-
Vermoedelijk betalen Nederlanders ook het meest voor benzine. In Tirol Oostenrijk betaalt men slechts € 1,45 /l euroloodvrij 95, peildatum 23 feb 2012. Duitsland € 1,70. Nederland € 1,80.
-
De meeste Nederlanders vinden het helemaal niet erg om boetes te betalen. Alsof de wintersport al niet duur genoeg is, zorgen we ervoor op de heen- en terugreis nog wat boetes te verzamelen. Daar waar de Duitsers keurig hun snelheid verlagen naar dat wat er op de borden staat aangegeven, jakkeren de gele nummerplaten vrolijk door. Tunnels, wegwerkzaamheden en meer zaken waar het toch verstandig is even te minderen. Veel Nederlanders denken dat die bekeuringen toch niet in Nederland worden nagezonden - WEL DUS en dat kan flink oplopen. Als je dan ook nog een gepeperde rekening krijgt omdat de smartphone niet van het internet was gehaald (dataroaming) weet je zeker dat ook deze wintersportvakantie een dure grap was.
-
Prima toch!
Laat de staatskas maar vollopen met boetes. Dat draagt bij aan een vermindering van de overheidstekorten.
-
Mijn maximum licht vaak zo tegen de dertig ... vaak genoeg om tientallen, zo niet honderden automobilisten in te halen.
En nooit een boete!
-
Maximumsnelheid van 130 is kennelijk bedoeld als doekje voor het bloeden.
Aan allen die dit gedoogkabinet kotsbeuzijn, sta mij toe er op wijzen dat er geen minimumsnelheid meer bestaat op de snelwegen. Dit opent fantastische mogelijkheden om met een minimum aan mensen en middelen de hele Randstad plat te leggen.
Tijd voor activisme 2.0!!!
-
Leuke reactie op dit artikel:
http://www.politie.nl/brabant-noord/nieuws/1002snelheidscontrolea50.asp
"Om ongevallen te voorkomen zet de politie flitsrazzia's in op tijdstippen dat er weinig ongelukken plaatsvinden, aldus de KLPD. Dit levert een prettige bijdrage aan de schatkist op, waarmee de Griekse medeburger ruimhartig kan worden gesteund. De wegbeheerder en de KLPD geven aan voorlopig geen prioriteit te geven aan het verbeteren van de weginrichting en het gericht controleren op gevaarlijk gedrag in de spitsuren. "Dat kost alleen maar geld en zou werkelijk leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid", aldus een woordvoerder van de KLPD, "van de Nederlandse weggebruiker mag toch inmiddels worden verwacht dat wij er zijn om de schatkist te vullen. Het Nederlandse politie- en justitieapparaat behoort tot de absolute wereldtop daar waar het gaat om het gebruiken van drogredenen om te flitsen, onze inzet op de A50 is fantastische reclame daarvoor"
Zit natuurlijk wel wat in. Waarom op snelheid controleren op tijdstippen (19:30-0:30) waar dit weinig gevaar oplevert. Daarbij in de spits geen politieagent te vinden, om bijvoorbeeld van die gebakjes te beboeten die met 70 invoegen.
-
Mensen die klagen over de hoogte van verkeersboetes doen dat omdat ze ongestraft de regels aan hun laars willen lappen! Ik heb nog nooit een boete hoeven te betalen omdat ik me gewoon aan de regels hou. In plaats van boetes op te leggen zouden we beter iedereen die op een overtreding van de verkeersregels betrapt word voorgoed verbieden ooit nog een gemotoriseerd voertuig te besturen.
-
W iperX, zo 12 februari 2012 22:56
in reactie op Tsjeard Aidoo
Reageer op W
Helemaal mee eens, echter dan moeten de regels wel reëel zijn. In het verkeer zou dit inhouden dat bijvoorbeeld de maximumsnelheid past bij het wegbeeld. In veel gevallen is dit dus absoluut NIET het geval.
Enkele voorbeelden, de immense groei van het aantal '30' zones. Ooit bedacht voor woonerven met spelende kinderen, tegenwoordig zijn zelfs doorgaande wegen en hele dorpen zone '30'. Daarnaast de '60' zones, wat vroeger gewoon 80 was en waar vaak met gemak 80 gereden kan worden.
Ook voelt 120 voor veel automobilisten traag aan op de snelweg. Wij hebben notabene ongeveer de veiligste en best ontworpen snelwegen ter wereld, maar met de meest irreële maximumsnelheden. A2 Amsterdam - Utrecht, 5 brede rijstroken, aan beide zijden brede vluchtstroken, verlichting, lange in- en uitvoeg stroken. En dan 100 km/h? Vindt je het gek dat niemand zich daar aan houd... 160 zou daar een beter maximum zijn.
-
Flitspaal Gooweg : €776.441
Flitspaal Beeklaan: €535.621
En van dat soort bedragen wordt ik dus woest. Een paal met wat electronica voor de prijs van een villa. Hier blijft dus heel veel geld aan 1 of meerdere strijkstokken hangen. Corrupte zooi!
-
simpele,dat is wat hij heeft opgeleverd!!!!!!
-
Jan B, zo 12 februari 2012 13:07
in reactie op Hein Eken .
Reageer op Jan
Ok.
-
Niet zo schelden zeg, hij begaat geen doodzonde. Als er iemand geen simpele is, dan is het Jan.
Een flitspaal is misschien niet zó duur maar wel duur. Te duur om overal een camera te kunnen plaatsen.
De aanschaf- en montagekosten van vaste camera's bedragen ongeveer 43.000 euro per locatie. Dit betreft de kosten van de camera, paal en keuring bij plaatsing. Daarnaast heeft de wegbeheerder kosten van aansluiting op het electriciteits- en KPN-netwerk die eenmalig kunnen oplopen. Afhankelijk van de locatie liggen deze tussen 2.000 en 40.000 euro per paal.
Daarnaast zijn er kosten van ongeveer 65.000 euro voor een ‘back-office' systeem, dat dient voor zaken als het bedienen van meerdere camera's op afstand, downloaden van foto's en het uitdraaien van statistieken. Voor onderhoudskosten kan uitgegaan worden van 150 euro per camera per jaar.
Deze kosten komen over het algemeen voor rekening van de wegbeheerder: gemeente, provincie of Rijkswaterstaat.
Niet in alle flitspalen zit een camera. De politie laat de camera rouleren tussen diverse flitspalen in een regio omdat de aanschaf van een camera nogal prijzig is, zo'n 40.000 euro. Weggebruikers denken vaak dat in elke flitspaal een camera zit; de politie wil dat graag zo houden omdat daarmee extra uitgaven worden voorkomen en het lijkt of het niveau van handhaving én de pakkans hoog is. Twee vliegen in één klap! Maar hoe herken je of er een camera in een flitspaal zit?
http://www.xead.nl/zit-er-een-camera-in-die-flitspaal
-
simpele was niet zo netjes ,dan laten we het maar bij: meneer die niet helemaal op de hoogte is wat iets kost.
-
Jan B, zo 12 februari 2012 14:31
in reactie op Hein Eken .
Reageer op Jan
Nu wel. En het is nog veel en veel teveel.
-
YggY ..., zo 12 februari 2012 14:06
in reactie op Anja Lodewijks
Reageer op YggY
Niet in alle flitspalen zit een camera.
============
Nou hebben ze iets anders uitgevonden in de stad waar ik woon, je weet wel de bekende stad waar stoplichten op rood en groen springen en waar altijd wel iets te doen is, de flitspaal die bij een stoplicht is geplaatst ziet er namelijk niet uit als de flitspaal zoals we die kennen maar is gewoon een aluminium zuil en ook nog eens in een schutkleur.
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/digitale_flitspaal_almelo.jpg
Waarom nu juist een flitspaal bij een stoplicht ?
Simpel, want juist bij een stoplicht is er een grotere pakkans omdat mensen nog juist extra gas geven om door oranje te rijden.
Een saillant detail is verder dat die flitspaal juist op het punt staat waar je de bebouwde kom verlaat en de snelheid van 50 naar 70 gaat alleen ligt die 70 grens net even voorbij die flitspaal.
Het mag duidelijk zijn dat die flitspaal maar één doel heeft, het genereren van extra inkomsten en verder helemaal niets.
-
Jan B, zo 12 februari 2012 14:30
in reactie op Anja Lodewijks
Reageer op Jan
De aanschaf- en montagekosten van vaste camera's bedragen ongeveer 43.000 euro per locatie
Dat bedoel ik dus.
-
Dit ondermijnt de rechtstaat. Het rechtgevoel van de burger wordt namelijk aangetast als overtreding en sanctie volledig van elkaar worden ontkoppeld. De reden voor die ontkoppeling draagt daar nog eens extra aan bij. Verkeersboetes zijn niet primair een middel om de staatskas te spekken. Dat de politiek dat niet kan of wil begrijpen is uitermate zorgelijk.
-
Nederlander betaalt hoogste verkeersboetes van Europa
=============
Dit zal door de huidige regering waarschijnlijk uitgelegd worden als, we doen het heel goed in Europa, zelfs in de hoogste boetes uitgeven zijn we nummer 1.
-
Net als iedereen heb ik ook een voorkeur voor wat beslist wel en niet hoog beboet moet worden.
Het valt me op dat snelheidscontroles vooral op plekken plaatsvinden waar de pakkans lekker groot is, maar niet op plekken waar het het echt toedoet.
Op de ring rond R´dam kun je om 2 uur ´s nachts een boete krijgen voor 92 kmp/u rijden ipv de toegestane 80 kmp/u.
Maar ik heb nog nooit (!!) snelheidscontroles gezien in straatjes bij scholen op tijden dat de scholen beginnen of uitgaan. Dáár heeft controle pas zin, maar ja dan pak je één debiel die natuurlijk een veel groter gevaar vormt voor de veiligheid dan die 50 (?) automobilisten die zaterdag ´s nachts te hard rijden op de snelweg.
Hou op schei uit over de nederlandse boetes.
-
Nog eens verschrikkelijk lelijk ook al die 'tol'borden.
-
Ik reed een paar weken geleden hier het doorp uit. Door het volgende dorpje. Dat dorpje weer uit. Op de polderwegen via die route mag je 80 km per uur. Ik kreeg een rekening in de bus.
Ik had 4 km te hard gereden. na correctie bleef er amper iets over. €25,- waarvan €16,- admin kosten.....
Oke, ik MAG niet TE hard rijden, maar ik vind dit echt flauwekul.
-
Ik begrijp het niet. We willen strengere straffen omdat we ten onrechte denken dat daardoor minder overtredingen en misdrijven gepleegd worden. Nu voert het kabinet dit uit, is het weer niet goed.
Ik zou zeggen, eigen schuld, dikke bult.
Ik krijg trouwens nooit verkeersboetes.
-
Bij ons in het dorp wordt ook flink aan de weg getimmerd......
Flitspaal Gooweg : €776.441
Flitspaal Beeklaan: €535.621
Dit zijn slechts 2 van de 5 flitspalen in ons dorp.....
Dit zegt natuurlijk genoeg over de hufterigheid van de automobilist, maar ook over het spekgehalte voor de staatskas.
Als dat geld naar de Gemeentekas zou vloeien, zou ik overigens geen cent minder belasting betalen want het gros van het geld gaat op aan projecten die vooral goed zijn voor de elite van "ons" dorp.
Over lokale neoliberale hufterigheid gesproken.........
-
We hebben ook het meeste lak aan autoriteit dus we hebben het denk ik nodig. Kan er niet mee zitten.
-
De hoogte van de huidige verkeersboetes past binnen een samenleving die in hoog tempo aan het verhufteren is, met de overheid als één van de grote gangmakers.
Straffen dienen altijd proportioneel, verstandig, gepast en rechtvaardig te zijn. Opvoedkundig gericht om beter gedrag te bewerkstelligen. Een aantal sancties is in dit land mega-hoog geworden. Waarom? Uit pure onmacht - uit onvermogen een aantal problemen ècht de baas te worden en een vriendelijke en wellevende samenleving te realiseren. Een overheid die het in disproportioneel straffen zoekt, maakt zich schuldig aan wangedrag jegens al haar burgers. Tijd één en ander dus weer om te buigen naar redelijk, rechtvaardig en gepast...
-
Helemaal mee eens: je slaat de spijker op zijn kop!!
(en niet zo'n beetje ook!)
Maar hoe stel jeje dat in praktijk voor: ik vind het heel moeilijk om jouw visie (die ik deel) naar de ehte samenleving te vertalen?
-
Dank voor je reactie. Even een paar snelle schetsen:
- Bij verkeersboetes is het - binnen een subjectieve bandbreedte - niet zo heel moeilijk om tot een gepast, rechtvaardig en proportioneel sanctieregiem te komen. Even kijken wat de aard van de overtreding was - of deze gevaarzettend was - en daarop de burger afrekenen.
- Wat het strafrecht betreft: het zou de rechterlijke macht sieren als zij haar oren niet zozeer laat hangen naar oprispingen uit de maatschappelijke onderbuik, maar steeds weer wil gaan voor: proportioneel, zuiver, recht doende aan de situatie zoals die is voorgevallen. Waardig, intelligent, gepast en verstandig straffen dus. Volkomen autonoom en de grotere waarden van een beschaafde samenleving benadrukkend.
- Wat het OM betreft: vindt dit dat er te laag gestraft wordt, dan dient het vaker hoger beroep in te stellen om een strafmaat te bewerkstelligen die zij meer recht vindt doen aan de gevoelens in de samenleving.
Zo moeilijk is 't volgens mij dus allemaal niet. En of je hiermee de perfecte samenleving krijgt? Neen, niet echt. Maar je houdt het systeem wel correct, integer en proportioneel en gepast.
En verder is het studeren op een strafmaat voor erg hardleerse types. En op dat gebied ben ik meer van de daderverbetering dan van al het andere. Een opvoedkundige component is belangrijk - laat mensen in gevangenissen maar een eigen takenpakket formuleren dat het leed voor slachtoffers inlost. Pas na lange tijd inlossen en werken aan jezelf ga je weer naar buiten. Werken in de natuur - compensatie aan het slachtoffer - zelfstudie; leren van sociale vaardigheden en een vak, zodat je je later in de samenleving weer op een normale manier kunt redden. Dan gaan mensen beter naar buiten dan dat ze erin kwamen. En de dan nog hopelozere gevallen die er ook altijd zullen overblijven? Lastig verhaal. Dan moet de rechter maar kijken of het niet tijd wordt voor wat langer en soberder...
-
Sinds waneer zijn de UK en Denemarken geen West Europa meer? Moet niet gekker worden met die selectieve onderzoekjes in Nederland. Ik weet dat het onderzoek een beetje te beinvloeden is met wie betaalt, maar dit gaat wel heel erg over de scheef.
Ok, met Denemarken zou je het "noord Europa" kunnen noemen, maar gezien het welvaartsniveau is het toch meer West Europa dan Oost. En Spanje wel? Echt? Daar zitten mensen te creperen man.
-
We worden hier genaaid door neoliberale geldgekken,
-
Er is niks mis mee dat de vervuiler betaalt.
-
Onze Roverheid ontneemt 60 procent van wat Henk en Ingrid verdienen.
Loonheffing BTW OZB Riool Afvalst heff Waterschap wegenbel accijns energiebelasting assurantiebel, toeristenbel, kansspelbel, parkeergeld, boetes met adminstratiekosten, leges. Heeft u van uw 40 cent zuinig geleefd? Vermogensrendement heffing. Nog dood ook? Successierecht.
60 procent ! Niet voor de majesteit, voor Henk en Ingrid.
Ambtenaren moeten een jaar de kost verdienen in een winkel, in de bouw of bij de TNT als postbezorger. Zouden ze dan de boetes en de lasten ...
-
het geweten, zo 12 februari 2012 01:14
in reactie op Marius de Man
Reageer op het
U heeft groot gelijk dat u de overheid tot roverheid heeft benoemd.
Want het is namelijk een grote roversbende daar in Den Haag, en geen hond komt in actie!!
En wat die ambtenaren betreft: die hebben zich mooi ingedekt, kunnen niet ontslagen worden en zijn voor het leven verzekerd van een baan bij de overheid.
Plus dat men héél veel voordeeltje`s heeft; o.a. geld lenen met 0% rente en meer van die zaken.
Die hebben er lol in om eerlijke burgers zoals u en ik uit te melken.
-
Piet de Geus, zo 12 februari 2012 01:19
in reactie op Marius de Man
Reageer op Piet
"Onze Roverheid ontneemt 60 procent van wat Henk en Ingrid verdienen."
Dan moeten Henk en Ingrid wel enorme snelheidsmaniakken zijn, want voor het overige zijn ze gewoon netto-ontvangers.
-
Fijn hè als je dan VVD hebt gestemd.
-
Klaas Blondeman, zo 12 februari 2012 00:37
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op Klaas
Ja, als de SP eenmaal in de regering zit, zal de (werkende) burger een stuk minder belast worden, toch?
-
De SP wil boete's naar draagkracht.
-
Jan B, zo 12 februari 2012 12:04
in reactie op Molly Veenstra
Reageer op Jan
Heel verstandig. Het zwitserse systeem. Rechtvaardig ook. En dat systeem brengt dus ECHT veel geld op: in tegenstelling tot wat elders wordt beweerd hebben hufters namelijk WEL geld, veel geld vaak.
-
Andy P, zo 12 februari 2012 06:35
in reactie op Marc 's Mening in de Marge
Reageer op Andy
Je wordt zwaarder gestraft als je een wet overtreed, en dat is dan de schuld van de VVD? Nou zeg dat is wel heel erg.
Er is een heel goed truukje om onder verkeersboetes uit te komen. Dat is geen overtredingen maken. Wat ik veel erger vind is dat ik beboet wordt doordat ik werk en geld verdien.
-
drs Zen, zo 12 februari 2012 13:41
in reactie op Andy P
Reageer op drs
'Wat ik veel erger vind is dat ik beboet wordt doordat ik werk en geld verdien.'
Er is een heel goed truukje om daar onderuit te komen. Stop met werken en geld verdienen. Huilie, huilie.
-
Je kunt je ook aan de regels houden, dan heb je van boetes geen last hoor. Of heb jij daar moeite mee, met regels?
-
Als je het asociale rijgedrag van velen ziet dan zijn de boetes nog lang niet hoog genoeg.
En ik zie liever dat snelheidsmaniakken de staatskas spekken dan dat ik dat moet doen.
-
duhhh
-
"Het ministerie geeft twee redenen: verkeersveiligheid én het spekken van de staatskas. "
Vandaar die maatregel om 130 te rijden. Dat verhoogt zeker de veiligheid.
-
Fijn dat dit eindelijk eens breed uit in de media word verkondigd in plaats van op een gemiddelde verjaardag.
De extreem hoge boetes zijn een schande en versterken het idee van een immer graaiende overheid die nooit geld genoeg heeft.....
-
GJ Huisman, za 11 februari 2012 23:52
in reactie op Florian Lichti
Reageer op GJ
Dat het vooral om geld binnenharken gaat, was al duidelijk toen een paar jaar geleden bleek dat de inkomsten uit boetes een post zijn op de overheidsbegroting. Een ingecalculeerde inkomstenbron dus.
Paradoxaal genoeg is de regelgeving aan de andere kant juist weer veel te mild: de asociale hufter die Floor v/d Wal doodreed (veel te hard gescheurd, doorgereden na het ongeluk) loopt krap een jaar na zijn misdaad alweer vrij rond. Krankzinnig land...
-
Het is niet zo ingewikkeld: hufters aanpakken en opsluiten kost geld en dat levert v.w.b inkomsten dus niets op voor justitie.
Verder hebben hufters meestal niet veel geld dus daar valt verder sowieso niet veel aan te verdienen.
Mensen flitsen die te hard rijden als ze van hun werk afkomen daarentegen levert natuurlijk WEL geld op: en die braverikken betalen ook nog eens op tijd.
Het is zoals ik al zei niet zo ingewikkeld maar wel heel triest.......
-
R van brummelen, zo 12 februari 2012 12:56
in reactie op Florian Lichti
Reageer op R
wie te hard rijdt is een hufter, dat verdient aanpak.
-
Herman , zo 12 februari 2012 13:42
in reactie op GJ Huisman
Reageer op Herman
Paradoxaal genoeg is de regelgeving aan de andere kant juist weer veel te mild: de asociale hufter die Floor v/d Wal doodreed (veel te hard gescheurd, doorgereden na het ongeluk) loopt krap een jaar na zijn misdaad alweer vrij rond. Krankzinnig land...
En dat is de voedings bodem voor Geert.
Ook vandaag weer.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3174464/2012/02/12/Scootmobielrijder-61-mishandeld-met-knuppel.dhtml
Hopelijk gaat ook mijn partij Sp hier eens stevig tegen aan anders vrees ik toch voor de verkiesingen.
-
Ik kan anders genieten van Blik op de Weg als een of ander klootzakje weer asociaal tijdt en daarvoor zwaar moet betalen. Ze verdienen het. Omhoog die boetes!
-
Tja de "politiie-training-expeditie" in Kunduz Afghanistan, moet toch ergens van betaald worden niet?
In NL geen "Griekse toestanden" want de belasting- en boete- inning is straf geregeld.
-
Mogelijk dat we de hoogste boetes hebben, ik weet in ieder geval zeker dat we het laagste handhavingsniveau in Nederland hebben.
-
W iperX, za 11 februari 2012 23:30
in reactie op Michel Reiziger
Reageer op W
Nou dan zit u nooit op een willekeurige werkdag op de weg waarschijnlijk. Neem maandagmiddag eens een kijkje op: http://www.flitsservice.nl/flitsers .
Op het gemiddelde werkdag zijn er letterlijk tientallen (gemelde) mobiele controles. Het daadwerkelijke aantal ligt dan waarschijnlijk nog hoger, dit loopt denk ik snel in de 100+. Elke dag opnieuw.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog een duizenden flitspalen, een aantal trajectcontroles (en groeiende) en tientallen video-surveillance wagens die Nederland rond rijden.
Ook ligt het aantal uitgedeelde verkeersboetes ruim boven de 10.000.000, waarvan het gros (ik dacht iets van 80%+) voor kleine snelheidsovertredingen.
Nee geloof me, in Nederland worden letterlijk alle registers open getrokken om deze "verkeerscriminelen" een prent op de deurmat te bezorgen. Dit staat in schril contrast hoeveel aandacht er besteed wordt aan ECHTE criminaliteit, zoals bijvoorbeeld het explosief groeiend aantal inbraken in oost-Nederland. (http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/10445083/Enorme-stijging-inbraken-regio.ece)
Aangifte mag je een week na datum doen, en die verdwijnt vervolgens onder in de la, vanwege "capaciteitstekort" (persoonlijke ervaring).
Vind je het heel gek dat ik al een aantal jaar compleet het vertrouwen ben verloren in onze politie...
-
Marq Pas, ma 13 februari 2012 10:05
in reactie op W iperX
Reageer op Marq
"Vind je het heel gek dat ik al een aantal jaar compleet het vertrouwen ben verloren in onze politie..."
---
U bent het oneens met de prioriteiten en inzet van politie, net als ik overigens.
Maar dat u dan 'compleet uw vertrouwen in onze politie verliest' vind ik wel gek, ja. Heel gek zelfs.