    Want de NMA zit er dit keer ongehoord ver naast, en kan broddelwerk worden verweten. Hun kritiek hield tien jaar geleden op om hout te snijden.

    Sindsdien zijn huisartsen niet meer afhankelijk van collega huisartsen voor hun dienst-vervanging. (het argument van de NMa)
    Huisartsen zitten in huisartsenposten verenigd, en daar kunnen net zo goed solistische huisartsen alsook huisartsengroepen bij aansluiten.

    Er is dus al jaren een vrij vestigingsbeleid voor huisartsen. Het verhaal dat huisartsen alleen naar leuke wijken willen klopt ook niet. De leuke wijken (wat zijn dat? particulier/ziekenfonds bestaat ook niet meer), als ze al bestaan, zijn vol bezet en de markt geeft geen ruimte aan een nieuwe huisarts erbij.

    Nu wordt door de NMa Noord-Oost Groningen als minder leuk aangemeld, maar ook dat klopt niet. Groningers, zo is bekend zijn heel beleefd tegen de dokter, dit in tegenstelling tot de villawijken in (bijvoorbeeld) Abcoude waar dokters ronduit arrogant worden benaderd.
    Verder komen Groningers veel minder bij de dokter waardoor deze wel de vaste vergoeding krijgt, maar heel weinig patiënt erbij.

    De opvatting dat de minister via de achterdeur probeert om huisartsen een streek te leveren lijkt veel meer hout te snijden. Het grote probleem daarbij is dat de minister kennelijk een opsporingsorganisatie niet alleen van doelstellingen kan voorzien, maar ook van bijbehorende individuele rechtspersonen als verdachten.

    Dat de NMa hiervoor gevoelig is kan alleen maar verklaard worden vanuit een nepotistische achtergrond op ambtelijk niveau.

    Er is dus sprake van politieke willekeur, en als hier de onderste steen bovenwater komt, dan kan dat goed het einde betekenen van Mevrouw Schippers als democratisch politica, maar zal zij de geschiedenisboeken ingaan als rancuneuze nepostist.

  • De Vogelvrije Huisarts, di 10 januari 2012 09:04 Reageer op De Vogelvrije

    De Vogelvrije

    Vanochtend stukje Nieuwsuur gezien van de NMa Bobo H Don, reden boete LHV: Vernieuwing zorg wordt belemmerd als NMa niet ingrijpt.
    Wat een Kolder!
    Als een initiatief jarenlang moet wachten om van start te gaan omdat er geen tarief door de Nederlandse Zorgautoriteit wordt afgegeven: wie belemmert er nu eigenlijk?
    Waarom zou je trouwens nog een initiatief ontwikkelen als je ook volgend jaar, bij succes, vervolgens wordt gekort omdat je het zorgbudget van de minister van VWS overschrijdt?
    Zelden zo veel mythen meegemaakt om een waanvoorstelling (marktwerking inde zorg) in stand te houden; zelfs de Argumentenfabriek werd er door de Overheid voor ingehuurd: mee te werken aan de misleiding van de Burger.

  • Els Gissing, di 10 januari 2012 10:26 in reactie op De Vogelvrije Huisarts Reageer op Els

    Els

    Een patient moet zelf een huisarts kunnen kiezen. Er moeten voldoende huisartsen zijn. Dit zijn belangrijke argumenten voor vrije marktwerking. Waarom wordt een patient gedwongen om een bepaalde huisarts te nemen? Als de patient kan kiezen zal de huisarts meer zijn best moeten doen. Slechte huisartsen zullen minder patienten krijgen. In aantrekkelijke gebieden zullen zich meer huisartsen vestigen, maar die zullen dus een kleiner patientenbestand hebben. Een andere huisarts zal zich dus wel graag op het platteland vestigen, omdat daar een grotere praktijk mogelijk is. Vrije marktwerking reguleert zichzelf, het enige nadeel is voor de ondernemenr die hiermee te maken heeft.

  • Jac Schmidt, ma 09 januari 2012 21:02 Reageer op Jac

    Jac

    Ik weet niet of het zo verstandig is dat huisarts een vrij beroep is.
    Als je kost wat kost voor marktwerking bent kun je het toejuichen, dat de Nma deze kartelvorming aanpakt, maar als je er voor bent dat gezondheidszorg bij de overheid thuis hoort dan is het volgens mij een foute ontwikkeling.

    In ieder geval is het nu een ratjetoe, huisarts is een zelfstandig beroep maar men schermt wel de markt af.
    De Nma gaat uit van de vrije markt, logisch want de Nma is er om de vrije markt te controleren.
    Persoonlijk zie ik liever dat de gezondheidzorg een overheidsinstelling wordt en dat artsen in loondienst bij het rijk zijn zoals nu de leraren en onderwijzers.
    Scholen worden goed door de overheid gecontroleerd, bij vrije beroepen is dat moeilijker.

  • Leo J Bouwman, ma 09 januari 2012 15:39 Reageer op Leo J

    Leo J

    Een huisarts werkt en woont uiteraard liever een een leuke groene omgeving dan in een groepspraktijk in een van de vele desolate wijken van dit troosteloze land. Dus komt er een vorm van reguleren.
    Dat snapt de NmA dus niet.
    Logisch want wie eens onder Hans Hogervorst gewerkt heeft raakt daardoor zo ernstig geestelijk verward, dat boetes worden uitgereikt aan een van de weinige organisaties in dit land waarvan de leden zich nog uit de naad werken tegen een honorering waarvoor elke VVDer zijn neus ophaalt.

  • , di 10 januari 2012 08:47 in reactie op Leo J Bouwman Reageer op

    Het punt is nu juist de vrij grote leegloop van het platteland als het om huisartsen gaat.
    Maar, en dat moet gezegd worden, het is voor een nieuwe huisarts vrijwel ondoenlijk * ertussen* te komen.

    Men gaat niet ineens naar een andere huisarts, het is tenslotte een vertrouwensrelatie, dus zou een jonge huisarts die zich hier vestigt alle aanloopkosten voor zijn praktijk vrijwel voor niets maken.

    Men zit dus ook niet echt om die * kans* te springen.

    Wat wel vaker gebeurt is dat ze zich aansluiten als vaste vervanger in een collectief, of op de huisartsenpost in het ziekenhuis gaan werken en van daaruit zich langzaam een plek veroveren, en ook kunnen bepalen waar de beste kans voor ze is.

  • Jan B, ma 09 januari 2012 13:09 Reageer op Jan

    Jan

    Ik weet niet hoe het bij u is, maar in de Randstad is er een groot tekort aan huisartsen.

    Waarschijnlijk omdat geen hond zich daar WIL vestigen. Zodra huisartsen zich vrij mogen vestigens zal dat tekort dus nog groter worden.

  • drs Zen, ma 09 januari 2012 15:14 in reactie op Jan B Reageer op drs

    drs

    'Waarschijnlijk omdat geen hond zich daar WIL vestigen.' Hoe zou dat komen? De omvang van de praktijken, wellicht?

  • Marq Pas, ma 09 januari 2012 12:08 Reageer op Marq

    Marq

    De NMa is een zelfstandige overheidsorganisatie.
    Ik kwam er met goegelen en bij de NMA-site niet uit; heeft iemand gegevens in welke kas al die NMA-boetes gaan en wat ermee gedaan wordt?

  • Gerard Bakker, ma 09 januari 2012 10:24 Reageer op Gerard

    Gerard

    Heel goed dat de NMa dit zegt. Het zou wel heel triest zijn dat je toestemming moet hebben om een zaak te openen. Jammer dat de LVH niet ook de belangen van startende artsen en patiënten vertegenwoordigt, maar alleen naar het eigenbelang van huidige artsen kijkt.

  • Jan B, ma 09 januari 2012 13:06 in reactie op Gerard Bakker Reageer op Jan

    Jan

    Zaak? Een artsenpraktijk is geen fietsenwinkel. Ik zit er niet op te wachten dat huisartsen elkaar kapot concurreren, met alle gevolgen voor de zorg vandien.

  • Donald Duck, ma 09 januari 2012 23:19 in reactie op Jan B Reageer op Donald

    Donald

    "Zaak? Een artsenpraktijk is geen fietsenwinkel. Ik zit er niet op te wachten dat huisartsen elkaar kapot concurreren, met alle gevolgen voor de zorg vandien. "

    Nou ik wel. Dan worden die graaiers misschien eens wat goedkoper.

  • drs Zen, ma 09 januari 2012 14:52 in reactie op Gerard Bakker Reageer op drs

    drs

    Dit geeft aan wat de staat van onze staat is, hufterigheid.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/09/bezuinigen-op-mensen-met-laag-iq-heilloos/

  • Klaas Slager, ma 09 januari 2012 09:15 Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik weet niet of ik zit te wachten op concurrentie onder huisartsen.
    Straks verplicht mijn verzekeraar me de goedkoopste te nemen, of vergoedt niet meer dan een stoethaspel in rekening brengt.

    De dekkingsgraad van pensioenfondsen kan overigens gunstig worden beinvloed door slechte huisartsen, dat wel.

    Dit lijkt weer iets wat onze medische zorg ondermijnt, de solidariteit vermindert en ons op termijn in VS toestanden brengt, zorg dat je rijk wordt, dan kun je goede zorg betalen.

    En die artsen die goed lijken verdienen dan astronomisch.

  • drs Zen, ma 09 januari 2012 11:08 in reactie op Klaas Slager Reageer op drs

    drs

    'Ik weet niet of ik zit te wachten op concurrentie onder huisartsen.' Ik weet niet hoe het bij u is, maar in de Randstad is er een groot tekort aan huisartsen. En dat tekort wordt alleen maar groter.

  • Klaas Slager, ma 09 januari 2012 17:36 in reactie op drs Zen Reageer op Klaas

    Klaas

    Ik woon inderdaad aan de rand van de Randstad.
    Is de suggestie dat de LHV het tekort veroorzaakt ?

  • Donald Duck, ma 09 januari 2012 23:23 in reactie op drs Zen Reageer op Donald

    Donald

    "Ik weet niet of ik zit te wachten op concurrentie onder huisartsen.' Ik weet niet hoe het bij u is, maar in de Randstad is er een groot tekort aan huisartsen. En dat tekort wordt alleen maar groter. "

    Tsja, zolang de gezondheidszorg in handen van de staat is en die bepaald hoeveel mensen er artsenopleidingen mogen volgen zul je dat houden.

  • Els Gissing, di 10 januari 2012 10:32 in reactie op Donald Duck Reageer op Els

    Els

    Er zijn meer dan genoeg huisartsen beschikbaar, maar het tekort wordt veroorzaakt doordat zittende huisartsen de vestiging van collega's tegenhouden. De LHV probeert ons bang te maken door te zeggen dat er bij marktwerking te weinig huisartsen in onaantrekkelijke regio's zullen zijn. Dit laatste klopt niet: als alle huisartsen zich in bijvoorbeeld Bloemendaal zouden vestigen, kunnen zij niet veel verdienen omdat er daar teveel huisartsen komen. De spreiding zal vanzelf gaan. Huisartsne krijgen een abonnementstarief per ingeschreven patient. Dit tarief is hoger voor ouderen en achterstandswijken. Dus de overheid heeft al rekening gehouden met vestigingsproblemen.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven