14 maart 11 08:57 Reageer (50) Economie RSS

Nederland werelds derde wapenexporteur

Per hoofd van de bevolking exporteren alleen de Israëliërs en de Zweden nog meer dan de Nederlanders

Nederland is de nummer drie wapenexporteur van de wereld, zo meldt de Volkskrant maandag. Per hoofd van de bevolking exporteren alleen de Israëliërs en de Zweden nog meer dan de Nederlanders. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Zweedse instituut Sipri, dat al sinds 1950 de internationale handel in wapens in kaart brengt.

Amerika, Rusland en China exporteren volgens Sipri nog steeds de meeste wapens. Wat dat betreft staat Nederland al tien jaar op de zesde plaats, zo schrijft de Volkskrant. Een betere maatstaf om aan te geven hoe belangrijk die export is voor de economie van een land is de export per hoofd van de bevolking. Nederland blijkt dan bijna evenveel te exporteren als Fransen en Amerikanen samen, en vijf keer zo veel als de Belgen.

Lees meer bij de Volkskrant: Nederlandse wapenexport afgelopen jaren enorm gegroeid

Foto: Bezoeker op de wapenbeurs tijdens het NIDV symposium in Ahoy Rotterdam

Laatste Reacties (50) Reageer Reacties in wachtrij: 0

  • Anja Lodewijks, ma 14 maart 2011 20:08 Reageer op Anja

    Anja

    En dat er mensen rondlopen, die dat wapentuig ontwerpen. Ontsproten uit mensenhersenen. Tussen de oren waren ze al met het eindresultaat ervan bezig, ze moeten het al voor zich gezien hebben hoe mensen uiteengereten zouden worden door hun creaties. Bizarrr.

  • Semolina Pilchard, ma 14 maart 2011 19:59 Reageer op Semolina

    Semolina

    Ik ben trots!

  • El Che, ma 14 maart 2011 22:39 in reactie op Semolina Pilchard Reageer op El

    El

    "Ik ben trots!"

    Ook op alle doden en gewonden die deze waanzin veroorzaakt?

  • Zeer Voornaam, ma 14 maart 2011 18:21 Reageer op Zeer

    Tja, Amerikanen, Russen en Chinezen maken gewoon hun eigen wapens.

    Ik zou wel eens de ranglijst op de import/export ratio willen weten.

  • Henk-Jan Mielke, ma 14 maart 2011 16:02 Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Tja, die bijstandsuitkeringen moeten ergens mee verdiend worden...

  • El Che, ma 14 maart 2011 22:45 in reactie op Henk-Jan Mielke Reageer op El

    El

    Heb jij die dan? Ben je bang dat je uitkering in gevaar komt? En heb jij voor die uitkering dan alles over? Ook doden en gewonden?

  • Henk-Jan Mielke, di 15 maart 2011 07:13 in reactie op El Che Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Vraag het de mensen met zo'n uitkering: Wat heeft u liever, een zgn. schoon geweten of een hoge uitkering. En sowieso, ook het leveren van aardappels kan mensen onderdrukken, soldaten moeten ook eten hè.

  • Sylvia Stuurman, ma 14 maart 2011 13:03 Reageer op Sylvia

    Sylvia

    Dat verklaart waarom Nederland zo z'n stinkende best doet om oorlogssituaties in stand te houden, zoals in Afghanistan.

  • Jager Verzamelaar, ma 14 maart 2011 13:38 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Jager

    Jager

    Nee hoor dat doen we voor de vrouwenemancipatie

  • Rob van Koot, ma 14 maart 2011 19:57 in reactie op Jager Verzamelaar Reageer op Rob

    Rob

    Ja, vrouwenemancipatie. En dan geef je ze een helicopter mee naar Libie......

  • Dehnus Nörder, di 15 maart 2011 22:02 in reactie op Rob van Koot Reageer op Dehnus

    Dehnus

    Hehe, even laten zien wat voor spulletjes we hebben :P. Dan kunnen we ze straks verkopen en nieuwe weer kopen. Ze zijn niet gek ;).

  • Grolschje ., ma 14 maart 2011 12:59 Reageer op Grolschje

    Grolschje

    Nou dat doen we goed. Nederland is al jaren goed in het creëren van hoogwaardig spul. Op naar de eerste plaats.

  • dr. Bob, ma 14 maart 2011 12:34 Reageer op dr.

    dr.

    Het gros van die "wapen" export cijfers komt dus voor rekening van stinkend dure marine schepen. Dus wat doet zo'n Chinook helicopter dan op de foto ? En die man in dat carnavalspakje met dat grote gemeen uitziende geweer ? En valt de Lynx helicopter, die nu bij oom Muammar G. in de tuin staat, ook onder export ?
    Vreemd dat juist het grootste export succes niet genoemd wordt ; de "goalkeeper", een volautomatisch radargestuurd snelvuurkanon.
    (werkt uitstekend om exocet raketten van het lijf te houden)
    Iedere zichzelf respecterende marine heeft er minstens twee aan boord van hun oorlogsschepen.
    Uitgevonden door Holland signaal (Philips) maar doorverkocht aan Thales N.L. dat eigenlijk weer Frans is. Daarom telt het zeker niet meer mee. (exocet raketten zijn natuurlijk ook Frans ha, ha, ha,)

  • Anja Lodewijks, ma 14 maart 2011 20:14 in reactie op dr. Bob Reageer op Anja

    Anja

    .... En die man in dat carnavalspakje met dat grote gemeen uitziende geweer ? ....
    Volgens mij staat hij op een wapenbeurs die hebbedingetjes aan de man te brengen.

  • Han van der Horst, ma 14 maart 2011 11:57 Reageer op Han

    Han

    Hier is nog een mooie tekening van Honoré Daumier. Die past hier wel bij, ik bedoel, wie de schoen past etc.....
    http://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/156358/Le_R%C3%AAve_de_lInventeur_du_Fusil_%C3%80_Aiguilles_le_Jour_de_la_Toussaint

  • Peter Edens, ma 14 maart 2011 11:42 Reageer op Peter

    Peter

    tendentieus of niet - na de nl-steun aan de USA-invasie in Irak is Nederland weer es leuk in het nieuws. We mogen trots zijn. Maar reken mij niet mee.

  • jose van leeuwen, wo 16 maart 2011 08:45 in reactie op Peter Edens Reageer op jose

    jose

    Peter,er gaat dit jaar een handelsreis naar Irak. Het Netherlands Water Partnership organiseert in opdracht van NL EVD Internationaal een handelsmissie voor de Nederlandse water- en deltatechnologiebedrijven naar Irak.
    In Irak liggen vele kansen op het gebied van water. Er is grote behoefte aan:

    de aanleg van dammen en dijken,
    onderhoud en aanleg van irrigatiekanalen,
    (industriële) waterzuivering en watermanagement.
    De situatie in Irak is de laatste tijd gestabiliseerd en de vraag naar internationale expertise neemt toe.

    Tijdens de missie wordt het zuiden van Irak aangedaan. Ook staat een bezoek aan Bagdad op de agenda. Collectieve bezoeken aan bedrijven en overheden, individuele matchmaking en netwerk-momenten maken deel uit van het programma.


    http://www.evd.nl/evenementen/handelsreizen/index.asp?bstnum=295636&location=/evenementen/agenda/

    Kunnen wij toch nog wat geld verdienen aan de afbraak en vernietiging van Irak.

  • Kees Gelijkhebber, ma 14 maart 2011 11:23 Reageer op Kees

    Kees

    Even de feiten: Nederland heeft in 15 jaar zijn defensieinspanningen aanzienlijk gereduceerd. Het overtollige materiaal is verkocht aan oa. Jordanie, Botswana, Turkije,Chili, Peru, Portgugal, Belgie en Griekenland. De wapenexport bestaat dus voor een groot deel uit tweedehandsmateriaal. Je kan dus ook schrijven: Nederland verlaagt defensieuitgaven.

  • kees kortekaas, ma 14 maart 2011 15:43 in reactie op Kees Gelijkhebber Reageer op kees

    kees

    Dat staat natuurlijk veel minder schokkend in de krant. Je moet de krant wel verkopen en met genuanceerde artikelen lukt dat niet.

  • Ferry van Maanen, ma 14 maart 2011 10:57 Reageer op Ferry

    Ferry

    Geld stinkt kennelijk niet , ook al moeten daarvoor andere mensen elders voor sterven , zie nu ook weer Libië..
    De scheepsbouwer in Vlissingen vind dat zijn kinderen het goed krijgen later , andere kinderen m.n. in de derde wereld interesseerd hem niet , die kent hij niet ...dus..

  • Kees Gelijkhebber, ma 14 maart 2011 11:40 in reactie op Ferry van Maanen Reageer op Kees

    Kees

    Dus het is weer onze schuld. Landen kopen vrijwiliig schepen van Nederland maar toch is het onze schuld. Fout Nederland toch.

  • Rob van Koot, ma 14 maart 2011 10:46 Reageer op Rob

    Rob

    Logisch, wapens (in ons geval vooral fregatten) zijn erg duur en dan scoren landen met minder inwoners al snel hoog per hoofd van de bevolking. Dus dit zegt helemaal niets. Beetje tendentieuze kop.

  • Hein van Leeuwen, ma 14 maart 2011 10:30 Reageer op Hein

    Hein

    Top! Ik hoop dat we er goed aan verdienen.

  • Kitty In Nederland, ma 14 maart 2011 11:34 in reactie op Hein van Leeuwen Reageer op Kitty

    Kitty

    De VOC mentaliteit viert weer hoogtij,
    als wij er maar goed aan verdienen maakt het niet uit.
    Met het door ons geleverde wapentuig worden mensen afgemaakt,
    maar dat geeft niet, het gebeurt immers lekker ver van ons bedje.

  • Hein van Leeuwen, ma 14 maart 2011 11:45 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Hein

    Hein

    Precies!

  • Joost Boom, ma 14 maart 2011 12:05 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Joost

    Joost

    Hoezo vermoord? Misschien worden er wel heel veel mensen gered met onze wapens.
    Wij vekopen geen AK-47, wij verkopen geen APM's, voornamelijk groot materieel.

  • Joost Boom, ma 14 maart 2011 12:06 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Joost

    Joost

    ?Net zo hypocriet als in Libie: Als we militair ingrijpenm is het fout, als we niet ingrijpen is het ook fout.
    Kortom bij een pacifist kan je het toch nooit goed doen, maar open iig je ogen, de wereld is geen sprookjesland.

  • Kitty In Nederland, ma 14 maart 2011 15:41 in reactie op Joost Boom Reageer op Kitty

    Kitty

    ?Net zo hypocriet als in Libie: Als we militair ingrijpenm is het fout, als we niet ingrijpen is het ook fout.
    Kortom bij een pacifist kan je het toch nooit goed doen, maar open iig je ogen, de wereld is geen sprookjesland.


    Ik heb mijn ogen open, wijd open zelfs dank u!
    En ik weet ook dat de wereld geen sprookjesland is.
    Ik weet echter wel, dat we met het op grote schaal verhandelen
    van wapens, de situatie laten verergeren en niet verbeteren.

    Ik ben zeer zeker niet voor militair ingrijpen in Libie.Dat heeft u goed begrepen. We hebben in de afgelopen jaren gezien wat militiar ingrijpen in landen heeft betekend (zie Irak en Afghanistan).
    Militair ingrijpen in een land is een optie die we wat mij betreft echt alleen als allerlaatste middel in zouden moeten zetten.

    Wat mij zeer stoort is dat u deze bijdrage over de Nederlandse wapenhandel nu een op een koppelt aan de situatie in Libie, en daarmee de feitelijke discussie over de wenselijkheid van de Nederlandse wapenhandel en de schaal waarop dit gebeurt, compleet van de tafel veegt.

  • Frans Akkermans, ma 14 maart 2011 13:17 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Frans

    Frans

    http://archive.indymedia.be/news/2003/07/69861.html.bac
    Is de SP een pacifistische partij? Zo ja dan is het consequent om principieel tegen wapenhandel te zijn. Zo nee, dan komt uw verontwaardiging op mij onwaarachtig over. Wat doet de plek op de lijst van exporteurs er dan toe?
    Voor zover ik heb kunnen nagaan is de SP niet pacifistisch. Ze heeft bijvoorbeeld de inzet gesteund van militairen bij vredesmissies. En ze is dacht ik ook niet tegen verdediging tegen buitenlandse agressie.
    Maar lees ook dit stukje discussie eens een aantal jaren terug over omstreden Belgische leveranties aan het 'bevriende' Venezuela.
    (http://archive.indymedia.be/news/2003/07/69861.html.bac)
    ...ik vind dat hier dus de wereld op zijn kop wordt gezet: niet "Chavez zelf maakt de democratie kapot" in Venezuela, het zijn imperialistische machten, de VS en de kapitalistische elite van venezuela die de democratisch verkozen president van dat land willen nekken op alle mogelijke manieren.
    Chaveze doet dus aan zelfverdediging. En daarvoor heeft hij wapens nodig en ik hoop dat ze zullen worden ingezet tegen de saboteurs.
    Weerom wordt voor mij duidelijk dat een vredesboodschap zonder maatschappelijke analyse alleen maar de heersende verhoudingen ten goede komt: ik ben ook een pacifist, maar dan wel een die - net zoals ghandi, maar dat citaat van hem is natuurlijk minder bekend - vindt dat er tegen onderdrukking in opstand moet worden gekomen en dat het een schande en een ondeugd is van zich niet te verzetten tegen in het gezicht schreeuwend onrecht.
    Daarom: bewapen Chavez (en Castro) en iedereen die de verachtelijke heersende klassen wil bevechten en eventueel uitroeien...
    Wapens voor de klassestrijd, dan is het goed.

  • Sylvia Stuurman, ma 14 maart 2011 13:38 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Sylvia

    Sylvia

    [Is de SP een pacifistische partij? ]

    De SP is niet hetzelfde als de PSP. Ik neem aan dat je dat wel weet.

    [Zo nee, dan komt uw verontwaardiging op mij onwaarachtig over.]

    Dat is een soort redenering als: "Is geel niet ge lievelingskleur? Zo niet, dan is dus blauw je lievelingskleur."

    Onzindelijk redeneren, heet dat ook wel.

  • Kitty In Nederland, ma 14 maart 2011 14:21 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Kitty

    Kitty

    Dank je Sylvia!

  • Frans Akkermans, ma 14 maart 2011 15:37 in reactie op Sylvia Stuurman Reageer op Frans

    Frans

    Van PSP-ers wist je dat ze pacifist waren. Principieel tegen het gebruik van geweld als conflictoplossing. Afkeuring van wapenhandel vind ik dan waarachtig, oprecht. Kitty afficheert zich hier als SP-er. Ik dacht niet dat de SP pacifistisch was of is. (Hun lijst met 'standpunten' zwijgt daarover).
    Daarom komt haar afkeuring van wapenhandel bij mij onwaarachtig over.
    Niet onmogelijk is dat het Libische verzet nu op zoek is naar wapenleveranciers. Die mogen dan niet geleverd worden volgens u, volgens Kitty, volgens de SP? U blijft dan achter met schone handen, het Libisch verzet met een nederlaag.

  • Cor Edelenbosch, ma 14 maart 2011 14:40 in reactie op Frans Akkermans Reageer op Cor

    Cor

    Alleen de PSP'92 hult nog steeds de standpunten van een Pacifistisch Socialistische maatschappij. Helaas zijn zij nog steeds de enige.

  • kees kortekaas, ma 14 maart 2011 15:45 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op kees

    kees

    Je hebt helemaal gelijk, met die patrouille schepen worden dagelijks allerlei piraten en drugssmokkelaars opgepakt. Ik zeg schande! laat die mensen lekker gaan!

  • Wim Groeneveld, ma 14 maart 2011 16:59 in reactie op Kitty In Nederland Reageer op Wim

    Wim

    Iederen lijkt vergeten te ziijn of heeft het überhaupt nooit geweten (dank zij ons "voortreffelijke"onderwijs)
    De V.O.C. is ten onder gegaan door financieel wanbeleid en moest door de STAAT overeind worden geholpen. En daardoor verdween de VOC!. Dat gebeurde tijdens de overgang van de 18e naar de 19e eeuw!

  • Aert Willem d'Holbach, ma 14 maart 2011 10:25 Reageer op Aert Willem

    Aert Willem

    Per hoofd van de bevolking?

    Dat is natuurlijk absoluut maatgevend.

  • Joop Schouten, ma 14 maart 2011 10:03 Reageer op Joop

    Joop

    Gajus.

  • C Boog, ma 14 maart 2011 09:48 Reageer op C

    C

    Israël krijgt wapens van de VS die ze weer vervolgens verkoopt? Of is dit de manier van de VS om niet in top drie te komen...
    Ned. 3e / 6e. Vraag me af wat bevolking Ned. er van vindt.

  • Rouane Rabbit, ma 14 maart 2011 09:45 Reageer op Rouane

    Rouane

    Ik heb altijd al de indruk gehad dat een vuurwapen eigenlijk een penis-enlargement-set is, en als ik die man op de foto zie, dan wordt dat idee alleen maar sterker.

  • Joop Schouten, ma 14 maart 2011 10:15 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op Joop

    Joop

    M.a.w., er mogen alleen mensen met grote penissen wapentuig kopen...
    Er zal een minimum maat moet worden gedefinieerd.

    Er zullen penis-scanpoortjes bij de ingang van wapenbeurzen geplaatst moeten worden. Bij bezit van pornografisch materiaal krijg je levenslange uitsluiting.

    Er is echter een probleempje. Stel dat de koper een vrouw is?

    ; )

  • , ma 14 maart 2011 11:21 in reactie op Rouane Rabbit Reageer op

    Ik moest even kijken..Niet bepaald een lekker ding, nee.
    Zelfs mét een enlargement-set zal hij het niet ver schoppen bij de dames......

  • Mark Verver, ma 14 maart 2011 09:40 Reageer op Mark

    Mark

    Beetje tendentieuze kop. Voor de volledigheid had JOOP wel kunnen melden dat het vooral om marineschepen en radarsystemen zou gaan zoals de Volkskrant wel gedaan heeft.

  • Michiel Online, ma 14 maart 2011 09:56 in reactie op Mark Verver Reageer op Michiel

    Michiel

    "Beetje tendentieuze kop."

    Niet mee eens. Een wapen is een wapen. Het doel, wat iemand er mee wil doen, daar gaat het om.

    Het spreekt je niet vrij.

  • Fred doet geen beloftes die hij niet nakomt, ma 14 maart 2011 10:31 in reactie op Michiel Online Reageer op Fred

    Fred

    Met een radersysteem is het lastig mensen doden.

  • Kitty In Nederland, ma 14 maart 2011 11:40 in reactie op Michiel Online Reageer op Kitty

    Kitty

    Precies Mark,
    Je slaat de spijker op zijn kop.
    Lekker naief om te denken dat je door het leveren van
    radarsystemen niet medeverantwoordelijk bent.
    Zo praat men deze smerige zaakjes goed en veegt daarmee
    in een ruk zijn eigen straatje schoon.
    Nederland heeft zulke schone handjes, wij doen immers niets
    wij leveren alleen.

  • N N, ma 14 maart 2011 10:22 in reactie op Mark Verver Reageer op N

    N

    Precies, er is weldegelijk een verschil tussen schepen en bijvoorbeeld geweren of tanks.

  • kees kortekaas, ma 14 maart 2011 15:53 in reactie op N N Reageer op kees

    kees

    Een schip wordt gemaakt van staal, is Tata steel (hoogovens) ook een wapen exporteur? En ASML omdat ze machines voor computers leveren, of shell omdat ze olie uit de grond halen waar het schip op vaart.

    Oftewel: het maakt nogal behoorlijk uit wat voor soort wapens, als er een fabrikant van clusterbommen of anti personeels mijnen in nederland zit vind ik dat veel schokkender dan een fabrikant van radar systemen of kleine marine/patrouille schepen.

  • Henk-Jan Mielke, ma 14 maart 2011 20:20 in reactie op kees kortekaas Reageer op Henk-Jan

    Henk-Jan

    Wat dacht u van al die boeren die voedsel verbouwen dat de soldaten dan weer nuttigen, die vervolgens na het uitbuiken flink los gaan op de opstandelingen...het is allemaal de schuld van Yvon Jaspers!

  • Michiel Online, ma 14 maart 2011 09:38 Reageer op Michiel

    Michiel

    Wij hebben zoiets van...schieten jullie elkaar maar af, daar versterkt onze handelspositie weer door..

    :(

  • kees kortekaas, ma 14 maart 2011 17:52 in reactie op Michiel Online Reageer op kees

    kees

    ik denk dat weinig mensen dat hebben... aan de andere kant toont onrust in de wereld wel aan dat defensie niet onbelangrijk is.

 

Reageren

opiniemakers

Populair

Scroll naar boven Scroll naar boven