13 december 11 10:06 Reageer (156) Economie RSS

Niet verrassend: Nederland in recessie

CPB: economie krimpt in 2012 met een half procent... Begrotingstekort volgend jaar 4,1 procent in plaats van de 2,9 procent waar op prinsjesdag mee is gerekend

Eerder dan verwacht is Nederland in een recessie beland. Volgens het planbureau zal de economie volgend jaar 0,5 procent krimpen

Het begrotingstekort van de overheid loopt dit jaar naar verwachting op tot 4,6 procent van het bruto binnenlands product. Volgend jaar is er sprake van een begrotingstekort van 4,1 procent.
De nieuwe cijfers zijn een verslechtering van de vorige verwachtingen van het CPB bij Prinsjesdag. Toen gingen de rekenmeesters nog uit van een begrotingstekort van 4,2 procent in 2011 en 2,9 procent in 2012.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis laat op Twitter in een reactie weten dat dit het bewijs is dat dit kabinet Nederland stukbezuinigt.


Maxime Verhagen is het daar duidelijk niet mee eens en schrijft: 'Dat we in een recessie belanden, maakt de noodzaak verder te gaan met versterking van de economie groter dan ooit.'

RTL: CPB: Nederland in recessie


Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Laatste Reacties (156) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Fred Plass, za 17 december 2011 01:42 Reageer op Fred

    Fred

    Een interessant artikel op de site van The Independent enige dagen geleden n.a.v. een onderzoek van Oxford Economics.

    Het onderzoek gaat in op wat er gebeurd als landen uit de € stappen en wat er gebeurd als zij erin blijven.
    Als landen eruit stappen dan laat dat voor de gehele € zone een zware krimp zien en als alle landen erin blijven dan koersen Griekenland en Portugal haast onvermijdelijk op een default af.

    http://www.independent.co.uk/news/business/comment/hamish-mcrae/hamish-mcrae-the-mathematics-add-up-to-disagreeable-events-ahead-6276989.html

  • Artois Arnhem, wo 14 december 2011 06:10 Reageer op Artois

    Artois

    Het zijn gouden tijden voor de Henk Kamps.

  • Marcus Mark, di 13 december 2011 23:16 Reageer op Marcus

    Marcus

    Het kan natuurlijk altijd erger. Wij hadden in deze tijden ook een regering bestaande uit de PVDA, SP, GL en D66 kunnen hebben. Dan was t nu niet PIIGS maar PINIGS of iets dergelijks met Nederland tussen Ierland en Italie

  • Piet de Geus, wo 14 december 2011 00:29 in reactie op Marcus Mark Reageer op Piet

    Piet

    "Wij hadden in deze tijden ook een regering bestaande uit de PVDA, SP, GL en D66 kunnen hebben."

    Je moet je wel in heel rare kronkels draaien om er nog iets van te maken. Maar niemand wil met de SP, dus dat slaat nergens op. Het reële alternatief was Paars+ geweest.

    Weet je nog van de formatie? Paars+ dat wel echt wilde bezuinigen (en niet die schamele 9 miljard van Bruin 1) en dat wel de arbeidsmarkt, de woningmarkt enzovoorts wilde hervormen? Dan was er nu in ieder geval beleid geweest dat op de toekomst is gericht in plaats van de huidige angsthazerij.

  • Hazmat Guy, di 13 december 2011 21:29 Reageer op Hazmat

    Hazmat

    Toekomst versus verleden.
    Als Verhagen maar niet met de oplossing kernenergie komt.
    Kernenergie is nooit een oplossing voor wie of welk probleem dan ook.
    Het zal alles blokkeren, of CDA dit in zal zien?
    Vandaag is 74 voor, 76 tegen. Motie om lokaal zelf opgewekte schone energie niet te belasten is verworpen. Jammer het was een kans want decentraal is toch echt toekomst . Zit veel groei in duurzaam energie opwekking, zie Duitsland.

    Welkom in Zeeland 22 dec borssele2nee.nl en zie hoe we de 105000 handtekeningen gaan aanbieden. Zit je handtekening erbij zie www.kernfeiten.nl aan het einde is....

  • Noud Aerts, di 13 december 2011 20:57 Reageer op Noud

    Noud

    Des Duivels,

    klopt helemaal, onze economie, de Westerse economie is sinds eind jaren 60, begonnen met schulden maken.

    We moeten terug naar een sluitende begrotingsbalans.
    Het kan en mag gewoon niet zo zijn, dat staten neg. staan op hun balans. Nog erger is het, dat staten zoals Nl, hun staatsschulden niet laten oplopen maar daarintegen, de particuliere schuld laten oplopen, zo kan de overheid roepen, tov andere landen dat ze hun begroting op orde hebben maar ondertussen hebben ze hun eigen bevolking opgescheept met de schulden.

    Het is creatief boekhouden zoals men dat noemt.

    Politici komen altijd overal mee weg, omdat ze datgene wat ze benoemen, anders verpakt is als de vorige keer. Je noemt het anders, je propt het ergens anders op de balans en taterataaa, kijk eens, wat we het uitstekend doen op de balans.

    Allemaal gegoochel met egtallen en betekenissen. Politici van welke kleur dan ook, zijn smeerlappen en mind twisters. Linkse politici doen net zo hard aan het belazeren van de kluit als rechtse dit doen.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 22:54 in reactie op Noud Aerts Reageer op Des

    Des

    Dat is het hele probleem Noud, er is geen weg meer terug. Er is wereldwijd zoveel schuld dat afbetaling nooit meer mogelijk is. De enige oplossing (als je daar van kunt spreken) is nog meer schuld te maken en geld bijdrukken zodat we in een hyperinflatie komen waardoor het systeem crasht en we weer overnieuw kunnen beginnen.

  • Ginger Ted, di 13 december 2011 20:46 Reageer op Ginger

    Ginger

    Misschien moeten de toneelgezelschappen waarvan straks mogelijk ook de subsidies geheel of gedeeltelijk worden geschrapt eens overwegen Griekse tragedies in hun repertoire op te nemen. Het schijnt dat die wel geld weten te genereren. Iets soortgelijks geldt voor dansgezelschappen (de sirtaki!), zang (byzantijnse klaagzangen), etc.

  • Opinius Media, di 13 december 2011 21:26 in reactie op Ginger Ted Reageer op Opinius

    Opinius

    jow wie weet,
    en mag U die daarover die kennis heeft ( zo lijkt) daarin als hoofdrolspeler voorop in die tragedies

  • Ginger Ted, di 13 december 2011 21:50 in reactie op Opinius Media Reageer op Ginger

    Ginger

    Dan kies ik, met meerdere redenen geschikter om mee te beginnen, maar natuurlijk vooral voor mijn eigen plezier (lekker hakken), als hoofdrol Titus Andronicus, een in wezen Romeinse tragedie, wat om dezelfde redenen zo goed is als de Griekse insteek.

  • Piet de Geus, wo 14 december 2011 01:13 in reactie op Ginger Ted Reageer op Piet

    Piet

    Ik kan een heel eind met je meegaan, mits die byzantijnse klaagzangen worden vervangen door rembetika.

  • jaap vos, di 13 december 2011 18:55 Reageer op jaap

    jaap

    Als 3/4 van het budget van zogenaamd linkse hobby mogen worden weggehaald dan mag er nu wel een iets van andere dingen worden gevraagd lijkt mij. Een goed begin zou zijn het afschaffen van de HRA voor alle aflossingsvrije hypotheken (welke idioot heeft dat trouwens ooit verzonnen = Economische Luchtballon) en voor de hypotheken boven de 5 ton !!! Daarnaast een extra Villa-belasting op huizen boven de miljoen euro. Een eigen bijdrage naar draagkracht op alle levenskosten zoals bv de ziektekostenverzekering, de kinderopvang want mensen met veel meer geld daar mag best een bijdrage aan gevraagd worden hoor !! O.a ook het koninklijk huis zal moeten doorbezuinigen in plaats van het maar 1 jaar meedoen met de bezuinigingen en zo zijn er nog wel meer onzin-uitgaven die veel te veel kosten maar nu moet iedereen eens meedoen met de bezuinigingen. Geert gaat nu ook alweer opkomen voor de rijkeren door niet aan de HRA te willen tornen zonder ook maar 1 reden op te geven, maar zo kennen we de Blonde Kleuter Veel roepen (liefst denigregend & kleinerend) zonder inhoud & argumentatie !!!

  • Kikker Landje, di 13 december 2011 18:08 Reageer op Kikker

    Kikker

    Ach, neo-liberaal Nederland wil het kapitalisme hoog houden en de staat als een bedrijf runnen.
    Iedereen plak je een prijs op, de rendabelen mogen door blijven leven zoals ze nu doen, de onrendabelen worden afgestoten.

    Maar een samenleving is geen bedrijf, je kunt niet saneren als een bedrijf want je kunt mensen niet uit de samenleving ontslaan zoals een bedrijf dat doet. Neo-liberalen alhier willen dat dus wel.

    Een mens heeft geen prijs op z'n hoofd, kapitalisme gaat over goederen e.d. niet over mensen! Maar dat maakt niet uit nu.

    De taart wordt kleiner, er volgt een herverdeling en de mensen met macht en geld zullen echt niet minder krijgen als hiervoor. En ze zien zich gerechtvaardigd naar beneden te trappen omdat ze vinden dat de hele taart voor hun is.

    Velen zullen zich nu achter de regeringspartijen scharen. Niet uit principe, maar uit angst bij de onrendabelen te horen. Dat er een groep naar de klote gaat is pijnlijk, zolang ze het zelf maar niet zijn. Angstig volk zijn we geworden.

  • Joop de Jong, di 13 december 2011 19:38 in reactie op Kikker Landje Reageer op Joop

    Joop

    "Maar een samenleving is geen bedrijf, je kunt niet saneren als een bedrijf want je kunt mensen niet uit de samenleving ontslaan zoals een bedrijf dat doet. Neo-liberalen alhier willen dat dus wel."

    Weet je dat héél zeker, wat je hier schrijft? Als er al stemmen op gaan, dat er te veel mensen op de wereld zijn die allemaal CO2 uitstoten, of er wel voldoende voedsel voor al die mensen is en de ziektekostenpremie voor een hele hoop arme mensen onbetaalbaar wordt gemaakt, is er dan volgens jou niet iets anders aan de hand dan alleen maar mensen ontslaan?

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 20:39 in reactie op Joop de Jong Reageer op Joop

    Joop

    Iedereen weet wat er aan de hand is en jij stelt daar nog vragen over ?

  • Joop de Jong, di 13 december 2011 21:16 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    O, zijn de 'Georgia Guidestones' bij jou ook al bekend, dat wist ik nog niet. Dus de kwartjes beginnen hier ook al te vallen! Nu er nog iets tegen ondernemen, dat zal niet op een zachtzinnige manier kunnen. Heb je al enig idee hoe je dat aan gaat pakken?

  • Joop de Jong, di 13 december 2011 21:25 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    O by the way, een beetje stomme opmerking ook wel van je vindt je niet? Ik heb jou de naam Rothschild en een eilandje genaamd 'Jekyll Island' gegeven en dan denk jij dat ik niet weet hoe het spelletje gespeeld wordt?

    Ik heb trouwens nog een leuke video voor je gevonden. Is het misschien mogelijk dat jij 21 minuten uit kan zitten?

    http://www.youtube.com/watch?v=dlEX1xD1wtM&feature=player_embedded

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 23:13 in reactie op Joop de Jong Reageer op Joop

    Joop

    Nee. Ik ga slapen. En waarschijnlijk zal ik het niet snappen. Ik ben neolibelectisch.

  • Joop de Jong, wo 14 december 2011 00:34 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    Ja, dat begrijp ik als je een term gebruikt die alleen jij begrijpt.

  • Anja Lodewijks, di 13 december 2011 23:54 in reactie op Joop de Jong Reageer op Anja

    Anja

    Ben je in de RAI geweest Joop?

  • Joop de Jong, wo 14 december 2011 00:25 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop

    Joop

    Leg even uit Anja, wat was er in de RAI?

  • Joop de Jong, wo 14 december 2011 00:49 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop

    Joop

    Sorry Anja, ik snap hem. Nee, ik ben niet geweest, heeft iets te maken met hagedissen, wat zijn reputatie geen goed doet, had hij wat beter over na moeten denken. Voor de rest snijden zijn verhalen wel hout, vindt ik.

  • Anja Lodewijks, wo 14 december 2011 07:35 in reactie op Joop de Jong Reageer op Anja

    Anja

    O, dan heeft hij duidelijk twee kanten. Mij trekt ook meer de kant van het onderzoek aan en hoe je op een positieve manier kunt veranderen.
    Ik zag een recent gesprek met Ad Broere dat vind ik de goede manier om met de situatie om te gaan.
    Ik heb mensen gesproken die educatieve projecten aan het ontwikkelen zijn, heel positief.
    http://bit.ly/vCDOIc

  • Joop de Jong, wo 14 december 2011 15:23 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Joop

    Joop

    Hartstikke goed interview Anja! Bedankt voor de link.

  • Zjen Zen, wo 14 december 2011 15:44 in reactie op Joop de Jong Reageer op Zjen

    Zjen

    Niet jij maar ik gaf dat aan Joop en iedereen hier en nog veel meer.
    Joop weet heel goed wat er speelt.

  • Kikker Landje, di 13 december 2011 20:58 in reactie op Joop de Jong Reageer op Kikker

    Kikker

    Het lijkt me duidelijk wat ik zeg: Een bedrijf saneert op de personeelskosten en ontslaat een gedeelte van de mensen. De mensen die het ontslaan uitvoeren worden daar trouwens meestal goed voor beloond en krijgen een bonus omdat ze het bedrijf meer winst laten maken.
    Als een samenleving dit zo uitvoert, er een BV Nederland van maakt, reduceer je mensen tot een kapitalistische goederen. Als je puur kapitalist bent klopt dat dan ook en zul je jezelf ook zo zien. Vandaar dat kapitalisten het niet fijn vinden dat iemand met een uitkering net zo'n TV heeft als hij zelf. Want dan is hun eigenbeeld in de war.

    En tuurlijk is er veel meer aan de hand, maar puur hard rechts kapitalisme is daar geen oplossing voor, dat verdeeld de wereld alleen maarin een paar rijken, een groep die rijk denken te kunnen worden en dan de rest die de rijkdom voor de top moet opbrengen. Kapitalisme is niet meer dan een slim piramide spel.

  • Joop de Jong, di 13 december 2011 21:47 in reactie op Kikker Landje Reageer op Joop

    Joop

    Jij begrijpt niet wat ik met 'iets anders' bedoel! Zie reactie onder Joop Schouten, dát bedoel ik met, dat er 'iets anders' aan de hand is.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 22:22 in reactie op Joop de Jong Reageer op mohammed

    mohammed

    Heb je ook Harry Potter deel 7 gezien?

    Ging over toveren en Voldemor.

    De Georgia Guidestones is net zo zweverige onzin.

    Ik spreek je nog wel, eind december volgend jaar.

  • Anja Lodewijks, wo 14 december 2011 09:58 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Anja

    Anja

    Bedoel je dat je vermoedt dat sommige mensen het einde der tijden letterlijk nemen?

  • Piet Devries, di 13 december 2011 17:35 Reageer op Piet

    Piet

    Het gouden kalf van de economische groei lijkt op sterven na dood te zijn.
    Misschien kunnen we er eens overnadenken of die economische groei zo heilzaam was.
    In de tijd dat we nog naar het werk fietsten waren er b.v. geen sportscholen nodig.
    In de statistiek worden deze sportscholen gezien als productief, niet als kostenposten.
    Zo zijn ook auto- ongevallen productief, productie van ziekenhuizen.
    Lies, big lies, and statistics.

  • Jonas De Ridder, di 13 december 2011 16:57 Reageer op Jonas

    Jonas

    Het kapitalisme is failliet.

  • Piet de Geus, di 13 december 2011 17:18 in reactie op Jonas De Ridder Reageer op Piet

    Piet

    "Het kapitalisme is failliet"

    Ik neem aan dat we de komende maanden weinig van je zullen horen, omdat je druk bent met het schrijven van een boek over het einde van de geschiedenis?

  • Jonas De Ridder, di 13 december 2011 17:46 in reactie op Piet de Geus Reageer op Jonas

    Jonas

    Het einde van de toekomst.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 17:24 in reactie op Jonas De Ridder Reageer op Des

    Des

    Kapitalisme is in 1971 afgeschaft toen de V.S. overging op het socialistische monetaire systeem van ongedekte fiatvaluta's.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 20:30 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    Ik stel voor 'het gestolen geld' (dus macht) bij Norman Sachs terug te halen om een nieuwe economie op poten te zetten zonder valse aannames of griezelig politieke doelstellingen en uitgaat van wat echt nodig is (...).
    Als eerst krijgt iedereen 3 maatijden per dag, een fatsoenlijke woonruimte en nuttige tijdsbesteding. Neuken valt daar ook onder.

    : )

  • Des Duivels, wo 14 december 2011 09:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    De macht van centrale bankiers ligt bij de geldpers. Pak dit speeltje af door fiatvaluta's weer ter koppelen aan harde assets en de criminele bankiersbranche verdwijnt als sneeuw voor de zon. Niemand heeft ze meer nodig.

  • Opinius Media, di 13 december 2011 20:52 in reactie op Des Duivels Reageer op Opinius

    Opinius

    jow, zo zien ze -het ook uit joh .
    maar verder alles goed met U?
    klets toch niet zo stom man,.onderzoek eens eerst u populistische stompzinnige riedels op inhoud.
    zodat deze site waarop U en menige anderen in het geblaat eens wat niveau krijgt m.b.t. het blaten uit wérkelijke kennis.

  • Marc Schouten, di 13 december 2011 20:57 in reactie op Des Duivels Reageer op Marc

    Marc

    Weetje zeker dat je niet onder de verkeerde nick schrijft want ik vind je nu echt een drammer.

    ;)

  • Dr. Strangelove, di 13 december 2011 18:46 in reactie op Jonas De Ridder Reageer op Dr.

    Dr.

    er bestaat niet zoiets als 'het' kapitalisme.

  • Zeer Voornaam, di 13 december 2011 19:45 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Zeer

    Die maar net alsof je het niet begrijpt.
    Ja,ja, er is ook niet zoiets als het begrip.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 21:16 in reactie op Dr. Strangelove Reageer op Joop

    Joop

    Klopt. Het is maar net wat er met het kapitaal gedaan wordt. Toch kun je stellen dat kapitaal wereldwijd gelinkt is en in rap tempo verdwijnt.
    1% Mede aardebewoners schijnen hier ergens politieke spelletjes mee te spelen in 'The Black Box'.

    Kapitaal is altijd noodzakelijk als smeermiddel.

    Volgens Slavoj Žižek krijgen we een post-kapitalistische samenleving en Voor hem is er geen onderscheid tussen hoge en lage cultuur: Jurassic Park vergelijkt hij onze samenleving met The Matrix.:

    http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artikel-Politiek/iek-waarheen-waarvoor.htm

  • Duidelijk Rechts, di 13 december 2011 15:48 Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Laat nu gewoon alles en iedereen minimaal 10 a 15 % inleveren van hun inkomen of uitkering en het land is er zo weer bovenop, als we daarmee de staatsschuld versneld aflossen.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 16:15 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Des

    Des

    Waarom mensen straffen die geld opleveren? Beter is het om drastisch te bezuinigen op zaken en mensen die de maatschappij geld kosten..

  • Duidelijk Rechts, di 13 december 2011 16:26 in reactie op Des Duivels Reageer op Duidelijk

    Duidelijk

    Maar dat gebeurd ook, ook uitkeringen 10 a 15 %, kijk eens wat dat oplevert.
    En natuurlijk ook het voorstel van de PVV ten aanzien van ontwikkelingshulp, levert 4 miljard op.
    Echt het komt wel weer goed.

  • Marc Schouten, di 13 december 2011 16:58 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Marc

    Marc

    Ja, lief :)

    10 to 15% minder en mensen geven helemaal niets meer uit om dit verrotte systeem in stand te houden.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 17:36 in reactie op Marc Schouten Reageer op Frank

    Frank

    Zolang je in Nederland met een bijstandsuitkering nog auto kunt rijden, zal dat wel meevallen.

  • Marc Schouten, di 13 december 2011 20:35 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Marc

    Marc

    Zal dat zijn omdat het OV onbetaalbaar is?

    En hoeveel mensen in de bijstand kunnen zich dat veroorloven? Ik denk dat je het beeld van de realiteit aan het verliezen bent.

  • Opinius Media, di 13 december 2011 20:46 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Opinius

    Opinius

    ik ken geen mensen die auto kunnen rijden met een bijstand uitkering.
    los van het feit dat ik er zelf nooit een reed,en jaren lang afgesneden leefde,ik had het geld nooit een auto noch rijbewijs te halen ,andere zaken hadden mijn prioriteit.
    mooi.
    dat ga ik zo houden.
    U ook? vooral nu?

  • Sjouke Boonstra, di 13 december 2011 21:44 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Zolang je in Nederland met een bijstandsuitkering nog auto kunt rijden, zal dat wel meevallen. ==

    .... en se hebbu ook un fletskrien...

    Word je die uitgekauwde cliche's niet een keer zat?

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 02:10 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Censuur

    Censuur

    Eigen ervaring?

  • Opinius Media, di 13 december 2011 16:59 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op Opinius

    Opinius

    tot dat U aan de beurt bent...
    en dan is holland in nood en zult U als een hyena tekeer gaan zo is dit slag wel in dit soort roedels.
    grinn
    waar dat nationalistisch nederland trots op is.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:18 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op mohammed

    mohammed

    "ook uitkeringen 10 a 15 %, kijk eens wat dat oplevert. "

    Het is een beetje simpel zoals jij het stelt

    Als je uitkeringen kort, zorg je dat er minder geld in de maatschappij is. Het is wel goed voor het begrotingstekort, maar slecht voor de economie.

    Daarbij wordt een deel van de opbrengst teniet gedaan door de verminderde omzetbelasting, en extra werkeloosheid door verminderde economische activiteit.

    Hetzelfde wat betreft ontwikkelingshulp. 90% van de gelden voor ontwikkelingshulp vloeien linea recta terug naar Nederland, in de vorm van lonen voor hulpverleners, hun gezinnen die hier wonen en ook toeleveringsbedrijven.

    Ook hier zal er een effect zijn van verminderde economische activiteit binnen Nederland.

    Nederland heeft eigenlijk twee problemen die ieder een andere oplossing vragen.

    Probleem een is een begrotingstekort. Omdat op te lossen is bezuinigen een goede zaak.
    Probleem twee is een recessie, en hier werkt bezuinigen juist verergerend.

    Wat het beste is, is bezuinigen zonder de economie nog verder te verlammen.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 18:11 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Des

    Des

    "Als je uitkeringen kort, zorg je dat er minder geld in de maatschappij is. Het is wel goed voor het begrotingstekort, maar slecht voor de economie."

    Sorry fijne vent, maar uitkeringen dragen niets bij aan de economie maar zorgen ervoor dat kapitaal aan de gezonde economie wordt onttrokken. Misallocatie van kapitaal.

    "Daarbij wordt een deel van de opbrengst teniet gedaan door de verminderde omzetbelasting, en extra werkeloosheid door verminderde economische activiteit."

    Boekhoudkundig truukje, het blijft misallocatie van kapitaal

    "Hetzelfde wat betreft ontwikkelingshulp. 90% van de gelden voor ontwikkelingshulp vloeien linea recta terug naar Nederland, in de vorm van lonen voor hulpverleners, hun gezinnen die hier wonen en ook toeleveringsbedrijven."

    Wederom misallocatie van kapitaal. Het draagt niet bij aan economische groei.

    "Ook hier zal er een effect zijn van verminderde economische activiteit binnen Nederland."

    Nogmaals, rondpompen van kapitaal draagt niet bij aan economische groei maar remty juist af vanwege misallocatie van kapitaal.

    "Nederland heeft eigenlijk twee problemen die ieder een andere oplossing vragen."

    "Probleem een is een begrotingstekort. Omdat op te lossen is bezuinigen een goede zaak.
    Probleem twee is een recessie, en hier werkt bezuinigen juist verergerend."

    Je blijkt een trage leerling. We zitten in een recessie omdat we aan het einde zijn gekomen van een economisch tijdperk dat was gebaseerd op lenen. De schuldenberg is wereldwijd $200 biljoen hetgeen zo'n $27.000 per aardbewoner is. Over deze schuld moeten we rente betalen en die is niet meer op te brengen.

    "Wat het beste is, is bezuinigen zonder de economie nog verder te verlammen."

    Luchtfietspraatjes want dit is aan het einde van deze economische cyclus niet mogelijk. Zonder goedkope energie geen economische groei en dus geen afbetaling van schulden.

    De oplossing is schuldsanering. Dit gaat zoals te doen gebruikelijk d.m.v. inflatie omdat niemand voor de kosten op wil draaien, waarna we een nieuw monetair systeem zullen krijgen en het spel weer van voren af aan gaat beginnen.

    De valuta die als laatste overblijft zal de nieuwe wereldreservemunt zijn en daarmee economische voorspoed krijgen.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:51 in reactie op Des Duivels Reageer op mohammed

    mohammed

    "maar uitkeringen dragen niets bij aan de economie maar zorgen ervoor dat kapitaal aan de gezonde economie wordt onttrokken. Misallocatie van kapitaal."

    Nee hoor, het is goede allocatie van kapitaal, bijstand wordt namelijk direct geconsumeerd. Geld dat op spaarrekeningen verdwijnt levert geen bijdrage aan de economie.

    Tja, de rest van je reactie is doorborduren op deze misvatting, het is niet zo zinvol om daarop te reageren.

    Het valt wel op dat je mij met lange reacties vereert. Wat zegt dat?

    Misschien moet je nu eens iemand anders vereren, dan valt het niet zo op.

  • Piet de Geus, di 13 december 2011 19:29 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Geld dat op spaarrekeningen verdwijnt levert geen bijdrage aan de economie"

    Oh nee? Hoeveel geld denk je dat de banken ter stimulering van de economie kunnen uitlenen voor iedere euro die op een spaarrekening staat?

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 21:21 in reactie op Piet de Geus Reageer op mohammed

    mohammed

    Zoals je weet Piet gooien de banken de leningen grotendeels op slot tijdens recessie. De banken gaan op hun geld zitten, dat is een van de symptomen.

    Ze vertrouwen hun Nederlandse investeringsobjecten niet, en wijken uit naar beleggingen die wel te vertrouwen zijn, dat is dan in landen die niet onder de recessie lijden, en de bedrijven die niet gevoelig zijn voor recessies.

    Maar ook de investeringsobjecten, veelal bedrijven en overheden, gaan minder geld lenen, want wat moet je met geld als je geen opdrachtgevers hebt. Extra rente betalen voor geld dat niet rendeert?

    In tijden van recessie, als alles op slot raakt, is een beproefd middel om de economie aan de gang te houden dat de overheid geld in de maatschappij brengt, zoals enkele jaren geleden veel opdrachten vanuit de overheid versneld werden uitgevoerd.

    Maar ook daarin is er maar een beperkte rek.
    En dat geldt niet alleen voor de overheden, maar ook voor de bedrijven. Daarom zijn er nog maar weinig dingen te verzinnen die de komende recessie zullen verzachten.

    Nu, het valt ook wel mee, 100.000 meer werklozen, en een paar procent koopkracht verlies. Er komen geen dertiger jaren aan. Dit is ook omdat de overheden slimmer zijn geworden, en de crisis niet laten woeden.

    Maar ik vrees wel dat deze regering om politieke redenen niet in staat is om het juiste te doen.

  • Piet de Geus, di 13 december 2011 21:54 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Zoals je weet Piet gooien de banken de leningen grotendeels op slot tijdens recessie. De banken gaan op hun geld zitten, dat is een van de symptomen."

    Wat nog versterkt wordt doordat ze grotere reserves aan moeten houden. Maar zodra de economie aantrekt, zijn ze er als de kippen bij om mee te profiteren. Daarom investeren ze hun geld nu ook niet in het buitenland maar potten ze het op bij de ECB.

    "In tijden van recessie, als alles op slot raakt, is een beproefd middel om de economie aan de gang te houden dat de overheid geld in de maatschappij brengt, zoals enkele jaren geleden veel opdrachten vanuit de overheid versneld werden uitgevoerd."

    Klopt. Maar dat geld moet dan ook wel gebruikt worden voor investeringen en niet om consumptieve bestedingen te stimuleren. In het laatste geval ben je dat geld in een keer zinloos kwijt. In het eerste geval stijgen de consumptieve bestedingen mee doordat mensen aan het werk zijn.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 22:33 in reactie op Piet de Geus Reageer op mohammed

    mohammed

    Het mooiste is natuurlijk als je het kan investeren op een manier die later wat oplevert, een nieuwe autoweg of haven.

    Maar als je het kan gebruiken om de consumptie te stimuleren, dan stimuleer je de bedrijven die voorzien in de consumptie, en dat kan de negatieve spiraal dempen.

    Maar investeren in zaken die direct geld opbrengen (export of niet-recesssie-gevoelig bedrijfsleven) is niet zo goed mogelijk tijdens een recessie, want immers, dat soort opportunities worden door het bedrijfsleven gevonden.

    Die zijn er niet of nauwelijks te vinden door de overheid.

    Tenminste, dat is mijn visie, maar mogelijk zie ik een panacee over het hoofd, en de regering ziet die ook over het hoofd.

  • Piet de Geus, wo 14 december 2011 00:43 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Piet

    Piet

    "Het mooiste is natuurlijk als je het kan investeren op een manier die later wat oplevert, een nieuwe autoweg of haven."

    Het mag ook groen. Bijvoorbeeld die verbindingszone in de Flevopolder niet schrappen maar juist versneld aanleggen. Ik ben de cijfers kwijt, maar uit de presentatie van het plan van de provincie bleek dat dat zowel tijdelijk als permanent nogal wat banen oplevert.

    "Maar als je het kan gebruiken om de consumptie te stimuleren, dan stimuleer je de bedrijven die voorzien in de consumptie, en dat kan de negatieve spiraal dempen."

    Dat is toch echt zonde van het geld. De beroemde multiplier van Keynes werkt echt alleen bij overheidsinvesteringen. Dus het Amsterdamse bos, de Hooverdam en dergelijke.

    Je kunt het ook lokaal doen door het geld in de uitgeklede groenvoorziening te steken: je kunt er mensen mee aan de slag krijgen die nu aan de kant staan en een uitkering krijgen dus zo groot zijn die kosten niet, het levert een prettiger leefomgeving op met minder criminaliteit en het heeft nog een stimulerende invloed op de lokale economie ook.

    Ook kun je geld storten in dat fonds om mensen aan te zetten tot een gezondere leefstijl. Uit lokale experimenten blijkt dat daarmee succes wordt geboekt, dus dat leidt op termijn tot lagere uitgaven voor de zorg en dus lagere collectieve lasten: ook alweer goed voor de economie.

    Er vallen met een beetje goede wil genoeg zaken te verzinnen waarin de overheid op een nuttige manier geld kan steken. Daartoe moet juist bezuinigd worden op consumptieve uitgaven omdat daar geen rendement op zit.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 21:35 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Des

    Des

    "Nee hoor, het is goede allocatie van kapitaal, bijstand wordt namelijk direct geconsumeerd. Geld dat op spaarrekeningen verdwijnt levert geen bijdrage aan de economie."

    Dus als ik het goed begrijp is het op laten lopen van de staatsschuld om uitkeringen te betalen goed voor economische groei??? Is dat werkelijk wat u geleerd hebt?

    Schulden maken voor consumptie... denkt u er nog eens goed over na?

    Tja, de rest van je reactie is doorborduren op deze misvatting, het is niet zo zinvol om daarop te reageren.""

    Ik zal deze reactie maar buiten beschouwing laten.. LOL

  • Eline W, di 13 december 2011 18:57 in reactie op Des Duivels Reageer op Eline

    Eline

    "Sorry fijne vent, maar uitkeringen dragen niets bij aan de economie maar zorgen ervoor dat kapitaal aan de gezonde economie wordt onttrokken. Misallocatie van kapitaal."
    Wat is dit voor onzin, als je mensen die niet kunnen werken geen uitkering geeft dan komen ze op straat terecht en krijgen ze ooit meer een baan, weet je hoeveel dat kost. Tenzij je ze gewoon laat sterven, wat waarschijnlijk jouw plan is.

    "Nogmaals, rondpompen van kapitaal draagt niet bij aan economische groei maar remty juist af vanwege misallocatie van kapitaal."
    De hele economie is gebaseerd op het rondpompen van kapitaal, dus waar je dit vandaan haalt weet ik niet.

    "Je blijkt een trage leerling. We zitten in een recessie omdat we aan het einde zijn gekomen van een economisch tijdperk dat was gebaseerd op lenen. De schuldenberg is wereldwijd $200 biljoen hetgeen zo'n $27.000 per aardbewoner is. Over deze schuld moeten we rente betalen en die is niet meer op te brengen."
    De economie heeft nu echt niet te lijden onder onze staatsschuld hoor, ik weet niet waar u dat vandaan heeft. De economie heeft te lijden onder gespeculeer op de financiële markten, en vaak onnodige angst van mensen. Economie is niet tastbaar.

    Daarbij wordt ik misselijk van de manier waarop je mensen behandeld, iedereen die zo minachtend doet over de mensen waarmee hij een discussie probeert te voeren kan eigenlijk op voorhand al niet meer serieus genomen worden.

  • Sylvia Stuurman, di 13 december 2011 19:54 in reactie op Des Duivels Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Sorry fijne vent, maar uitkeringen dragen niets bij aan de economie maar zorgen ervoor dat kapitaal aan de gezonde economie wordt onttrokken.]

    Zelfs al heb je je hele leven nog nooit een woord over economie gelezen, dan kun je nog met je boerenverstand beredeneren wat een volslagen onzin je uitkraamt.

    Probeer voor de afwisseling eens een keertje na te denken!

  • Donald Duck, di 13 december 2011 22:13 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Donald

    Donald

    "Zelfs al heb je je hele leven nog nooit een woord over economie gelezen, dan kun je nog met je boerenverstand beredeneren wat een volslagen onzin je uitkraamt."

    Nee hoor, de duivels heeft hier 100% gelijk. Het is de verzorgingsstaat die als een molensten om de nek van de economie hangt. Het zou nog beter zijn het geld voor uitkeringen in het vuur te gooien want dan wordt de werkloze gedwongen alles aan te pakken en wordt hij dus productief en draagt aldus iets aan de economie bij.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 22:46 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Des

    Des

    Dus u denkt ook dat geld lenen voor consumptief gebruik bijdraagt aan economische groei?

    Denk eens even goed na Sylvia....

  • Marc Schouten, wo 14 december 2011 01:03 in reactie op Des Duivels Reageer op Marc

    Marc

    "Je blijkt een trage leerling."

    muahahahaha.....

    Sorry maar ik moet even lachen, niets persoonlijks.

    Ga maar even een bijscholingscursus volgen meneer de professor.

    Duivels, soms schrijf je reacties en dan denk ik, eindelijk hij heeft het begrepen. Maar hier gaat het weer om de wrok tegen de mensen die een bijstandsuitkering hebben, net zoals ambtenaren en subsidietrekkers, het uitschot van de samenleving (in jouw ogen).

    Laat ik je vertellen dat dankzij dat Nederland nog niet gezakt is naar Spaans (of Grieks of Portugees maar in Spanje heb ik het aan de lijve meegemaakt) niveau.

    Laat die wrok varen en bekijk het nog eens. Mohammed, al ben ik het vaak niet met hem eens, haalt een aantal punten aan die bewezen waarheden zijn in een economie zoals we nu hebben.

  • jose van leeuwen, di 13 december 2011 21:58 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op jose

    jose

    Vrijwel al het geld van ontwikkelingssamenwerking komt terug in de NL kas, zou dus manier zo hard roepen om daarop te bezuinigen.
    Niet dat ik het eens ben met deze manier van doen, kost de ontwikkelingslanden vaak veel meer dan het oplevert.

  • b Engel, di 13 december 2011 18:48 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op b

    b

    Laat de 500 rijkste mensen in Nederland 5% van hun vermogen inleveren. Hebben we meteen 25 miljard euro in de pocket.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 19:19 in reactie op b Engel Reageer op Frank

    Frank

    Moet iemand jou het verschil tussen eenmalig en jaarlijks uitleggen? Of stel je voor om de rijken elk jaar 5% te laten inleveren....? Einstein

  • kees kortekaas, di 13 december 2011 19:38 in reactie op b Engel Reageer op kees

    kees

    ik neem aan dat u niet bij die 500 zit?

    Kom eens met een nobel voorstel dat uzelf geld kost, anders bent u geen haar beter dan de zakkenvullers.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 21:30 in reactie op kees kortekaas Reageer op mohammed

    mohammed

    "ik neem aan dat u niet bij die 500 zit?"

    Toch is het idee niet zo gek. Of het voor Nederland iets is weet ik niet zo direct, maar ook rijken zijn gebaat bij een stabiele economie en een stabiele overheid.

    In de USA is er een beweging van superrijken die vinden dat de belastingen omhoog moeten, juist om deze redenen. Daaronder nummer 3 van de rijkste mensen ter wereld: Warren Buffett.

    Het politieke voorstel dat hier uit voort komt heet: Buffet tax.

  • El Che, di 13 december 2011 20:34 in reactie op Duidelijk Rechts Reageer op El

    El

    Jij wilt de recessie nog een paar tandjes versnellen? Gaat het nog niet snel genoeg?

  • Michel Reiziger, di 13 december 2011 14:56 Reageer op Michel

    Michel

    Het probleem is niet dat Nederland in een recessie zit, het probleem is niet dat Europa in een recessie zit. Het probleem is dat sinds het in ineenstorten van de rente-economie in 2008 wereldwijd de economie zeer onstabiel is.

    Economische oplossingen kunnen alleen worden gevonden door wereldwijd deze crisis aan te pakken en zorgen voor nieuwe weredlwijde groei. Je kan nog zoveel bezuinigen in Nederland, nog zoveel miljarden pompen in Europese noodfondsen zonder werreldwijde groei en drastische werldwijde veranderingen in het huidige economische systeem gaan we het niet redden, redden in vreedzame zin wel te verstaan.

  • Donald Duck, di 13 december 2011 16:46 in reactie op Michel Reiziger Reageer op Donald

    Donald

    "Economische oplossingen kunnen alleen worden gevonden door wereldwijd deze crisis aan te pakken en zorgen voor nieuwe weredlwijde groei. "

    De overheid gaat niet over de groei. Daar heb je ondernemers voor nodig en geen "budget-uitgevers". Het enige dat de overheid kan en moet doen in haarzelf kleiner maken. Liefst 900.000 van de bijna miljoen ambtenaren op de vrije markt gooien en aan het werk zetten.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 17:19 in reactie op Donald Duck Reageer op mohammed

    mohammed

    "Liefst 900.000 van de bijna miljoen ambtenaren op de vrije markt gooien en aan het werk zetten. "

    De meeste ambtenaren zitten in het onderwijs, pakweg 60%. Wat jij voorstelt is het onderwijs zonder personeel achter laten.

    Ik neem niet aan dat jij dit serieus meent, en ik denk dat je aan het trollen bent.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 17:47 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Des

    Des

    Onderwijs behoort geen taak van de overheid te zijn. Dankzij de overheid worden studenten economie geindoctrineerd met het failliete Keynesiaanse model waardoor we nu in de puree zitten.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:53 in reactie op Des Duivels Reageer op mohammed

    mohammed

    "Onderwijs behoort geen taak van de overheid te zijn."

    Ik mis je onderbouwing.

  • Donald Duck, di 13 december 2011 19:25 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Donald

    Donald

    "De meeste ambtenaren zitten in het onderwijs, pakweg 60%. Wat jij voorstelt is het onderwijs zonder personeel achter laten."

    Het meeste is overhead. Ministeries, Onderwijsraad, en andere bureaucratische onzin. We hebben alleen leraren nodig om les te geven. De rest kan weg. En als de bureaucratiese rompslomp waarmee ministeries het onderwijspersoneel opzadelen verdwenen is kunnen we met nog minder toe. Onderwijspersoneel zit tegenwoordig al een half uur per dag rapportages in te vullen voor de ministeries. Waanzin. En dan die vergadercultuur...

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 22:00 in reactie op Donald Duck Reageer op mohammed

    mohammed

    "Het meeste is overhead. Ministeries, Onderwijsraad, en andere bureaucratische onzin. We hebben alleen leraren nodig om les te geven."

    Je bedoelt het ministerie van onderwijs, de inspectie en andere bureaucratische onzin opheffen, en dan denk je dat je bezuinigd hebt?
    Of de directies van scholen en de secretaresses weg bezuinigen, en de portiers en andere overhead?

    Integendeel, de inspectie is er niet voor niets, ze zorgt ervoor dat het geld dat in onderwijs wordt gestopt rendeert richting goed onderwijs.

    Ik heb een sterk vermoeden dat jij geen flauw idee hebt waarover dit gaat.

    Als je het niet erg vindt dan laat ik de discussie hierbij, want het gaat naar mijn mening helemaal nergens over, en ik ben een van de weinigen die ter ontspanning af en toe schrijft, maar eigenlijk gewoon aan het werk is, als zelfstandige.

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 02:19 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Censuur

    Censuur

    "maar eigenlijk gewoon aan het werk is, als zelfstandige. "

    Zoals zovelen hier. Maar sommigen hebben het nu echt even te druk.

  • Joe Speedboot, di 13 december 2011 17:45 in reactie op Donald Duck Reageer op Joe

    Joe

    'Liefst 900.000 van de bijna miljoen ambtenaren op de vrije markt gooien en aan het werk zetten. '

    En hoe dacht je dat het land dan zou functioneren zonder onderwijs en wetenschappen (500.000 ambtenaren), defensie (68.000), politie (62.000), rechterlijke macht (4000), rijk (123.000), gemeenten (171.000), waterschappen (10.000) ?

    Dat gaat het bedrijfsleven dan allemaal oplossen?

    Jouw voorstel is het werkelijk ultieme recept om dit land te veranderen in een derde wereldland.

  • Donald Duck, di 13 december 2011 20:50 in reactie op Joe Speedboot Reageer op Donald

    Donald

    "Jouw voorstel is het werkelijk ultieme recept om dit land te veranderen in een derde wereldland. "

    Leuk dat je de politie noemt.
    Er is bijvoorbeeld eens onderzocht dat een politie-agent gemiddeld 16 minuten per dag op straat is, waar hij hoort te zijn dus. Ga eens voor de lol in een politiebureau kijken als je al toegelaten wordt. Daar zitten ze allemaal achter de computer bureaucratische onzinformulieren in te vullen. En dat gaat dan de loaatste tijd nog tergent langzaam aangezien het gehele (nieuwe) computersysteem zo traag is dat er vrijwel niet mee te werken valt. Als we de agenten daar laten zijn waar ze horen kunnen de meeste weg. Flikker al die computers het raam uit. Een centrale machine die dan ook goed werkt is genoeg voor het hele land.

  • mohammed dareisalaam, wo 14 december 2011 00:09 in reactie op Donald Duck Reageer op mohammed

    mohammed

    "Er is bijvoorbeeld eens onderzocht dat een politie-agent gemiddeld 16 minuten per dag op straat is, waar hij hoort te zijn dus"

    Volgens Opstelten, die weet er ook wat van, is de politie nu 65% van hun werktijd op straat. Hij wil dat ophogen naar 80%.
    Zeg maar, van 5 uur ophogen naar 6,5 uur.

    Volgens jou is de politie 3,3 % van de werktijd op straat (16 minuten).

    Ik zal niet zeggen dat Opstelten het helemaal goed zegt, want het is politiek, maar ik denk wel dat jij er compleet naast zit.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1072721/2010/12/14/Opstelten-meer-blauw-op-straat-door-nationaal-politiekorps.dhtml

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 17:47 in reactie op Donald Duck Reageer op Hugo

    Hugo

    Kleinere overheid? Ik zou zeggen verhonderdvoudig het toezicht op de financiële sector, dat scheelt een miljardencrisis of 2. Ambtenaren omscholen en herplaatsen daar waar nodig. Stimuleer ondernemen met fiscaal vriendelijk opbouwen van reserves, in eigen beheer. Met uitzondering van banken, die moeten juist minder ondernemen en beter conservatief geld beheren.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 14:52 Reageer op Joop

    Joop

    Angst slaat me om het hart wetende dat een overgrote deel dom klootjesvolk angstig achter de te verwachten snoeiharde kaalslag van regering zal blijven aanhobbelen en zo de rest op 'semi-democratische wijze' meesleuren in een oneindig diepe sociaal-maatschappelijke ellende.

    Bij Goldman Sachs hebben ze een kaarsje met de Europese vlag aangestoken bij het portret van Ayn Rand.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 15:02 in reactie op Joop Schouten Reageer op Joop

    Joop

    '... een overgroot deel ...'

  • Opinius Media, di 13 december 2011 15:21 in reactie op Joop Schouten Reageer op Opinius

    Opinius

    niemand hier in nederland krijgt zelfs mee dat de kwetsbare in de psychiatrie die chronisch ziek zijn de straat op geflikkerd worden,uit bezuinigingen.
    In een menswaardig vervolg als een hop project worden bij ontslag met de betreffende wooncooperaties niet meer aangegaan.

    de opruiming onder de kwetsbaren binnen de samenleving is van start gegaan hoor!
    heden.
    geen krant schrijft er over.
    dit slag als de kwetsbaren gaat als eerste de sloop in ,daarvan heeft een regering niks te duchten.
    het slag dat geen nationaal finacieel produkt is,.wordt als eerste nu onder de bruggen gedwongen.
    geen woning geen uitkering.
    geen uitkering geen woning.
    opgelost
    effe helemaal geweldig op trots nederland mensen !
    de slag is begonnen ,en slaat als eerst daar waar je het minst als eerste hebt te duchten in de opruiming van mensen in de samenleving.
    Hen die werkzaam zijn in deze contreien lijden intussen eveneens al aan een psychische kwaal,.de ergste,
    die van de volstrekte onverschilligheid.
    wie wil al in de sanering an de banen zijn stem laten gelden aldaar ,..
    trots op nederland
    met het rutte zijn smerig geflutte

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 14:18 Reageer op Hugo

    Hugo

    Ach het valt allemaal wel mee:
    http://nos.nl/artikel/321844-nederland-op-een-na-rijkste-euland.html
    Of toch niet:
    http://nos.nl/video/321890-de-jager-geen-taboes-bij-bezuinigen.html

    Economie kapot bezuinigen binnen EU regels, en/ of economie stimuleren en hervormen zonder extra geld, thats the question. EU beperkt hervormings vrijheid en De Jager is bang voor de ratingbureaus. Het geld is op, EU norm onhaalbaar.

  • Opinius Media, di 13 december 2011 14:13 Reageer op Opinius

    Opinius

    Alles is er in het opvangen met deze regering op gericht ,dat het verschil tussen arm en rijk groter zal worden.
    Mijn hart gaat uit naar hen die structureel nu naar de haaien gaan en toch al op de tocht stonden.
    Delen zal onderling vanuit de burger moeten komen in eigen intiatief naar je naasten ,de voorbeeldpositie die een regering zou moeten hebben m.b.t. het opvangen van een economische crisis is ereen van lik me me vestje,die enige onpasselijkheid langzaamaan bij mij oproept m.b.t. de volslagen onverschilligheid geluld gehandeld en gemaatregelt wordt over de hoofden van de kwetsbaren .

    In mijn directe omgeving kan ik en zal ik stil delen,aan hen die me na staan die in een minder dan minima reeds langer zitten ,vaak cronisch ziek en nu in erbarmelijke uitzichtloosheid .
    velen kunnen en zullen anders daardoor op afzienbare tijd onder de bruggen terecht komen.
    Deze regering mag zich in hun maatregelingen diep diep schamen, over de manier waarop zij de crisis opvangen ,het verdelen van de lasten ,stelletje smerige zieke scrooges,die never in een ander "boekhouding"zullen komen. .

    Eigen intiatief in directe omgeving rest.
    In deze dagen is het zinvol hiervan doordrongen te raken en niet alleen tot en met kerstmis...maar ook daarna!
    deze kutregering zal het doen in de verdere lijn als een goldman sachs en consorten en de smerige rechtse regeringen die alom hoogtij vieren in sicke macht
    bende!.
    Maar langer.

  • Opinius Media, di 13 december 2011 14:36 in reactie op Opinius Media Reageer op Opinius

    Opinius

    Ps
    lokaal handelen en onderhandelen rest.
    onttrekking van de multis,
    dat zal ze leren
    doch dat kost een eigen mentaliteitsverandering zelf t.o.v. je directe omgeving waar dat in moet geschieden,houdt elkaar sterk..
    steun je directe omgeving ,voor wie iets meer heeft en iets meer adem als hen die stikken!
    alleen hier politiek nog technisch lullen ,over wie wat waar schuld is zal niks baten.
    klinkt wel betrokken ,maar zelf iets doen (delen) schiet meer op.
    zelf doen!
    hopenlijk is het zooitje kapitalistisch geteisem dat alom in het westen regeerde over een poosje opgerot.Het achterhaalde domme conjuctuur concept in het eenrichtingsverkeer dat jaren kon tieren.
    daarin is er tot die tijd iets te overbruggen naar je naasten
    ik wens ieder daarin vindingrijkheid ,en de wens tot delen,samen burgerlijk elkaar dragen

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 14:04 Reageer op mohammed

    mohammed

    "maakt dat de noodzaak verder te gaan met versterking van de economie groter dan ooit"

    Klopt, een sterke economie ontstaat door consumptie. Kijk naar de schoenmaker om de hoek, als hij 10% van zijn klanten moet missen, kan hij zijn winkel sluiten, en is er een klein stukje economie minder in de maatschappij.

    Juist door geld bij minder vermogende mensen te laten landen, zorg je voor een sterkere economie, want minder vermogende mensen geven hun geld relatief meer uit dan rijke mensen.

    Het is niet de enige overweging, maar wel een die in de gaten moet worden gehouden.

    Een andere overweging is ook de internationale concurrentie-positie.

    Er zijn nog meer overwegingen.

    Een goede regering bedient zich daarom niet van clichés, maar weegt af in welke nuance er gehandeld moet worden.
    Een goede regering die de economie sterker moet maken kan zich daarom niet schuldig maken aan cliëntelistische overwegingen om hun electoraat te lijmen, maar moet voortdurend onafhankelijk nadenken over wat de beste stappen zijn.

    Ik denk dat een regering met een diffuus electoraat beter is omdat die cliëntelisme in de pot dooft.

    Of de huidige regering de beste is om de economie sterker te maken betwijfel ik, want ze heeft een te duidelijk electoraat en zal dus snel geneigd zijn om hun electoraat tevreden te houden, wat niet automatisch betekent dat dat goed is voor de economie.

    Daarom kom ik uit bij mijn stokpaardje.

    We moeten naar Paars toe, en we huren Di Rupo in om dat te formeren, maar dan wel sneller dan zijn vorige opdracht.
    Een paarse regering is de beste om ons land weer op het spoor te krijgen.

    Dus, de regering zou in landsbelang nieuwe verkiezingen moeten uitschrijven, en van daaruit aan de slag gaan met een Paarse formatie.

    En dan zal iedereen moeten inleveren, maar op zo'n manier dat de economie er niet door verlamd wordt.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 14:38 in reactie op mohammed dareisalaam Reageer op Des

    Des

    Sorry Mohammed maar je bent aan het luchtfietsen. Het tijdperk schuldeconomie is ten einde. We kunnen niet meer groeien omdat we al sinds de jaren 70 ons in de schulden steken om economisch te groeien.

    En we konden ons in de schulden steken omdat we goedkope energie (olie) hadden. Zonder goedkope energie is er geen economische groei mogelijk waardoor we uit de schulden kunnen groeien.

    Er zijn politiek gezien nog maar 3 smaken over.

    A: Wereldwijd drastisch bezuinigen en de schulden wegwerken. Dit gebeurt niet omdat de hele maatschappij dan uitelkaar valt en de overheid de macht verliest.

    B: Geld blijven printen totdat er hyperinflatie ontstaat en de schuld verdampt. Deze keuze is favoriet bij politici omdat zij de macht blijven behouden en de maatschappij redelijk intact blijft. De onderkant van de maatschappij komt in een armoedespiraal terecht, maar ja je kunt niet iedereen redden nietwaar?

    C: Oorlog

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 15:18 in reactie op Des Duivels Reageer op mohammed

    mohammed

    Leuk, maar ik ga van andere premissen uit, en ik zie te weinig aanknopingspunt voor een zinvolle discussie.

  • Herman , di 13 december 2011 15:54 in reactie op Des Duivels Reageer op Herman

    Herman

    Ik ben bang dat je gelijk hebt.
    Uiteindelijk belanden we bij C.

  • Joop Schouten, di 13 december 2011 16:28 in reactie op Des Duivels Reageer op Joop

    Joop

    De huidige schulden ontstonden na 1982.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 16:53 in reactie op Joop Schouten Reageer op Des

    Des

    Nee, de kiem is gelegd in de jaren '70, door Den Uijl. De opvolgende kabinetten stonden voor een voldongen feit.

  • mohammed dareisalaam, di 13 december 2011 18:55 in reactie op Des Duivels Reageer op mohammed

    mohammed

    "De opvolgende kabinetten stonden voor een voldongen feit. "

    Dan kan je in elk geval niet stellen dat rechts in staat is om problemen op te lossen, dat ze tot nu toe nog tegen Den Uyl aanlopen.

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 02:16 in reactie op Des Duivels Reageer op Censuur

    Censuur

    Jaren zeventig. We zijn nu in de jaren tien. Van de volgende eeuw. Veertig jaar geleden en nog steeds heeft Rutjeprutje geen oplossing. Moet wel een enorme kiem zijn geweest. Aansteller.

  • Anti Zionist, di 13 december 2011 14:03 Reageer op Anti

    Anti

    Erg grappig voorbeeld van leugenachtige wereldvreemdheid van dit kabinet: Dikke week geleden beweerde Kamp 'we zitten op dit moment nog niet in een crisis' (of woorden van gelijke strekking).

  • Mees ., di 13 december 2011 13:40 Reageer op Mees

    Mees

    Je moet zorgen dat er meer binnenkomt dan eruit gaat maar dat is juist het probleem met dit kabinet.
    Daar hebben ze totaal geen strategie in.

    Export daalt....dat is voor Nederland zeer slecht.
    Denk dat die gedoogconstructie hoe dan ook geen goed beeld naar het buitenland laat zien.

    En dat zijn wij dus,Nederland,altijd groot handelsland geweest en nu?
    Niets geen innovatie,niets....alles weren van buitenaf en ons opsluiten.
    Achter de dijken met boerenkool(wat van oorsprong niet eens Nederlandse groente is)en Wilders en Agema als worsten op hun bootje op de jus.
    Mijn hemel....wat een dommmmmmmmmm land zijn we geworden.

  • Isis Maät, di 13 december 2011 13:17 Reageer op Isis

    Isis

    We zitten opgescheept met een horror afbraakgedoogkabinet, maar wat er in Europa gaande is, is ook huiveringwekkend.

    "Pyromaan Goldman Sachs zendt zonen uit:: Brandstichtende bankiers als premier-pompiers

    Het is bijna niet te vatten: mensen als Mario Draghi – nieuwe baas van de Europese Centrale Bank, de Italiaanse premier Mario Monti en de Griekse premier Loekas Papadimos speelden een hoofdrol in de wording van de catastrofe. Ze deden dat onder meer alle drie in de schoot van de Amerikaanse topbank Goldman Sachs, al jaar en dag bekend om haar nauwe banden met toppolitiek. In het naar voor schuiven van “technocraten” zien we ook de hand van de Trilaterale Commissie. Bankier David Rockefeller richtte dit elitegezelschap op in 1973. In 1975 kwam het met een rapport om de “democratie te matigen”, wat nu aan het gebeuren is.

    http://boinnk.nl/blog/24938/goldman-sachs-zendt-zijn-generaals-uit-om-europa-geheel-in-zn-greep-te-krijgen/

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 13:53 in reactie op Isis Maät Reageer op Hugo

    Hugo

    De kruisbestuiving en verwevenheid tussen de creatieve boekhouders van het groot kapitaal en de overheid is enorm. Zoals de schuld verplichting tussen beiden. Zalm bij ABN Amro, Bos en Balkenende bij KPMG.
    De ongeremde schulden stapelaars voor lage rente, met fiscale premie voor schulden, op garantie en kosten voor de gemeenschap
    De EUro houdt onmogelijk stand in deze asymetrische financiële oorlog met Goldman Sachs en dominobankiers.

  • Evert van Vliet, di 13 december 2011 13:57 in reactie op Isis Maät Reageer op Evert

    Evert

    Zet er mijters op en 'het' wordt allemaal stukken duidelijker.

    De wereld is bezeten van religieuze aandoeningen waar in wordt onderwezen....in feite zijn dat de occupiers.

  • Anja Lodewijks, di 13 december 2011 14:26 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Anja

    Anja

    Zegt de bankier tegen de pastoor: ''Houdt U ze
    dom, dan hou ik ze arm.''

  • Jac Schmidt, di 13 december 2011 12:46 Reageer op Jac

    Jac

    De EU heeft ons land veel welvaart en economische groei bezorgd volgens volgens eurofielen.
    Hoe deze eurofielen tot die conclusie komen is mij een raadsel.
    De welvaart is sinds 1980 niet meer gegroeit in dit land maar eerder gedaald.
    De economische groei in de EU loopt al 20 jaar structureel achter bij de VS, China, India en zelfs Rusland.

    Dit is een logisch gevolg van de verplaatsing van de maakindustrie naar lage lonen landen. Door die verplaatsing zijn ook veel toeleveringsbedrijven verdwenen.
    De binnenlandse markt van zelf geprocuceerde goederen is daardoor ook verschraald.

    Waar de toekomstige groei dan wel vandaan moet komen is mij een raadsel, in ieder geval niet van de handel want die volgt de maakindustrie met enige vertraging op de voet naar het buitenland.
    Als je zelf niets meer produceerd dan valt er ook weinig te verhandelen.
    Blijft over doorverkoop van elders geproduceerde spullen maar die is te afhankelijk van het buitenland.

  • Jan B, di 13 december 2011 13:05 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Jan

    Jan

    De welvaart is sinds 1980 niet meer gegroeit in dit land maar eerder gedaald.

    Die welvaart was aan het eind van de jaren 70 ook ongekend hoog en van een niveau waar de VS, China en Rusland nog steeds niet aan kunnen tippen. Mede mogelijk gemaakt door de toenmalige EEG.

  • - drammer -, di 13 december 2011 14:23 in reactie op Jan B Reageer op - drammer

    - drammer

    Nee Jan. Dat had een heel andere reden, die welstand in die jaren.

    Je zit er weer helemaal naast. Dat kwam door dat gasbelletje bij Slochteren in het Noorden van land. Het geld kwam toen direct naar de bevolking. Welstand en vooruitgang.

    Het geld van dat gasbelletje is onder linkse kabinetten volkomen verjubeld. We kunnen er nu de renten van betalen over de schulden die in die tijd ontstaan zijn.

  • Sjouke Boonstra, di 13 december 2011 16:31 in reactie op - drammer - Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Het geld van dat gasbelletje is onder linkse kabinetten volkomen verjubeld. ==

    Welke linkse kabinetten?

  • Hans van der Helm, di 13 december 2011 16:33 in reactie op - drammer - Reageer op Hans

    Hans

    Was het niet ene Joseph LUNS, een zeer rechtse rakker, die het gas aan het buitenland voor een zeer goedkope prijs verkocht???
    Ik zou mijn geschiedenis maar eens doornemen.
    Dam leer je ook waar hij bang voor was en waarom hij het deed.
    Je raaskalt en roep maar weer wat en het slaat nergens op.
    Kijk ook even na hoeveel linkse regeringen er zijn geweest nadat het Gas in Slochteren werd geëxploiteerd ik weet niet waarvan de aanleg van het hele nieuwe gasnet in Nederland is betaald, maar dat weet jij vast wel.
    Ik wacht met belangstelling nu eindelijk eens een GOED antwoord van je.

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 02:12 in reactie op Hans van der Helm Reageer op Censuur

    Censuur

    "Ik wacht met belangstelling nu eindelijk eens een GOED antwoord van je. "

    Dat maken we niet meer mee. ;)

  • Censuur Joop, wo 14 december 2011 02:13 in reactie op - drammer - Reageer op Censuur

    Censuur

    Je fantasie gaat weer eens met je op de loop. Ik zie het steeds gekker worden bij jou en je soortgenoten. Beetje wanhoopsgevoel omdat elke Henk en Ingrid nu ook moet bloeden?

  • Piet de Geus, wo 14 december 2011 13:51 in reactie op Jac Schmidt Reageer op Piet

    Piet

    "De welvaart is sinds 1980 niet meer gegroeit in dit land maar eerder gedaald."

    Dan weet ik het goed gemaakt: we zetten jou alvast terug naar het niveau van 1980 en jij knijpt je handjes dicht omdat je erop vooruit gaat.

  • Wouter Boersen, di 13 december 2011 12:44 Reageer op Wouter

    Wouter

    Gevaarlijke ontwikkeling in een toch al vrij overspannen land, me veel onvrede.

    Als de lasten rechtvaardig verdeeld worden, kunnen we er ons wel doorheen knokken.
    Maar als de verschillen alleen maar groter worden, zoals onder deze regering zie ik het somber in.

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 12:34 Reageer op Hugo

    Hugo

    Zullen investeerders nu in EUropa investeren?
    Die wachten rustig de komende 3 jaar af of de Euro standhoudt of kapot gespeculeerd wordt door Goldman Sacks.
    EUropa wordt geregeerd door een elite die nationale belangen en cultuur voorop stellen.
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/13/barroso-eisen-groot-brittannie-bedreigden-interne-markt/
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/12/duitse-parlement-wil-meer-zeggenschap-in-europese-deals/
    En de Fransen en ook Nederlanders zijn als puntje bij paaltje komt geen haar beter.
    Een EU gedragen door het volk zit er even niet in de komende 10 jaar.
    http://www.presseurop.eu/nl/content/article/882951-europese-elite-houdt-macht-bij-het-volk-weg

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 12:22 Reageer op Hugo

    Hugo

    Toevallig, hoor ik net vandaag dat een opdrachtgever van mij failliet is.
    Gelukkig heb ik als creatief ZZP'er een breed assortiment aan opdrachtgevers uit verschillende sectoren. Dat geldt niet voor iedereen.

  • Gerrit Zeilemaker, di 13 december 2011 12:00 Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Uit de CBP Policy Brief|2011/13:
    "de huishoudens consumeren minder omdat hun koopkracht onder druk staat en de werkgelegenheid afneemt. Er is ook een drukkend effect van lagere vermogens (aandelen, huizen). Het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid zijn laag. De overheid bezuinigt waardoor ook de overheidsbestedingen afnemen. De investeringen van bedrijven dalen in 2012; de productie krimt en er is al overcapaciteit. De krimp van de relevante wereldhandel zorgt ervoor dat ook de uitvoer van Nederlandse goederen afneemt.
    In lijn met het internationale beeld verwachten we dat de groei in de loop van 2012 weer aantrekt."
    De laatste constatering lijkt me onverantwoord optimistisch. Het grootste deel van de uitvoer gaat nog altijd naar Europa, maar daar wordt op grote schaal bezuinigd.
    Het uitgangspunt van het kabinet is dat als maar voldoende door de overheid bezuinigd wordt de particuliere sector het stokje wel overneemt. Als gevolg van een toenemend vertrouwen in houdbare overheidsuitgaven zou de privesector enthousiast gaan investeren.
    Dit uitgangspunt blijkt onjuist volgens de cijfers. Investeringen lopen met zes procent terug. Niet als gevolg van wantrouwen ten aanzien van overheidsschulden, maar als gevolg van vraaguitval.
    Verder bezuinigen betekent meer vraaguitval. Met andere woorden de recessie zal aanhouden!
    Dit kabinet zoekt de oplossing als een middeleeuwse dokter in het aderlaten. Helpt de aderlating niet dan nog een aderlating. Tot de patient overleden is!

  • Bart van Oerle, di 13 december 2011 12:00 Reageer op Bart

    Bart

    Wat voor de meeste huishoudens in Nederland logisch en verstandig is, geldt, blijkens sommige reacties hier, niet voor de overheid:
    Als er minder inkomsten zijn, dan moet er in de uitgaven gesneden worden. Hoe simpel kan het zijn.
    Waarom wordt deze regel die bijna iedere Nederlander zal toepassen als de situatie daar om vraagt, nu niet verstandig gevonden als het om de overheid gaat?

  • Eline W, di 13 december 2011 12:19 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Eline

    Eline

    Het gaat om de manier waarop.

  • Eric West, di 13 december 2011 12:27 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Eric

    Eric

    Omdat, als je verder gaat bezuinigen, je het risico loopt de economie verder in recessie te duwen. Met alle gevolgen van dien.

  • Gerrit Zeilemaker, di 13 december 2011 12:37 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Gerrit

    Gerrit

    Voor een huishouden of bedrijf is het inderdaad rationeel om kosten en uitgaven minimaal in evenwicht te houden. Als echter zoals nu huishoudens en bedrijven op de rem gaan staat, spiraalt de economie naar beneden en loop het Bruto Binnenlands Product terug.
    Overheidsschulden nemen dan automatisch toe door oplopende werkloosheidsuitkeringen en afnemende belastinginkomsten.
    Als desondanks de overheid door stimulerende maatregelen (een deel van de) vraaguitval en daarmee werkloosheid en afnemende belastinginkomsten weet te voorkomen, kan na verloop van tijd de particuliere sector het stokje overnemen. Door economische groei (het noemereffect, d.w.z. de noemer van de breuk groeit) kan dan de overheid weer voorzichtig krimpen (de teller van de breuk krimpt).
    Andersom maakt herstel moeilijk en vertraagt dit herstel bovendien!
    Nu krimpen betekent onnodig pijn lijden.

  • Evert van Vliet, di 13 december 2011 14:06 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Evert

    Evert

    Of het eigenlijk wel verstandig is om niet zo economisch met de planeet om te springen doet er niet toe?

    Het eigendoms'recht' dat het eigen bescheiden gebruik ontstijgt gaat hand in hand met het verkrachten van de planeet.

    Maar ja als ergerlijk hoogopgeleide patridioot heb je daar natuurlijk recht op.

  • Marc Schouten, di 13 december 2011 18:53 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Marc

    Marc

    "(...)nu niet verstandig gevonden als het om de overheid gaat?"

    Ok, wie zijn in Nederland de ouders en wie de kinderen? Geef ze allemaal een rol in je prachtige vergelijking.

    Wie is de overheid dan? Pappa en mamma?

    En de burgers? De kinderen? Nee, kinderen betalen mij niet. Dus dan moet
    het het bedrijfsleven zijn?

    En de multinationals zijn dan zeker de amantes van pappa (of mamma) waarvoor ze allemaal mooie kadootjes kopen.

    En de belastingparadijzen? Een of andere verslaving van de ouders of amantes waar sloten met geld verdwijnt zonder ooit de huishoudportemonnee te zien?

    ik ben benieuwd :)

  • Zeer Voornaam, di 13 december 2011 19:57 in reactie op Bart van Oerle Reageer op Zeer

    " Waarom wordt deze regel die bijna iedere Nederlander zal toepassen als de situatie daar om vraagt, nu niet verstandig gevonden als het om de overheid gaat? "

    Gaat de overheid minder uitgeven dan?
    Ze stelt de 130km in zodat autos meer benzine slurpen.
    Dat is zo'n beetje alles wat dit kabinet heeft gedaan, en hier en daar een paar cavia politie installeren.
    Verder een hoop geklets over of we dat jongetje uitzetten, want o o wat leverd dat veel op. En op we dieren nu wel of niet verdoven voordat we ze opeten, dikke winst. En dooretteren of we homohaters in dienst houden, ja graag zegt de overheid. En dan wilders die ooooveral op tegen twitterd maar gewoon overal voor stemt omdat hij niet weet hoe de stekker in de steel zit.

  • El Che, di 13 december 2011 22:03 in reactie op Bart van Oerle Reageer op El

    El

    "Als er minder inkomsten zijn, dan moet er in de uitgaven gesneden worden. Hoe simpel kan het zijn."

    Als je ziet dat er minder inkomsten komen dan moet je investeren in innovatie en onderwijs. Dat is de enig werkende manier om uit een recessie te komen.
    Jouw versie leidt tot verelendung.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 11:49 Reageer op Frank

    Frank

    Gezien het feit dat we in een recessie belanden, maakt dat de noodzaak verder te gaan met versterking van de economie groter dan ooit. We kunnen dit ook niet doen en meer uit blijven geven dan dat er binnen komt. Keuzes...

  • Evert van Vliet, di 13 december 2011 14:01 in reactie op Frank Straathoff Reageer op Evert

    Evert

    Wanneer mensen een daadwerkelijke keuze zouden mogen maken wordt dat zeer zeker niet de dictatuur van de economie-aanlullers.

  • Frank Straathoff, di 13 december 2011 16:11 in reactie op Evert van Vliet Reageer op Frank

    Frank

    Die keuzes worden door de regering icm het parlement voor ons gemaakt. Onze privémening mogen we om de zoveel tijd in het stemhokje geven.

  • kees van eck, di 13 december 2011 11:44 Reageer op kees

    kees

    Nouja 4,1% is in strijd met EU-regels... dat worden dus harde sancties uit Brussel. Kunnen we eindelijk voelen hoe het is om een Griek te zijn.

  • Mees ., di 13 december 2011 11:25 Reageer op Mees

    Mees

    Met dank aan dit rot kabinet.

    Die maken meer kapot dan ons lief is.
    Alles wat door vorige kabinet is opgezet is afgebroken....we hadden de werkeloosheid mooi binnen de perken gehouden en nu loopt die werkeloosheid door handelen van dit kabinet gigantisch op.
    Ze bezuinigen daar waar je niet bezuinigen moet en bezuinigen niet waar je wel bezuinigen moet.

    Maar ja,eet maar liever boerenkool met worst (hé Wilders....boerenkool is van oorsprong een mediterrane groente hoor met je domme achterlijke symboolpolitiek)
    De echte oorspronkelijke keuken zouden wij nu niet meer pruimen,aardappelen hadden we niet maar bonen en wortels....kortom.
    Via onze koloniën hebben we de smakelijkste producten tot onze beschikking gekregen en is ons eten wat het nu is.

    Maar ga maar lekker achterlijk zitten doen......
    man man man....wat een domme figuren dit gedoogkabinet

  • Mark Sinops, di 13 december 2011 11:14 Reageer op Mark

    Mark

    Zo'n recessie is altijd een goed excuus om drastische noodmaatregelen te nemen.

  • Anja Lodewijks, di 13 december 2011 11:07 Reageer op Anja

    Anja

    Euro Persconferentie: Mondiale Corporaties voeren oorlog tegen Europa

    http://www.youtube.com/watch?v=rgzu9FRCw8Y&feature=player_embedded#!

  • Zjen Zen, di 13 december 2011 12:00 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Zjen

    Zjen

    ...en uiteindelijk gaat het om de hegemonie van de dollar en de controle over energie en grondstoffen.
    En ja, die zijn in handen van corporaties. Hele grote..

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 12:02 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Hugo

    Hugo

    " Euro Persconferentie: Mondiale Corporaties voeren oorlog tegen Europa
    http://www.youtube.com/watch?v=rgzu9FRCw8Y&feature=player_embedded#! "

    Heftige link Anja.
    Europa vecht een asymetrische oorlog uit met de bankwereld en zal die verliezen. Europa kan nooit Griekenland, Italië en Spanje uitkopen. Inzet van de fin. oorlog: Banken willen dat de EU overheden slecht schuldpapier opkoopt.
    Het zou zomaar een realistisch doemscenario kunnen zijn van het globale-domino-roof-kapitalisme.

    Nog een linkje EUropese elite houdt macht bij het volk weg.
    http://www.presseurop.eu/nl/content/article/882951-europese-elite-houdt-macht-bij-het-volk-weg

  • Hugo Freutel, di 13 december 2011 12:17 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Hugo

    Hugo

    Weten de Engelsen misschien meer van die "asymetrische globale Anglosaksische Bilderberg GoldmanSachs-bankoorlog" die de EU om zeep probeert te helpen?

  • Anja Lodewijks, di 13 december 2011 13:18 in reactie op Hugo Freutel Reageer op Anja

    Anja

    London City speelt i.i.g.een rol.

  • Dr. Strangelove, di 13 december 2011 12:59 in reactie op Anja Lodewijks Reageer op Dr.

    Dr.

    precies, maar te weinig mensen zien dat.

  • Eline W, di 13 december 2011 11:03 Reageer op Eline

    Eline

    Door de bezuinigingsdrift van dit kabinet gaan we dus richting 3e wereldland.

    Iedere keer zal het begrotingstekort hoger uit vallen als gevolg van bezuinigingen, maar door die bezuinigingen gaat de economie krimpen waardoor het tekort toeneemt, en zo kunnen we doorgaan. Tot we helemaal niets meer hebben.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 11:50 in reactie op Eline W Reageer op Des

    Des

    Het is misschien lastig voor u om te begrijpen maar we hebben sinds de jaren 70 onze economische groei gekocht door geld te lenen van onze kinderen. Het geld is opgegaan aan de verzorgingsstaat en massa immigratie en nu zijn onze kinderen ook blut. We moeten nu dus terugbetalen.

    Er zal dus zwaar bezuinigd gaan worden op linkse hobbies omdat die geen geld opleveren maar des te meer kosten. Zeker nu Nederland via het EU verdrag binnen de begroting moet blijven heeft het geen enkele zin meer om op een linkse partij te stemmen omdat die toch rechts financieel beleid zullen moeten uitvoeren op straffe van hoge boetes.

    Je zou haast gaan denken dat deze wereldwijde crisis bedacht is om socialisme en sociaaldemocratie te laten verdwijnen..

  • Social Darwinist, di 13 december 2011 12:13 in reactie op Des Duivels Reageer op Social

    Social

    Grappig is dan wel dat in landen waar een socialitisch/semi-socialistisch regime aan de macht is, het best goed gaat.

    BRIC:

    ...de gecombineerde economien van de vier BRIC landen, aangezien ze zich snel ontwikkelen, tegen 2050 de gecombineerde economien van de huidige rijkste landen van de wereld zou kunnen overtreffen.

  • Des Duivels, di 13 december 2011 12:59 in reactie op Social Darwinist Reageer op Des

    Des

    Deze BRIC landen doen niet aan linkse hobbies zoals u weet..

    Daarnaast doen de BRIC landen het helemaal niet zo goed, China stevent keihard op een default af en Rusland is afhankelijk van olie inkomsten die in een deflatieperiode keihard omlaag gaan.

  • Eline W, di 13 december 2011 12:18 in reactie op Des Duivels Reageer op Eline

    Eline

    Veel van de zaken die deze regering keihard aanpakt, zoals zorg en onderwijs leveren in de toekomst geld op. Investeren in onderwijs is de beste bezuiniging die je kan doen.

    In plaats daarvan houdt deze regering alle zaken die op zeer korte termijn geld opleveren in stand, maar dat betekent dat zodra de huidige generatie met pensioen is (of op straat in een doos leeft) er niet genoeg gekwalificeerd personeel meer is om de economie draaiende te houden. Dat is gewoon niet de oplossing.

    Bezuinig op zaken die niet de kansen van mensen om aan de maatschappij bij te dragen beperken, om de schade voor de maatschappij te beperken.

  • , di 13 december 2011 12:47 in reactie op Des Duivels Reageer op

    Ja, des, je hebt helemaal gelijk. We betalen ze het nu terug door de economie geheel en vast te laten lopen, op hun opleiding en scholing te korten, op hun gezondheidszorg te korten en door ze geen enkel uitzicht te geven op een fatsoenlijke baan .
    Dat is de manier waarop wij onze kinderen terug betalen.

    Proficiat.

  • Donald Duck, di 13 december 2011 17:04 in reactie op Des Duivels Reageer op Donald

    Donald

    "Je zou haast gaan denken dat deze wereldwijde crisis bedacht is om socialisme en sociaaldemocratie te laten verdwijnen.. "

    Wat een heerlijk vooruitzicht. ;-))

  • Eline W, di 13 december 2011 18:59 in reactie op Donald Duck Reageer op Eline

    Eline

    Gezellig he, overal mensen op straat die bedelen om geld. Zieken die niet behandeld worden omdat hun ouders toevallig geen geld hadden om ze te laten studeren. Mensen die de minuut nadat ze ontslagen zijn hun huis al moeten verlaten. Wat een heerlijk vooruitzicht!

  • Al Bundy, di 13 december 2011 10:44 Reageer op Al

    Al

    "GroenLinks tweedekamerlid Bruno Braakhuis laat op Twitter in een reactie weten dat dit het bewijs is dat dit kabinet Nederland stukbezuinigt."

    Dat zou ik heel knap vinden, want dit kabinet is net goed en wel een jaartje bezig, ik zou het alleen maar toejuichen als we NU al resultaat zien !!

  • Ruud Wiemer, di 13 december 2011 11:28 in reactie op Al Bundy Reageer op Ruud

    Ruud

    [ik zou het alleen maar toejuichen als we NU al resultaat zien !!]

    We zijn officieel in een recessie beland met dank aan Rutte, dus je wordt op je wenken bediend.

  • , di 13 december 2011 12:44 in reactie op Ruud Wiemer Reageer op

    We zitten inderdaad nu in een recessie d a n k z i j d e b e z u i n i g i n g e n .
    En iedereen met een beetje gezond verstand, maar ook erg veel economen, hebben hiervoor gewaarschuwd.


    Vooral doorgaan, nog harder bezuinigen.
    Dan gebeurt er helemaal niets meer op de markt.

  • cor mol, di 13 december 2011 11:28 in reactie op Al Bundy Reageer op cor

    cor

    U heeft gelijk het kabinet Rutte I is eigenlijk pas begonnen te regeren na de Statenverkiezingen, tenslotte mocht je daarvoor niet precies weten wat ze gingen uitspoken en werden leugenpraatjes over bijstandtrekkers volgehouden.

    http://tinyurl.com/cyv9las

  • Censuur Joop, di 13 december 2011 12:46 in reactie op Al Bundy Reageer op Censuur

    Censuur

    Je ziet NU het resultaat, en ik verzeker je, dat ook jij (en al die andere grootsprekers) niet gespaard blijft.

  • M Oortwijn, di 13 december 2011 10:37 Reageer op M

    M

    Volgens de CPB berichtgeving is de oorzaak te vinden in beperkte overheidsinkomsten door tegenvallende economische groei.

  • Sjouke Boonstra, di 13 december 2011 14:32 in reactie op M Oortwijn Reageer op Sjouke

    Sjouke

    == Volgens de CPB berichtgeving is de oorzaak te vinden in beperkte overheidsinkomsten door tegenvallende economische groei. ==

    En daarom moet er zo veel mogelijk geld uit de economie worden getrokken, volgens onze regering. Dat gaat helpen jongens, let maar op...

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven